Toegestane instrumenten sociaal-emotionele diagnostiek schooljaar 2025–2026
De scores op de gehanteerde instrumenten ten behoeve van sociaal emotionele diagnostiek
mogen niet ouder zijn dan één jaar, zijnde de periode tussen de datum van afname en
datum van indiening van het volledige dossier bij het samenwerkingsverband.
Om te voorkomen dat leerlingen onnodig extra getest moeten worden, moet men extra
alert zijn wanneer bij een test is vermeld dat deze ‘voor het laatst is toegestaan’.
Dat betekent dat men zowel moet kijken naar het criterium van maximaal één jaar als
naar de einddatum van de regeling screenings- en testinstrumenten lwoo en pro schooljaar
2025–2026. Dit impliceert dat wanneer bij een test vermeld is in de hiervoor genoemde
regeling dat een test ‘voor het laatst is toegestaan’, die test alleen voor een aanvraag
kan worden gehanteerd indien de betreffende test is afgenomen:
-
− binnen de periode van één jaar voor de datum van indiening van de aanvraag bij het
samenwerkingsverband;
-
− voor de einddatum waarop de regeling, waarin vermeld staat dat dat screenings- of
testinstrument voor het laatst gebruikt mag worden, expireert.
Sociaal-emotionele diagnostiek bij potentiële leerlingen voor lwoo of pro is volgens
de regeling alleen van toepassing voor de toelaatbaarheidsbepaling van betreffende
leerlingen met een IQ tussen de 90 en 120. Doorgaans betreft het leerlingen waarvoor
een aanwijzing leerwegondersteuning wordt aangevraagd en in bijzondere situaties een
aanvraag voor een toelaatbaarheidsverklaring praktijkonderwijs. Schriftelijke zelfbeoordelingsvragenlijsten
zijn meestal te moeilijk voor leerlingen met grote leerachterstanden op het gebied
van begrijpend lezen en/of beperkt begrip van de Nederlandse taal. Er worden daarom
beperkingen gesteld aan het gebruik van zelfbeoordelingsvragenlijsten door deze leerlingen.
Leerlingen zijn met zelfbeoordelingsvragenlijsten toetsbaar wanneer ze op Begrijpend
Lezen het niveau halen van een DLE 40 of hoger (gemiddelde score van leerlingen aan
het eind van groep 6 of hoger). Wanneer een leerling een begrijpend leesniveau heeft
met een DLE 30–40 moet de onderzoeker nagaan of een zelfbeoordelingslijst wel een
juiste keuze is. Bij een begrijpend leesniveau DLE < 30 wordt sterk afgeraden een
zelfbeoordelingsvragenlijst te gebruiken bij het onderzoek van de sociaal-emotionele
ontwikkeling. Voor het persoonlijkheidsonderzoek kan de bevoegde diagnostisch geschoolde
psycholoog of orthopedagoog of orthopedagoog-generalist (academisch gevormd) in dat
geval gebruik maken van gegevens uit het onderwijskundig rapport, van beoordelingslijsten
door ouders en/of leerkracht én van gegevens op basis van eigen observatie. Voor zover
de vragenlijsten van score-aanduidingen zijn voorzien van het type ‘klinisch bereik’,
‘risicogebied’, ‘zorgscore’ en dergelijke, mogen alleen de scores die in een dergelijk
bereik vallen gebruikt worden als argumentatie voor ondersteuningsbehoefte.
Lijst toegestane instrumenten sociaal-emotionele diagnostiek schooljaar 2025–2026
Naam Test
|
Bereik
|
Opmerkingen
(Zie tevens opmerkingen onder deze tabel)
|
Agressie Vragenlijst (AGV), Bohn Stafleu van Loghum, 2018
|
4–18 jaar
|
|
Autisme Spectrum Vragenlijst (ASV), Bohn Stafleu van Loghum, 2013
|
4–18 jaar
|
|
Kanjervragenlijst, Instituut voor Kanjertrainingen B.V., 2012
|
Groep 5 t/m 8
|
|
Leervoorwaardentest (LVT), Bohn Stafleu van Loghum, 2011
|
4–18 jaar
|
Dit jaar voor het laatst toegestaan.
|
LOVS VISEON 2.0, Cito, 2016
|
Groep 3 t/m 8
|
Dit jaar voor het laatst toegestaan.
