Bijlage bij artikel 1 van de Regeling screenings- en testinstrumenten lwoo en pro schooljaar 2024–2025
[Regeling vervallen per 01-10-2024]
Toegestane instrumenten Criterium Intelligentie schooljaar 2024–2025
Tenzij in de testhandleiding anders is aangegeven, hoeft men geen Flynn-correctie
toe te passen. Wanneer leerlingen eind groep 7 naar het lwoo of pro gaan, mogen onderstaande
intelligentietesten die bestemd zijn voor groep 8 leerlingen worden afgenomen wanneer
de leerling groep 3 of hoger heeft gedoubleerd.
De scores op de IQ-testen mogen niet ouder zijn dan twee jaar, zijnde de periode tussen
de datum van afname en datum van indiening van het volledige dossier bij het betreffend
samenwerkingsverband. Om te voorkomen dat leerlingen onnodig extra getest moeten worden,
moet men extra alert zijn wanneer bij een test is vermeld dat deze ‘voor het laatst
is toegestaan’. Dat betekent dat men zowel moet kijken naar het criterium van maximaal
twee jaar als naar de einddatum van de regeling screenings- en testinstrumenten lwoo
en pro schooljaar 2024–2025. Dit impliceert dat wanneer bij een test vermeld is in
de hiervoor genoemde regeling dat een test ‘voor het laatst is toegestaan’, die test
alleen voor een aanvraag kan worden gehanteerd indien de betreffende test is afgenomen:
-
– binnen de periode van twee jaar voor de datum van indiening van de aanvraag bij het
samenwerkingsverband;
-
– voor de einddatum waarop de regeling, waarin vermeld staat dat dat screenings- of
testinstrument voor het laatst gebruikt mag worden, expireert.
Lijst toegestane instrumenten Criterium Intelligentie schooljaar 2024–2025
Naam Test
|
Bereik
|
Opmerkingen
(Zie tevens opmerkingen onder deze tabel)
|
ADIT: Adaptieve Digitale Intelligentie Test, A-VISION, 2013
|
Groep 6, 7 en 8
|
Attentie bij afname potentiële pro-leerlingen.
|
Cito Intelligentietest VO, Cito 2013
|
Klas 1 t/m 3 regulier VO
|
Attentie bij afname potentiële pro-leerlingen.
|
IDS-2: Intelligentie- en ontwikkelingsschalen voor kinderen en jongeren, Hogrefe Uitgevers
2018
|
5–20 jaar
|
|
NIO: Nederlandse Intelligentietest voor Onderwijsniveau, Boom test onderwijs, 2018
|
Groep 7, 8 en klas 1, 2 en 3 VO
|
Afname van april-juli groep 7.
Niet bedoeld voor leerlingen uit het (v)so
Groepsgrootte maximaal 15 bij afname bij leerlingen in sbo en pro. Attentie bij afname
potentiële pro-leerlingen
|
NSCCT: Niet Schoolse Cognitieve Capaciteiten Test, De Rijnlandse School, 2014
|
Groep 4 t/m 8
|
Attentie bij afname potentiële pro-leerlingen.
|
RAKIT-2: REVISIE AMSTERDAMSE KINDER INTELLIGENTIE TEST, Pearson Benelux B.V., 2011
|
4 t/m 12,6 jaar
|
Deze test moet vóór de 12de verjaardag zijn afgenomen.
|
SON-R 6-40, Snijders-Oomen Niet-verbale intelligentietest, Hogrefe Uitgevers, 2011
|
6 t/m 40 jaar
|
Met name te gebruiken bij taalproblemen (achterstanden technisch lezen, begrijpend
lezen en spelling > 50%) en leerlingen die de Nederlandse taal onvoldoende beheersen.
|
WISC-V-NL: Wechsler Intelligence Scale for Children Fifth Edition, Pearson Benelux
B.V., 2018
|
6–17 jaar
|
Voorlopig toegestaan; er zijn nog onvoldoende onderzoekresultaten naar de criteriumvaliditeit
bekend.
