Artikel 1. Type overtredingen
Artikel 2. Berekening bestuurlijke boete
-
3 De boetenormbedragen, bedoeld in het tweede lid, zijn uitgangspunt voor de berekening
van de op te leggen bestuurlijke boete voor werkgevers met 150 of meer werknemers.
In de overige gevallen geldt het volgende:
-
a. voor zelfstandigen wordt het boetenormbedrag 10 procent;
-
b. bij werkgevers die de arbeid zelf verrichten of werkgevers met minder dan 10 werknemers
wordt het boetenormbedrag 25 procent;
-
c. bij werkgevers met 10 of meer maar minder dan 40 werknemers wordt het boetenormbedrag
40 procent;
-
d. bij werkgevers met 40 of meer maar minder dan 70 werknemers wordt het boetenormbedrag
55 procent;
-
e. bij werkgevers met 70 of meer maar minder dan 100 werknemers wordt het boetenormbedrag
70 procent;
-
f. bij werkgevers met 100 of meer maar minder dan 150 werknemers wordt het boetenormbedrag
85 procent.
-
4 Voor de boeteberekening van een of meer overtredingen geconstateerd op locaties, vestigingen
of in filialen, wordt als bedrijfsgrootte het aantal werknemers van de gehele juridische
eenheid gehanteerd dat in Nederland werkzaam is.
Artikel 4. Zelfstandige nevenvestiging
Artikel 5. Het vaststellen van recidive
-
1 Er is sprake van recidive, als overtreding van dezelfde of soortgelijke verplichtingen
en verboden, als bepaald in artikel 13.27, derde lid, van het Omgevingsbesluit, aan de orde is, mits het te hanteren boetenormbedrag bij elk van deze overtredingen
hoger is dan € 12.500,00.
-
2 In afwijking van het eerste lid, is bij overtreding van de in artikelen 4.9, eerste lid en 4.11, eerste en derde lid, van het Besluit activiteiten leefomgeving vervatte verplichtingen sprake van recidive in het volgende geval.
Als het te hanteren boetenormbedrag, als opgenomen in Tabel 1 van Bijlage 1, van de volgende overtreding binnen dezelfde boetecategorie valt als het boetenormbedrag,
als opgenomen in Tabel 1 van Bijlage 1, van de eerdere overtreding. De boetecategorieën
voor het bepalen van recidive van deze overtredingen zijn:
De totale bij een boetebeschikking op te leggen bestuurlijke boete bestaat, in geval
er sprake is van meer dan één overtreding, uit de som van de per overtreding berekende
boetebedragen.
Artikel 7. Handhavingsbeleid
Artikel 8. Inwerkingtreding
Deze beleidsregel treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte
van de Staatscourant waarin hij wordt geplaatst.
Deze beleidsregel wordt aangehaald als:Beleidsregel boeteoplegging artikel 6 Arbeidsomstandighedenwet.
Bijlage 1. Boete- en tarieflijst, behorende bij artikel 2, tweede lid, onderdeel a, van de Beleidsregel artikel 6 arbowetgeving
In Tabel 1 of 2 staan de artikelen, die volgens artikel 13.27, eerste lid, van het Omgevingsbesluit, artikel 9.9d van het Arbeidsomstandighedenbesluit en artikel 8.29a van de Arbeidsomstandighedenregeling, bestuurlijk beboetbaar zijn. Er wordt in de tabellen vermeld welke type overtreding
het betreft en het boetenormbedrag van elk artikel, lid of onderdeel.
Indien er in Tabel 1 of 2 meerdere type overtredingen zijn opgenomen bij een artikel,
artikellid of onderdeel, dan kunnen in Tabel 3, 4, 5 en 6 de zware overtredingen of
overtredingen met een directe boete specifiek benoemd zijn voor de Seveso-paragraaf
of de ARIE-regeling.
ZO staat voor een zware overtreding, ODB voor een overtreding met een directe boete
en OO voor overige overtreding.
Seveso-paragraaf
De in Tabel 1 gegeven boetenormbedragen voor de artikelen 4.9, eerste lid en 4.11, eerste en derde lid, van het Besluit activiteiten leefomgeving worden aangepast op basis van de beoordelingssystematiek, vermeld in Bijlage 2.
