Tijdelijke regeling groot onderhoud banenstelsel Schiphol 2024

[Regeling vervallen per 07-11-2024.]
Geraadpleegd op 16-05-2025.
Geldend van 17-06-2024 t/m 06-11-2024

Tijdelijke regeling van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat van 14 februari 2024, nr. IENW/BSK-2024/62628, houdende vaststelling van vervangende grenswaarden geluidbelasting en vrijstelling van regels in het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol in verband met groot onderhoud aan het banenstelsel op de luchthaven Schiphol (Tijdelijke regeling groot onderhoud banenstelsel Schiphol 2024)

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,

Gelet op artikel 8.23, eerste lid, onderdelen a en b, van de Wet luchtvaart;

BESLUIT:

Artikel 1. Definities

[Regeling vervallen per 07-11-2024]

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • gebruiksjaar 2024: de periode van 1 november 2023 tot en met 31 oktober 2024;

  • LVB: Luchthavenverkeerbesluit Schiphol;

  • LVNL: Luchtverkeersleiding Nederland.

Artikel 2. Vervangende grenswaarden geluidbelasting

[Regeling vervallen per 07-11-2024]

  • 1 In plaats van de grenswaarden, genoemd in bijlage 2 van het LVB, gelden in het gebruiksjaar 2024 voor de in de onderstaande tabel genoemde handhavingspunten, de volgende vervangende grenswaarden:

