Beleidsregel prestatiebeschrijvingen en tarieven modulaire zorg 2024

[Regeling vervallen per 29-06-2024 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2024.]
Geraadpleegd op 06-10-2024.
Geldend van 01-01-2024 t/m 28-06-2024

Beleidsregel prestatiebeschrijvingen en tarieven modulaire zorg 2024

Grondslag

Gelet op artikel 57, eerste lid, onderdelen b en c, van de Wet marktordening gezondheidszorg (Wmg), stelt de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) beleidsregels vast met betrekking tot het uitoefenen van de bevoegdheid om tarieven en prestatiebeschrijvingen vast te stellen.

Artikel 1. Begripsbepalingen

[Regeling vervallen per 29-06-2024 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2024]

In deze beleidsregel wordt, tenzij anders vermeld, verstaan onder:

  • modulair pakket thuis (mpt): het mpt bestaat uit één of meer losse vormen van zorg of dienst als bedoeld in artikel 3.1.1 van de Wet langdurige zorg (Wlz):

    • het schoonhouden van de woonruimte van de cliënt;

    • persoonlijke verzorging;

    • begeleiding;

    • verpleging;

    • behandeling, omvattende geneeskundige zorg van specifiek medische, specifiek gedragswetenschappelijke of specifiek paramedische aard die noodzakelijk is in verband met de aandoening, beperking, stoornis of handicap van de cliënt;

    • vervoer naar een plaats waar de cliënt gedurende een dagdeel begeleiding of behandeling ontvangt;

    • logeeropvang.

  • paramedische zorg: onder paramedische zorg wordt verstaan fysiotherapie, ergotherapie, logopedie en diëtetiek, voor zover sprake is van Wlz-zorg. Voor een duiding van paramedische zorg binnen de Wlz verwijzen wij naar het Wlz-Kompas van Zorginstituut Nederland.

  • dagbehandeling: Behandeling in groepsverband die in dagdelen wordt aangeboden. Alle zorg die nodig is tijdens de dagbehandeling, zoals persoonlijke verzorging, verpleging, begeleiding, hoort bij de dagbehandeling. Individuele behandeling kan onderdeel uitmaken van behandeling in groepsverband.

  • dagbesteding, begeleiding in groepsverband: dagbesteding (ook dagactiviteit genoemd) is een structurele tijdsbesteding met een welomschreven doel waarbij de cliënt actief wordt betrokken en die hem zingeving verleend.

    Bij begeleiding (in een groep) gaat het om activiteiten, waarmee een persoon wordt ondersteund bij het uitvoeren van algemene dagelijkse levensverrichtingen en bij het aanbrengen en behouden van structuur in en regie over het persoonlijk leven.

    Onder dagbesteding wordt niet verstaan:

    • een welzijnsactiviteit zoals zang, bingo, uitstapjes en dergelijke.

    • een reguliere dagstructurering die in de woon-/verblijfssituatie wordt geboden;

  • dagdeel: een dagdeel is een periode van maximaal vier aaneengesloten uren.

  • regiebehandelaar een functionaris die verantwoordelijk is voor de samenhang van de behandeling. Een regiebehandelaar ziet erop toe dat:

    • de continuïteit en de samenhang van de zorgverlening aan de cliënt wordt bewaakt en waar nodig een aanpassing van de gezamenlijke behandeling in gang wordt gezet;

    • er adequate informatie-uitwisseling en voldoende overleg is tussen bij de behandeling betrokken zorgverleners;

    • er één aanspreekpunt is voor het tijdig beantwoorden van vragen over de behandeling van de cliënt of diens verwante(n).

  • thuiszorgtechnologie: zorg of toezicht op afstand aan een cliënt met een indicatie voor de Wlz die op digitale wijze wordt ondersteund/gerealiseerd.

  • uur directe zorgverlening: een uur directe zorgverlening is de directe contacttijd in uren tussen zorgverlener en cliënt in de thuissituatie/werksituatie.

