Regeling screenings- en testinstrumenten lwoo en pro schooljaar 2026–2027

Geraadpleegd op 25-12-2025.
Geldend van 01-10-2025 t/m heden.

Regeling van de Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap van 11 september 2025, nr. 54178956, houdende de vaststelling van de screenings- en testinstrumenten ten behoeve van de indicatiestelling voor leerwegondersteunend onderwijs (lwoo) en praktijkonderwijs (pro) en het gebruik daarvan voor het schooljaar 2026–2027 (Regeling screenings- en testinstrumenten lwoo en pro schooljaar 2026–2027)

De Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,

Gelet op artikel 2.46, tweede lid, van het Uitvoeringsbesluit WVO 2020;

Besluit:

§ 1. Algemene bepalingen

Artikel 1. Begripsbepalingen

Artikel 2. Vaststelling screenings- en testinstrumenten

  • 1 De instrumenten voor het vaststellen van een leerachterstand zijn vastgesteld in bijlage 1.

  • 2 De instrumenten voor het vaststellen van de intelligentie zijn vastgesteld in bijlage 2.

  • 3 De instrumenten voor persoonlijkheidsonderzoek zijn vastgesteld in bijlage 3.

Artikel 3. Toepassing instrumenten

Een instrument als bedoeld in artikel 2 wordt gebruikt conform de vastgestelde procedures en instructies, zoals opgenomen in de handleiding van de leverancier.

Artikel 4. Nieuwe versie, herziene versie of tussentijdse herbeoordeling van instrumenten op de lijst

Het bevoegd gezag kan een instrument gebruiken dat op de lijst in de bijlage van deze regeling is opgenomen met de opmerking dat het in afwachting is van beoordeling vanaf het moment dat het college of de Commissie Testaangelegenheden Nederland het instrument op alle voor deze regeling relevante onderdelen heeft beoordeeld met ten minste het oordeel ‘voldoende’, ‘ja’ of ‘niet van toepassing’.

Artikel 5. Vermelding van gegevens bij resultaten

Het bevoegd gezag van de school waar de leerling is aangemeld of van de school waaraan de leerling is ingeschreven, vermeldt bij de resultaten van een instrument als bedoeld in artikel 2:

  • a. de toetsversie;

  • b. of het gebruikte instrument digitaal of op papier is afgenomen;

  • c. de DLE van betreffende leerling;

  • d. of bij de afname van het instrument hulp of hulpmiddelen in verband met dyslexie zijn ingezet, en zo ja: welke hulpmiddelen en op welke wijze deze zijn gehanteerd.

§ 2. Instrumenten leerachterstand

Artikel 6. Geldigheid resultaat leerachterstand

  • 1 De geldigheidsduur van een resultaat van een instrument voor het vaststellen van een leerachterstand bedraagt 26 weken vanaf de datum van afname, waarbij de dagen in de maanden juli en augustus niet worden meegerekend.

  • 2 In afwijking van het eerste lid is een resultaat van een instrument voor het vaststellen van een leerachterstand voor een leerling die na 1 februari 2026 wordt aangemeld met de bedoeling de leerling voor 1 oktober 2026 te plaatsen, geldig indien het instrument is afgenomen na 1 september 2025.

Artikel 7. Gebruik instrumenten voor het vaststellen van een leerachterstand

  • 1 Het bevoegd gezag stemt het gebruik van een instrument voor het vaststellen van een leerachterstand af op het leerniveau van de leerling. Indien uit de uitslag blijkt dat het gebruikte instrument niet passend is, wordt een aanvullend instrument afgenomen dat aansluit bij het leerniveau van de leerling.

  • 2 Er wordt bij leerjaar gebonden instrumenten van Cito, Boom en Dia in elk geval een aanvullend instrument gebruikt indien de uitslag van het instrument dat aansluit bij het leerniveau van de leerling meer dan 10 DLE-punten afwijkt en indien:

    • a. de uitslag van het instrument duidelijk afwijkt van de gegevens uit het onderwijskundig rapport of het leerlingvolgsysteem, of;

    • b. sprake is van tegenstrijdige gegevens, of;

    • c. sprake is van een intelligentiequotiënt in de bandbreedte van 75 tot en met 80.

  • 3 In afwijking van het eerste lid wordt geen aanvullend instrument afgenomen indien op basis van de gegevens uit het onderwijskundig rapport of het leerlingvolgsysteem wordt verwacht dat een aanvullend instrument niet tot een andere indicatiestelling zal leiden.

  • 4 Bij instrumenten van IEP wordt door- of terug getoetst als de leerling de minimale of maximale score op het afgenomen instrument heeft behaald.