    Tabel: Grenswaarden geluidbelasting in Lden handhavingspunten

    Handhavingspunt

    Grenswaarde

    2024 incl. onderhoud

    2024 excl. onderhoud

    delta dB

    Vervangende grenswaarde

    Maximum grenswaarde in geval van buitengewone weeromstandigheden

    1

    55,98

    53,22

    53,90

    –0,68

    55,30

    56,30

    2

    57,70

    54,82

    55,41

    –0,59

    57,11

    58,11

    3

    58,75

    54,55

    55,21

    –0,66

    58,09

    59,09

    4

    58,26

    54,54

    55,09

    –0,55

    57,71

    58,71

    5

    57,91

    53,68

    54,15

    –0,47

    57,44

    58,44

    6

    57,40

    54,44

    51,77

    +2,67

    60,07

    61,07

    7

    57,59

    53,80

    53,71

    +0,09

    57,68

    58,68

    8

    58,57

    54,59

    54,54

    +0,05

    58,62

    59,62

    9

    57,02

    53,42

    53,38

    +0,04

    57,06

    58,06

    10

    59,22

    57,28

    57,30

    –0,02

    59,20

    60,20

    11

    58,76

    56,57

    56,66

    –0,09

    58,67

    59,67

    12

    58,45

    56,68

    56,79

    –0,11

    58,34

    59,34

    13

    57,48

    56,14

    56,26

    –0,12

    57,36

    58,36

    14

    56,81

    54,61

    54,67

    –0,06

    56,75

    57,75

    15

    57,94

    55,67

    55,66

    +0,01

    57,95

    58,95

    16

    56,94

    54,88

    54,64

    +0,24

    57,18

    58,18

    17

    57,15

    55,34

    55,18

    +0,16

    57,31

    58,31

    18

    61,25

    60,90

    60,81

    +0,09

    61,34

    62,34

    19

    53,90

    54,13

    53,77

    +0,36

    54,26

    55,26

    20

    57,73

    59,95

    58,65

    +1,30

    59,03

    60,03

    21

    57,47

    56,59

    56,38

    +0,21

    57,68

    58,68

    22

    57,53

    54,52

    54,51

    +0,01

    57,54

    58,54

    23

    56,71

    55,93

    55,64

    +0,29

    57,00

    58,00

    24

    57,56

    56,93

    56,63

    +0,30

    57,86

    58,86

    25

    57,91

    58,97

    58,88

    +0,09

    58,00

    59,00

    26

    55,43

    55,19

    54,63

    +0,56

    55,99

    56,99

    27

    56,19

    55,51

    55,09

    +0,42

    56,61

    57,61

    28

    55,51

    54,53

    53,84

    +0,69

    56,20

    57,20

    29

    57,04

    55,67

    55,38

    +0,29

    57,33

    58,33

    30

    57,46

    59,65

    56,96

    +2,69

    60,15

    61,15

    31

    58,78

    57,07

    56,86

    +0,21

    58,99

    59,99

    32

    56,96

    56,63

    55,62

    +1,01

    57,97

    58,97

    33

    56,77

    53,73

    54,24

    –0,51

    56,26

    57,26

    34

    57,32

    55,72

    56,17

    –0,45

    56,87

    57,87

    35

    57,17

    54,07

    54,77

    –0,70

    56,47

    57,47

  • 2 In plaats van de grenswaarden, genoemd in bijlage 3 van het LVB, gelden in het gebruiksjaar 2024 voor de in de onderstaande tabel genoemde handhavingspunten, de volgende vervangende grenswaarden:

    Tabel: Grenswaarden geluidbelasting in Lnight handhavingspunten

    Handhavingspunt

    Grenswaarde

    2024 incl. onderhoud

    2024 excl. onderhoud

    delta dB

    Vervangende grenswaarde

    Maximum grenswaarde in geval van buitengewone weersomstandigheden

    1

    52,99

    48,87

    49,71

    –0,84

    52,15

    53,15

    2

    50,42

    45,11

    45,91

    –0,80

    49,62

    50,62

    3

    47,89

    42,42

    43,07

    –0,65

    47,24

    48,24

    4

    47,72

    43,70

    44,16

    –0,46

    47,26

    48,26

    5

    52,18

    48,44

    48,35

    +0,09

    52,27

    53,27

    6

    51,90

    47,88

    47,87

    +0,01

    51,91

    52,91

    7

    49,96

    46,35

    46,37

    –0,02

    49,94

    50,94

    8

    48,51

    45,37

    45,41

    –0,04

    48,47

    49,47

    9

    46,83

    43,61

    43,65

    –0,04

    46,79

    47,79

    10

    47,44

    44,41

    44,42

    –0,01

    47,43

    48,43

    11

    48,54

    45,67

    45,68

    –0,01

    48,53

    49,53

    12

    49,87

    47,28

    47,28

    0

    49,87

    50,87

    13

    50,53

    47,63

    47,59

    +0,04

    50,57

    51,57

    14

    52,44

    48,72

    48,63

    +0,09

    52,53

    53,53

    15

    52,41

    48,65

    49,10

    –0,45

    51,96

    52,96

    16

    51,32

    47,51

    47,95

    –0,44

    50,88

    51,88

    17

    52,38

    48,32

    48,77

    –0,45

    51,93

    52,93

    18

    47,51

    47,51

    45,20

    +2,31

    49,82

    50,82

    19

    46,02

    43,55

    43,00

    +0,55

    46,57

    47,57

    20

    46,15

    46,28

    44,91

    +1,37

    47,52

    48,52

    21

    43,75

    42,15

    42,16

    –0,01

    43,74

    44,74

    22

    44,17

    42,06

    41,84

    +0,22

    44,39

    45,39

    23

    45,79

    44,91

    43,99

    +0,92

    46,71

    47,71

    24

    46,15

    40,26

    40,81

    –0,55

    45,60

    46,60

    25

    48,84

    44,63

    45,36

    –0,73

    48,11

    49,11

Artikel 3. Vrijstellingen

[Regeling vervallen per 07-11-2024]

  • 1 Gedurende de periode van 19 februari 2024 tot en met 25 april 2024 waarin de Kaagbaan niet beschikbaar is vanwege groot onderhoud, geldt een vrijstelling voor het tijdvak tussen 23.00 uur en 6.00 uur van artikel 3.1.5, vierde lid, van het LVB voor:

    • a. landingen op baan 22 (Oostbaan richting het zuidwesten) voor zover geen van de andere banen beschikbaar of bruikbaar is;

    • b. starts vanaf baan 09 (Buitenveldertbaan richting het oosten);

    • c. starts vanaf baan 27 (Buitenveldertbaan richting het westen).

  • 2 Gedurende de periode van 13 mei 2024 tot en met 22 mei 2024 waarin de Buitenveldertbaan niet beschikbaar is vanwege groot onderhoud, geldt een vrijstelling voor het tijdvak tussen 23.00 uur en 6.00 uur van artikel 3.1.5, vierde lid, van het LVB voor landingen op baan 22 (Oostbaan richting het zuidwesten) voor zover geen van de andere banen beschikbaar of bruikbaar is.