    Onder directe zorgverlening wordt niet verstaan:

    • activiteiten van niet-uitvoerenden (leidinggevenden, staf, administratie, management);

    • het maken en aanpassen van de planning;

    • het multidisciplinair overleg;

    • coördinatie van zorg op kantoor of bij verwijzers;

    • preventie en voorlichting in groepsverband, dan wel individueel op kantoor (met uitzondering van advies, instructie en voorlichting zoals vermeld in de prestatiebeschrijvingen verpleging en verzorging);

    • paramedische zorg tijdens begeleiding in een groep. Als sprake is van een- paramedische behandeling kan gebruik worden gemaakt van de prestatie ‘behandeling paramedisch’; reistijd, bijscholing, stage, intake (anders dan het eerste contact waarin de beoogde beroepskracht de uitvoeringslijn uitzet) en dergelijke;

    • werkoverleg.

  • uur directe zorgverlening voor uitsluitend de prestaties verpleging en persoonlijke verzorging: Voorbeelden van activiteiten die onder directe zorgverlening voor de prestaties verpleging en persoonlijke verzorging, zoals omschreven in artikel 7.2 en 7.4 van deze beleidsregel, kunnen vallen zijn:

    • Het opstellen en aanpassen van het zorgplan;

    • Bijwerken voortgangsrapportage.

    Ook wanneer een cliënt nog ergens anders verblijft dan thuis (bijvoorbeeld in een ziekenhuis, geriatrische revalidatiezorg, hospice) kan verpleging en verzorging worden verleend zolang er sprake is van directe zorgverlening. Hieronder wordt begrepen coördinatie en (warme) overdracht bij ontslag van de cliënt terwijl de cliënt dus nog ergens anders verblijft. Wat voorkomen dient te worden is dubbele bekostiging. Reguliere verpleging gedurende verblijf valt onder de bekostiging voor verblijf.

  • verplaatste directe contacttijd: Uitsluitend voor de prestaties verpleging en persoonlijke verzorging, zoals omschreven in artikel 7.2 en 7.4 van deze beleidsregel, geldt dat het mogelijk is om verplaatste directe contacttijd te declareren. Directe contacttijd kan, maar hoeft niet plaats te vinden in de thuissituatie/werksituatie. Indien directe contacttijd om efficiëntieredenen of om te voorkomen dat de zorgaanbieder te laat komt bij de volgende cliënt wordt verplaatst naar kantoor of een andere locatie spreken we over verplaatste directe contacttijd. Regelmatig komt het voor dat deze werkzaamheden als 'huiswerk' op de route worden verzameld en (een deel hiervan) na afloop van de route moeten gebeuren.

Voor overige begrippen die in deze beleidsregel gebruikt worden, maar niet hierboven vermeld staan, wordt verwezen naar de Beleidsregel definities Wlz.

Artikel 2. Doel van de beleidsregel

[Regeling vervallen per 29-06-2024 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2024]

Het doel van deze beleidsregel is om vast te leggen op welke wijze de NZa gebruik maakt van haar bevoegdheid om tarieven en prestatiebeschrijvingen vast te stellen op het gebied van het mpt.

Artikel 3. Reikwijdte

[Regeling vervallen per 29-06-2024 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2024]

Deze beleidsregel is van toepassing op de zorg of dienst als omschreven bij of krachtens de Wlz die wordt geleverd door zorgaanbieders.

Artikel 4. Prijspeil

[Regeling vervallen per 29-06-2024 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2024]

De loon- en materiële kosten van de beleidsregelwaarden bevatten de definitieve percentages 2023 en de voorschotpercentages 2024.

Indien binnen de beleidsregelwaarde een nhc is opgenomen (zie bijlage 2), dan bevat de nhc de jaarlijkse index van 2,5%.

Artikel 5. Beleidsregelwaarden voor tariefvaststelling en overige onderwerpen

[Regeling vervallen per 29-06-2024 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2024]

  • 1 Aanvaardbare kosten modulaire zorg

    Voor zover de aanvaardbare kosten bestaan uit modulair geboden zorg, dan worden die bepaald door de gehonoreerde productieafspraak met betrekking tot de prestaties en beleidsregelwaarden zoals vermeld in artikel 7 van deze beleidsregel.

  • 2 Tarieven

    De NZa stelt de tarieven in een tariefbeschikking vast op de bedragen zoals vermeld in artikel 7.

    De tarieven die de NZa vaststelt op basis van deze beleidsregel zijn maximumtarieven. Een maximumtarief is een tarief dat ten hoogste in rekening mag worden gebracht. Bij het maken van productieafspraken kunnen veldpartijen lagere tarieven afspreken.

