Begripsbepalingen
Beleidsregel Erkennings- en intrekkingskader uitvoering persoonlijke ondersteuning
UWV 2024
De Beleidsregel Erkennings- en intrekkingskader uitvoering persoonlijke ondersteuning
UWV 2024 bevat o.a. de erkenningseisen waaraan een organisatie moet voldoen, wil zij erkend
worden als Jobcoachorganisatie. Met de Beleidsregel Erkennings- en intrekkingskader
uitvoering persoonlijke ondersteuning UWV 2024 wordt in het kader van het Protocol
Externe Jobcoach 2025 gelijkgesteld eventuele beleidsregels die de eerder genoemde
beleidsregel in de toekomst vervangen.
Dienstbetrekking
Een dienstbetrekking in de zin van artikel 3 ZW/WAO/WW of een op grond van artikel 4 of 5 ZW/WAO/WW daarmee gelijkgestelde arbeidsverhouding.
Interne Jobcoach
De natuurlijke persoon die door de werkgever wordt ingezet om een persoon bij de uitvoering
van zijn werkzaamheden te ondersteunen. De werkgever ontvangt van UWV hiervoor een
subsidie en organiseert de Persoonlijke Ondersteuning van zijn werknemer.
Jobcoach
De natuurlijke persoon die de persoon met zijn structureel functionele beperking en
zijn werkgever coacht.
Jobcoaching
De voorziening die op grond van artikel 35, lid 2 onderdeel d, WIA of artikel 2:22, lid 2 onderdeel d, Wajong door UWV kan worden toegekend aan een persoon. De voorziening heeft tot doel om de
persoon te ondersteunen bij het verrichten van de aan hem opgedragen taken in dienstbetrekking
of proefplaatsing, indien die ondersteuning een compensatie vormt voor zijn beperkingen.
De activiteiten en handelingen die de Jobcoach verricht zijn er op gericht om de persoon
zelfstandig(er) zijn werkzaamheden uit te kunnen laten voeren.
Maakt de persoon gebruik van een Externe Jobcoach van een Jobcoachorganisatie, dan
dient deze Externe Jobcoach ook de werkgever zodanig te coachen, dat de werkgever
de begeleiding van hem op zich kan nemen.
Jobcoachorganisatie
Een rechtspersoon die Persoonlijke Ondersteuning uitvoert op grond van de Beleidsregel erkennings- en intrekkingskader uitvoering persoonlijke ondersteuning
UWV 2024.
Jobcoachperiode
Periode waarin de persoon aanspraak kan maken op begeleiding van een Jobcoach.
Jobcoachportaal
Het door UWV beschikbaar gestelde systeem waarin de Jobcoachorganisatie haar uren
registreert en verantwoording aflegt over de verrichte activiteiten en bereikte doelen.
Een Jobcoachorganisatie is verplicht gebruik te maken van dit systeem.
Persoon
Een natuurlijk persoon met een structurele functionele beperking als bedoeld in artikel 35 WIA of artikel 2:22 van de Wet Wajong. UWV heeft van deze persoon vastgesteld dat hij zonder persoonlijke ondersteuning
zoals bedoeld in artikel 18, tweede lid, onder a, van het Reïntegratiebesluit, niet in staat is de hem door de werkgever opgedragen taken te verrichten.
Proefplaatsing
De periode waarin een persoon met behoud van uitkering voor een werkgever onbeloonde
werkzaamheden verricht om te kunnen bepalen of hij kan voldoen in zijn beoogde functie
in de dienstbetrekking. De werkgever heeft bij aanvang van deze periode schriftelijk
de intentie uitgesproken dat hij de persoon direct aansluitend aan zijn proefplaatsing
voor minimaal 6 maanden in dienst zal nemen.
Reïntegratiebesluit
Besluit van 2 december 2005 tot vaststelling van een algemene maatregel van bestuur
houdende regels met betrekking tot re-integratie inclusief de wijzigingsbesluiten.
Relevante wetgeving
WAO: Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering
WAZ: Wet arbeidsongeschiktheidsverzekering zelfstandigen
Wajong: Wet arbeidsongeschiktheidsvoorziening jonggehandicapten
WGA: Regeling werkhervatting gedeeltelijk arbeidsgeschikten
WIA: Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen
Wsw: Wet sociale werkvoorziening
ZW: Ziektewet
Wet Suwi: Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen
Inclusief de daarbij behorende onderliggende regelgeving, evenals eventuele nieuwe
wetten die geacht worden de bovengenoemde wetten te vervangen.
Structurele functionele beperking
Een langdurige ziekte of handicap waarvan UWV heeft vastgesteld dat deze belemmerend
werkt in relatie tot werken.
UWV
Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen, genoemd in hoofdstuk 5 van de Wet Suwi
Werkgever
De natuurlijk persoon of de rechtspersoon tot wie tot wie een of meer natuurlijke
personen in dienstbetrekking staan.
Hoofdstuk 1. – Inleiding
UWV draagt verantwoordelijkheid voor de re-integratie van werkzoekenden. Het gaat
dan om ontslagwerklozen en werkzoekenden met een structurele functionele beperking.
In dat kader heeft UWV onder meer de wettelijke taak om voorzieningen te verstrekken.
Deze voorzieningen hebben tot doel om de persoon te ondersteunen bij het aan het werk
komen of aan het werk blijven. Als een persoon werkt, bestaat de mogelijkheid dat
hij – als gevolg van zijn beperkingen – uitsluitend door inzet van de voorziening
Persoonlijke Ondersteuning (beter bekend onder de term Jobcoaching) zijn werkzaamheden
kan uitvoeren. Is dit het geval dan bestaat de mogelijkheid dat:
Vraagt een persoon de voorziening aan, dan is het Protocol Externe Jobcoach UWV 2025
van toepassing. In dit Protocol is alle relevante informatie opgenomen onder welke
voorwaarden UWV Externe Jobcoaching kan toekennen. Het bevat onder andere informatie
over de voorwaarden die UWV aan de dienstbetrekking stelt, de maximale duur van de
voorziening en de begeleidingsregimes. Is de persoon aangewezen op Externe Jobcoaching,
dan kan uitsluitend een door UWV erkende Jobcoachorganisatie de dienstverlening aanbieden.
UWV past het Protocol Externe Jobcoach UWV 2025 per 1 januari 2025 toe.
Erkennings- en intrekkingskader UWV 2024
De Beleidsregel Erkennings- en intrekkingskader uitvoering persoonlijke ondersteuning
UWV 2024 bevat informatie onder welke voorwaarde een organisatie als Jobcoachorganisatie door
UWV erkend kan worden.