|
NPV-J-3: Junior Nederlandse Persoonlijkheidsvragenlijst 2, Boom uitgevers Amsterdam,
2021
|
9–16 jaar
|
|
PMT-K-2: Prestatie Motivatietest voor Kinderen 2, Pearson Benelux B.V., 2011
|
Groep 7/8 en leerjaar 1 vo
|
Dit jaar voor het laatst toegestaan.
|
Sociaal emotionele vragenlijst (SEV), Bohn Stafleu van Loghum, 2018
|
4–18 jaar
|
|
Vragenlijst Emotionele Intelligentie Quotient (EIQ), Bohn Stafleu van Loghum, 2015
|
8–18 jaar
|
|
Vragenlijst Psychosociale Vaardigheden (VPV), Bohn Stafleu van Loghum, 2012
|
9–18 jaar
|
|
ZIEN! Pedagogisch Expertsysteem voor het primair onderwijs. Driestar Onderwijsadvies,
2012
|
Groep 1 t/m 8
|
Betreft de leerkrachtversie van ZIEN! Er is een versie groep 1 t/m 4 en versie groep 5
t/m 8. Er is geen verschil in items maar er worden andere handelingssuggesties gegeven.
|
ZIEN! Leerling 5 – 8 Sociale vaardigheden, Driestar Onderwijsadvies, 2015
|
Groep 5 t/m 8
|
Het betreft de Digitale leerlingversie.
|
ZIEN! Leerling 5 – 8 Leer- en leefklimaat, Driestar Onderwijsadvies, 2016
|
Groep 5 t/m 8
|
Het betreft de Digitale leerlingversie. De beoordeling voor de schaal Pestgedrag is
onvoldoende.
|
Opmerkingen bij Criterium Sociaal-Emotionele diagnostiek:
Test- of screeningsmiddelen die het beeld geven van sociaal-emotionele ontwikkeling
van de leerling en die volgens de handleiding door een leerkracht mag worden afgenomen,
moeten altijd onder de verantwoordelijkheid van een diagnostisch geschoold psycholoog
of diagnostisch geschoold orthopedagoog) worden geïnterpreteerd. Daarbij is het zaak
de relatie leerprestaties en sociaal-emotionele ontwikkeling aan te geven.
Wanneer hulp en/of hulpmiddelen voor dyslectische leerlingen zijn ingezet bij een
test- of screeningsinstrument dient men in de aanvraag aan te geven welke hulp en/of
hulpmiddelen op welke wijze zijn gehanteerd bij afname van betreffende test of screeningsmiddel.
Dit jaar voor het laatst toegestaan
-
− Leervoorwaardentest (LVT), 4–18 jaar, Bohn Stafleu van Loghum, 2011.
Reden: In 2026 zijn de normtabellen van deze test 15 jaar oud en verouderd.
-
− LOVS VISEON 2.0, groep 3 t/m 8, Cito, 2016.
Reden: Dit product wordt niet meer door de uitgever ondersteund.
-
− PMT-K-2: Prestatie Motivatietest voor Kinderen 2, Groep 7/8 en leerjaar 1 vo, Pearson
Benelux B.V., 2011.
Reden: In 2026 zijn de normtabellen van deze test 15 jaar oud en verouderd.
Dit jaar nieuw op de lijst
N.v.t.
Toegestane instrumenten onderzoek leerachterstanden schooljaar 2025–2026
Afname van leervorderingenonderzoek
Voor het weergeven van de leervorderingen wordt in principe altijd gevraagd om de
meest recent afgenomen toetsen. Wanneer een leerling na 1-2-2025 wordt aangemeld met
de bedoeling de leerling met een aanwijzing lwoo of toelaatbaarheidsverklaring pro
voor 1 oktober 2025 te plaatsen, moeten de didactische toetsen in het schooljaar 2024–2025
of begin schooljaar 2025–2026 zijn afgenomen. Hierbij dient men rekening te houden
met de tijd die nodig is (doorgaans door het samenwerkingsverband) om een aanwijzing
lwoo of toelaatbaarheidsverklaring pro af te geven voor de uiterste datum van 1 oktober
2025. Leerlingen voor wie op of na 1 oktober 2025 een toelaatbaarheidsverklaring pro
wordt afgegeven mogen immers niet in het pro aangenomen worden voor schooljaar 2025–2026.