  • 3 Gedurende de periode van 17 juni 2024 tot en met 28 juni 2024 waarin de Zwanenburgbaan niet beschikbaar is vanwege groot onderhoud, geldt een vrijstelling voor het tijdvak tussen 23.00 uur en 6.00 uur van artikel 3.1.5, vierde lid, van het LVB voor starts vanaf baan 18L (Aalsmeerbaan richting het zuiden).

  • 4 Gedurende de periode van 26 augustus 2024 tot en met 1 september 2024 waarin de Zwanenburgbaan niet volledig beschikbaar is vanwege groot onderhoud aan het Instrument Landing System (ILS), geldt een vrijstelling voor het tijdvak tussen 23.00 uur en 6.00 uur van artikel 3.1.5, vierde lid, van het LVB voor starts vanaf baan 18L (Aalsmeerbaan richting het zuiden).

  • 5 Gedurende de periode van 28 oktober 2024 tot en met 6 november 2024 waarin de Polderbaan niet beschikbaar is vanwege groot onderhoud, geldt een vrijstelling voor het tijdvak tussen 23.00 uur en 6.00 uur van artikel 3.1.5, vierde lid, van het LVB voor starts vanaf baan 36C (Zwanenburgbaan richting het noorden).

  • 6 Gedurende de periode van 28 oktober 2024 tot en met 6 november 2024 waarin de Polderbaan niet beschikbaar is vanwege groot onderhoud, geldt een vrijstelling voor het tijdvak tussen 23.00 uur en 6.00 uur van artikel 3.1.1, eerst lid, en 3.1.3, eerste en derde lid, van het LVB met betrekking tot de luchtverkeerwegen die voor vertrekkend verkeer vanaf baan 36C (Zwanenburgbaan richting het noorden) zijn aangewezen in bijlage 1 van het LVB op kaart 02/21.

Artikel 4. Beperkingen en voorschriften

[Regeling vervallen per 07-11-2024]

  • 1 Met het oog op de beperking van de geluidhinder wordt gedurende de periode van 19 februari 2024 tot en met 6 november 2024 de keuze voor het in gebruik nemen van een baancombinatie gebaseerd op de navolgende baanpreferentietabellen voor de periode van 6.00 uur tot 23.00 uur (tabel 1, tabel 5 en tabel 6) en voor de periode van 23.00 uur tot 6.00 uur (tabel 2, tabel 3 en tabel 4). Bij overschrijding van een grenswaarde in een handhavingspunt worden deze baanpreferentietabellen in het kader van het anticiperend handhaven betrokken bij de verantwoording van het baangebruik door LVNL.

    Tabel 1: Baanpreferentietabel van kracht gedurende de periode van 19 februari 2024 tot en met 25 april 2024 van 06.00 uur tot 23.00 uur indien de Kaagbaan niet beschikbaar is.

    Vereiste condities

    Preferentie

    Baancombinatie

    Landingsbaan 1

    (L1)

    Landingsbaan 2

    (L2)

    Startbaan 1 (S1)

    Startbaan 2 (S2)

    Goed zicht

    1

    36R

    36C

    36L

    36C

    36C

    36R

    36L

    09

    2

    18R

    18C

    18L

    18C

    18R

    27

    18L

    18C

    Marginaal zicht

    3a

    36R

    36C

    36L

    09

    3b1

    36C

    36R

    36L

    09

    1 Vanwege de fysieke kruising van de Aalsmeerbaan (18L/36R) en de Buitenveldertbaan (09/27) zal de Zwanenburgbaan (landen 36C) in de startpiek combinatie gebruikt worden als landingsbaan.

    Tabel 2: Baanpreferentietabel van kracht gedurende de periode van 19 februari 2024 tot en met 25 april 2024 van 23.00 uur tot 06.00 uur indien de Kaagbaan niet beschikbaar is.

