Besluit vaststelling Oproep Publieksbetrokkenheid

[Regeling vervallen per 01-12-2025.]
Geraadpleegd op 24-12-2025.
Geldend van 14-11-2024 t/m 30-11-2025.

Besluit van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek van 2 oktober 2024, nr. INC002, tot vaststelling van een Oproep Publieksbetrokkenheid

Het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek,

Handelende in overeenstemming met de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Gelet op de artikelen 8.3 en 8.15a van de Mediawet 2008;

Besluit:

1. Definities

[Regeling vervallen per 01-12-2025]

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a) Stimuleringsfonds: het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek, bedoeld in artikel 8.2 van de Mediawet 2008.

  • b) journalistiek probleem: een door het Stimuleringsfonds aangewezen probleem binnen de journalistieke sector dat voldoet aan de volgende kenmerken:

    • i. Het probleem wordt door meer dan één individuele organisatie binnen de sector als probleem ervaren; en

    • ii. Het bestaan van het probleem wordt onderbouwd door wetenschappelijk of kortlopend toegepast onderzoek of door ervaringen uit bestaand beleid van het Stimuleringsfonds.

  • c) discipline: een combinatie van kennis, vaardigheden, gedrag en persoonlijke eigenschappen, die je in staat stellen om effectief te functioneren in een specifieke functie of rol.

  • d) Incubator: een door het Stimuleringsfonds opgezet en aangeboden begeleidingsprogramma dat een omgeving biedt waar nieuwe oplossingen voor een journalistiek probleem ontwikkeld kunnen worden.

  • e) Publieksbetrokken werkwijze: het ontwikkelen van nieuwe producten, diensten en/of werkprocessen, waarbij het perspectief van het publiek dan wel de gebruiker op een van de volgende manieren direct of indirect betrokken wordt:

    • i. Door actieve deelname van het publiek voorafgaand, tijdens of na afloop van het productieproces mogelijk te maken, bijvoorbeeld door één-op-één interactie of de mogelijkheid om input te geven;

    • ii. Door het betrekken dan wel actief opzoeken van diverse perspectieven en publieksfeedback voorafgaand of tijdens het productieproces;

    • iii. Door het faciliteren van structurele uitwisseling tussen de organisatie en gebruikers;

    • iv. Door te laten zien wat er met vragen/feedback/kritiek gedaan wordt.

  • f) Regeling SVDJ Incubator: Besluit van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek van 1 november 2023, nr. INC2324, tot vaststelling van een subsidieregeling Incubator 2023–2025

2. Journalistiek probleem

[Regeling vervallen per 01-12-2025]

Het Stimuleringsfonds roept op tot deelname aan een Incubator gericht op het zoeken van oplossingen voor het volgende journalistieke probleem:

Hoe betrekken we het publiek bij de journalistiek?

Experts van binnen en buiten de sector hebben het borgen van betrouwbaarheid en kwaliteit van journalistiek aangewezen als één van de belangrijkste scenario-overstijgende opgaven voor de journalistiek (2021)1. Hoewel het vertrouwen in nieuws in Nederland nog altijd hoog is in vergelijking met andere landen en nieuwsmerken een goed imago hebben, zet een dalende interesse in nieuws en afname van nieuwsgebruik dit onder druk. Dit zijn zorgelijke trends2. Gesprekken met experts uit de sector3, die SVDJ in 2024 voerde, wijzen erop dat het vertrouwen van burgers in journalistiek, actief moet worden opgebouwd en onderhouden. Bijvoorbeeld door het betrekken van diverse perspectieven, het toelichten van journalistieke keuzes en processen, of door strategisch in te zetten op publieksbehoeften als organisatie.

Steeds meer organisaties houden zich hier actief mee bezig. Tegelijkertijd ontbreken pasklare antwoorden op de vraag hoe het publiek kan worden betrokken. Daarom wil het Stimuleringsfonds met professionals van binnen en buiten de journalistiek op zoek naar oplossingen voor een publieksgerichte sector.

Het Stimuleringsfonds zet zich in om de kwaliteit, diversiteit en onafhankelijkheid van de journalistiek in Nederland te versterken. Elke burger zou toegang moeten hebben tot journalistiek die aansluit bij diens gebruiksbehoefte, en die daarmee een onmisbare bijdrage levert aan diens democratische informatiepositie en opinievorming.

