-
a. beweren aan een gedragscode gebonden te zijn en daarnaar te handelen, wanneer dit
niet het geval is;
-
b. een vertrouwens-, kwaliteits- of ander soortgelijk label aanbrengen zonder daarvoor
de vereiste toestemming te hebben gekregen;
-
c. beweren dat een gedragscode door een publieke of andere instantie is erkend wanneer
dit niet het geval is;
-
d. beweren dat een handelaar of een product door een openbare of particuliere instelling
is aanbevolen, erkend of goedgekeurd terwijl dat niet het geval is, of iets dergelijks
beweren zonder dat aan de voorwaarde voor de aanbeveling, erkenning of goedkeuring
is voldaan;
-
e. producten tegen een genoemde prijs te koop aanbieden zonder dat de handelaar aangeeft
dat er een gegrond vermoeden bestaat dat hij deze producten of gelijkwaardige producten
niet tegen die prijs kan leveren of door een andere handelaar kan doen leveren gedurende
een periode en in hoeveelheden die, rekening houdend met het product, de omvang van
de voor het product gevoerde reclame en de aangeboden prijs, redelijk zijn;
-
f. producten tegen een genoemde prijs te koop aanbieden en vervolgens:
-
1°. weigeren het aangeboden artikel aan de consument te tonen, of
-
2°. weigeren een bestelling op te nemen of het product binnen een redelijke termijn te
leveren, of
-
3°. een exemplaar van het artikel met gebreken tonen, met de bedoeling een ander product
aan te prijzen;
-
g. bedrieglijk beweren dat het product slechts gedurende een zeer beperkte tijd beschikbaar
zal zijn of dat het slechts onder speciale voorwaarden gedurende een zeer beperkte
tijd beschikbaar zal zijn om de consument onmiddellijk te doen beslissen en hem geen
kans of onvoldoende tijd te geven een geïnformeerd besluit te nemen;
-
h. de consument met wie de handelaar voorafgaand aan de transactie heeft gecommuniceerd
in een taal die geen officiële taal is van de lidstaat waar de handelaar gevestigd
is, beloven een klantendienst te verschaffen en deze dienst vervolgens enkel beschikbaar
te stellen in een andere taal zonder dit duidelijk aan de consument te laten weten
alvorens de consument de overeenkomst aangaat;
-
i. beweren of anderszins de indruk wekken dat een product legaal kan worden verkocht
terwijl dit niet het geval is;
-
j. wettelijke rechten van consumenten voorstellen als een onderscheidend kenmerk van
het aanbod van de handelaar;
-
k. redactionele inhoud in de media, waarvoor de handelaar heeft betaald, gebruiken om
reclame te maken voor een product, zonder dat dit duidelijk uit de inhoud of uit duidelijk
door de consument identificeerbare beelden of geluiden blijkt;
-
l. feitelijk onjuiste beweringen doen betreffende de aard en de omvang van het gevaar
dat de persoonlijke veiligheid van de consument of zijn gezin zou bedreigen indien
de consument het product niet koopt;
-
m. een product dat lijkt op een door een bepaalde fabrikant vervaardigd product op een
zodanige wijze aanbevelen dat bij de consument doelbewust de verkeerde indruk wordt
gewekt dat het product inderdaad door die fabrikant is vervaardigd, terwijl dit niet
het geval is;
-
n. een piramidesysteem opzetten, beheren of aanbevelen waarbij de consument tegen betaling
kans maakt op een vergoeding die eerder voortkomt uit het aanbrengen van nieuwe consumenten
in het systeem dan uit de verkoop of het verbruik van goederen;
-
o. beweren dat de handelaar op het punt staat zijn zaak te beëindigen of te verhuizen,
indien dit niet het geval is;
-
p. beweren dat producten het winnen bij kansspelen kunnen vergemakkelijken;
-
q. bedrieglijk beweren dat een product ziekten, gebreken of misvormingen kan genezen;
-
r. feitelijk onjuiste informatie verstrekken over marktomstandigheden of de mogelijkheid
het product te bemachtigen met de bedoeling de consument het product te doen aanschaffen
tegen voorwaarden die minder gunstig zijn dan de normale marktvoorwaarden;
-
s. in de context van een handelspraktijk beweren dat er een wedstrijd wordt georganiseerd
of prijzen worden uitgeloofd zonder de aangekondigde prijzen of een redelijk alternatief
daadwerkelijk toe te kennen;
-
t. een product als gratis, voor niets of kosteloos te omschrijven als de consument iets
anders moet betalen dan de onvermijdelijke kosten om in te gaan op het aanbod en het
product af te halen dan wel dit te laten bezorgen;
-
u. marketingmateriaal voorzien van een factuur of een soortgelijk document waarin om
betaling wordt gevraagd, waardoor bij de consument de indruk wordt gewekt dat hij
het aangeprezen product al heeft besteld terwijl dat niet het geval is;
-
v. op bedrieglijke wijze beweren of de indruk wekken dat de handelaar niet optreedt ten
behoeve van zijn handel, bedrijf, ambacht of beroep of zich op bedrieglijke wijze
voordoen als consument;
-
w. op bedrieglijke wijze de indruk wekken dat voor een bepaald product service na verkoop
beschikbaar is in een andere lidstaat dan die waar het product wordt verkocht.