2.1. Inleiding
In deze paragraaf worden aanwijzingen gegeven omtrent de reikwijdte en de intensiteit
van de werkzaamheden aan de accountant van een TKI, indien het TKI de verleende PPS-toeslag
geheel of gedeeltelijk heeft aangewend voor de uitvoering van samenwerkingsprojecten.
Deelnemers in samenwerkingsprojecten worden in de praktijk door TKI’s ertoe aangezet
om op zodanige wijze verantwoording af te leggen aan een TKI, dat het TKI in staat
is om zelf te handelen in overeenstemming met de van toepassing zijnde RNES-bepalingen
(met name wat betreft de informatieverstrekking aan Minister van EZK (de facto: de
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl)). De mogelijke verantwoordingsvormen
voor deelnemers jegens TKI’s worden beschreven in paragraaf 2.2 van dit document.
TKI’s consolideren alle financiële kostenverantwoordingen die ze van deelnemers in
samenwerkingsprojecten hebben ontvangen. Op basis hiervan dienen TKI’s een aanvraag
tot subsidievaststelling in bij RVO.nl. Deze aanvraag tot subsidievaststelling door
een TKI dient vergezeld te gaan van een rapport van feitelijke bevindingen van de
accountant van een TKI. Hiervoor wordt verwezen naar paragraaf 2.3 van dit onderzoeksprotocol.
2.2. Wijze van verantwoorden
De PPS-toeslag wordt op grond van artikel 3.2.2, RNES (PPS-programmatoeslag) of artikel 3.2.9, eerste lid, onderdeel a, RNES (PPS-projecttoeslag) toegekend aan een TKI, dat optreedt als subsidieontvanger.
Aanwending van de PPS-toeslag door een TKI vindt met name plaats in de vorm van verstrekking
van financiële middelen aan de deelnemers in samenwerkingsprojecten.
De daarop betrekking hebbende rapportage-structuur is als volgt ingericht:
Stap 1:
Voor aanwending van PPS-toeslag door een TKI voor de uitvoering van samenwerkingsprojecten
geldt qua verantwoording het volgende. Om het TKI in staat te stellen om jegens de
Minister (RVO.nl) verantwoording af te leggen over de hier bedoelde aanwending van
PPS-toeslag, stellen de afzonderlijke deelnemers in samenwerkingsprojecten ten behoeve
van het TKI een financiële kostenverantwoording op met betrekking tot de aan hen (door
het TKI) ter beschikking gestelde en door hen aangewende PPS-middelen. Tevens wordt
door de afzonderlijke deelnemers in de financiële kostenverantwoording opgave gedaan
van alle opbrengsten, waaronder subsidies, waarmee het programma/de activiteit waarop
de PPS-toeslag betrekking heeft, mede is gefinancierd.
Voor deze financiële kostenverantwoording door de deelnemers in samenwerkingsprojecten
is het volgende van belang. Met het oog op de door het TKI af te leggen verantwoording
hanteert de accountant van het TKI bij het opstellen van een rapport van feitelijke
bevindingen als uitgangspunt dat deelnemers in samenwerkingsprojecten die PPS-middelen
hebben ontvangen, deze aanwending van PPS-middelen richting TKI verantwoorden volgens
de hieronder beschreven controleregimes. Deze controleregimes zijn grotendeels equivalent
aan de controleregimes die gelden in de relatie tussen subsidieverstrekker en subsidieontvanger:
-
1. Indien de PPS-middelen voor een deelnemer in een samenwerkingsproject € 125.000 of
meer bedragen, verantwoording via een controleverklaring van een accountant of accountant-administratieconsulent
als bedoeld in artikel 393, eerste lid, van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek. Deze wijze van verantwoording komt in feite overeen met die voor subsidieontvangers
ex artikel 50, tweede lid, onderdeel c, Kaderbesluit nationale EZ-subsidies (in samenhang met artikel 1.5 RNES en bijlage 1.3 RNES).
-
2. Indien de PPS-middelen voor een deelnemer in een samenwerkingsproject € 125.000 of
meer bedragen, is voor onderwijsinstellingen die in een samenwerkingsproject deelnemen
toepassing van Single information single audit (SiSa) mogelijk. Deze wijze van verantwoording
komt overeen met die voor subsidie ontvangende onderwijsinstellingen op grond van
de Regeling van de Minister van Economische Zaken van 9 december 2008, nr. WJZ/8184750, met betrekking tot accountantsverklaringen bij subsidiëring aan
onderwijsinstellingen (Stcrt. 2008, 249).
