Subsidieregeling ontwikkeladvies praktisch opgeleiden

[Regeling vervallen per 19-12-2023.]
Geraadpleegd op 05-05-2025.
Geldend van 02-10-2023 t/m 18-12-2023

Regeling van de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid van 25 september 2023, nr. 2023-0000521481, tot verstrekking van subsidie voor ontwikkeladviezen ten behoeve van praktisch opgeleiden (Subsidieregeling ontwikkeladvies praktisch opgeleiden)

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

Gelet op de artikelen 3, eerste en derde lid, en 5 van de Kaderwet SZW-subsidies;

Besluit:

Artikel 1. Begripsbepalingen

[Regeling vervallen per 19-12-2023]

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • aanvraagtijdvak: tijdvak waarin aanvragen voor subsidie kunnen worden ingediend;

  • burgerservicenummer: het burgerservicenummer, bedoeld in artikel 1, onderdeel b, van de Wet algemene bepalingen burgerservicenummer;

  • deelnemer: natuurlijk persoon die een band heeft met de Nederlandse arbeidsmarkt, achttien jaar of ouder is en de pensioengerechtigde leeftijd, bedoeld in artikel 7a van de Algemene Ouderdomswet, nog niet heeft bereikt op de dag van de aanvraag, en die maximaal MBO-2 als opleidingsniveau heeft;

  • Kaderregeling: Kaderregeling subsidies OCW, SZW en VWS;

  • KvK-nummer: door de Kamer van Koophandel toegekend uniek nummer aan een onderneming of maatschappelijke activiteit in het handelsregister, bedoeld in artikel 2 van de Handelsregisterwet 2007;

  • loopbaanadviseur: natuurlijk persoon die, in het kader van de uitoefening van zijn beroep of bedrijf, ontwikkeladvies geeft;

  • MBO-2: basisberoepsopleiding als bedoeld in artikel 7.2.2, eerste lid, onderdeel b, van de Wet educatie en beroepsonderwijs;

  • minister: Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid;

  • Noloc: beroepsvereniging van loopbaanprofessionals Noloc;

  • ontwikkeladvies praktisch opgeleiden: een integraal en persoonlijk advies opgenomen in een ontwikkelplan, bedoeld om de deelnemer bewust te maken van het belang van leren en ontwikkelen, inzicht te geven in relevante ontwikkelkansen en scholingsmogelijkheden en handvatten te geven om hier gevolg aan te geven;

  • ontwikkeladviestraject: het totaal aan werkzaamheden dat resulteert in de verstrekking van een ontwikkeladvies praktisch opgeleiden;

  • opdrachtgever: degene die, op grond van een overeenkomst van opdracht, als opdrachtgever de loopbaanadviseur verbindt tot het verrichten van ontwikkeladviestrajecten;

  • subsidieaanvrager: loopbaanadviseur, de opdrachtgever of de werkgever, die subsidie aanvraagt;

  • subsidieontvanger: loopbaanadviseur, de opdrachtgever of de werkgever, aan wie subsidie is verstrekt;

  • werkgever: rechtspersoon tot wie de loopbaanadviseur in privaatrechtelijke of publiekrechtelijke dienstbetrekking staat.

Artikel 2. Toepasselijkheid Kaderregeling en benodigde formulieren

[Regeling vervallen per 19-12-2023]

  • 2 Formulieren waarnaar in deze regeling wordt verwezen, worden door de minister elektronisch beschikbaar gesteld op www.uitvoeringvanbeleidszw.nl.

Artikel 3. Doel van de regeling

[Regeling vervallen per 19-12-2023]

Het doel van deze regeling is om deelnemers met een kosteloos adviestraject te helpen om te bepalen wat hun kansen en mogelijkheden zijn op de arbeidsmarkt en inzichtelijk te maken hoe deze vergroot kunnen worden.

Artikel 4. Subsidiabele activiteiten

[Regeling vervallen per 19-12-2023]

De minister verstrekt subsidie voor ontwikkeladviestrajecten voor deelnemers die zijn uitgevoerd op de wijze als beschreven in bijlage I en zijn gestart en afgerond in het aanvraagtijdvak, bedoeld in artikel 8.