Zie voor Totaal IQ (TIQ) opmerking 3 onder deze tabel.
|
Opmerkingen bij Criterium Intelligentie:
-
1. Een IQ-test die volgens de handleiding door een leerkracht mag worden afgenomen, moet
altijd worden toegepast onder de verantwoordelijkheid van een diagnostisch geschoold
psycholoog of diagnostisch geschoold orthopedagoog.
-
2. Pas op met het gebruik van schriftelijk af te nemen klassikale tests ingeval er sprake
is van een leerling met grote leerachterstanden; met name op begrijpend lezen of bij
onvoldoende beheersing van de Nederlandse taal.
-
3. Bij het intelligentiecriterium wordt uitgegaan van een Totaal IQ (TIQ). Wanneer daarvoor
de WISC-V-NL gebruikt wordt, dient met behulp van zeven subtests (zoals aangegeven
in de handleiding van de WISC-V-NL) het Totaal IQ (TIQ) bepaald worden. De betreffende
zeven subtesten geven tezamen een puntscore. Voor het intelligentiecriterium mag niet
worden uitgegaan van betrouwbaarheidsintervallen.
-
4. Hulpmiddelen voor dyslectische leerlingen mogen uitsluitend ingezet worden indien
dit in de handleiding is vermeld. In de aanvraag dient men aan te geven welke hulpmiddelen
op welke wijze zijn gehanteerd bij de afname van de test.
Nieuw op de lijst
N.v.t.
Dit jaar voor het laatst toegestaan
N.v.t.
Toegestane instrumenten sociaal-emotionele diagnostiek schooljaar 2024–2025
De scores op de gehanteerde instrumenten ten behoeve van sociaal emotionele diagnostiek
mogen niet ouder zijn dan één jaar, zijnde de periode tussen de datum van afname en
datum van indiening van het volledige dossier bij het samenwerkingsverband.
Om te voorkomen dat leerlingen onnodig extra getest moeten worden, moet men extra
alert zijn wanneer bij een test is vermeld dat deze ‘voor het laatst is toegestaan’.
Dat betekent dat men zowel moet kijken naar het criterium van maximaal één jaar als
naar de einddatum van de regeling screenings- en testinstrumenten lwoo en pro schooljaar
2024–2025. Dit impliceert dat wanneer bij een test vermeld is in de hiervoor genoemde
regeling dat een test ‘voor het laatst is toegestaan’, die test alleen voor een aanvraag
kan worden gehanteerd indien de betreffende test is afgenomen:
-
– binnen de periode van één jaar voor de datum van indiening van de aanvraag bij het
samenwerkingsverband;
-
– voor de einddatum waarop de regeling, waarin vermeld staat dat dat screenings- of
testinstrument voor het laatst gebruikt mag worden, expireert.
Sociaal-emotionele diagnostiek bij potentiële leerlingen voor lwoo of pro is volgens
de regeling alleen van toepassing voor de toelaatbaarheidsbepaling van betreffende
leerlingen met een IQ tussen de 90 en 120. Doorgaans betreft het leerlingen waarvoor
een aanwijzing leerwegondersteuning wordt aangevraagd en in bijzondere situaties een
aanvraag voor een toelaatbaarheidsverklaring praktijkonderwijs. Schriftelijke zelfbeoordelingsvragenlijsten
zijn meestal te moeilijk voor leerlingen met grote leerachterstanden op het gebied
van begrijpend lezen en/of beperkt begrip van de Nederlandse taal. Er worden daarom
beperkingen gesteld aan het gebruik van zelfbeoordelingsvragenlijsten door deze leerlingen.