Het Incubatorprogramma richt zich op het ontwikkelen van vernieuwende journalistieke praktijken die de kloof tussen de journalistiek en het publiek dichten. Deze praktijken dragen bij aan het waarborgen van betrouwbaarheid, het vertrouwen en de kwaliteit van de Nederlandse journalistiek.

3. De Incubator

[Regeling vervallen per 01-12-2025]

Traditionele subsidieregelingen, waarbij individuele journalistieke organisaties ideeën en oplossingen aandragen, zijn niet genoeg om deze uitdaging aan te gaan. We kiezen voor een gezamenlijke aanpak, omdat we merken dat er niet alleen behoefte is aan verandering op organisatieniveau, maar ook breder binnen de sector, en dat er een sterke bereidheid is tot samenwerking rond dit journalistieke probleem. Als we gezamenlijk op zoek gaan naar oplossingen, hoeven de betrokken organisaties niet ieder voor zich het wiel uit te vinden en kan het hele journalistieke veld ervan profiteren.

Multidisciplinaire samenwerking, actieve kennisuitwisseling en iteratief innoveren staan hierbij centraal. Op die manier kunnen er (eerste) deelantwoorden worden ontwikkeld op deze grote vraag voor de sector.

De Incubator Publieksbetrokkenheid loopt van 1 maart 2025 tot en met 30 november 2025. In deze 9 maanden tijd zullen deelnemers in teamverband werken aan het vinden van oplossingen voor het hierboven genoemde journalistieke probleem. Bij deze zoektocht word je begeleidt door het Stimuleringsfonds en zijn er regelmatig contactmomenten om voortgang en kennis te delen.

Voor de Incubator stelt het Stimuleringsfonds 1.050.000 euro beschikbaar. Deze subsidie zal worden ingezet als een vergoeding voor de tijd die in het programma wordt geïnvesteerd. Daarnaast bevat de subsidie een tegemoetkoming voor de te maken reiskosten. Organisaties kunnen een medewerker beschikbaar stellen voor deelname aan de Incubator. Zzp’ers kunnen zichzelf beschikbaar stellen.

4. Deelnemers

[Regeling vervallen per 01-12-2025]

Het Stimuleringsfonds zoekt voor de Incubator Publieksbetrokkenheid deelnemers met minimaal twee jaar werkervaring in de afgelopen vijf jaar binnen één van de volgende disciplines:

  • 1. Community Artist (gemeenschapskunstenaar) – Een kunstenaar die projecten initieert en begeleidt in samenwerking met (lokale) gemeenschappen. Hun werk richt zich vaak op sociaal relevante thema's en op het versterken van de gemeenschap.

  • 2. Data-analist: Verzamelt en analyseert om waardevolle inzichten en trends te ontdekken die besluitvorming ondersteunen;

  • 3. Financieel medewerker: Beheert en analyseert de financiële activiteiten van een organisatie, inclusief budgettering, cashflowbeheer, financiële rapportage en risicobeheer.

  • 4. Journalist: Verzamelt informatie, maakt hier nieuws van en presenteert dit aan het publiek via diverse mediakanalen.

  • 5. Juridisch adviseur: Adviseert organisaties en particulieren bij juridische vraagstukken met betrekking tot bedrijfsactiviteiten en naleving van regelgeving.

  • 6. Marketeer: Verantwoordelijk voor het ontwikkelen en implementeren van marketingstrategieën, waaronder sociale media, e-mailmarketing en SEO, om de verkoop te stimuleren, de merkbekendheid te vergroten en klantloyaliteit op te bouwen.

  • 7. Onderzoeker: Voert onderzoek uit binnen hun vakgebied, zoals wetenschappelijk onderzoek, marktonderzoek of sociaal onderzoek.

  • 8. Participatieadviseur – Specialist die zich richt op burgerparticipatie. Helpt bewoners om mee te denken en mee te beslissen over gemeentelijke projecten, zoals herinrichting van een park of buurtvernieuwingsprojecten.

  • 9. Productontwikkelaar: Werkt aan het ontwerpen, verbeteren en innoveren van producten om aan de behoeften van de klant te voldoen.

  • 10. Sales: Stelt verkoopdoelen vast en ontwikkelt verkoopstrategieën, identificeert potentiële klanten, voert verkoopgesprekken en sluit deals.

  • 11. Maatschappelijk werker: Ondersteunt individuen en gezinnen bij maatschappelijke vraagstukken en zorgen voor sociale cohesie in de buurt.

  • 12. Softwareontwikkelaar: Programmeert en ontwikkelt softwaretoepassingen voor verschillende platforms en systemen.