Artikel 5. Eisen aan loopbaanadviseur

[Regeling vervallen per 19-12-2023]

  • 1 Ontwikkeladviestrajecten worden uitgevoerd door een loopbaanadviseur, die:

    • a. een mens- en organisatiegerichte opleiding heeft afgerond op minimaal hbo-niveau, of minimaal een hbo-opleiding in een andere richting heeft afgerond en aanvullende mens- en organisatiegerichte cursussen en trainingen heeft afgerond;

    • b. minimaal drie jaar relevante werkervaring heeft; en

    • c. verklaart zich te houden aan de hoofdstukken 1, 2 en 3 van de gedragscode, vermeld op www.noloc.nl.

  • 2 Een loopbaanadviseur wordt geacht aan de eisen in het eerste lid, onderdelen a en c, te hebben voldaan, wanneer hij is geregistreerd bij Noloc als Register Loopbaanprofessional.

  • 3 Een loopbaanadviseur, gevestigd in een van de andere lidstaten van de Europese Unie, een andere staat die partij is bij de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte of Zwitserland, die een opleiding heeft afgerond overeenkomstig de opleiding, bedoeld in het eerste lid, onderdeel a, en overigens voldoet aan het eerste lid, onderdelen b en c, wordt gelijkgesteld met de loopbaanadviseur, bedoeld in het eerste lid.

Artikel 6. Subsidieplafond

[Regeling vervallen per 19-12-2023]

Voor subsidies op grond van deze regeling is € 599.900 beschikbaar.

Artikel 7. Eisen aan de subsidieaanvraag

[Regeling vervallen per 19-12-2023]

  • 1 De subsidieaanvrager dient een subsidieaanvraag in door middel van een door de minister beschikbaar gesteld elektronisch formulier.

  • 2 Onverminderd artikel 4:2 van de Algemene wet bestuursrecht, wordt in de subsidieaanvraag vermeld:

    • a. het KvK-nummer van de loopbaanadviseur, van zijn werkgever en, indien van toepassing, van de opdrachtgever en de gegevens van het bankrekeningnummer van de subsidieaanvrager;

    • b. de volledige voor- en achternaam en het burgerservicenummer van de loopbaanadviseur;

    • c. de volledige voor- en achternaam, het burgerservicenummer en het e-mailadres van de deelnemer die het ontwikkeladviestraject heeft doorlopen; en

    • d. de data en tijdstippen waarop de contactmomenten tussen de loopbaanadviseur en de deelnemer hebben plaatsgevonden.

  • 3 Voorts worden bij de subsidieaanvraag de volgende stukken, indien van toepassing, gevoegd:

    • a. het door iedere deelnemer getekende formulier Eigen verklaringen deelnemer ontwikkeladvies praktisch opgeleiden;

    • b. het ondertekende Machtigings- en toestemmingsformulier;

    • c. het door de loopbaanadviseur en iedere deelnemer getekende formulier Prestatieverklaring ontwikkeladvies praktisch opgeleiden; en

    • d. het door de opdrachtgever en de loopbaanadviseur ondertekende formulier Verklaring opdrachtgever van loopbaanadviseur;

    • e. het bewijs dat het bankrekeningnummer, bedoeld in het tweede lid, onderdeel a, op zijn naam staat.

  • 4 Indien sprake is van een overeenkomst van opdracht, draagt de opdrachtgever ervoor zorg dat de loopbaanadviseur, die zijn opdrachtnemer is, per afgerond ontwikkeladviestraject ten minste een bedrag ontvangt van € 540,00.

  • 5 Indien de loopbaanadviseur, diens werkgever of de opdrachtgever, in een van de andere lidstaten van de Europese Unie, een andere staat die partij is bij de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte of Zwitserland is gevestigd, wordt, bij het niet beschikken over een KvK-nummer, een met het KvK-nummer overeenkomstige registratie in dat land gelijkgesteld met de vermelding, bedoeld in het tweede lid, onderdeel a.

Artikel 8. Aanvraagtijdvak subsidie

[Regeling vervallen per 19-12-2023]

Subsidieaanvragen kunnen worden ingediend van 2 oktober 2023, 9.00 uur tot en met 18 december 2023, 17.00 uur.