Tabel 1: Boete- en tarieflijst per artikel, lid en onderdeel van het Besluit activiteiten
leefomgeving
|
Artikel Bal
|
Lid
|
Onderdeel
|
Boetenormbedrag
|
Type overtreding
|
|
4.4
|
2
|
|
€ 250.000,–
|
ODB
|
| |
|
|
€ 250.000,–
|
OO
|
|
4.5
|
1
|
|
€ 125.000,–
|
ODB
|
| |
|
a
|
€ 15.000,–
|
ODB
|
| |
|
|
€ 15.000,–
|
OO
|
| |
|
b
|
€ 25.000,–
|
ODB
|
| |
|
|
€ 25.000,–
|
OO
|
| |
|
c
|
€ 25.000,–
|
ODB
|
| |
|
|
€ 25.000,–
|
OO
|
| |
|
d
|
€ 25.000,–
|
ODB
|
| |
|
|
€ 25.000,–
|
OO
|
| |
|
e
|
€ 10.000,–
|
ODB
|
| |
|
|
€ 10.000,–
|
OO
|
| |
|
f
|
€ 10.000,–
|
ODB
|
| |
|
|
€ 10.000,–
|
OO
|
| |
3
|
|
€ 250.000,–
|
OO
|
|
4.6
|
1
|
|
€ 125.000,–
|
ODB
|
| |
|
|
€ 125.000,–
|
OO
|
| |
|
a
|
€ 125.000,–
|
ODB
|
| |
|
|
€ 125.000,–
|
OO
|
| |
|
b
|
€ 125.000,–
|
ODB
|
| |
|
|
€ 125.000,–
|
OO
|
| |
|
c
|
€ 125.000,–
|
ODB
|
| |
|
|
€ 125.000,–
|
OO
|
| |
|
d
|
€ 125.000,–
|
ODB
|
| |
|
|
€ 125.000,–
|
OO
|
| |
|
e
|
€ 15.000,–
|
ODB
|
| |
|
|
€ 15.000,–
|
OO
|
| |
|
f
|
€ 15.000,–
|
ODB
|
| |
|
|
€ 15.000,–
|
OO
|
|
4.7
|
1
|
|
€ 500.000,–
|
ODB
|
| |
|
a
|
€ 125.000,–
|
ODB
|
| |
|
|
€ 125.000,–
|
OO
|
| |
|
b
|
€ 125.000,–
|
ODB
|
| |
|
|
€ 125.000,–
|
OO
|
| |
|
c
|
€ 125.000,–
|
ODB
|
| |
|
|
€ 125.000,–
|
OO
|
| |
|
d
|
€ 125.000,–
|
ODB
|
| |
|
|
€ 125.000,–
|
OO
|
| |
|
e
|
€ 125.000,–
|
ODB
|
| |
|
|
€ 125.000,–
|
OO
|
| |
|
f
|
€ 25.000,–
|
ODB
|
| |
|
|
€ 25.000,–
|
OO
|
| |
2
|
|
€ 250.000,–
|
ODB
|
|
4.9
|
1
|
|
€ 500.000,–
|
ZO1
|
| |
|
|
€ 250.000,–
|
OO
|
| |
2
|
|
€ 500.000,–
|
ODB
|
|
4.10
|
1
|
|
€ 500.000,–
|
ZO
|
| |
|
|
€ 250.000,–
|
OO
|
| |
2
|
a
|
€ 125.000,–
|
OO
|
| |
|
b
|
€ 125.000,–
|
OO
|
| |
|
c
|
€ 125.000,–
|
OO
|
| |
3
|
a
|
€ 250.000,–
|
OO
|
| |
|
b
|
€ 250.000,–
|
OO
|
| |
|
c
|
€ 250.000,–
|
OO
|
| |
|
d
|
€ 250.000,–
|
OO
|
|
4.11
|
1
|
|
€ 500.000,–
|
ZO
|
| |
|
|
€ 250.000,–
|
OO
|
| |
|
Onderdeel a van bijlage III van de richtlijn
|
€ 250.000,–
|
OO
|
| |
|
Onderdeel b van bijlage III van de richtlijn
|
|
|
| |
|
i
|
€ 125.000,–
|
OO
|
| |
|
ii
|
€ 500.000,–
|
ZO
|
| |
|
|
€ 250.000,–
|
OO
|
| |
|
iii
|
€ 250.000,–
|
OO
|
| |
|
iv
|
€ 125.000,–
|
OO
|
| |
|
v
|
€ 125.000,–
|
OO
|
| |
|
vi2
|
€ 125.000,–
|
OO
|
| |
|
vii
|
€ 125.000,–
|
OO
|
| |
2
|
|
€ 125.000,–
|
OO
|
| |
3
|
|
€ 500.000,–
|
ODB
|
| |
|
a
|
€ 250.000,–
|
OO
|
| |
|
b
|
€ 125.000,–
|
OO
|
| |
|
c
|
€ 125.000,–
|
OO
|
|
4.12
|
1
|
|
€ 250.000,–
|
OO
|
| |
2
|
|
€ 125.000,–
|
OO
|
|
4.13
|
1
|
|
€ 125.000,–
|
OO
|
| |
2
|
|
€ 125.000,–
|
OO
|
|
4.14
|
1
|
|
€ 500.000,–
|
ZO
|
| |
|
|
€ 250.000,–
|
OO
|
| |
2
|
|
€ 125.000,–
|
OO
|
| |
|
Onderdeel 1 van bijlage II van de richtlijn
|
€ 125.000,–
|
OO
|
| |
|
Onderdeel 2 van bijlage II van de richtlijn
|
€ 125.000,–
|
OO
|
| |
|
Onderdeel 3 van bijlage II van de richtlijn
|
€ 250.000,–
|
OO
|
| |
|
Onderdeel 4 van bijlage II van de richtlijn
|
€ 250.000,–
|
OO
|
| |
|
Onderdeel 5 van bijlage II van de richtlijn
|
€ 125.000,–
|
OO
|
| |
|
a
|
€ 250.000,–
|
OO
|
| |
|
b
|
€ 500.000,–
|
OO
|
| |
|
c
|
€ 250.000,–
|
OO
|
| |
3
|
a
|
€ 250.000,–
|
OO
|
| |
|
b
|
€ 125.000,–
|
OO
|
| |
|
c
|
€ 500.000,–
|
OO
|
| |
4
|
|
€ 250.000,–
|
OO
|
|
4.15
|
1
|
|
€ 250.000,–
|
OO
|
| |
2
|
|
€ 250.000,–
|
OO
|
| |
3
|
|
€ 250.000,–
|
OO
|
| |
|
a
|
€ 125.000,–
|
OO
|
| |
|
b
|
€ 50.000,–
|
OO
|
| |
|
c
|
€ 125.000,–
|
OO
|
| |
4
|
|
