Het financieel verslag is opgenomen in de bestuurlijke verantwoording burgerregelingen. In de bestuurlijke
verantwoording burgerregelingen legt het CAK verantwoording af over het financieel
beheer ter borging van de rechtmatigheid van de uitvoering van de wettelijke regelingen
en taken door het CAK en de rechtmatige totstandkoming van de daaruit voortvloeiende
baten en lasten en activa en passiva van de financiële stromen. De bestuurlijke verantwoording
burgerregelingen bestaat uit drie componenten:
-
1 andere informatie die minimaal uit de volgende onderdelen bestaat:
-
a. voorwoord en inleiding;
-
b. de verantwoording over ordelijkheid en controleerbaarheid van het gevoerde financieel
beheer van de wettelijke taken;
-
c. de verantwoording over de borging van de rechtmatigheid van de financiële stromen;
-
d. de bestuursverklaring met eventuele bijlagen;
-
e. de verantwoording over hoeveel Schengen- en Engelstalige medicijnverklaringen zijn
afgegeven in het verantwoordingsjaar, inclusief een prognose van het verwachte aantal
aanvragen voor het volgende jaar;
-
f. de verantwoording over klachten en bezwaarschriften;
-
g. de verantwoording over de opvolging verbeterpunten vorige verslagjaar – NZa.
-
2 financiële overzichten van baten en lasten en toelichtingen daarop;
-
3 financiële overzichten van activa en passiva en toelichtingen daarop.
Ad 1: andere informatie
De andere informatie in de bestuurlijke verantwoording bestaat minimaal uit bovengenoemde
onderdelen a tot en met g. Onderdeel a spreekt hierbij voor zich. De verantwoording
bij de overige onderdelen wordt onderstaand nader beschreven.
Onderdeel b ‘de verantwoording over de ordelijkheid en controleerbaarheid van het
gevoerde financieel beheer van de wettelijke taken’
In dit onderdeel beschrijft het CAK in hoeverre de organisatorische maatregelen ter
borging van de rechtmatigheid gedurende het verantwoordingsjaar hebben gewerkt. Voor
een nadere toelichting op de minimaal voorgeschreven inhoudelijke aandachtpunten wordt
verwezen naar paragraaf 3.1.
Onderdeel c ‘de verantwoording over de borging van de rechtmatigheid van de financiële
stromen’
Hierbij geeft het CAK aan op welke manier en in hoeverre de rechtmatigheid van de
in de bestuurlijke verantwoording burgerregelingen opgenomen financiële stromen is
gewaarborgd. Als in de uitvoering van de wettelijke regelingen en taken wordt voldaan
aan de voorschriften van de wet- en regelgeving, dan zijn de betreffende processen
en de daaruit voortvloeiende baten en lasten en activa en passiva van de financiële
stromen als rechtmatig aan te merken. Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar
hoofdstuk 4.
Onderdeel d ‘de bestuursverklaring’
In de bestuursverklaring geeft de raad van bestuur van het CAK aan of de informatie
in de bestuurlijke verantwoording burgerregelingen een getrouw beeld geeft van de
uitvoering van de wettelijke regelingen en taken, in overeenstemming met het model
en de voor het CAK geldende wet- en regelgeving.
Onderdeel e ‘de verantwoording Schengen- en Engelstalige medicijnverklaringen’
Indien een burger naar het buitenland reist en medicijnen bij zich heeft die een of
meer bestanddelen bevatten die onder de Opiumwet vallen is de burger verplicht om een Schengen- of Engelstalige medicijnverklaring
bij zich te dragen. Het CAK geeft deze verklaringen af. Ten aanzien van beide verklaringen
gelden specifieke regels.
Het CAK neemt op verzoek van het Ministerie van VWS onder dit onderdeel op hoeveel
Schengen- en Engelstalige medicijnverklaringen zijn afgegeven in het verslagjaar.
Verder wordt een prognose opgenomen van het verwachte aantal aanvragen voor het volgende
jaar. Er is geen specifieke financiële stroom voor de afgifte van de Schengen- en
Engelstalige medicijnverklaringen. De door het CAK in dit kader gemaakte kosten worden
verantwoord onder de beheerskosten van het CAK. Deze beheerskosten worden verantwoord
in de jaarrekening van het CAK.
Onderdeel f ‘de verantwoording over klachten en bezwaarschriften’
In de bestuurlijke verantwoording behandelt het CAK de interne beheersing van de klachten-
en bezwaarbehandeling. Hierbij besteedt het CAK aandacht aan de wijze waarop zij klachten
en bezwaarschriften afhandelt in overeenstemming met de voorschriften van de Algemene wet bestuursrecht (Awb).
Onderdeel g ‘de verantwoording over de opvolging verbeterpunten vorige verslagjaar
– NZa’
Het CAK geeft in een overzichtelijke samenvatting uitleg over de huidige stand van
zaken en de voortgang bij het opvolgen van verbeterpunten in de uitvoering van de
wettelijke regelingen en taken. Deze punten zijn eerder gerapporteerd door de NZa
in toezichtrapporten van het afgelopen jaar en eventueel ook van eerdere jaren, indien
de genoemde verbeterpunten nog niet zijn afgehandeld. Daarnaast dient een overzicht
van (nog) niet opgevolgde onrechtmatigheden, fouten en onzekerheden te worden verantwoord
(van voorgaand verslagjaar en eerdere jaren).
Ad 2 en 3 ‘financiële overzichten’
In de financiële overzichten worden de baten en lasten van de financiële stromen opgenomen
in een totaaloverzicht en in specificatieoverzichten per financiële stroom met toelichtingen
daarop.
In de financiële overzichten worden de activa en passiva van de financiële stromen
opgenomen in een totaaloverzicht en in specificatieoverzichten per regeling, minimaal
in verloopoverzichten met balansstanden, balansmutaties en vergelijkende cijfers,
met toelichtingen daarop. In de toelichting wordt per financiële stroom opgenomen
welke taken het CAK uitvoert, het normenkader, de gehanteerde waarderingsgrondslag
en eventuele bijzonderheden en/of analyses van financiële ontwikkelingen ten overstaan
van voorgaand boekjaar. Dit betreffen de verloopoverzichten van de rekening-courantposities
en de openstaande vorderingen en een uitsplitsing per financiële stroom (m.u.v. de
baten en lasten van het verbindingsorgaan) voor de rekening-courant CAK – Zorginstituut.
Toelichting bij de ‘analyse debiteurenpositie’
Het CAK neemt in de financiële overzichten van de activa en passiva, indien van toepassing,
per financiële stroom debiteurenvorderingen op. Deze vorderingen worden gewaardeerd
tegen de nominale waarde, onder aftrek van noodzakelijk geachte voorzieningen. In
de toelichting wordt een nadere uiteenzetting gegeven.
Daarnaast dient in de toelichting het verloop van de voorziening wegens oninbaarheid
van vorderingen op onverzekerden en verzekeringsnemers met betalingsachterstanden
zorgpremie te worden weergegeven. Het CAK vormt deze conform de intern gehanteerde
methodiek, met inachtneming van de procedures zoals vastgelegd in het debiteurenbeleid
cluster Buitenland en het debiteurenbeleid ‘Wanbetalers- en Onverzekerdenregeling
CAK’, alsmede de bepalingen uit de Awb omtrent verjaring. De te hanteren sjablonen en modellen die gebruikt worden in de
bestuurlijke verantwoording burgerregelingen volgen de inrichtingsvoorschriften zoals
opgenomen in bijlage 2 van dit model. De te hanteren uitgangspunten en waarderingsgrondslagen zijn opgenomen
in bijlage 1 van dit model.