Artikel 1. Begripsbepalingen
[Wijziging(en) op nader te bepalen datum(s); laatste bekendgemaakt in 2024. Zie het
overzicht van wijzigingen]
In deze beleidsregel wordt verstaan onder:
-
Centrale zorgverlener (CZV) De centrale zorgverlener begeleidt en coördineert de juiste ondersteuning en zorg
op het juiste moment door de juiste professional voor het kind en gezin. De centrale
zorgverlener zorgt voor de samenhang in de aanpak, maar behandelt zelf niet. De centrale
zorgverlener werkt vanuit een brede blik, domein overstijgend en als spin in het web.
Zeker bij multi-problematiek is dat een belangrijke voorwaarde voor succes omdat het
kind/gezin met vele verschillende hulp-/zorgverleners te maken kan krijgen. De centrale
zorgverlener zet in op het versterken van het zelfmanagement van het kind/gezin zodat
het steeds meer zelfstandig in staat is om duurzame gedragsverandering te bereiken.
-
Gecombineerde leefstijlinterventie kinderen (GLI): Interventies gericht op het verminderen van de energie-inname, het verhogen van de
lichamelijke activiteit en eventuele toevoeging op maat van psychologische interventies
ter ondersteuning van de gedragsverandering.
-
Kwartaal: Een periode van drie maanden welke kan ingaan op iedere willekeurige datum in het
jaar.
-
NZa:
Nederlandse Zorgautoriteit.
-
Wmg:
Wet marktordening gezondheidszorg.
-
Zorgaanbieder: Natuurlijk persoon of rechtspersoon die beroeps- of bedrijfsmatig zorg in de zin
van de Wmg verleent als bedoeld in artikel 1, aanhef en onder c, van de Wmg.
-
Zorgprogramma: Een gecombineerde leefstijlinterventie kinderen wordt in de vorm van een zorgprogramma
aangeboden (hetzij individueel, hetzij in een groep). Het zorgprogramma bestaat uit
een behandelfase en een onderhoudsfase. De totale doorlooptijd van het zorgprogramma
is 24 aaneengesloten maanden. De startdatum van het zorgprogramma is de datum waarop
het eerste contact na de intake tussen het kind en de zorgverlener plaatsvindt. Dit
kan fysiek face-to-face contact zijn maar ook contact via een beeldverbinding indien
de zorgverlening zowel zorginhoudelijk als qua tijdsbesteding vergelijkbaar is met
het fysiek face-to-face contact.
Artikel 2. Doel van de beleidsregel
[Wijziging(en) op nader te bepalen datum(s); laatste bekendgemaakt in 2024. Zie het
overzicht van wijzigingen]
Het doel van deze beleidsregel is om vast te leggen op welke wijze de NZa gebruik
maakt van haar bevoegdheid om prestatiebeschrijvingen en tarieven vast te stellen
op het gebied van de ketenaanpak zorg en ondersteuning voor kinderen met overgewicht
en obesitas.
Artikel 3. Reikwijdte
[Wijziging(en) op nader te bepalen datum(s); laatste bekendgemaakt in 2024. Zie het
overzicht van wijzigingen]
Deze beleidsregel is van toepassing op de ketenaanpak zorg en ondersteuning voor kinderen
met overgewicht en obesitas als omschreven bij of krachtens de Zorgverzekeringswet (Zvw). Hierbij gaat het om de volgende bij of krachtens de Zvw omschreven soorten
zorg:
Artikel 4. Prestatiebeschrijvingen
[Wijziging(en) op nader te bepalen datum(s); laatste bekendgemaakt in 2024. Zie het
overzicht van wijzigingen]
Deze beleidsregel heeft betrekking op de ketenaanpak zorg en ondersteuning voor kinderen
met overgewicht en obesitas tot 18 jaar. Bij het bereiken van de leeftijd van 18 jaar
dienen de prestaties uit deze beleidsregel tot het einde van het zorgprogramma in
rekening te worden gebracht.
