Bijlage. Het normeringshandboek voor de doorstroomtoets po 2024 (bijlage als bedoeld
in artikel 1)
[Regeling vervallen per 01-01-2025]
Handboek normering 2024
[Regeling vervallen per 01-01-2025]
1. Inleiding
[Regeling vervallen per 01-01-2025]
De Regeling beoordelingsnormen doorstroomtoetsen po bevat algemeen verbindende voorschriften voor aanbieders van een tot het stelsel
toegelaten doorstroomtoets po. De Regeling beoordelingskader doorstroomtoetsen po schrijft voor dat een toets alleen zal worden erkend als de procedure om te komen
tot de beoordelingsnormen van de doorstroomtoets wordt gevolgd.
De technische specificaties voor de levering van de gegevens ten behoeve van de normering
en operationele afspraken zijn een nadere uitwerking van de regeling beoordelingsnormen en worden beschreven in dit handboek normering.
In de afzonderlijke hoofdstukken van dit handboek worden operationele afspraken beschreven
rondom de verschillende fasen van het normeringsproces. Het beschrijft procedures
aangaande dataverwerking, analyses en hoe resultaten tot beslissingen leiden. Ook
de rollen van de betrokkenen (zoals Stichting Cito, het CvTE) en de aanbieders van
de doorstroomtoetsen in elk van de fasen komt aan bod. Door deze afspraken te expliciteren
in het normeringshandboek ligt zoveel mogelijk van tevoren vast wat er van ieder verwacht
wordt. Het eindresultaat van deze stappen is een definitieve normering.
De normering van de doorstroomtoets OCW wordt uitgevoerd door Stichting Cito team
DOE/doorstroomtoets OCW, en valt buiten de procedures zoals opgesteld voor de landelijke
normering in dit handboek. In hoofdstuk 6 wordt een korte toelichting gegeven op de
normering van de doorstroomtoets OCW.
2. Planning
[Regeling vervallen per 01-01-2025]
In onderstaande tabel staat de planning van de normeringsfasen beschreven. Een gedetailleerde
beschrijving van de werkzaamheden is te vinden in het bijbehorende hoofdstuk. Bij
de beschrijving wie betrokken is bij een fase worden afkortingen gebruikt (AA= Alle
aanbieders; SC= Stichting Cito). Het is uiteraard mogelijk dat een stap eerder is
afgerond dan de deadline. Het CvTE kan in bijzondere gevallen genoodzaakt zijn de
genoemde data aan te passen en zal in dat geval de nieuwe planning met de toetsaanbieders
delen.
Fase
|
Code
|
Stap
|
Wie
|
Deadline
|
1. Datalevering
|
|
1.1
|
Leveren benodigde gegevens
|
AA aan SC
|
ma 19 februari (09:00)
|
|
a
|
Data volgens afgesproken format
|
|
|
|
b
|
Bekende problemen met (anker)items melden
|
|
|
|
1.2
|
Data check: aanpassingen / meer informatie nodig?
|
SC
|
ma 19 februari (12:00)
|
|
|
Per aanbieder: juiste / meer informatie aan leveren (kan vertragen)
|
Evt. aanbieder
|
ma 19 februari (17:00)
|
|
|
Bij alle aanbieders de checks akkoord? Naar fase 2
|
|
|
2. Kalibratie gezamenlijk ankeritems
|
|
2.1
|
Schaling van de (anker)opgaven
|
SC
|
|
|
a
|
Per referentieschaal: ankeropgaven evalueren
|
SC
|
wo 21 februari (09:00)
|
|
2.2
|
Levering resultaten
|
SC aan AA
|
do 22 februari (09:00)
|
|
a
|
Acties bij afwijkend functionerende items (globaal en per aanbieder)
|
|
|
|
b
|
Itemparameters gezamenlijk ankeritems
|
|
|
Re 1. (optioneel) Update datalevering
|
|
Re1.1
|
Definitieve datalevering aanbieders (optioneel)
|
AA aan SC
|
vr 23 februari (09:00)
|
|
Re1.2
|
Data check: aanpassingen / meer informatie nodig?
|
SC
|
vr 23 februari (10:00)
|
|
|
Per aanbieder: juiste / meer informatie aan leveren (kan vertragen)
|
Evt. aanbieder
|
vr 23 februari (12:00)
|
|
|
Bij alle aanbieders de checks akkoord? Naar fase 3
|
|
|
3: Normeringsprocedure IRT
|
|
3.1
|
Berekening van de normering via IRT
|
SC
|
|
|
a
|
Normering referentieniveaus
|
SC
|
|
|
b
|
Normering toetsadviezen
|
SC
|
|
|
3.2
|
Voorgenomen normering delen met aanbieders (check op fouten)
Toelichting advies
|
SC aan aanbieders
|
Ma 26 februari
(13.00)
|
|
3.3
|
Voorstel/presentatie voor normering aanleveren CvTE:
Voorlopige normeringsvergadering
|
SC aan CvTE
|
di 27 februari (09:00)
|
5. Definitieve beslissing normering
|
|
5.1
|
CvTE beslist over de definitieve normering
|
SC CvTE
|
Di 27 februari (uiterlijk 16:00)
|
|
5.2
|
Presentatie van definitieve normering aan afstemmingsoverleg
|
SC aan AA
|
Di 27 februari (16:00-18:00)
|
3. Datalevering
[Regeling vervallen per 01-01-2025]
De data dient op 19 februari om 9:00 aangeleverd te zijn. Pas wanneer de data gecontroleerd is, kan fase 2 (kalibratie
gezamenlijk ankeritems) gestart worden. Daarna wordt optioneel op 23 februari voor 9:00 nieuwe, aangevulde data aangeleverd. Het is geen verplichting, maar voor de campagne
zal aan iedere aanbieder gevraagd worden of zij de intentie hebben van deze gelegenheid
gebruik te maken. Het format en de controle van deze optionele levering zijn gelijk
aan die bij de initiële aanlevering. Het is de bedoeling dat zo veel mogelijk leerlingen
van alle onderwijstypen worden geleverd, dus ook speciaal onderwijs
Wanneer de controles uitwijzen dat er een verschil is tussen wat gevonden wordt en
wat verwacht wordt, zal de aanbieder zo spoedig mogelijk benaderd worden. Het is de
verantwoordelijkheid van de aanbieder de data correct aan te bieden. Stichting Cito
zal de data niet bewerken anders dan voorzien en beschreven is in de analyseprocedures.