  • 13. Stadsdeel- of wijkcoördinatoren: Werkt als schakel tussen bewoners en de gemeente en helpt initiatieven te ondersteunen die de samenhang in wijken bevordert. Luistert naar de wensen en zorgen van bewoners en helpt bij het opzetten van buurtprojecten.

  • 14. UX/UI-ontwerper: Richt zich op het ontwerpen van intuïtieve en gebruiksvriendelijke gebruikersinterfaces en ervaringen voor digitale producten en websites.

De deelnemer kan zelf bepalen hoeveel tijd hij of zij wil investeren, maar er geldt wel een minimum en maximum. De minimale vereiste beschikbaarheid van een deelnemer is 0,4 fte, wat gelijk staat aan 16 uur per week en de maximale toegestane beschikbaarheid is 0,8 fte, wat gelijk staat aan 32 uur per week. De hoogte van de vergoeding (oftewel de subsidie) wordt aan de hand van deze tijdsinvestering berekend. Hiervoor gebruikt het Stimuleringsfonds het volgende schema:

Fte

Uren per week

Maximale subsidiehoogte (totaal)

0,4

16

€ 21.000,–

0,6

24

€ 31.500,–

0,8

32

€ 42.000,–

Voorbeeld: je bent marketeer en werkt 36 uur per week bij een organisatie. Je bent enthousiast over deelname aan de Incubator en komt met je werkgever overeen dat je hiervoor 16 uur per week beschikbaar kan worden gesteld. Als vergoeding voor deze tijdsinvestering betaalt het Stimuleringsfonds maximaal 21.000 euro aan jouw werkgever voor de 9 maanden dat je deelneemt aan de Incubator.

Het minimaal te verstrekken subsidiebedrag per aanvraag is 21.000 euro, het maximaal te verstrekken bedrag per aanvraag is 42.000 euro.

Binnen de Incubator wordt er gewerkt in teamverband. Bij de start worden in overleg tussen de deelnemers en het Stimuleringsfonds maximaal 6 teams gevormd. Hierbij gelden de volgende uitgangspunten:

  • 1. een team bestaat uit minimaal 3 leden en maximaal uit 7 leden;

  • 2. een team bestaat uit maximaal 3 deelnemers van dezelfde organisatie.

5. Aanvraagprocedure

[Regeling vervallen per 01-12-2025]

Geïnteresseerde deelnemers kunnen in de periode van 6 november 2024 tot en met 13 januari 2025 een aanvraag indienen. De aanvraagprocedure bestaat uit twee onderdelen: een intakegesprek met het Stimuleringsfonds en het indienen van een aanvraagformulier. Beide onderdelen moeten voor sluiting van de aanvraagperiode zijn voltooid.

Het inplannen van een intakegesprek gaat via een online boekingssysteem via de website www.svdj.nl of het aanvraagformulier. Het indienen van het aanvraagformulier kan digitaal via MijnSVDJ, het online portaal van het Stimuleringsfonds. Het aanvraagformulier bevat onderdelen voor zowel de werkgever als de medewerker die beschikbaar wordt gesteld. Het invullen van het formulier doen ze samen. Dit geldt uiteraard niet voor zzp’ers, zij kunnen zelfstandig een aanvraag indienen.

Bij een aanvraag wil het Stimuleringsfonds in ieder geval het volgende van aanvragers weten:

  • 1. Voor welke discipline meld je je aan?

  • 2. Welke tijdinvestering ben je bereid te leveren?

  • 3. Heb je aantoonbare ervaring met een publieksbetrokken werkwijze?

Ook dient de aanvrager een cv van de medewerker en algemene informatie over de organisatie in.

5.1. Drempelcriteria

[Regeling vervallen per 01-12-2025]

Nadat een aanvraag is ingediend, controleert het Stimuleringsfonds eerst of deze compleet is. Ontbreken er gegevens, dan wordt er contact met de aanvrager opgenomen. Vervolgens wordt de aanvraag beoordeeld aan de hand van twee drempelcriteria:

  • a. Heeft de aanvrager minimaal twee jaar werkervaring in de afgelopen vijf jaar, binnen de opgegeven discipline?

  • b. Heeft er een intakegesprek met het Stimuleringsfonds plaatsgevonden?

Voor deze beoordeling gebruikt het Stimuleringsfonds het cv van de aanvrager, het aanvraagformulier en een lijst van gevoerde intakegesprekken. Als een aanvraag niet aan de drempelcriteria voldoet, wijst het Stimuleringsfonds de aanvraag af.