    Het tarief dat zorgaanbieder en zorgkantoor/Wlz-uitvoerder voor een prestatie kunnen afspreken, is ten hoogste gelijk aan het in de beleidsregel en tariefbeschikking genoemde bedrag voor die prestatie. Het bedrag in de tariefbeschikking is gelijk aan de beleidsregelwaarde.

    De bedragen zijn per eenheid. Alle bedragen in deze beleidsregel zijn exclusief de vervoerskosten van de cliënt.

  • 3 Voorwaarden modulaire zorg

    De doelgroep, zoals vermeld in de prestatiebeschrijving, is afgeleid van de criteria voor toegang tot Wlz-zorg: somatische aandoening of beperking (som) of psychogeriatrische (pg) aandoening of beperking, lichamelijke handicap (lg), verstandelijke handicap (vg), zintuiglijke handicap (zg) en psychische stoornis (psy). De aard van de aandoening zoals die in het indicatiebesluit is vastgelegd, is leidend.

    De in deze beleidsregel genoemde prestaties kunnen alleen worden afgesproken en in rekening worden gebracht indien sprake is van één van de volgende omstandigheden:

      • cliënten waarvoor de Wlz-uitvoerder een mpt heeft verleend;

      • cliënten waarvoor de Wlz-uitvoerder een persoonsgebonden budget (pgb) heeft verleend en die de behandeling in natura ontvangen;

      • cliënten waarbij sprake is van een behandelbehoefte en een zorgzwaartepakket (zzp) exclusief behandeling of een volledig pakket thuis (vpt) exclusief behandeling wordt gedeclareerd. De voorwaarden waaronder de in deze beleidsregel genoemde behandelprestaties in combinatie met een zzp of vpt in rekening mogen worden gebracht, staan vermeld in de Beleidsregel prestatiebeschrijvingen en tarieven zorgzwaartepakketten en volledig pakket thuis;

      • cliënten die behandeling of dagbesteding behoeven tijdens het logeren.

  • 4 Opbouw beleidsregelwaarden

    Daar waar paramedische zorg onderdeel is van de prestatie is deze zorg in het bedrag van de prestatie verdisconteerd. Alle bedragen in deze beleidsregel zijn inclusief een normatieve kapitaallastencomponent.

  • 5 Thuiszorgtechnologie

    Naast de bekostiging van directe zorgcontacttijd via de overeengekomen prestaties en prijzen kunnen zorgaanbieders een aanvullende vergoeding overeenkomen met zorgkantoren voor zorg of toezicht die op afstand geleverd wordt en die op digitale wijze wordt ondersteund of gerealiseerd (thuiszorgtechnologie). Deze thuiszorgtechnologie ligt op het vlak van de zorgvormen verpleging, persoonlijke verzorging en/of begeleiding. Per cliënt die door middel van thuiszorgtechnologie zorg of toezicht ontvangt, kan maximaal 6,5 uur per maand tegen het afgesproken basistarief van de afgesproken zorgvorm worden gedeclareerd. Indien er sprake is van meerdere zorgvormen, dan geldt dat er voor deze verschillende zorgvormen bij elkaar opgeteld maximaal 6,5 uur vergoed worden. De 6,5 uur geldt niet apart voor elke zorgvorm. Het zorgkantoor en de zorgaanbieder maken samen afspraken over de thuiszorgtechnologie en de voorwaarden waar deze aan moet voldoen.

    Voor het declareren van deze uren zijn aparte prestaties en prestatiecodes opgenomen: thuiszorgtechnologie ten behoeve van persoonlijke verzorging (H138), thuiszorgtechnologie ten behoeve van verpleging (H139) en thuiszorgtechnologie ten behoeve van begeleiding (H306).

  • 6 Dagbesteding en dagbehandeling

    Dagbesteding (begeleiding in groepsverband) en dagbehandeling voor kinderen kan tot een leeftijd van 18 jaar worden afgesproken. De bijbehorende prestaties voor cliënten met een mpt zijn in deze beleidsregel uitgedrukt in dagdelen. Uitzondering hierop vormt de prestatie dagbesteding langdurig zorgafhankelijk (lza), deze is uitgedrukt per uur.

  • 7 Vervoer bij dagbesteding/dagbehandeling

    Een cliënt heeft op grond van de Wlz aanspraak op vervoer naar en van de dagbesteding/dagbehandeling wanneer deze cliënt hier redelijkerwijs op is aangewezen. In dat geval kan per aanwezigheidsdag waarop vervoer naar dagbesteding (begeleiding in groepsverband)/dagbehandeling plaatsvindt een vergoeding voor vervoer worden afgesproken. Deze vergoeding per dag is voor het vervoer naar en van de locatie waar de dagbesteding of dagbehandeling wordt aangeboden.

