Hoofdstuk 2. – Eisen om erkend te worden als jobcoachorganisatie
Wil een rechtspersoon (hier na te noemen aanbieder) in aanmerking komen voor erkenning
als Jobcoachorganisatie op basis van het Erkenningskader 2024, dan moet zij aantonen
aan een aantal eisen te voldoen. Deze eisen worden ook wel erkenningseisen genoemd.
Het gaat om de volgende erkenningseisen:
-
− erkenningseis 1: Op basis van voornemens, handelingen, antecedenten is er voor UWV
geen aanleiding om aan de betrouwbaarheid van een aanbieder die een aanvraag tot erkenning
als Jobcoachorganisatie doet, te twijfelen, zie paragraaf 2.1;
-
− erkenningseis 2: Aanbieder staat als rechtspersoon ingeschreven bij de Kamer van Koophandel,
zie paragraaf 2.2;
-
− erkenningseis 3: Aanbieder voldoet aan de door UWV gestelde eisen betreffende een
passende aansprakelijkheidsverzekering, zie paragraaf 2.3;
-
− erkenningseis 4: Aanbieder borgt de kwaliteit van de Jobcoaching, zie paragraaf 2.4;
-
− erkenningseis 5: Aanbieder beschikt over een privacyreglement en neemt de normen met
betrekking tot privacy in acht, zie paragraaf 2.5;
-
− erkenningseis 6: Aanbieder beschikt over een klachtenreglement en voldoet aan de door
UWV gestelde aspecten met betrekking tot het klachtenmanagement zoals opgenomen in
paragraaf 2.6;
-
− erkenningseis 7: Op aanbieder is geen uitsluitingsperiode van toepassing, zie paragraaf
2.7.
-
− Gedurende de erkenning blijft aanbieder voldoen aan de erkenningseisen. Als aan één
of meerdere eisen niet meer wordt voldaan laat aanbieder dit direct aan UWV weten.
In overleg met aanbieder bepaalt UWV welke (tijdelijke) gevolgen dit heeft voor de
erkenning.
2.1. Betrouwbaarheid van de aanbieder tot erkenning als Jobcoachorganisatie
Bij de beoordeling van de betrouwbaarheid van de aanbieder om als Jobcoachorganisatie
te worden erkend laat UWV onder andere de volgende feiten en omstandigheden meewegen:
-
A. is er sprake van een onherroepelijk vonnis of arrest of enig ander onherroepelijk
rechterlijk oordeel dan wel een strafbeschikking van het Openbaar Ministerie jegens
aanbieder volgens de op hem van toepassing zijnde wet- of regelgeving van een lidstaat
van de Europese Unie gedaan, waarbij een delict is vastgesteld dat in strijd is met
zijn beroepsgedragsregels of waarbij enige veroordeling is uitgesproken die relevant
is voor de uitvoering van Jobcoaching;
-
B. is er sprake van een faillissement of liquidatie van aanbieder, zijn de werkzaamheden
van aanbieder gestaakt of is een procedure van surseance van betaling of akkoord dan
wel een andere soortgelijke procedure in gang gezet ten aanzien van aanbieder of een
andere soortgelijke procedure die voorkomt in de op de aanbieder van toepassing zijnde
wet- of regelgeving van een lidstaat van de Europese Unie;
-
C. heeft aanbieder voldaan aan zijn verplichtingen ten aanzien van de betaling van belastingen
en van de sociale zekerheidsbijdragen in overeenstemming met de wettelijke bepalingen
van het land waar hij is gevestigd of van Nederland;
-
D. heeft aanbieder in de uitoefening van zijn bedrijf een ernstige fout begaan die relevant
is voor de uitvoering van Jobcoaching, vastgesteld op een grond die UWV aannemelijk
maakt;
-
E. heeft aanbieder zich op enig moment op enigerlei wijze schuldig gemaakt aan valse
verklaringen bij het verstrekken van inlichtingen die in verband met het doen van
een aanvraag tot erkenning als Jobcoachorganisatie kunnen worden verlangd of heeft
aanbieder de betreffende inlichtingen niet verstrekt c.q. geweigerd deze te verstrekken.
