Bijlage 1. Beoordeling aanvragen proof of principle-projecten
Deze bijlage behoort bij artikel 11 van de Subsidieregeling Biotech Booster
In de Subsidieregeling Biotech Booster is opgenomen dat aanvragers uitsluitend binnen
een aanvraagronde aanvragen kunnen indienen. Om de kwaliteit van een aanvraag vast
te stellen, beslist de minister op de subsidieaanvraag aan de hand van onderstaande
beoordelingscriteria. Voor het aantonen van de kwaliteit van een aanvraag moeten alle
criteria met een voldoende beoordeeld worden.
In deze bijlage is uitgewerkt hoe de aanvragen beoordeeld worden en worden de beoordelingscriteria
nader uitgelegd. Iedere subsidieaanvraag wordt beoordeeld op basis van het aanvraagformulier
(plus bijlagen), aan de hand van de beoordelingscriteria van artikel 11 van de subsidieregeling.
De aanvraag gaat vergezeld van een onderbouwd positief advies van de TC-coördinator
van de TC waar het project onder valt, aangevuld met ondersteunende verklaringen van
één of twee andere TC-coördinatoren over het voldoen aan de onderstaande criteria.
Duiding van de scores
0 Zwaar onvoldoende
1 Onvoldoende
2 Voldoende
3 Goed
4 Zeer goed
|
Past binnen de doelstelling van de regeling
De mate waarin het projectvoorstel de biotechnologie betreft en past binnen de doelstelling
van deze subsidieregeling.
Kwaliteit
|
• De activiteiten in het activiteitenplan betreffen een onderdeel van de biotechnologie
of zijn bijzonder relevant voor de biotechnologie.
• Duidelijk is gemaakt bij welk van de (vijf) TC-thema’s binnen het Biotech Booster
programma de activiteiten het beste passen en, indien van toepassing, met welke andere
TC-thema’s er ook een verband is.
• Het activiteitenplan bevat een idee en relevante activiteiten die gericht zijn op
het verder brengen van kennis uit onderzoek richting aangetoonde werking van dit idee
(proof of principle).
|
Maatschappelijke relevantie
De mate waarin het projectvoorstel betrekking heeft op een maatschappelijke noodzaak
en/of maatschappelijke relevantie.
Kwaliteit
|
• Beschreven is welke grotere of kleinere maatschappelijke kwestie(s) gebaat is (zijn)
bij de beoogde proof of principle, aangenomen dat vervolgens ook een proof of concept
kan worden gerealiseerd (een praktisch uitvoerbaar proces of product).
• Beschreven is of zo’n proces of product zou aansluiten bij de behoefte van mens
en samenleving.
• Aangegeven is of zo’n proces of productie van bedoeld product in Nederland, in Europa
en/of buiten Europa zou kunnen plaatsvinden, met name gelet op de Nederlandse, Europese
en overige (biotechnologische) wet- en regelgeving.
|
Mate van innovativiteit
De innovativiteit van de beoogde proof of principle.
Kwaliteit
|
• Beschreven is de mate waarin de beoogde proof of principle nieuw is ten opzichte
van de principes op het betreffende biotechnologische thema waarvan de praktische
werking al is aangetoond.
|
Commerciële haalbaarheid
De verwachting is dat een mogelijk proces of product dat voort kan komen uit de met
het projectvoorstel beoogde proof of principle en daarop nodig te ontwikkelen proof
of concept commercieel haalbaar is.
Kwaliteit
|
• In het activiteitenplan is in grote lijnen beschreven welke (wetenschappelijke)
achtergrondkennis bij aanvrager en bij samenwerkingspartners binnen het eventuele
samenwerkingsverband relevant is voor het project.
• De mate van sterkte van deze achtergrondkennis is aangegeven.
• Beschreven is, indien aanwezig, welke intellectuele eigendomsrechten en bescherming
van bedrijfsgeheimen er zijn.
• Beschreven is of en in welke mate eventueel al verstrekte licenties op intellectuele
eigendomsrechten aan derden op die achtergrondkennis een latere scale-out kunnen hinderen.
• Er is beschreven of het waarschijnlijk is dat de met het project te verwachten resultaten
kunnen worden beschermd met één of meerdere intellectuele eigendomsrechten (met een
indicatie om welke intellectuele eigendomsrechten het kan gaan) of als bedrijfsgeheim.
In voornoemde intellectueel eigendom beleid (IE-beleid) wordt helder ingegaan op de
verhouding ervan tot het publieke belang.
• Beschreven is of bestaande ondernemingen en investeerders aantoonbare interesse
hebben in het onderwerp en het uiteindelijk beoogde proof of concept.
• Beschreven is hoe een proces of productie van een beoogd product ondanks van toepassing
zijnde beperkingen uit wet- en regelgeving toch commercieel haalbaar is.
|
Realistische planning
De voorgestelde tijdslijnen en budget voor het project zijn realistisch.
Kwaliteit
|
• Beschreven is dat de tijdlijn van de activiteiten in het project realistisch is.
• Beschreven is dat de begroting voor de activiteiten in het project realistisch is.
|
Kwaliteit van het projectteam
De kwaliteit van het projectteam en eventueel aanwezig samenwerkingsverband.
