Het financieel verslag is opgenomen in de bestuurlijke verantwoording burgerregelingen. In de bestuurlijke
verantwoording burgerregelingen wordt verantwoording afgelegd over het financieel
beheer ter borging van de rechtmatigheid van de uitvoering van de wettelijke regelingen
en taken door het CAK en de rechtmatige totstandkoming van de daaruit voortvloeiende
baten en lasten en activa en passiva van de financiële stromen. De nadere eisen die
worden gesteld aan de bestuurlijke verantwoording van het CAK zijn opgenomen in dit
model. De bestuurlijke verantwoording burgerregelingen bestaat uit drie componenten:
-
1. andere informatie die minimaal uit de volgende onderdelen bestaat:
-
a) voorwoord en inleiding;
-
b) de verantwoording over ordelijkheid en controleerbaarheid van het gevoerde financieel
beheer van de wettelijke taken;
-
c) de verantwoording over de borging van de rechtmatigheid van de financiële stromen;
-
d) de bestuursverklaring met eventuele bijlagen;
-
e) de verantwoording over hoeveel Schengen- en Engelstalige medicijnverklaringen zijn
afgegeven in het verantwoordingsjaar, inclusief een prognose van het verwachte aantal
aanvragen voor het volgende jaar;
-
f) de bijlage over de verantwoording van de uitvoering van de Subsidieregeling medisch noodzakelijke zorg aan onverzekerden;
-
g) de verantwoording over klachten en bezwaarschriften;
-
h) de verantwoording over de opvolging verbeterpunten vorige verslagjaar – NZa.
-
2. financiële overzichten van baten en lasten en toelichtingen daarop;
-
3. financiële overzichten van activa en passiva en toelichtingen daarop.
Ad 1: andere informatie
De andere informatie in de bestuurlijke verantwoording bestaat minimaal uit bovengenoemde
onderdelen a tot en met h. Onderdeel a spreekt hierbij voor zich. De verantwoording
bij de overige onderdelen wordt onderstaand nader beschreven.
Onderdeel b ‘de verantwoording over de ordelijkheid en controleerbaarheid van het
financieel beheer’
In dit onderdeel beschrijft het CAK onder andere in hoeverre de organisatorische maatregelen
ter borging van de rechtmatigheid gedurende het verantwoordingsjaar hebben gefunctioneerd.
Voor een nadere toelichting op de minimaal voorgeschreven inhoudelijke aandachtpunten
wordt verwezen naar paragraaf 3.1.
Onderdeel c ‘de verantwoording over de borging van de rechtmatigheid van de financiële
stromen’
Bij de verantwoording over de borging van de rechtmatigheid geeft het CAK aan op welke
manier en in hoeverre de rechtmatigheid van de in de bestuurlijke verantwoording burgerregelingen
opgenomen financiële stromen is gewaarborgd. Als in de uitvoering van de wettelijke
regelingen en taken wordt voldaan aan de voorschriften van de wet- en regelgeving,
dan zijn de betreffende processen en de daaruit voortvloeiende baten en lasten en
activa en passiva van de financiële stromen rechtmatig. Voor een nadere toelichting
wordt verwezen naar hoofdstuk 4.
Onderdeel d ‘de bestuursverklaring’
In de bestuursverklaring geeft de Raad van Bestuur van het CAK aan of de informatie
in de bestuurlijke verantwoording burgerregelingen een getrouw beeld geeft van de
uitvoering van de wettelijke regelingen en taken, in overeenstemming met het model
en de voor het CAK geldende wet- en regelgeving.
Onderdeel e ‘de verantwoording Schengen- en Engelstalige medicijnverklaringen’
Indien een burger naar het buitenland reist en medicijnen bij zich heeft die een of
meer bestanddelen bevatten die onder de Opiumwet vallen, is de burger verplicht om een Schengen- of Engelstalige medicijnverklaring
bij zich te dragen. Het CAK geeft deze verklaringen af. Ten aanzien van de beide verklaringen
gelden specifieke regels.
Het CAK neemt op verzoek van het Ministerie van VWS onder dit onderdeel op hoeveel
Schengen- en Engelstalige medicijnverklaringen zijn afgegeven in het verslagjaar.