Artikel 9. Rangschikking

[Regeling vervallen per 19-12-2023]

De subsidieaanvragen worden behandeld op volgorde van ontvangst, waarbij alleen volledige subsidieaanvragen in behandeling worden genomen.

Artikel 10. Subsidiebedrag

[Regeling vervallen per 19-12-2023]

De subsidie bedraagt € 700,00 per afgerond ontwikkeladviestraject.

Artikel 11. Subsidievaststelling zonder verlening

[Regeling vervallen per 19-12-2023]

De minister stelt de subsidie vast zonder voorafgaande verlening.

Artikel 12. Weigering van de subsidie

[Regeling vervallen per 19-12-2023]

Onverminderd artikel 4:43 van de Algemene wet bestuursrecht wordt een aanvraag voor subsidie afgewezen wanneer:

  • a. de subsidieaanvraag niet voldoet aan de daaraan in of op grond van de Kaderwet SZW-subsidies en deze regeling gestelde eisen;

  • b. met gebruikmaking van het op de aanvraag vermelde burgerservicenummer van de deelnemer reeds subsidie is aangevraagd op grond van deze regeling;

  • c. de subsidieverstrekking tot gevolg heeft dat het subsidieplafond, bedoeld in artikel 6, wordt overschreden;

  • d. de administratie van de subsidieontvanger niet voldoet aan de eisen, bedoeld in Bijlage II; of

  • e. het ontwikkeladviestraject reeds geheel of gedeeltelijk uit andere middelen is of wordt gefinancierd.

Artikel 13. Intrekking en wijziging subsidievaststelling

[Regeling vervallen per 19-12-2023]

Onverminderd artikel 4:49 van de Algemene wet bestuursrecht kan de minister de subsidievaststelling intrekken of ten nadele van de subsidieontvanger wijzigen, indien blijkt dat door zijn handelen of nalaten tijdens of na de periode waarover hij subsidie heeft ontvangen niet is voldaan aan het doel van deze regeling, bedoeld in artikel 3, en de voorschriften die deze regeling stelt.

Artikel 14. Melding fraude

[Regeling vervallen per 19-12-2023]

Bij een redelijk vermoeden dat een loopbaanadviseur fraude heeft gepleegd bij het verkrijgen van subsidie, kan de minister hierop betrekking hebbende informatie verstrekken aan Noloc.

Artikel 15. Meewerken aan controle en onderzoek

[Regeling vervallen per 19-12-2023]

  • 1 De subsidieontvanger werkt, onder meer door het verschaffen van de daartoe benodigde inlichtingen, gegevens en bescheiden, mee aan door of namens de minister ingesteld onderzoek dat erop is gericht de minister inlichtingen te verschaffen die van belang zijn voor:

    • a. het nemen van een besluit over het verstrekken van de subsidie;

    • b. het beoordelen of een subsidie terecht is verstrekt; en

    • c. de evaluatie van de doeltreffendheid en doelmatigheid van deze regeling en de ontwikkeling van het beleid van de minister.

  • 2 De deelnemer verleent op verzoek van de minister medewerking aan het in het eerste lid bedoelde onderzoek.

Artikel 16. Evaluatie

[Regeling vervallen per 19-12-2023]

De minister zendt binnen drie jaar na de inwerkingtreding van deze regeling aan de Staten-Generaal een verslag over de doeltreffendheid en doelmatigheid van deze regeling.

Artikel 17. Inwerkingtreding en vervaldatum

[Regeling vervallen per 19-12-2023]

  • 1 Deze regeling treedt in werking met ingang van 2 oktober 2023 en vervalt met ingang van 19 december 2023.

  • 2 In afwijking van het eerste lid blijft deze regeling, zoals deze luidde op de dag voorafgaand aan het vervallen hiervan, van toepassing op de afwikkeling van subsidies op grond van deze regeling.

Artikel 18. Citeertitel

[Regeling vervallen per 19-12-2023]

Deze regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling ontwikkeladvies praktisch opgeleiden.