Zonder een aanwijzing lwoo die voor 1 oktober 2025 is afgegeven, kan de school een
leerling weliswaar inschrijven, maar ontvangt de school geen ondersteuningsbekostiging
lwoo voor schooljaar 2025–2026. Bij aanmelding vóór 1-2-2025 mogen de gegevens van
de didactische toetsen die in het onderwijskundig rapport worden gebruikt niet ouder
zijn dan zes toetsmaanden (juli en augustus worden niet meegerekend). Alle genoemde
leervorderingentoetsen die geschikt zijn voor groep 8 mogen ook gebruikt worden voor
het didactisch toetsen van leerlingen in het eerste leerjaar voortgezet onderwijs.
De didactische leeftijd (DL) is in dat geval 60 en dezelfde regels die voor groep 8
gelden ten aanzien van adaptief toetsen en door- en terugtoetsen, gelden ook hier.
Vaardigheidsscores of functioneringsniveaus omzetten naar DLE’s
Het aanleveren van Didactische Leeftijds Equivalenten (DLE) is voorwaarde bij de doorverwijzing
van leerlingen naar het lwoo en het pro. In leerlingvolgsystemen die in het primair
onderwijs worden gehanteerd, wordt niet bij alle toetsen een koppeling gemaakt met
DLE’s in de rapportages. Men gebruikt bijvoorbeeld voor de rapportage vaardigheidsscores
en/of functioneringsniveaus. In de handleiding van betreffend leerlingvolgsysteem
is te vinden hoe de benodigde DLE´s opgevraagd en/of berekend kunnen worden. Ook zijn
de betreffende tabellen te gebruiken in de publicatie DLE-Schalen voor de omzetting van ruwe scores (papieren versie) of vaardigheidsscores (digitale
versie) naar DLE’s.
Het is niet mogelijk om een directe verbinding te leggen tussen de scores op papieren
toetsen en digitale versies, omdat in beide gevallen langs een andere route de resultaten
worden verkregen. Het is daarom noodzakelijk te vermelden welke toetsversie is gebruikt
en de daarvoor van toepassing zijnde normen te hanteren.
Hulp voor dyslectische leerlingen wanneer doortoetsen en terugtoetsen mogelijk is
Wanneer hulp en/of hulpmiddelen voor dyslectische leerlingen zijn ingezet bij een
toetsinstrument dient men in de aanvraag aan te geven welke hulp en/of hulpmiddelen
op welke wijze zijn gehanteerd bij de afname van die toets.
Het kan nuttig zijn om te weten wat betreffende leerling kan met en zonder ondersteuning,
bijvoorbeeld in de vorm van voorleessoftware. Voor deze leerlingen is de volgende
procedure aan te bevelen. Laat de toets op het huidige of iets hogere niveau maken
met de hulpmiddelen die de leerling ook in de klas gebruikt. Noteer de behaalde score
en ook de ervaring en de werkwijze met betrekking tot de motivatie. Neem vervolgens
de toets van een jaar onder het huidige niveau af strikt conform de instructie van
de handleiding. Neem deze score op in de aanvraag en verwerk de uitkomsten van de
eerste afname in de toelichting op de scores. In de aanvraag wordt op deze wijze duidelijk
wat het niveau van de leerling is met en zonder hulp.
Adaptief toetsen
Voor de commissies die in het voortgezet onderwijs over de aanvragen lwoo en pro beslissen,
is het van belang dat leerlingen adaptief getoetst zijn, zodat die commissies het
werkelijke didactische niveau van de leerling kunnen beoordelen.
Bij adaptieve toetsing worden toetsen afgenomen die de leerling op basis van zijn
eigen leerniveau redelijk zou moeten kunnen maken. Een leerling die qua leerlijn in
groep 6 zit, laat men niet een te moeilijke toets van groep 8 maken. Het gebruik van
de toets van groep 6 is kindvriendelijker, geeft een betrouwbaardere score en geeft
meer inzicht in wat een leerling wél kan en weet. Dit kan dus betekenen dat leerlingen
op de basisschool soms toetsen (moeten) maken die gemaakt zijn voor eerdere leerjaren.
De handleidingen van de leerlingvolgsysteemtoetsen geven aan hoe op maat getoetst
moet en kan worden.