    De prestatiebeschrijving vervoer is opgenomen in de bijlage 1.

    Het gecontracteerde vervoer betreft het vervoer dat wordt geleverd door een professionele vervoerder (taxi-vervoer) waarmee de zorgaanbieder een contract heeft afgesloten. Het niet-gecontracteerde vervoer betreft alle overige vormen van vervoer, waaronder vervoer met vervoersmiddelen die eigendom zijn van de zorgaanbieder of een aan de zorgaanbieder gelieerde onderneming.

    De vervoersprestaties zijn opgenomen in artikel 7, zesde lid.

    • a. Vervoer in de gehandicaptenzorg

      De vervoersprestaties voor cliënten in de ghz zijn gebaseerd op een aantal cliëntkenmerken (het onderscheid tussen individueel vervoer en vervoer in groep, kind en volwassene, rolstoelgebonden en niet-rolstoelgebonden cliënten) en een aantal vervoerskenmerken (gecontracteerd vervoer, eigen vervoermiddel zorgaanbieder/ouder/vrijwilliger, eigen vervoermiddel cliënt, openbaar vervoer). Daarnaast is in de prestatie-indeling rekening gehouden met de postcode-afstand tussen de verblijfplaats van de cliënt en de plek waar de cliënt de dagbesteding ontvangt. De tabel bij de prestatiebeschrijving in de bijlage 1 geeft aan in welke prestatiecategorie een cliënt valt. Zorgaanbieders maken voor het declareren van vervoer naar en van de dagbesteding in de gehandicaptenzorg gebruik van de Tabel prestatiecategorieën vervoer dagbesteding/dagbehandeling ghz conform de prestatiebeschrijving in bijlage 1 van deze beleidsregel. Afhankelijk van de cliënt- en vervoerskenmerken valt het vervoer van een cliënt in een van de categorieën C0 tot en met C6.

      Afwijkingsmogelijkheid

      Zorgaanbieders in de gehandicaptenzorg en zorgkantoor hebben de mogelijkheid om in individuele gevallen af te wijken van de van toepassing zijnde categorie. Dit kan om twee redenen:

      • 1. Maatwerk

        De huidige indeling in zeven prestatiecategorieën sluit aan bij de huidige praktijk. Er kunnen echter situaties zijn dat het tarief voor de toepasbare categorie te hoog of te laag is. Indien er een structurele noodzaak is, kunnen zorgaanbieder en zorgkantoor in gezamenlijk overleg afwijken van de vastgestelde categorie-indeling zoals in bovenstaande tabel staat weergegeven. Met deze vrijheid om in afstemming met het zorgkantoor cliënten in een andere categorie te plaatsen, kan de vergoeding nog beter aansluiten bij de situatie van individuele zorgaanbieders. Een overeengekomen afwijking moet beargumenteerd worden vastgelegd.

      • 2. Minder administratie bij wisselende afstanden of vervoermiddelen

        Om tegemoet te komen aan zorgaanbieders die administratieve last ervaren bij wisselende vervoersafstanden of wisselend gebruik van verschillende vervoermiddelen, kunnen zorgaanbieders de volgende werkwijze hanteren:

        • bij wisselende vervoersafstanden het adres waar de cliënt geregistreerd staat (als verblijfsadres), of de dagbestedingslocatie waar de cliënt in de meeste gevallen naar toe gaat, of een gemiddelde afstand als uitgangspunt te nemen, en de categorie die daarbij hoort standaard te declareren, in plaats van de verschillen in afstanden tussen dagen/weken steeds in de administratie bij te houden;

        • bij wisselende manieren van vervoer als uitgangspunt voor declaratie de wijze van vervoer te nemen zoals cliënt in de meeste gevallen reist, in plaats van de wijze van vervoer steeds in de administratie te moeten aanpassen.

      Een zorgaanbieder moet het wel vastleggen wanneer hij deze werkwijze hanteert.

    • b. Vervoer in de sector vv

      Voor het vervoer van cliënten in de sector vv wordt aangesloten bij de tabel in de prestatiebeschrijving in bijlage 1 bij deze beleidsregel en bij de tabel in artikel 6, tweede lid, onder h. Er zijn aparte prestatiecodes voor vervoer in de vv, en de tabel wordt op een andere manier gehanteerd.