Verder wordt een prognose opgenomen van het verwachte aantal aanvragen voor het volgende
jaar. Er is geen specifieke financiële stroom voor de afgifte van de Schengen- en
Engelstalige medicijnverklaringen. De door het CAK in dit kader gemaakte kosten worden
verantwoord onder de beheerskosten van het CAK. Deze kosten worden verantwoord in
de jaarrekening van het CAK.
Onderdeel f ‘bijlage verantwoording Subsidieregeling medisch noodzakelijke zorg aan onverzekerden’ (SOV)
Over de uitvoering van de SOV stelt het CAK op verzoek van het Ministerie van VWS
separaat een verantwoording op, voorzien van een controleverklaring van de externe
accountant. Volledigheidshalve neemt het CAK in de bestuurlijke verantwoording burgerregelingen
de bijlage op over de rechtmatige uitvoering van de SOV in het boekjaar.
Onderdeel g ‘de verantwoording over klachten en bezwaar’
In de bestuurlijke verantwoording burgerregelingen besteedt het CAK aandacht aan de
interne beheersing van de klachten- en bezwaarbehandeling binnen het CAK. Hierbij
besteedt het CAK aandacht aan de wijze waarop zij bewaakt dat klachten en bezwaarschriften
volgens de voorschriften van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) worden afgehandeld.
Onderdeel h.’de verantwoording over de opvolging verbeterpunten vorige verslagjaar
– NZa’
Het CAK geeft hierbij in een totaaloverzicht toelichting op de stand van zaken en
de voortgang in de opvolging van verbeterpunten in de uitvoering van de wettelijke
regelingen en taken door het CAK waarover de NZa heeft gerapporteerd in de toezichtsrapportage(s)
in voorgaand jaar en ook eerdere jaren indien die rapportagepunten nog niet zijn afgewikkeld.
Daarnaast dient een overzicht van (nog) niet opgevolgde onrechtmatigheden, fouten
en onzekerheden te worden verantwoord (van voorgaand verslagjaar en eerdere jaren).
Ad 2 en 3 ‘financiële overzichten’
In de financiële overzichten worden de baten en lasten van de financiële stromen opgenomen
in een totaaloverzicht en in specificatieoverzichten per financiële stroom met toelichtingen
daarop.
In de financiële overzichten worden de activa en passiva van de financiële stromen
opgenomen in een totaaloverzicht en in specificatieoverzichten per regeling, minimaal
in verloopoverzichten met balansstanden, balansmutaties en vergelijkende cijfers,
met toelichtingen daarop. In de toelichting wordt per financiële stroom opgenomen
welke taken het CAK uitvoert, het normenkader, de gehanteerde waarderingsgrondslag
en eventuele bijzonderheden en/of analyses van financiële ontwikkelingen ten overstaan
van voorgaand boekjaar. Dit betreffen de verloopoverzichten van de rekening-courantposities
en de openstaande vorderingen en een uitsplitsing per financiële stroom (m.u.v. de
baten en lasten van het verbindingsorgaan) voor de rekening-courant CAK – Zorginstituut.
Toelichting bij de ‘analyse debiteurenpositie’
Het CAK neemt in de financiële overzichten van de activa en passiva, indien van toepassing,
per financiële stroom debiteurenvorderingen op. Deze vorderingen worden gewaardeerd
tegen de reële waarde, gewoonlijk de nominale waarde, onder aftrek van noodzakelijk
geachte voorzieningen (zie bijlage 1). In de toelichting wordt een nadere uiteenzetting gegeven.
Daarnaast dient in de toelichting het verloop van de voorziening wegens oninbaarheid
van vorderingen op onverzekerden en wanbetalers te worden weergegeven. Het CAK vormt
deze conform de intern gehanteerde methodiek, met inachtneming van de procedures zoals
vastgelegd in het debiteurenbeleid cluster Buitenland en het debiteurenbeleid ‘Wanbetalers-
en Onverzekerdenregeling CAK’, alsmede de bepalingen uit de Awb omtrent verjaring. De te hanteren sjablonen en modellen die gebruikt worden in de
bestuurlijke verantwoording burgerregelingen volgen de inrichtingsvoorschriften zoals
opgenomen in bijlage 2 van dit model. De te hanteren uitgangspunten en waarderingsgrondslagen zijn opgenomen
in bijlage 1 van dit model.