De volgende prestatiebeschrijvingen worden onderscheiden:
Centrale zorgverlener
-
1. Brede anamnese centrale zorgverlener
-
2. Coördinatie centrale zorgverlener tussenfase per kwartaal
-
3. Coördinatie centrale zorgverlener behandelfase per kwartaal
-
4. Coördinatie centrale zorgverlener onderhoudsfase per kwartaal
-
5. Coördinatie centrale zorgverlener begeleidingsfase per kwartaal
Gecombineerde leefstijlinterventie kinderen
-
6. Intake gecombineerde leefstijlinterventie kinderen
-
7. Behandelfase gecombineerde leefstijlinterventie kinderen per kwartaal
-
8. Onderhoudsfase gecombineerde leefstijlinterventie kinderen per kwartaal
Onderlinge dienstverlening
Tijdelijke toeslag
Centrale zorgverlener
-
1. Brede anamnese centrale zorgverlener
Een brede anamnese is nodig om een volledig beeld van de problematiek te krijgen.
Naast medische problemen spelen vaak ook problemen op psychisch en sociaal gebied.
De CZV verzamelt de resultaten van relevant diagnostisch onderzoek. De brede anamnese
die de CZV afneemt, moet tot een duidelijk beeld leiden van de problematiek die ten
grondslag ligt aan het overgewicht. Ook moet duidelijk worden welke hulp succesvol
kan zijn, en hoe het met de motivatie van het kind en gezin is gesteld om tot de gewenste
gedragsverandering te komen. De bevindingen dienen als basis voor het op te stellen
plan van aanpak, dat in samenspraak met kind en gezin wordt opgesteld.
-
2. Coördinatie centrale zorgverlener tussenfase per kwartaal
Uit de brede anamnese kan blijken dat het wenselijk is om een GLI uit te stellen aangezien
andere problematiek gedagsverandering in de weg staat. Dat kan bijvoorbeeld sociaaleconomische
problematiek (wonen, opvoeding of financiën), ernstige lichamelijke problematiek of
psychische problematiek zijn. De CZV kan in dat geval toeleiden naar passend aanbod
en, nadat hulp-/zorgverlening geboden is, bepalen of een GLI alsnog gestart kan worden.
De CZV zorgt in deze optionele fase voor afstemming tussen het medisch en sociaal
domein. De looptijd van de prestatie is drie maanden. De prestatie dient in aaneengesloten
kwartalen in rekening te worden gebracht.
-
3. Coördinatie centrale zorgverlener behandelfase per kwartaal
De CZV coördineert en bewaakt de samenhang van de activiteiten van professionals uit
het medisch domein en sociaal domein. De taken van de CZV zijn het motiveren en begeleiden
van zowel het kind als gezin, het coördineren van de zorg en ondersteuning, het versterken
van zelfmanagement van zowel het kind als gezin en het waar nodig doorverwijzen. In
de Richtlijn overgewicht en obesitas bij volwassenen en kinderen staat beschreven
dat de behandelfase een duur van twaalf maanden heeft. De looptijd van de prestatie
is drie maanden. Derhalve kan de prestatie in totaal vier keer in rekening worden
gebracht, in vier aaneengesloten kwartalen.
-
4. Coördinatie centrale zorgverlener onderhoudsfase per kwartaal
De CZV coördineert en bewaakt de samenhang van de activiteiten van professionals uit
het medisch domein en sociaal domein. De taken van de CZV zijn het motiveren en begeleiden
van zowel het kind als gezin, het coördineren van de zorg en ondersteuning, het versterken
van zelfmanagement van zowel het kind als gezin en het waar nodig doorverwijzen. In
de Richtlijn overgewicht en obesitas bij volwassenen en kinderen staat beschreven
dat de onderhoudsfase een duur van twaalf maanden heeft. De looptijd van de prestatie
is drie maanden. Derhalve kan de prestatie in totaal vier keer in rekening worden
gebracht, in vier aaneengesloten kwartalen.