    • c. Vervoer ggz wonen

      De vervoersprestaties voor cliënten ggz wonen sluiten aan bij de vervoersprestaties voor cliënten in de gehandicaptenzorg, zoals hierboven beschreven. Wel zijn er aparte prestatiecodes voor de vervoersprestaties voor cliënten ggz Wonen. Op basis van de tabel Prestatiecategoriën vervoer dagbesteding/dagbehandeling ghz/ggz wonen in bijlage 1 kan ook voor de doelgroep ggz wonen bepaald worden in welke prestatiecategorie een cliënt valt.

Artikel 6. Overbruggingsperiode instroom sglvg en lvg

[Regeling vervallen per 29-06-2024 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2024]

Indien een cliënt geïndiceerd wordt voor een sglvg- of lvg-indicatie, maar er nog geen plaats is in een instelling die de bij dat profiel benodigde zorg kan leveren, kan volgens de Rlz, artikel 2.5, tweede lid, tijdelijk zorg geleverd worden middels een vpt, mpt, of via een intramurale zorgaanbieder. Deze vorm van overbruggingszorg geldt gedurende een periode van maximaal dertien weken. Op grond van artikel 3.3.6, derde lid, van de Wlz kan die termijn van dertien weken worden verlengd indien er zicht op is dat binnen afzienbare tijd na het aflopen van die termijn zorg geboden kan worden in een instelling voor sglvg of lvg cliënten.

Artikel 7. Prestatiebeschrijvingen en beleidsregelwaarden modulair pakket thuis

[Regeling vervallen per 29-06-2024 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2024]

De in artikel 5 beschreven beleidsregelwaarden voor tariefvaststelling zijn hieronder beschreven. De prestatiebeschrijvingen van de in dit artikel vermelde prestaties zijn opgenomen in de bijlage 1 bij deze beleidsregel.

1. Huishoudelijke hulp

Tabel 1 Huishoudelijke hulp

Prestatie

Prestatie-code

Br. Waarde

per uur

Huishoudelijke hulp1

H117

€ 39,74

1 Onder voorbehoud van een toekomstige wetswijziging waarbij de Wet langdurige zorg met terugwerkende kracht tot en met (ten minste) 1 april 2017 wordt gewijzigd in die zin dat de aanspraak schoonmaak als bedoeld in artikel 3.1.1, eerste lid, onderdeel a, onder 2°, van de Wlz, wordt aangepast naar huishoudelijke hulp.

2. Persoonlijke verzorging

Tabel 2 Persoonlijke verzorging (pv)

Prestatie

Prestatie-code

Br. Waarde per uur

Persoonlijke verzorging

H126

€ 67,47

Persoonlijke verzorging incl. beschikbaarheid

H127

€ 72,26

Thuiszorgtechnologie ten behoeve van persoonlijke verzorging

H138

€ 67,21

Persoonlijke verzorging Speciaal

H120

€ 87,74

3. Begeleiding individueel en begeleiding in groepsverband (dagbesteding)

a. Begeleiding individueel

Tabel 3 Begeleiding individueel in uren

Prestatie

Prestatie-code

Br. Waarde per uur

Begeleiding

H300

€ 75,57

Thuiszorgtechnologie ten behoeve van begeleiding

H306

€ 75,26

Begeleiding incl. beschikbaarheid

H150

€ 80,93

Begeleiding speciaal 1 (nah)

H152

€ 121,29

Begeleiding speciaal 2 (psy)

H153

€ 129,36

Begeleiding zg visueel

H301

€ 134,94

Begeleiding zg auditief

H303

€ 112,67

Begeleiding speciaal 2 (visueel)

H302

€ 165,84

Begeleiding speciaal 2 (auditief)