€ 250.000,–
|
OO
|
|
4.18
|
|
a
|
€ 125.000,–
|
OO
|
| |
|
b
|
€ 125.000,–
|
OO
|
| |
|
c
|
€ 250.000,–
|
OO
|
| |
|
d
|
€ 250.000,–
|
OO
|
|
4.19
|
|
|
€ 250.000,–
|
OO
|
| |
|
a
|
€ 125.000,–
|
OO
|
| |
|
b
|
€ 250.000,–
|
OO
|
| |
|
c
|
€ 250.000,–
|
OO
|
| |
|
d
|
€ 250.000,–
|
OO
|
|
4.20
|
|
|
€ 250.000,–
|
ODB
|
|
4.22
|
1
|
|
€ 500.000,–
|
ZO
|
| |
|
|
€ 250.000,–
|
OO
|
| |
|
a
|
€ 125.000,–
|
OO
|
| |
|
b
|
€ 125.000,–
|
OO
|
| |
|
c
|
€ 125.000,–
|
OO
|
| |
2
|
Bijlage IV van de richtlijn
|
€ 125.000,–
|
OO
|
| |
|
1a
|
€ 125.000,–
|
OO
|
| |
|
1b
|
€ 125.000,–
|
OO
|
| |
|
1c
|
€ 125.000,–
|
OO
|
| |
|
1d
|
€ 125.000,–
|
OO
|
| |
|
1e
|
€ 125.000,–
|
OO
|
| |
|
1f
|
€ 125.000,–
|
OO
|
| |
|
1g
|
€ 125.000,–
|
OO
|
| |
3
|
|
€ 250.000,–
|
OO
|
| |
4
|
|
€ 125.000,–
|
OO
|
|
4.23
|
1
|
|
€ 250.000,–
|
OO
|
| |
|
a
|
€ 125.000,–
|
OO
|
| |
|
b
|
€ 125.000,–
|
OO
|
| |
2
|
|
€ 125.000,–
|
OO
|
| |
3
|
|
€ 500.000,–
|
OO
|
| |
|
a
|
€ 125.000,–
|
OO
|
| |
|
b
|
€ 125.000,–
|
OO
|
| |
|
c
|
€ 125.000,–
|
OO
|
| |
|
d
|
€ 125.000,–
|
OO
|
| |
|
e
|
€ 125.000,–
|
OO
|
| |
|
f
|
€ 125.000,–
|
OO
|
|
4.24
|
1
|
|
€ 125.000,–
|
OO
|
| |
2
|
|
€ 125.000,–
|
OO
|
| |
3
|
|
€ 125.000,–
|
OO
|
| |
4
|
|
€ 125.000,–
|
OO
|
|
4.26
|
|
|
€ 125.000,–
|
ODB
|
|
4.27
|
|
|
€ 125.000,–
|
ODB
|
|
4.28
|
|
|
€ 125.000,–
|
ODB
|
1
Het niet treffen van maatregelen zoals bedoeld in artikel 4.9, eerste lid, van het
Besluit activiteiten leefomgeving kan resulteren in ernstig gevaar voor personen.
In dat geval volgt een stillegging als bedoeld in artikel 28 van de Arbeidsomstandighedenwet.
Indien het een stillegging met directe boete betreft wordt in overleg met het Openbaar
Ministerie bepaald of naast de stillegging een proces-verbaal wordt opgemaakt, of
dat direct een bestuurlijke boete volgt.
2 In onderdeel vi van bijlage III van de Seveso III richtlijn (2012/18/EU) zijn veiligheidprestatieindicatoren
(safety performance indicators – SPI) opgenomen. In het Besluit activiteiten leefomgeving
is het verplicht gesteld om alle elementen te hebben dus ook alle optionele onderdelen
te hebben ingevuld.
ARIE-regeling
De in Tabel 2 gegeven boetenormbedragen voor de artikelen 2.5, derde lid en, 2.5a, eerste lid van het Arbeidsomstandighedenbesluit en de artikelen 2.0a en 2.0c van de Arbeidsomstandighedenregeling worden aangepast op basis van de beoordelingssystematiek, vermeld in Bijlage 2.
Tabel 2: Boete- en tarieflijst per artikel, lid en onderdeel van het Arbeidsomstandighedenbesluit
en de Arbeidsomstandighedenregeling
|
Artikel ARIE
|
Lid
|
Onderdeel
|
Boetenormbedrag
|
Type overtreding
|
|
Arbobesluit
|
|
2.5
|
1
|
|
€ 500.000,–
|
ZO
|
| |
|
|
€ 250.000,–
|
OO
|
| |
2
|
a
|
€ 500.000,–
|
ZO
|
| |
|
|
€ 250.000,–
|
OO
|
| |
|
b
|
€ 250.000,–
|
OO
|
| |
3
|
|
€ 500.000,–
|
ZO
|
| |
|
|
€ 250.000,–
|
OO
|
| |
4
|
|
€ 500.000,–
|
ODB
|
| |
5
|
|
€ 250.000,–
|
OO
|
|
2.5a
|
1
|
|
€ 500.000,–
|
ZO
|
| |
|
|
€ 250.000,–
|
OO
|
|
2.5b
|
1
|
|
€ 500.000,–
|
ZO
|
| |
|
|
€ 250.000,–
|
OO
|
| |
3
|
|
€ 250.000,–
|
OO
|
| |
4
|
|
€ 125.000,–
|
OO
|
|
2.5c
|
1
|
a
|
€ 250.000,–
|
OO
|
| |
|
b
|
€ 125.000,–
|
OO
|
| |
|
c
|
€ 125.000,–
|
OO
|
| |
2
|
|
€ 125.000,–
|
OO
|
|
2.5d
|
1
|
a
|
€ 125.000,–
|
OO
|
| |
|
b
|
€ 125.000,–
|
OO
|
| |
|
c
|
€ 125.000,–
|
OO
|
| |
|
d
|
€ 250.000,–
|
OO
|
| |
|
e
|