Kwaliteit
|
• Beschreven is de mate van expertise en ervaring van de projectleider op de activiteiten
alsmede de capaciteiten op leidinggevend vlak.
• Beschreven is de mate van interesse in en motivatie voor de maatschappelijke en
commerciële facetten van het onderwerp bij de projectleider.
• Beschreven is de mate van expertise en ervaring van elk van met naam genoemd lid
van het projectteam – inclusief de personen verantwoordelijk voor de uitvoering van
de activiteiten – op de activiteiten, op maatschappelijk en commercieel vlak.
• Aangegeven is of in het hele projectteam de expertise en ervaring aanwezig is op
de activiteiten, maatschappelijk en commercieel vlak, waaronder het aspect behoefte
van mens en samenleving.
• Bij een eventueel aanwezig samenwerkingsverband is aangegeven of een of meer relevante
kennisinstellingen en andere organisaties bij ontwikkeling en valorisatie van kennis
op het betreffende onderdeel van de biotechnologie deelnemen aan het project, inclusief
beschrijving van de samenhang en complementariteit binnen het samenwerkingsverband.
• Indien niet de meest relevante kennisinstelling(en) of andere organisaties deelnemen,
is aangegeven welke dat zijn en de reden waarom zij niet deelnemen aan het project
en hoe dat in het project wordt opgevangen.
• Beschreven is de vormgegeven organisatiestructuur binnen het samenwerkingsverband.
|
Bijlage 2. Beoordeling aanvragen proof of concept-projecten
Deze bijlage behoort bij artikel 17 van de Subsidieregeling Biotech Booster
In de Subsidieregeling Biotech Booster is opgenomen dat aanvragers uitsluitend binnen
een aanvraagronde aanvragen kunnen indienen. Om de kwaliteit van een aanvraag vast
te stellen, beslist de minister op de subsidieaanvraag aan de hand van onderstaande
beoordelingscriteria. Voor het aantonen van de kwaliteit van een aanvraag moeten alle
criteria met een voldoende beoordeeld worden.
In deze bijlage is uitgewerkt hoe de aanvragen beoordeeld worden en worden de beoordelingscriteria
nader uitgelegd. Iedere subsidieaanvraag wordt beoordeeld op basis van het aanvraagformulier
(plus bijlagen), aan de hand van de beoordelingscriteria van artikel 17 van de subsidieregeling.
Om de besluitvorming zorgvuldig voor te bereiden heeft de minister een groep van deskundige
partijen gevraagd om de aanvragen te toetsen aan de vastgestelde beoordelingscriteria.
In deze bijlage wordt deze groep aangeduid als het Ondernemerspanel Biotech Booster.
De leden van deze groep zijn onafhankelijk en de namen van het Ondernemerspanel Biotech
Booster worden gepubliceerd op de website waar de regeling is aangekondigd. De leden
van het Ondernemerspanel die een aanvraag beoordelen, ondertekenen een geheimhoudingsverklaring,
een integriteitsverklaring en conformeren zich aan de Code persoonlijke belangen van NWO. Deze verklaringen worden bij de subsidieaanvraag door de aanvrager ingediend.
Iedere aanvraag gaat vergezeld van een onderbouwd positief advies van het Ondernemerspanel
Biotech Booster over het voldoen aan de onderstaande criteria.
Duiding van de scores
0 Zwaar onvoldoende
1 Onvoldoende
2 Voldoende
3 Goed
4 Zeer goed
|
Past binnen de doelstelling van de regeling
De mate waarin het projectvoorstel de biotechnologie betreft en past binnen de doelstelling
van deze subsidieregeling.
Kwaliteit
|
• De activiteiten in het activiteitenplan betreffen een onderdeel van de biotechnologie
of zijn bijzonder relevant voor de biotechnologie.
• Duidelijk is gemaakt bij welk van de (vijf) TC-thema’s binnen het Biotech Booster
programma de activiteiten het beste passen en, indien van toepassing, met welke andere
TC-thema’s er ook een verband is.
• Het activiteitenplan bevat een beschrijving van een proof of principle en van relevante
activiteiten die gericht zijn op het verder brengen van kennis uit onderzoek en de
proof of principle richting een praktisch uitvoerbaar proces of product (proof of
concept).
|
Maatschappelijke relevantie
De mate waarin het projectvoorstel betrekking heeft op een maatschappelijke noodzaak
en/of maatschappelijke relevantie.
Kwaliteit
|
• Er is (zijn) een grotere of kleinere maatschappelijke kwestie(s) gebaat bij de beoogde
proof of concept, aangenomen dat het proces of de productie van het product ter hand
wordt genomen.
• Zo’n proces of product zou aansluiten bij de behoefte van mens en samenleving.
• Aangegeven is of zo’n proces of productie van bedoeld product zou kunnen plaatsvinden
in Nederland, in Europa en/of buiten Europa, met name gelet op de Nederlandse, Europese
en overige (biotechnologische) wet- en regelgeving.
|
Mate van innovativiteit
De innovativiteit van de beoogde proof of concept.