Wanneer er vertragingen in aanlevering van de data optreden kan het normeringsproces
vertraging oplopen.
Het is de bedoeling dat een zo compleet mogelijke dataset geleverd wordt. Minimaal
moet de dataset bij de tweede datalevering 50% van het totale aantal inschrijvingen
van een toets bevatten, met minstens 1000 observaties per gezamenlijk ankeritem uit
de jaarset. Leerlingen die speciale toetsversies maken, zoals bijvoorbeeld bij de
toets voor blinden of slechthorenden, hoeven niet geleverd te worden en tellen niet
mee in deze eisen. Leerlingen die bijvoorbeeld een verklanking van de toets maken
dienen wel geleverd te worden.
De gegevens die geleverd zijn ten behoeve van de landelijke normering kunnen ook gebruikt
worden voor nadere analyses als daar behoefte aan is.
De data zal aangeleverd worden via de terminal server van het CvTE. Iedere aanbieder
heeft een map campagne_2024 waarin de data geplaatst wordt.
3.1. Landelijke normering
[Regeling vervallen per 01-01-2025]
3.1.1. Data en structuur
[Regeling vervallen per 01-01-2025]
De aanbieder levert voor de normering:
-
• Eén bestand met leerlinggegevens.
-
• Voor ieder onderdeel een apart bestand met toetsscores.
-
• Eén bestand met p-waarden en aantal observaties van de items die opgenomen zijn in
de analysedata (ter controle). Itemcodes dienen uniek te zijn over onderdelen heen.
-
• Representativiteitsgegevens in de vorm van alle bekende schooladviezen.
-
• Optioneel: een lijst met items die niet meetellen in de scoring.
De data worden aangeleverd in csv (uitgaande van de Nederlandse situatie, dus puntkomma-gescheiden
en komma als decimaalscheidingsteken). De teruggeleverde databestanden gebruiken ditzelfde
format. De aanbieders leveren geen aparte toetsbeschrijving.
3.1.2. Leerlinggegevens
[Regeling vervallen per 01-01-2025]
In het bestand met leerlinggegevens dienen de volgende variabelen opgenomen te worden:
Kolomnaam
|
Omschrijving
|
person_id
|
Leerlingidentificatiecode, numeriek of string. Niet herleidbaar naar persoonsgegevens.
|
populatie
|
Naam van populatie/toetsboekje/covariaat, optioneel en alleen van toepassing als er
daadwerkelijk populaties zijn die aanleiding geven tot verschillende groepering in
de MML-schatting.
|
schooltype
|
Schooltype, numeriek:
BO = 1
SBO = 2
SO = 3
overig = 4
|
schooladvies
|
Schooladvies, numeriek:
pro = 1
vmbo bb = 2
vmbo bb/kb = 3
vmbo kb = 4
vmbo kb/gt = 5
vmbo gt = 6
vmbo gt/havo = 7
havo = 8
havo/vwo = 9
vwo = 10
onbekend = 0 of >10
|
Als naamgeving van dit bestand wordt verwacht:
TOETS_leerlingen.csv
3.1.3. Scoringsgegevens
[Regeling vervallen per 01-01-2025]
Voor de scoringsgegevens wordt zowel wide-format als long-format data verwerkt. Indien
data in wide-format wordt aangeleverd dienen per onderdeel de volgende scoringsgegevens
opgenomen te worden:
Kolomnaam
|
Omschrijving
|
person_id
|
Leerlingidentificatiecode, numeriek of string
|
item_ids...
|
Voor ieder item een kolom met als naam het label van het item, met daarin de score:
0 = incorrect
1 = correct
leeg = missing by design
|
In wide-format data staat het complete resultaat van een leerling op één regel. Indien
data in long-format wordt aangeleverd dienen per onderdeel de volgende scoringsgegevens
opgenomen te worden:
Kolomnaam
|
Omschrijving
|
person_id
|
Leerlingidentificatiecode, numeriek of string
|
item_id
|
Itemlabel
|
item_score
|
Item score:
0 = incorrect
1 = correct
missing by design hoeft niet opgenomen te worden
|
In long-format data vormt ieder leerling-item-paar een aparte regel.
Als naamgeving van het bestand met scoringsgegevens wordt verwacht:
TOETS_[naam onderdeel in hoofdletters].csv
Voor de verplichte onderdelen worden de namen LEZEN, REKENEN en TAAL verwacht.