€ 125.000,–
|
OO
|
| |
|
f
|
€ 125.000,–
|
OO
|
|
2.5e
|
|
|
€ 250.000,–
|
ODB
|
| |
|
|
€ 250.000,–
|
OO
|
|
2.5g
|
2
|
|
€ 125.000,–
|
OO
|
|
2.5h
|
1
|
|
€ 250.000,–
|
ODB
|
| |
|
a
|
€ 15.000,–
|
ODB
|
| |
|
|
€ 15.000,–
|
OO
|
| |
|
b
|
€ 15.000,–
|
ODB
|
| |
|
|
€ 15.000,–
|
OO
|
| |
|
c
|
€ 15.000,–
|
ODB
|
| |
|
|
€ 15.000,–
|
OO
|
| |
|
d
|
€ 25.000,–
|
ODB
|
| |
|
|
€ 25.000,–
|
OO
|
| |
|
e
|
€ 25.000,–
|
ODB
|
| |
|
|
€ 25.000,–
|
OO
|
| |
|
f
|
€ 25.000,–
|
ODB
|
| |
|
|
€ 25.000,–
|
OO
|
| |
|
g
|
€ 25.000,–
|
ODB
|
| |
|
|
€ 25.000,–
|
OO
|
| |
|
h
|
€ 15.000,–
|
ODB
|
| |
|
|
€ 15.000,–
|
OO
|
| |
2
|
a
voor 2.5h lid 1 sub a t/m c
|
€ 25.000,–
|
ODB
|
| |
|
|
€ 25.000,–
|
OO
|
| |
|
a
voor 2.5h lid 1 sub d t/m h
|
€ 125.000,–
|
ODB
|
| |
|
|
€ 125.000,–
|
OO
|
| |
|
b
|
€ 125.000,–
|
ODB
|
| |
|
|
€ 125.000,–
|
OO
|
| |
|
c
|
€ 125.000,–
|
ODB
|
| |
|
|
€ 125.000,–
|
OO
|
| |
|
d
|
€ 125.000,–
|
ODB
|
| |
|
|
€ 125.000,–
|
OO
|
|
2.5i
|
1
|
|
€ 500.000,–
|
ODB
|
| |
|
a
|
€ 125.000,–
|
ODB
|
| |
|
|
€ 125.000,–
|
OO
|
| |
|
b
|
€ 125.000,–
|
ODB
|
| |
|
|
€ 125.000,–
|
OO
|
| |
|
c
|
€ 125.000,–
|
ODB
|
| |
|
|
€ 125.000,–
|
OO
|
| |
|
d
|
€ 125.000,–
|
ODB
|
| |
|
|
€ 125.000,–
|
OO
|
| |
|
e
|
€ 125.000,–
|
ODB
|
| |
|
|
€ 125.000,–
|
OO
|
| |
2
|
|
€ 250.000,–
|
ODB
|
|
Arboregeling
|
|
2.0
|
|
a
|
€ 250.000,–
|
OO
|
| |
|
b
|
€ 250.000,–
|
OO
|
| |
|
c
|
€ 250.000,–
|
OO
|
| |
|
d
|
€ 250.000,–
|
OO
|
|
2.0a
|
1
|
|
€ 500.000,–
|
ODB
|
| |
|
a
|
€ 250.000,–
|
OO
|
| |
|
b
|
€ 125.000,–
|
OO
|
| |
|
c
|
€ 125.000,–
|
OO
|
| |
2
|
|
€ 125.000,–
|
OO
|
| |
3
|
|
€ 125.000,–
|
OO
|
|
2.0b
|
1
|
|
€ 500.000,–
|
OO
|
| |
2
|
Bijlage Ia
|
€ 250.000,–
|
OO
|
| |
|
1
|
€ 125.000,–
|
OO
|
| |
|
2
|
€ 50.000,–
|
OO
|
| |
|
3
|
€ 125.000,–
|
OO
|
|
2.0c
|
|
Bijlage Ib
|
|
|
| |
|
a
|
€ 250.000,–
|
OO
|
| |
|
b
|
€ 125.000,–
|
OO
|
| |
|
c
|
€ 500.000,–
|
ZO
|
| |
|
|
€ 250.000,–
|
OO
|
| |
|
d
|
€ 250.000,–
|
OO
|
| |
|
e
|
€ 125.000,–
|
OO
|
| |
|
f
|
€ 125.000,–
|
OO
|
| |
|
g
|
€ 125.000,–
|
OO
|
| |
|
h
|
€ 125.000,–
|
OO
|
|
2.0d
|
|
Bijlage Ic
|
|
|
| |
|
a
|
€ 125.000,–
|
OO
|
| |
|
b
|
€ 125.000,–
|
OO
|
| |
|
c
|
€ 125.000,–
|
OO
|
| |
|
d
|
€ 125.000,–
|
OO
|
| |
|
e
|
€ 125.000,–
|
OO
|
| |
|
f
|
€ 125.000,–
|
OO
|
| |
|
g
|
€ 125.000,–
|
OO
|
Tabel 3: ZO overtredingen voor de Seveso-paragraaf
|
Artikel
|
lid
|
Onderdeel
|
Zware overtreding
|
|
4.9
|
1
|
|
Het zodanig inrichten, in gebruik hebben of werken op arbeidsplaatsen, waarbij wanden,
vloeren, plafonds, constructies of installaties in zodanige staat verkeren, dat ernstig
gevaar bestaat voor instorten, verschuiven, omvallen of kantelen waardoor een zwaar
ongeval kan ontstaan dan wel de gevolgen van een zwaar ongeval niet beperkt kunnen
worden.
|
| |
|
|
Het ontbreken van doeltreffende maatregelen om het ontstaan van een explosieve atmosfeer
op de arbeidsplaats te voorkomen.
|
| |
|
|
Het, indien het voorkomen van het ontstaan van een explosieve atmosfeer gezien de
aard van het werk niet mogelijk is, niet nemen van maatregelen om:
a. de ontsteking van explosieve atmosferen te voorkomen, waarbij ook rekening wordt
gehouden met elektrostatische ontladingen die van werknemers of de arbeidsplaats als
ladingsdrager of ladingsproducent kunnen uitgaan;
b. de schadelijke gevolgen van een explosie te beperken.