H304

€ 143,62

Tabel 4 Begeleiding in dagdelen

Prestatie

Prestatie-code

Br. Waarde per dagdeel

Nachtverzorging

H132

€ 63,92

Nachtverpleging

H180

€ 119,21

b. Begeleiding in groepsverband

Tabel 5 Ouderen

Prestatie

Prestatie-code

Br. Waarde per dagdeel

Dagbesteding basis

H531

€ 48,70

Dagbesteding somatisch ondersteunend

H800

€ 67,55

Dagbesteding psychogeriatrisch

H533

€ 70,04

Tabel 6 Verstandelijk gehandicapt

Prestatie

Prestatie-code

Br. Waarde per dagdeel

Dagbesteding vg licht

H811

€ 46,45

Dagbesteding vg midden

H812

€ 65,34

Dagbesteding vg zwaar

H813

€ 111,44

Dagbesteding vg kind licht

H814

€ 86,97

Dagbesteding vg kind midden

H815

€ 107,01

Dagbesteding vg kind zwaar

H816

€ 159,26

Dagbesteding vg kind gedrag

H818

€ 159,26

Tabel 7 Lichamelijk gehandicapt

Prestatie

Prestatie-code

Br. Waarde per dagdeel

Dagbesteding lg licht

H831

€ 66,38

Dagbesteding lg midden

H832

€ 77,72

Dagbesteding lg zwaar

H833

€ 85,14

Dagbesteding lg kind licht

H834

€ 94,90

Dagbesteding lg kind midden

H835

€ 109,85

Dagbesteding lg kind zwaar

H836

€ 132,13

Tabel 8 Ggz Wonen

Prestatie

Prestatie-code

Br. Waarde per dagdeel

Dagbesteding ggz Wonen-1

H001G

€ 63,81

Dagbesteding ggz Wonen-2

H002G

€ 72,83

Dagbesteding ggz Wonen-3

H003G

€ 62,32

Dagbesteding ggz Wonen-4

H004G

€ 78,88

Dagbesteding ggz Wonen-5

H005G

€ 101,37

Tabel 9 Zintuiglijk gehandicapt auditief

Prestatie

Prestatie-code

Br. Waarde per dagdeel

Dagbesteding zg auditief licht

H851

€ 66,47

Dagbesteding zg auditief midden

H852

€ 79,81

Dagbesteding zg auditief zwaar

H853

€ 95,05

Dagbesteding zg kind auditief licht

H854

€ 101,63

Dagbesteding zg kind auditief midden

H855

€ 122,54

Dagbesteding zg kind auditief zwaar

H856

€ 149,31

Tabel 10 Zintuiglijk gehandicapt visueel

Prestatie

Prestatie-code

Br. Waarde per dagdeel

Dagbesteding zg visueel licht

H871

€ 64,70

Dagbesteding zg visueel midden

H872

€ 69,93

Dagbesteding zg visueel zwaar

H873

€ 80,19

Dagbesteding zg kind visueel licht

H874

€ 85,73

Dagbesteding zg kind visueel midden

H875

€ 99,21

Dagbesteding zg kind visueel zwaar

H876

€ 121,56

Tabel 11 Langdurig zorg afhankelijk

Prestatie

Prestatie-code

Br. Waarde per uur

Dagbesteding lza

F125

€ 14,76

4. Verpleging

Tabel 12 Verpleging (vp)

Prestatie

Prestatie-code

Br. Waarde per uur

Verpleging

H104

€ 87,74

Thuizorgtechnologie ten behoeve van verpleging

H139

€ 87,40

Verpleging incl. beschikbaarheid

H128

€ 93,99

Verpleging speciaal

H106

€ 110,05

Verpleging speciaal aan kinderen tot 18 jaar incl. beschikbaarheid

H118

€ 142,95

Verpleging speciaal aan kinderen tot 18 jaar excl. Beschikbaarheid

H119

€ 110,07

5. Behandeling individueel en behandeling in een groep (dagbehandeling)

a. Behandeling individueel

Tabel 13 Behandeling individueel

Prestatie

Prestatie-code

Br. Waarde per uur

Behandeling som, pg, vg, lg, zg (so)

H335

€ 193,03

Behandeling som, pg, vg, lg, zg (avg)

H336

€ 193,03

Behandeling gedragswetenschapper

H329

€ 154,74

Behandeling paramedisch

H330

€ 109,92

Behandeling lvg

H325

€ 157,23

Behandeling IOG lvg

H334

€ 142,44

Behandeling sglvg

H338

€ 358,37

Behandeling Families First lvg

H331

€ 163,89

Behandeling zg visueel

H332

€ 178,35

Behandeling zg auditief

H333

€ 158,27

Tabel 14 Werkzaamheden in het kader van de Wet zorg en dwang (Wzd)

Prestatie

Prestatie-code

Br. waarde per prestatie

Medische verklaring in het kader van de Wet zorg en dwang – rechterlijke machtiging