-
5. Coördinatie centrale zorgverlener begeleidingsfase per kwartaal
De begeleidingsfase is gericht op duurzame gedragsverandering en gewichtsbeheersing.
De CZV blijft het aanspreekpunt, en voert regie op het proces van hulp-/zorgverlening.
De CZV leert het kind en gezin signalen van terugval te herkennen, en actie te ondernemen
om daadwerkelijke terugval te voorkomen. Door middel van monitoring signaleert de
CZV een eventuele terugval in een vroegtijdig stadium. Wanneer het kind en gezin zelf
een terugvalpreventieplan hebben gemaakt, en getest in de praktijk, wordt de begeleiding
door de CZV afgebouwd. De regie wordt hiermee teruggegeven aan het kind en gezin zelf.
De CZV richt zich ook in deze fase op zelfregulering. De CZV maakt een eindrapportage
voor de verwijzer en de andere betrokken hulp-/zorgverleners. In de Richtlijn overgewicht
en obesitas bij volwassenen en kinderen staat beschreven dat de begeleidingsfase een
duur heeft van minimaal 6 maanden tot indien nodig onbepaalde tijd. De looptijd van
de prestatie is drie maanden. De prestatie dient in aaneengesloten kwartalen in rekening
te worden gebracht.
Gecombineerde leefstijlinterventie kinderen
-
6. Intake gecombineerde leefstijlinterventie kinderen
Tijdens de intake bekijkt de zorgaanbieder of het kind deel kan nemen aan een GLI.
Belangrijk onderdeel van de intake is een toelichting op een GLI en een toetsing van
de motivatie voor deelname aan en afronding van het complete zorgprogramma, van zowel
het kind als gezin. Door de zorgvraag en doelen van het kind in kaart te brengen,
kan worden beoordeeld of een GLI hierop kan aansluiten.
-
7. Behandelfase gecombineerde leefstijlinterventie kinderen per kwartaal
In het zorgprogramma is vastgelegd op welke wijze de zorgaanbieder invulling geeft
aan de behandelfase van een GLI. In de Richtlijn overgewicht en obesitas bij volwassenen
en kinderen staat beschreven dat de behandelfase een duur van twaalf maanden heeft.
De looptijd van de prestatie is drie maanden. Derhalve kan de prestatie in totaal
vier keer in rekening worden gebracht, in vier aaneengesloten kwartalen. De invulling
van het zorgprogramma kan in de praktijk afwijken van deze voorgeschreven doorlooptijd.
-
8. Onderhoudsfase gecombineerde leefstijlinterventie kinderen per kwartaal
In het zorgprogramma is vastgelegd op welke wijze de zorgaanbieder invulling geeft
aan de onderhoudsfase van een GLI. In de Richtlijn overgewicht en obesitas bij volwassenen
en kinderen staat beschreven dat de onderhoudsfase een duur van twaalf maanden heeft.
De looptijd van de prestatie is drie maanden. Derhalve kan de prestatie in totaal
vier keer in rekening worden gebracht, in vier aaneengesloten kwartalen. De invulling
van een zorgprogramma kan in de praktijk afwijken van deze voorgeschreven doorlooptijd.
Onderlinge dienstverlening
-
9. Onderlinge dienstverlening
De levering van (onderdelen van) de prestaties centrale zorgverlener en gecombineerde
leefstijlinterventie kinderen door een zorgaanbieder in opdracht van een andere zorgaanbieder.
De eerstgenoemde zorgaanbieder wordt in dit kader aangeduid als ‘uitvoerende zorgaanbieder’.