|
| |
|
|
Het ontbreken van de volgende maatregelen in de gevarenzones, bedoeld in artikel 3.5d, vijfde lid, van het Arbeidsomstandighedenbesluit:
a. vrijkomende gassen, dampen, nevels of brandbaar stof die explosiegevaar kunnen
doen ontstaan, worden op passende wijze afgevoerd en onschadelijk gemaakt;
b. indien een explosieve atmosfeer meerdere soorten brandbare stoffen bevat, wordt
bij de veiligheidsmaatregelen uitgegaan van het grootste mogelijke risico.
|
| |
|
|
Het in de gevarenzones niet gebruiken en toepassen van apparaten en beveiligingssystemen
overeenkomstig de apparatencategorie als bedoeld in artikel 1, eerste lid van het Warenwetbesluit explosieveilig materieel 2016 volgens de navolgende principes:
1°. gevarenzone 0 of 20: categorie 1-apparatuur;
2°. gevarenzone 1 of 21: categorie 1- of categorie 2-apparatuur;
3°. gevarenzone 2 of 22: categorie 1-, categorie 2- of categorie 3-apparatuur.
|
| |
|
|
Het aanwezig hebben van een effectieve ontstekingsbron in een gevarenzone zoals bedoeld
in artikel 3.5d, vijfde lid, van het Arbeidsomstandighedenbesluit.
|
| |
|
|
Het niet nemen van doeltreffende maatregelen indien er sprake is van gevaar voor verstikking,
bedwelming, vergiftiging, brand of explosie op een plaats of in een ruimte waar een
werknemer (of de zelfstandige of de werkgever die de arbeid zelf verricht) zich bevindt.
|
| |
|
|
Het ontbreken van een doeltreffende vluchtweg op arbeidsplaatsen waarbij ernstig gevaar
bestaat op brand, explosie of plotselinge blootstelling aan gevaarlijke stoffen.
|
| |
|
|
Het, indien op de arbeidsplaats ernstig gevaar bestaat getroffen of geraakt te worden
door vloeistoffen of gassen, niet nemen van doeltreffende maatregelen om zulks te
voorkomen.
|
| |
|
|
Het niet of onvoldoende treffen van maatregelen bij het gebruik van een arbeidsmiddel
waardoor ernstig gevaar bestaat getroffen of geraakt te worden door vloeistoffen of
gassen.
|
|
4.10
|
1
|
|
Het volledig ontbreken van een preventiebeleid.
|
|
4.11
|
1
|
|
Het volledig ontbreken van het veiligheidsbeheerssysteem.
|
|
4.11
|
1
|
b, onder ii van bijlage III van de richtlijn
|
Het volledig ontbreken van de procedures voor de systematische identificatie van de
gevaren van zware ongevallen.
|
| |
|
|
In zijn geheel niet toepassen van de aangenomen procedures voor de systematische identificatie
van de gevaren van zware ongevallen.
|
|
4.14
|
1
|
|
Het niet hebben van een veiligheidsrapport.
|
|
4.22
|
1
|
|
Het volledig ontbreken van een intern noodplan.
|
Tabel 4: ZO overtredingen voor de ARIE-regeling
|
Artikel
|
lid
|
Onderdeel
|
Zware overtreding
|
|
Arbobesluit
|
|
2.5
|
1
|
|
Het volledig ontbreken van een beleid inzake de beheersing van de risico's van zware
ongevallen
|
| |
|
|
|
|
2.5
|
2
|
a
|
In zijn geheel niet uitvoeren van systematische identificatie en evaluatie van gevaren
en risico's van zware ongevallen
|
|
2.5
|
3
|
|
Het zodanig inrichten, in gebruik hebben of werken op arbeidsplaatsen, waarbij wanden,
vloeren, plafonds, constructies of installaties in zodanige staat verkeren, dat ernstig
gevaar bestaat voor instorten, verschuiven, omvallen of kantelen waardoor een zwaar
ongeval kan ontstaan dan wel de gevolgen van een zwaar ongeval niet beperkt kunnen
worden.
|
| |
|
|
Het ontbreken van doeltreffende maatregelen om het ontstaan van een explosieve atmosfeer
op de arbeidsplaats te voorkomen.
|
| |
|
|
Het, indien het voorkomen van het ontstaan van een explosieve atmosfeer gezien de
aard van het werk niet mogelijk is, niet nemen van maatregelen om:
a. de ontsteking van explosieve atmosferen te voorkomen, waarbij ook rekening wordt
gehouden met elektrostatische ontladingen die van werknemers of de arbeidsplaats als
ladingsdrager of ladingsproducent kunnen uitgaan;
b. de schadelijke gevolgen van een explosie te beperken.
|
| |
|
|
Het ontbreken van de volgende maatregelen in de gevarenzones, bedoeld in artikel 3.5d, vijfde lid, van het Arbeidsomstandighedenbesluit:
a. vrijkomende gassen, dampen, nevels of brandbaar stof die explosiegevaar kunnen
doen ontstaan, worden op passende wijze afgevoerd en onschadelijk gemaakt;
b. indien een explosieve atmosfeer meerdere soorten brandbare stoffen bevat, wordt
bij de veiligheidsmaatregelen uitgegaan van het grootste mogelijke risico.
|
| |
|
|
Het in de gevarenzones niet gebruiken en toepassen van apparaten en beveiligingssystemen
overeenkomstig de apparatencategorie als bedoeld in artikel 1, eerste lid van het Warenwetbesluit explosieveilig materieel 2016 volgens de navolgende principes:
1°. gevarenzone 0 of 20: categorie 1-apparatuur;
2°. gevarenzone 1 of 21: categorie 1- of categorie 2-apparatuur;
3°. gevarenzone 2 of 22: categorie 1-, categorie 2- of categorie 3-apparatuur.