Ten bewijze dat zich geen van de hiervoor genoemde feiten of omstandigheden voordoet,
dient aanbieder de volgende documenten te overleggen bij zijn aanvraag tot erkenning:
-
1. in verband met het hiervoor vermelde onder a: een verklaring omtrent het gedrag voor
rechtspersonen gelezen in samenhang met artikel 28 van de Wet Justitiële en Strafvorderlijke gegevens, waaruit blijkt dat het gedrag van de natuurlijke personen, die een sleutelpositie
hebben binnen de onderneming en eventueel het concern waartoe de aanbieder behoort
geen bezwaar oplevert voor de uitoefening van de werkzaamheden waarvoor de verklaring
is aangevraagd. Van buitenlandse aanbieders wordt een document verlangd dat met een
verklaring omtrent het gedrag voor rechtspersonen gelijkgesteld kan worden;
-
2. in verband met het hiervoor vermelde onder c: een verklaring van de Inspecteur der
Rijksbelastingen onder wie aanbieder ressorteert voor de inning van belastingen waaruit
blijkt dat de aanbieder afdrachten betreffende omzetbelasting, loonheffing en premies
heeft voldaan. Van buitenlandse aanbieders om een erkenning wordt een document verlangd
van de fiscus uit het land van herkomst van aanbieder.
Als bewijs dat het genoemde onder de punten b, d en e niet van toepassing is op aanbieder,
volstaat het indienen van de aanvraag tot erkenning.
De originele verklaringen onder punt 1 en 2 genoemd, mogen op datum ondertekening
van de aanvraag niet ouder dan 6 maanden zijn. (Bijlage 1 en 2).
2.2. Inschrijving bij de Kamer van Koophandel
Inschrijving Kamer van Koophandel
Zoals opgenomen in het Reïntegratiebesluit artikel 18, lid 2 onder c, kunnen alleen aanbieders die een rechtspersoon zijn in aanmerking komen voor erkenning
als Jobcoachorganisatie. Een aanbieder dient ter bevestiging van zijn identiteit aan
te tonen ingeschreven te zijn als rechtspersoon bij de Kamer van Koophandel. Een buitenlandse
aanbieder dient door inschrijving in het nationale beroeps-/handelsregister een vergelijkbaar
document aan de inschrijving in de Kamer van Koophandel te overleggen (bijlage 3).
UWV vraagt indien nodig ter toelichting van deze gegevens, nadere informatie over
de bestuur situatie en de eigendomsverhoudingen. Het verstrekken van de gevraagde
informatie behoort tot de eisen die in deze Erkenningskader 2024 zijn gesteld. Indien
aanbieder de gevraagde gegevens niet verstrekt, kan UWV besluiten de aanvraag buiten
behandeling te laten onder toepassing van artikel 4:5 Awb.
UWV eist in dit verband dat de bestuurder(s) van aanbieder geen bestuurder zijn (geweest)
van een Jobcoachorganisatie wier erkenning door UWV is ingetrokken als gevolg van
door UWV vastgestelde ernstige tekortkomingen. Voor de definitie van rechtspersoon
wordt verwezen naar de inhoud van boek 2 van het Burgerlijk Wetboek.
Onder een rechtspersoon wordt niet begrepen de eenmanszaken en samenwerkingsvormen
van natuurlijke personen, zoals een maatschap of vennootschap onder firma.
Inzicht in het concern
Indien aanbieder deel uitmaakt van een concern dient een overzicht van het desbetreffende
concern te worden overgelegd bij de aanvraag. Aanbieder maakt in een organogram inzichtelijk
hoe de werkmaatschappij(en) en de moedermaatschappij zich tot elkaar verhouden.
Tevens geeft aanbieder – in een organogram – per werkmaatschappij en van de moedermaatschappij
aan wie de bestuurder(s) zijn (bijlage 4). Er is in ieder geval sprake van een concern
als bij de Kamer van Koophandel een ander bedrijf (bijvoorbeeld een holding) staat
aangegeven als eigenaar.
Let op: Het bewijs van inschrijving bij de Kamer van Koophandel mag bij aanmelding
niet ouder dan 6 maanden zijn op datum van indiening van de aanvraag.
2.3. Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering
Aanbieder beschikt over een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering waarbij aanbieder
verzekerd is voor de aansprakelijkheid voor zaak- en personenschade door een verkeerde
(be)handeling, een nalatigheid of een bedrijfsfout. Het minimaal verzekerde bedrag
bedraagt € 1.000.000,- per jaar. Als bewijs dat aanbieder beschikt over een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering
volstaat het indienen van de aanvraag tot erkenning.
ZZP
Maakt aanbieder gebruik van een of meerdere ZZP’ers, dan dienen deze ZZP’ers eveneens
te voldoen aan bovenstaande verzekeringseis.
Wanneer er aanleiding toe is kan UWV van de aanbieder of ZZP’er(s) een kopie van de
polis of een verklaring van de verzekeraar of verzekeringstussenpersoon opvragen.
De aanbieder dan wel de ZZP’er dienen de gevraagde kopie of verklaring binnen een
door UWV gestelde redelijke termijn aan UWV te verstrekken.
