Deze regeling stelt voorwaarden en voorschriften voor de uitvoering van administratie
en controle door Wlz-uitvoerders, teneinde de goede uitvoering van de Wet langdurige zorg (Wlz) te bevorderen.
Deze regeling is van toepassing op de Wlz-uitvoerder.
Artikel 4. Bepalingen over de administratie
-
1 De administratie en de administratieve organisatie/interne beheersing moeten zodanig
zijn ingericht en werken dat de Wlz-uitvoerder in continuïteit beschikt over juiste
informatie van alle zorgverlening aan elke geïndiceerde rechthebbende op Wlz-zorg
en de daarmee gemoeide uitgaven, zodat hij in staat is de verzekering voor alle verzekerden
en in alle aspecten, volledig, juist en tijdig uit te voeren in het belang van elke
verzekerde en in het belang van de verzekering. Het bestuur van de Wlz-uitvoerder
moet de geautomatiseerde gegevensverwerking aansturen met als doel een betrouwbare
en actuele informatievoorziening te creëren, zodat hij betrouwbare informatie kan
verstrekken over de rechtmatigheid van de aanspraken van verzekerden en de rechtmatigheid
van de inkomsten en uitgaven.
-
4 De Wlz-uitvoerder heeft inzicht in de opzet, het bestaan en de werking van de voor
de cliëntvolgende bedrijfsadministratie relevante in de applicaties ingebouwde application
controls. De Wlz-uitvoerder stelt de blijvend juiste werking van deze application
controls over elk verantwoordingsjaar onafhankelijk vast.
Artikel 5. Algemene bepalingen over de controles
Artikel 6. Bepalingen over de organisatie van controleactiviteiten
-
1 De Wlz-uitvoerder heeft een toereikende organisatie voor de opzet, uitvoering en evaluatie
van de controleactiviteiten. De organisatie van de Wlz-uitvoerder is zodanig ingericht,
dat de Wlz-uitvoerder kan voldoen aan de bepalingen in deze regeling en, indien nodig,
tijdig kan bijsturen zodat de controledoelen worden bereikt.
Artikel 7. Bepalingen over controle-aanpak
Risico-analyse
-
1 De Wlz-uitvoerder stelt een risicoanalyse met voldoende reikwijdte en diepgang op
als basis voor het controleplan. In de risicoanalyse worden alle doelen van de Wlz, zoals opgenomen in de Beleidsregel normenkader Wlz-uitvoerder, betrokken. De Wlz-uitvoerder
waarborgt daarbij dat informatie beschikbaar is voor een dergelijke op doelbereiking
gerichte risicoanalyse.
Controleplan
-
4 De Wlz-uitvoerder beschikt over een controleplan voor de uitvoering van de controleactiviteiten,
gebaseerd op zijn actuele risicoanalyse, waarbij de Wlz-uitvoerder rekening houdt
met de bepaling in artikel 7.4 van de Rlz. De Wlz-uitvoerder beschrijft in het controleplan op welke wijze en met toepassing
van welke instrumenten hij de controledoelen zal realiseren. De controledoelen vloeien
voort uit de eisen van betrouwbaarheid en nauwkeurigheid zoals weergegeven in het
Protocol accountantsonderzoek Wlz-uitvoerders ten aanzien van het door de accountant uit te voeren onderzoek.
Specifieke bepalingen formele controle
-
5 De Wlz-uitvoerder betrekt de geautomatiseerde declaratieverwerking bij de nadere uitwerking
van de formele controle, zodanig dat er inzicht is of en op welke geprogrammeerde
controles er gesteund wordt, dan wel hoe dit voldoende is ondervangen door de inzet
van andere instrumenten.
Specifieke bepaling voor materiële controle en fraudeonderzoek
-
6 De Wlz-uitvoerder baseert haar algemene en specifieke controleplan voor de materiële
controle en het fraudeonderzoek op de Rlz. Om de daadwerkelijke levering van gedeclareerde zorg te beoordelen, maakt de Wlz-uitvoerder
gebruik van de instrumenten detailcontrole en/of enquête (gericht op risicogebieden)
voor zover nodig om de gestelde controledoelen te behalen.
Specifieke bepalingen voor onderzoek in verband met verstrekte pgb’s
-
8 De Wlz-uitvoerder legt betreffende de verstrekte pgb’s huisbezoeken af bij die steekproeven
van verzekerden die voortvloeien uit het controleplan. Uitgangspunt daarbij moet zijn
dat tenminste 33% van de totale populatie (op 1 juli van jaar t) verzekerden aan wie
een pgb is toegekend, wordt onderzocht op basis van de in 7.7 genoemde risicoanalyse.
