Artikel 1. De inrichting van het Ministerie van Defensie
-
1. Het Ministerie van Defensie kent de volgende verantwoordelijken:
-
a. De Secretaris-Generaal (artikel 2);
-
b. De plaatsvervangend Secretaris-Generaal (artikel 3)
-
c. De Commandant der Strijdkrachten (artikel 4);
-
d. De Directeur-Generaal Beleid (artikel 5);
-
e. De Hoofddirecteur Financiën en Control (artikel 6);
-
f. De Chief Information Officer (artikel 7);
-
g. De Directeur Communicatie (artikel 8);
-
h. De Directeur Juridische Zaken (artikel 9);
-
i. De Directeur Bestuursondersteuning en Advies (artikel 10);
-
j. De Directeur Human Resources en Bedrijfsvoering (artikel 11);
-
k. De Directeur Financiën & Control Bestuursstaf (artikel 12);
-
l. De Commandant Zeestrijdkrachten (artikel 13);
-
m. De Commandant Landstrijdkrachten (artikel 14);
-
n. De Commandant Lucht- en Ruimtestrijdkrachten (artikel 15);
-
o. De Commandant Koninklijke Marechaussee (artikel 16);
-
p. De Commandant Defensie Ondersteuningscommando (artikel 17);
-
q. De Commandant Commando Materieel en IT (artikel 18);
-
r. De Directeur Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (artikel 19);
-
s. De Inspecteur-Generaal der Krijgsmacht (artikel 20);
-
t. De Inspecteur-Generaal Veiligheid (artikel 21);
-
u. De Directeur Militaire Luchtvaart Autoriteit (artikel 22).
-
v. De Directeur Centrale Organisatie Integriteit Defensie (artikel 23);
-
w. De Inspecteur Militaire Gezondheidszorg (artikel 24).
-
x. De Directeur Diensten Geestelijke Verzorging (artikel 25)
-
2. Het Ministerie van Defensie bestaat uit de defensieonderdelen:
-
a. De Bestuursstaf (hierna te noemen ‘kerndepartement’);
-
b. Het Commando Zeestrijdkrachten;
-
c. Het Commando Landstrijdkrachten;
-
d. Het Commando Lucht- en Ruimtestrijdkrachten;
-
e. Het Commando Koninklijke Marechaussee;
-
f. Het Defensie Ondersteuningscommando;
-
g. Het Commando Materieel en IT.
-
3. Het kerndepartement bestaat uit:
-
a. De Defensiestaf;
-
b. Het Directoraat-Generaal Beleid;
-
c. De Hoofddirectie Financiën en Control;
-
d. Het CIO Office;
-
e. De Directie Juridische Zaken;
-
f. De Directie Communicatie;
-
g. De Directie Bestuursondersteuning en Advies;
-
h. De Directie Human Resources en Bedrijfsvoering;
-
i. De Directie Financiën & Control;
-
j. Bijzondere Organisatie Eenheden.
-
4. Bijzondere Organisatie Eenheden zijn:
-
a. De Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst;
-
b. Het Inspectoraat-Generaal der Krijgsmacht;
-
c. De Inspectie Veiligheid Defensie;
-
d. De Militaire Luchtvaart Autoriteit;
-
e. De Centrale Organisatie Integriteit Defensie;
-
f. De Inspectie Militaire Gezondheidszorg;
-
g. De Diensten Geestelijke Verzorging.
-
5. Het Ministerie van Defensie kent de in artikel 27 genoemde toezichthouders.
Artikel 2. De Secretaris-Generaal
-
a. Overeenkomstig artikel 1 van het Koninklijk Besluit regeling functie en verantwoordelijkheid van
de Secretaris-Generaal (Stb. 1988, 499) is de Secretaris-Generaal belast met de ambtelijke leiding van al
hetgeen het Ministerie van Defensie betreft.