2.4. Kwaliteit van de Jobcoaching
UWV erkent uitsluitend aanbieders die een voldoende kwaliteit van Jobcoaching kunnen
borgen. De kwaliteit komt o.a. tot uitdrukking in de bekwaamheid van het personeel
dat als Jobcoach optreedt en de continuïteit in dienstverlening. Hierna is een aantal
deelaspecten uitgewerkt van wat onder kwaliteit van de Jobcoaching wordt verstaan.
2.4.1. Vakbekwaamheid personeel
Aanbieder beschikt over vakbekwaam personeel dat de Jobcoaching uitvoert en de kwaliteit
van zijn Jobcoaches is een permanent aandachtpunt. Aanbieder maakt daarbij gebruik
van personeel met welke een arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht is gesloten
of van ZZP’er(s) waarmee een overeenkomst tot opdracht is gesloten.
Jobcoach is (nog) geen erkend beroep en voor het vak van Jobcoach bestaat (nog) geen
reguliere vakopleiding. UWV stelt de volgende eisen aan de vakbekwaamheid van het
personeel:
-
− de Jobcoach heeft een hbo-opleiding of hbo werk- en denkniveau;
-
− de Jobcoach heeft een opleidingsmodule voor Jobcoach gevolgd of is in de praktijk
binnen de organisatie opgeleid tot Jobcoach (in company training).
Aanbieder toont aan dat de kwaliteit van haar Jobcoaches een permanent aandachtspunt
is, uit de bijlagen moet blijken dat aan bovenstaande eisen wordt voldaan. De in dit
kader te verstrekken stukken zijn:
-
− functieprofiel;
-
− inwerkprogramma nieuw personeel;
-
− (bij)scholingsbeleid/opleidingsplan;
-
− beschrijving systeem van intercollegiale toetsing (bijlagen 5, 6, 7 en 8).
2.4.2. Minimale bezetting
Van belang is dat de organisatie qua personele bezetting waarborg biedt voor de continuïteit
van de dienstverlening. Uitgangspunt is dat Jobcoaches elkaar kunnen vervangen en
vakmatig onderling kunnen afstemmen (intervisie, intercollegiale toetsing). Een capaciteit
van twee Jobcoaches is een minimale voorwaarde om vervanging en onderlinge afstemming
goed te kunnen borgen. Voor het voldoen aan de eis van minimale bezetting tellen personen
die als ZZP’er op basis van een overeenkomst van opdracht werkzaam zijn niet mee.
Mede gelet op erkenningseis 2 en de bepaling inzake de minimale bezetting, kunnen
individuen niet door UWV als erkende Jobcoachorganisatie worden erkend.
Aanbieder dient (bijlage 9) informatie te verstrekken (zoals arbeidsovereenkomsten,
uitzend-, inleen- of detacheringsovereenkomsten) waaruit blijkt hoeveel Jobcoaches
voor aanbieder werkzaam zijn, het aantal uren dat zij als Jobcoach worden ingezet
en de duur van de arbeidsovereenkomst (bepaalde of onbepaalde tijd). Zet een aanbieder
een Jobcoach in met wie hij bijvoorbeeld een detacheringsovereenkomst heeft gesloten,
dan dienen zijn taken en de omvang en de duur uit deze overeenkomst te blijken. UWV
kan aanbieder nadere informatie vragen ten aanzien van de continuïteit van de personeelsbezetting.
2.4.3. Beschrijving werkproces
Een Jobcoachorganisatie is voor de cliënt bereikbaar en beschikbaar. Zo kan hij actueel
inspelen op de begeleidingsvraag van de cliënt. Een aanbieder voegt bij zijn aanvraag
een beschrijving van zijn werkproces (bijlage 10) toe. In deze beschrijving zet aanbieder
uiteen hoe hij zaken met betrekking tot bereikbaarheid, beschikbaarheid en continuïteit
van de Jobcoaching heeft geborgd. Tevens maakt aanbieder inzichtelijk hoe hij zijn
procedures rondom aanvraag en declaratie heeft ingeregeld. De beschrijving bevat minimaal
de volgende normvoorschriften:
-
– aanbieder is tijdens kantooruren (van 8.00 uur tot en met 17.00 uur) telefonisch bereikbaar;
-
– de Jobcoach is tijdens werkdagen binnen 24 uur oproepbaar;
-
– aanbieder zorgt in geval van ziekte en vakantie van de Jobcoach voor vervanging.
2.4.4. Beheersing Nederlandse taal
Een Jobcoach heeft zowel contact met werkgevers als zijn cliënten. Naast de ondersteunende
rol bij de uitvoering van de werkzaamheden van de cliënt kan hij een verbindende schakel
zijn tussen de cliënt en zijn werkgever. Om deze reden dienen de Jobcoaches de Nederlandse
taal in woord en geschrift goed te beheersen.
