4.2. Instrumenten
[Regeling vervallen per 01-05-2016]
Om de ernst van een dreiging te kunnen bepalen, staat de hoofdofficier van justitie
een aantal instrumenten ter beschikking. Hij kan de portefeuillehouder CCB opdragen
een dreigingsinschatting te laten opstellen door het Regionale Informatie Knooppunt
van het regionale politiekorps. Een dreigingsinschatting gaat over concrete (voorspelbare)
dreigingen die zich op korte termijn zouden kunnen voordoen, en waarvan men de ernst
en de waarschijnlijkheid nader wil omschrijven. Daarnaast kan de hoofdofficier een
opsporingsonderzoek starten omdat daarmee een concrete dreiging structureel kan worden
weggenomen.
De uitkomst van een dreigingsinschatting kan aanleiding zijn om een dreigingsanalyse
op te stellen. Een dreigingsanalyse is een analyse van concrete en potentiële dreigingen
tegen één of meer bepaalde personen, objecten en/of diensten. Als de hoofdofficier
een dreigingsanalyse wil laten opstellen, dan dient hij daartoe een verzoek in bij
het Nationaal Informatie Knooppunt van de dienst IPOL van het Korps Landelijke Politiediensten
(KLPD). Dit verzoek loopt via de landelijk officier dienst Internationale Politie
Informatie (dienst IPOL) van het Landelijk Parket. De hoofdofficier stelt gelijktijdig
de portefeuillehouder CCB op de hoogte van de aanvraag voor een dreigingsanalyse.
De landelijk officier dienst IPOL bewaakt de voortgang bij het opstellen van de dreigingsanalyse
en is verantwoordelijk voor de kwaliteit ervan. Hij overlegt met de hoofdofficier
van justitie over de reikwijdte van de dreigingsanalyse en legt zonodig contact met
de landelijk officier van justitie terrorismebestrijding, die verantwoordelijk is
voor de informatie-uitwisseling met de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst
(AIVD). De AIVD maakt geen afzonderlijke dreigingsanalyse voor dreigingen tegen personen
of objecten die buiten het Rijksdomein vallen, maar levert wel een bijdrage aan de
dreigingsanalyse van het NIK. Inschakeling van de AIVD vindt plaats door tussenkomst
van de Coördinator Bewaking en Beveiliging (CBB) van de Eenheid Bewaken en Beveiligen
(EBB) van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding (NCTb). De CBB toetst of
er een belang is dat raakt aan de nationale veiligheid en maakt de van de AIVD ontvangen
informatie zonodig exploitabel. De landelijk officier dienst IPOL bespreekt de resultaten
van de dreigingsanalyse met de hoofdofficier en geeft desgevraagd een niet-bindend
advies over de te nemen maatregelen. De portefeuillehouder CCB van het regiokorps
adviseert op basis van de dreigingsanalyse de hoofdofficier over de te treffen maatregelen.
De hoofdofficier is uiteindelijk verantwoordelijk voor het treffen van de maatregelen.
Hij stemt als dat mogelijk is vooraf zijn beslissing af met de leden van de driehoek.
Daarna laat hij de bedreigde persoon en zonodig diens werkgeverinlichtenover de dreigingsanalyse
en de te treffen maatregelen. Ook zorgt hij ervoor dat de bedreigde persoon zo nodig
persoonlijk begeleid wordt. De hoofdofficier informeert de betrokken burgemeester
over zijn beslissing als hij die niet al vooraf met de leden van de driehoek had afgestemd.
De regie over de uitvoering van de maatregelen door het regionale politiekorps berust
bij de portefeuillehouder CCB.
Als er ook maatregelen getroffen worden in één of meer andere arrondissementen dan
waar de bedreigde woont, vindt overleg plaats tussen alle betrokken hoofdofficieren.
Zij stellen gezamenlijk de maatregelen vast. De lokale hoofdofficier geeft vervolgens
opdracht aan zijn eigen regiokorps tot uitvoering van de maatregelen en is daar ook
eindverantwoordelijk voor. Als de hoofdofficieren het niet eens worden over het niveau
van de maatregelen, beslist het College van procureurs-generaal.
De hoofdofficier van justitie behoudt het overzicht over alle lopende zaken die binnen
het stelsel Bewaken en beveiligen onder zijn gezag vallen. Hij stelt op basis van
dit overzicht prioriteiten en bespreekt deze in de driehoek wanneer daar aanleiding
voor is.
De hoofdofficier wordt ondersteund door de beleidsmedewerker Bewaken, beveiligen en
crisiscoördinatie van het regioparket. Deze zorgt ervoor dat het besluitvormingsproces
goed verloopt en onderhoudt namens de hoofdofficier de contacten met de portefeuillehouder
CCB.