-
b. De Secretaris-Generaal is verantwoordelijk voor het beheer van het Ministerie van
Defensie in het algemeen, de Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten en het
fungeren als gemandateerd korpsbeheerder van het Commando Koninklijke Marechaussee
volgens de Politiewet 2012.
-
c. De Secretaris-Generaal kan in het kader van de taken en verantwoordelijkheden als
bedoeld in de onderdelen a en b aanwijzingen geven.
-
d. De Plaatsvervangend Secretaris-Generaal vervangt de Secretaris-Generaal tijdens diens
afwezigheid, met uitzondering van deelname aan de Raad voor de Veiligheids- en Inlichtingendiensten,
de Commissie voor de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten en het behandelen van verzoeken
om toestemming tot inzet van algemene en bijzondere bevoegdheden ingevolge de Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten 2017.
Artikel 3. De Plaatsvervangend Secretaris-Generaal
-
a. De Plaatsvervangend Secretaris-Generaal is verantwoordelijk voor een samenhangende
defensiebrede bedrijfsvoering en geeft sturing aan het kerndepartement ten aanzien
van bedrijfsvoeringsaspecten.
-
b. De Plaatsvervangend Secretaris-Generaal geeft rechtstreeks leiding aan de Directie
Communicatie, de Directie Juridische Zaken, Directie Bestuursondersteuning en Advies,
Directie Financiën & Control, Directie Human Resources en Bedrijfsvoering en is administratief
verantwoordelijk voor het Inspectoraat-Generaal der Krijgsmacht, de Inspectie Veiligheid
Defensie, de Militaire Luchtvaart Autoriteit, de Centrale Organisatie Integriteit
Defensie, de Inspectie Militaire Gezondheidszorg en de diensten Geestelijke Verzorging.
-
c. De Plaatsvervangend Secretaris-Generaal kan in het kader van de taken en verantwoordelijkheden
als bedoeld in de onderdelen a en b aanwijzingen geven.
-
d. De Plaatsvervangend Secretaris-Generaal vertegenwoordigt het Ministerie van Defensie
in de Interdepartementale Commissie Bedrijfsvoering Rijksdienst, het Bestuurlijk Overleg
Rijksvastgoed en de Raad van Defensie Onderzoek.
-
e. De Secretaris-Generaal vervangt de Plaatsvervangend Secretaris-Generaal tijdens diens
afwezigheid.
Artikel 4. De Commandant der Strijdkrachten
De Commandant der Strijdkrachten is belast met:
-
a. het aansturen van de krijgsmacht, te weten het Commando Zeestrijdkrachten, het Commando
Landstrijdkrachten, het Commando Lucht- en Ruimtestrijdkrachten, het Defensie Ondersteuningscommando,
het Commando Materieel en IT, het Defensie Cybercommando en het (NLD) Special Operations
Command;
-
b. het aansturen van de inzet van het Commando Koninklijke Marechaussee voor zover het
de verantwoordelijkheid van de Minister van Defensie betreft;
-
c. het geven van ambtelijke leiding aan de Defensiestaf met inachtneming van de kaders
voor het kerndepartement;
-
d. de taak van de militaire adviseur van de Minister van Defensie;
-
e. het met inachtneming van de aanwijzingen van de Minister van Defensie aansturen van
de voorbereidingen, uitvoering en evaluatie van alle operaties, alsmede het zorg dragen
voor de implementatie van de verbetermaatregelen naar aanleiding van de evaluaties
van operaties;
-
f. het aansturen van de gereedstelling van de krijgsmacht;
-
g. het inrichten van de krijgsmacht;
-
h. het bijdragen aan beleidsontwikkeling en integraal toetsen van beleid op uitvoerbaarheid;
-
i. organisatieontwikkeling (zowel het operationaliseren van beleid (top down) als integraal
advies over bottom-up initiatieven) van de krijgsmacht inclusief het opstellen van
behoeftestellingen voor militaire capaciteiten;
-
j. de bi- en multilaterale militaire samenwerking binnen de kaders van het vastgestelde
internationaal beleid en de samenhang en eenduidigheid van de inbreng in internationaal
militair verband.