3.1.4. Representativiteitsgegevens
[Regeling vervallen per 01-01-2025]
Naast een controle op de representativiteit van de geleverde dataset, worden deze
gegevens gebruikt om de landelijke prestaties op de doorstroomtoetsen te vergelijken
met voorgaande jaren. De totale leerlingaantallen worden gevalideerd met behulp van
inschrijfgegevens van DUO. In het bestand met representativiteitsgegevens dienen de
volgende variabelen opgenomen te worden:
Kolomnaam
|
Omschrijving
|
schooladvies
|
Schooladvies, zelfde indeling als leerling gegevens
|
n
|
Aantal leerlingen met dit schooladvies in de complete dataset, ook van leerlingen die nog niet gescoord zijn, voor zover bekend en van
alle onderwijstypen samen
|
Als naamgeving van het bestand met representativiteitsgegevens wordt verwacht:
TOETS_representativiteit.csv
3.1.5. Controlegegevens
[Regeling vervallen per 01-01-2025]
In het controlebestand met p-waarden dienen tot slot de volgende gegevens te worden
aangeleverd:
Kolomnaam
|
Omschrijving
|
item_id
|
Itemlabel
|
onderdeel
|
Naam van het onderdeel in hoofdletters, overeenkomend met de onderdeelnamen in de
namen van de scoringsgegevens
|
n
|
Aantal observaties (alle onderwijstypen samen)
|
p_waarde
|
p-waarde van het item (alle onderwijstypen samen)
|
Als bestandnaam voor het controlebestand met p-waarden wordt verwacht:
TOETS_controle.csv
3.1.6. Optioneel: lijst van no score-items
[Regeling vervallen per 01-01-2025]
Als er items zijn die niet meetellen in de scoring van de toets kunnen deze meegeleverd
worden in een itemlijst. Op deze manier is het mogelijk een kalibratie uit te voeren
met behulp van alle (anker)items, maar kan de toets wel gescoord worden op dezelfde
wijze als de aanbieder dat uitvoert. Deze items kunnen aangeleverd worden in een plat
tekstbestand waarbij ieder itemlabel op een nieuwe regel staat. Als er geen lijst
wordt aangeleverd, wordt er vanuit gegaan dat alle items meetellen voor de scoring.
Als naamgeving van het bestand met no score-items wordt verwacht:
TOETS_noscore.dat
3.1.7. Controles
[Regeling vervallen per 01-01-2025]
Stichting Cito voert de volgende controles uit op de data en de kalibratie:
-
• Zijn alle bestanden aanwezig met de juiste namen en kolommen?
-
• Zijn leerlingidentificatiecodes uniek?
-
• Zijn alle schooltypes toegestaan?
-
• Zijn items per leerling uniek?
-
• Kloppen de p-waarden en aantallen observaties met het validatiebestand?
-
• Bevat ieder verplicht onderdeel ankeritems? (labels conform parameterbestand)
-
• Is het design verbonden?
-
• Check op correcte leerlingkoppeling door correlatiecoëfficiënten van verschillende
onderdelen uit te rekenen. Bij een correlatie lager dan 0,4 koppelt Stichting Cito
terug aan de aanbieder dat er een lage correlatie is geconstateerd, met het verzoek
de koppeling op leerlingniveau te controleren. Wanneer de aanbieder aangeeft dat de
lage correlatie correct is zal Stichting Cito de normering uitvoeren op de aangeleverde
data.
-
• DIF-analyse op gezamenlijk ankeritems door middel van een visuele inspectie en een
impactanalyse rondom de cesuurpunten van de referentieniveaus. Wanneer een item DIF
vertoont bij een aanbieder, wordt dit item bij deze aanbieder ‘omgelabeld’ en beschouwd
als een regulier item, waarbij de itemparameters niet meer gefixeerd zullen zijn op
de bekende itemparameters van het gezamenlijk anker. Deze procedure noemen we het
‘loskoppelen’ van het item.
-
• Met behulp van een populatieschatting op basis van de voorlopige schooladviezen wordt
een vergelijking tussen de aanbieders gemaakt van de prestaties op de referentieniveaus
en de verdeling van toetsadviezen. Hiervoor zal conditioneel op schooladvies een trekking
worden uitgevoerd uit de behaalde referentieniveaus en toetsadviezen van de volledige
landelijke populatie (voor zover de schooladviezen bekend zijn).
4. Kalibratie gezamenlijk ankeritems
[Regeling vervallen per 01-01-2025]
De data van alle doorstroomtoetsaanbieders wordt samengenomen, waarbij iedere aanbieder
als afzonderlijke populatie in de MML-kalibratie wordt meegenomen. Alleen leerlingen
van regulier BO worden meegenomen.
In het najaar van 2021 heeft een herijking plaatsgevonden, waarbij de schalen en cesuurpunten
van de landelijke normering opnieuw bepaald zijn. De bestaande gezamenlijk ankeritems
worden gefixeerd op deze schaal. De itemparameters op deze schaal worden voorafgaand
aan de campagne gedeeld met de aanbieders. Met behulp van een kalibratie van het twee-parameter
logistieke (2PL) model zullen de parameters van de nieuwe gezamenlijk ankeritems op
de door de gefixeerde items gedefinieerde schaal geschat worden. De kalibratie wordt
uitgevoerd met behulp van het R-package dexterMML.
