Regeling informatiebeheer KGG 2025

Geraadpleegd op 25-12-2025.
Geldend van 25-12-2025 t/m heden.

Besluit van de Minister van Klimaat en Groene Groei van 15 december 2025 kenmerk 102804120 tot vaststelling van de Regeling voor het informatiebeheer van het Ministerie van Klimaat en Groene Groei (Regeling informatiebeheer KGG 2025)

De Minister van Klimaat en Groene Groei,

Gelet op artikel 23, eerste lid, van de Archiefwet 1995 en artikel 14 van het Archiefbesluit 1995,

Besluit:

Hoofdstuk 2. Reikwijdte, verantwoordelijkheden en bevoegdheden

Artikel 2. Reikwijdte

  • 1 De regeling geldt voor de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de Minister van Klimaat en Groene Groei ongeacht waar deze taken worden uitgevoerd.

Artikel 3. Secretaris-generaal en Chief Information Officer

  • 1 De Secretaris-generaal is verantwoordelijk voor aangelegenheden op het gebied van de Archiefwet 1995, voor zover niet behorend tot een hoofd van dienst.

  • 3 De Secretaris-generaal is bevoegd om, in overleg met het betreffende hoofd van dienst, beperkingen te stellen aan de openbaarheid van archiefbescheiden bij de overbrenging als bedoeld in artikel 15 van de Archiefwet 1995.

  • 5 De Chief Information Officer (CIO) is verantwoordelijk voor de strategie, kaderstelling en toetsing en geeft gevraagd en ongevraagd advies op het gebied van de informatievoorziening.

  • 6 De CIO is verantwoordelijk voor het coördineren en het ontwerpen van selectielijsten met de bewaartermijnen voor het gehele ministerie.

Artikel 4. Hoofd van dienst

  • 2 Het hoofd van dienst beheert de informatie van de betreffende dienst in overeenstemming met de bepalingen van deze regeling.

  • 3 Het hoofd van dienst is verantwoordelijk voor de toegang tot de informatie van diens werkterrein.

  • 4 Het hoofd van dienst treft in overleg met de Secretaris-generaal een voorziening voor de informatie bij:

    • het opheffen, samenvoegen en het splitsen van overheidsorganen;

    • het overdragen van taken aan een ander overheidsorgaan;

    • het instellen van tijdelijke overheidsorganen;

    • het tijdelijk ter beschikking stellen van archiefbescheiden aan een rechtspersoon gedurende een zo beperkt mogelijke termijn.

  • 5 In het informatieoverzicht worden mutaties bijgehouden zoals van vernietiging, overbrenging en overdracht van gegevens.

  • 6 Het hoofd van dienst is verantwoordelijk voor de duurzame toegankelijkheid, de bewaar-termijnen en de openbaarheid volgens hoofdstukken drie, vier en vijf van deze regeling.

  • 7 De stafafdelingen en stafdirecties waaronder de directie Informatievoorziening (IV) van het Ministerie van Economische Zaken en de ICT-dienstverleners ondersteunen de hoofden van dienst bij het uitoefenen van hun verantwoordelijkheden in het kader van deze regeling.

Artikel 5. Lijnmanagement

  • 1 Het lijnmanagement is verantwoordelijk voor het toepassen, stimuleren en ondersteunen van het beleid met betrekking tot de informatievoorziening.

  • 2 Het lijnmanagement is verantwoordelijk voor het creëren en beheren van accurate en complete informatieverzamelingen van de activiteiten waar zij de verantwoordelijk voor dragen.

  • 3 Secretarissen van overleggen zijn verantwoordelijk voor de juistheid, volledigheid van de vergaderinformatie en voor de reproduceerbaarheid van de besluitvorming.

Artikel 6. Directeur Informatievoorziening van het Ministerie van Economische Zaken

  • 1 De directeur Informatievoorziening is verantwoordelijk voor het beschikbaar stellen en houden van ICT-toepassingen, ondersteuning bij het gebruik van toepassingen en het functioneel beheer van applicaties en gegevensbeheer voor identiteits- en toegangsbeheer.

  • 2 De directeur Informatievoorziening van Economische Zaken is verantwoordelijk voor het ondersteunen van de hoofden van dienst bij de uitvoering van diens verantwoordelijkheden in het kader van deze regeling.

Artikel 7. Organisatorische wijzigingen

  • 2 De regeling voor de instelling van tijdelijke organisatieonderdelen, zoals commissies, project- en programmadirecties bevat een voorziening voor de informatievoorziening overeenkomstig de vorige leden.

  • 3 Het hoofd van dienst stelt een overzicht op van alle archiefbescheiden die worden overgedragen aan overheidsorganen of ter beschikking gesteld aan een rechtspersoon.