Artikel 5. De Directeur-Generaal Beleid
-
2 Binnen het Directoraat-Generaal Beleid is de Hoofddirecteur Personeel, met inachtneming
van de aanwijzingen van de Minister van Defensie, belast met de defensiebrede verantwoordelijkheden
voor het werkgeverschap, waaronder in elk geval wordt verstaan de verantwoordelijkheid
die volgt uit het Besluit georganiseerd overleg sector Defensie.
Artikel 6. De Hoofddirecteur Financiën en Control
De Hoofddirecteur Financiën en Control is belast met:
-
a. het met inachtneming van de aanwijzingen van de Secretaris-Generaal geven van ambtelijke
leiding aan de Hoofddirectie Financiën en Control;
-
b. de politieke ondersteuning en advisering van de bewindspersonen op financieel-economisch
gebied;
-
c. de uitvoering van de bij en krachtens de Comptabiliteitswet 2016 gestelde regels;
-
d. het namens de Secretaris-Generaal voeren van regie op het beleid, plan- en begrotingsproces
waaronder het opstellen van de ontwerpbegroting, de suppletoire begrotingen en het
jaarverslag en het budgettair beheer van het Defensie Lifecycle plan;
-
e. het bewaken van de uitvoering van de begroting en het hiertoe inrichten van de managementinformatie
en het borgen van de kwaliteit daarvan. De HDFC stelt hiertoe eisen aan de inrichting
van de informatievoorziening en voert hiertoe risicoanalyses uit;
-
f. het binnen de in het plan- en begrotingsproces gestelde kaders uitwerken van de inrichting
en normstelling t.a.v. het financiële functiegebied, alsmede het houden van toezicht
op het financieel beheer defensiebreed;
-
g. het monitoren van en toetsen op ex ante beleidsevaluaties en het monitoren en toetsen
van beleidsdoorlichtingen op basis van de Comptabiliteitswet 2016 en Regeling Periodiek Evaluatieonderzoek (RPE);
-
h. de advisering op het financieel-economische functiegebied;
-
i. gevraagde en ongevraagde signalering en vraaggestuurd onderzoek;
-
j. het uitvoeren van voorafgaand financieel toezicht en beleidscontrol waarbij getoetst
wordt op de kwaliteit, doeltreffendheid, doelmatigheid, rechtmatigheid en financiële
inpasbaarheid.
Artikel 7. De Chief Information Officer
De Chief Information Officer is belast met:
-
a. het met inachtneming van de aanwijzingen van de Secretaris-Generaal geven van ambtelijke
leiding aan het CIO Office;
-
b. het adviseren van de ambtelijke en politieke leiding over het informatiebeleid en
strategische vraagstukken voor de organisatie en over de IT, data science & AI (inclusief
autonome wapens) en cyber (defensief)-implicaties van (voorgenomen) wet- en regelgeving,
beleids- en uitvoeringstrajecten en investeringen;
-
c. het ontwikkelen en bijhouden van beleid en kaders voor de IT (waaronder ontwikkeling,
realisatie, beheer en instandhouding), data science & AI, cyber (defensief) van Defensie
geïntegreerd met het defensiebeleid;
-
d. het inrichten en onderhouden van het defensiebreed CIO-stelsel;
-
e. het ontwikkelen en coördineren van integraal IT portfoliomanagement in afstemming
met CDS;
-
f. het uitvoeren van toezicht aangaande de beheersing, haalbaarheid, risico’s en implicaties
van alle voorgenomen en in uitvoering zijnde activiteiten (beheer en vernieuwing)
met een grote IT-component, conform voorschriften in het kwaliteitskader CIO-oordelen
Rijksoverheid;
-
g. het zorgdragen voor voldoende aandacht binnen de organisatie voor digitale weerbaarheid,
beheer en verbetering van de IT-, data-infrastructuur inclusief de benodigde technologische
vernieuwing en informatiebeveiliging;
-
h. het ontwikkelen van, bijhouden van en invulling geven aan de Digitale Transformatie
Strategie;
-
i. de rol van Chief Information Security Officer (CISO) en Chief Data Officer (CDO).