Interne Jobcoach
Vraagt een werkgever een subsidie voor de voorziening Interne Jobcoaching aan, dan
is de Beleidsregel Protocol Interne Jobcoach UWV 2025 van toepassing. Het Protocol
Interne Jobcoach UWV 2025 bevat de bepalingen in geval een werkgever Interne Jobcoaching
voor zijn werknemer wil organiseren en hiervoor subsidie bij UWV aanvraagt. In dit
protocol zijn de voorwaarden voor het ontvangen van de subsidie opgenomen.
Hoofdstuk 2. – Uitgangspunten
2.1. Jobcoaching
Persoonlijke Ondersteuning (hierna verder te noemen: Jobcoaching) vindt zijn oorsprong
in de methodiek Supported Employment en wordt binnen deze methodiek als volgt gedefinieerd:
‘providing support to people with disabilities or other disadvantaged groups to secure
and maintain paid employment in the open labour market’ (EUSE). Essentie is dat het
gaat om het geven van werkgerelateerde ondersteuning aan een persoon bij het verrichten
van reguliere arbeid, zoals bedoeld in artikel 7:610 e.v. Burgerlijk Wetboek (BW).
De Jobcoach ondersteunt de persoon met een persoonlijk trainings- of inwerkprogramma
op zijn werk en/of verzorgt de begeleiding op de werkvloer. De Jobcoach begeleidt
naast de persoon ook zijn werkgever. Aan het eind van een geslaagde Jobcoaching kan
de persoon zelfstandig(er) – zonder inzet van een Jobcoach – zijn werk uitvoeren.
Vanaf 2.2 zal er verwezen worden naar de Jobcoach of Jobcoaching, waarmee in dit Protocol
(de) Externe Jobcoach(ing) bedoelt wordt.
2.2. Doelgroep Externe Jobcoach
Voor de toekenning van Externe Jobcoaching (hierna: Jobcoach) is het vereist dat de
persoon die de voorziening aanvraagt een structurele functionele beperking heeft.
Deze structurele functionele beperking is door UWV vastgesteld evenals de noodzaak
tot het inzetten van een Externe Jobcoach. De wettelijke grondslag hiervoor is te
vinden in artikel 35 WIA en artikel 2:22 Wajong. De regeling over Jobcoaching is nader uitgewerkt in artikel 18 Reïntegratiebesluit.
Is er sprake van een structurele functionele beperking dan gelden als aanvullende
voorwaarden dat:
Als een persoon nog niet werkt in dienstbetrekking of tijdens een proefplaatsing,
kan UWV uitsluitend de Jobcoach toekennen als er tussen de persoon en de werkgever
bindende afspraken gelden op grond waarvan een dienstbetrekking/proefplaatsing op
een zekere datum aanvangt.
Voor de inzet van Jobcoaching geldt dat niet de arbeidsmarktpositie bepalend is voor
het in aanmerking komen voor Jobcoaching, maar de persoonlijke belemmeringen als gevolg
van de structureel functionele beperking. De inzet van Jobcoaching strekt dan tot
behoud, herstel of bevordering van de mogelijkheid van een dienstbetrekking of proefplaatsing.
In het geval een persoon nog niet de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt, is het eveneens
mogelijk dat Jobcoaching wordt toegekend. Dit volgt uit het bepaalde in artikel 35, lid 1, WIA. Voor deze persoon kan uitsluitend Jobcoaching worden ingezet ingeval van een dienstbetrekking.
Jongeren, die nog geen 18 jaar zijn, komen namelijk niet in aanmerking voor proefplaatsing
(artikel 2:24 Wajong), tenzij een jongere recht heeft op een ZW- WW- of WIA-uitkering.
UWV kan geen Jobcoaching toekennen aan een persoon die:
-
– werkzaam is of zal zijn als werknemer in de zin van de Wsw. Het gaat hierbij om een werknemer die werkzaam is in een Wsw-dienstbetrekking als
bedoeld in artikel 2 Wsw of om een werknemer die begeleid werkzaam is in een dienstbetrekking met een reguliere
werkgever als bedoeld in artikel 7 Wsw;
-
– onder de re-integratieverantwoordelijkheid van het college van B&W valt.
2.3. Eisen aan de dienstbetrekking en proefplaatsing
2.3.1. Eisen aan de dienstbetrekking
Behoort een persoon tot de doelgroep – zie paragraaf 2.2. – dan moet de dienstbetrekking
aan de volgende eisen voldoen:
Uit de arbeidsovereenkomst moet blijken dat een dienstbetrekking voldoet aan de voorwaarden
die gesteld worden in dit protocol.
Bijzondere situaties
0-uren overeenkomst
De eisen aan de dienstbetrekking sluiten uit dat UWV Jobcoaching toekent in geval
van een 0-uren overeenkomst. Voor dit type overeenkomst geldt immers dat vooraf niet
vaststaat of en hoeveel uur de persoon daadwerkelijk zal werken en of daarmee aan
de gestelde eis van tenminste 8 uur per week werken wordt voldaan.
Stage- of leerovereenkomst
In geval van een stage-of leerovereenkomst is het niet mogelijk om Jobcoaching toe
te kennen. Aangenomen kan worden dat leerlingen niet in een reële dienstbetrekking
werkzaam zijn. Er is immers geen sprake van een arbeidsovereenkomst, indien de verrichte
werkzaamheden primair gericht zijn op het vergroten van eigen kennis en op het opdoen
van werkervaring en dus niet zo zeer op het verrichten van productieve arbeid.
Uitzendovereenkomst
Is een persoon op een uitzendovereenkomst werkzaam, dan mag het niet gaan om een uitzendovereenkomst
met een uitzendbeding. Dit met het oog op de voorwaarde dat er sprake moet zijn van
een dienstbetrekking met een duur van tenminste 3 maanden. In het geval van een uitzendbeding
is de duur van minimaal 3 maanden niet geborgd, omdat de overeenkomst op elk moment
kan eindigen.
Arbeidstrainingscentrum
Het verrichten van werkzaamheden in een arbeidstrainingscentrum komt niet in aanmerking
voor Jobcoaching. De nadruk ligt hier o.a. op het gewend raken aan een normaal arbeidsritme,
het omgaan en samenwerken met collega´s en het opdoen van overige vaardigheden die
noodzakelijk zijn om binnen een reguliere werkomgeving te kunnen functioneren.
Lopende dienstbetrekking
In het geval een persoon al in dienst is bij een werkgever, kan het zijn dat gedurende
de looptijd van de dienstbetrekking de noodzaak tot het inzetten van een Jobcoach
ontstaat. Is dit het geval, dan stelt UWV dezelfde eisen zoals vermeld in paragraaf
2.3. Dit betekent dat UWV beoordeelt of bij de start van de dienstbetrekking deze
voor de duur van minimaal 3 maanden is afgesloten. Zie hoofdstuk 3.2 vanaf welk moment
UWV Jobcoaching kan toekennen.
