OVERWEGENDE, dat de Internationale Burgerluchtvaartconferentie, gehouden te Chicago
in november en december 1944, heeft aanbevolen, dat op korte termijn een Verdrag betreffende
de eigendomsoverdracht van luchtvaartuigen zal worden aangenomen;
OVERWEGENDE, dat het in het belang van de toekomstige uitbreiding van de internationale
burgerluchtvaart zeer gewenst is, dat rechten op luchtvaartuigen internationaal worden
erkend;
ZIJN DE ONDERGETEKENDEN, behoorlijk gemachtigd, in naam van hun onderscheiden Regeringen
OVEREENGEKOMEN ALS VOLGT:
-
(1) De Verdragsluitende Staten verbinden zich te erkennen:
-
(a) het eigendomsrecht op luchtvaartuigen;
-
(b) het recht van de houder van een luchtvaartuig tengevolge van een koopovereenkomst
de eigendom daarvan te verkrijgen;
-
(c) het recht een luchtvaartuig te gebruiken op grond van een huurovereenkomst, gesloten
voor een termijn van tenminste zes maanden;
-
(d) de hypotheek, de „mortgage” en elk soortgelijk recht op een luchtvaartuig krachtens
overeenkomst gevestigd tot zekerheid voor betaling van een schuld;
mits zodanige rechten:
-
(i) zijn gevestigd overeenkomstig de wet van de Verdragsluitende Staat, in welks nationaliteitsregister
het luchtvaartuig tijdens die vestiging was ingeschreven, en
-
(ii) op regelmatige wijze zijn ingeschreven in het openbaar register van de Verdragsluitende
Staat, in welks nationaliteitsregister het luchtvaartuig is ingeschreven.
De regelmatigheid van de opeenvolgende inschrijvingen in verschillende Verdragsluitende
Staten wordt beoordeeld naar de wet van de Verdragsluitende Staat, in welks nationaliteitsregister
het luchtvaartuig is ingeschreven ten tijde van elke inschrijving.
-
(2) Geen bepaling van dit Verdrag belet de Verdragsluitende Staten op grond van hun nationale
wet de geldigheid te erkennen van andere rechten op luchtvaartuigen. De Verdragsluitende
Staten zullen echter geen recht, hetwelk voorrang heeft boven de rechten, vermeld
in lid 1 van dit artikel, toelaten of erkennen.
-
(2) Tenzij in dit Verdrag anders is bepaald, zullen de gevolgen ten opzichte van derden
van de inschrijving van een der rechten, genoemd in artikel I, lid 1, worden bepaald
overeenkomstig de wet van de Verdragsluitende Staat, waar dit recht is ingeschreven.
-
(2) Een ieder kan zich door deze dienst doen afgeven voor eensluidend gewaarmerkte afschriften
of uittreksels, die, behoudens tegenbewijs, het bewijs leveren van de inhoud van het
register.
-
(3) Indien de wet van een Verdragsluitende Staat bepaalt, dat het deponeren van een stuk
ter inschrijving gelijk staat met de inschrijving zelf, heeft dit deponeren met betrekking
tot dit Verdrag dezelfde rechtsgevolgen als de inschrijving. In dit geval zullen maatregelen
worden getroffen om te verzekeren, dat het publiek inzage van dit stuk kan krijgen.
-
(1) De Verdragsluitende Staten erkennen, dat de vorderingen inzake:
-
(a) de vergoedingen, verschuldigd voor hulp aan het luchtvaartuig verleend, of
-
(b) de buitengewone kosten, noodzakelijk voor het behoud van het luchtvaartuig,
voorrang hebben boven alle andere rechten en vorderingen op het luchtvaartuig, mits
zij preferent zijn en vervolgd kunnen worden in welke handen het luchtvaartuig zich
ook bevinde ingevolge de wet van de Verdragsluitende Staat, alwaar de handelingen
tot berging of behoud beëindigd zijn.
-
(3) Deze rechten kunnen binnen drie maanden, te rekenen van de beëindiging van de handelingen
af, waardoor zij zijn ontstaan, in het register worden aangetekend.
De voorrang, verbonden aan de rechten, vermeld in artikel I, lid 1, onder d, strekt zich uit tot alle bedragen, tot zekerheid waarvan die rechten strekken. Evenwel
zal rente slechts bevoorrecht zijn, voor zover deze vervallen is gedurende de drie
jaren voorafgaande aan het begin van de uitwinning en gedurende de loop hiervan.
In geval van beslag op of executoriale verkoop van een luchtvaartuig of van een recht
op een luchtvaartuig zijn de Verdragsluitende Staten niet verplicht ten nadele van
hetzij de beslagleggende of executerende schuldeiser, hetzij van de verkrijger, de
vestiging of overdracht van een der in artikel I, lid 1, vermelde rechten te erkennen,
indien deze vestiging of overdracht tot stand is gebracht door degene, tegen wie de
verkoop- of executiemaatregelen zijn gericht en deze hiervan kennis droeg.
