Regeling actieve openbaarmaking Woo

Geraadpleegd op 12-05-2025.
Geldend van 01-11-2024 t/m heden

Regeling van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van 26 september 2024, nr. 2024-0000762165, houdende nadere regels over de wijze van actieve openbaarmaking van informatiecategorieën in de Wet open overheid (Regeling actieve openbaarmaking Woo)

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

Gelet op artikel 3.3, negende lid, en 3.3a, zesde lid, van de Wet open overheid;

Besluit:

Hoofdstuk 2. Eisen bij informatiecategorieën

§ 2.2. Organisatie en werkwijze

Artikel 2.2.1. Wijze van openbaarmaking

Het bestuursorgaan maakt de informatie, bedoeld in artikel 3.3, eerste lid, onderdeel d, van de wet, openbaar door in het Register een webadres in te vullen van een zelfgekozen online publicatielocatie waarop de gepubliceerde informatie staat.

Artikel 2.2.2. Organisatie

  • 1 Het bestuursorgaan maakt op een zelfgekozen online publicatielocatie bij de openbaarmaking van informatie die inzicht geeft in de organisatie, bedoeld in artikel 3.3, eerste lid, onderdeel d, van de wet openbaar een organogram, tekstbeschrijving of beide.

  • 2 Indien een organogram berust bij het bestuursorgaan, wordt deze openbaar gemaakt. Bij meer organogrammen, wordt openbaar gemaakt de informatie die het meeste en volledige inzicht geeft in de organisatie.

  • 3 Indien een bestuursorgaan bestaat uit meer organisatieonderdelen, worden bij de openbaarmaking van informatie in ieder geval de organisatieonderdelen met eigen bereikbaarheidsgegevens afzonderlijk beschreven.

Artikel 2.2.3. Werkwijze

  • 1 Het bestuursorgaan maakt op een zelfgekozen online publicatielocatie bij de openbaarmaking van informatie die inzicht geeft in de werkwijze, waaronder de taken en bevoegdheden van organisatieonderdelen, bedoeld in artikel 3.3, eerste lid, onderdeel d, van de wet, in ieder geval openbaar een tekstbeschrijving.

  • 2 Indien een bestuursorgaan bestaat uit meer organisatieonderdelen, worden bij de openbaarmaking van informatie in ieder geval de organisatieonderdelen met eigen bereikbaarheidsgegevens afzonderlijk beschreven.

§ 2.3. Bereikbaarheidsgegevens

Artikel 2.3.1. Wijze van openbaarmaking

Het bestuursorgaan maakt de informatie, bedoeld in artikel 3.3, eerste lid, onderdeel e, van de wet, openbaar door deze informatie in het Register op te nemen.

Artikel 2.3.2. Bereikbaarheidsgegevens

  • 1 De informatie over de bereikbaarheid, bedoeld in artikel 3.3, eerste lid, onderdeel e, van de wet, wordt openbaar gemaakt door in ieder geval te vermelden:

    • a. het postadres;

    • b. het telefoonnummer;

    • c. het e-mailadres of webadres van het contactformulier;

    • d. het postadres voor het indienen van een verzoek om informatie als bedoeld in artikel 4.1 van de wet;

    • e. het e-mailadres of webadres van het contactformulier voor het indienen van een verzoek om informatie als bedoeld in artikel 4.1 van de wet;

    • f. het e-mailadres of webadres van het contactformulier en het telefoonnummer van de contactpersoon, bedoeld in artikel 4.7 van de wet.

  • 2 Indien het bestuursorgaan hierover beschikt wordt ook vermeld:

    • a. het webadres;

    • b. het bezoekadres en de wijze waarop een bezoekafspraak kan worden gemaakt.

§ 2.5. Vergaderstukken en verslagen der Staten-Generaal

Artikel 2.5.1. Agenda

Eén der Kamers of de verenigde vergadering der Staten-Generaal maakt bij de openbaarmaking van informatie als bedoeld in artikel 3.3, tweede lid, onderdeel b, één of meer versies van de agenda, die voorafgaand aan de vergadering onder de deelnemers zijn verspreid, openbaar.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

J.J.M. Uitermark