Door- en terugtoetsen
De algemene regel is, dat voor een goede niveaubepaling een toetsversie gebruikt moet
worden die het beste past bij het feitelijke leerniveau van de leerling. Veel basisscholen
kiezen daar in de loop van de basisschoolperiode al voor als blijkt dat een leerling
zich veel minder snel ontwikkelt dan de groep waartoe hij formeel behoort. Mocht uit
de uitslag desondanks blijken dat bij nader inzien niet de juiste toetsversie is gekozen,
dan moet er in principe door- of teruggetoetst worden. Maar waaraan zie je dat? Wanneer
moet er dan worden door- of teruggetoetst? Dat verschilt per toetssoort.
Door- en terugtoetsen bij Cito, Boom, Dia
Bij leerjaargebonden LVS-toetsen van Cito, Boom en Dia moet worden door- of teruggetoetst
als de feitelijke behaalde score meer dan één leerjaar (in DLE’s uitgedrukt: meer
dan 10 punten) van het niveau van de afgenomen toets af ligt.
Stel: De leerkracht vermoedt (of weet op basis van de eerdere toetsingen en/of de
aangeboden lesstof) dat de leerling op het niveau van halfweg leerjaar 5 zal scoren.
De leerkracht zal op grond daarvan de toets van niveau-M5 inzetten. De landelijk gemiddelde
score op deze toets komt overeen met een DL van 25. Als de behaalde toetsscore op
toets M5 binnen de DLE-range van 15 en 35 valt, dan hoeft er niet door- of getoetst
te worden. De uitslag op betreffende toets M5 is betrouwbaar genoeg. Valt de behaalde
score op de M5-toets buiten deze range, dan moet er in principe wel door- of teruggetoetst
worden met een toetsversie van een hoger of lager niveau. Zie daarvoor een tweetal
voorbeelden hieronder.
Voorbeeld één: De leerling haalt op de M5-toets een toetsscore die correspondeert
met een DLE van 36. Dit is geen pro-score maar een score die past bij lwoo. De behaalde
score op de M5-toets valt echter buiten de DLE-range van 25–35. De feitelijke score
ligt dus meer dan één leerjaar af van het niveau waarvoor de toets bedoeld is; de
afwijking is groter dan 10 DLE-punten. In dit geval is het, ter nadere verifiëring
van de juistheid de behaalde score, noodzakelijk om een toets van een hoger niveau
af te nemen; in dit geval wordt nu de M6- of E6-toets afgenomen om te zien welk niveau
de leerling dan behaalt. Beide toetsscores (M5 en M6 (of E6)) worden toegevoegd aan
het onderwijskundig rapport.
Voorbeeld twee: Opnieuw wordt een M5-toets afgenomen, maar nu blijkt de DLE die hoort
bij de score van de leerling 14 te zijn. Ook hier is de afstand groter dan 10 DLE-punten,
maar omdat de uitkomst nog steeds op pro-niveau ligt, is terugtoetsen niet noodzakelijk.
De toepassing van deze regel mag minder strikt gehanteerd worden als alle relevante
gegevens in een eenduidige richting wijzen en door- of terugtoetsen naar alle waarschijnlijkheid
niet tot een andere indicatie zal leiden. Echter: als de toetsuitslag van de leerling
meer dan 10 DLE-punten van de gekozen toetsversie af ligt, moet in ieder geval worden
door- of teruggetoetst als:
-
− dit toetsresultaat duidelijk afwijkt van de gegevens uit het onderwijskundig rapport
of het leerlingvolgsysteem, of;
-
− er sprake is van tegenstrijdige gegevens (sommige scores verwijzen naar lwoo en andere
naar pro), of;
-
− er sprake is van een IQ tussen 75 en 80 (omdat dit het overlapgebied is tussen lwoo
en pro).
In onderstaande tabel wordt weergegeven hoe door- of terug te toetsen bij de LVS-toetsen
van Cito, Boom, Dia.
Adviestabel door- en terugtoetsen E-toetsen bij Cito, Boom, Dia
Niveau van de toets
|
Behaald DLE
|
Advies
|
Groep E4
|
< 10
|
Doortoetsen niet nodig: pro-score
|
Groep E4
|
> 30
|
Kies een toets van groep 5
|
Groep E5
|
< 20
|
Doortoetsen niet nodig: pro-score
|
Groep E5
|
> 40
|
Kies een toets van groep 6
|
Groep E6
|
< 30
|
Kies een toets van groep 41
|
Groep E6
|
> 50
|
Kies een toets van groep 7
|
Groep E7
|
< 40
|
Kies een toets van groep 61
|
Groep E7
|
> 60
|
Doortoetsen niet nodig: score valt buiten lwoo-criteria.
|
1 Is de score lager dan het voorafgaande leerjaar dat u adaptief had gekozen, dan is
het advies: neem de toets af van het leerjaar waar de behaalde DLE-score naar verwijst.