Deze regeling zal met de toelichting en de bijlagen in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

C.E.G. van Gennip

Bijlage I

[Regeling vervallen per 19-12-2023]

Beschrijving ontwikkeladviestraject

[Regeling vervallen per 19-12-2023]

Een ontwikkeladviestraject moet aan een aantal eisen voldoen om voor subsidie in aanmerking te kunnen komen. Hierna wordt beschreven welke eisen dit zijn.

Ontwikkeladviestraject

[Regeling vervallen per 19-12-2023]

Het ontwikkeladviestraject omvat gerichte interventies die resulteren in een ontwikkelplan met specifieke aandacht voor het volgen van scholing voor de korte- en langere termijn volgens het formulier Ontwikkelplan.

Van het ontwikkeladviestraject wordt een gespreksverslag gemaakt met het formulier Gespreksverslag ontwikkeladviestraject.

Het ontwikkeladviestraject omvat minimaal de volgende activiteiten1:

  • 1. De loopbaanadviseur stelt de identiteit van de deelnemer vast aan de hand van een wettig identiteitsbewijs. De deelnemer hoeft hierbij uitsluitend een geldig identiteitsbewijs te tonen. Er mag geen kopie van het identiteitsbewijs worden gemaakt. De loopbaanadviseur dient wel te verklaren op welke datum hij de identiteit van de deelnemer heeft vastgesteld en tekent hiervoor het formulier Prestatieverklaring ontwikkeladvies praktisch opgeleiden.

  • 2. De loopbaanadviseur draagt ervoor zorg, dat de deelnemer het formulier Eigen verklaringen deelnemer ontwikkeladvies praktisch opgeleiden invult en ondertekent.

  • 3. De loopbaanadviseur voert gesprekken met de deelnemer met een tijdsbeslag van in totaal minimaal vijf uren. Deze uren worden verdeeld over minimaal drie contactmomenten. Wat de contactmomenten betreft wordt ervan uitgegaan dat de loopbaanadviseur, ongeacht het aantal ontwikkeladviestrajecten dat hij heeft, maximaal 12 uren per werkdag vastlegt.

  • 4. De loopbaanadviseur stelt een gespreksverslag op conform formulier Gespreksverslag ontwikkeladviestraject en de deelnemer en loopbaanadviseur ondertekenen dit.

  • 5. De deelnemer stelt alleen of samen met de loopbaanadviseur het ontwikkelplan op conform formulier Ontwikkelplan en de deelnemer en loopbaanadviseur ondertekenen dit.

  • 6. Het ontwikkeladviestraject wordt afgesloten met een door de deelnemer en de loopbaanadviseur ingevulde en ondertekende formulier Prestatieverklaring ontwikkeladvies praktisch opgeleiden.

Inhoud ontwikkeladviesgesprekken

[Regeling vervallen per 19-12-2023]

Onderwerpen die tijdens de ontwikkeladviesgesprekken aan bod komen zijn in ieder geval:

  • Situatieschets en bewustwording van de eigen situatie en toekomstperspectieven van de deelnemer.

  • Persoonsprofiel van de deelnemer, waaronder:

    • ○. Competenties;

    • ○. Kwaliteiten;

    • ○. Vaardigheden;

    • ○. Eisen die de deelnemer stelt aan arbeidsuren, reistijd, locatie en dergelijke.

  • Toekomstoriëntatie, waarbij specifiek aandacht wordt geschonken aan de mogelijkheden voor om- en bijscholing.

  • Advies over financiële, persoonlijke en rechtspositionele consequenties en zicht op instanties of websites waar kennis over deze zaken te vinden is.

Ontwikkelplan

[Regeling vervallen per 19-12-2023]

Als resultaat van de gesprekken wordt door de deelnemer (al dan niet in samenwerking met de loopbaanadviseur) een ontwikkelplan opgesteld. Hierin worden kort en bondig acties beschreven die de deelnemer op de korte of de lange termijn kan inzetten om te werken aan zijn wendbaarheid en duurzame inzetbaarheid. Hierbij worden in ieder geval de (on)mogelijkheden beschreven voor de deelnemer om middels om- of bijscholing de arbeidsmarktpositie te verbeteren.