Artikel 8. De Directeur Communicatie
De Directeur Communicatie is belast met:
-
a. het met inachtneming van de aanwijzingen van de Plaatsvervangend Secretaris-Generaal
geven van ambtelijke leiding aan de Directie Communicatie;
-
b. de woordvoering namens de politieke, ambtelijke en militaire leiding, voor zover het
de verantwoordelijkheid van de Minister van Defensie betreft;
-
c. het gevraagd en ongevraagd adviseren van de politieke, ambtelijke en militaire leiding
inzake mediagevoelige aangelegenheden;
-
d. de externe, interne en arbeidsmarktcommunicatie;
-
e. het ontwikkelen, coördineren en handhaven van integraal en uitvoerend communicatiebeleid
in afstemming met de Directeur-Generaal Beleid en de Rijksvoorlichtingsdienst.
Artikel 9. De Directeur Juridische Zaken
De Directeur Juridische Zaken is belast met:
-
a. het met inachtneming van de aanwijzingen van de Plaatsvervangend Secretaris-Generaal
geven van ambtelijke leiding aan de Directie Juridische Zaken;
-
b. de juridische ondersteuning en de advisering van de bewindspersonen en de defensieonderdelen
onder andere op het gebied van wet- en regelgeving, bij het voeren van gerechtelijke
procedures en bij de inzet van de krijgsmacht;
-
c. het bewaken van de juridische en bestuurlijke zorgvuldigheid van het defensiebeleid;
-
d. het optreden als vertegenwoordiger en adviseur van de Minister van Defensie en de
Secretaris-Generaal bij de verlening van bijstand op grond van de Politiewet 2012.
Artikel 10. De Directeur Bestuursondersteuning en Advies
De Directeur Bestuursondersteuning en Advies is belast met:
-
a. het met inachtneming van de aanwijzingen van de Plaatsvervangend Secretaris-Generaal
geven van ambtelijke leiding aan de Directie Bestuursondersteuning en Advies;
-
b. het sturen en coördineren van informatiestromen en besluitvorming en het opstellen
van adviezen ten behoeve van de politieke en ambtelijke leiding;
-
c. het onderhouden en coördineren van de mondelinge en schriftelijke contacten met de
Staten-Generaal;
-
d. het zorgdragen voor de voorbereiding en verslaglegging van door de Secretaris-Generaal
aan te wijzen politieke en ambtelijke topoverlegorganen van Defensie alsmede het controleren
van de voortgang van de uitvoering van de naar aanleiding daarvan genomen besluiten;
-
e. het leveren van facilitaire, secretariële en protocollaire ondersteuning aan de bewindspersonen
en de ambtelijke departementsleiding.
Artikel 11. De Directeur Human Resources en Bedrijfsvoering
De Directeur Human Resources en Bedrijfsvoering is belast met:
-
a. het met inachtneming van de aanwijzingen van de Plaatsvervangend Secretaris-Generaal
geven van ambtelijke leiding aan de Directie Human Resources en Bedrijfsvoering;
-
b. de advisering over, en de coördinatie en uitvoering van het personeelsbeleid en het
organisatie- en formatiebeleid en de ondersteuning van de bedrijfsvoering van het
kerndepartement en de Bijzondere Organisatie Eenheden;
-
c. de gemandateerde centrale behoeftestelling voor alle inkoop- en verwervingsprocessen
voor het kerndepartement en de Bijzondere Organisatie Eenheden (exclusief de MIVD
en de programma-uitgaven);
-
d. de coördinatie van de integrale dienstverlening voor het kerndepartement door het
Defensie Ondersteuningscommando en het Commando Materieel en IT, inclusief ARBO en
milieu;
-
e. de beveiligingscoördinatie van het kerndepartement.