Minimum maximum overeenkomst
Een minimum-maximum (min-max) overeenkomst is een overeenkomst waarbij een persoon
de garantie krijgt dat hij het minimum aantal overeengekomen uren kan werken. Over
dit aantal minimum aantal uren kan hij ook – in rechte – loon afdwingen bij zijn werkgever.
Deze uren worden garantie uren genoemd. De overige uren, tot aan het max aantal uren,
zijn te beschouwen als een flexibele schil. Dit betreffen uren op oproepbasis.
UWV kent uitsluitend Jobcoaching toe op een min-max overeenkomst als het minimum aantal
te werken uren 8 uur per week bedraagt. UWV berekent het aantal Jobcoachuren op basis
van het minimum aantal te werken/gegarandeerde uren.
2.3.2. Proefplaatsing
Als een persoon bij de werkgever op basis van een proefplaatsing werkzaam is, beschouwt
UWV deze proefplaatsing – voor toekenning van de voorziening Jobcoaching – als werken
in een dienstbetrekking. Het moet dan wel gaan om proefplaatsing in de zin van artikel 37 WIA, 2.24 Wajong, 3:69 Wajong, 52e ZW, 65g WAO, 67e WAZ of 76a WW. Tijdens een proefplaatsing kan zowel de werkgever als de persoon onderzoeken of
de persoon geschikt is voor de functie. De proefplaatsing duurt 2 maanden.
UWV kent uitsluitend in bijzondere situaties aan personen met een ZW-, Wajong-, WAO-,
WAZ- of WIA-uitkering een proefplaatsing van meer dan 2 maanden toe. Het gaat dan
bijvoorbeeld om een situatie dat een persoon zodanige beperkingen heeft, dat een werkgever
binnen 2 maanden niet kan beoordelen of hij geschikt is voor zijn werkzaamheden. De
duur van de proefplaatsing dient vooraf bij start van de proefplaatsing te worden
afgesproken. Bij ziekte wordt de proefplaatsing verlengd voor de duur van de ziekteperiode.
2.4. De begeleidingsintensiteit
2.4.1. De begeleidingsregimes bij een dienstbetrekking voor 12 maanden of langer
De omvang van de begeleiding is een percentage van het aantal door de persoon gewerkte
uren. UWV onderscheidt voor de begeleidingsintensiteit een viertal begeleidingsregimes:
zeer licht, licht, midden en intensief. De vier begeleidingsregimes kennen ieder een
percentage van het aantal gewerkte uren. Dit percentage wordt per jaar afgebouwd.
De wettelijke percentages per jaar zijn opgenomen in het Reïntegratiebesluit in artikel 18, lid 2.
UWV gaat ervan uit dat het midden regime als standaard te vergoeden begeleidingsuren
voldoende passend is. UWV beoordeelt voor elke persoon of een zeer licht, licht, midden
of intensief begeleidingsregime noodzakelijk is. Uitsluitend als de persoonlijke omstandigheden
van de persoon daartoe aanleiding geven – dit ter beoordeling aan UWV – kan het intensieve
regime worden ingezet.
Het door UWV vastgestelde begeleidingsregime bij de start van de dienstbetrekking
geeft aan welk verloop de begeleidingsintensiteit kent. Blijkt het regime op een gegeven
moment niet meer passend, dan kan tijdens een Jobcoachperiode van regime gewisseld
worden op basis van een daartoe strekkend wijzigingsverzoek en een positieve beschikking
van UWV daarop. Zie in dit verband paragraaf 4.1. Daarnaast is het mogelijk om bij
een nieuwe aanvraag voor een Jobcoachperiode een verzoek te doen voor een ander regime.
Het Reïntegratiebesluit kent in het eerste jaar van de dienstbetrekking een wettelijk vastgesteld aantal
begeleidingsuren van maximaal 15% van het aantal overeengekomen werkuren toe. In het
tweede jaar is dit wettelijk maximum aantal uren gesteld op 7,5% en vanaf het derde
jaar op 6%. De geleidelijke afbouw van het aantal begeleidingsuren is gebaseerd op
het uitgangspunt dat de persoon binnen 3 jaar, nadat Jobcoaching is toegekend, zijn
werk zelfstandig geacht wordt te kunnen uitvoeren. Kent UWV na het derde jaar opnieuw
Jobcoaching toe, dan gaat UWV uit van het laagste percentage in een regime.
UWV kent op basis van de begeleidingspercentages een aantal uren Jobcoaching toe.
De uren berekent UWV op basis van het aantal te werken uren in een dienstbetrekking.
Tabel 1 Begeleidingsregimes Jobcoaching
Begeleidingsregimes
|
Jaar 1
|
Jaar 2
|
Jaar 3 (en verder)
|
|
1e halfjaar
|
2e halfjaar
|
1e halfjaar
|
2e halfjaar
|
|
Zeer licht
|
3%
|
3%
|
3%
|
3%
|
3%
|
Licht
|
6%
|
6%
|
3%
|
3%
|
Midden
|
10%
|
10%
|
5%
|
5%
|
intensief
|
15%
|
15%
|
7,5%
|
7,5%
|
6%
|
De toe te kennen percentages begeleidingsuren in het zwaarste begeleidingsregime –
te weten intensief – corresponderen met de wettelijke maxima in het Reïntegratiebesluit. In het tweede jaar vallen het zeer lichte en lichte regime samen. In het derde jaar
komt het midden regime daarbij. Na jaar drie blijven de percentages begeleidingsuren
voor de onderscheiden begeleidingsregimes onveranderd.
2.4.2. De begeleidingsregimes bij een dienstbetrekking tot 12 maanden
In paragraaf 2.4.1. zijn de algemene uitgangspunten beschreven m.b.t. de toewijzing
en het verloop van het begeleidingspercentage. Is een persoon werkzaam op een dienstbetrekking
met een duur tot 12 maanden of korter, dan volgt UWV dezelfde uitgangspunten. Ook
in dit geval vindt afbouw van het begeleidingspercentage plaats. Deze afbouw vindt
niet per jaar plaats, maar op het moment dat aan een persoon door zijn werkgever een
nieuwe, tijdelijke arbeidsovereenkomst wordt aangeboden. In tabel 2 is voor elk regime
de afbouw opgenomen.
De eerste tijdelijke arbeidsovereenkomst bij dezelfde werkgever duurt minimaal 3 maanden
maar maximaal tot 12 maanden.
Het percentage op de tweede en derde tijdelijke arbeidsovereenkomst bij dezelfde werkgever
geldt voor de duur van deze tijdelijke overeenkomst. Vanaf de vierde tijdelijke arbeidsovereenkomst
is het laagste percentage van toepassing. UWV wil zo stimuleren dat personen uiteindelijk
werkzaam zullen zijn op meer duurzame (> dan één jaar) dienstbetrekkingen.