Bij de kalibratie zijn er twee redenen om op voorhand opgaven uit te sluiten van de
kalibratie:
Als deze opgaven zijn verwijderd voeren we een initiële 2PL-kalibratie uit waarna
we items uit de dataset verwijderen met een a-parameter van minder dan 0.1.
Alle ankeritems worden gecontroleerd op mogelijk differentieel functioneren (DIF)
tussen aanbieders onderling, maar ook in vergelijking met afnames uit het verleden.
Na het uitschakelen of loskoppelen van items voeren we bovenstaande procedure opnieuw
uit. De bevindingen rapporteren we terug aan de aanbieders. In deze bevindingen staan:
-
• de itemparameters van de nieuwe ankeritems en/of eventueel opnieuw gekalibreerde ankeritems
-
• eventuele losgekoppelde dan wel uitgeschakelde ankeritems
-
• voor de reguliere items of ze de grens van a < 0.1 niet halen (dit kan immers wijzen
op sleutelfouten of andere problemen).
Uitgeschakelde of losgekoppelde items zullen voorzien worden van een toelichting en
plaatjes met karakteristieke itemcurves. De kalibratie wordt uitgevoerd met behulp
van het R-script kalibreer_anker.R.
4.1. Teruglevering itemparameters gezamenlijk anker
[Regeling vervallen per 01-01-2025]
Stichting Cito levert de aanbieders een csv-bestand met gekalibreerde itemparameters,
zowel van de bestaande als de nieuwe items van het gezamenlijk anker. Hierin staan
de volgende kolommen:
Kolomnaam
|
Omschrijving
|
item_id
|
Itemlabel
|
item_score
|
Score van het item (1)
|
beta
|
Moeilijkheidsparameter
|
SE_beta
|
Standaardfout op moeilijkheidsparameter
|
alpha
|
Discriminatieparameter
|
SE_alpha
|
Standaardfout op discriminatieparameter
|
onderdeel
|
Het onderdeel van het item
|
Als bestandsnaam wordt gebruikt:
ankerparameters_2024.csv
Tevens levert Stichting Cito dan aan de aanbieders een bestand met uitgeschakelde
items die een te lage discriminatieparameter kregen in de initiële 2PL-kalibratie.
Kolomnaam
|
Omschrijving
|
item_id
|
Itemlabel
|
onderdeel
|
Het onderdeel behorende bij het item
|
alpha
|
Discriminatieparameter
|
beta
|
Moeilijkheidsparameter
|
SE_alpha
|
Standaardfout op discriminatieparameter
|
SE_beta
|
Standaardfout op moeilijkheidsparameter
|
Als bestandsnaam wordt gebruikt:
TOETS_uitgeschakeld_ankerkalibratie.csv
5. Normeringsprocedure irt
[Regeling vervallen per 01-01-2025]
In dit hoofdstuk wordt aangegeven welke stappen genomen worden om tot de normering
te komen. Dit betreft de normering van de referentieniveaus en de toetsadviezen.
5.1. Irt-normering
[Regeling vervallen per 01-01-2025]
De IRT-normering wordt uitgevoerd door middel van een fixatie op de itemparameters
van het gezamenlijk anker. Dit gebeurt voor iedere toetsaanbieder apart, waarbij door
Stichting Cito net als bij de kalibratie van het gezamenlijk anker (zie hoofdstuk
4 Kalibratie gezamenlijk ankeritems) alleen items meegenomen worden die aan drie eisen voldoen: (1) meer dan 200 observaties;
(2) meer dan 1 gebruikte scorecategorie; en (3) in het 2PL een a-parameter van 0.1
of hoger. In de kalibratie worden dezelfde MML-populaties gebruikt als bij de kalibratie
van het gezamenlijk anker, en alleen leerlingen uit regulier BO worden meegenomen.
Zowel de itemparameters als de populatieparameters worden in de kalibratie geschat.
Alle stappen van de IRT-normering worden uitgevoerd met behulp van het R-script irt_normering.R.
Deze opgeleverde toetseigen itemparameters en populatieparameters, evenals de daaruit volgende percentages behaalde
referentieniveaus en toetsadviezen dienen slechts ter controle. Om de eigen toets
te normeren kunnen de toetsaanbieders niet zonder meer de itemparameters zoals opgeleverd
door Stichting Cito gebruiken. Bij een CAT heeft Stichting Cito bijvoorbeeld niet
de beschikking over alle itembankgegevens om precieze schattingen te maken van de
itemparameters van items met weinig observaties. Een toetsaanbieder zal dus zelf na
moeten gaan of het over voldoende gegevens beschikt om betrouwbaar te normeren, en
in het geval van een itembank na de afname een nieuwe bankkalibratie moeten uitvoeren
met de juiste fixatie op de schaal van het gezamenlijk anker. De globale cesuurpunten
voor de geharmoniseerde IRT-normering zoals beschreven in dit normeringshandboek kunnen
wel gewoon toegepast worden.
5.2. Referentieniveaus
[Regeling vervallen per 01-01-2025]
Nadat de itemparameters geschat zijn, worden voor de drie verplichte onderdelen vaardigheidsschattingen
uitgevoerd voor iedere leerling met behulp van Warm’s gemiddelde gewogen waarschijnlijkheidsschatter.