Leerlingen zijn met zelfbeoordelings-vragenlijsten toetsbaar wanneer ze op Begrijpend
Lezen het niveau halen van een DLE 40 of hoger (gemiddelde score van leerlingen aan
het eind van groep 6 of hoger). Wanneer een leerling een begrijpend leesniveau heeft
met een DLE 30–40 moet de onderzoeker nagaan of een zelfbeoordelingslijst wel een
juiste keuze is. Bij een begrijpend leesniveau DLE < 30 wordt sterk afgeraden een
zelfbeoordelingsvragenlijst te gebruiken bij het onderzoek van de sociaal-emotionele
ontwikkeling. Voor het persoonlijkheidsonderzoek kan de bevoegde diagnostisch geschoolde
psycholoog of orthopedagoog of orthopedagoog-generalist (academisch gevormd) in dat
geval gebruik maken van gegevens uit het onderwijskundig rapport, van beoordelingslijsten
door ouders en/of leerkracht én van gegevens op basis van eigen observatie. Voor zover
de vragenlijsten van score-aanduidingen zijn voorzien van het type ‘klinisch bereik’,
‘risicogebied’, ‘zorgscore’ en dergelijke, mogen alleen de scores die in een dergelijk
bereik vallen gebruikt worden als argumentatie voor ondersteuningsbehoefte.
Lijst toegestane instrumenten sociaal-emotionele diagnostiek schooljaar 2024–2025
Naam Test
|
Bereik
|
Opmerkingen
|
Agressie Vragenlijst (AGV), Bohn Stafleu van Loghum, 2018
|
4–18 jaar
|
|
Autisme Spectrum Vragenlijst (ASV), Bohn Stafleu van Loghum, 2013
|
4–18 jaar
|
|
Kanjervragenlijst, Instituut voor Kanjertrainingen B.V., 2012
|
Groep 5 t/m 8
|
|
LOVS VISEON 2.0, Cito, 2016
|
Groep 3 t/m 8
|
|
Leervoorwaardentes (LVT)t, Bohn Stafleu van Loghum, 2011
|
4–18 jaar
|
|
NPV-J-2: Junior Nederlandse Persoonlijkheidsvragenlijst 2, Boom uitgevers Amsterdam,
2011
|
9–16 jaar
|
Dit jaar voor het laatst toegestaan.
|
NPV-J-3: Junior Nederlandse Persoonlijkheidsvragenlijst 2, Boom uitgevers Amsterdam,
2021
|
9–16 jaar
|
|
PMT-K-2: Prestatie Motivatietest voor Kinderen 2, Pearson Benelux B.V., 2011
|
Groep 7/8 en leerjaar 1 VO
|
|
Sociaal emotionele vragenlijst (SEV), Bohn Stafleu van Loghum, 2018
|
4–18 jaar
|
|
Vragenlijst Emotionele Intelligentie Quotient (EIQ), Bohn Stafleu van Loghum, 2015
|
8–18 jaar
|
|
Vragenlijst Psychosociale Vaardigheden (VPV), Bohn Stafleu van Loghum, 2012
|
9–18 jaar
|
|
ZIEN! Pedagogisch Expertsysteem voor het primair onderwijs. Driestar Onderwijsadvies,
2012
|
Groep 1 t/m 8
|
Betreft de leerkrachtversie van ZIEN! Er is een versie groep 1 t/m 4 en versie groep
5 t/m 8. Er is geen verschil in items maar er worden andere handelingssuggesties gegeven.
|
ZIEN! Leerling 5 – 8 Sociale vaardigheden, Driestar Onderwijsadvies, 2015
|
Groep 5 t/m 8
|
Het betreft de Digitale leerlingversie.
|
ZIEN! Leerling 5 – 8 Leer- en leefklimaat, Driestar Onderwijsadvies, 2016
|
Groep 5 t/m 8
|
Het betreft de Digitale leerlingversie. De beoordeling voor de schaal Pestgedrag is
onvoldoende
|
Opmerkingen bij Criterium Sociaal-Emotionele diagnostiek:
Test- of screeningsmiddelen die het beeld geven van sociaal-emotionele ontwikkeling
van de leerling en die volgens de handleiding door een leerkracht mag worden afgenomen
moeten altijd onder de verantwoordelijkheid van een diagnostisch geschoold psycholoog
of diagnostisch geschoold orthopedagoog) worden geïnterpreteerd. Daarbij is het zaak
de relatie leerprestaties en sociaal-emotionele ontwikkeling aan te geven.