De laatstgenoemde zorgaanbieder wordt in dit kader aangeduid als de ‘opdrachtgevende
zorgaanbieder’. De uitvoerende zorgaanbieder heeft de mogelijkheid om (onderdelen
van) de prestaties centrale zorgverlener en gecombineerde leefstijlinterventie kinderen
met inachtneming van de geldende maximumtarieven, in opdracht van de opdrachtgevende
zorgaanbieder via onderlinge dienstverlening in rekening te brengen aan de opdrachtgevende
zorgaanbieder. De opdrachtgevende zorgaanbieder coördineert het zorgprogramma, en
staat in voor de bevoegdheid en bekwaamheid van de uitvoerende zorgaanbieders.
Tijdelijke toeslag
-
10. Tijdelijke toeslag stimuleren landelijke uitrol ketenaanpak
Deze tijdelijke toeslag kan in combinatie met de prestaties voor de ketenaanpak zorg
en ondersteuning voor kinderen met overgewicht en obesitas, met uitzondering van de
prestatie onderlinge dienstverlening, in rekening worden gebracht. Deze toeslag is
bedoeld voor het maken van lokale maatwerkafspraken die juist voor de regionale ketenaanpak
relevant kunnen zijn. De maximumtarieven kunnen ten hoogste met 10% worden verhoogd
indien hieraan een schriftelijke overeenkomst tussen de betreffende zorgaanbieder
en zorgverzekeraar ten grondslag ligt. Dit verhoogde maximumtarief kan uitsluitend
in rekening worden gebracht aan (a) de zorgverzekeraar met wie het verhoogde maximumtarief
schriftelijk is overeengekomen of (b) de verzekerde ten behoeve van wie een zorgverzekering
met betrekking tot de centrale zorgverlener en gecombineerde leefstijlinterventie
kinderen is gesloten bij een zorgverzekeraar met wie een zodanig verhoogd maximumtarief
schriftelijk is overeengekomen.
Artikel 5. Tarieven
[Wijziging(en) op nader te bepalen datum(s); laatste bekendgemaakt in 2024. Zie het
overzicht van wijzigingen]
-
1 Tariefsoort
Voor de prestaties centrale zorgverlener en gecombineerde leefstijlinterventie kinderen
gelden maximumtarieven.
De prestatie onderlinge dienstverlening kan, met inachtneming van de geldende maximumtarieven
voor de prestaties centrale zorgverlener en gecombineerde leefstijlinterventie kinderen,
in rekening worden gebracht.
-
2 Totstandkoming tarieven
De maximumtarieven van de prestaties centrale zorgverlener en gecombineerde leefstijlinterventie
kinderen zijn gebaseerd op de contractuele afspraken over de experimenten in de regio’s
Amsterdam, Maastricht/Limburg en Arnhem.
Het kostprijsmodel, en de precieze berekening van de maximumtarieven staan in het
Verantwoordingsdocument maximumtarieven ketenaanpak zorg en ondersteuning voor kinderen
met overgewicht en obesitas. Dat is een bijlage van deze beleidsregel.
-
3 Verhoogde maximumtarieven
Voor de prestaties, met uitzondering van de prestatie onderlinge dienstverlening en
de tijdelijke toeslag stimuleren landelijke uitrol ketenaanpak, geldt de mogelijkheid
tot een verhoogd maximumtarief. De maximumtarieven berekend op basis van artikel 5,
lid 2 kunnen ten hoogste met 10% worden verhoogd indien hieraan een schriftelijke
overeenkomst tussen de betreffende zorgaanbieder en zorgverzekeraar ten grondslag
ligt. Dit verhoogde maximumtarief kan uitsluitend in rekening worden gebracht aan
(a) de zorgverzekeraar met wie het verhoogde maximumtarief schriftelijk is overeengekomen
of (b) de verzekerde ten behoeve van wie een zorgverzekering met betrekking tot de
centrale zorgverlener en gecombineerde leefstijlinterventie kinderen is gesloten bij
een zorgverzekeraar met wie een zodanig verhoogd maximumtarief schriftelijk is overeengekomen.