-
(3) De gevolgen van het niet inachtnemen der bepalingen van lid 2 worden geregeld door
de wet van de Verdragsluitende Staat, waar de verkoop plaats heeft. Echter kan elke
verkoop, geschied in strijd met de in dat lid gegeven voorschriften, worden nietig
verklaard op een binnen 6 maanden, te rekenen van de datum van de verkoop, in te stellen
vordering van een ieder, die als gevolg van deze overtreding schade heeft geleden.
-
(4) Geen executoriale verkoop kan plaats hebben, tenzij alle rechten, die overeenkomstig
dit Verdrag voorrang hebben boven de vordering van de beslaglegger en waarvan de geldigheid
voor de bevoegde autoriteit aannemelijk is gemaakt, uit de opbrengst voldaan kunnen
worden of door de koper te zijnen laste genomen worden.
-
(5) Wanneer in het gebied van de Verdragsluitende Staat, waar de verkoop plaats heeft,
schade op het aardoppervlak is toegebracht door een luchtvaartuig, waarop als zekerheid
voor een vordering een der rechten vermeld in artikel I rust, kan de nationale wet
van deze Verdragsluitende Staat in geval van beslag op dit luchtvaartuig of op enig
ander luchtvaartuig, dat aan dezelfde eigenaar toebehoort en waarop een soortgelijk
recht rust ten behoeve van dezelfde schuldeiser, bepalen:
-
(a) dat de bepalingen van lid 4 niet toepasselijk zijn op de benadeelden of hun rechtverkrijgenden,
wanneer deze beslaglegger zijn;
-
(b) dat de in artikel I vermelde rechten, die als zekerheid voor een vordering op het
luchtvaartuig rusten, aan de benadeelden of hun rechtverkrijgenden slechts kunnen
worden tegengeworpen tot een bedrag van 80% van de verkoopprijs.
De bepalingen van dit lid zijn evenwel niet toepasselijk, wanneer de op het aardoppervlak
veroorzaakte schade behoorlijk en voldoende door of namens de exploitant bij een Staat
of een verzekeringsmaatschappij in enige Staat is verzekerd.
Indien in de wet van de Verdragsluitende Staat, waar de executoriale verkoop plaats
heeft, geen andere maatstaf is aangegeven, zal de verzekering in de zin van dit lid
worden geacht voldoende te zijn, indien de verzekerde som gelijk is aan de waarde
van het inbeslaggenomen luchtvaartuig, toen dit nieuw was.
-
(6) De volgens de wet van de Verdragsluitende Staat waar de verkoop plaats heeft, wettig
in rekening te brengen kosten, die in het gezamenlijk belang der schuldeisers in de
loop van de executieprocedure met het oog op de verkoop gemaakt zijn, zullen uit de
koopprijs worden betaald vóór alle andere vorderingen, daaronder begrepen degenen,
die bevoorrecht zijn ingevolge artikel IV.
De executoriale verkoop van een luchtvaartuig, overeenkomstig de bepalingen van artikel
VII, doet de eigendom van het luchtvaartuig overgaan, vrij van alle niet door de verkrijger
te zijnen laste genomen rechten.
Behoudens in het geval van executoriale verkoop overeenkomstig de bepalingen van artikel
VII, kan geen overdracht van inschrijving van een luchtvaartuig in het openbaar register
of het nationaliteitsregister plaats vinden van het register van een Verdragsluitende
Staat naar dat van een andere Verdragsluitende Staat, zonder dat ingeschreven rechten
van te voren zijn doorgehaald, of de rechthebbenden in de overdracht hebben toegestemd.
-
(1) Indien overeenkomstig de wet van de Verdragsluitende Staat, in welks nationaliteitsregister
een luchtvaartuig is ingeschreven, een der rechten op luchtvaartuigen, vermeld in
artikel I, volgens de geldende voorschriften geregistreerd en gevestigd tot zekerheid
voor een schuld, zich uitstrekt tot reservedelen, opgeslagen in een of meer nader
aangeduide plaatsen, wordt deze uitbreiding door alle Verdragsluitende Staten erkend,
voor zover deze reservedelen op voornoemde plaatsen bewaard blijven, mits een geëigende,
ter plaatse door middel van aanplakking te verwezenlijken, bekendmaking derden op
voldoende wijze van aard en omvang van het recht kennis geeft, waarmede deze reservedelen
bezwaard zijn, en het register waar het is ingeschreven zomede naam en adres van de
rechthebbende aangeeft.
-
(2) Een inventaris, waarin de aard en het globale aantal van deze reservedelen is opgegeven,
zal worden gehecht aan of opgenomen in het ingeschreven stuk. Deze reservedelen kunnen
door gelijksoortige delen worden vervangen zonder dat hierdoor het recht van de schuldeiser
wordt aangetast.