2.5. Privacy en Beveiliging
Aanbieder is verwerkingsverantwoordelijke als bedoeld in de Algemene Verordening Gegevensbescherming
(hierna te noemen AVG). Ten aanzien van de bescherming van persoonsgegevens is de
AVG van toepassing. In dit artikel noemen we de aanvullingen die gelden ten opzichte
van de AVG.
De voorwaarden die betrekking hebben op de bescherming van de privacy van de cliënt
en de beveiliging van gegevens, die naar hun aard bedoeld zijn om voort te duren,
blijven naar hun strekking van kracht na beëindiging van de werkzaamheden als Jobcoachorganisatie
en/of nadat de erkenning is beëindigd.
Privacy en geheimhouding
In aanvulling op de artikelen 12 t/m 14 en 32 lid 4 AVG kan UWV aan Aanbieder verzoeken
om aan te tonen hoe hij onderstaande processen heeft ingeregeld.
-
1. Aanbieder informeert de cliënt actief middels een privacyreglement over de gegevensverwerkingen
in het kader van de uitvoering van de dienstverlening. Als UWV daarom verzoekt, overhandigt
aanbieder zijn privacyreglement.
-
2. Aanbieder informeert zijn personeel en ingeschakelde derden actief over zijn beleid
en voorschriften op het gebied van privacy, geheimhouding en beveiliging. Hij zal
alle informatie over cliënten, die hij in het kader van de erkenning verkrijgt, strikt
vertrouwelijk behandelen en op geen enkele wijze aan derden bekend maken, behalve
wanneer dit noodzakelijk is voor de uitvoering van Jobcoaching. Aanbieder ziet er
tevens op toe dat dit wordt nageleefd.
Beveiliging
UWV hecht veel waarde aan de privacy van cliënten. Aanbieder neemt alle overeenkomstig
artikel 32 AVG vereiste maatregelen ter beveiliging van de (persoons)gegevens van
cliënten. Aanbieder zorgt voor vernietiging van de informatie op het moment dat deze
niet meer noodzakelijk is voor het uitvoeren van Jobcoaching, tenzij hij zich kan
beroepen op een wettelijke uitzondering.
De Autoriteit Persoonsgegevens biedt informatie over bewaren en vernietigen van (persoons)gegevens.
Melden inbreuk
Aanbieder is volgens artikel 33 AVG verplicht tot het melden van inbreuken in verband
met persoonsgegevens aan de Autoriteit Persoonsgegevens. Aanvullend hierop:
-
3. Aanbieder informeert zijn accounthouder van UWV zo spoedig mogelijk, maar in ieder
geval binnen 3 werkdagen nadat hij kennis heeft genomen van de inbreuk in verband
met persoonsgegevens. Daarbij maakt hij minimaal de feiten van de inbreuk, het aantal
betrokkenen de consequenties en de genomen of nog te nemen maatregelen inzichtelijk.
UWV beslist na overleg met Aanbieder of en hoe de inbreuk in verband met persoonsgegevens
leidt tot een (al dan niet tijdelijke) aanpassing of stopzetting van de werkzaamheden
op grond van de erkenning en over het moment dat de aanpassing of stopzetting van
de werkzaamheden wordt opgeheven.
2.6. Klachtenreglement
Aanbieder beschikt over een klachtenreglement en maakt deze bij de start van de dienstverlening
aan cliënten bekend. Aanbieder zorgt dat het klachtenreglement toegankelijk en inzichtelijk
is.
Het klachtenreglement bevat ten minste een omschrijving van de wijze waarop cliënt
een klacht in kan dienen en de wijze waarop deze in behandeling wordt genomen. Hierbij
worden concrete en redelijke termijnen van de terugkoppeling en de afhandeling van
de klacht genoemd. Klachten worden alleen in behandeling genomen door een persoon
die niet betrokken is geweest bij de situatie waarop de klacht betrekking heeft. Aanbieder
informeert de cliënt over de mogelijkheid dat, als de klacht niet naar behoren is
afgehandeld, dit geëscaleerd kan worden naar een contactpersoon van UWV.
Als UWV daarom verzoekt overhandigt aanbieder zijn klachtenreglement en geeft hij
inzicht in de achtergronden, doorlooptijden en uitkomsten van de behandelde klachten.
2.7. Uitsluiting
Een aanbieder van wie de erkenning als Jobcoachorganisatie door UWV is ingetrokken,
kan gedurende een bepaalde periode niet in aanmerking komen voor erkenning. Dit noemen
we de uitsluitingsperiode. In hoofdstuk 4 wordt uiteengezet onder welke omstandigheden
UWV de erkenning intrekt en welke uitsluitingsperiode van toepassing is. Doet een
aanbieder, nadat zijn erkenning is ingetrokken, een nieuwe aanvraag binnen deze uitsluitingsperiode,
dan wijst UWV zijn aanvraag af.