De keuze voor een begeleidingsregime bij de aanvraag geeft aan welk verloop van de
begeleidingsintensiteit de persoon naar verwachting nodig heeft. Blijkt het regime
op een gegeven moment niet meer te voldoen, dan kan per tijdelijke dienstbetrekking
van regime gewisseld worden op basis van een daartoe strekkende aanvraag en een positieve
beschikking van UWV.
Tabel 2 Begeleidingsregimes Jobcoaching voor een dienstbetrekking tot 12 maanden
Begeleidingsregimes
|
1e tijdelijke arbeidsovereenkomst met een duur van minimaal 3 tot 12 maanden
|
2e en 3e tijdelijke arbeidsovereenkomst
|
4e tijdelijke arbeidsovereenkomst en verder
|
Zeer licht
|
3%
|
3%
|
3%
|
Licht
|
6%
|
3%
|
Midden
|
10%
|
5%
|
intensief
|
15%
|
7,5%
|
6%
|
2.4.3. Verlenging van een dienstbetrekking met een duur < 12 maanden met een dienstbetrekking
met een duur > 12 maanden
Is een persoon bij een werkgever gestart met een arbeidsovereenkomst tot 12 maanden
en krijgt hij op enig moment een arbeidsovereenkomst van 12 maanden of langer aangeboden?
Op het moment van de aanvang van de dienstbetrekking van minimaal 12 maanden, is tabel
1 van toepassing. De persoon stroomt in, in de Jobcoachperiode die hij reeds ontvangen
heeft + 1. Het daarbij behorende percentage van de Jobcoachperiode is dan van toepassing.
Vanaf dat moment geldt dat de Jobcoachperiode 6 maanden bedraagt.
2.4.4. Verlenging van een dienstbetrekking > 12 maanden met een dienstbetrekking
< 12 maanden
Is een persoon bij een werkgever gestart met een arbeidsovereenkomst van 12 maanden
of langer en krijgt hij op enig moment een overeenkomst tot 12 maanden aangeboden?
Op het moment van de aanvang van de dienstbetrekking tot 12 maanden start, is tabel
2 van toepassing. De persoon stroomt in de Jobcoachperiode in die hij reeds ontvangen
heeft + 1. Het daarbij behorende percentage van de Jobcoachperiode is dan van toepassing.
Gelijktijdig bedraagt de Jobcoachperiode 6 maanden.
2.4.5. Proefplaatsing
Ook bij proefplaatsing, wordt een viertal begeleidingsregimes onderscheiden.
UWV kent op basis van de begeleidingspercentages tijdens een proefplaatsing een vast aantal uren Jobcoaching toe. Het komt namelijk voor dat de werkgever een proefplaatsing
in verband met ziekte verlengt. Om de administratieve last voor zowel de persoon,
zijn Jobcoachorganisatie en de werkgever te beperken, is gekozen voor een vast aantal
Jobcoachuren tijdens de proefplaatsing. Dit aantal uren is niet voor elk begeleidingsregime
gelijk. Wel betreft het een vast aantal uren voor de gehele duur van de proefplaatsing.
UWV maakt geen onderscheid of een proefplaatsing 2 maanden dan wel maximaal 6 maanden
duurt of tussentijds wordt verlengd. Evenmin maakt UWV onderscheid in het aantal te
werken uren op een proefplaatsing. In Tabel 2 is het vaste aantal begeleidingsuren
op een proefplaatsing opgenomen.
Tabel 3 Overzicht vast aantal begeleidingsuren proefplaatsing
Begeleidingsregime
|
Aantal uren Jobcoaching
|
Zeer licht
|
5
|
Licht
|
15
|
Midden
|
25
|
intensief
|
30
|
2.5. Het Jobcoachtarief
Betaling van de begeleidingsuren vindt plaats in overeenstemming met het tarief in
het Besluit UWV Normbedragen Voorzieningen. Het tarief voor Jobcoaching staat hierin onder de code Q1 vermeld. Dit tarief kan
periodiek wijzigen. UWV hanteert na wijziging – tenzij anders is bepaald – het dan
geldende tarief onder de dan geldende voorwaarden. Het betreft een all-in tarief exclusief
BTW waarin o.a. de reiskosten en reistijd zijn opgenomen. Op basis van dit uurtarief
vergoedt UWV de activiteiten zoals genoemd onder paragraaf 2.8. van dit Protocol.
In deze paragraaf zijn tevens voorbeelden van activiteiten opgenomen, die niet tot
Jobcoaching behoren.
2.6. Maximale duur van de Jobcoaching
2.6.1. Maximale duur bij een dienstbetrekking
Uitgangspunt bij Jobcoaching is dat de persoon binnen 3 jaar na indiensttreding en/of
na start van de Jobcoaching bij een lopende dienstbetrekking geacht wordt zijn werk
zelfstandig te kunnen uitvoeren. Daarom is de maximale duur van de Jobcoaching in
principe 3 jaar in dezelfde dienstbetrekking bij dezelfde werkgever. Onder een voortdurende
dienstbetrekking verstaat UWV dat een persoon met een (of meerdere) onderbreking(en)
van maximaal 4 weken voor dezelfde werkgever werkzaam is. In principe stopt de Jobcoaching
bij een werkgever op het moment dat de dienstbetrekking met de persoon eindigt. Gedeclareerde
uren over een periode na beëindiging van de dienstbetrekking komen niet voor vergoeding
in aanmerking.
2.6.2. Maximale duur bij een proefplaatsing
De Jobcoaching gedurende de proefplaatsing beschouwt UWV als een aparte verstrekkingsperiode.
Deze verstrekkingsperiode wordt niet meegerekend bij het bepalen van de periode van
3 jaar waarover bij dezelfde werkgever Jobcoaching kan worden toegekend. Aan een persoon
die eerst werkzaam is op basis van een proefplaatsing alvorens in dienst te treden
bij de werkgever, kan dus maximaal voor de duur van 3 jaar plus de duur van de proefplaatsing
Jobcoaching worden toegekend.
2.6.3. Jobcoaching na 3 jaar
Zoals aangegeven is uitgangspunt dat de persoon na uiterlijk na 3 jaar Jobcoaching
in staat wordt geacht zonder ondersteuning zijn werkzaamheden te kunnen uitvoeren.
Een andere mogelijkheid is dat de werkgever de coaching overneemt. Is niettemin direct
aansluitend na deze maximale periode van 3 jaar nog Jobcoaching nodig, dan kan de
persoon toch Jobcoaching krijgen. UWV maakt daarbij onderscheid in:
Structurele inzet van Jobcoaching
De persoon onderbouwt waarom de structurele ondersteuning na 3 jaar door een Jobcoach
is aangewezen. UWV beoordeelt de noodzaak van de inzet van de Jobcoach. De begeleidingspercentages
die UWV toekent voor de daarop volgende Jobcoachperioden, staan vermeld in Tabel 1.