Dit kan twee of meer leerjaren lager worden als uw startniveau veel te hoog is geweest.
Adviestabel door- en terugtoetsen M-toetsen bij Cito, BOOM, Dia
Niveau van de toets
|
Behaald DLE
|
Advies
|
Groep M4
|
< 5
|
Doortoetsen niet nodig: pro-score
|
Groep M4
|
> 25
|
Kies een toets van groep 5
|
Groep M5
|
< 15
|
Doortoetsen niet nodig: pro-score
|
Groep M5
|
> 35
|
Kies een toets van groep 6
|
Groep M6
|
< 25
|
Kies een toets van groep 51
|
Groep M6
|
> 45
|
Kies een toets van groep 7
|
Groep M7
|
< 35
|
Kies een toets van groep 61
|
Groep M7
|
> 55
|
Kies een toets van groep 8
|
1 Is de score lager dan het voorafgaande leerjaar dat u adaptief had gekozen, dan is
het advies: neem de toets af van het leerjaar waar de behaalde DLE-score naar verwijst.
Dit kan twee of meer leerjaren lager worden als uw startniveau veel te hoog is geweest.
Door- en terugtoetsen bij IEP
De vaardigheidstoetsen van IEP zijn criteriumgericht. Bij deze toetsen wordt door-
of teruggetoetst als de leerling de minimale of maximale score op de afgenomen toets
heeft behaald.
Voorbeeld: De leerkracht heeft de leerling voor taalverzorging de SLO-doelen van de
eerste helft van leerjaar 5 aangeboden. De leerkracht zet daarom de toets 5a in. De
leerling haalt op deze toets het niveau ‘op weg naar 5a’ met een ontwikkelscore van
36. Dit is de laagst mogelijke ontwikkelscore op deze toets. Dit zie je in het IEP
LVS aan het pijltje naast de ontwikkelscore.
Op weg naar 5a
|
36
|
↓
|
|
Toets: Taalverzorging 5a
Afnamedatum: 15 april 2024
Score: 32 / 61 52%
|
Deze score raakt de ondergrens van deze toets.
Overweeg een toets van een lager niveau
|
In de domeinanalyse, de foutenanalyse en het uitrekenpapier ziet de leerkracht dat
de leerling de toets ook echt heel moeilijk vond. De leerkracht kiest er daarom voor
om de toets van 4b af te nemen. Hierop haalt de leerling een ontwikkelscore 31. Dat
betekent dat de leerling het niveau 4b niet heeft behaald (op weg naar 4b), maar dit
is niet de laagste en ook niet de hoogste ontwikkelscore op deze toets. Er staat dus
ook geen pijltje naast de ontwikkelscore in het IEP LVS.
Op weg naar 4b
|
31
|
|
Toets: Taalverzorging 4b
Afnamedatum: 2 mei 2024
Score: 24 / 40 60%
|
De leerling heeft het niveau van de toets (4b) niet behaald, maar de toets was wel
passend voor het niveau van de leerling. Nu kan de leerkracht in de Excel Export bekijken
welke DLE hoort bij deze ontwikkelscore. Bij de ontwikkelscore 31 op taalverzorging,
hoort een DLE van 18. (Let op: dit verschilt per vaardigheid. Voor lezen en rekenen
is de DLE 19 bij een ontwikkelscore van 31. Lees het dus altijd in de Excel af.)
Voorkomen dat te veel wordt getoetst
Werkend op deze wijze, hoeft (bijna) nooit meer dan twee keer getoetst te worden.
Uitgangspunt is dat de leerling de eerste keer een toets voorgelegd krijgt, die naar
de verwachting van de afnemer van de toets past bij het niveau van de leerling. De
eventuele tweede toets die men kiest sluit aan bij het op de eerste toets behaalde
niveau. Die twee gegevens zullen voor elke commissie die over de aanvragen lwoo en
pro beslist voldoende zijn. Het is van groot belang dat precies de toetsinstructies
van de betreffende toetshandleiding wordt gevolgd.