Artikel 12. De Directeur Financiën & Control Bestuursstaf
De Directeur Financiën & Control Bestuursstaf is belast met
-
a. het met inachtneming van de aanwijzingen van de Plaatsvervangend Secretaris-Generaal
geven van ambtelijke leiding aan de Directie Financiën & Control Bestuursstaf;
-
b. het met inachtneming van de functionele aanwijzingen en richtlijnen van de Hoofddirecteur
Financiën en Control uitvoeren van de door hem gemandateerde taken die voortvloeien
uit de Comptabiliteitswet en het daarop gebaseerde Besluit FEZ voor het kerndepartement en de Bijzondere Organisatie Eenheden met uitzondering van
de Defensiestaf;
-
c. het bewaken van de uitvoering van de begroting van het kerndepartement en de Bijzondere
Organisatie Eenheden (apparaat en programma) met uitzondering van de Defensiestaf,
het hiertoe inrichten van de managementinformatie en het borgen van de kwaliteit daarvan,
het hiertoe eisen stellen aan de inrichting van de informatievoorziening, het hiertoe
uitvoeren van risicoanalyses en het uitvoeren van vraaggestuurde onderzoeken;
-
d. de advisering op het financieel-economische functiegebied van het kerndepartement
en de Bijzondere Organisatie Eenheden met uitzondering van de Defensiestaf;
-
e. de totstandkoming van het activiteitenplan en de werkbegroting voor het kerndepartement
met uitzondering van de Defensiestaf, inclusief de raming van de financiële consequenties.
Artikel 13. De Commandant Zeestrijdkrachten
De Commandant Zeestrijdkrachten is belast met:
-
a. het met inachtneming van de aanwijzingen van de Commandant der Strijdkrachten geven
van leiding aan het Commando Zeestrijdkrachten;
-
b. de gereedstelling en instandhouding van de zeestrijdkrachten;
-
c. het binnen de gestelde normen en kaders leveren van – joint – producten en diensten
ter ondersteuning van de overige Defensieonderdelen;
-
d. het binnen de gestelde normen en kaders uitoefenen van zeggenschap over de door de
dienstencentra op te leveren producten en diensten ter ondersteuning van het Commando
Zeestrijdkrachten;
-
e. het beheer van de Kustwacht Nederland en de Kustwacht Caribische Gebied;
-
f. de advisering op het gebied van militair maritiem optreden.
Artikel 14. De Commandant Landstrijdkrachten
De Commandant Landstrijdkrachten is belast met:
-
a. het met inachtneming van de aanwijzingen van de Commandant der Strijdkrachten geven
van leiding aan het Commando Landstrijdkrachten;
-
b. de gereedstelling en instandhouding van de landstrijdkrachten;
-
c. het binnen de gestelde normen en kaders leveren van – joint – producten en diensten
ter ondersteuning van de overige Defensieonderdelen;
-
d. het binnen de gestelde normen en kaders uitoefenen van zeggenschap over de door de
dienstencentra op te leveren producten en diensten ter ondersteuning van het Commando
Landstrijdkrachten;
-
e. de advisering op het gebied van militair landoptreden.
Artikel 15. De Commandant Lucht- en Ruimtestrijdkrachten
De Commandant Lucht- en Ruimtestrijdkrachten is belast met:
-
a. het met inachtneming van de aanwijzingen van de Commandant der Strijdkrachten geven
van leiding aan het Commando Lucht- en Ruimtestrijdkrachten;
-
b. de gereedstelling en instandhouding van de Lucht- en Ruimtestrijdkrachten;
-
c. het binnen de gestelde normen en kaders leveren van – joint – producten en diensten
ter ondersteuning van de overige Defensieonderdelen;
-
d. het binnen de gestelde normen en kaders uitoefenen van zeggenschap over de door de
dienstencentra op te leveren producten en diensten ter ondersteuning van het Commando
Lucht- en Ruimtestrijdkrachten;
-
e. de advisering op het gebied van militair lucht- en ruimteoptreden.