Deze vaardigheidsschattingen worden vervolgens vergeleken met de cesuurpunten voor
ieder van de referentieniveaus:
Tabel 1: cesuurpunten voor de referentieniveaus in de IRT-normering.
referentieniveau
|
cesuur 2PL
|
Lezen 1F
|
-2.12085
|
Lezen 2F
|
-0.81552
|
Rekenen 1F
|
-1.59269
|
Rekenen 1S
|
0.02194
|
Taalverzorging 1F
|
-2.00258
|
Taalverzorging 2F
|
-0.43391
|
Van iedere aanbieder zal de proportie referentieniveau behaald uitgerekend worden.
5.3. Toetsadviezen
[Regeling vervallen per 01-01-2025]
De cesuurpunten voor de toetsadviezen zijn gedefinieerd op een schaal met gemiddelde
latente vaardigheden (GLV), genomen over de drie verplichte onderdelen. De wegingsfactoren
van de verschillende onderdelen in dit gemiddelde zijn:
Tabel 2: wegingsfactoren van de onderdelen voor de GLV.
lezen
|
rekenen
|
taal
|
0.3000
|
0.4500
|
0.2500
|
De GLV’s worden vervolgens vergeleken met cesuurpunten om iedere leerling op basis
hiervan een toetsadvies toe te kennen:
Tabel 3: cesuurpunten voor de toetsadviezen op de GLV-schaal in de IRT-normering.
grenspunt
|
cesuur 2PL
|
pro/vmbo bb -> vmbo bb/kb
|
-2.16753
|
vmbo bb/kb -> vmbo kb/gl-tl
|
-1.13056
|
vmbo kb/gl-tl -> vmbo gl-tl/havo
|
-0.48615
|
vmbo gl-tl/havo -> havo/vwo
|
0.18100
|
havo/vwo -> vwo
|
0.79278
|
5.4. Teruglevering uitgeschakelde items
[Regeling vervallen per 01-01-2025]
Dit bestand bevat de items die uitgeschakeld zijn in de IRT-kalibratie omdat ze een
discriminatieparameter met een waarde lager dan 0.1 hebben gekregen in de initiële
2PL-kalibratie of te weinig observaties hadden. Als er geen items uitgeschakeld zijn
wordt een leeg bestand opgeleverd. De volgende kolommen zijn opgenomen:
Kolomnaam
|
Omschrijving
|
item_id
|
Itemlabel
|
onderdeel
|
Het onderdeel behorende bij het item
|
alpha
|
Discriminatieparameter
|
beta
|
Moeilijkheidsparameter
|
SE_alpha
|
Standaardfout op discriminatieparameter
|
SE_beta
|
Standaardfout op moeilijkheidsparameter
|
Als bestandsnaam wordt gebruikt:
TOETS_uitgeschakeld.csv
5.5. Teruglevering itemparameters
[Regeling vervallen per 01-01-2025]
Dit bestand bevat de itemparameters zoals geschat in de IRT-normering volgens het
2PL-model. De volgende kolommen zijn opgenomen:
Kolomnaam
|
Omschrijving
|
item_id
|
Itemlabel
|
onderdeel
|
Het onderdeel behorende bij het item
|
alpha
|
Discriminatieparameter
|
beta
|
Moeilijkheidsparameter
|
SE_alpha
|
Standaardfout op discriminatieparameter
|
SE_beta
|
Standaardfout op moeilijkheidsparameter
|
Als bestandsnaam wordt gebruikt:
TOETS_itemparameters.csv
5.6. Teruglevering populatieparameters
[Regeling vervallen per 01-01-2025]
Bevat de (MML-) populatieparameters zoals geschat in de IRT-normering in het 2PL-model
voor alle onderdelen. De volgende kolommen zijn opgenomen:
Kolomnaam
|
Omschrijving
|
populatie
|
Naam van populatie/toetsboekje/covariaat indien van toepassing, anders de naam van
de toets
|
group_n
|
Aantal leerlingen in de populatie
|
onderdeel
|
Het onderdeel
|
mu
|
Populatiegemiddelde
|
sd
|
Standaarddeviatie van de populatie
|
SE_mu
|
Standaardfout op het populatiegemiddelde
|
SE_sd
|
Standaardfout op de standaarddeviatie van de populatie
|
Als bestandsnaam wordt gebruikt:
TOETS_populatieparameters.csv
5.7. Teruglevering vaardigheidsschattingen
[Regeling vervallen per 01-01-2025]
Bevat voor iedere leerling de vaardigheid op ieder onderdeel in het 2PL-model, geschat
via Warm’s gemiddelde gewogen waarschijnlijkheid. Tevens zijn de berekende GLV’s en
de via de cesuren daaraan gerelateerde toetsadviezen hieraan toegevoegd. De volgende
kolommen zijn opgenomen:
Kolomnaam
|
Omschrijving
|
person_id
|
Leerlingidentificatiecode
|
schooltype
|
Schooltype, zelfde indeling als leerlinggegevens
|
theta_[onderdeel]
|
Vaardigheidsschatting voor ieder onderdeel
|
glv
|
GLV
|
toetsadvies
|
Toetsadvies volgens de IRT-normering
|
Als bestandsnaam wordt gebruikt:
TOETS_vaardigheden.csv
5.8. Teruglevering referentieniveaus
[Regeling vervallen per 01-01-2025]
Bevat een overzicht van de behaalde referentieniveaus in de IRT-normering in het 2PL-model,
waarbij alleen leerlingen uit regulier BO zijn meegenomen. De volgende kolommen zijn
opgenomen:
Kolomnaam
|
Omschrijving
|
onderdeel
|
Het onderdeel
|
niveau
|
Het referentieniveau
|
perc_behaald
|
Percentage behaald
|
Als bestandsnaam wordt gebruikt:
TOETS_referentieniveaus.csv
5.9. Teruglevering toetsadviezen
[Regeling vervallen per 01-01-2025]
Bevat een overzicht met behaalde toetsadviezen in de IRT-normering. Alleen leerlingen
uit regulier BO worden meegenomen. De volgende kolommen zijn opgenomen:
Kolomnaam
|
Omschrijving
|
toetsadvies
|
Het toetsadvies
|
perc_behaald
|
Percentage behaald
|
Als bestandsnaam wordt gebruikt:
TOETS_toetsadviezen.csv
5.10. Toepassing normering ten behoeve van leerlingrapportages
[Regeling vervallen per 01-01-2025]
De teruggeleverde resultaten vormen slechts een normeringsadvies op basis van de aangeleverde
data van de huidige afname met fixatie op de schaal van het gezamenlijk anker. Om
de IRT-normering toe te passen voor de leerlingrapportages kunnen niet zonder meer
de itemparameters zoals teruggeleverd gebruikt worden. Een toetsaanbieder beschikt
mogelijk over meer waarnemingen van de items dan geleverd zijn aan het CvTE. In dat
geval zal een nieuwe kalibratie door de toetsaanbieder de nauwkeurigheid vergroten.