Wanneer hulp en/of hulpmiddelen voor dyslectische leerlingen zijn ingezet bij een
test- of screeningsinstrument dient men in de aanvraag aan te geven welke hulp en/of
hulpmiddelen op welke wijze zijn gehanteerd bij afname van betreffende test of screeningsmiddel.
Dit jaar voor het laatst toegestaan
-
– NPV-J-2: Junior Nederlandse Persoonlijkheidsvragenlijst 2, Boom uitgevers Amsterdam,
2011, aangezien dit product niet meer door de uitgever wordt ondersteund.
Dit jaar nieuw op de lijst
Toegestane instrumenten onderzoek leerachterstanden schooljaar 2024–2025
Afname van leervorderingenonderzoek
Voor het weergeven van de leervorderingen wordt in principe altijd gevraagd om de
meest recent afgenomen toetsen. Wanneer een leerling van 1-2-2024 tot en met 30-9-2024
wordt aangemeld, moeten de didactische toetsen in het schooljaar 2023–2024 of daarna
zijn afgenomen. Bij aanmelding vóór 1-2-2024 mogen de gegevens van de didactische
toetsen die in het onderwijskundig rapport worden gebruikt niet ouder zijn dan zes
toetsmaanden (juli en augustus worden niet meegerekend). Alle genoemde leervorderingentoetsen
die geschikt zijn voor groep 8 mogen ook gebruikt worden voor het didactisch toetsen
van leerlingen in het eerste leerjaar voortgezet onderwijs. De didactische leeftijd
(DL) is in dat geval 60 en dezelfde regels die voor groep 8 gelden ten aanzien van
adaptief toetsen, gelden ook hier.
Vaardigheidsscores of functioneringsniveaus omzetten naar DLE’s
Het aanleveren van Didactische Leeftijds Equivalenten (DLE) is voorwaarde bij de doorverwijzing
van leerlingen naar het lwoo en het pro. In leerlingvolgsystemen die in het primair
onderwijs worden gehanteerd, worden niet bij alle toetsen een koppeling gemaakt met
DLE’s in de rapportages. Men gebruikt bijvoorbeeld voor de rapportage vaardigheidsscores
en/of functioneringsniveaus. In de handleiding van betreffend leerlingvolgsysteem
is te vinden hoe de benodigde DLE’s opgevraagd en/of berekend kunnen worden. Ook zijn
de betreffende tabellen te gebruiken in de publicatie DLE-Schalen) voor de omzetting van ruwe scores (papieren versie) of vaardigheidsscores (digitale
versie) naar DLE’s.
Het is niet mogelijk om een directe verbinding te leggen tussen de scores op papieren
toetsen en digitale versies, omdat in beide gevallen langs een andere route de resultaten
worden verkregen. Het is daarom noodzakelijk te vermelden welke toetsversie is gebruikt
en de daarvoor van toepassing zijnde normen te hanteren.
Hulp voor dyslectische leerlingen wanneer doortoetsen en terugtoetsen mogelijk is
Wanneer hulp en/of hulpmiddelen voor dyslectische leerlingen zijn ingezet bij een
toetsinstrument dient men in de aanvraag aan te geven welke hulp en/of hulpmiddelen
op welke wijze zijn gehanteerd bij de afname van die toets. Het kan nuttig zijn om
te weten wat betreffende leerling kan met en zonder ondersteuning, bijvoorbeeld in
de vorm van voorleessoftware. Voor deze leerlingen is de volgende procedure aan te
bevelen. Laat de toets op het huidige of iets hogere niveau maken met de hulpmiddelen
die de leerling ook in de klas gebruikt. Noteer de behaalde score en ook de ervaring
en de werkwijze met betrekking tot de motivatie. Neem vervolgens de toets van een
jaar onder het huidige niveau af strikt conform de instructie van de handleiding.