Specifieke bepalingen voor fraudeonderzoek
-
11 De Wlz-uitvoerder legt op inzichtelijke wijze in zijn administratie vast op welke
wijze hij de controle op fraudesignalen heeft uitgevoerd als bedoeld in artikel 7.10, eerste lid, van de Rlz.
De Wlz-uitvoerder registreert signalen en onderzoek naar fraude en daarbij legt de
Wlz-uitvoerder ten minste vast:
-
• welke signalen van vermoeden naar fraude hij heeft ontvangen;
-
• welke signalen van vermoeden naar fraude betrekking hebben op de Wlz;
-
• welke signalen van vermoeden naar fraude betrekking hebben op verzekerden, welke op
zorgaanbieders, welke op het verstrekken van pgb en welke op interne fraude;
-
• in welke mate (aard, aantallen en bedragen) sprake is van daadwerkelijk geconstateerde
fraude;
-
• vervolgacties, inclusief de hieraan ten grondslag liggende afwegingen.
Artikel 8. Bepalingen over uitvoering van controles
Algemeen
Specifieke bepaling voor materiële controles
-
3 De Wlz-uitvoerder neemt een reactie van de zorgaanbieder, als bedoeld in artikel 7.8, lid 4, van de Rlz, op inzichtelijke wijze op in zijn administratie en vermeldt daarbij de wijze waarop
hij de reactie van de zorgaanbieder bij de vaststelling van de definitieve uitkomsten
van de detailcontrole heeft betrokken.
Specifieke bepaling voor fraudeonderzoek
Artikel 9. Bepalingen over vervolgacties en evaluatie
-
3 De Wlz-uitvoerder neemt, na constatering van fouten en onzekerheden, op inzichtelijke
wijze in zijn administratie op wat zijn vervolgacties zijn en wat zijn afwegingen
voor het instellen van vervolgacties zijn geweest.
-
4 De Wlz-uitvoerder borgt maatregelen, als onderdeel van de in 9.3 genoemde vervolgacties
om, indien de controles daartoe aanleiding geven, een noodzakelijk aanpassing van
bevoorschotting op te volgen en onterecht verstrekte financiële middelen terug te
vorderen, dan wel te verrekenen. De Wlz-uitvoerder neemt in zijn administratie de
gronden op voor de vaststelling dat de verstrekte financiële middelen onrechtmatig
waren.
Specifieke bepaling voor fraudeonderzoek
Artikel 10. Specifieke controles
-
3 De Wlz-uitvoerder verkrijgt, op basis van de te sluiten overeenkomsten, inzicht in
welke mate gecontracteerde zorgaanbieders zorg uitbesteden aan andere zorgaanbieders
of zelfstandigen zonder personeel (zzp’ers), die uiteindelijk de zorg daadwerkelijk
verlenen. De Wlz-uitvoerder gebruikt deze informatie om te toetsen of de kwaliteit
van de afgesproken zorgverlening (en zorgcontinuïteit) gewaarborgd blijft en of Wlz-middelen
niet oneigenlijk of ondoelmatig worden aangewend. Zo nodig onderneemt de Wlz-uitvoerder
actie in de vorm van nader onderzoek.
Artikel 11. Bepalingen over sturing en managementinformatie
-
3 De Wlz-uitvoerder betrekt de managementinformatie, bedoeld in artikel 11.2, bij de
uitvoering van zijn controle-activiteiten. De Wlz-uitvoerder breidt zijn controleactiviteiten
uit of scherpt deze aan, als uit de managementinformatie blijkt dat dat nodig is.
Artikel 13. Toepasselijkheid voorafgaande regeling, inwerkingtreding en citeertitel
Toepasselijkheid voorafgaande regeling
De Regeling controle en administratie Wlz-uitvoerders, met kenmerk TH/NR-013, blijft van toepassing op gedragingen (handelen en nalaten)
van Wlz-uitvoerders die onder de werkingssfeer van die regeling vielen en die zijn
aangevangen – en al dan niet beëindigd – in de periode dat die regeling gold.
Inwerkingtreding/Bekendmaking
Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van
de Staatscourant waarin de regeling ingevolge artikel 5, aanhef en onder d, van de Bekendmakingswet, wordt geplaatst.
De regeling ligt ter inzage bij de NZa en is te raadplegen op www.nza.nl.
Citeertitel
Deze regeling kan worden aangehaald als: ‘Regeling Controle en administratie Wlz-uitvoerder