Uitgangspunt blijft wel dat er gestreefd blijft worden dat de persoon zelfstandig
zijn werk doet.
Eenmalige incidentele inzet van Jobcoaching
Heeft de persoon na beëindiging van een Jobcoachperiode tijdens een dienstbetrekking
nog wel begeleiding nodig, maar niet meer op structurele basis? Dan kent UWV – eenmalig
– nog een vast aantal van 5 uren Jobcoaching aan de persoon toe. Toekenning vindt
plaats direct aansluitend aan de beëindiging van de Jobcoachperiode waarin vast is
komen te staan, dat de persoon – tijdens de dienstbetrekking – niet meer (op structurele
basis) is aangewezen op Jobcoaching.
Deze 5 uur Jobcoaching kan een persoon gebruiken tot uiterlijk een half jaar na beëindiging
van de (structurele) Jobcoaching tijdens een dienstbetrekking. Of deze uren ook daadwerkelijk
worden gebruikt, is geheel aan en op initiatief van de persoon. De persoon kan de
Jobcoachuren inzetten bij bijvoorbeeld calamiteiten en onvoorziene omstandigheden
waardoor hij weer behoefte heeft aan tijdelijke ondersteuning. De Jobcoach is dan
gericht bezig om de persoon op het omgaan met deze situatie te coachen.
De behoefte van de persoon en zijn werkgever zijn leidend of en op welk moment er
een Jobcoach wordt ingezet. De uren die niet zijn besteed, komen na het einde van
deze 6 maanden te vervallen. Deze incidentele inzet van in het totaal 5 uur Jobcoaching
wordt niet als een aparte Jobcoachperiode aangemerkt.
N.B. Indien de persoon tijdens of na toekenning van de incidentele inzet (weer) tijdens
de dienstbetrekking op structurele basis is aangewezen op Jobcoaching, dan dient hij
een nieuwe aanvraag in.
2.6.4. Voorafgaande perioden van Interne Jobcoaching
In het geval een persoon in zijn dienstbetrekking al eerder gebruik heeft gemaakt
van een Interne Jobcoach waarvoor zijn werkgever subsidie heeft verkregen, dan worden
de periode waarover subsidie Interne Jobcoach is verstrekt in mindering gebracht op
de maximale Jobcoach termijn.
Samenloop van de Interne Jobcoach en de Externe Jobcoach in dezelfde Jobcoachperiode
is niet mogelijk.
2.6.5. Andere dienstbetrekking
Indien een persoon op enig moment bij een andere werkgever (dezelfde of andersoortige)
werkzaamheden gaat verrichten, gaat opnieuw een maximale termijn van drie jaar lopen
waarin hij mogelijk in aanmerking komt voor Jobcoaching. UWV neemt de resultaten van
de Jobcoaching die bij de voorgaande werkgever zijn behaald, mee in zijn beoordeling.
2.7. Toekenningsperiode
Dienstverband
Toekenning van het aantal Jobcoachuren geschiedt per Jobcoachperiode. Afhankelijk
van de duur van de dienstbetrekking is dit voor 6 maanden dan wel voor de gehele looptijd
van de dienstbetrekking als deze korter is dan 6 maanden. Zie in dit verband paragraaf
2.4. UWV kan uitsluitend Jobcoaching toekennen tot aan datum einde dienstbetrekking.
Na de toekenning van een eerste jobcoachperiode kan verlenging worden aangevraagd
met maximaal 6 maanden.
Indien een tijdelijk dienstverband met minder dan 6 maanden wordt verlengd en er wordt
opnieuw Jobcoaching aangevraagd dan wordt de jobcoachperiode verlengd voor de duur
van deze tijdelijke dienstbetrekking.
Voor personen die op tijdelijke overeenkomsten tot 12 maanden werkzaam zijn, kunnen
eveneens voor maximaal 3 jaar Jobcoaching krijgen. Het aantal Jobcoachperioden is
afhankelijk van de duur van de tijdelijke dienstbetrekkingen. Mocht tijdens de dienstbetrekking
de termijn van 3 jaar worden bereikt, dan kent UWV toch gedurende de gehele dienstbetrekking
Jobcoaching toe.
Proefplaatsing
Bij proefplaatsing is de periode waarvoor Jobcoaching wordt toegekend gelijk aan de
periode van de proefplaatsing.
2.8. De inhoud van de Jobcoaching
Komt een persoon in aanmerking voor Jobcoaching, dan stelt de Jobcoach – samen met
de persoon en zijn werkgever – in het coachingsplan de coachingsdoelen vast. In het
matchingsformulier worden de aandachtspunten voor de coaching toegelicht. In het coachingsplan
wordt bij de coachingsdoelen uitgelegd welke activiteiten de Jobcoach gaat uitvoeren.
Het kan om zowel het behalen van werkdoelen als persoonlijke doelen gaan. Deze persoonlijke
doelen zijn te allen tijde direct aan het werk gerelateerd, d.w.z. aan de werkzaamheden
die hij uitvoert waarvoor Jobcoaching is toegekend.
Zodra duidelijk wordt dat het dienstverband wordt stopgezet, neemt de jobcoach contact
op met UWV om te bespreken wat de passende vervolgstap of dienstverlening is voor
de werknemer. Naast het borgen van een goede afronding van het huidige dienstverband
kunnen uren Jobcoaching besteed worden aan begeleiding van de cliënt naar ander werk,
mits dit in samenspraak met UWV de meest passende vervolgstap lijkt. Ook mag de jobcoach
de werknemer ondersteunen bij knelpunten die buiten de directe werksituatie liggen,
maar wel van invloed zijn op het functioneren van de werknemer in werk.