-
3. Indien de PPS-middelen voor een deelnemer in een samenwerkingsproject minder bedragen
dan € 125.000 en derhalve geen verklaring als bedoeld onder 1 benodigd is, kunnen
de deelnemers in samenwerkingsprojecten een bestuursverklaring overleggen.
-
4. Indien PPS-toeslag aan een TKI is verleend op grond van de toenmalige Subsidieregeling sterktes in innovatie zoals die in 2013 en 2014 gold, kan de projectdeelnemer die geen PPS-middelen heeft
ontvangen, maar wel kosten voor het samenwerkingsproject heeft gemaakt (in de vorm
van inzet in natura of een financiële private bijdrage), deze kosten verantwoorden
via een bestuursverklaring. Deze verantwoording is van belang in verband met de financieringsverhouding
die op grond van artikel 1a.7 van de toenmalige Subsidieregeling sterktes in innovatie van toepassing was voor de aanwending door de TKI’s.
Het TKI is verantwoordelijk voor de juiste en volledige toepassing van het door hem
aan een deelnemer opgelegde verantwoordingsregime.
Onder stap 2 en in paragraaf 2.3 (opgesomde accountantswerkzaamheden) wordt nader
uiteengezet hoe de TKI-accountant vervolgens omgaat met verantwoordingen van deelnemers
in samenwerkingsprojecten die via het TKI aan de TKI-accountant ter beschikking zijn
gesteld. In de kern geldt dat indien de accountant van het TKI vaststelt dat deelnemers,
anders dan als uitgangspunt was genomen, niet op basis van bovenstaande controleregimes
verantwoording afleggen richting TKI’s, dit als feitelijke constatering wordt opgenomen
in het rapport van feitelijke bevindingen.
Stap 2:
De TKI’s consolideren de financiële verantwoordingen van de kosten van de afzonderlijke
deelnemers in samenwerkingsprojecten uit stap 1 tot één financiële kostenverantwoording.
De TKI’s voegen de afzonderlijke financiële kostenverantwoordingen van de deelnemers
in samenwerkingsprojecten dus samen tot één set en geven daarmee aan welk bedrag van
de PPS-toeslag op basis van de financiële kostenverantwoordingen door een TKI als
aangewend wordt beschouwd voor de kosten van de deelnemers in samenwerkingsprojecten.
Op de geconsolideerde financiële kostenverantwoording van alle partijen als geheel,
wordt door de accountant van een TKI een NV COS 4400N-opdracht uitgevoerd. Dit betreft
derhalve een opdracht tot het verrichten van overeengekomen specifieke werkzaamheden
(zie verder paragraaf 2.3).
De uiteindelijke financiële rapportage die door een TKI aan de Minister (RVO.nl) wordt
verstrekt bij de aanvraag tot vaststelling van PPS-toeslag die is aangewend voor samenwerkingsprojecten,
bestaat in de kern vervolgens uit:
-
1. De geconsolideerde financiële kostenverantwoording voor alle betrokken partijen als
geheel;
-
2. Een rapport van feitelijke bevindingen, opgesteld op basis van dit onderzoeksprotocol,
met betrekking tot deze geconsolideerde financiële kostenverantwoording;
-
3. De bijlage met de aangewende PPS-toeslag door een TKI voor ‘eigen kosten’ van het
TKI en voor de kosten van de individuele deelnemers in samenwerkingsprojecten.
Het Kaderbesluit nationale EZ-subsidies en de PPS-toeslagregeling beschrijven welke eventuele overige stukken een TKI bij
de betreffende vaststellingaanvraag dient te overleggen.
2.3. Nv cos 4400n-opdracht
De accountant van een TKI is verantwoordelijk voor het opstellen van een rapport van
feitelijke bevindingen bij de aanvraag om vaststelling van een PPS-toeslag die een
TKI heeft aangewend voor de uitvoering van samenwerkingsprojecten. Deze opdracht betreft
een Standaard 4400N opdracht. De werkzaamheden van de accountant moeten voldoen aan
Standaard 4400N die onderdeel is van de nadere voorschriften Controle en overige standaarden (NV COS), die door de Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants (NBA) zijn vastgesteld.
Het rapport van feitelijke bevindingen bevat de conform NV COS 4400N voorgeschreven
elementen, beschrijft de werkzaamheden en bevindingen inzake de aspecten zoals genoemd
in deze paragraaf van dit protocol. De accountant rapporteert conform de actuele NBA
voorbeeldtekst HRA hoofdstuk 4.1: ‘Stramien voor een rapport van feitelijke bevindingen’.
Een voorbeeldtekst is toegevoegd aan dit onderzoeksprotocol.