|
| |
|
|
Het aanwezig hebben van een effectieve ontstekingsbron in een gevarenzone zoals bedoeld
in artikel 3.5d, vijfde lid, van het Arbeidsomstandighedenbesluit.
|
| |
|
|
Het niet nemen van doeltreffende maatregelen indien er sprake is van gevaar voor verstikking,
bedwelming, vergiftiging, brand of explosie op een plaats of in een ruimte waar een
werknemer (of de zelfstandige of de werkgever die de arbeid zelf verricht) zich bevindt.
|
| |
|
|
Het ontbreken van een doeltreffende vluchtweg op arbeidsplaatsen waarbij ernstig gevaar
bestaat op brand, explosie of plotselinge blootstelling aan gevaarlijke stoffen.
|
| |
|
|
Het, indien op de arbeidsplaats ernstig gevaar bestaat getroffen of geraakt te worden
door vloeistoffen of gassen, niet nemen van doeltreffende maatregelen om zulks te
voorkomen.
|
| |
|
|
Het niet of onvoldoende treffen van maatregelen bij het gebruik van een arbeidsmiddel
waardoor ernstig gevaar bestaat getroffen of geraakt te worden door vloeistoffen of
gassen.
|
|
2.5a
|
1
|
|
Het volledig ontbreken van een veiligheidsbeheerssysteem.
|
|
2.5b
|
1
|
|
Het volledig ontbreken van een intern noodplan.
|
|
Arboregeling
|
|
2.0c
|
|
Bijlage Ib, onderdeel c
|
Volledig ontbreken van procedures voor de identificatie en evaluatie van de gevaren
en risico’s van zware ongevallen.
|
Tabel 5 overtredingen met directe boete voor de Seveso-paragraaf
|
Artikel
|
Lid
|
Onderdeel
|
Omschrijving
|
|
4.4
|
2
|
|
Het ontbreken van de bewuste samenwerking tussen de personen uit het eerste lid en
schriftelijke vastlegging op welke wijze zal worden samengewerkt en op welke wijze
toezicht zal worden uitgeoefend
|
|
4.5
|
1
|
|
Het niet op tijd verstrekken van alle gegevens en bescheiden genoemd onder a, b, c,
d, e en f
|
| |
|
a
|
Het niet op tijd verstrekken van gegevens en bescheiden zoals genoemd in dit onderdeel
|
| |
|
b
|
Het niet op tijd verstrekken van gegevens en bescheiden zoals genoemd in dit onderdeel
|
| |
|
c
|
Het niet op tijd verstrekken van gegevens en bescheiden zoals genoemd in dit onderdeel
|
| |
|
d
|
Het niet op tijd verstrekken van gegevens en bescheiden zoals genoemd in dit onderdeel
|
| |
|
e
|
Het niet op tijd verstrekken van gegevens en bescheiden zoals genoemd in dit onderdeel
|
| |
|
f
|
Het niet op tijd verstrekken van gegevens en bescheiden zoals genoemd in dit onderdeel
|
|
4.6
|
1
|
|
Het niet op tijd verstrekken van alle gegevens en bescheiden genoemd onder a, b, c,
d, e en f
|
| |
|
a
|
Het niet op tijd verstrekken van gegevens en bescheiden zoals genoemd in dit onderdeel
|
| |
|
b
|
Het niet op tijd verstrekken van gegevens en bescheiden zoals genoemd in dit onderdeel
|
| |
|
c
|
Het niet op tijd verstrekken van gegevens en bescheiden zoals genoemd in dit onderdeel
|
| |
|
d
|
Het niet op tijd verstrekken van gegevens en bescheiden zoals genoemd in dit onderdeel
|
| |
|
e
|
Het niet op tijd verstrekken van gegevens en bescheiden zoals genoemd in dit onderdeel
|
| |
|
f
|
Het niet op tijd verstrekken van gegevens en bescheiden zoals genoemd in dit onderdeel
|
|
4.7
|
1
|
|
Het niet zo spoedig mogelijk melden van een zwaar ongeval dat heeft plaatsgevonden
|
| |
|
a
|
Het niet zo spoedig mogelijk verstrekken van gegevens en bescheiden in dit onderdeel
|
| |
|
b
|
Het niet zo spoedig mogelijk verstrekken van gegevens en bescheiden in dit onderdeel
|
| |
|
c
|
Het niet zo spoedig mogelijk vertrekken van gegevens in en bescheiden dit onderdeel
|
| |
|
d
|
Het niet zo spoedig mogelijk verstrekken van gegevens in en bescheiden dit onderdeel
|
| |
|
e
|
Het niet zo spoedig mogelijk verstrekken van gegevens in en bescheiden dit onderdeel
|
| |
|
f
|
Het niet zo spoedig mogelijk verstrekken van gegevens in en bescheiden dit onderdeel
|
| |
2
|
|
Het overtreden van dit artikellid.
|
|
4.9
|
2
|
|
Het overtreden van dit artikellid
|
|
4.11
|
3
|
|
Het volledig ontbreken van alle onderdelen a, b en c in de procedures voor de systematische
identificatie van de gevaren van zware ongevallen
|
|
4.20
|
|
|
Het overtreden van dit artikel
|
|
4.26
|
|
|
Het overtreden van dit artikel
|
|
4.27
|
|
|
Het overtreden van dit artikel
|
|
4.28
|
|
|
Het overtreden van dit artikel
|
Tabel 6 overtredingen met directe boete voor de Arie-regeling
|
Artikel
|
Lid
|
Onderdeel
|
Omschrijving
|
|
Arbobesluit
|
|
2.5
|
4
|
|
Het overtreden van dit artikellid
|
|
2.5e
|
|
|
Het ontbreken van de bewuste samenwerking tussen de personen uit het eerste lid en
schriftelijke vastlegging op welke wijze zal worden samengewerkt en op welke wijze
toezicht zal worden uitgeoefend
|
|
2.5h
|
1
|
|
Het niet zo spoedig mogelijk doen van de melding.
