Bedrag B is een beoogde vereenvoudiging van de verrekenprijsregels voor het vaststellen
van de beloning voor routinematige marketing- en distributieactiviteiten. Het doel
van Bedrag B is om de rechtszekerheid voor belastingplichtigen te vergroten en discussies
en geschillen te verminderen. Hiertoe tracht het rapport de vergelijkbaarheidsstudie
in relatie tot routinematige marketing- en distributieactiviteiten te vereenvoudigen.
De reikwijdte van Bedrag B wordt vastgesteld aan de hand van verscheidene kwalitatieve
en kwantitatieve criteria. In landen die Bedrag B implementeren hoeven belastingplichtigen
die binnen de reikwijdte van Bedrag B vallen, geen volledige vergelijkbaarheidsanalyse
op te stellen en kunnen ze gebruik maken van de richtlijnen en handreikingen in het
rapport.
Binnen het Inclusive Framework is afgesproken dat de toepassing van Bedrag B optioneel
is. Dit betekent dat landen kunnen kiezen of, en zo ja hoe, ze Bedrag B implementeren
in hun nationale wet- en regelgeving voor routinematige marketing- en distributieactiviteiten
in hun land.
Bij het verschijnen van het rapport was de verwachting dat Bedrag B vooral zal worden
geïmplementeerd in landen met doorgaans weinig in het publieke domein beschikbare
informatie over vergelijkbare transacties tussen ongelieerde partijen. In veel gevallen
zullen dit ook landen zijn met een beperkte capaciteit bij hun Belastingdienst.
Bedrag B wordt niet ingevoerd voor Nederlandse belastingplichtigen die in Nederland
routinematige marketing- en distributieactiviteiten verrichten. Bij toepassing van
Bedrag B in het buitenland kan Bedrag B in een aantal hierna omschreven situaties
wel een rol spelen in de heffing van vennootschapsbelasting voor Nederlandse belastingplichtigen.