Neem deze score op in de aanvraag en verwerk de uitkomsten van de eerste afname in
de toelichting op de scores. In de aanvraag wordt op deze wijze duidelijk wat het
niveau van de leerling is met en zonder hulp.
Adaptief toetsen
Bij jaargroep gebonden toetsen uit leerlingvolgsystemen dienen de commissies die over
de aanvragen lwoo en pro beslissen uit te gaan van toetsen die aansluiten bij het
werkelijke didactische niveau van de leerling (adaptief toetsen). Dit betekent dat
schoolverlaters op de basisschool soms toetsen moeten maken die in jaargroepen daarvoor
gebruikt worden. De handleidingen van de leerlingvolgsysteemtoetsen geven aan hoe
op maat getoetst moet worden. Bij die toetsen dient door- of teruggetoetst te worden
volgens die instructies.
Bij adaptieve toetsing door de basisschool worden toetsen afgenomen die de leerling
op basis van zijn eigen leerniveau redelijk zou moeten kunnen maken. Een leerling
die qua leerlijn in groep 6 zit, laat men niet een te moeilijke toets van groep 8
maken. Het gebruik van de toets van groep 6 is kindvriendelijker en de score niet
alleen betrouwbaarder, maar geeft ook meer inzicht in wat een leerling kan.
Door- en terugtoetsen
De algemene regel is dat voor een goede niveaubepaling een toetsversie gebruikt moet
worden die het beste past bij het feitelijke leerniveau van de leerling. Mocht uit
de uitslag blijken dat bij nader inzien toch niet de juiste toetsversie is gekozen,
dan moet er in principe worden door- of teruggetoetst. Maar waaraan zie je dat? Wanneer
moet er dan worden door- of teruggetoetst? Dat verschilt per toetssoort. Bij leerjaargebonden
toetsen moet in principe worden door- of teruggetoetst als de feitelijke uitslag meer
dan één leerjaar (in DLE’s uitgedrukt: meer dan 10 punten) van de verwachte score
af ligt.
Stel: De leerkracht vermoedt dat de leerling op het niveau van halfweg leerjaar 5
zal scoren. Op grond hiervan wordt derhalve toets M5 ingezet met een DL van 25. Verwacht
wordt een score die ligt tussen DLE 15 en 35. Als de toetsscore inderdaad binnen die
range valt, hoeft er niet doorgetoetst te worden. Valt de score daarbuiten, dan moet
er in principe wel doorgetoetst worden met een andere toetsversie. Zie daarvoor een
tweetal voorbeelden hieronder.
Voorbeeld één: de leerling haalt op de M5-toets een score die correspondeert met een
DLE van 36. Dit is geen pro-score maar een score die past bij lwoo. De afwijking van
de gevonden score is groter dan 10 DLE-punten. Ter nadere verifiëring van de juistheid
van dit niveau wordt nu de M6- of E6-toets afgenomen om te zien waar het niveau dan
op uitkomt. Beide toetsscores worden toegevoegd aan het onderwijskundig rapport.
Voorbeeld twee: opnieuw wordt een M5-toets afgenomen, maar nu blijkt de DLE die hoort
bij de score van de leerling maar 14 te zijn. Ook hier is de afstand groter dan 10
DLE-punten, maar omdat de uitkomst nog steeds op pro-niveau ligt, is terug toetsen
niet noodzakelijk.