H353

€ 639,85

Medische verklaring in het kader van de Wet zorg en dwang – inbewaringstelling

H354

€ 1.669,41

Beoordeling tot inbewaringstelling zonder afgifte medische verklaring in het kader van de Wet zorg en dwang

H355

€ 910,99

Verschijnen ter zitting in het kader van de Wet zorg en dwang

H356

€ 41,20

Reistoeslag zorgverlener bij verschijnen ter zitting in het kader van de Wet zorg en dwang, per 10 minuten

H357

€ 9,70

Voor de onderbouwing van de bovenstaande beleidsregelwaarden wordt verwezen naar de Beleidsregel overige geneeskundige zorg.

b. Behandeling in een groep

Tabel 15 Ouderen

Prestatie

Prestatie-code

Br. Waarde per dagdeel

Dagbehandeling ouderen som en pg

H802

€ 80,77

Tabel 16 Huntington

Prestatie

Prestatie-code

Br. Waarde per dagdeel

Gespecialiseerde dagbehandeling Huntington lg of som

H804

€ 101,62

Tabel 17 Verstandelijk gehandicapt

Prestatie

Prestatie-code

Br. Waarde per dagdeel

Dagbehandeling vg emg volwassenen

H819

€ 134,47

Dagbehandeling vg kind midden

H820

€ 131,29

Dagbehandeling vg kind zwaar

H821

€ 184,19

Dagbehandeling vg kind emg

H817

€ 184,19

Dagbehandeling vg kind gedrag

H822

€ 219,08

Tabel 18 Licht verstandelijk gehandicapt

Prestatie

Prestatie-code

Br. Waarde per dagdeel

Dagbehandeling lvg

H891

€ 171,74

Tabel 19 Lichamelijk gehandicapt

Prestatie

Prestatie-code

Br. Waarde per dagdeel

Dagbehandeling lg

H840

€ 119,11

6. Vervoer dagbesteding en dagbehandeling

Vervoer naar een plaats waar de cliënt gedurende een dagdeel dagbesteding of dagbehandeling ontvangt. Er zijn vervoersprestaties voor de vv, de ghz en ggz wonen.

Tabel 20 Vervoer dagbesteding/dagbehandeling

Prestatie

Prestatie-code

Br. Waarde per aanwezig-heidsdag

Vervoer dagbesteding/dagbehandeling vv – categorie 02

H8030

€ 9,29

Vervoer dagbesteding/dagbehandeling vv – categorie 1

H8031

€ 21,08

Vervoer dagbesteding/dagbehandeling vv – categorie 23

H8032

€ 28,84

Vervoer dagbesteding/dagbehandeling vv – categorie 33

H8033

€ 39,78

Vervoer dagbesteding/dagbehandeling vv – categorie 43

H8034

€ 55,58

Vervoer dagbesteding/dagbehandeling vv – categorie 53

H8035

€ 76,92

Vervoer dagbesteding/dagbehandeling vv – categorie 63

H8036

€ 113,88

Vervoer dagbesteding/dagbehandeling ghz – categorie 0

H886

€ 9,29

Vervoer dagbesteding/dagbehandeling ghz – categorie 1

H881

€ 21,08

Vervoer dagbesteding/dagbehandeling ghz – categorie 2

H882

€ 28,84

Vervoer dagbesteding/dagbehandeling ghz – categorie 3

H883

€ 39,78

Vervoer dagbesteding/dagbehandeling ghz – categorie 4

H884

€ 55,58

Vervoer dagbesteding/dagbehandeling ghz – categorie 5

H885

€ 76,92

Vervoer dagbesteding/dagbehandeling ghz – categorie 6

H887

€ 113,88

Vervoer dagbesteding/dagbehandeling ggz Wonen – categorie 0

H410

€ 9,29

Vervoer dagbesteding/dagbehandeling ggz Wonen – categorie 1

H411

€ 21,08

Vervoer dagbesteding/dagbehandeling ggz Wonen – categorie 2

H412

€ 28,84

Vervoer dagbesteding/dagbehandeling ggz Wonen – categorie 3

H413

€ 39,78

Vervoer dagbesteding/dagbehandeling ggz Wonen – categorie 4

H414

€ 55,58

Vervoer dagbesteding/dagbehandeling ggz Wonen – categorie 5

H415

€ 76,92

Vervoer dagbesteding/dagbehandeling ggz Wonen – categorie 6

H416

€ 113,88

2 Categorie 0 in de vv is voor niet gecontracteerd vervoer. Hieronder vallen bijvoorbeeld eigen vervoermiddel en openbaar vervoer. Categorie 1 in de vv is voor gecontracteerd vervoer, zowel voor niet rolstoelgebonden als rolstoelgebonden cliënten.