|
| |
|
a
|
Het niet zo spoedig mogelijk melden van gegevens in dit onderdeel
|
| |
|
b
|
Het niet zo spoedig mogelijk melden van gegevens in dit onderdeel
|
| |
|
c
|
Het niet zo spoedig mogelijk melden van gegevens in dit onderdeel
|
| |
|
d
|
Het niet zo spoedig mogelijk melden van gegevens in dit onderdeel
|
| |
|
e
|
Het niet zo spoedig mogelijk melden van gegevens in dit onderdeel
|
| |
|
f
|
Het niet zo spoedig mogelijk melden van gegevens in dit onderdeel
|
| |
|
g
|
Het niet zo spoedig mogelijk melden van gegevens in dit onderdeel
|
| |
|
h
|
Het niet zo spoedig mogelijk melden van gegevens in dit onderdeel
|
| |
2
|
a
|
Het niet zo spoedig mogelijk melden van wijziging van gegevens zoals bedoeld in artikel 2.5h lid 1 sub a t/m c
|
| |
|
|
Het niet zo spoedig mogelijk melden van wijziging van gegevens zoals bedoeld in artikel 2.5h lid 1 sub d t/m h
|
| |
|
b
|
Het niet zo spoedig mogelijk melden van gegevens in dit onderdeel
|
| |
|
c
|
Het niet zo spoedig mogelijk melden van gegevens in dit onderdeel
|
| |
|
d
|
Het niet zo spoedig mogelijk melden van gegevens in dit onderdeel
|
|
2.5i
|
1
|
|
Het niet direct melden van een zwaar ongeval dat heeft plaatsgevonden
|
| |
|
a
|
Het niet direct melden van gegevens in dit onderdeel
|
| |
|
b
|
Het niet direct melden van gegevens in dit onderdeel
|
| |
|
c
|
Het niet direct melden van gegevens in dit onderdeel
|
| |
|
d
|
Het niet direct melden van gegevens in dit onderdeel
|
| |
|
e
|
Het niet direct melden van gegevens in dit onderdeel
|
| |
2
|
|
Het overtreden van dit artikellid.
|
|
Arboregeling
|
|
2.0a
|
1
|
|
Het volledig ontbreken van de onderdelen a, b en c in de procedures voor de systematische
identificatie en evaluatie van de gevaren en risico’s van zware ongevallen.
|
Bij de berekening van een bestuurlijke boete als bedoeld in artikel 13.27 Omgevingsbesluit, artikel 9.9d Arbeidsomstandighedenbesluit en artikel 8.29a van de Arbeidsomstandighedenregeling, wordt voor een overtreding van de artikelen 4.9, eerste lid en 4.11, eerste en derde lid, van het Besluit activiteiten leefomgeving, de artikelen 2.5, derde lid, 2.5a, eerste lid van het Arbeidsomstandighedenbesluit en de artikelen 2.0a en 2.0c van de Arbeidsomstandighedenregeling eerst onderstaande beoordelingssystematiek toegepast op het in Bijlage 1, Tabellen 1 of 2 opgenomen boetenormbedrag.
De in Tabel 3 van deze bijlage opgenomen bedragen zijn de boetenormbedragen, die voor
de verdere berekening van de bestuurlijke boete worden gebruikt.
De beoordelingssystematiek is van toepassing op het beoordelen van zowel technische
als organisatorische en procedurele maatregelen.
De beoordelingssystematiek is op de volgende drie beoordelingsgronden gestoeld:
-
1.
Implementatie
Bij implementatie gaat het om aanwezigheid en toepassing van de maatregel(en) (technisch
respectievelijk organisatorisch en procedureel) om het beoogde doel te bereiken.
-
2.
Geschiktheid
Bij geschiktheid gaat het om het passend zijn en passend houden van de maatregel(en)
(technisch respectievelijk organisatorisch en procedureel) voor de aangetroffen situatie
om het beoogde doel te bereiken.
-
3.
Documentatie
Bij documentatie gaat het om beschrijving van de maatregel(en) (technisch respectievelijk
organisatorisch en procedureel) en de beoogde doel(en).
De beoordelingsmethodiek beoogt te komen tot een gelijke waardering in vergelijkbare
situaties. Om dat te bereiken wordt op elk van de genoemde drie beoordelingsgronden
een waardering gegeven aan technische respectievelijk procedurele en organisatorische
maatregelen. De waardering wordt voor elke overtreding uitgevoerd op basis van Tabel
1 bij deze bijlage. De volgorde van de waardering loopt, zoals in onderstaande Tabel
1 terug te vinden is, van geïmplementeerd naar geschikt en vervolgens naar gedocumenteerd.
Tabel 1 Waarderingstabel
|
Beoordelingsgrond
|
Waardering technische maatregel
|
| |
Voldoende
|
Matig
|
Slecht
|
|
Geïmplementeerd:
Dit betekent dat de maatregel aanwezig en toegepast is om het beoogde doel te bereiken.
|
Als de waardering niet matig of slecht is dan is deze voldoende.
|
De maatregel is of aanwezig maar is slechts deels toegepast, of de maatregel is deels
aanwezig en is als zodanig (deels)toegepast,
waardoor het beoogde doel onvoldoende wordt bereikt.
Hierdoor wordt een zwaar ongeval onvoldoende voorkomen dan wel worden de gevolgen
daarvan onvoldoende beperkt.
|
De maatregel is niet aanwezig of is niet toegepast waardoor het beoogde doel niet
wordt bereikt.