Daarnaast worden bij een CAT bijvoorbeeld niet alle itembankgegevens gedeeld, die
noodzakelijk zijn om precieze schattingen te maken van de itemparameters van items
met weinig observaties. Een toetsaanbieder zal dus zelf na moeten gaan of het over
voldoende gegevens beschikt om betrouwbaar te normeren, en in het geval van een itembank
na de afname een nieuwe bankkalibratie moeten uitvoeren met de juiste fixatie op de
schaal van het gezamenlijk anker. Bij een eigen kalibratie met parameterfixatie op
de schaal van het gezamenlijk anker kunnen dan vervolgens de in dit handboek genoemde
cesuurpunten toegepast worden.
6. Normering bij inzet doorstroomtoets ocw
[Regeling vervallen per 01-01-2025]
Omdat een mogelijk inzetscenario van de doorstroomtoets OCW het uitlekken van gezamenlijk
ankeritems is, bevat de doorstroomtoets OCW geen gezamenlijk ankeritems. In plaats
van een parameterfixatie op het gezamenlijk anker, worden de vaardigheidsschalen in
de normering van de doorstroomtoets OCW gefixeerd door middel van een koppeling naar
de Centrale Eindtoets. De doorstroomtoets OCW bestaat namelijk uit items die via pretestafnames
zijn gekoppeld aan afnames van de Centrale Eindtoets. Omdat de Centrale Eindtoets
wel het gezamenlijk anker bevatte, kan via deze route de doorstroomtoets OCW op dezelfde
schaal gebracht worden als het gezamenlijk anker. Hiertoe zal een kalibratie met het
2PL-model gebruikt worden. Als deze schalen zijn overgezet, kunnen de cesuurpunten
voor de referentieniveaus en toetsadviezen zoals beschreven in dit handboek toegepast
worden om tot de waarden voor leerlingrapportages te komen.
Ruwweg worden twee scenario’s voor de inzet van de doorstroomtoets OCW voorzien:
-
1. Een kleinschalige inzet vanwege een gelokaliseerde calamiteit, minder dan 1000 leerlingen.
-
2. Een grootschalige inzet met hoge leerlingaantallen.
Bij een kleinschalige inzet zijn er te weinig observaties van de items uit de doorstroomtoets
OCW voor een betrouwbare kalibratie. In dat geval zal de doorstroomtoets OCW vooraf
gekalibreerd worden op basis van pretestgegevens, en worden de normeringen voor de
(leerling)rapportages op deze kalibraties gebaseerd. Bij een grootschalige inzet zal
wel een nieuwe kalibratie uitgevoerd worden op basis van de operationele afname. Voorwaarde
hiervoor is echter wel dat er voldoende tijd is voor de rapportagedeadline van 15 maart.
Of dit haalbaar is wordt beoordeeld en besloten in het calamiteitenteam.
Omdat het gezamenlijk anker niet wordt afgenomen in de doorstroomtoets OCW, zal de
toets niet gecontroleerd worden in de landelijke normering. Indien schooladviezen
beschikbaar zijn van de deelnemende leerlingen kunnen de resultaten van de doorstroomtoets
OCW wel meegenomen worden om inzicht te krijgen in de landelijke relatie tussen schooladviezen
en toetsadviezen. Hiertoe levert Stichting Cito team DOE/doorstroomtoets OCW een csv-bestand
met voor iedere leerling het schooltype, het schooladvies, en de geschatte latente
vaardigheden voor ieder onderdeel (zie voor de dataomschrijving de tabellen in paragraaf
3.3 en 5.7).
7. Datalevering ten behoeve van het toelatings- en doorstroomonderzoek
[Regeling vervallen per 01-01-2025]
7.1. Achtergrond
[Regeling vervallen per 01-01-2025]
Voor de normering moet o.a. toelatings- en doorstroomonderzoek (hierna: doorstroomonderzoek)
verricht worden. Doorstroomonderzoek houdt in dat gekeken wordt hoe de resultaten
die leerlingen behalen op een doorstroomtoets in groep 8 zich verhouden tot de schoolsoort
waarop zij zich de eerste drie jaar van het voortgezet onderwijs (vo) bevinden. De
voorspellende waarde van de toets wordt hiermee bepaald. Om dit te kunnen doen is
een koppeling nodig tussen twee typen data: toetsresultaten van individuele leerlingen
op de doorstroomtoets in groep 8 en (doorstroom)gegevens van de plaatsing van deze
leerling in het eerste, tweede en derde jaar van het voorgezet onderwijs.