Artikel 8. Toepassing instrument eerste leerjaar voortgezet onderwijs

Het bevoegd gezag kan een instrument voor het vaststellen van een leerachterstand dat is bedoeld voor leerlingen in groep 8 gebruiken voor een leerling in het eerste leerjaar van het voortgezet onderwijs, met dien verstande dat de didactische leeftijd 60 is.

§ 3. Instrumenten intelligentie

Artikel 9. Geldigheid resultaat intelligentie

De geldigheidsduur van een resultaat van een instrument voor het vaststellen van de intelligentie bedraagt 104 weken vanaf de datum van afname.

Artikel 10. Gebruik instrumenten voor het vaststellen van de intelligentie

Het bevoegd gezag stemt het gebruik van een schriftelijk af te nemen klassikaal instrument voor het vaststellen van de intelligentie af op de specifieke onderwijsbehoeften van een leerling met leerachterstanden in de domeinen technisch lezen, spellen of begrijpend lezen.

Artikel 11. Toepassing instrument uitstroom na groep 7

Het bevoegd gezag kan een instrument voor het vaststellen van de intelligentie dat is bedoeld voor leerlingen in groep 8 gebruiken voor een leerling die vanuit groep 7 wordt verwezen naar het lwoo of pro, mits de leerling in groep 3 of hoger heeft gedoubleerd.

§ 4. Instrumenten persoonlijkheidsonderzoek

Artikel 12. Geldigheid resultaat persoonlijkheidsonderzoek

De geldigheidsduur van een resultaat van een instrument voor persoonlijkheidsonderzoek bedraagt 52 weken vanaf de datum van afname.

Artikel 13. Gebruik instrumenten voor persoonlijkheidsonderzoek

Het bevoegd gezag stemt het gebruik van een schriftelijke zelfbeoordelingsvragenlijst voor een persoonlijkheidsonderzoek af op de specifieke onderwijsbehoeften van een leerling met een DLE lager dan 40 op het domein begrijpend lezen.

Artikel 16. Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling screenings- en testinstrumenten lwoo en pro schooljaar 2026–2027.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,

M.L.J. Paul

Bijlage 1. behorend bij artikel 2, eerste lid, van de Regeling screenings- en testinstrumenten lwoo en pro schooljaar 2026–2027

Opmerking:

  • Naam ‘Boom test onderwijs’ sinds 2024 gewijzigd in ‘Boom primair onderwijs’.

Lijst toegestane instrumenten Leerachterstand Technisch lezen schooljaar 2026–2027

Naam Test

Bereik

Opmerkingen

Boom LVS Technisch Lezen Tekst,

Boom test onderwijs, editie 2019, normering 2024

Groep 3 t/m 8

 

Boom LVS Technisch Lezen Woorden,

Boom test onderwijs, editie 2022, normering 2022

Groep 3 t/m 8

 

Drempelonderzoek 678 7e versie,

678 Onderwijs Advisering, 2017 en 2023

Groep 5 t/m 8

Herziene handleiding 2023 ook toegestaan.

IEP LVS Technisch Lezen,

Bureau ICE, 2020. Herbeoordeling verwacht in 2026

Groep 3 t/m 6

Let op:

– Instrument in afwachting van tussentijdse herbeoordeling.

– De herbeoordeelde versie wordt voor de indicatiestelling lwoo/pro gebruikt vanaf het moment dat het CvTE het instrument op alle voor deze regeling relevante onderdelen heeft beoordeeld met tenminste het oordeel ‘voldoende’, ‘ja’ of ‘niet van toepassing’, en deze beoordeling is gepubliceerd op de website van het CvTE.

– Zodra de 2026 versie positief is beoordeeld kan de 2020 versie niet meer worden gebruikt.

Klepel-R, Pearson Benelux B.V., 2019

Groep 3 t/m 8 regulier basisonderwijs en klas 1 en 2 van het regulier voortgezet onderwijs (leeftijd: 6,5 t/m 14,5 jaar)

 

LVS AVI, Cito, editie 2017, normering 2024

Groep 3 t/m 8

 

LVS DMT, Cito, editie 2017, normering 2024

Groep 3 t/m 8

Afname van kaart 1, 2 en 3 verplicht, met samengestelde ruwe score als uitgangspunt voor bepalen achterstand.

Lijst toegestane instrumenten Leerachterstand Begrijpend lezen schooljaar 2026–2027

Naam Test

Bereik

Opmerkingen

Boom LVS Begrijpend Lezen, Boom test onderwijs, editie 2023, normering 2022.

Groep 4 t/m 8

Papieren en digitale versies toegestaan.

Dia LVS, Diatekst 345, Diataal B.V., editie en normering 2022

Midden groep 3 t/m midden groep 5

Voor leerlingen in het (speciaal) basisonderwijs.

Dia LVS, Diatekst 678, Diataal B.V., editie en normering 2020

Eind groep 5 t/m midden groep 8

Voor leerlingen in het (speciaal) basisonderwijs.