Hierna zijn de activiteiten opgesomd die door de Jobcoachorganisatie uitgevoerd moeten
kunnen worden. Alleen de opsomming van de activiteiten is niet limitatief:
Doelen
|
Activiteiten
|
Het introduceren van de persoon
|
|
|
in het bedrijf
|
|
in het team (directe collega's)
|
Structureren van het werk
|
|
|
adviseren over inrichting werk
|
|
adviseren over (aanpassing) organisatie van het werk
|
Inwerken en trainen van de persoon
|
|
|
aanleren handelingen
|
|
trainen benodigde vaardigheden
|
|
aanleren sociale vaardigheden (bedrijfscultuur)
|
Opsporen en verhelpen storingen in arbeidssituatie (bij calamiteit of crisis)
|
|
|
bij de persoon
|
|
bij de werkgever
|
|
|
|
Doorverwijsfunctie/inzet andere hulpstructuren
|
Begeleiden persoon op het werk (o.a. afspraken maken en bewaken)
|
|
|
in contact met collega's
|
|
in contact met leidinggevende
|
|
bij de verwerking van algemene bedrijfsinformatie
|
|
bij interne voorlichting / cursussen
|
|
bij calamiteiten
|
Begeleiding van de persoon in de thuissituatie voor zover werk gerelateerd (functie
van de Jobcoach)
|
|
|
als schakel tussen werk persoon en thuissituatie
|
|
|
|
Stimuleren werkhervatting bij langdurige afwezigheid
|
Begeleiden van de direct leidinggevende in de omgang met de persoon zodanig dat deze
de begeleidende rol over kan nemen.
|
|
|
Bij het aanleren van vaardigheden
|
|
Bij calamiteiten en in conflictsituaties
|
|
Bij het omgaan met collega's en in overlegsituaties
|
|
Bij nieuwe situaties in het werk (reorganisatie, verandering van werkproces)
|
|
Bij belangrijke gebeurtenissen in het leven van de persoon
|
Evaluatie en coördinatie
|
|
|
Evaluatie van de werkafspraken (tussen persoon en werkgever)
|
|
Coördinatie van activiteiten gericht op voortzetting van contract bij werkgever
Opstellen verantwoordingsrapportage
|
Toelichting
Het merendeel van de activiteiten spreekt voor zich. Voor een aantal activiteiten
is hierna een korte toelichting opgenomen.
Stimuleren werkhervatting bij langdurige afwezigheid
Jobcoaching is altijd direct gerelateerd aan het feitelijk werken/uitvoeren van de
werkzaamheden van de persoon bij een werkgever. Als een persoon ziek of met vakantie
is, dan hoeft hij niet begeleid te worden. In het aantal toe te kennen begeleidingsuren
is rekening gehouden met een 4-tal weken afwezigheid in verband met vakantie.
Bij een zeer (langdurige) afwezigheid in geval van ziekte of vakantie kan – ondanks
dat de persoon niet werkt – er toch sprake zijn van inzet van Jobcoaching. Wordt Jobcoaching
ingezet, dan zijn de activiteiten gericht op de werkhervatting. Is de persoon langdurig
ziek, dan is de werkgever primair verantwoordelijk voor de verzuimbegeleiding. De
Jobcoach kan aanvullend hierop de persoon coachen richting werk. Gelet op de verantwoordelijkheid
van de werkgever kan de Jobcoaching uitsluitend na expliciete schriftelijke goedkeuring
door UWV worden ingezet. De persoon vraagt hiervoor samen met zijn Jobcoachorganisatie
goedkeuring. In de verantwoordingsrapportage geeft de Jobcoachorganisatie aan, dat
er sprake is van goedkeuring en welke activiteiten in dit kader zijn uitgevoerd. UWV
toetst of de inzet van deze activiteiten heeft plaatsgevonden met het oog op de terugkeer
naar de werkplek en of de omvang van het aantal bestede uren proportioneel is.
Begeleiding van de werkgever
Onder begeleiding van de werkgever wordt verstaan dat de Jobcoachorganisatie de directe
collega’s van de persoon en zijn directe leidinggevende coacht. Dit met het doel dat
de werkgever – binnen een periode van maximaal 3 jaar – in staat is de coaching zelf
te kunnen uitvoeren.
Begeleiding van de persoon in de thuissituatie
Het is mogelijk dat de Jobcoach de persoon in zijn thuissituatie begeleidt. Het moet
dan gaan om activiteiten die direct verband houden met zijn werk. Denk daarbij aan
voorwaarden scheppen om tijdig op het werk te verschijnen. Het invullen van o.a. belastingpapieren
of het aanvragen van zorgtoeslag of begeleiding bij schuldsanering zijn geen activiteiten
die hieronder vallen. Deze activiteiten hebben slechts indirect betrekking op de werkzaamheden
van de persoon.
Evaluatie en coördinatie
Alle uren die een Jobcoachorganisatie maakt, schrijft hij toe aan een of meer van
hiervoor genoemde doelen of activiteiten. Een Jobcoachorganisatie verantwoordt zich
over zijn activiteiten in de vorm van een verantwoordingsrapportage. In dit kader
kan een Jobcoachorganisatie maximaal 2 uur aan het opstellen van de verantwoordingsrapportage
besteden. Deze uren verantwoordt hij onder het kopje ‘evaluatie en coördinatie’. Schrijft
een Jobcoachorganisatie meer uren onder deze rubriek t.b.v. het opstellen van de verantwoordingsrapportage,
dan is het aan UWV om te beoordelen of al deze uren geaccepteerd worden.
Activiteiten die niet voor vergoeding in aanmerking komen
UWV vergoedt uitsluitend die activiteiten die direct verband houden met de persoonlijke
ondersteuning van de persoon bij de uitvoering van zijn werkzaamheden. Dit betekent
dat de volgende activiteiten van een Jobcoachorganisatie niet voor vergoeding in aanmerking
komen:
-
1. activiteiten verband houdende met de eigen bedrijfsvoering van de Jobcoachorganisatie
(waaronder administratieve werkzaamheden);
-
2. reistijd van de Jobcoach;
-
3. overdracht van de persoonsinformatie van de ene naar de andere Jobcoach;
-
4. (bij)scholing van de Jobcoach;
-
5. Intervisie (tussen o.a. de Jobcoaches);
-
6. werkzaamheden die verband houden met het gebruik maken van het Jobcoachportaal;
Deze lijst met activiteiten die niet voor vergoeding in aanmerking komen, is niet
limitatief.
De Jobcoachresultaten
De activiteiten die de Jobcoachorganisatie uitvoert, dienen te resulteren in een van
de hiernavolgende resultaten. Met het concreet benoemen van doelen en resultaten beoogt
UWV samen met de Jobcoachorganisatie meer inzichtelijk te krijgen of een organisatie
voldoende effectief is en daarmee bijdraagt aan de blijvende arbeidsparticipatie van
de persoon.