7.2. Proces verwerking persoonsgegevens
[Regeling vervallen per 01-01-2025]
Het doorstroomonderzoek voert Stichting Cito uit voor het CvTE. Hierbij maakt Stichting
Cito gebruik van een gegevensbestand dat zijzelf samenstellen met gegevens van DUO
uit het Register Onderwijsdeelnemers (ROD) en gegevens die afkomstig zijn van de toetsaanbieders.
De gegevens die Stichting Cito nodig heeft, komen dus uit twee verschillende bronnen.
Voor het onderzoek is het noodzakelijk dat de bestanden met gegevens van leerlingen
van een aanbieder worden gekoppeld aan de gegevens van die leerling van DUO. Om de
koppeling tussen deze twee databronnen te kunnen maken, moeten de gegevens terug te
voeren zijn op individuele leerlingen en moeten er dus persoonsgegevens verwerkt worden.
Om het gebruik van persoonsgegevens tot een minimum te beperken zal gebruik gemaakt
worden van een pseudoniem per individuele leerling in de uitwisseling tussen enerzijds
toetsaanbieders en DUO en anderzijds Stichting Cito. Het doel van dit pseudoniem is
dus enkel het kunnen koppelen van de gegevens van individuele leerlingen afkomstig van de toetsaanbieders
en DUO, door Stichting Cito.
Door middel van het toepassen van een reeds bestaand pseudonimiseringsalgoritme kunnen
toetsaanbieders en DUO zelf een pseudoniem genereren. Doordat DUO en de toetsaanbieders vier dezelfde gegevens
van een individuele leerling in dit pseudonimiseringsalgoritme stoppen, komt hetzelfde
pseudoniem voor een individuele leerling eruit bij de twee verschillende bronnen.
Het pseudoniem per individuele leerling komt voor DUO en de toetsaanbieders in de
databestanden dan overeen, en deze databestanden met pseudoniemen worden vervolgens
gedeeld met Stichting Cito, waardoor Stichting Cito ten behoeve van het onderzoek
de bestanden samen kan voegen. Er is geen sleutel waarmee het pseudoniem weer teruggezet
kan worden door een ander dan degene die ook beschikt over de persoonsgegevens zelf.
Alleen DUO en de individuele aanbieders die de gegevens hebben geleverd kunnen het
pseudoniem weer koppelen aan de persoonsgegevens waarmee het pseudoniem is gegenereerd.
Op die manier beschikt Stichting Cito onder verantwoordelijkheid van het CvTE over
zo min mogelijk gevoelige gegevens om deze wettelijke taak goed uit te kunnen voeren.
7.3. Specificatie bestandlevering
[Regeling vervallen per 01-01-2025]
Datalevering als CSV
-
• Scheidingsteken ‘;’
-
• Teksten zonder aanhalingstekens
-
• Decimaal scheidingsteken: komma
-
• 1e regel bevat kolomnamen
Levering door DUO:
Naamgeving ‘DUO-dso-’ + [YYYYMMDD] + ‘.csv’
Pseudoniem
|
Zie specificatie CvTE
|
Toetssoort
|
Uit waardelijst ‘Toetssoort’
|
Ontheffing
|
J/N
|
Toetsscore
|
|
Kalenderjaar
|
YYYY
|
Referentieniveau rekenen
|
Uit waardelijst ‘Referentieniveau rekenen’
|
Referentieniveau lezen
|
Uit waardelijst ‘Referentieniveau taal’
|
Referentieniveau taalverzorging
|
Uit waardelijst ‘Referentieniveau taal’
|
Verblijfjaar
|
|
Leerjaar
|
|
Niveau
|
Uit waardelijst ‘NiveauVO’
|
Voorlopig schooladvies
|
Uit waardelijst ‘Schooladvies’
|
Definitief schooladvies
|
Uit waardelijst ‘Schooladvies’
|
Type onderwijs
|
Uit waardelijst ‘Type onderwijs’
|
Levering door aanbieders
Naamgeving [Toetssoort]-dso-’ + [YYYYMMDD] + ‘.csv’
Pseudoniem
|
Zie hoofdstuk 3.2.3
|
Toetssoort
|
Uit waardelijst ‘Toetssoort’
|
Afnamemodus
|
Uit waardelijst ‘Afnamemodus’
|
Toetsscore
|
|
Kalenderjaar
|
YYYY
|
Referentieniveau rekenen
|
Uit waardelijst ‘Referentieniveau Rekenen’
|
Referentieniveau lezen
|
Uit waardelijst ‘Referentieniveau Taal’
|
Referentieniveau taalverzorging
|
Uit waardelijst ‘Referentieniveau Taal’
|
Score GLV
|
de GLV1 is zoals bepaald door de aanbieder (dus inclusief eventuele optionele onderdelen
die meetellen voor het toetsadvies
|
Score lat.v.s. rekenen
|
Score lat.v.s. Rekenen1
|
Score lat.v.s. lezen
|
Score lat.v.s. Lezen1
|
Score Lat.v.s. taalverzorging
|
Score Lat.v.s. Taalverzorging1
|
Toetsadvies
|
Uit waardelijst ‘Toetsadvies’