  • 4 De voorziening voor het ter beschikking stellen van archiefbescheiden aan een rechtspersoon regelt het toezicht op de naleving van de archiefwettelijke bepalingen door de rechtspersoon die de archiefbescheiden tijdelijk ter beschikking heeft gekregen.

Hoofdstuk 3. Duurzame toegankelijkheid van informatie

Artikel 8. Context en authenticiteit

Het hoofd van dienst zorgt door middel van een overzicht van taken en werkprocessen ervoor dat van elk van de archiefbescheiden te allen tijde kan worden vastgesteld:

  • wanneer, door wie en uit hoofde van welke taak of werkproces het door het ministerie werd ontvangen of opgemaakt;

  • de inhoud, structuur en verschijningsvorm bij het ontvangen of de creatie ervan door het ministerie;

  • het gedrag van digitale bestanden;

  • de samenhang met andere ontvangen en opgemaakte archiefbescheiden;

  • de met betrekking tot de archiefbescheiden uitgevoerde beheeractiviteiten; en

  • de besturingsprogrammatuur of toepassingsprogrammatuur waarmee de archiefbescheiden worden bewaard of beheerd;

  • de functionele eisen voor de aspecten genoemd in de eerste twee opsommingstekens.

Artikel 9. Overzicht en logische ordening

  • 1 Het hoofd van dienst draagt zorg voor een actueel, compleet en logisch samenhangend overzicht van de bij dat directoraat-generaal, directie of dienst berustende archiefbescheiden.

  • 2 Het hoofd van dienst zorgt dat aan de hand van het in het eerste lid bedoelde overzicht digitale bestanden te identificeren zijn waarmee de informatie leesbaar of waarneembaar is te maken.

  • 3 Het hoofd van dienst draagt zorg voor het ontwerpen van een ordeningsstructuur voor de ordening van de archiefbescheiden in het eerste lid.

  • 4 Indien de ordeningsstructuur tussentijds wordt aangepast, wordt de oorspronkelijke versie tezamen met de nieuwe versie bewaard.

Artikel 10. Metagegevens en metagegevensschema

  • 1 Het Ministerie van Klimaat en Groene Groei hanteert open standaarden voor metagegevens.

  • 2 Het hoofd van dienst stelt een of meerdere metagegevensschema’s vast als bedoeld in NEN-ISO 23081-1:2017 nl of een nieuwere versie van deze norm.

Artikel 11. Elektronische handtekening

Bij het gebruik van een elektronische handtekening worden ten minste de volgende gegevens vastgelegd:

  • a. de ondertekenaar;

  • b. indien sprake is van een geavanceerde elektronische handtekening, gegevens die de koppeling tussen document en ondertekenaar bewijzen; en

  • c. indien sprake is van een gekwalificeerde elektronische handtekening, de identificatie van het gekwalificeerde middel en het gekwalificeerde certificaat van de elektronische handtekening.

Artikel 12. Toegankelijke staat

Het hoofd van dienst zorgt ervoor dat de informatiesystemen de toegankelijke staat van archiefbescheiden waarborgen, zodanig dat informatie binnen een redelijke termijn kan worden gevonden aan de hand van de daaraan gekoppelde metagegevens of door middel van een andere ontsluitingsmethode en leesbaar of waarneembaar te maken is.

Artikel 13. Conversie, migratie en preservering

  • 1 Het hoofd van dienst zorgt ervoor dat bij het wijzigen of saneren van besturings- of toepassingsprogrammatuur wordt voldaan aan de eisen ten aanzien van de toegankelijke en geordende staat.

  • 2 Het hoofd van dienst zorgt ervoor dat bij conversie of migratie van gegevens en bestanden deze kunnen worden gebruikt of geraadpleegd overeenkomstig de wijze ten tijde van het ontvangen of het creëren ervan.

  • 3 Het hoofd van dienst stelt een specificatie op van de gegevens en bestanden die zijn geconverteerd of gemigreerd.

  • 4 Het hoofd van dienst laat toetsen op welke wijze aan de bij deze regeling gestelde eisen ten aanzien van de geordende en toegankelijke staat is voldaan.

  • 5 Het hoofd van dienst laat van de conversie of migratie namens de minister een verklaring opstellen met de specificatie en de toets waaruit blijkt dat aan de eisen is of wordt voldaan.

  • 6 Het hoofd van dienst bewaakt dat bestandsformaten, dragers en authenticiteitsbewijzen worden ondersteund.

  • 7 Het hoofd van dienst laat bewaken of conversie naar een andere drager noodzakelijk is in het geval bestandsformaten, dragers en authenticiteitsbewijzen niet meer worden ondersteund.

Artikel 14. Digitaliseren en vervangen door reproducties

  • 1 Het hoofd van dienst neemt bij het vervangen van archiefbescheiden door reproducties de eisen voor een betrouwbare informatievoorziening in acht.