Lijst toegestane instrumenten Leerachterstand Technisch lezen schooljaar 2025–2026
Naam Test
|
Bereik
|
Opmerkingen
|
Boom LVS Technisch Lezen Tekst,
Boom test onderwijs, 2019
|
Groep 3 t/m 8
|
|
Boom LVS Technisch Lezen Woorden,
Boom test onderwijs, 2022
|
Groep 4 t/m 8
|
|
Drempelonderzoek 678 7e versie,
678 Onderwijs Advisering, 2017 en 2023
|
Groep 5 t/m 8
|
Herziene handleiding 2023 ook toegestaan.
|
IEP LVS Technisch Lezen,
Bureau ICE, 2020
|
Groep 3 t/m 6
|
Alleen genormeerd voor leerlingen (speciaal) basisonderwijs.
|
Klepel-R, Pearson Benelux B.V., 2019
|
Groep 3 t/m 8 regulier basisonderwijs en klas 1 en 2 van het regulier voortgezet onderwijs
(leeftijd: 6,6 t/m 14,5 jaar)
|
|
LVS AVI, Cito, 2017
|
Groep 3 t/m 8
|
|
LVS DMT, Cito, 2017
|
Groep 3 t/m 8
|
Afname van kaart 1, 2 en 3 verplicht, met samengestelde ruwe score als uitgangspunt
voor bepalen achterstand.
|
Opmerkingen bij Technisch lezen:
Dit jaar voor het laatst toegestaan
N.v.t.
Dit jaar nieuw op de lijst
N.v.t.
Lijst toegestane instrumenten Leerachterstand Begrijpend lezen schooljaar 2025–2026
Wanneer een leerling bij de afname van de toets Technisch lezen lager scoort dan DLE
20 is afname van een toets Begrijpend Lezen voor leerlingen die naar het pro worden
verwezen niet noodzakelijk.
Naam Test
|
Bereik
|
Opmerkingen
|
Boom LVS Begrijpend Lezen, Boom test onderwijs, 2011/2012
|
Groep 4 t/m 8
|
Naamswijziging sinds augustus 2019. Voorheen heette deze test: Schoolvaardigheidstoets
Begrijpend Lezen (SVT BL). Normering 2011 is ongewijzigd.
Dit jaar voor het laatst toegestaan.
|
Boom LVS Begrijpend Lezen, Boom test onderwijs, 2023
|
Groep 4 t/m 8
|
Papieren en digitale versies toegestaan.
|
Dia LVS, Diatekst 345, Diataal B.V. 2022
|
Midden groep 3 t/m midden groep 5
|
Voor leerlingen in het (speciaal) basisonderwijs.
|
Dia LVS, Diatekst 678, Diataal B.V. 2020
|
Eind groep 5 t/m midden groep 8
|
Voor leerlingen in het (speciaal) basisonderwijs.
|
Drempelonderzoek 678 7e versie,
678 Onderwijs Advisering, 2017 en 2023
|
Groep 5 t/m 8
|
Herziene handleiding 2023 ook toegestaan.
|
IEP LVS (Begrijpend) Lezen, 2019,
Bureau ICE
|
Groep 4 t/m 8
|
Alleen genormeerd voor leerlingen (speciaal) basisonderwijs.
|
Leerling in beeld, Begrijpend Lezen, Cito, 2022
|
Groep 3 t/m 5
|
|
Leerling in beeld, Begrijpend Lezen, Cito, 2022
|
Groep 6 t/m 8
|
|
LOVS 3.0 Begrijpend lezen, Cito, 2014–2017
|
Groep 3 t/m 8
|
Papieren versie.
Dit jaar voor het laatst toegestaan.
|
Opmerkingen bij Begrijpend lezen:
Dit jaar voor het laatst toegestaan
-
− Boom LVS Begrijpend Lezen, Groep 4 t/m 8, Boom test onderwijs, 2011/2012.
Reden: In 2026 zijn de normtabellen van deze test 15 jaar oud en verouderd.
-
− LOVS 3.0 Begrijpend lezen, Groep 3 t/m 8, Cito, 2014–2017.
Reden: Dit product wordt niet meer door de uitgever ondersteund.
Dit jaar nieuw op de lijst
N.v.t.