|
1 De GLV en de lat. vaardigheid bij voorkeurin het 2PL
Waardelijsten
Toetssoort
|
Afnamemodus
|
Referentieniveaus rekenen
|
Referentieniveau taal
|
ROUTE_8
|
papier
|
L1F
|
L1F
|
ICE
|
digitaal
|
1F
|
1F
|
DIA
|
|
1S
|
2F
|
AMN
|
|
|
|
LEERLING_IN_BEELD
|
|
|
|
DOE
|
|
|
|
DOORSTROOMTOETS OCW
|
|
|
|
0011
|
|
|
|
NiveauVO
|
Toetsadvies
|
Schooladvies
|
pro
|
pro/vmbo bb
|
pro
|
vmbo bb
|
vmbo bb/vmbo kb
|
vmbo bb
|
vmbo kb
|
vmbo kb/vmbo gl-tl
|
vmbo bb/vmbo kb
|
vmbo gl
|
vmbo gl-tl/havo
|
vmbo kb
|
vmbo gl-tl
|
havo/vwo
|
vmbo kb/vmbo gt-tl
|
vmbo tl
|
vwo
|
vmbo gl-tl
|
havo
|
|
vmbo gt-tl/havo
|
vwo
|
|
havo
|
|
|
havo/vwo
|
|
|
vwo
|
Gegevensverwerkingen
Gegevensverwerking
|
Persoonsgegevens
|
1. DUO verzamelt gegevens uit het ROD.
|
1. Achternaam leerling
2. Geboortedatum leerling
3. Instellingscode (BRIN4)
4. Toetsscore leerling
5. Kalenderjaar doorstroomtoets
6. Toets ID
7. Referentieniveaus
8. Voorlopige en definitieve schooladvies VO door school
9. Verblijfjaar
10. Leerjaar
11. Niveau
12. Ontheffing
13. Type onderwijs
|
2. Toetsaanbieders verzamelen en genereren gegevens.
|
1. Achternaam leerling
2. Geboortedatum leerling
3. Instellingscode (BRIN4)
4. Toetsscore leerling
5. Kalenderjaar doorstroomtoets
6. Toetssoort
7. Referentieniveaus
8. Score op de gewogen latentevaardigheidsschaal
9. Scores op de latentevaardigheidsschaal van de losse terreinen
10. Toetsadvies
11. Afnamemodus
|
3. DUO en toetsaanbieders genereren een pseudoniem met een pseudonimiserings-algoritme.
|
1. Instellingscode (BRIN4)
2. Achternaam leerling
3. Geboortedatum leerling
4. Toetsscore leerling
|
4. DUO levert gegevens aan Stichting Cito.
|
1. Pseudoniem
2. Toets ID
3. Toetsscore leerling
4. Kalenderjaar doorstroomtoets
5. Referentieniveaus
6. Verblijfjaar
7. Leerjaar
8. Niveau
9. Voorlopige en definitieve schooladvies VO door school
10. Ontheffing
11. Type onderwijs
|
5. Toetsaanbieders leveren gegevens aan Stichting Cito.
|
1. Pseudoniem
2. Toetssoort1
3. Toetsscore leerling2
4. Kalenderjaar doorstroomtoets3
5. Referentieniveaus4
6. Score op de gewogen latentevaardigheidsschaal5
7. Scores op de latentevaardigheidsschaal van de losse terreinen6
8. Toetsadvies
9. Afnamemodus7
|
6. Stichting Cito koppelt de gegevens en voert onderzoek uit.
|
1. Pseudoniem
2. Toets ID
3. Toetsscore leerling
4. Kalenderjaar doorstroomtoets
5. Referentieniveaus
6. Score op de gewogen latentevaardigheidsschaal
7. Scores op de latentevaardigheidsschaal van de losse terreinen
8. Schooladviezen VO
9. Verblijfjaar
10. Leerjaar
11. Niveau
12. Toetsadvies
13. Ontheffing
14. Afnamemodus
15. Voorlopig en definitief schooladvies
16. Type onderwijs
|
1 Waardenlijst Toetssoort:
ROUTE_8 – Route 8
ICE – IEP Doorstroomtoets
DIA – Dia-doorstroomtoets
AMN – AMN Doorstroomtoets
LEERLING_IN_BEELD – Leerling in beeld-doorstroomtoets
DOE – Doe overheidsdoorstroomtoets
Doorstroomtoets OCW – Doorstroomtoets OCW
CET – Centrale eindtoets
2 Zie tabel op pagina 3.
3 Het kalenderjaar waarin de doorstroomtoets is afgenomen.
4 L1F, 1F, 2F of 1S
5 Op 3 decimalen afgerond.
6 Op 3 decimalen afgerond.
7 Papier of digitaal
Toelichting:
Hoewel het op het eerste gezicht lijkt alsof DUO en toetsaanbieders beide dezelfde
persoonsgegevens leveren, zit er toch een verschil tussen beide gegevenssets. DUO
beschikt in het ROD namelijk niet over de scores die leerlingen op elk toetsonderdeel
behalen, terwijl deze gegevens wel nodig zijn voor het uitvoeren van het doorstroomonderzoek.
De toetsaanbieders beschikken hier wel over. Daarentegen beschikken de toetsaanbieders
niet over de doorstroomgegevens (Verblijfjaar, Leerjaar, Niveau) maar DUO wel.