-
a. wordt onder „luchtvaartautoriteiten” verstaan, wat het Koninkrijk der Nederlanden
betreft, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat; wat de Federatieve Republiek
Brazilië betreft, de burgerluchtvaartautoriteit vertegenwoordigd door de Agência Nacional
de Aviação Civil (ANAC); of, in beide gevallen, elke persoon of instantie die bevoegd
is de functies te vervullen die thans door de genoemde autoriteiten worden vervuld;
-
b. wordt onder „overeengekomen dienst” en „omschreven route” verstaan respectievelijk
de internationale luchtdienst overeenkomstig dit Verdrag en de route omschreven in
de Bijlage bij dit Verdrag;
-
c. wordt onder „Verdrag” verstaan dit Verdrag en de Bijlage erbij, alsmede elke wijziging van het Verdrag of de Bijlage;
-
d. hebben „luchtdienst”, „internationale luchtdienst”, „luchtvaartmaatschappij” en „landing
anders dan voor verkeersdoeleinden” de betekenis die daaraan in artikel 96 van het Verdrag van Chicago respectievelijk wordt toegekend;
-
e. wordt onder „verandering van luchtvaartuig” verstaan de exploitatie van een van de
overeengekomen diensten door een aangewezen luchtvaartmaatschappij op zodanige wijze
dat op een of meer delen van de omschreven route wordt gevlogen met verschillende
luchtvaartuigen;
-
f. wordt onder „het Verdrag van Chicago” verstaan het Verdrag inzake de internationale burgerluchtvaart, opengesteld voor ondertekening te Chicago op 7 december 1944, met inbegrip van alle
overeenkomstig artikel 90 van het Verdrag van Chicago aangenomen Bijlagen en elke wijziging van de Bijlagen of van het Verdrag ingevolge de artikelen 90 en
94 daarvan, voor zover deze Bijlagen en wijzigingen in werking zijn getreden voor, of
zijn bekrachtigd door beide verdragsluitende partijen;
-
g. wordt onder „aangewezen luchtvaartmaatschappij” verstaan een luchtvaartmaatschappij
die is aangewezen en gemachtigd overeenkomstig artikel 3 (Aanwijzing en verlening van vergunningen) van dit Verdrag;
-
h. wordt onder „boordproviand” verstaan consumptiegoederen bestemd voor gebruik of verkoop
aan boord van een luchtvaartuig tijdens de vlucht, met inbegrip van verstrekte etenswaren
en dranken;
-
i. wordt onder „tarief” verstaan elk bedrag of tarief of elke prijs of heffing dat of
die door de luchtvaartmaatschappijen, rechtstreeks of via haar agenten, in rekening
wordt gebracht of zal worden gebracht aan alle natuurlijke personen of rechtspersonen
voor het vervoer door de lucht van passagiers (en hun bagage) en/of vracht (post uitgezonderd),
daarbij inbegrepen:
-
i. de voorwaarden betreffende het beschikbaar zijn en het van toepassing zijn van een
tarief; en
-
ii. de heffingen en voorwaarden voor alle bij dergelijk vervoer bijkomende diensten alsmede
elke andere wijze van vervoer in verband daarmee die door de luchtvaartmaatschappijen
worden aangeboden;
-
j. heeft „grondgebied” met betrekking tot een verdragsluitende partij de betekenis die
eraan wordt toegekend in artikel 2 van het Verdrag van Chicago;
-
k. wordt onder „gebruikersheffing” verstaan een heffing die door de bevoegde autoriteiten
wordt opgelegd of mag worden opgelegd aan luchtvaartmaatschappijen voor de levering
van passende luchthaven-, luchtnavigatie- en/of luchtvaartbeveiligingseigendommen,
-voorzieningen en/of -diensten op de luchthaven of binnen het luchthavensysteem, met
inbegrip van daarmee verband houdende diensten en voorzieningen voor luchtvaartuigen,
hun bemanningen, passagiers en vracht;
-
l. wordt onder „capaciteit” verstaan het aantal diensten dat uit hoofde van dit Verdrag
wordt geleverd, gewoonlijk gemeten als het aantal vluchten (frequenties) of stoelen
of tonnen vracht die op een markt worden aangeboden (stedenpaar of land naar land)
of op een omschreven route gedurende een specifiek tijdvak, bijvoorbeeld dagelijks,
wekelijks, in een bepaald seizoen of jaarlijks;
-
m. wordt onder „lidstaat van de Europese Unie” verstaan een staat die nu of in de toekomst
partij is of wordt bij het Verdrag betreffende de Europese Unie en het Verdrag betreffende
de werking van de Europese Unie;
-
n.
-
i. worden verwijzingen in dit Verdrag naar onderdanen van het Koninkrijk der Nederlanden
uitgelegd als verwijzingen naar onderdanen van lidstaten van de Europese Unie;
-
ii. worden verwijzingen in dit Verdrag naar luchtvaartmaatschappijen van het Koninkrijk
der Nederlanden uitgelegd als verwijzingen naar door het Koninkrijk der Nederlanden
aangewezen luchtvaartmaatschappijen;
-
iii. worden verwijzingen in dit Verdrag naar „verdragen van de Europese Unie” uitgelegd
als verwijzingen naar het Verdrag betreffende de Europese Unie en het Verdrag betreffende
de werking van de Europese Unie;
-
o. wordt onder „Nederland” verstaan:
-
p. wordt onder „het Europese deel van Nederland” verstaan het deel van het Koninkrijk
der Nederlanden dat geografisch in Europa is gelegen;
-
q. wordt onder „het Caribische deel van Nederland” verstaan de eilanden Bonaire, Sint
Eustatius en Saba;
-
r. wordt onder „inwoners van het Caribische deel van Nederland” verstaan inwoners met
de nationaliteit van het Koninkrijk der Nederlanden die afkomstig zijn uit het Caribische
deel van Nederland; en
-
s. wordt onder „luchthavenslot” (of „slot”) verstaan de toestemming die door een coördinator
wordt gegeven om gebruik te maken van alle luchthaveninfrastructuur die nodig is om
een geplande luchtdienst op een gecoördineerde luchthaven uit te voeren op een specifieke
datum en tijd ten behoeve van landen of opstijgen.