A. Benodigde informatie
Op de websites rijksoverheid.nl en nederlandwereldwijd.nl is informatie te vinden
die Nederlanders die geen ingezetenen zijn, nodig hebben om een reisdocument aan te
vragen. Op de website nederlandwereldwijd.nl kunnen burgers aan de hand van een vragenlijst
(‘paspoorttool’/persoonlijke checklist) de voor hen geldende situatie bepalen en een
overzicht genereren van documenten die zij bij het indienen van een aanvraag moeten
overleggen. Dit laat onverlet dat u te allen tijde burgers extra informatie of documenten
kunt vragen, bijvoorbeeld als u twijfelt aan de echtheid van bepaalde overgelegde
documenten. Echter, voor het grootste deel van de aanvragen is de informatie zoals deze op rijksoverheid.nl
en nederlandwereldwijd.nl staat voldoende. U wordt dringend verzocht op uw eigen website naar deze uniforme informatie te linken.
Op uw website kunt u, indien gewenst, aanvullend locatie-specifieke informatie over
openingstijden, het maken van afspraken en dergelijke publiceren. In de bijlage van
deze circulaire is een werkinstructie opgenomen voor de medewerkers die de aanvragen
behandelen. Deze bijlage en de vragenlijst (‘paspoorttool’/persoonlijke checklist)
op de website nederlandwereldwijd.nl zijn op elkaar afgestemd. U wordt derhalve verzocht
om in uw eigen procedures ter beoordeling van de aanvraag deze werkinstructie aan
te houden.
B. Te overleggen documenten: invullen vragenlijst (‘paspoorttool’/persoonlijke checklist)
vooraf
Burgers hechten er veel waarde aan vooraf zoveel mogelijk zekerheid te krijgen over
de vraag of zij de juiste documenten bij zich hebben als ze verschijnen om een reisdocument
aan te vragen. Ook voor het werkproces bij de uitgevende instantie is het wenselijk
dat hierover bij de burger zoveel mogelijk vooraf duidelijkheid bestaat. U kunt duidelijkheid
creëren door burgers erop te wijzen voorafgaand aan het maken van een afspraak of
voorafgaand aan het digitaal indienen van de benodigde documenten voor het maken van
een afspraak de vragenlijst (‘paspoorttool’/persoonlijke checklist) op nederlandwereldwijd.nl
in te vullen. De burger krijgt een checklist te zien met voor de aanvraag relevante
documenten. Deze werkwijze voorkomt dat de burger naar huis moet om alsnog andere
documenten op te halen. Dit is een voordeel voor de burger en voor de uitgevende instantie.
De burger kan, afhankelijk van de innamelocatie, per email, online of telefonisch
een afspraak maken voor het indienen van een aanvraag en ontvangt hiervan een bevestiging.
Bij de afspraakbevestiging wordt u geadviseerd de burger nogmaals te wijzen op de
in te vullen vragenlijst (‘paspoorttool’/persoonlijke checklist) op nederlandwereldwijd.nl.
C. Behandeltijd
Indien de aanvraag incompleet is, bestaat de mogelijkheid om bewijsstukken op een
later tijdstip alsnog te overleggen. De wettelijke termijn voor het behandelen van
een aanvraag is vier weken vanaf het moment van indiening van de aanvraag (artikel 41, eerste lid, Paspoortwet). Indien bij de aanvraag stukken ontbreken, dient u een verzuimtermijn aan te bieden.
Gedurende de periode dat de burger aanvullende stukken mag indienen, wordt de behandeltermijn
tijdelijk stopgezet. Als de aanvraag compleet is, gaat de termijn van vier weken weer lopen. De termijn
kan in bijzondere gevallen met vier weken worden verlengd (artikel 41, tweede lid, Paspoortwet). Uiteraard wordt de aanvrager hierover schriftelijk geïnformeerd.
D. Wachttijden
Door de wachttijden op nederlandwereldwijd.nl te publiceren blijkt het in veel gevallen mogelijk om duidelijker te communiceren
over de wachttijden bij de aangewezen gemeenten voor het kunnen indienen van een aanvraag.
In dit verband worden de aangewezen gemeenten verzocht om de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens
(RvIG) (info@rvig.nl) te informeren of de wachttijd voor het maken van een afspraak
tussen de 0-2, 2-4 of 4-6 weken enz. bedraagt. De verstrekte informatie zal door het
Ministerie van BZ op nederlandwereldwijd.nl worden gepubliceerd, zodat burgers hiermee
rekening kunnen houden bij de keuze van de aanvraaglocatie (de RvIG verwijst op rijksoverheid.nl
naar nederlandwereldwijd.nl voor de actuele wachttijden). Zodra de wachttijd verandert,
melden de aangewezen gemeenten dit zodat de informatie op de website kan worden aangepast.