    Vereiste condities

    Preferentie

    Baancombinatie

    Landingsbaan 1

    (L1)

    Landingsbaan 2

    (L2)

    Startbaan 1 (S1)

    Startbaan 2 (S2)

    Goed of marginaal zicht

    1

    36C

    36L

    2

    18R

    18C

    Tabel 3: Baanpreferentietabel van kracht gedurende de periode van 28 oktober 2024 tot en met 6 november 2024 van 23.00 uur tot 06.00 uur indien de Polderbaan niet beschikbaar is.

    Vereiste condities

    Preferentie

    Baancombinatie

    Landingsbaan 1

    (L1)

    Landingsbaan 2

    (L2)

    Startbaan 1 (S1)

    Startbaan 2 (S2)

    Goed of marginaal zicht

    1

    06

    36C

    2

    18C

    24

    Tabel 4: Baanpreferentietabel van kracht gedurende de periode van 17 juni 2024 tot en met 28 juni 2024 van 23.00 uur tot 06.00 uur indien de Zwanenburgbaan niet beschikbaar is.

    Vereiste condities

    Preferentie

    Baancombinatie

    Landingsbaan 1

    (L1)

    Landingsbaan 2

    (L2)

    Startbaan 1 (S1)

    Startbaan 2 (S2)

    Goed of marginaal zicht

    1

    06

    36L

    -

    2

    18R

    24

    -

    Tabel 5: Baanpreferentietabel van kracht gedurende de periode van 15 november 2023 tot en met 1 december 2023 van 06.00 uur tot 23.00 uur indien het ILS van de Polderbaan (baan 18R) niet, maar de Polderbaan zelf wel beschikbaar is.

    Vereiste condities

    Preferentie

    Baancombinatie

    Landingsbaan 1

    (L1)

    Landingsbaan 2

    (L2)

    Startbaan 1 (S1)

    Startbaan 2 (S2)

    Goed zicht én binnen UDP

    1

    06

    36R

    36L

    36C

    2

    18R

    27

    24

    18L

    3

    06

    09

    09

    36L

    4

    27

    18R

    24

    18L

    Goed zicht

    5a

    36R

    36C

    36L

    36C

    5b

    18R

    27

    18L

    18C

    Marginaal zicht

    6a

    36R

    36C

    36L

    09

    6b1

    36C

    36R

    36L

    09

    1 Vanwege de fysieke kruising van de Aalsmeerbaan (18L/36R) en de Buitenveldertbaan (09/27) zal de Zwanenburgbaan (landen 36C) in de startpiek combinatie gebruikt worden als landingsbaan.

    Tabel 6: Baanpreferentietabel van kracht gedurende de periode van 17 juni 2024 tot en met 1 september 2024 van 06.00 uur tot 23.00 uur indien het ILS van de Zwanenburgbaan (baan 18C of 36C) niet, maar de Zwanenburgbaan zelf wel beschikbaar is.

    Vereiste condities

    Preferentie

    Baancombinatie

    Landingsbaan 1

    (L1)

    Landingsbaan 2

    (L2)

    Startbaan 1 (S1)

    Startbaan 2 (S2)

    Goed zicht én binnen UDP

    1

    06

    36R

    36L

    36C

    2

    18R

    27

    24

    18L

    3

    06

    09

    09

    36L

    4

    27

    18R

    24

    18L

    Goed zicht

    5a

    36R

    27

    36L

    36C

    5b

    18R

    27

    18L

    18C

  • 2 Aanvullend op haar maandelijkse rapportage aan de inspecteur generaal op grond van artikel 2.5 of 2.6 van de Regeling milieu-informatie luchthaven Schiphol rapporteert LVNL gedurende de periode van 19 februari 2024 tot en met 6 november 2024 over de redenen van de inzet van een secundaire baan voor starts tijdens de genoemde periode voor groot baanonderhoud in de periode van 23.00 uur tot 06.00 uur.

Artikel 5. Inwerkingtreding

[Regeling vervallen per 07-11-2024]

Deze regeling treedt in werking met ingang van 19 februari 2024 en vervalt met ingang van 7 november 2024.

Artikel 6. Citeertitel

[Regeling vervallen per 07-11-2024]

Deze regeling wordt aangehaald als: Tijdelijke regeling groot onderhoud banenstelsel Schiphol 2024.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,

M.G.J. Harbers