  • 2 Het hoofd van dienst voert bij de voorbereiding van het besluit tot vervanging een risicoanalyse uit en neemt daarbij de privacywetgeving en de Auteurswet in acht.

Artikel 15. Open standaarden en bestandsformaten

De archiefbescheiden worden opgeslagen in een te valideren en volledig gedocumenteerd bestandsformaat dat voldoet aan een open standaard.

Artikel 16. Compressie

Gebruikmaking van compressietechniek is slechts toegestaan, voor zover daarbij niet zodanig verlies van informatie optreedt, dat niet langer aan de bij deze regeling gestelde eisen ten aanzien van duurzame toegankelijkheid kan worden voldaan.

Artikel 17. Duurzaamheid fysieke gegevensdragers

  • 1 Informatieobjecten worden overgezet op nieuwe dragers, zodra het gevaar dreigt dat de informatie verloren gaat dan wel onleesbaar of niet waarneembaar wordt als gevolg van veroudering of het in onbruik raken van het type drager.

  • 2 Bij het overzetten naar nieuwe informatiedragers blijft de relatie tussen de informatieobjecten in stand om de context en de authenticiteit zoals bedoeld in artikel 9 van deze regeling te waarborgen.

  • 3 Het hoofd van dienst laat bewaken dat bestandsformaten, dragers en authenticiteitsbewijzen worden ondersteund.

  • 4 Het hoofd van dienst laat bewaken of conversie naar een andere drager noodzakelijk is in het geval bestandsformaten, dragers en authenticiteitsbewijzen niet meer worden ondersteund.

Artikel 18. Instrumenten

  • 1 Er zijn informatiesystemen om informatieobjecten uniek te identificeren en toegankelijk te maken.

  • 2 De afkorting van de betreffende dienst maakt in ieder geval deel uit van het uniek identificatiekenmerk.

  • 3 Er is een kwaliteitssysteem om de volledigheid, vindbaarheid, toegankelijkheid en herbruikbaarheid van informatie te waarborgen.

Hoofdstuk 4. Bewaartermijnen

Artikel 19. Waarderen van overheidsinformatie

  • 1 Bij het bepalen van de bewaartermijnen van overheidsinformatie worden de wettelijke bewaartermijnen en de belangen van interne en externe belanghebbenden in acht genomen.

  • 2 De bewaartermijnen van informatieobjecten worden voorzien van grondslagen.

Artikel 20. Vernietigen

  • 1 Vernietiging van informatieobjecten vindt uitsluitend plaats op grond van een geldige selectielijst en na het verstrijken van de bewaartermijn.

  • 2 Het hoofd van dienst volgt voorafgaand aan de vernietiging een vastgestelde vernietigingsprocedure en legt in een verklaring de voorgenomen vernietiging vast.

  • 3 Het hoofd van dienst stelt een overzicht op van de informatieobjecten die voor vernietiging in aanmerking komen.

  • 4 Informatieobjecten uit taken die niet zijn opgenomen in een selectielijst worden bewaard tot de bewaartermijn is vastgesteld in een selectielijst.

Hoofdstuk 5. Openbaarheid

Artikel 21. Internetsites en sociale media-kanalen

Het hoofd van dienst draagt zorg voor de duurzame toegankelijkheid van informatie gepubliceerd op internetsites en sociale media-kanalen van het departement.

Artikel 22. Overbrengen

  • 1 Voor het overbrengen van archiefbescheiden die als permanent te bewaren zijn aangemerkt wordt een zo kort mogelijke termijn nagestreefd.

  • 2 Indien de archiefbescheiden niet in een bestandsformaat zijn opgeslagen dat aan een open standaard voldoet vindt voorafgaand aan de overbrenging overleg plaats met de beheerder van de openbare archiefbewaarplaats over een alternatief bestandsformaat.

  • 3 Voor zover op het tijdstip van overbrenging gebruik wordt gemaakt van encryptietechniek, wordt bij de overbrenging aan de beheerder van de archiefbewaarplaats de bijbehorende decryptiesleutel verstrekt.

  • 4 In het geval van een verzoek op grond van de Wet open overheid ziet op archiefbescheiden die berusten bij een openbare rijksarchiefbewaarplaats en waarvan de openbaarheid is beperkt op grond van het belang van de Staat en bondgenoten, blijft de beslissingsbevoegdheid berusten bij de minister.

Artikel 23. Openbare rijksarchiefbewaarplaats

Het Nationaal Archief in Den Haag is voor het Ministerie van Economische Zaken bestemd voor de overheidsinformatie die voor blijvende bewaring is aangemerkt. Het Nationaal Archief heeft tot taak de rijksarchiefbewaarplaats en de aldaar berustende archiefbescheiden namens de Minister van OCW te beheren.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

's-Gravenhage, 15 december 2025

De Minister van Klimaat en Groene Groei,

S.Th.M. Hermans