Artikel 1. Begripsbepalingen
[Regeling vervallen per 24-05-2025]
In deze regeling wordt verstaan onder:
-
Academische patiënt
Patiënten die topreferente zorg ontvangen.
-
Academische zorg
Het uitvoeren van topreferente zorg en innovatieve zorg, en de ontwikkeling van nieuwe
vormen van diagnostiek en behandeling. De omschrijving van academische zorg is opgenomen
in onderdeel B van de bijlage bij het Besluit beschikbaarheidbijdrage WMG (Stb. 2012, 396).
-
Beschikbaarheidbijdrage
Een bijdrage als bedoeld in artikel 56a van de Wmg.
-
Beschikbaarheidbijdrage academische zorg
Een beschikbaarheidbijdrage zoals bedoeld in de Beleidsregel beschikbaarheidbijdrage academische zorg 2023.
-
Compartiment 1
Dit compartiment is bedoeld voor zorgaanbieders waarbij de topreferente zorg niet
volledig bekostigd wordt via prestaties en tarieven.
-
DIS (DBC-Informatiesysteem)
Digitale databank zoals omschreven in de ‘Regeling verplichte aanlevering minimale dataset medisch specialistische zorg (MDS)’.
-
Diagnosegroep
Een diagnosegroep is een classificatiesysteem van de combinatie diagnose en specialismecode.
Het is een tabel afkomstig van de NFU en veelal gebaseerd op de ICD-10 classificatie.
De tabel bevat 3135 regels en onderscheidt 271 unieke groepen. Deze tabel is opgenomen
in de bijlage 3 bij deze nadere regel.
-
Meerkosten
Het verschil tussen de instellingsspecifieke kostprijzen van alle subtrajecten behorende
bij academische patiënten (zoals geïdentificeerd volgens de patiëntgebonden labelsystematiek)
en de referentie kostprijzen. Zowel de positieve als de negatieve verschillen dienen
hier te worden meegenomen.
-
Ontvangers
De ontvangers van de bbaz die op basis van de toegangscriteria zoals opgenomen in
artikel 5 van de Beleidsregel beschikbaarheidbijdrage academische zorg 2023 recht hebben op een beschikbaarheidbijdrage uit compartiment 1.
-
Ontwikkeling en Innovatie
Ontwikkeling en Innovatie hebben betrekking op het bedenken, uitproberen, systematisch
uittesten en verspreiden van nieuwe behandelingen en vormen van diagnostiek. Het betreft
uitsluitend die vormen van ontwikkeling en innovatie die steunen op fundamenteel wetenschappelijk
onderzoek.
-
Patiëntgebonden labels
Patiëntgebonden labels zijn zeven verschillende labels. Per label zijn variabelen
bepaald die van toepassing kunnen zijn op een patiënt; valt een patiënt onder een
van deze labels, dan is sprake van een academische patiënt. Dit zijn patiënten die
topreferente zorg krijgen. De verdeling van academische patiënten over de ontvangers
van de bbaz bepaalt de verdeling van het variabele deel van de bbaz over de ontvangers.
Zie de toelichting bij deze regeling voor een omschrijving van de zeven patiëntgebonden
labels.
-
Referentie kostprijs
De landelijk gemiddelde kostprijzen berekend over 2019 van de dbc-zorgproducten die
gekoppeld zijn aan deze subtrajecten ge(de)ïndexeerd naar het niveau van het jaar
waar de ontvangers zich over dienen te verantwoorden. In de referentie kostprijs zijn
de kostprijzen van de huidige ontvangers van de bbaz meegewogen.
-
Topreferente zorg
Topreferente zorg is zeer specialistische patiëntenzorg die:
-
– gepaard gaat met bijzondere diagnostiek en behandeling waarvoor geen doorverwijzing
meer mogelijk is;
-
– vereist een infrastructuur waarbinnen vele disciplines op het hoogste deskundigheidsniveau
samenwerken;
-
– is gekoppeld aan fundamenteel patiëntgericht onderzoek.
-
Unieke dbc-zorgproducten
Deze zorgproducten worden vrijwel uitsluitend geleverd door de huidige ontvangers
van de BBAZ. De tarieven van de DCB-zorgproducten zijn in zeer overwegende mate gebaseerd
op kostengegevens van de huidige BBAZ-ontvangers en dekken daarmee gemiddeld genomen
de (academische zorg) kosten voldoende. Er is sprake van unieke dbc-zorgproducten
als minstens 95% van het totaal geleverd wordt door ontvangers.
-
Variabel deel bbaz
Het variabele deel van de bbaz is het deel van de beschikbaarheidbijdrage dat de
kosten van de behandelde academische patiënten dekt. Voor de verantwoording van het
variabele deel is daarmee het aantal academische patiënten dat door de ontvangers
behandeld werd in voorgaande jaren bepalend.
-
Vast deel bbaz
Het vaste deel van de bbaz is het deel van de beschikbaarheidbijdrage dat de kosten
dekt voor het in stand houden van de kennis en infrastructuur voor het continue kunnen
leveren van academische zorg.
Artikel 2. Doel van de regeling
[Regeling vervallen per 24-05-2025]
Deze regeling beoogt om op transparante wijze vast te leggen welke gegevens de ontvangers
van de beschikbaarheidbijdrage academische zorg (bbaz) uit compartiment 1 verstrekken
aan de NZa en hoe zij deze gegevens aan de NZa verstrekken.
De regeling legt vast op welke wijze ontvangers van de bbaz zich dienen te verantwoorden
over het jaar 2023.
De verantwoording over het jaar 2023 heeft geen invloed op het bedrag dat de NZa vaststelt
voor dat jaar.
Artikel 3. Reikwijdte
[Regeling vervallen per 24-05-2025]
Deze regeling is van toepassing op de ontvangers van de beschikbaarheidbijdrage academische
zorg uit compartiment 1.
Artikel 4. Te verstrekken informatie
[Regeling vervallen per 24-05-2025]
4.1 Procedure
De procedure voor het verantwoordingsjaar 2023 is als volgt:
-
1. Uiterlijk 1 september 2023: de ontvanger levert de informatie terug aan de NZa zoals
uitgewerkt in artikel 4.2.1, lid 3 en artikel 4.2.2, lid 1. Daarbij maakt de ontvanger
gebruikt van de door de NZa geleverde data over de jaren 2019 en 2021, exclusief unieke
zorg, in csv-format, het toelichtingsdocument en de vulling van de DIS van de top
10 doorverwijzende ziekenhuizen. Tevens maakt de ontvanger gebruik van de door de
NZa aangeleverde referentiekostprijzen en indexcijfers om de meerkosten berekenen
en te indexeren.
-
2. Uiterlijk 1 november 2024: Bij eventuele onderverantwoording in eerste aanleg wordt
door de betreffende ontvanger en de NZa onderzocht hoe met maatwerk de vergelijking
tussen gerealiseerde kosten 2023 en de ontvangen beschikbaarheidbijdrage voor 2023
kan worden verbeterd.
-
3. De NZa stelt vervolgens de bbaz 2023 formeel vast conform de Beleidsregel beschikbaarheidbijdrage academische zorg 2023.
4.2 Verantwoording
De jaarlijkse verantwoording vindt plaats aan de hand van de volgende twee onderdelen:
4.2.1 Verantwoording patiëntgebonden labels:
De systematiek voor de verantwoording van de labels bestaat uit de volgende stappen:
-
1. De NZa berekent de score per label per ontvanger
-
2. De NZa verstuurt uiterlijk 1 maart 2024 de informatie via het uitwisselportaal naar
de ontvanger zoals genoemd in paragraaf 4.1, lid 1.
-
3. In de verantwoording worden de unieke dbc-zorgproducten voor de topreferente patiënten
niet meegeteld.
-
4. De ontvanger levert uiterlijk 1 september 2024 de volgende gegevens aan:
Kwantitatief
-
a. De kosten voor topreferente zorg betrekking hebbend op 2023, uitgedrukt in meerkosten
op instellingsniveau op basis van de topreferente patiënten uit het jaar 2019.
-
b. De meerkosten voor topreferente zorg betrekking hebbend op 2023, voor de vijf diagnosegroepen
met de hoogste meerkosten.
-
c. In een bijlage bij de verantwoording worden de kosten voor topreferente zorg betrekking
hebbend op 2023, uitgedrukt in meerkosten op instellingsniveau met als grondslag de
topreferente patiënten uit het jaar 2021.
-
d. In een bijlage bij de verantwoording de meerkosten voor topreferente zorg betrekking
hebbend op 2023, voor de vijf diagnosegroepen met de hoogste meerkosten op basis van
de topreferente patiënten uit het jaar 2021.
In aanvulling op bovenstaande geldt het volgende ten aanzien van de berekening van
de meerkosten:
Scope
Bij het bepalen van de kosten voor de subtrajecten is de volgende scope van toepassing.
Het gaat uitsluitend om verzekerde dbc-zorgproductie gerelateerd aan academische patiënten
die zijn uitgeleverd door de NZa zoals bedoeld onder artikel 4.1 inclusief zorgtype 51. De volgende zorg is uitgesloten bij het bepalen van meerkosten
voor de patiënten:
Kwalitatief
Een inhoudelijke uitwerking op instellingsniveau van de activiteiten van de ontvanger
gericht op academische patiëntenzorg.
-
5. De NZa controleert of de aanlevering van elke ontvanger compleet is; of alle informatie
geleverd is zoals omschreven in lid 3, sub a en b van dit artikel.
-
6. De informatie wordt niet gebruikt om de bbaz voor het jaar 2023 te muteren, maar wel:
-
a. door de NZa om de verantwoordings- en verdeelsystematiek waar nodig te verbeteren.
Met betrokken partijen worden de uitkomsten en verklaringen periodiek besproken, waarin
getoetst wordt of de systematiek verbeterd moet worden. Dit wordt dan opgenomen in
de verantwoording van het daarop volgende jaar;
-
b. door de ontvanger om zijn bedrijfsvoering waar nodig aan te passen;
-
c. Een traject voor maatwerk in te zetten en op te starten wanneer er sprake is van onderverantwoording
zoals beschreven in artikel 4.1.5.
-
d. Te leren over de impact van COVID-19 op het verdeel- en verantwoordingsmodel van de
bbaz en de robuustheid van de systematiek.
4.2.2 Verantwoording ontwikkeling en innovatie
De verantwoording van ontwikkeling en innovatie (O&I) ziet er als volgt uit:
-
1. De ontvanger levert uiterlijk 1 september 2024 de volgende gegevens aan:
Kwantitatief
-
a. De kosten voor ontwikkeling en innovatie betrekking hebbend op 2023, onderverdeeld
naar de volgende categorieën:
-
i. Innovatie gekoppeld aan de innovatiekalender van het Ministerie van VWS
-
ii. Investeringen ten behoeve van innovatieve apparatuur en fysici
-
iii. (Nog) niet vergoede zorg
-
iv. Klinische research en randvoorwaardelijke voorzieningen
-
v. Beschikbaarheid kennis en voorzieningen bij rampen, infecties en epidemieën
-
vi. Kennisdeling en consultatie
-
vii. Ontwikkeling kwaliteitsbeleid, richtlijnen en normeringen
-
viii. Databank-functie en big data-ontwikkeling
-
ix. Overkoepelende kosten
Kwalitatief
-
b. Een inhoudelijke omschrijving van welke activiteiten per kostencategorie zijn uitgevoerd
door de instelling in 2023, waarvan in elk geval categorie ix nader gespecificeerd
wordt.
-
2. De NZa stelt vast dat elke ontvanger de informatie heeft aangeleverd.
-
3. De informatie wordt niet gebruikt om de bbaz te muteren, maar wel:
-
a. door de NZa om de omschrijving van O&I en de te onderscheiden kostencategorieën te
verbeteren;
-
b. door de ontvangers om inzicht te krijgen in passendheid van de bbaz voor de kosten
verbonden aan het in stand houden van academische zorg.
-
c. Een traject voor maatwerk in te zetten en op te starten wanneer er sprake is van onderverantwoording
zoals beschreven in artikel 4.2 lid 4.
De richtlijnen voor het opstellen van de verantwoording per categorie zoals opgenomen
in artikel 4.2.2 lid 1 zijn verder uitgewerkt in de bijlage 2 – formulier huisspecifieke toelichting O&I en TRF 2023.
Artikel 5. Accountantsrapport
[Regeling vervallen per 24-05-2025]
De accountant doet onderzoek of bij het opstellen van de verantwoording van het vaste
deel van de beschikbaarheidbijdrage academische zorg, het van toepassing zijnde accountantsprotocol
is gevolgd en dat de opgegeven bedragen in de verantwoording voor de beschikbaarheidbijdrage
conform dit accountantsprotocol zijn bepaald.
De accountant rapporteert zijn bevindingen via een Rapport van feitelijke bevindingen
gericht aan de NZa. Het accountantsprotocol is opgenomen als bijlage bij de nadere
regel in bijlage 3 – accountantsprotocol vaste deel bbaz compartiment 1.
Artikel 6. Intrekken en vervallen oude regeling
[Regeling vervallen per 24-05-2025]
Gelijktijdig met de inwerkingtreding van deze regeling wordt de regeling Verantwoording bbaz 2022 compartimenten 1 en 2, met kenmerk NR/REG-2225, ingetrokken.
Artikel 7. Toepasselijkheid voorgaande regeling, bekendmaking, inwerkingtreding en
citeertitel
[Regeling vervallen per 24-05-2025]
Toepasselijkheid voorgaande regeling
De Regeling verantwoording bbaz 2022 compartimenten 1 en 2, met kenmerk NR/REG-2225, blijft van toepassing op gedragingen (handelen en nalaten)
van zorgaanbieders die onder de werkingssfeer van die regeling vielen en die zijn
aangevangen – en al dan niet beëindigd – in de periode dat die regeling gold.
Inwerkingtreding / bekendmaking
Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van
de Staatscourant waarin de regeling ingevolge artikel 5, aanhef en onder d, van de Bekendmakingswet wordt geplaatst.
De regeling ligt ter inzage bij de NZa en is te raadplegen op www.nza.nl
Citeertitel
Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling verantwoording bbaz 2023 compartiment
1.
Ondertekening