De toepassing van deze regel mag minder strikt gehanteerd worden als alle relevante
gegevens in een eenduidige richting wijzen en door- of terugtoetsen naar alle waarschijnlijkheid
niet tot een andere indicatie zal leiden. Echter: als de toets uitslag van de leerling
meer dan 10 DLE-punten van de gekozen toetsversie af ligt, moet in ieder geval worden
door- of teruggetoetst als:
-
– dit toetsresultaat duidelijk afwijkt van de gegevens uit het onderwijskundig rapport
of het leerlingvolgsysteem, of;
-
– er sprake is van strijdige gegevens (sommige scores verwijzen naar lwoo en andere
naar pro), of;
-
– er sprake is van een IQ tussen 75 en 80 (omdat dit het overlapgebied is tussen lwoo
en pro).
Werkend op deze wijze, hoeft nooit meer dan twee keer getoetst te worden. Uitgangspunt
is dat de leerling de eerste keer een toets voorgelegd krijgt, die naar de verwachting
van de afnemer van de toets past bij het niveau van de leerling. De eventuele tweede
toets die men kiest sluit aan bij het op de eerste toets behaalde niveau. Die twee
gegevens zullen voor elke commissie die over de aanvragen beslist voldoende zijn.
Het is van groot belang dat precies de toetsinstructies van de betreffende toetshandleiding
wordt gevolgd.
In onderstaande tabel wordt weergegeven hoe door- of terug te toetsen bij dit soort
toetsen.
Adviestabel door- en terugtoetsen E-toetsen
Niveau van de toets
|
Behaald DLE
|
Advies
|
Groep E4
|
< 10
|
Doortoetsen niet nodig: pro-score
|
Groep E4
|
> 30
|
Kies een toets van groep 5
|
Groep E5
|
< 20
|
Doortoetsen niet nodig: pro-score
|
Groep E5
|
> 40
|
Kies een toets van groep 6
|
Groep E6
|
< 30
|
Kies een toets van groep 41
|
Groep E6
|
> 50
|
Kies een toets van groep 7
|
Groep E7
|
< 40
|
Kies een toets van groep 6 (zie noot 1)
|
Groep E7
|
> 60
|
Doortoetsen niet nodig: score valt buiten lwoo-criteria.
|
1 Is de score lager dan het voorafgaande leerjaar dat u adaptief had gekozen, dan is
het advies: neem de toets van het leerjaar waar de behaalde DLE-score naar verwijst.
Dit kan twee of meer leerjaren lager worden als uw startniveau veel te hoog is geweest.
Adviestabel door- en terugtoetsen M-toetsen
Niveau van de toets
|
Behaald DLE
|
Advies
|
Groep M4
|
< 5
|
Doortoetsen niet nodig: pro-score
|
Groep M4
|
> 25
|
Kies een toets van groep 5
|
Groep M5
|
< 15
|
Doortoetsen niet nodig: pro-score
|
Groep M5
|
> 35
|
Kies een toets van groep 6
|
Groep M6
|
< 25
|
Kies een toets van groep 5 (zie noot 1)
|
Groep M6
|
> 45
|
Kies een toets van groep 7
|
Groep M7
|
< 35
|
Kies een toets van groep 6 (zie noot 1)
|
Groep M7
|
> 55
|
Kies een toets van groep 8
|
Groep M8
|
< 45
|
Kies een toets van groep 7 (zie noot 1)
|
Lijst toegestane instrumenten Leerachterstand Technisch lezen schooljaar 2024–2025
Naam Test
|
Bereik
|
Opmerkingen
|
Boom LVS Technisch Lezen Tekst,
Boom test onderwijs, 2019
|
Groep 3 t/m 8
|
|
Boom LVS Technisch Lezen Woorden,
Boom test onderwijs, 2021
|
Groep 3 t/m 8
|
|
Drempelonderzoek 678 7e versie,
678 Onderwijs Advisering, 2017
|
Groep 5 t/m 8
|
|
IEP LVS Technisch Lezen,
Bureau ICE, 2020
|
Groep 3 t/m 6
|
Alleen genormeerd voor leerlingen (speciaal) basisonderwijs
|
Klepel-R, Pearson Benelux B.V., 2019
|
Groep 3 t/m 8 regulier basisonderwijs en klas 1 en 2 van het regulier voortgezet onderwijs
(leeftijd: 6,6 t/m 14,5 jaar)
|
|
LVS AVI, Cito, 2017
|
Groep 3 t/m 8
|
|
LVS DMT, Cito, 2017
|
Groep 3 t/m 8
|
Afname van kaart 1, 2 en 3 verplicht, met samengestelde ruwe score als uitgangspunt
voor bepalen achterstand.
