Bijlage bij artikel 26; Uitgangspunten samenwerking Cƒi en facilitair bedrijf per
1-1-96
[Regeling vervallen per 01-01-2006]
In het volgende staan afspraken die zijn gemaakt tussen Cƒi en facilitair bedrijf
over de wijze waarop beide organisaties samenwerken aangaande de transportdiensten
voor Cƒi
De uitgangspunten:
1. Positie Cƒi
[Regeling vervallen per 01-01-2006]
Cƒi is met ingang van 1-1-96 integraal verantwoordelijk voor de doelmatigheid en doeltreffendheid
van de eigen bedrijfsvoering, daarbij inbegrepen het gebruik en beheer van de bedrijfsmiddelen.
Voor netwerkdiensten (fysieke laag en transportlaag) gaat Cƒi een zakelijke relatie
aan met facilitair bedrijf, waarin facilitair bedrijf optreedt als opdrachtnemer en
Cƒi als opdrachtgever.
2. Positie facilitair bedrijf
[Regeling vervallen per 01-01-2006]
Facilitair bedrijf is verantwoordelijk voor de beschikbaarheid van de technische infrastructuur
voor geheel OCenW. Onder het begrip technische infrastructuur wordt hier verstaan:
bekabeling, aansluitpunten, netwerk operating software en beveiligingsvoorzieningen.
Facilitair bedrijf biedt transportvoorzieningen (netwerkdiensten) aan die voldoen
aan de eisen van de afnemersorganisatie(s), te weten Cƒi en bestuursdepartement, voorzover
die redelijkerwijs haalbaar zijn (zie ook punt 5).
3. Bevoegdheden Cƒi als opdrachtgever voor de levering van netwerkdiensten
[Regeling vervallen per 01-01-2006]
Cƒi heeft als taak en bevoegdheid om eisen te stellen waaraan de transportdiensten
moeten voldoen. Cƒi doet dit in functionele termen (onder aanduiding van de gewenste
performance, beveiligingsniveau e.d.). Cƒi heeft de vrijheid om oplossingen aan te
dragen in termen van produktkeuzes, zeker als deze niet van invloed zijn op de netwerkdiensten
ten behoeve van overige afnemers van de diensten van facilitair bedrijf. Produktkeuzes
die Cƒi maakt - op het terrein waarop dit conform de afspraken kan - zullen aan facilitair
bedrijf worden medegedeeld. Cƒi verbindt zich dat de produkten met directe koppeling
aan het netwerk (LAN) voldoen aan de eisen als gesteld door de beheerder ten aanzien
van de netwerkdiensten. Facilitair bedrijf levert per 1-1-96 een lijst met specificaties
ten aanzien van de produkten. In opdracht van Cƒi toetst ORC de produkten aan de specificatielijst.
In opdracht van Cƒi toetst ORC de produkten aan de specificatie, onverlet latende
dat facilitair bedrijf ten principale de opdrachtgever is van het ORC waar het gaat
om het netwerk, beheer en de daaraan direct verwant zijnde taken. De rapportage van
de testresultaten wordt tevens ter beschikking gesteld aan het facilitair bedrijf.
4. Verantwoordelijkheden van facilitair bedrijf als aanbieder van netwerkdiensten
[Regeling vervallen per 01-01-2006]
Facilitair bedrijf vertaalt de door Cƒi gestelde eisen naar - zo mogelijk alternatieve
- oplossingen, onder opgave van de mate waarin, wanneer en tegen welke kosten, aan
de eisen van Cƒi tegemoet gekomen kan worden. De financiële afwikkeling is nog nader
te bepalen.
Produktkeuzes die facilitair bedrijf wil maken worden tijdig besproken met Cƒi, evenals
het voorgenomen realisatietraject. Cƒi reageert hierop binnen een bepaalde termijn.
Indien de reactie op produktkeuze en/of realisatiepad niet instemmend is, wordt dit
door Cƒi met redenen omkleed. Cƒi wordt door facilitair bedrijf in de gelegenheid
gesteld tijdig mee te werken aan de selectie en realisatie, waarbij facilitair bedrijf
resultaatverantwoordelijk blijft voor de netwerkdiensten. Bij het aanbrengen van wijzigingen
in de transportdiensten zal facilitair bedrijf als uitgangspunt hanteren dat de afnemers
een zo groot mogelijke vrijheid hebben in het kiezen van toepassingsgerichte software
en tools voor applicatieontwikkeling.
Alle voornemens van facilitair bedrijf die niet door Cƒi geïnitieerd zijn, maar wel
van invloed kunnen zijn op de netwerkdiensten die Cƒi afneemt, worden tijdig met Cƒi
besproken. Cƒi geeft aan of de gevolgen acceptabel zijn. Als de gevolgen voor Cƒi
niet acceptabel zijn, treft facilitair bedrijf compenserende maatregelen.
5. Afstemming van vraag en aanbod
[Regeling vervallen per 01-01-2006]
Als Cƒi enig bezwaar heeft tegen de door facilitair bedrijf voorgestelde oplossing,
wordt open overleg gevoerd tussen beide partijen waarin alle argumenten (voor het
gevraagde en het aangebodene) worden gewogen. Leidt dit overleg niet tot een door
beide partijen aanvaardbare oplossing, dan treedt een escalatieregeling in werking.
Opdrachtgever en opdrachtnemer kiezen gezamenlijk een extern bureau voor de uitvoering
van een contra-expertise. De contra-expertise richt zich op de haalbaarheid van de
functionele eisen van Cƒi en op de voorgestelde oplossing.
6. Inrichting afspraken
[Regeling vervallen per 01-01-2006]
Tussen facilitair bedrijf en Cƒi worden afspraken over transportdiensten vastgelegd
in een Service Level Agreement voor de duur van twee jaren.
De nadere uitwerking van een tussen facilitair bedrijf en Cƒi aan te gane overeenkomst,
wordt gebaseerd op een gangbaar model voor netwerkdienstverlening (bv. ITIL). De uitwerking
geschiedt in zodanige termen dat het voor de operaties van alledag helder is welke
taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden bij welk van de twee partijen liggen.
Het te hanteren model moet expliciet onderscheid maken naar aanschaf, onderhoud, exploitatie,
beheer en gebruikersondersteuning.