Hierdoor wordt een zwaar ongeval niet voorkomen dan wel worden de gevolgen daarvan
niet beperkt.
|
|
Geschikt:
Dit betekent dat de maatregel passend en passend gehouden is voor de aangetroffen
situatie om het beoogde doel te bereiken.
|
Als de waardering niet matig of slecht is dan is deze voldoende.
|
De maatregel is onvoldoende passend of onvoldoende passend gehouden voor de aangetroffen
situatie waardoor het beoogde doel slecht deels kan worden bereikt.
Hierdoor wordt een zwaar ongeval onvoldoende voorkomen dan wel worden de gevolgen
daarvan onvoldoende beperkt.
|
De maatregel is niet passend of niet passend gehouden voor de aangetroffen situatie
waardoor het beoogde doel niet kan worden bereikt.
Hierdoor wordt een zwaar ongeval niet voorkomen dan wel worden de gevolgen daarvan
niet beperkt.
|
|
Gedocumenteerd:
Dit betekent dat de maatregel en het beoogde doel is beschreven.
|
Als de waardering niet matig of slecht is dan is deze voldoende.
|
De maatregel of het beoogde doel zijn onvoldoende beschreven.
|
De maatregel of het beoogde doel zijn niet beschreven.
|
| |
|
Beoordelingsgrond
|
Waardering organisatorische en procedurele maatregel
|
| |
Voldoende
|
Matig
|
Slecht
|
|
Geïmplementeerd:
Dit betekent dat de maatregel aanwezig en toegepast is om het beoogde doel te bereiken.
|
Als de waardering niet matig of slecht is dan is deze voldoende.
|
De maatregel is of aanwezig maar is slechts deels toegepast, of de maatregel is deels
aanwezig en is als zodanig (deels)toegepast,
waardoor het beoogde doel onvoldoende wordt bereikt.
|
De maatregel is niet aanwezig of is niet toegepast waardoor het beoogde doel niet
wordt bereikt.
|
|
Geschikt:
Dit betekent dat de maatregel passend en passend gehouden is voor de aangetroffen
situatie om het beoogde doel te bereiken.
|
Als de waardering niet matig of slecht is dan is deze voldoende.
|
De maatregel is onvoldoende passend of onvoldoende passend gehouden voor de aangetroffen
situatie waardoor het beoogde doel slecht deels kan worden bereikt.
|
De maatregel is niet passend of niet passend gehouden voor de aangetroffen situatie
waardoor het beoogde doel niet kan worden bereikt.
|
|
Gedocumenteerd:
Dit betekent dat de maatregel en het beoogde doel is beschreven.
|
Als de waardering niet matig of slecht is dan is deze voldoende.
|
De maatregel of het beoogde doel zijn onvoldoende beschreven.
|
De maatregel of het beoogde doel zijn niet beschreven.
|
Na waardering van de drie beoordelingsgronden zoals opgenomen in Tabel 1 wordt aan
elke bepaalde waardering op basis van Tabel 2 een getalswaarde gekoppeld.
Tabel 2 Toekenning van een getalswaarde aan waardering per beoordelingsgrond
|
Beoordelingsgrond
|
Waardering
|
Getalswaarde
|
|
Geïmplementeerd
|
Voldoende
|
0
|
|
Matig
|
4
|
|
Slecht
|
8
|
| |
|
|
|
Geschikt
|
Voldoende
|
0
|
|
Matig
|
3
|
|
Slecht
|
6
|
| |
|
|
|
Gedocumenteerd
|
Voldoende
|
0
|
|
Matig
|
1
|
|
Slecht
|
2
|
De getalswaarden van alle drie de beoordelingsgronden worden bij elkaar opgeteld,
en de uitkomst daarvan vormt de teller. De maximale uitkomst is 16, namelijk 3x slecht
(8 + 6 + 2), en dit is de noemer. Door de teller te delen door de noemer wordt de
correctiefactor verkregen waarmee het boetenormbedrag, zoals opgenomen in Tabel 1
of 2 van Bijlage 1, per overtreding wordt gecorrigeerd.
Voor de relevante boetenormbedragen is dit verder uitgewerkt in onderstaande Tabel
3.
Tabel 3 Tarieflijst
|
Correctiefactor
|
Boetenormbedrag € 125.000
|
Boetenormbedrag € 250.000
|
Boetenormbedrag € 500.000
|
|
1/16
|
€ 7.812,50
|
€ 15.625,–
|
€ 31.250,–
|
|
2/16
|
€ 15.625,–
|
€ 31.250,–
|
€ 62.500,–
|
|
3/16
|
€ 23.437,50
|
€ 46.875,–
|
€ 93.750,–
|
|
4/16
|
€ 31.250,–
|
€ 62.500,–
|
€ 125.000,–
|
|
5/16
|
€ 39.062,50
|
€ 78.125,–
|
€ 156.250,–
|
|
6/16
|
€ 46.875,–
|
€ 93.750,–
|
€ 187.500,–
|
|
7/16
|
€ 54.687,50
|
€ 109.375,–
|
€ 218.750,–
|
|
8/16
|
€ 62.500,–
|
€ 125.000,–
|
€ 250.000,–
|
|
9/16
|
€ 70.312,50
|
€ 140.625,–
|
€ 281.250,–
|
|
10/16
|
€ 78.125,–
|
€ 156.250,–
|
€ 312.500,–
|
|
11/16
|
€ 85.937,50
|
€ 171.875,–
|
€ 343.750,–
|
|
12/16
|
€ 93.750,–
|
€ 187.500,–
|
€ 375.000,–
|
|
13/16
|
€ 101.562,50
|
€ 203.125,–
|
€ 406.250,–
|
|
14/16
|
€ 109.375,–
|
€ 218.750,–
|
€ 437.500,–
|
|
15/16
|
€ 117.187,50
|
€ 234.375,–
|
€ 468.750,–
|
|
16/16
|
€ 125.000,–
|
€ 250.000,–
|
€ 500.000,–
|