Kwaliteit
|
• Het beoogde proof of concept is nieuw ten opzichte van huidige processen en producten.
|
Commerciële haalbaarheid
De verwachting is dat een mogelijk proces of product dat voort kan komen uit de met
het projectvoorstel beoogde proof of concept commercieel haalbaar is.
Kwaliteit
|
• In het activiteitenplan is in grote lijnen beschreven welke wetenschappelijke achtergrondkennis
bij aanvrager en bij samenwerkingspartners binnen het samenwerkingsverband relevant
is voor het project.
• De mate van sterkte van deze achtergrondkennis is aangegeven.
• Beschreven is, indien aanwezig, welke intellectuele eigendomsrechten en bescherming
van bedrijfsgeheimen er zijn.
• Eventueel al verstrekte licenties op intellectuele eigendomsrechten aan derden op
die achtergrondkennis kunnen een latere scale-out niet of niet relevant hinderen.
• Er is beschreven of het waarschijnlijk is dat de met het project te verwachten resultaten
kunnen worden beschermd met één of meerdere intellectuele eigendomsrechten (met een
indicatie om welke intellectuele eigendomsrechten het kan gaan) of als bedrijfsgeheim.
In voornoemde intellectueel eigendom beleid (IE-beleid) wordt helder ingegaan op de
verhouding ervan tot het publieke belang.
• Beschreven is of bestaande ondernemingen en investeerders aantoonbare interesse
hebben in het onderwerp en het beoogde proof of concept.
• Beschreven is hoe een proces of productie van een beoogd product ondanks van toepassing
zijnde beperkingen uit wet- en regelgeving toch commercieel haalbaar is.
|
Realistische planning
De voorgestelde tijdslijnen en budget voor het project zijn realistisch.
Kwaliteit
|
• De tijdlijn van de activiteiten in het project is realistisch.
• De begroting voor de activiteiten in het project is realistisch.
|
Kwaliteit van het projectteam
De kwaliteit van het projectteam en samenwerkingsverband.
Kwaliteit
|
• De projectleider heeft expertise en ervaring op de activiteiten alsmede op leidinggevend
vlak.
• Beschreven is de mate van interesse in en motivatie voor de maatschappelijke en
commerciële facetten van het onderwerp bij de projectleider.
• Beschreven is de mate van expertise en ervaring van elk van met naam genoemd lid
van het projectteam – inclusief de personen verantwoordelijk voor de uitvoering van
de activiteiten – op de activiteiten, op maatschappelijk en commercieel vlak.
• Aangegeven is of in het hele projectteam de expertise en ervaring aanwezig is op
de activiteiten, maatschappelijk en commercieel vlak, waaronder het aspect behoefte
van mens en samenleving.
• Bij het samenwerkingsverband nemen relevante kennisinstelling(en) en andere organisaties
bij ontwikkeling en valorisatie van kennis op het betreffende onderdeel van de biotechnologie
deel aan het project, inclusief beschrijving van de samenhang en complementariteit
binnen het samenwerkingsverband.
• Indien niet de meest relevante kennisinstelling(en) of andere organisaties deelnemen,
is aangegeven welke dat zijn en de reden waarom zij niet deelnemen aan het project,
waarbij duidelijk is dat dat een gegronde reden is en hoe dat in het project wordt
opgevangen.
• De vorm gegeven organisatiestructuur binnen het samenwerkingsverband is logisch
en helder.
|
Voor elk beoordelingscriterium zoals hierboven genoemd kent elk lid van het eerdergenoemde
Ondernemerspanel Biotech Booster punten toe op een schaal van 0 tot en met 4. Ieder
lid van het Ondernemerspanel Biotech Booster beoordeelt individueel de volledige aanvraag
voor een proof of concept-project aan de hand van de beoordelingscriteria. Na de individuele
beoordeling van een aanvraag, wordt de subsidieaanvraag in een vergadering van het
Ondernemerspanel Biotech Booster behandeld. Tijdens deze vergadering bespreken de
leden de individuele beoordelingen en wordt vervolgens gezamenlijk een score per beoordelingscriterium
vastgesteld, evenals een totaalscore voor de subsidieaanvraag als geheel.
-
• Scoort een aanvraag na de gezamenlijke beoordeling op alle beoordelingscriteria voldoende
(2), goed (3) of zeer goed (4), dan leidt dit tot een positief advies van het Ondernemerspanel
Biotech Booster.
-
• Scoort een aanvraag op één of meer van de beoordelingscriteria zwaar onvoldoende (0)
of onvoldoende (1), dan leidt dit tot een negatief advies van het Ondernemerspanel
Biotech Booster.
Het resultaat van de beoordeling, wordt door het Ondernemerspanel Biotech Booster
aan de aanvrager verschaft. De aanvrager voegt de beoordeling van het Ondernemerspanel
Biotech Booster toe aan zijn subsidieaanvraag. Bij de subsidieaanvraag moet door de
aanvrager een positief advies van het Ondernemingspanel Biotech Booster worden toegevoegd.
De minister besluit – mede op basis van het advies van het Ondernemerspanel Biotech
Booster – over de toekenning of afwijzing van de subsidieaanvraag.