Jobcoachresultaten
|
De persoon is werkzaam zonder begeleiding
|
De persoon is werkzaam bij werkgever en vervolgaanvraag is gebaseerd op een lichter
regime
|
De persoon is werkzaam bij werkgever en vervolgaanvraag is gebaseerd op een gelijkblijvend
regime
|
De persoon is werkzaam bij werkgever en vervolgaanvraag is gebaseerd op een hoger
regime
|
De persoon is werkzaam met begeleiding van werkgever onder wiens directe leiding en
gezag hij zijn werkzaamheden uitvoert
|
De persoon is begeleid naar een andere werkgever en vraagt opnieuw jobcoaching aan
|
De persoon is begeleid naar een andere werkgever zonder begeleiding
|
Hoofdstuk 3. – De aanvraag en beoordeling
3.1. De aanvraag
De persoon dient een aanvraag voor Jobcoaching in bij UWV. De persoon kan zich laten
bijstaan door de Jobcoachorganisatie of een functionaris van UWV. De persoon maakt
(samen met zijn Jobcoachorganisatie) gebruik van een daartoe bestemd aanvraagformulier
dat door UWV beschikbaar is gesteld via het Jobcoachportaal en/of uwv.nl. Op uwv.nl
is tevens het inleveradres van het aanvraagformulier vermeld. Bij het aanvraagformulier
overlegt de persoon de door UWV gevraagde bijlagen.
Bij de aanvraag van de voorziening moet de persoon (of de persoon die hem bijstaat
of vertegenwoordigd) expliciet (door ondertekening van het aanvraagformulier) instemmen
met de betrokkenheid van de beoogde Jobcoachorganisatie bij de uitvoering van Jobcoaching.
Gelijktijdig machtigt hij via het aanvraagformulier UWV tot het doen van rechtstreekse
betalingen van de vergoeding Jobcoaching aan de beoogde Jobcoachorganisatie.
Niet complete aanvraag
Is de aanvraag door UWV niet compleet ontvangen? Dan ontvangt de persoon het verzoek
om de ontbrekende gegevens alsnog binnen 2 weken aan te leveren. De beoogde Jobcoachorganisatie
ontvangt een kopie van deze brief. Worden de ontbrekende gegevens niet binnen deze
termijn ontvangen – de datum ontvangst van de aanvraag door UWV is leidend – dan neemt
UWV binnen 4 weken na het verstrijken van de gegeven termijn een besluit dat de aanvraag
niet in behandeling wordt genomen.
3.2. Aanvraagtermijn
De aanvraag met de daarbij behorende bijlagen dienen binnen 4 weken na ingangsdatum
van de dienstbetrekking of proefplaatsing dan wel na het einde van een eventueel voorafgaande
Jobcoachperiode door UWV te zijn ontvangen. De datum ontvangst van de aanvraag door
UWV is leidend.
Lopende dienstbetrekking
Is een persoon al in dienst bij een werkgever en er ontstaat de noodzaak voor ondersteuning
van een Jobcoach, dan dient de persoon zo spoedig mogelijk na constateren hiervan
een aanvraag voor Jobcoaching in. De persoon dient er rekening mee te houden dat UWV
tot maximaal 4 weken voor datum van de complete aanvraag met terugwerkende kracht
Jobcoaching kan toekennen. Zie in dit verband ook onder het kopje te laat ontvangen
aanvraag.
Te laat ontvangen aanvraag
Is de aanvraag niet binnen 4 weken na ingangsdatum dienstbetrekking of proefplaatsing
ontvangen? Of is de aanvraag niet binnen 4 weken na de einddatum van de voorliggende
Jobcoachperiode ontvangen? Dan kent UWV tot maximaal 4 weken voor datum ontvangst
van de aanvraag de Jobcoaching toe. De Jobcoachperiode vangt wel aan op datum dienstbetrekking
dan wel de feitelijke ingangsdatum van de tweede of daaropvolgende Jobcoachperiode.
UWV kan deze handelwijze uitsluitend toepassen met een deugdelijke onderbouwing voor
de te late aanvraag.
3.3. Beoordeling van de aanvraag
3.3.1. Beoordeling van de eerste aanvraag
Bij elke (vervolg) aanvraag voor Jobcoaching beoordeelt UWV aan de voorwaarden voor
de Jobcoaching is voldaan. UWV beoordeelt onder andere of:
-
– de persoon is aangewezen op Jobcoaching;
-
– de persoon voldoet aan de begripsbepaling van een persoon (zie Begripsbepalingen);
-
– de dienstbetrekking of proefplaatsing voldoet aan de voorwaarden zoals neergelegd
in paragraaf 2.3;
-
– de Jobcoach de meest passende voorziening is voor een persoon gelet op de structureel
functionele beperking.
Daarbij bepaalt UWV op basis van de gegevens van de persoon en de aard en de omvang
van de werkzaamheden wat de begeleidingsintensiteit is. De mogelijkheid bestaat dat
UWV een gesprek met de persoon heeft. Indien UWV de inzet van Jobcoaching van toepassing
acht, wordt de duur van de Jobcoaching bepaald en het aantal Jobcoachuren. Hierbij
houdt UWV rekening met de looptijd en omvang van de dienstbetrekking.
3.3.2. Beoordeling van een 2e en volgende aanvraag
Indien na een Jobcoachperiode er een 2e of volgende aanvraag voor Jobcoaching door de persoon wordt gedaan, neemt UWV bij
de beoordeling van de aanvraag de behaalde resultaten in de voorafgaande Jobcoachperiode
mee. De volgende situaties kunnen van toepassing zijn bij een 2e of volgende aanvraag Jobcoaching:
-
– in dienstbetrekking/proefplaatsing bij dezelfde werkgever,
-
– in dienstbetrekking/proefplaatsing bij dezelfde werkgever, maar waarbij de werkgever
voor de persoon al eerder subsidie heeft verkregen voor Interne Jobcoaching.
Afhankelijk van de situatie van een persoon, beoordeelt UWV of de persoon nog in aanmerking
komt voor Jobcoaching en voor welke periode.
3.4. Beslistermijn
Met uitzondering van de situaties als bedoeld in artikel 4:14 en 4:15 Algemene wet bestuursrecht (Awb) geeft UWV binnen 6 weken na ontvangst van de aanvraag de beslissing.
Is verlenging van de beslistermijn voor de aanvraag van Jobcoaching aan de orde, dan
verlengt UWV de termijn van 6 weken met de termijn die nodig is voor een zorgvuldig
onderzoek naar de feiten en omstandigheden van de persoon. UWV stelt de persoon hiervan
tijdig op de hoogte. De Jobcoachorganisatie ontvangt een kopie van de brief.
3.5. Samenloop aanvraag Interne Jobcoaching en Externe Jobcoaching
In de situatie dat er zowel een aanvraag voor Interne Jobcoach als voor Externe Jobcoaching
over dezelfde Jobcoachperiode, wordt ontvangen, handelt UWV als volgt.
-
•
Er is al een beslissing genomen op een aanvraag
In het geval er al een beslissing is genomen op een aanvraag, neemt UWV de aanvraag
waarop nog geen beslissing is genomen, niet in behandeling.
-
•
Er is nog geen beslissing genomen op een aanvraag
Is er nog geen beslissing genomen op een aanvraag, dan bekijkt UWV samen met werknemer
en werkgever welke manier van Jobcoaching (Intern of Extern) het meest passend is
voor de situatie van de werknemer en dus welke aanvraag wordt voortgezet.
