Onderlinge regeling inzake Samen Opleiden en Professionaliseren van Leraren in Opleiding
in het Caribisch deel van het Koninkrijk der Nederlanden
Partijen,het land Aruba, te dezen vertegenwoordigd door de Minister van Koninkrijksrelaties,
Onderwijs, Jeugd, Innovatie en Sport, mevrouw Gerlien Croes, hierna te noemen: Aruba,enhet
land Curaçao, te dezen vertegenwoordigd door de Minister van Onderwijs, Wetenschap,
Cultuur en Sport, de heer Sithree van Heydoorn, hierna te noemen: Curaçao,enhet land
Sint Maarten, te dezen vertegenwoordigd door de Minister van Onderwijs, Cultuur, Jeugd
en Sport, mevrouw Melissa Gumbs, hierna te noemen: Sint Maarten,ende Staat der Nederlanden,
te dezen vertegenwoordigd door de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, de
heer Gouke Moes, hierna te noemen: Nederland,hierna te noemen: de ‘Partijen’
Overwegende dat:
-
• Partijen elkaar op grond van artikelen 36 en 38, eerste lid, van het Statuut voor het Koninkrijk der Nederlanden hulp en bijstand kunnen verlenen,
en onderling regelingen kunnen treffen;
-
• Partijen het van belang vinden dat er voldoende bekwame leraren in het Caribisch deel
van het Koninkrijk worden opgeleid om in de lokale vraag te voorzien;
-
• Partijen continu de onderwijs- en opleidingspraktijk in het Caribisch deel van het
Koninkrijk onderzoeken en verbeteren en hierin samen willen optrekken teneinde het
opleiden en professionaliseren van leraren te verbeteren;
-
• Partijen de verbetering van de opleiding van aanstaande leraren en de professionalisering
van zittende leraren zien als één van de sleutels tot kwaliteitsverbetering in het
onderwijs;
-
• de lerarenopleidingen nog niet goed op de beroepspraktijk aansluiten waardoor startende
leraren een beroepsschok ervaren;
-
• Partijen gezamenlijk het onderwijsconcept Samen Opleiden en Professionaliseren in
Aruba, Bonaire en Curaçao willen voortzetten om zo de samenhang, aansluiting op de
praktijk en borging van de kwaliteit van de begeleiding in de opleidingen te verbeteren;
-
• het onderwijsconcept Samen Opleiden en Professionaliseren zich richt op de samenwerking
tussen hoger onderwijsinstellingen, scholen en schoolbesturen waardoor leraren optimaal
worden voorbereid op de praktijk en worden ondersteund in (de start van) hun loopbaan;
-
• het Partnerschap Kibrahacha sinds 2019 met een bijdrage van Aruba, Curaçao en Nederland
het onderwijsconcept Samen Opleiden en Professionaliseren uitvoert en succesvolle
samenwerkingen tussen de lerarenopleidingen en scholen ontplooit;
-
• Partijen hun waardering uitspreken voor het Partnerschap Kibrahacha en hun steun willen
voortzetten;
-
• het Samenwerkingsprotocol om lerarenopleidingen in het Caribisch deel van het Koninkrijk
der Nederlanden te stimuleren 2019–2025 afloopt;
-
• Sint-Maarten en Nederland inventariseren of het wenselijk en haalbaar is om Samen
Opleiden en Professionaliseren ook in Sint Maarten, Saba en Sint Eustatius te ontplooien.
De uitkomsten hiervan worden vóór het Vierlandenoverleg in 2026 met Partijen en het
Partnerschap Kibrahacha gedeeld.
-
• Partijen het financieel handboek en de meerjarenbegroting hebben vastgesteld in het
Ministerieel Vierlandenoverleg op 6 november 2025.
Komen het volgende overeen: