Artikel 4. Uitvoeringsverslag
[Regeling vervallen per 10-12-2024]
Het uitvoeringsverslag is een verantwoordingsinstrument waarmee de onder-toezicht-gestelde
(Wlz-uitvoerder) verantwoording aflegt aan de toezichthouder (de NZa) over de rechtmatige
en doelmatige uitvoering van de Wlz. In het uitvoeringsverslag staat de zorgplicht van de Wlz-uitvoerder centraal. Het
uitvoeringsverslag dient een beeld te geven van de uitvoering van de Wlz met behulp
van de doelen van de wet (zie bijlage 1 van Beleidsregel normenkader Wlz-uitvoerder):
de behaalde resultaten op het hoofddoel (zorgplicht), de inspanningen die daarvoor
nodig waren en de resultaten van die inspanningen (bijvoorbeeld op de randvoorwaardelijke
kerndoelen) en de knelpunten en verbeteracties in de uitvoering. De Wlz-uitvoerder
gaat in het uitvoeringsverslag in op het voorgaande kalenderjaar (t), het lopende
kalenderjaar (t+1) en waar mogelijk op de verwachtingen voor de volgende kalenderjaren.
In het uitvoeringsverslag betrekt de Wlz-uitvoerder de volgende onderdelen:
4.1 Verantwoording over zorgplicht in hoedanigheid van Wlz-uitvoerder
Alle Wlz-uitvoerders nemen dit onderdeel op in het uitvoeringsverslag.
In dit onderdeel legt de Wlz-uitvoerder enerzijds verantwoording af over de doelbereiking
voor de taken die rechtstreeks onder de verantwoordelijkheid van de Wlz-uitvoerder
vallen (zoals bijvoorbeeld de uitvoering van Wlz-zorg in het buitenland). Anderzijds
legt de Wlz-uitvoerder verantwoording af over de doelbereiking van de taken en werkzaamheden
die hij heeft uitbesteed (gemandateerde taken) aan zorgkantoren.
Dit onderdeel moet de NZa een duidelijk beeld geven van de wijze waarop de Wlz-uitvoerder
taken en werkzaamheden heeft uitbesteed aan zorgkantoren en de wijze waarop hij op
de uitvoering van deze taken en werkzaamheden door de zorgkantoren heeft toegezien.
Daarnaast moet het inzicht geven in de mate waarin de zorgkantoren er in zijn geslaagd
de uitbestedende Wlz-uitvoerder in staat te stellen om aan hun zorgplicht te voldoen
en de doelen van de Wlz te bereiken. De focus is daarbij gericht op de reflectie van de Wlz-uitvoerder op
het voldoen aan de zorgplicht door het zorgkantoor, voor alle verzekerden van alle
Wlz-uitvoerders in een regio. Het gaat niet om een verantwoording van het zorgkantoor
over de ‘eigen’ verzekerden voor elke individuele Wlz-uitvoerder.
De beoogde verantwoording vraagt van de Wlz-uitvoerder dat hij kritisch reflecteert
op het handelen van zorgkantoren met betrekking tot de uitbestede taken en werkzaamheden
en op de mate waarin de zorgkantoren de doelen van de Wlz hebben bereikt (doelbereiking), om te komen tot een overkoepelende conclusie over
het voldoen aan de zorgplicht door de zorgkantoren. Belangrijk daarbij is dat de Wlz-uitvoerder
deze overkoepelende conclusie en de doelbereiking onderbouwt met concrete resultaten.
De Wlz-uitvoerder laat hierbij niet alleen zien welke zaken goed gaan, maar ook waar
zaken niet (volledig) zijn gegaan zoals beoogd, welke lessen Wlz-uitvoerder en zorgkantoren
hieruit hebben getrokken en welke nieuwe acties en/of inspanningen daarop worden ingezet.
De Wlz-uitvoerder hanteert bij de uitwerking van dit onderdeel de volgende bouwstenen:
-
1 De Wlz-uitvoerder geeft aan op welke wijze informatie-uitwisseling over uitbestede
taken en werkzaamheden tussen zorgkantoren en Wlz-uitvoerder zijn ingericht en hoe
de Wlz-uitvoerder toeziet op de uitvoering van deze taken en werkzaamheden door de
zorgkantoren. Voor zover in ZN-verband gezamenlijk relevante informatie wordt uitgewisseld,
gezamenlijke (landelijke) knelpunten en verbetertrajecten in de Wlz-uitvoering wordt
opgepakt en op (een deel van) de uitbestede en gezamenlijke taken of werkzaamheden
wordt toegezien, kunnen de Wlz-uitvoerders een gezamenlijke verantwoording opnemen.
Daarbij geeft de Wlz-uitvoerder inzicht in welke informatie (KPI’s, management informatie,
et cetera) door de zorgkantoren binnen ZN-verband wordt gedeeld,die zicht geeft op
de realisatie van (onderdelen van) de zorgplicht en/of randvoorwaardelijke doelen
(bijvoorbeeld wachtlijsten voor het onderdeel tijdige zorg).
-
2 De Wlz-uitvoerder doet een kernachtige, overkoepelende uitspraak (conclusie) over
de mate waarin de zorgkantoren aan wie hij taken en werkzaamheden heeft uitbesteed
hem in staat stellen te voldoen aan zijn zorgplicht. De Wlz-uitvoerder geeft hierin
aan in hoeverre zorgkantoren erin zijn geslaagd voor tijdige, passende zorg van goede
kwaliteit te organiseren die doelmatig is. De Wlz-uitvoerder betrekt in zijn conclusie
alle relevante onderdelen van de zorgplicht (tijdigheid, passendheid, kwaliteit en/of
doelmatigheid). De Wlz-uitvoerder trekt deze conclusie op basis van onderbouwde reflectie
op het handelen (inspanningen) van de zorgkantoren met betrekking tot de uitbestede
taken en werkzaamheden en de resultaten daarvan.
-
3 Deze uitspraak onderbouwt de Wlz-uitvoerder met concrete resultaten die de zorgkantoren
hebben behaald voor de uitbestede taken en werkzaamheden en die gezamenlijk met de
vertegenwoordiging van de Wlz-uitvoerders (binnen ZN-verband) zijn uitgewisseld en
besproken. De Wlz-uitvoerder geeft hierbij feitelijk behaalde resultaten weer, zowel
kwantitatief als kwalitatief. Waar concrete resultaten niet beschikbaar zijn, licht
de Wlz-uitvoerder toe waarom resultaten niet gegeven kunnen worden. De Wlz-uitvoerder
kan in die gevallen wel goede voorbeelden weergeven ter onderbouwing.
-
4 De Wlz-uitvoerder laat zien dat hij reflecteert op zijn eigen handelen als uitbestedende
partij en op het handelen van de zorgkantoren aan wie hij taken en werkzaamheden heeft
uitbesteed en de resultaten daarvan. De Wlz-uitvoerder laat daarnaast zien welke lessen
Wlz-uitvoerder en zorgkantoren gezamenlijk op basis van het delen en bespreken van
uitgewisselde informatie over uitbestede taken / werkzaamheden hebben getrokken en
tot welke aanpassingen/verbeteringen en/of vervolgstappen dit heeft geleid en welk
doel daarbij wordt nagestreefd (PDCA-cyclus en eigen streefdoelen voor een bepaalde
periode).Deze bouwsteen kan onderdeel zijn van de gezamenlijke verantwoording (punt
1), indien dit ook gezamenlijk plaatsvindt.
4.2 Verantwoording over zorgplicht in hoedanigheid van zorgkantoor
Uitsluitend Wlz-uitvoerders die voor één of meerdere regio’s zijn aangewezen als zorgkantoor
nemen dit onderdeel in het uitvoeringsverslag op.
Dit onderdeel moet de NZa een duidelijk beeld geven van de mate waarin het zorgkantoor
erin slaagt aan zijn zorgplicht te voldoen en de doelen van de Wlz te bereiken. Daarnaast moet het inzicht geven in de lessen die het zorgkantoor trekt
uit het wel of niet voldoen aan de zorgplicht en uit het bereiken van de Wlz-doelen
en de verbeteracties die hij hierop inzet. Daarnaast moet het inzicht geven in de
fricties tussen vraag en aanbod en andere knelpunten die het zorgkantoor ervaart voor
de uitvoering van de Wlz.
De beoogde verantwoording vraagt van het zorgkantoor dat hij kritisch reflecteert
op zijn eigen handelen en op de mate waarin hij de doelen van de Wlz heeft bereikt (doelbereiking), om te komen tot een overkoepelende conclusie over
het voldoen aan de zorgplicht. Belangrijk daarbij is dat het zorgkantoor deze overkoepelende
conclusie en de doelbereiking onderbouwt met concrete resultaten. Het zorgkantoor
laat hierbij zowel zien welke resultaten er zijn gerealiseerd, alsook waar zaken niet
(volledig) zijn gelukt zoals beoogd, welke lessen hij hieruit heeft getrokken en welke
nieuwe acties en/of inspanningen hij daarop gaat inzetten.
Het zorgkantoor hanteert bij de uitwerking van dit onderdeel de volgende bouwstenen:
-
1 Het zorgkantoor doet een kernachtige, overkoepelende uitspraak (conclusie) over of
hij heeft voldaan aan zijn zorgplicht voor de cliënten in zijn regio(‘s). Het zorgkantoor
geeft hierin aan in hoeverre hij erin is geslaagd voor alle cliënten in zijn regio(‘s)
tijdige, passende zorg van goede kwaliteit te organiseren die doelmatig is. Het zorgkantoor
betrekt in zijn conclusie alle relevante onderdelen van de zorgplicht (tijdigheid,
passendheid, kwaliteit en/of doelmatigheid). Het zorgkantoor trekt deze conclusie
op basis van reflectie op zijn eigen handelen (inspanningen) en de resultaten daarvan.
-
2 Deze overkoepelende uitspraak onderbouwt het zorgkantoor met:
-
a Een nadere duiding van de uitspraak: Wanneer is voor het zorgkantoor volledig voldaan
aan de zorgplicht (het maximale gerealiseerd), hoe definieert het zorgkantoor de resultaatsverplichting
van de zorgplicht? Had het zorgkantoor (ook) meer specifieke (bijvoorbeeld tijd- of
situatieafhankelijke) streefdoelen vastgesteld voor de zorgplichtdoelen?
-
b De concrete resultaten die hij heeft behaald op gebied van tijdige, passende zorg
van goede kwaliteit die doelmatig is. Het zorgkantoor geeft hierbij feitelijk behaalde
resultaten weer, zowel kwantitatief als kwalitatief. Waar concrete resultaten niet
beschikbaar zijn, licht het zorgkantoor toe waarom resultaten niet gegeven kunnen
worden. Het zorgkantoor kan in die gevallen wel goede voorbeelden weergeven ter onderbouwing.
Het zorgkantoor geeft hierbij aan hoe deze resultaten zich verhouden tot de resultaatsverplichting
van de zorgplicht en zijn meer specifieke eigen streefdoelen.
-
c De inspanningen die het zorgkantoor heeft geleverd en hebben geleid tot de onder b
bedoelde behaalde resultaten.
-
d De wijze waarop hij de verschillende onderdelen van de zorgplicht (tijdigheid, passendheid,
kwaliteit en doelmatigheid) in samenhang met elkaar heeft uitgevoerd, en daar waar
bepaalde onderdelen niet gelijktijdig konden worden gerealiseerd, een zorgvuldige
afweging tussen de onderdelen heeft gemaakt. Aanvullende reflectie daarop in samenhang
met de andere onderdelen kan leiden tot onderbouwing waarom het niet volledig realiseren
van een (deel van een) bepaald onderdeel verdedigbaar is.
-
3 Daar waar het zorgkantoor inzicht geeft in zijn resultaten en inspanningen voor de
randvoorwaardelijke doelen (doelen vallend onder de kerndoelen), legt hij relaties
met wat dit betekent voor het kunnen realiseren van de zorgplicht en de verschillende
onderdelen daarbinnen. Op deze manier kan een goed beeld worden gegeven van welke
inzet van het zorgkantoor (en andere betrokkenen) nodig was om de zorgplicht maximaal
te realiseren. Het zorgkantoor is niet verplicht voor alle doelen zijn resultaten
en inspanningen weer te geven, maar kiest alleen voor die doelen die hij nodig heeft
om de relatie met de realisatie van de zorgplicht te onderbouwen of die anderszins
relevant zijn voor de verantwoording van het zorgkantoor.
-
4 Het zorgkantoor geeft inzicht voor welke cliënten(groepen) / situaties het wel is
gelukt aan de zorgplicht te voldoen en voor welke cliënten(groepen) / situaties niet.
Dit moet een voldoende duidelijk beeld geven van de relevante fricties tussen vraag
en aanbod en andere knelpunten, de gevolgen daarvan (in het bijzonder voor cliënten),
en de mate waarin het zorgkantoor actief werkt aan oplossingen.
-
5 Het zorgkantoor geeft inzicht in relevante risico’s voor het in de toekomst niet (kunnen
blijven) voldoen aan de zorgplicht en de wijze waarop hij deze mitigeert. Daar waar
hij het risico niet kan mitigeren, geeft hij duidelijk aan op welke wijze het risico
wel gemitigeerd kan worden en welke partijen daarbij nodig zijn.
-
6 Het zorgkantoor laat zien dat hij reflecteert op zijn eigen handelen en de resultaten
daarvan, welke lessen hij op basis hiervan heeft getrokken en tot welke aanpassingen/verbeteringen
en/of vervolgstappen dit heeft geleid en welk doel daarbij wordt nagestreefd (PDCA-cyclus
en eigen streefdoelen voor een bepaalde periode).
-
7 Het zorgkantoor laat zien op welke wijze hij uitvoering heeft gegeven aan verbeterpunten
en aanbevelingen die de NZa vanuit haar toezicht heeft teruggegeven.
4.3 Bestuursverklaring bij het uitvoeringsverslag
Het bestuur van de Wlz-uitvoerder ondertekent het uitvoeringsverslag en neemt expliciet
verantwoordelijkheid voor de juistheid en volledigheid van de aangeleverde gegevens
in het uitvoeringsverslag overeenkomstig de vereisten van deze regeling. De Wlz-uitvoerder
hanteert voor deze bestuursverklaring ten minste de standaardtekst zoals deze is opgenomen
in bijlage 1 van deze regeling.
Artikel 5. Financieel verslag
[Regeling vervallen per 10-12-2024]
Het financieel verslag geeft een beeld van de inkomsten en uitgaven en van het vermogen
waaronder de wettelijke reserve van een Wlz-uitvoerder en daarnaast van de financiële
geldstromen waar hij als Wlz-uitvoerder verantwoordelijkheid voor draagt. Met het
financieel verslag legt een Wlz-uitvoerder verantwoording af over de uitgaven die
hij heeft gedaan voor het doen leveren van zorg, het verstrekken van pgb aan de verzekerden
en voor de uitvoering van de verzekering. Op basis van het verstrekte beeld en de
verantwoording van de geldstromen kan de NZa als toezichthouder tot een oordeel komen
over de rechtmatigheid van deze uitgaven en de reserves. De regels voor het financieel
verslag beogen ook de onderlinge vergelijkbaarheid van de financiële verantwoordingen
van Wlz-uitvoerders te borgen.
5.1 Inhoud van het financieel verslag
5.2 Te hanteren modellen
-
1 De Wlz-uitvoerder stelt het financieel verslag op overeenkomstig het model financieel
verslag zoals afzonderlijk door de NZa gepubliceerd op het Publicatieplatform UitvoeringsContent
(PUC). De Wlz-uitvoerder levert de gegevens aan via het NZa aanvraagportaal.
-
2 De Wlz-uitvoerder past de vergelijkende cijfers in het financieel verslag niet aan.
5.3 De wettelijke reserve
-
1 De Wlz-uitvoerder neemt in zijn balans de toevoegingen en onttrekkingen aan de wettelijke
reserve op zoals bedoeld in art 4.6 van het Besluit Wfsv, waarbij de uitgangspunten als bedoeld in het model Financieel Verslag zoals genoemd
in artikel 5.2, worden gevolgd.
-
2 De Wlz-uitvoerder neemt in zijn balans een overschrijding van meer dan 20% van zijn
beheerskostenbudget op zoals dat is vastgesteld door het Zorginstituut Nederland op
grond van artikel 4.4 van het Besluit Wfsv voor dat jaar.
5.4 Verantwoordelijkheid
-
1 De Wlz-uitvoerder verantwoordt zich uitsluitend over de doelen en taken waarvoor de
verantwoordelijkheid bij hem ligt overeenkomstig de geldende wet- en regelgeving en
de afspraken uit het Convenant.
-
2 Daar waar sprake is van directe verantwoordelijkheid is de Wlz-uitvoerder verantwoordelijk
voor de volledigheid, de juistheid en de tijdigheid van de uitvoering van het proces
en voor de betrouwbaarheid van de gegevens die derden als input voor het proces aanleveren.
-
3 Daar waar sprake is van gebruikersverantwoordelijkheid moet de Wlz-uitvoerder zorgen
voor de juiste, volledige en tijdige uitvoering van een proces en is hij verantwoordelijk
voor de uitkomsten daarvan. De Wlz-uitvoerder mag echter uitgaan van de juistheid
en volledigheid van de gegevens die derden daartoe aanleveren. Op de betrouwbaarheid
van deze gegevens hoeft de Wlz-uitvoerder zelf geen controle uit te voeren. Indien
deze gegevens onvolledig of onbetrouwbaar mochten zijn, hoeft de Wlz-uitvoerder hierop
zelf geen aanvullende controles uit te voeren. Voorbeelden hiervan zijn gegevens die
het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ), de SVB, het CAK of de Basisregistratie Personen
(BRP) verstrekken. Het kan voorkomen dat de gegevens een bandbreedte bevatten. Als
dit het geval is gaat de Wlz-uitvoerder uit van de meest waarschijnlijke uitkomst.
De Wlz-uitvoerder neemt geen onzekerheid op voor het verschil tussen de meest waarschijnlijke
uitkomst en het maximum van de bandbreedte.
5.5 Bestuursverklaring bij het financieel verslag
Het bestuur van de Wlz-uitvoerder ondertekent het financieel verslag en neemt expliciet
verantwoordelijkheid voor de juistheid en volledigheid van de aangeleverde gegevens
in het financieel verslag overeenkomstig de vereisten van deze regeling. De Wlz-uitvoerder
hanteert voor deze bestuursverklaring ten minste de standaardtekst zoals deze is opgenomen
in bijlage 2 van deze regeling.
5.6 Het rechtmatigheidsoverzicht
-
1 De Wlz-uitvoerder neemt onrechtmatigheden waarvan het niet mogelijk is ze voorafgaand
aan de verantwoording te corrigeren, en geconstateerde onzekerheden over de rechtmatigheid
op in het rechtmatigheidsoverzicht. Ook onrechtmatigheden en onzekerheden uit voorgaande
jaren die nog niet zijn afgewikkeld, moet de Wlz-uitvoerder opnemen in het overzicht.
-
2 De Wlz-uitvoerder neemt in het rechtmatigheidsoverzicht per onrechtmatigheid of onzekerheid
het jaar op waarin de gerelateerde bedrijfslasten of bedrijfsopbrengsten via het financieel
verslag zijn gerapporteerd.
-
3 De Wlz-uitvoerder neemt in het rechtmatigheidsoverzicht het jaar waarin de onrechtmatigheid
of onzekerheid is gerapporteerd op. Wanneer sprake is van een toename van een eerder
gerapporteerde onrechtmatigheid of onzekerheid neemt de Wlz-uitvoerder de toename
op een afzonderlijke regel in het rechtmatigheidsoverzicht op. Wanneer een (deel van
een) onzekerheid een onrechtmatigheid wordt, rapporteert de Wlz-uitvoerder het jaar
waarin dit plaatsvindt als jaar van rapportage.
-
4 De Wlz-uitvoerder bepaalt de omvang van de onrechtmatigheden en onzekerheden aan de
hand van het bedrag dat opgenomen is in de exploitatierekening.
-
5 Indien een deel van een bedrag zoals opgenomen in de exploitatierekening onrechtmatig
of onzeker is, bepaalt de Wlz-uitvoerder de omvang van de onrechtmatigheden en onzekerheden
aan de hand van het deel dat onrechtmatig of onzeker is.
-
6 Een bedrag dat door de Wlz-uitvoerder als onrechtmatig is aangemerkt kan ook onzeker
zijn. In dit geval neemt de Wlz-uitvoerder zowel een onrechtmatigheid als een onzekerheid
op in het rechtmatigheidsoverzicht.
-
7 De Wlz-uitvoerder gebruikt voor het weergeven van de onrechtmatigheden en onzekerheden
als genoemd in lid 1, het sjabloon Rechtmatigheidsoverzicht dat is opgenomen in bijlage 2 van deze regeling.
5.7 Onrechtmatigheden en onzekerheden bij nacalculaties
-
1 De Wlz-uitvoerder neemt in het rechtmatigheidsoverzicht onrechtmatigheden op voor
nacalculaties van Wlz-zorgaanbieders waarvan de schaden zijn opgenomen in de exploitatierekening
waarbij een afkeurende verklaring is afgegeven. Indien mogelijk neemt de Wlz-uitvoerder
alleen het bedrag waarop de afkeurende verklaring betrekking heeft op in het rechtmatigheidsoverzicht.
-
2 De Wlz-uitvoerder neemt in het rechtmatigheidsoverzicht onzekerheden op voor nacalculaties
waarvan een controleverklaring ontbreekt of waarbij een oordeelonthouding is afgegeven.
Indien mogelijk neemt de Wlz-uitvoerder alleen het bedrag waarop een oordeelonthouding
betrekking heeft op in het rechtmatigheidsoverzicht.
-
3 Indien door de accountant van de Wlz-zorgaanbieder een oordeel met beperking is afgegeven
bij de nacalculatie onderzoekt de Wlz-uitvoerder de gevolgen hiervan op zijn verantwoording
en neemt indien gepast de beperking op in het rechtmatigheidsoverzicht bij het financieel
verslag.
5.8 Overzicht opvolging uitkomsten financieel rechtmatigheidsonderzoek NZa
-
1 Als de NZa in de terugkoppeling onderzoek financiële rechtmatigheid Wlz onrechtmatigheden en/of onzekerheden benoemd, waarvoor de NZa verwachting heeft geformuleerd,
beschrijft de Wlz-uitvoerder de opvolging van deze onrechtmatigheden en/of onzekerheden
in het overzicht opvolging financieel rechtmatigheidsonderzoek (bijlage 3).
-
2 Als de NZa in de terugkoppeling onderzoek financiële rechtmatigheid Wlz uitkomsten benoemd, waarvoor de NZa verwachting heeft geformuleerd, beschrijft de
Wlz-uitvoerder de opvolging van deze uitkomsten in het overzicht opvolging financieel
rechtmatigheidsonderzoek (bijlage 3).
Artikel 8. Toepasselijkheid voorafgaande regeling, bekendmaking, inwerkingtreding,
en citeertitel
[Regeling vervallen per 10-12-2024]
Toepasselijkheid voorafgaande beleidsregel
De Regeling uitvoeringsverslag en financieel verslag Wlz-uitvoerders, met kenmerk TH/NR-026, blijft van toepassing op besluiten en aangelegenheden die
hun grondslag vinden in die beleidsregel en die betrekking hebben op de periode waarvoor
die beleidsregel gold.
Inwerkingtreding / Bekendmaking
Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van
de Staatscourant waarin de regeling ingevolge artikel 5, aanhef en onder d, van de Bekendmakingswet wordt geplaatst en werkt terug tot en met 1 januari 2023.
De regeling ligt ter inzage bij de NZa en is te raadplegen op www.nza.nl.
Citeertitel
Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling uitvoeringsverslag en financieel verslag
Wlz-uitvoerder.