Een tarief dat niet hoger is dan berekend op basis van artikel 5, lid 2 kan aan eenieder
in rekening worden gebracht.
-
4 Indexering
De maximumtarieven worden jaarlijks trendmatig aangepast met een index voor personele
kosten en materiële kosten. De personele kosten worden geïndexeerd op basis van de
door het Ministerie van VWS aangegeven Overheidsbijdrage in de Arbeidskostenontwikkeling
(OVA). Voor de materiële kosten wordt aangesloten bij het prijsindexcijfer particuliere
consumptie uit het Centraal Economisch Plan (CEP) van het Centraal Planbureau. De
toe te passen index is het gewogen gemiddelde van de indices voor personele kosten
(aandeel: 80,4%) en materiële kosten (aandeel: 19,6%).
Artikel 7. Toepasselijkheid voorafgaande beleidsregel, bekendmaking, inwerkingtreding
en citeertitel
[Wijziging(en) op nader te bepalen datum(s); laatste bekendgemaakt in 2024. Zie het
overzicht van wijzigingen]
Toepasselijkheid voorafgaande beleidsregel
De Beleidsregel ketenaanpak zorg en ondersteuning voor kinderen met overgewicht en obesitas met kenmerk BR/REG-24100, blijft van toepassing op besluiten en aangelegenheden die
hun grondslag vinden in die beleidsregel en die betrekking hebben op de periode waarvoor
die beleidsregel gold.
Bekendmaking en inwerkingtreding
Deze beleidsregel treedt in werking met ingang van 1 januari 2025.
Ingevolge artikel 5, aanhef en onder e, van de Bekendmakingswet, zal deze beleidsregel in de Staatscourant worden geplaatst. De beleidsregel ligt
ter inzage bij de NZa en is te raadplegen op www.nza.nl
Citeertitel
Deze beleidsregel wordt aangehaald als: Beleidsregel ketenaanpak zorg en ondersteuning
voor kinderen met overgewicht en obesitas.
Maximumtarieven ketenaanpak zorg en ondersteuning voor kinderen met overgewicht en
obesitas
[Wijziging(en) op nader te bepalen datum(s); laatste bekendgemaakt in 2024. Zie het
overzicht van wijzigingen]
Verantwoordingsdocument
15 november 2023
Inleiding
De maximumtarieven van de prestaties centrale zorgverlener (CZV) en gecombineerde
leefstijlinterventie (GLI) kinderen zijn gebaseerd op de contractuele afspraken over
de experimenten in de regio’s Amsterdam, Maastricht/Limburg en Arnhem. Deze experimenten
zijn in de jaren voorafgaand aan 2024 opgezet door de volgende partijen:
Experiment Amsterdam
|
Experiment Maastricht/Limburg
|
Experiment Arnhem
|
Gemeente/GGD Amsterdam
|
MUMC
|
Rijnstate
|
Zilveren Kruis
|
CZ en VGZ
|
Menzis
|
Uurtarief
Het uurtarief van het experiment Maastricht/Limburg was gebaseerd op de regelgeving
(bekostiging) GLI volwassenen. Aangezien er verschillen bestaan tussen een GLI voor
volwassenen en een GLI voor kinderen heeft de NZa besloten om dit uurtarief buiten
beschouwing te laten. Onder andere het gegeven dat de zorgprogramma's voor volwassenen
groepsbijeenkomsten bevatten – waarvoor zaalhuur nodig is – en de zorgprogramma's
voor kinderen (vooralsnog) op individuele basis worden aangeboden, maakt het uurtarief
verschillend. Daarbij komt dat het om verschillende doelgroepen gaat: volwassenen
enerzijds en kinderen (en hun gezin) anderzijds.
Het uurtarief dat is gebruikt om de maximumtarieven van de prestaties CZV en GLI kinderen
te berekenen, is het gemiddelde van het uurtarief van het experiment Amsterdam en
experiment Arnhem.