Het uitvoeren van een Standaard 4400N opdracht betekent dat de accountant van een
TKI geen zekerheid verschaft, maar alleen onderzoeksbevindingen rapporteert. Dit protocol
beschrijft de aandachtspunten voor het onderzoek. De gebruiker van het rapport moet
zelf een oordeel vormen en zijn conclusies trekken. De accountant dient de aard, tijdfasering
en omvang van de overeengekomen specifieke werkzaamheden met de opdrachtgever af te
stemmen en in het rapport tot uitdrukking te brengen (zie Standaard 4400N).
De volgende werkzaamheden worden door de accountant verricht:
-
1. De accountant stelt vast of voor deelnemers in samenwerkingsprojecten die € 125.000
of meer aan PPS-middelen ontvangen en waarvan de financiële kostenverantwoordingen
die als input zijn gebruikt voor de aanvraag om subsidievaststelling, Standaard 800/805-controleverklaringen
zijn afgegeven. De accountant stelt vast of dat de regeling en projectperiode vermeld
in de controleverklaring overeenkomt met de regeling en projectperiode van de aanvraag
om vaststelling van PPS-toeslag door het TKI, of de controleverklaring ondertekend
is, eventuele bijlagen gewaarmerkt zijn en of de ondertekenaar bevoegd is.
-
2. De accountant stelt vast of voor samenwerkingspartners die € 125.000 of meer PPS-middelen
ontvangen hebben en waarvan de financiële kostenverantwoordingen die als input zijn
gebruikt voor de aanvraag om subsidievaststelling en welke een beroep doen op SiSa-verantwoordingen,
deze SiSa-verantwoordingen beschikbaar zijn inclusief vermelding van het met PPS-toeslag
gefinancierd project in de SiSa-verantwoording.
-
3. De accountant stelt vast wat de aard van de onder het eerste punt genoemde controleverklaringen
is. Indien een controleverklaring anders dan goedkeurend is, of goedkeurend met een
paragraaf ter benadrukking van aangelegenheden, wijst hij hierop in het rapport van
feitelijke bevindingen onder vermelding van:
-
– de naam van de betreffende partij;
-
– de aard van de verklaring;
-
– de letterlijke tekst uit de controleverklaring waarin de benadrukking van aangelegenheden
staat weergegeven;
-
– de letterlijke tekst uit de controleverklaring waarin de onderbouwing van het niet-goedkeurende
oordeel staat weergegeven;
-
– indien van toepassing: de plek/omvang in de aanvraag om subsidievaststelling als geheel,
waar de post(en) is/zijn verwerkt op grond waarvan een andere dan goedkeurende verklaring
is verstrekt.
-
4. De accountant maakt een opgave van de bekende, maar niet gecorrigeerde fouten in de
financiële kostenverantwoordingen, voor zover blijkend uit de onder het eerste punt
genoemde controleverklaringen.
-
5. De accountant stelt vast of voor deelnemers in samenwerkingsprojecten die PPS-middelen
ontvangen ad € 125.000 of minder en waarvan de financiële kostenverantwoordingen als
input zijn gebruikt voor de aanvraag om subsidievaststelling, bestuursverklaringen
zijn afgegeven.
-
6. De accountant stelt vast of voor deelnemers in samenwerkingsprojecten die geen PPS-middelen ontvangen bestuursverklaringen zijn afgegeven die de verantwoorde kosten bevestigen, dan wel
of het juist is wanneer een bestuursverklaring ontbreekt. Hierbij geldt het uitgangspunt
dat het ontbreken van een bestuursverklaring alleen juist is indien het gaat om deelnemers
(i) in samenwerkingsprojecten waarvoor niet de financieringsverhouding gold, bedoeld
in artikel 1a.7 van de Subsidieregeling sterktes in innovatie zoals die in 2013 en 2014 luidde en (ii) die alleen inzet in natura hebben ingebracht
in het samenwerkingsproject.
-
7. De accountant stelt vast of een aangeleverde verklaring van het bestuur van de deelnemer
in een samenwerkingsproject zodanige informatie omvat dat deze kan worden aangemerkt
als een bestuursverklaringen als gedefinieerd in paragraaf 1.
-
8. De accountant stelt vast (a) dat de financiële rapportages van alle afzonderlijke
partijen door een TKI zijn samengevoegd tot de aanvraag om subsidievaststelling en
(b) dat een TKI discrepanties in de aansluiting tussen rapportage van andere partijen
en samenvoeging verklaart. Discrepanties in de aansluiting worden opgenomen in het
rapport van feitelijke bevindingen.