E. Niet in staat persoonlijk te verschijnen
Elke Nederlander heeft recht op een nationaal paspoort en/of een Nederlandse identiteitskaart
als geen weigeringsgrond van toepassing is. De Nederlander dient voor de aanvraag
en uitreiking in persoon te verschijnen.
Als een aanvrager stelt langdurig niet in staat te zijn persoonlijk te verschijnen
bij de aanvraagbalie van uw grensgemeente en aangeeft een aanvraag voor een paspoort
of een identiteitskaart te willen indienen, kunt u deze persoon adviseren contact
op te nemen met de dichtstbijzijnde Nederlandse post in het buitenland met een aanvraagbalie.
Indien de bewegingsvrijheid van de aanvrager wettelijk beperkt is (detentie), dient
de aanvrager in het buitenland ook contact op te nemen met de dichtstbijzijnde Nederlandse
post in het buitenland. Indien de aanvrager een verklaring omtrent het bewijs van
Nederlanderschap wil aanvragen, kunt u hem voor de aanvraag verwijzen naar nederlandwereldwijd.nl.
F. Toestemming
Bij aanvraag van een reisdocument voor een minderjarige moet worden vastgesteld wie
het gezag heeft en wie op basis daarvan toestemming moet(en) geven. Hiertoe moet een
originele geboorteakte worden getoond. Vervolgens dien(t)en de pers(o)n(en) met gezag toestemming te verlenen om een aanvraag
in te dienen. Bij aanvraag van een reisdocument voor een onder curatele gestelde (meerderjarige)
persoon dient de curator toestemming te verlenen om een aanvraag in te dienen.
Bij de aanvraag van een reisdocument voor een minderjarige is toestemming nodig van
alle personen met gezag. Er is bij de aanvraag van een reisdocument voor een minderjarige
geen toestemming van een persoon met gezag nodig indien er vervangende toestemming
is van de bevoegde rechter. Bij de aanvraag van een reisdocument voor een onder curatele
gestelde (meerderjarige) persoon is eveneens geen toestemming van de curator nodig
indien er vervangende toestemming is van de bevoegde rechter. Dit kan zowel een Nederlandse
als een buitenlandse rechter betreffen. Bovenstaande geldt wat betreft minderjarigen bij aanvragen voor Nederlandse
identiteitskaarten voor minderjarigen tot 12 jaar en voor het aanvragen van paspoorten
voor minderjarigen tot 18 jaar.
Toestemming door de perso(o)n(en) met gezag kan bij een aanvraag verleend worden door
ondertekening van (alleen) het aanvraagformulier indien het voor betrokkene(n) voldoende
duidelijk is dat daarmee toestemming wordt gegeven voor een aanvraag van een paspoort
of Nederlandse identiteitskaart door een minderjarige, dan wel een afzonderlijke toestemmingsverklaring
naast het aanvraagformulier. Indien sprake is van een afwezige persoon met gezag,
dan dient van die persoon een kopie van het geldige paspoort of de Nederlandse identiteitskaart
te worden overgelegd met daarop een originele handtekening en de datum waarop de kopie
is gemaakt. De originele handtekening moet vergeleken kunnen worden met de handtekening
op de kopie van het paspoort of de Nederlandse identiteitskaart. Indien dit niet mogelijk
is, dienen alle personen met gezag bij de aanvraag aanwezig te zijn. Legalisatie is
niet verplicht. Dit laat onverlet dat, indien er aanleiding is tot twijfel, u over
kunt gaan tot aanvullend onderzoek. De maximale geldigheidsduur van het formulier/verklaring
(tussen toestemming en aanvraag) is drie maanden. De geldigheid van de toestemmingsverklaring
eindigt zodra de aanvraag waarvoor de toestemmingsverklaring is gegeven, is afgehandeld.
Een aantal grensgemeenten onderzoekt de mogelijkheid om met DigiD digitaal toestemming
te kunnen verlenen. Gemeenten wordt geadviseerd dit alleen aan te bieden op minimaal
DigiD midden (sms verificatie) of substantieel niveau in verband met de benodigde
zekerheid bij de identiteitsvaststelling.
G. Verlies Nederlanderschap
Nederlanders woonachtig in het buitenland kunnen in bepaalde situaties ongemerkt hun
Nederlanderschap verliezen. U wordt daarom verzocht een niet-ingezetene standaard
hierover te informeren door middel van het door het Ministerie van BZ opgestelde inlegvel.
U verstrekt het inlegvel bij uitgifte van een nieuw reisdocument aan elke niet-ingezetene.
Het inlegvel bevat een link naar de in april 2022 op de website van de rijksoverheid
gepubliceerde brochure van het Ministerie van Justitie en Veiligheid ‘Brochure Nederlandse nationaliteit automatisch verliezen’.