3.6. Toekennen Jobcoaching
Indien UWV beslist dat de persoon in aanmerking komt voor Jobcoaching, dan geeft UWV
in de beslissing het begeleidingsregime, het aantal uren Jobcoaching en de duur van
de Jobcoachperiode aan. Wijkt de toekenning af van wat door de persoon is aangevraagd,
dan zal UWV de afwijkingen ten opzichte van de aanvraag motiveren. De Jobcoachorganisatie
ontvangt een kopie van de beslissing.
Hoofdstuk 4. – Wijziging, vaststelling en terugvordering
4.1. Tussentijdse wijziging dienstbetrekking
Termijn indienen wijzigingsverzoek
Indien de bestaande dienstbetrekking wijzigt, kan dit leiden tot een tussentijdse
heroverweging van het aantal toegekende uren Jobcoaching. Hierbij valt te denken aan
het feit dat een persoon meer of minder is gaan werken dan wel dat de persoon een
intensievere vorm van begeleiding nodig heeft dan is toegekend. De persoon stelt UWV
onverwijld – doch uiterlijk binnen een week nadat de wijziging is opgetreden – van
de wijziging op de hoogte. Een wijzigingsverzoek kan tot uiterlijk 4 weken voor het
einde van een Jobcoachperiode op een dienstbetrekking en een week voor het einde van
een proefplaatsing worden ingediend.
De persoon maakt gebruik van het formulier dat door UWV op uwv.nl beschikbaar wordt
gesteld om de wijzigingen door te geven.
Beslistermijn UWV
UWV beslist binnen 6 weken – indien het wijzigingsformulier compleet ingevuld is ingeleverd
– op de gewijzigde situatie.
4.2. Herziening van de beschikking tijdens een Jobcoachperiode
4.2.1. Wijziging leidt tot bijstelling van aantal uren Jobcoaching
-
–
Positieve bijstelling
Heeft een wijziging tot gevolg dat het aantal uren Jobcoaching wordt verhoogd, dan
gaat deze wijziging niet eerder in dan maximaal 4 weken voor datum ontvangst van het
(complete) wijzigingsformulier. De datum waarop UWV het wijzigingsformulier ontvangt,
is leidend. UWV legt zijn beslissing in een beschikking vast. De Jobcoachorganisatie
ontvangt een kopie van deze beschikking.
-
–
Neerwaartse bijstelling
Heeft een wijziging tot gevolg dat het aantal uren Jobcoaching afneemt, dan past UWV
per ingangsdatum van deze wijziging het aantal uren Jobcoaching aan. UWV legt zijn
beslissing in een beschikking. De Jobcoachorganisatie ontvangt een kopie van deze
beschikking.
4.2.2. Neerwaartse bijstelling tijdens eerste Jobcoachperiode
Is er sprake van een neerwaartse bijstelling van het aantal Jobcoachuren in de eerste Jobcoachperiode? Dan zal UWV het totaal aantal Jobcoachuren opnieuw berekenen zoals
in paragraaf 4.2.1. is beschreven. We gaan er echter van uit dat een persoon bij de
start van de eerste Jobcoachperiode intensiever zal worden begeleid. Daarmee ligt
het voor de hand dat bij de start van deze periode verhoudingsgewijs meer Jobcoachuren
worden ingezet. Om deze reden verhoogt UWV – na herberekening – het aantal Jobcoachuren
met:
-
– plus 2 uren in geval van het zeer lichte en lichte regime, en
-
– plus 4 uren in geval van het midden en intensieve regime.
N.B. UWV vergoedt echter nooit meer uren dan het aantal uren waarop de oorspronkelijke
beschikking is gebaseerd.
UWV legt zijn beslissing in een beschikking vast. De Jobcoachorganisatie ontvangt
een kopie van deze beschikking.
Wijzigingsverzoek proefplaatsing
In geval van een proefplaatsing staat het aantal uren Jobcoaching gedurende de gehele
proefplaatsing vast. Als de proefplaatsing langer duurt dan oorspronkelijk was aangegeven
of als de persoon meer gaat werken, leidt dit niet tot verhoging van het aantal uren.
De persoon moet wel, middels het wijzigingsverzoek voorzieningen doorgeven dat de
proefplaatsing naar duur en omvang is gewijzigd. Deze informatie is belangrijk voor
het afsluiten van de Jobcoachperiode. Hoewel de omvang van het aantal Jobcoachuren
niet wijzigt, wijzigt wel de duur van de proefplaatsing. UWV legt zijn beslissing
vast in een beschikking. De Jobcoachorganisatie ontvangt een kopie van deze beschikking.
N.B. Een wijzigingsverzoek kan uitsluitend tijdens een lopende Jobcoachperiode bij
dezelfde werkgever worden ingediend. Gaat een persoon tijdens een Jobcoachperiode
bij een andere werkgever werken, dan moet de persoon de Jobcoaching opnieuw aanvragen.
4.3. Facturatie
De persoon machtigt UWV om de betaling van de voorziening rechtstreeks aan de Jobcoachorganisatie
te doen. Dit betekent dat de Jobcoachorganisatie rechtstreeks aan UWV factureert.
Deze machtiging ziet er tevens op toe dat UWV te veel gefactureerde uren bij de Jobcoachorganisatie
worden teruggevorderd.
4.4. Terugvordering
UWV onderscheidt een tweetal situaties.
-
1. Er is sprake van een wijzigingsverzoek tijdens een lopende Jobcoachperiode:
Indien UWV het vastgestelde aantal uren Jobcoaching na een wijzigingsverzoek neerwaarts
bijstelt, kan de Jobcoachorganisatie slechts dat aantal uren factureren waarop de
persoon – na eventuele herberekening – recht heeft. Heeft de Jobcoachorganisatie al
meer uren gefactureerd dan waar de persoon recht op heeft, dan vordert UWV de teveel
betaalde uren terug.
-
2. Onterechte declaratie Jobcoachorganisatie
Indien blijkt dat de Jobcoachorganisatie binnen het vastgestelde regime te veel heeft
gedeclareerd (bijvoorbeeld voor activiteiten die geen Jobcoaching betreffen) of niet
overeenkomstig het Erkenningskader heeft gehandeld, dan vordert UWV het teveel betaalde
bedrag van de Jobcoachorganisatie terug. Voor de persoon wijzigt het aantal Jobcoachuren
niet en ontvangt daarom geen nieuwe beschikking.
N.B. Een Jobcoachorganisatie verhaalt het aantal uren dat hij niet door UWV vergoed
krijgt, niet op de persoon. Als een Jobcoachorganisatie dit toch doet, kan dit gevolgen
hebben voor zijn erkenning.