|
LOVS Technisch Lezen, Cito, 2010/2012
|
Groep 3 t/m 8
|
Onderdeel Leestempo
Dit jaar voor het laatst toegestaan.
|
Opmerkingen bij Technisch lezen:
Dit jaar voor het laatst toegestaan
-
– LOVS Technisch Lezen, Cito, 2010/2012, aangezien dit product niet meer door de uitgever
wordt ondersteund.
Dit jaar nieuw op de lijst
N.v.t.
Lijst toegestane instrumenten Leerachterstand Begrijpend lezen schooljaar 2024–2025
Wanneer een leerling bij de afname van de toets Technisch Lezen lager scoort dan DLE
20 is afname van een toets Begrijpend Lezen voor leerlingen die naar het pro worden
verwezen niet noodzakelijk.
Naam Test
|
Bereik
|
Opmerkingen
|
Boom LVS Begrijpend Lezen, Boom test onderwijs, 2011
|
Groep 3 t/m 8
|
Naamswijziging sinds augustus 2019. Voorheen heette deze test: Schoolvaardigheidstoets
Begrijpend Lezen (SVT BL). Normering 2011 is ongewijzigd.
|
Boom LVS Begrijpend Lezen, Boom test onderwijs, 2022
|
Groep 3 t/m 8
|
|
Begrijpend Lezen Speciale leerlingen, Cito, 2011
|
Voor functioneringsniveaus groep 3 t/m met 5
|
Papieren en digitale versie. Voor leerlingen in het speciaal (basis) onderwijs en
leerlingen die extra ondersteuning behoeven in het reguliere basisonderwijs.
Dit jaar voor het laatst toegestaan
|
Begrijpend Lezen Speciale leerlingen, Cito, 2012
|
Voor functioneringsniveaus groep 6 t/m 8
|
Papieren en digitale versie. Voor leerlingen in het speciaal (basis) onderwijs en
leerlingen die extra ondersteuning behoeven in het reguliere basisonderwijs.
Attentie bij afname potentiële pro-leerlingen.
Dit jaar voor het laatst toegestaan
|
Diatekst 345, Diataal 2022
|
Midden groep 3 t/m midden groep 5
|
Voor leerlingen in het (speciaal) basisonderwijs.
|
Diatekst 678, Diataal 2020
|
Eind groep 5 t/m midden groep 8
|
Voor leerlingen in het (speciaal) basisonderwijs.
|
Drempelonderzoek 678 7e versie,
678 Onderwijs Advisering, 2017
|
Groep 5 t/m 8
|
|
IEP LVS (Begrijpend) Lezen, 2019,
Bureau ICE
|
Groep 4 t/m 8
|
Alleen genormeerd voor leerlingen (speciaal) basisonderwijs
|
Leerling in Beeld 3.0, Begrijpend Lezen, Cito, 2022
|
Groep 3 t/m 5
|
|
Leerling in Beeld 3.0, Begrijpend Lezen, Cito, 2022
|
Groep 6 t/m 8
|
|
LOVS 3.0 Begrijpend lezen, Cito, 2014 – 2017
|
Groep 3 t/m 8
|
Papieren versie.
|
Opmerkingen bij Begrijpend lezen:
Dit jaar voor het laatst toegestaan
-
– Begrijpend Lezen Speciale leerlingen, groep 3 t/m 5, Cito, 2011, aangezien dit product
niet meer door de uitgever wordt ondersteund.
-
– Begrijpend Lezen Speciale leerlingen, groep 6 t/m 8, Cito, 2011, aangezien dit product
niet meer door de uitgever wordt ondersteund.
