Stcrt. 2016, 7270, datum inwerkingtreding 16-02-2016, bevat een wijziging met terugwerkende
kracht van deze bijlage. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2015.
Gegevens voor de Continuïteitsparagraaf, zoals bedoeld in
artikel 4.
Deze gelden voor alle instellingen die de jaarverslaggeving opstellen op grond van
de Regeling jaarverslaggeving onderwijs en voor zover van toepassing.
A1. In het onderdeel Continuïteitsparagraaf van het bestuursverslag worden de navolgende
kengetallen over het verslagjaar en de drie daaropvolgende jaren, aangeduid met respectievelijk
T+1, T+2 en T+3 opgenomen:
Deze kengetallen worden voorzien van een toelichting waarin het bestuur aangeeft welke
belangrijke ontwikkelingen zij verwacht.
Aantallen leerlingen/deelnemers/studenten
De opgave betreft de stand per 31 december of de laatst bekende stand. De prognoses
voor de jaren volgend op het verslagjaar zijn in lijn met de opgave ultimo verslagjaar.
Deze kengetallen worden voorzien van een toelichting waarin het bestuur aangeeft welke
belangrijke ontwikkelingen zij verwacht.
Personele bezetting in FTE
Voor deze opgave geldt dat wordt aangesloten bij de voor de betreffende sector gebruikelijke
weergave van formatiegegevens. Een nadere uitsplitsing of onderverdeling in categorieën
wordt niet verlangd. Het betreft personeel met een vast of tijdelijk dienstverband.
A2. In het onderdeel Continuïteitsparagraaf van het bestuursverslag wordt een meerjarenbegroting opgenomen op het niveau dat overeenkomt met het niveau waarop de jaarrekening wordt
opgesteld, met de navolgende posten. Deze meerjarenbegroting is gebaseerd op de standaardindeling
van de Regeling jaarverslaggeving onderwijs en omvat de cijfers van het verslagjaar
en voorts de drie jaren volgende op het verslagjaar, aangeduid met T+1, T+2 en T+3.
Met onderverdeling naar VASTE ACTIVA (uitgesplitst naar Immateriële VA, Materiële
VA en Financiële VA), VLOTTENDE ACTIVA, (uitgesplitst naar Voorraden, Vorderingen,
Kortlopende effecten en Liquide middelen), EIGEN VERMOGEN (uitgesplitst naar Algemene
reserve, Bestemmingsreserves en Overige reserves en fondsen), VOORZIENINGEN, LANGLOPENDE
SCHULDEN en KORTLOPENDE SCHULDEN
Staat / Raming van Baten en Lasten
De BATEN, uitgesplitst naar Rijksbijdrage, Overige overheidsbijdragen en subsidies,
college-, cursus- en/of examengelden, Baten in opdracht van derden en Overige baten.
De LASTEN, uitgesplitst naar Personeelslasten, Afschrijvingen, Huisvestingslasten
en Overige lasten.
Het Saldo Baten en lasten uit de gewone bedrijfsvoering, Saldo baten en lasten uit
de financiële bedrijfsvoering, Saldo buitengewone baten en lasten.
Totaal resultaat
In een nadere toelichting bij de posten geeft het bestuur aan welke belangrijke ontwikkelingen
zij verwacht. Het gaat daarbij met name om
-
– belangrijke ontwikkelingen in de baten en lasten, mede op basis van de verwachte ontwikkeling
van kengetallen en bekostigingsvariabelen
-
– het huisvestingsbeleid (eigendom en huur, doordecentralisatie, voorgenomen bouwprojecten
en andere bouwkundige investeringen) en de financiering daarvan
-
– de overige voorgenomen investeringen en projecten
-
– de ontwikkelingen rond contractactiviteiten en zogeheten derde geldstroomactiviteiten
-
– verwachte mutaties in reserves (onderscheiden naar de algemene reserves, de bestemmingsreserves,
en overige reserves en fondsen) en voorzieningen
B1. Rapportage aanwezigheid en werking van het interne risicobeheersings- en controlesysteem.
In dit onderdeel geeft het bestuur aan op welke wijze het interne risicobeheersingssysteem
is ingericht en hoe dit in de praktijk functioneert. Daarbij wordt aangegeven welke
resultaten hiermee zijn bereikt en welke aanpassingen eventueel worden doorgevoerd
in de komende jaren.
B2. Beschrijving van de belangrijkste risico’s en onzekerheden
Het bestuur geeft aan voor welke risico’s en onzekerheden zij zich in de komende jaren
ziet geplaatst en op welke wijze zij passende maatregelen treft om aan deze risico’s
en onzekerheden het hoofd te bieden. Waar nodig en relevant wordt dit aangevuld met
een cijfermatige toelichting.
B3. Rapportage toezichthoudend orgaan.
In deze rapportage geeft het toezichthoudend orgaan aan op welke wijze zij het bestuur
ondersteunt en/of adviseert over de beleidsvraagstukken en de financiële problematiek.