Experiment
|
Uurtarief
|
Amsterdam
|
€ 76,15
|
Arnhem
|
€ 76,30
|
Gemiddelde
|
€ 76,23
|
Geen van beide uurtarieven (Amsterdam en Arnhem) was onderbouwd op het niveau van
álle kostenposten en álle activiteiten. Het is daarom niet op detailniveau inzichtelijk
wat er precies onder het gemiddelde uurtarief valt. Een kostenonderzoek op termijn
zal dit inzichtelijk gaan maken.
Bij geen van beide experimenten (Amsterdam en Arnhem) is onderscheid gemaakt tussen
het uurtarief van de CZV en het uurtarief van de leefstijlcoach. Een kostenonderzoek
op termijn zal inzichtelijk gaan maken of in de toekomst wel onderscheid gemaakt moet
worden.
Het gemiddelde uurtarief bevat naast arbeidskosten ook overige kosten zoals kosten
voor opleiding, management en de inzet van ondersteunende functies. Verlof, ziekte
en indirecte tijd zijn verdisconteerd in dit uurtarief, waarmee rekening gehouden
is met de productiviteit.
Tijdsbesteding
In de experimenten Maastricht/Limburg en Arnhem was de tijdsbesteding per fase gelijk.
In het experiment Amsterdam was deze in een aantal fasen afwijkend. De experimenteerpartijen
hebben tezamen geconcludeerd dat de volgende tijdsbesteding per fase gemiddeld is:
Centrale zorgverlener
|
|
Brede anamnese
|
2 uur
|
Tussenfase
|
2 uur, en 45 minuten
|
Behandelfase
|
1 uur
|
Onderhoudsfase
|
22,5 minuten
|
Begeleidingsfase
|
4 uur
|
Gecombineerde leefstijlinterventie kinderen
|
|
Intake
|
1 uur
|
Behandelfase
|
6 uur, en 45 minuten
|
Onderhoudsfase
|
6 uur, en 22,5 minuten
|
In bovenstaande tabellen is de gemiddelde tijdsbesteding per fase weergegeven. Dit
betreft overwegend direct patiëntgebonden tijd, maar ook tijd in het kader van (i)
multidisciplinair overleg en (ii) monitoring, communicatie en coördinatie.
Multidisciplinair overleg
-
• In de tussenfase is 15 minuten per kwartaal per kind opgenomen voor deelname aan multidisciplinaire
overleg (MDO) door de CZV.
-
• In de behandelfase en onderhoudsfase zijn 7,5 minuut per kwartaal per kind opgenomen
voor deelname aan MDO door de leefstijlcoach.
-
• In de begeleidingsfase is geen tijd opgenomen voor deelname aan MDO.
Monitoring, communicatie en coördinatie
-
• In de tussenfase is 30 minuten per kwartaal per kind opgenomen voor monitoring, communicatie
en coördinatie door de CZV.
-
• In de behandelfase is 15 minuten per kwartaal per kind opgenomen voor monitoring,
communicatie en coördinatie door zowel de CZV als leefstijlcoach.
-
• In de onderhoudsfase is 5-6 minuten per kwartaal per kind opgenomen voor monitoring,
communicatie en coördinatie door zowel de CZV als leefstijlcoach.
-
• In de begeleidingsfase is geen tijd opgenomen voor deelname aan monitoring, communicatie
en coördinatie.
Algemeen
Dat (i) multidisciplinair overleg en (ii) monitoring, communicatie en coördinatie
onderdeel uitmaken van de tijdsbesteding – en niet van het uurtarief, zoals de overige
indirecte tijd – heeft te maken met de opzet van de experimenten. Een kostenonderzoek
op termijn zal inzichtelijk gaan maken wat de verhouding tussen directe en indirecte
tijd is, en of de indirecte tijd in de toekomst wel volledig onderdeel van het uurtarief
moet worden.