5.2. Inhoudelijke criteria

[Regeling vervallen per 01-12-2025]

Aanvragen die voldoen aan de gestelde drempelcriteria worden vervolgens beoordeelt aan de hand van 3 inhoudelijke criteria:

  • a. Publieksbetrokken werkwijze (5 punten): de aanvrager krijgt 5 punten als er sprake is van ervaring met een publieksbetrokken werkwijze, zoals omschreven in artikel 1, onderdeel e;

  • b. Diversiteit in disciplines (maximaal 5 punten): de aanvrager krijgt 5 punten, gedeeld door het totale aantal andere aanvragers dat zich heeft aangemeld met dezelfde discipline. Hierbij wordt uitgegaan van het geheel van aanvragers dat voldoet aan de drempelcriteria;

  • c. Aanvragende organisatie (10 punten): de aanvrager krijgt 10 punten als andere aanvragers werkzaam zijn bij dezelfde organisatie. Hierbij wordt uitgegaan het geheel van aanvragers dat voldoet aan de drempelcriteria.

Voorbeeld: Nieuwsorganisatie A dient twee aanvragen in; een voor medewerker B met als gekozen discipline ‘Journalist’ en een voor medewerker C met de discipline ‘Onderzoeker’. Beide aanvragen voldoen aan de drempelcriteria. Medewerker B heeft ervaring met een publieksbetrokken werkwijze, medewerker C niet.

Bij sluiting van de aanvraagperiode en beoordeling van de drempelcriteria blijft er een groep van 25 aanvragers over, hiervan vallen 10 onder de discipline ‘Journalist’ en 3 onder de discipline ‘Onderzoeker’.

De aanvraag voor medewerker B wordt als volgt op de inhoudelijke criteria beoordeelt:

  • a. Publieksbetrokken werkwijze: 5 punten

  • b. Diversiteit in disciplines: 5/10 = 0,5 punt

  • c. Aanvragende organisatie: 10 punten

Totaalscore: 15,5 punten

Voor de aanvraag van medewerker C geldt de volgende beoordeling:

  • a. Publieksbetrokken werkwijze: 0 punten

  • b. Diversiteit in disciplines: 5/3 = 1,7 punt

  • c. Aanvragende organisatie: 10 punten

Totaalscore: 11,7 punten

6. Selectie

[Regeling vervallen per 01-12-2025]

De scores van elk criterium uit artikel 5.2 worden bij elkaar opgeteld en vormen zo de totaalscore van de aanvraag. Er zijn maximaal 20 punten te behalen. De rangschikking van de aanvragen wordt bepaald door het totaal aantal punten dat is behaald. Aanvragen met de hoogste scores komen daarbij als eerste in aanmerking voor subsidie.

Indien het totaalbedrag van de in aanmerking komende aanvragen het toepasselijke subsidieplafond overschrijdt, wordt het subsidieplafond als volgt verdeeld:

  • a. de aanvraag die de meeste punten scoort volgens de rangschikking wordt als eerste gehonoreerd;

  • b. telkens wordt de daaropvolgende aanvraag die de meeste punten scoort, als eerste gehonoreerd;

  • c. indien meerdere aanvragen dezelfde score hebben gehaald en honorering van deze aanvragen tot overschrijding van het toepasselijke subsidieplafond zou leiden, dan worden deze gelijk geëindigde aanvragen als volgt gerangschikt:

    • i. op basis van de toegekende score op het criterium Publieksbetrokken werkwijze ', bedoeld in artikel 5.2., onderdeel a;

    • ii. de alsdan gelijk beoordeelde aanvragen op basis van de toegekende score op het criterium ‘Aanvragende organisatie’, bedoeld in artikel 5.2., onderdeel c;

    • iii. de alsdan gelijk beoordeelde aanvragen op basis van de toegekende score op het criterium ‘Diversiteit in disciplines’, bedoeld in artikel 5.2., onderdeel b.

8. Inwerkingtreding

[Regeling vervallen per 01-12-2025]

Deze regeling treedt in werking op 4 november 2024. Als de Staatscourant waarin deze regeling wordt geplaatst, wordt uitgegeven na 4 november 2024, treedt deze regeling in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst en werkt zij terug tot en met 4 november 2024. Deze regeling vervalt met ingang van 1 december 2025, maar blijft van toepassing op de afwikkeling van op grond van deze regeling ingediende aanvragen en verleende subsidies.