Drempelonderzoek 678 7e versie,

678 Onderwijs Advisering, 2017 en 2023

Groep 5 t/m 8

Herziene handleiding 2023 ook toegestaan.

IEP LVS (Begrijpend) Lezen, Bureau ICE, 2020. Herziene versie verwacht in 2026

Groep 4 en 5

Let op:

– Herziene versie in afwachting van beoordeling.

– De herziene versie wordt voor de indicatiestelling lwoo/pro gebruikt vanaf het moment dat het CvTE het instrument op alle voor deze regeling relevante onderdelen heeft beoordeeld met tenminste het oordeel ‘voldoende’, ‘ja’ of ‘niet van toepassing’, en deze beoordeling is gepubliceerd op de website van het CvTE.

– Zodra de 2026 versie positief is beoordeeld kan de 2020 versie niet meer worden gebruikt.

IEP LVS (Begrijpend) Lezen, Bureau ICE, editie 2019, normering 2025

Groep 6 t/m 8

 

Leerling in beeld, Begrijpend Lezen, Cito, 2022, tussentijdse herbeoordeling 2022

Groep 3 t/m 5

 

Leerling in beeld, Begrijpend Lezen, Cito, 2023, tussentijdse herbeoordeling 2023

Groep 6 t/m 8

 
Lijst toegestane instrumenten Leerachterstand Spelling schooljaar 2026–2027

Naam Test

Bereik

Opmerkingen

Boom LVS Spelling Woorden en Werkwoorden, Boom test onderwijs, editie 2019, normering 2021

Groep 3 t/m 8

Deel ‘Spelling Woorden’.

Naamswijziging sinds maart 2021. Voorheen heette deze test: Schoolvaardigheidstoets Spelling (SVT SP).

Dia LVS, Diaspel 345, Diataal B.V., editie en normering 2022

Midden groep 3 t/m midden groep 5

 

Dia LVS, Diaspel 678, Diataal B.V., editie en normering 2021

Eind groep 5 t/m midden groep 8

 

Drempelonderzoek 678 7e versie,

678 Onderwijs Advisering, 2017 en 2023

Groep 5 t/m 8

Herziene handleiding 2023 ook toegestaan.

IEP LVS Taalverzorging,

Bureau ICE, 2023

Groep 6 t/m 8

 

Leerling in beeld, Taalverzorging, Cito, 2022, tussentijdse herbeoordeling 2022

Groep 3 t/m 5

 

Leerling in beeld, Taalverzorging, Cito, 2022, tussentijdse herbeoordeling 2023

Groep 6 t/m 8

 

PI-dictee, Boom test onderwijs, editie en normering 2019

Groep 3 t/m 8

 
Lijst toegestane instrumenten Leerachterstand Inzichtelijk Rekenen schooljaar 2026–2027

Naam Test

Bereik

Opmerkingen

Boom LVS Rekenen-Wiskunde, Boom test onderwijs, editie 2019, normering 2025

Groep 3 t/m 8

Normering 2025 voor de blokken 5A, 5B, 6A en 6B zijn aangepast.

Boom LVS Rekenen-Wiskunde Contextrijk, Boom test onderwijs, editie 2024, normering 2024

Groep 6 t/m 8

 

Dia LVS, Diacijfer 345, Diataal B.V., editie en normering 2022

Midden groep 3 t/m midden groep 5

 

Dia LVS, Diacijfer 678, Diataal B.V., editie en normering 2021

Eind groep 5 t/m midden groep 8

 

Drempelonderzoek 678 7e versie,

678 Onderwijs Advisering, 2017 en 2023

Groep 5 t/m 8

Herziene handleiding 2023 ook toegestaan.

IEP LVS Rekenen, 2020. Herziene versie verwacht in 2026

Groep 3 t/m midden groep 6

Let op:

– Herziene versie in afwachting van beoordeling.

– De herziene versie wordt voor de indicatiestelling lwoo/pro gebruikt vanaf het moment dat het CvTE het instrument op alle voor deze regeling relevante onderdelen heeft beoordeeld met tenminste het oordeel ‘voldoende’, ‘ja’ of ‘niet van toepassing’, en deze beoordeling is gepubliceerd op de website van het CvTE.

– Zodra de 2026 versie positief is beoordeeld kan de 2020 versie niet meer worden gebruikt.

IEP LVS Rekenen, editie 2024, normering 2025

Groep 6 t/m 8

 

Leerling in beeld, Rekenen-Wiskunde, Cito, 2022, tussentijdse herbeoordeling 2022

Groep 3 t/m 5

 

Leerling in beeld, Rekenen-Wiskunde, Cito, 2022, tussentijdse herbeoordeling 2023

Groep 6 t/m 8

 

Bijlage 2. behorend bij artikel 2, tweede lid, van de Regeling screenings- en testinstrumenten lwoo en pro schooljaar 2026–2027

Opmerking:

  • Naam ‘Boom test onderwijs’ sinds 2024 gewijzigd in ‘Boom primair onderwijs’.