Kwartalen
Voor de berekening van maximumtarieven is tevens het aantal kwartalen inzet per fase
relevant. Dit staat los van of het aantal keer in rekening te brengen gemaximeerd
is. Dat laatste blijkt uit de prestatiebeschrijvingen in beleidsregel. De aantallen
kwartalen in onderstaande tabellen zijn alleen relevant voor de berekening van maximumtarieven.
Centrale zorgverlener
|
|
Brede anamnese
|
n.v.t.
|
Tussenfase
|
2 kwartalen
|
Behandelfase
|
4 kwartalen
|
Onderhoudsfase
|
4 kwartalen
|
Begeleidingsfase
|
4 kwartalen
|
Gecombineerde leefstijlinterventie kinderen
|
|
Intake
|
n.v.t.
|
Behandelfase
|
4 kwartalen
|
Onderhoudsfase
|
4 kwartalen
|
Berekening maximumtarieven
Als het gemiddelde uurtarief vermenigvuldigd wordt met de tijdsbesteding per fase,
en dit bedrag vervolgens gedeeld wordt door het aantal kwartalen per fase, dan leidt
dit tot de volgende maximumtarieven per prestatie:
Centrale zorgverlener
|
|
Brede anamnese
|
€ 152,45
|
Tussenfase per kwartaal
|
€ 104,81
|
Behandelfase per kwartaal
|
€ 19,06
|
Onderhoudsfase per kwartaal
|
€ 7,15
|
Begeleidingsfase per kwartaal
|
€ 76,23
|
Gecombineerde leefstijlinterventie kinderen
|
|
Intake
|
€ 76,23
|
Behandelfase per kwartaal
|
€ 128,63
|
Onderhoudsfase per kwartaal
|
€ 121,48
|
Prijspeil 2024
De bedragen in bovenstaande tabellen hebben prijspeil 2023. Om maximumtarieven 2024
vast te stellen, moeten deze worden geïndexeerd. De toe te passen index is het gewogen
gemiddelde van de indices voor personele kosten en materiële kosten.
Uit de onderbouwing van de uurtarieven van de experimenten Amsterdam en Arnhem is
niet op te maken wat de verhouding tussen de personele kosten en materiële kosten
was. Om die reden wordt de verhouding gehanteerd zoals deze bij de regelgeving GLI
volwassenen gehanteerd wordt op basis van het kostenonderzoek: 80,4% personele kosten
en 19,6% materiële kosten.
De personele kosten worden geïndexeerd op basis van de door het Ministerie van VWS
aangegeven Overheidsbijdrage in de Arbeidskostenontwikkeling (OVA). Voor de materiële
kosten wordt aangesloten bij het prijsindexcijfer particuliere consumptie (ppc) uit
het Centraal Economisch Plan (CEP) van het Centraal Planbureau.
Weging
|
|
Personele kosten (80,4%): OVA voorcalculatorisch 2024
|
4,94%
|
Materiële kosten (19,6%): ppc CEP voorcalculatorisch 2024
|
2,51%
|
Gewogen gemiddelde
|
4,46%
|
Wanneer de maximumtarieven met prijspeil 2023 worden geïndexeerd met het gewogen gemiddelde
percentage in bovenstaande tabel, dan resulteert dit in de volgende maximumtarieven
per prestatie voor 2024:
Centrale zorgverlener
|
|
Brede anamnese
|
€ 159,25
|
Tussenfase per kwartaal
|
€ 109,49
|
Behandelfase per kwartaal
|
€ 19,91
|
Onderhoudsfase per kwartaal
|
€ 7,47
|
Begeleidingsfase per kwartaal
|
€ 79,63
|
Gecombineerde leefstijlinterventie kinderen
|
|
Intake
|
€ 79,63
|
Behandelfase per kwartaal
|
€ 134,37
|
Onderhoudsfase per kwartaal
|
€ 126,91
|