-
(3) De bepalingen van artikel VII, lid 1 en 4, en van artikel VIII zijn van toepassing
op de executoriale verkoop van de reservedelen. Indien evenwel de beslaglegger geen
zakelijke zekerheid voor zijn vordering heeft, worden de bepalingen van artikel VII,
lid 4, geacht zo te luiden, dat de toewijzing plaats mag hebben, wanneer een bod is
gedaan van twee derden van de waarde der reservedelen, zoals deze is vastgesteld door
deskundigen, benoemd door de met de verkoop belaste autoriteit. Bovendien kan bij
de verdeling van de opbrengst de met de verkoop belaste autoriteit ten gunste van
de beslaglegger het bedrag, betaalbaar aan schuldeisers van hogere rang, beperken
tot twee derden van de opbrengst na aftrek van de kosten, bedoeld in artikel VII,
lid 6.
-
(4) Voor de toepassing van dit artikel worden onder de uitdrukking reservedelen verstaan
onderdelen van luchtvaartuigen, motoren, luchtschroeven, radiotoestellen, instrumenten,
uitrusting, inrichting, onderdelen hiervan en meer in het algemeen alle andere voorwerpen
van welke aard ook, die worden bewaard om onderdelen van het luchtvaartuig te vervangen.
De bepalingen van dit Verdrag doen in geen enkel opzicht afbreuk aan het recht van
de Verdragsluitende Staten om ten aanzien van een luchtvaartuig maatregelen te nemen
ter naleving van de nationale wetten, welke betrekking hebben op immigratie, douane
of luchtvaart.
Dit verdrag is niet toepasselijk op luchtvaartuigen, gebezigd voor militaire, douane-
of politiediensten.
Voor de toepassing van dit Verdrag kunnen de bevoegde rechterlijke en administratieve
autoriteiten der Verdragsluitende Staten, tenzij hun nationale wet het tegendeel bepaalt,
zich rechtstreeks met elkander in verbinding stellen.
De Verdragsluitende Staten verbinden zich de noodzakelijke maatregelen te nemen om
de uitvoering van de bepalingen van dit Verdrag te verzekeren en die onverwijld ter
kennis te brengen van de Secretaris-Generaal van de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie.
In de zin van dit Verdrag wordt onder het woord „luchtvaartuig” begrepen het casco,
de motoren, luchtschroeven, radiotoestellen en alle andere voorwerpen bestemd voor
gebruik in of aan het luchtvaartuig, onverschillig of zij daarin of daaraan zijn aangebracht
dan wel tijdelijk er van zijn gescheiden.
Indien een afzonderlijk nationaliteitsregister wordt gehouden in een gebied, voor
welks buitenlandse betrekkingen een Verdragsluitende Staat verantwoordelijk is, wordt
elke verwijzing in dit Verdrag naar de wet van de Verdragsluitende Staat beschouwd
als een verwijzing naar de wet van dat gebied.
Dit Verdrag staat open ter ondertekening, totdat het in werking treedt overeenkomstig
de bepalingen van artikel XX.
-
(2) De akten van bekrachtiging zullen worden nedergelegd in de archieven van de Internationale
Burgerluchtvaartorganisatie, die van de datum van de nederlegging kennis zal geven
aan elke Staat, die heeft ondertekend of is toegetreden.
-
(1) Zodra twee der Staten, die ondertekend hebben, hun akte van bekrachtiging van het
Verdrag hebben nedergelegd, zal dit tussen hen in werking treden op de negentigste
dag na de nederlegging van de tweede akte van bekrachtiging. Het treedt in werking
voor elke Staat, die na deze datum zijn akte van bekrachtiging nederlegt, op de negentigste
dag na de nederlegging van die akte.
-
(2) De Internationale Burgerluchtvaartorganisatie zal aan elke Staat, die heeft ondertekend,
mededeling doen van de datum, waarop dit Verdrag in werking treedt.
-
(1) Dit Verdrag zal, nadat het in werking is getreden, voor Staten, die niet ondertekend
hebben, ter toetreding openstaan.
-
(2) De toetreding heeft plaats door de nederlegging van een akte van toetreding in de
archieven van de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie, die van de datum van
deze nederlegging mededeling zal doen aan elke Staat, die heeft ondertekend of is
toegetreden.
-
(1) Elke Verdragsluitende Staat kan dit Verdrag opzeggen door mededeling daarvan te doen
aan de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie, welke elke Staat, die heeft ondertekend
of is toegetreden, mededeling zal doen van de datum van ontvangst van deze kennisgeving.
-
(1) Iedere Staat kan ten tijde van de nederlegging van zijn akte van bekrachtiging of
van toetreding verklaren, dat zijn aanvaarding van dit Verdrag niet van toepassing
is op een of meer gebieden, voor welker buitenlandse betrekkingen hij verantwoordelijk
is.
-
(3) Met uitzondering van de gebieden, met betrekking tot welke een verklaring is afgelegd
overeenkomstig lid 1 van dit artikel, is dit Verdrag van toepassing op alle gebieden,
voor welker buitenlandse betrekkingen een Verdragsluitende Staat verantwoordelijk
is.
-
(5) Iedere Verdragsluitende Staat kan dit Verdrag, overeenkomstig de bepalingen van artikel
XXII, afzonderlijk opzeggen voor alle of voor een der gebieden, voor welker buitenlandse
betrekkingen hij verantwoordelijk is.