Tevens wordt in het ontwikkelplan beschreven waar de deelnemer terecht kan om (financiële) ondersteuning te krijgen bij de uitvoering van zijn ontwikkelplan.

Punten die in elk geval aan de orde moeten komen in het ontwikkelplan zijn:

  • Wie onderneemt welke acties op de korte en de lange termijn om beter voorbereid te zijn op de toekomst?

  • Wanneer en hoe kan er actie worden ondernomen?

  • Mogelijkheden om persoonlijke ontwikkelvraagstukken en huidige beperkingen in bijvoorbeeld energieniveau, financiële sfeer, de persoonlijke of gezinssfeer, leren en taalvaardigheid aan te pakken. Indien van toepassing: suggesties voor het inzetten van andere experts om bovenstaande belemmeringen te verhelpen.

  • Welke mogelijkheden er zijn om door middel van om- of bijscholing de arbeidsmarktpositie te verbeteren?

Bijlage II

[Regeling vervallen per 19-12-2023]

Voorschriften administratie

[Regeling vervallen per 19-12-2023]

De subsidieaanvrager moet voor elk ontwikkeladviestraject waarvoor subsidie wordt aangevraagd een administratie bijhouden, aan de hand waarvan kan worden vastgesteld of voldaan is aan de voorwaarden voor subsidieverstrekking, of het ontwikkeladviestraject gegeven is en of het traject voldoet aan de inhoudelijke voorwaarden. In geval van controle op de rechtmatigheid van de subsidie moet de subsidieaanvrager deze administratie desgevraagd overhandigen.

De administratie van een ontwikkeladviestraject moet zeven jaar worden bewaard.

In de administratie moeten de volgende stukken zijn opgenomen:

  • het ingevulde en ondertekende formulier Eigen verklaringen deelnemer ontwikkeladvies praktisch opgeleiden;

  • het ingevulde en ondertekende formulier Gespreksverslag ontwikkeladviestraject;

  • het ingevulde en ondertekende formulier Ontwikkelplan;

  • het ingevulde en ondertekende formulier Prestatieverklaring ontwikkeladvies praktisch opgeleiden;

  • een kopie, scan of foto van een wettig identiteitsbewijs (voor- en achterkant) van de loopbaanadviseur;

  • bewijsstukken waaruit blijkt dat loopbaanadviseur minimaal drie jaar relevante werkervaring heeft op het moment van het indienen van de aanvraag, zoals een cv (curriculum vitae);

  • indien van toepassing: een bewijs waaruit blijkt dat de loopbaanadviseur beschikt over de certificering, genoemd in artikel 5, tweede lid, en als de loopbaanadviseur niet beschikt over zo’n certificering, bewijsstukken waaruit blijkt dat hij een mens- en organisatiegerichte opleiding heeft afgerond op minimaal hbo-niveau, of minimaal een hbo-opleiding in een andere richting heeft afgerond en aanvullende mens- en organisatiegerichte cursussen en trainingen heeft afgerond;

  • in geval de aanvraag wordt gedaan door de werkgever van de loopbaanadviseur: documentatie waaruit blijkt dat de desbetreffende loopbaanadviseur in dienst van deze werkgever is op het moment van het indienen van de aanvraag, bijvoorbeeld een salarisstrook;

  • in geval de aanvraag wordt gedaan door de opdrachtgever van de loopbaanadviseur: het ingevulde en ondertekende formulier Verklaring opdrachtgever van loopbaanadviseur, alsmede documentatie waaruit blijkt dat de desbetreffende loopbaanadviseur is ingehuurd door de opdrachtgever (bijvoorbeeld een kopie van de overeenkomst van opdracht of de opdrachtbevestiging) en documentatie waaruit blijkt welk tarief daadwerkelijk betaald is met de desbetreffende factuur met betaalbewijs;

  • indien van toepassing: het ingevulde en ondertekende Machtigings- en toestemmingsformulier.

  1. Waar in deze tekst over loopbaanadviseur wordt gesproken, wordt daarmee, indien van toepassing, opdrachtgever of werkgever gelijkgesteld. ^ [1]