Omgangsvormen op de werkvloer kunnen verschillen door de cultuur en achtergrond van
iemand. Voorbeelden hiervan zijn hoe een statushouder kijkt naar hiërarchie en hoe
de statushouder gewend is om te communiceren. Verschillende organisaties geven trainingen
in culturele diversiteit op de werkvloer. Ook kunt u het concept ‘Train de trainer’
gebruiken, waarbij collega’s die kennis hebben van cultuursensitief werken dit ook
kunnen overdragen naar (nieuwe) collega’s.
Het is dan ook van belang dat de omgangsvormen concreet worden gemaakt. Het is hierbij
belangrijk dat de statushouder leert over de omgangsvormen van het overig personeel,
maar ook andersom. Uw personeel moet voordat de statushouder bij u aan de slag gaat
op de hoogte zijn van de nieuwe collega en zijn/haar achtergrond. Het is belangrijk
dat ook de organisatie open staat voor de komst van een statushouder.
Denk hierbij aan als het gaat om omgangsvormen:
– Communicatie: mate van directheid, de mate van assertiviteit, het geven van onderlinge
feedback, de werkwijzen die voor een statushouder niet als vanzelfsprekend worden
beschouwd.
– Gewoontes: rondom lunchen, werktijden, sociale activiteiten, mate van zelfstandigheid
en mate van samenwerken.
– Wees bewust van (onbewuste) vooroordelen die mee kunnen spelen in de omgang tussen
collega’s, waaronder statushouders. Bijvoorbeeld over de beeldvorming van statushouders
en inburgering. Dit kan inclusie in de weg zitten.
|