Artikel 16. De Commandant Koninklijke Marechaussee
De Commandant Koninklijke Marechaussee is belast met:
-
a. het met inachtneming van de aanwijzingen van de Secretaris-Generaal geven van leiding
aan het Commando Koninklijke Marechaussee;
-
b. de gereedstelling en instandhouding voor, en de uitvoering van, de politietaken vastgelegd
in de Politiewet 2012 en de advisering hierover aan de Secretaris-Generaal;
-
c. de gereedstelling en instandhouding van eenheden van het Commando Koninklijke Marechaussee
ten behoeve van de inzet onder verantwoordelijkheid van de Minister van Defensie;
-
d. het binnen de gestelde normen en kaders uitoefenen van zeggenschap over de door de
dienstencentra op te leveren producten en diensten ter ondersteuning van het Commando
Koninklijke Marechaussee;
-
e. de advisering op het gebied van het (militaire) politieoptreden.
Artikel 17. De Commandant Defensie Ondersteuningscommando
De Commandant Defensie Ondersteuningscommando is belast met:
-
a. het met inachtneming van de aanwijzingen van de Commandant der Strijdkrachten geven
van ambtelijke leiding aan het Defensie Ondersteuningscommando;
-
b. het binnen de kaders wereldwijd en zo veel mogelijk geïntegreerd leveren van producten
en diensten op de terreinen huisvesting, beveiliging, facilitaire diensten, transport,
catering, P&O dienstverlening, gezondheidszorg en opleidingen aan alle Defensieonderdelen
en het waarborgen van de kwaliteit van de dienstverlening op die gebieden;
-
c. het verzorgen van rijksbreed categoriemanagement voor de aan Defensie toegewezen categorieën
die bij het Defensie Ondersteuningscommando zijn belegd;
-
d. infrastructuurprojecten binnen de kaders van het defensiematerieelproces (DMP);
-
e. de advisering op de toegewezen functiegebieden en het van daaruit ondersteunen van
de overige defensieonderdelen.
Artikel 18. De Commandant Commando Materieel en IT
De Commandant Commando Materieel en IT is belast met:
-
a. het met inachtneming van de aanwijzingen van de Commandant der Strijdkrachten geven
van ambtelijke leiding aan het Commando Materieel en IT;
-
b. het binnen de kaders leveren van ondersteunende producten en diensten op het gebied
van materieel en IV/ICT dienstverlening en het waarborgen van de kwaliteit van deze
dienstverlening;
-
c. wapensysteemmanagement;
-
d. het functioneel aansturen van de verwerving en de centrale verwerving van producten
en diensten boven M€ 5;
-
e. materieelprojecten binnen de kaders van het defensiematerieelproces (DMP);
-
f. de afstoting van materieel;
-
g. de advisering op het toegewezen functiegebied en het van daaruit ondersteunen van
de overige defensieonderdelen.
Artikel 19. De Directeur Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst
De Directeur Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst is belast met:
-
a. het met inachtneming van de aanwijzingen van de Secretaris-Generaal geven van ambtelijke
leiding aan de Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst;
-
b. de uitvoering van de taken vastgelegd in de Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten (Wiv) 2017 en de Wet Veiligheidsonderzoeken (WvO);
-
c. het signaleren van aangelegenheden die de gehele inlichtingenketen betreffen en de
aandacht behoeven van Commandant der Strijdkrachten en Secretaris-Generaal.