3 De categorieën C2 tot en met C6 in de sector vv zijn alleen voor cliënten met niet aangeboren hersenletsel en cliënten met vroege dementie die gespecialiseerde dagbesteding op grotere afstand ontvangen.

7. Reiskosten zorgverlener

Tabel 21 Reiskosten zorgverlener

Prestatie

Prestatie-code

Br. waarde per contact

Reiskosten prestaties behandeling

(H325 t/m H331 en H334 t/m H336 en H338)

H321

€ 36,17

Reiskosten prestaties behandeling

(H332 en H333)

H337

€ 29,84

Artikel 8. Prestatiebeschrijvingen modulair pakket thuis

[Regeling vervallen per 29-06-2024 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2024]

De prestatiebeschrijvingen die behoren bij de beleidsregelwaarden zoals vermeld in artikel 7 zijn bijgevoegd in bijlage 1 bij deze beleidsregel. Deze bijlage maakt onlosmakelijk deel uit van deze beleidsregel.

Artikel 9. Intrekken oude beleidsregel

[Regeling vervallen per 29-06-2024 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2024]

Gelijktijdig met de inwerkingtreding van deze beleidsregel wordt de Beleidsregel prestatiebeschrijvingen en tarieven modulaire zorg 2023, met kenmerk BR/REG-23121b, ingetrokken.

Gelijktijdig met de inwerkingtreding van deze beleidsregel wordt de al wel gepubliceerde maar nog niet in werking getreden Beleidsregel prestatiebeschrijvingen en tarieven modulaire zorg 2024, met kenmerk BR/REG-24122, ingetrokken.

Artikel 10. Toepasselijkheid voorafgaande beleidsregel, bekendmaking, inwerkingtreding, terugwerkende kracht en citeertitel

[Regeling vervallen per 29-06-2024 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2024]

Toepasselijkheid voorafgaande beleidsregel

De Beleidsregel prestatiebeschrijvingen en tarieven modulaire zorg 2023, met kenmerk BR/REG-23121b, blijft van toepassing op besluiten en aangelegenheden die hun grondslag vinden in die beleidsregel en die betrekking hebben op de periode waarvoor die beleidsregel gold.

Inwerkingtreding/Bekendmaking

Deze beleidsregel treedt in werking met ingang van 1 januari 2024.

Ingevolge artikel 5, aanhef en onder e, van de Bekendmakingswet, zal deze beleidsregel in de Staatscourant worden geplaatst.

De beleidsregel ligt ter inzage bij de NZa en is te raadplegen op www.nza.nl.

Voorbehoud

De Beleidsregel prestatiebeschrijvingen en tarieven modulaire zorg 2024 wordt door de NZa vastgesteld onder voorbehoud van een toekomstige wetswijziging van de Wlz, waarbij de aanspraak schoonmaak, als bedoeld in artikel 3.1.1, eerste lid, onderdeel a, onder 2°, van de Wlz, met terugwerkende kracht tot en met (ten minste) 1 april 2017 wordt gewijzigd naar huishoudelijke hulp.

In het geval de bovengenoemde wetswijziging geen doorgang zal vinden, zal de NZa aangeven welke prestatiebeschrijving gehanteerd moet worden voor de aanspraak op schoonmaak.

Indien er naar aanleiding van voornoemde besluitvorming nog aanpassingen dienen plaats te vinden in de beleidsregel, zal de NZa een gewijzigde beleidsregel vaststellen. Dit betekent dat indien de NZa geen beleidsregel heeft vastgesteld die de voorliggende vervangt, de voorliggende beleidsregel onverkort van toepassing is.

Citeertitel

Deze beleidsregel wordt aangehaald als: Beleidsregel prestatiebeschrijvingen en tarieven modulaire zorg 2024.

Bijlage 1

[Regeling vervallen per 29-06-2024 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2024]

[Red: Niet opgenomen.]

Bijlage 2

[Regeling vervallen per 29-06-2024 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2024]

[Red: Niet opgenomen.]