Lijst toegestane instrumenten Criterium Intelligentie schooljaar 2026–2027

Naam Test

Bereik

Opmerkingen

ADIT: Adaptieve Digitale Intelligentie Test, A-VISION, 2013

Groep 6,7 en 8

Instrument minder geschikt voor potentiële pro-leerlingen.

IDS-2: Intelligentie- en ontwikkelingsschalen voor kinderen en jongeren, Hogrefe Uitgevers, 2018

5–20 jaar

Let op: Er zijn nog onvoldoende onderzoekresultaten naar de criteriumvaliditeit bekend.

Alleen afname IQ verkort of IQ profiel toegestaan.

NIO: Nederlandse Intelligentietest voor Onderwijsniveau, Boom test onderwijs, 2018

Groep 7, 8 en klas 1, 2 en 3 vo

Voor groep 7-leerlingen: Afname van april-juli.

Niet bedoeld voor leerlingen uit het (v)so.

Groepsgrootte maximaal 15 bij afname bij leerlingen in sbo en pro.

Instrument minder geschikt voor potentiële pro-leerlingen.

NSCCT: Niet Schoolse Cognitieve Capaciteiten Test, Diataal B.V., 2014

Groep 4 t/m 8

Instrument minder geschikt voor potentiële pro-leerlingen.

SON-R 6-40, Snijders-Oomen Niet-verbale intelligentietest, Hogrefe Uitgevers, 2011

6 t/m 40 jaar

Dit jaar voor het laatst toegestaan.

Voor de Regeling 2026–2027 is deze versie toegestaan tot het moment er een goedgekeurde herziening/hernormering van deze test heeft plaatsgevonden, aangezien voor bepaalde doelgroepen onvoldoende alternatieven voor handen zijn.

WISC-V-NL: Wechsler Intelligence Scale for Children Fifth Edition, Pearson Benelux B.V., 2018

6–17 jaar

Let op:

– Er zijn nog onvoldoende onderzoekresultaten naar de criteriumvaliditeit bekend.

– Alleen puntscore toegestaan. Met behulp van zeven subtests (zie handleiding) kan puntscore (TIQ) bepaald worden.

– Bij de afname van een instrument worden geen betrouwbaarheidsintervallen gebruikt.

Bijlage 3. behorend bij artikel 2, derde lid, van de Regeling screenings- en testinstrumenten lwoo en pro schooljaar 2026–2027

Opmerking:

  • Naam ‘Boom test onderwijs’ sinds 2024 gewijzigd in ‘Boom primair onderwijs’.

  • Naam ‘Bohn Stafleu van Loghum’ sinds 2024 gewijzigd in ‘BSL Media & Learning’.

Lijst toegestane instrumenten persoonlijkheidsonderzoek schooljaar 2026–2027

Naam Test

Bereik

Opmerkingen

Agressie Vragenlijst (AGV), Bohn Stafleu van Loghum, 2018

4–18 jaar

 

Autisme Spectrum Vragenlijst (ASV), Bohn Stafleu van Loghum, 2013

4–18 jaar

 

Kanjervragenlijst, Instituut voor Kanjertrainingen B.V., 2012

Groep 5 t/m 8

Dit jaar voor het laatst toegestaan.

NPV-J-3: Junior Nederlandse Persoonlijkheidsvragenlijst 2, Boom uitgevers Amsterdam, 2021

9–16 jaar

 

Sociaal emotionele vragenlijst (SEV), Bohn Stafleu van Loghum, 2018

4–18 jaar

 

Vragenlijst Emotionele Intelligentie Quotient (EIQ), Bohn Stafleu van Loghum, 2015

8–18 jaar

 

Vragenlijst Psychosociale Vaardigheden (VPV), Bohn Stafleu van Loghum, 2012

9–18 jaar

Dit jaar voor het laatst toegestaan.

ZIEN! Pedagogisch Expertsysteem voor het primair onderwijs. Driestar Onderwijsadvies, 2012

Groep 1 t/m 8

Dit jaar voor het laatst toegestaan.

ZIEN! Leerling 5 – 8 Sociale vaardigheden, Driestar Onderwijsadvies, 2015

Groep 5 t/m 8

Het betreft de Digitale leerlingversie.

ZIEN! Leerling 5 – 8 Leer- en leefklimaat, Driestar Onderwijsadvies, 2016

Groep 5 t/m 8

Het betreft de Digitale leerlingversie. De beoordeling voor de schaal Pestgedrag is onvoldoende.