Artikel 20. De Inspecteur-Generaal der Krijgsmacht
De Inspecteur-Generaal der Krijgsmacht is belast met:
-
a. het met inachtneming van de administratieve aanwijzingen van de Plaatsvervangend Secretaris-Generaal
en de Minister van Defensie geven van ambtelijke leiding aan het Inspectoraat-Generaal
der Krijgsmacht;
-
b. het gevraagd en ongevraagd adviseren van de Minister van Defensie ten aanzien van
alle vraagstukken die de krijgsmacht betreffen;
-
c. het instellen van onderzoeken of bemiddelen in individuele aangelegenheden betreffende
het (voormalig) personeel van de krijgsmacht die hem door of namens de betrokkene(n)
of door verwanten worden voorgelegd;
-
d. het als speciale representant van de Minister van Defensie (Inspecteur der Veteranen)
bijwonen van de grote manifestaties van veteranen en het adviseren van de Minister
van Defensie over het veteranenbeleid.
Artikel 21. De Inspecteur-Generaal Veiligheid
De Inspecteur-Generaal Veiligheid is belast met:
-
a. het met inachtneming van de administratieve aanwijzingen van de Plaatsvervangend Secretaris-Generaal
en de Minister van Defensie geven van ambtelijke leiding aan de Inspectie Veiligheid
Defensie;
-
b. het toezicht op de taakuitvoering op het gebied van veiligheid – waaronder de naleving
van wet- en regelgeving – bij Defensie in binnen- en buitenland, met inbegrip van
operaties in missiegebieden;
-
c. het instellen en leiden van onderzoeken naar ernstige voorvallen en overige voorvallen,
ter beoordeling van de Inspecteur-Generaal;
-
d. het ex ante toetsen van uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid van beleidsvoornemens
en voorgenomen wet- en regelgeving op het gebied van veiligheid;
-
e. het gevraagd en ongevraagd adviseren van de Minister van Defensie ten aanzien van
alle vraagstukken de veiligheid betreffende.
Artikel 22. De Directeur Militaire Luchtvaart Autoriteit
De Directeur Militaire Luchtvaart Autoriteit is belast met:
-
a. het met inachtneming van de administratieve aanwijzingen van de Plaatsvervangend Secretaris-Generaal
geven van ambtelijke leiding aan de Militaire Luchtvaart Autoriteit;
-
b. het formuleren van richtlijnen en eisen inzake de Nederlandse militaire luchtvaartveiligheid,
het hierover adviseren van de Minister van Defensie en het verstrekken van goedkeuringen
en autorisaties terzake;
-
c. het namens de Minister van Defensie nemen van besluiten en het verrichten van andere
handelingen ter uitvoering van de Luchtvaartwet en de Wet luchtvaart en het formuleren van richtlijnen en eisen omtrent Air Traffic Management.
Artikel 23. De Directeur Centrale Organisatie Integriteit Defensie
De Directeur Centrale Organisatie Integriteit Defensie is belast met:
-
a. het met inachtneming van de administratieve aanwijzingen van de Plaatsvervangend Secretaris-Generaal
geven van ambtelijke leiding aan de Centrale Organisatie Integriteit Defensie;
-
b. het zowel op preventief als repressief gebied adviseren van zowel medewerkers alsook
de lijn om de integriteit van de organisatie te vergroten;
-
c. het in opdracht of op eigen initiatief uitvoeren van interne onderzoeken naar vermoedens
van integriteitsschendingen of misstanden, waarbij onderscheid kan worden gemaakt
tussen persoonsgerichte en niet persoonsgerichte (cultuur- of leer-) onderzoeken;
-
d. het in opdracht of op eigen initiatief uitvoeren van risicoanalyses op kwetsbare processen
teneinde risico’s op integriteitsschendingen (of onterechte beschuldigingen) inzichtelijk
te maken en te mitigeren;
-
e. het ontwikkelen en verzorgen van o.a. opleidingen, trainingen, workshops teneinde
de sociale veiligheid en het integriteitsbewustzijn te vergroten;
-
f. het onderhouden van een nationaal en internationaal netwerk in het integriteitsveld.