Lijst toegestane instrumenten Leerachterstand Spelling schooljaar 2025–2026
Naam Test
|
Bereik
|
Opmerkingen
|
Boom LVS Spelling Woorden en Werkwoorden, Boom test onderwijs, 2015
|
Groep 3 t/m 8
|
Deel ‘Spelling Woorden’
Naamswijziging sinds maart 2021. Voorheen heette deze test: Schoolvaardigheidstoets
Spelling (SVT SP).
Normering in 2020 gewijzigd.
|
Dia LVS, Diaspel 345, Diataal B.V., 2022
|
Midden groep 3 t/m midden groep 5
|
|
Dia LVS, Diaspel 678, Diataal B.V., 2021
|
Eind groep 5 t/m midden groep 8
|
|
Drempelonderzoek 678 7e versie,
678 Onderwijs Advisering, 2017 en 2023
|
Groep 5 t/m 8
|
Herziene handleiding 2023 ook toegestaan.
|
IEP LVS Taalverzorging,
Bureau ICE 2019
|
Groep 6 t/m 8
|
Alleen genormeerd voor leerlingen (speciaal) basisonderwijs.
|
Leerling in beeld, Taalverzorging, Cito, 2022
|
Groep 3 t/m 5
|
|
Leerling in beeld, Taalverzorging, Cito, 2022
|
Groep 6 t/m 8
|
|
PI-dictee, Boom test onderwijs, 2019
|
Groep 3 t/m 8
|
Als signaleringsinstrument en als diagnostisch instrument.
|
LOVS 3.0 Spelling
Werkwoorden groep 7 en 8
Niet-werkwoorden groep 3 t/m 8
Cito, 2014–2017.
|
Groep 7 en 8
Groep 3 t/m 8
|
Papieren en digitale versies.
Dit jaar voor het laatst toegestaan.
|
Opmerkingen bij Spelling:
Dit jaar voor het laatst toegestaan
-
− LOVS 3.0 Spelling Werkwoorden groep 7 en 8 en Niet-werkwoorden groep 3 t/m 8, Cito,
2014–2017.
Reden: Dit product wordt niet meer door de uitgever ondersteund.
Dit jaar nieuw op de lijst
N.v.t.
Lijst toegestane instrumenten Leerachterstand Inzichtelijk Rekenen schooljaar 2025–2026
Naam Test
|
Bereik
|
Opmerkingen
|
Boom LVS Rekenen-Wiskunde, Boom test onderwijs, 2019
|
Groep 3 t/m 8
|
|
Boom LVS Rekenen-Wiskunde Contextrijk, Boom test onderwijs, 2024
|
Groep 6 t/m 8
|
Dit jaar nieuw op de lijst.
|
Dia LVS, Diacijfer 345, Diataal B.V., 2022
|
Midden groep 3 t/m midden groep 5
|
|
Dia LVS, Diacijfer 678, Diataal B.V., 2021
|
Eind groep 5 t/m midden groep 8
|
|
Drempelonderzoek 678 7e versie,
678 Onderwijs Advisering, 2017 en 2023
|
Groep 5 t/m 8
|
Herziene handleiding 2023 ook toegestaan.
|
IEP LVS Rekenen, 2019
|
Groep 3 t/m 8
|
Alleen genormeerd voor leerlingen (speciaal) basisonderwijs.
|
Leerling in beeld, Rekenen, Cito, 2022
|
Groep 3 t/m 5
|
|
Leerling in beeld, Rekenen, Cito, 2022
|
Groep 6 t/m 8
|
|
LOVS 3.0 Rekenen-Wiskunde,
Cito, 2013–2017
|
Groep 3 t/m 8
|
Papieren- en digitale versie.
Dit jaar voor het laatst toegestaan.
|
SVT-RW: Schoolvaardigheidstoets Rekenen-Wiskunde, Boom test uitgevers, 2011/2012
|
Groep 3 t/m 8
|
Dit jaar voor het laatst toegestaan.
|
Opmerkingen bij Inzichtelijk rekenen:
Dit jaar voor het laatst toegestaan
-
− LOVS 3.0 Rekenen-Wiskunde, Groep 3 t/m 8, Cito, 2013–2017.
Reden: Dit product wordt niet meer door de uitgever ondersteund.
-
− SVT-RW: Schoolvaardigheidstoets Rekenen-Wiskunde, Groep 3 t/m 8, Boom test uitgevers,
2011/2012.
Reden: In 2026 zijn de normtabellen van deze test 15 jaar oud en verouderd.
Dit jaar nieuw op de lijst