Artikel 24. De Inspecteur Militaire Gezondheidszorg
De Inspecteur Militaire Gezondheidszorg is belast met:
-
a. het met inachtneming van de administratieve aanwijzingen van de Plaatsvervangend Secretaris-Generaal
en de Minister van Defensie geven van ambtelijke leiding aan de Inspectie Militaire
Gezondheidszorg;
-
b. het binnen de richtlijnen van de Minister van Defensie en de aanbevelingen van het
Staatstoezicht op de volksgezondheid zorg dragen voor toezicht op de militair geneeskundige
verzorging, de kwaliteit van de militaire gezondheidzorg en de staat van de gezondheid
van het militair personeel;
-
c. het houden van toezicht op de voedselveiligheid en stralingsbescherming;
-
d. het houden van toezicht op de naleving van wettelijke voorschriften op het gebied
van de gezondheidszorg en de militair geneeskundige verzorging.
Artikel 25. De Directeur Diensten Geestelijke Verzorging
De Directeur Diensten Geestelijke Verzorging is belast met:
-
a. het met inachtneming van de administratieve aanwijzingen van de Plaatsvervangend Secretaris-Generaal
geven van leiding aan de Diensten Geestelijke Verzorging;
-
b. het onafhankelijk voorzitterschap van het College van Hoofden van de acht aan de krijgsmacht
verbonden denominaties en is als zodanig verantwoordelijk voor het krijgsmacht gerelateerde
religieuze en levensbeschouwelijke beleidsvormingsproces;
-
c. de verantwoordelijkheid voor de implementatie van het door het College van Hoofden
voorgestane beleid, dat binnen het Ministerie van Defensie een plaats dient te krijgen.
Artikel 26. Verantwoordelijkheden vanuit leiding geven
Alle functionarissen die conform dit besluit zijn belast met het geven van leiding
binnen het Ministerie van Defensie, zijn vanuit die hoedanigheid tevens belast met:
-
a. het via de lijn voorzien in de vastgestelde informatiebehoefte;
-
b. de inrichting, de bedrijfsvoering en het beheer van het onderdeel waaraan zij leiding
geven, met inachtneming van de generieke kaders en normen ter zake;
-
c. de verantwoordelijkheid voor de borging van de veiligheid conform de van toepassing
zijnde wet- en regelgeving.
Artikel 27. Toezichthouders
-
2 De toezichthouders dragen bij aan goed werkgeverschap en een veilige en gezonde werkomgeving,
elk vanuit hun rol, verantwoordelijkheden, taken en bevoegdheden.
-
3 De toezichthouders hebben rechtstreeks toegang tot de Secretaris-Generaal. De Inspecteur-Generaal
Veiligheid, de Inspecteur Militaire Gezondheidszorg en de Directeur Militaire Luchtvaart
Autoriteit hebben rechtstreeks toegang tot de minister en tot de staatssecretaris
en stellen de Secretaris-Generaal ter kennisgeving hiervan op de hoogte.
-
4 De Inspecteur-Generaal Veiligheid, de Directeur Militaire Luchtvaart Autoriteit, de
Inspecteur Militaire Gezondheidszorg en de Functionaris Gegevensbescherming zijn administratief
ondergebracht bij het kerndepartement; de Commandant Korps Militaire Controleurs Gevaarlijke
Stoffen is ondergebracht bij het Commando Koninklijke Marechaussee; de rol van Beveiligingsautoriteit
is ondergebracht bij de Directeur Directie Bedrijfsvoering en Evaluatie binnen het
Directoraat-Generaal Beleid.
Artikel 28. Subtaakbesluiten
De in artikel 1 genoemde verantwoordelijken kunnen op basis van dit besluit subtaakbesluiten vaststellen
ten aanzien van de eenheden waaraan zij leiding geven. Deze subtaakbesluiten worden
vastgesteld na goedkeuring door de Secretaris-Generaal of, indien de Secretaris-Generaal
het subtaakbesluit vaststelt, na goedkeuring door de Minister van Defensie.
Artikel 31. Inwerkingtreding
Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van
de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.
Deze regeling wordt met de toelichting in de Staatscourant geplaatst.
Dit besluit wordt aangehaald als: Algemeen organisatiebesluit Defensie 2025.