Dit jaar nieuw op de lijst
-
– Boom LVS Begrijpend Lezen, Boom test onderwijs, 2022, groep 3 t/m 8
-
– Diatekst 345, Diataal 2022, groep 3 t/m midden groep 5
-
– Leerling in Beeld 3.0, Begrijpend Lezen, Cito, 2022, groep 3 t/m 5
-
– Leerling in Beeld 3.0, Begrijpend Lezen, Cito, 2022, groep 6 t/m 8
Lijst toegestane instrumenten Leerachterstand Spelling schooljaar 2024–2025
Naam Test
|
Bereik
|
Opmerkingen
|
Boom LVS Spelling Woorden en Werkwoorden, Boom test onderwijs, 2015
|
Groep 3 t/m 8
|
Deel ‘Spelling Woorden’
Naamswijziging sinds maart 2021. Voorheen heette deze test: Schoolvaardigheidstoets
Spelling (SVT SP). Normering 2015 is ongewijzigd.
|
Diaspel 345, Diataal, 2022
|
Midden groep 3 t/m midden groep 5
|
|
Diaspel 678, Diataal, 2021
|
Eind groep 5 t/m midden groep 8
|
|
Drempelonderzoek 678 7e versie,
678 Onderwijs Advisering, 2017
|
Groep 5 t/m 8
|
|
IEP LVS Taalverzorging,
Bureau ICE 2019
|
Groep 6 t/m 8
|
Alleen genormeerd voor leerlingen (speciaal) basisonderwijs
|
Leerling in Beeld 3.0, Taalverzorging, Cito, 2022
|
Groep 3 t/m 5
|
|
Leerling in Beeld 3.0, Taalverzorging, Cito, 2022
|
Groep 6 t/m 8
|
|
PI-dictee, Boom test onderwijs, 2019
|
Groep 3 t/m 8
|
Als signaleringsinstrument en als diagnostisch instrument.
|
Spelling Speciale leerlingen (niet-werkwoorden), Cito, 2011
|
Voor functioneringsniveaus groep 3 t/m 5
|
Papieren en digitale versie. Voor leerlingen in het Speciaal (Basis) Onderwijs en
leerlingen die extra ondersteuning behoeven in het reguliere basisonderwijs.
Dit jaar voor het laatst toegestaan
|
Spelling Speciale leerlingen (niet-werkwoorden), Cito, 2012
|
Voor functioneringsniveaus groep 6 t/m 8
|
Papieren en digitale versie. Voor leerlingen in het Speciaal (Basis) Onderwijs en
leerlingen die extra ondersteuning behoeven in het reguliere basisonderwijs. Attentie
bij afname potentiële pro-leerlingen.
Dit jaar voor het laatst toegestaan
|
LOVS 3.0 Spelling
Werkwoorden groep 7 en 8
Niet-werkwoorden groep 3 t/m 8
Cito, 2014 – 2017.
|
Groep 7 en 8
Groep 3 t/m 8
|
Papieren en digitale versies.
|
Opmerkingen bij Spelling:
Dit jaar voor het laatst toegestaan
-
– Spelling Speciale leerlingen (niet-werkwoorden), groep 3 t/m 5 Cito, 2011, aangezien
dit product niet meer door de uitgever wordt ondersteund.
-
– Spelling Speciale leerlingen (niet-werkwoorden), groep 6 t/m 8 Cito, 2011, aangezien
dit product niet meer door de uitgever wordt ondersteund.
Dit jaar nieuw op de lijst
-
– Leerling in Beeld 3.0, Taalverzorging, Cito, 2022, groep 3 t/m 5
-
– Leerling in Beeld 3.0, Taalverzorging, Cito, 2022, groep 6 t/m 8
Lijst toegestane instrumenten Leerachterstand Inzichtelijk Rekenen schooljaar 2024–2025
Naam Test
|
Bereik
|
Opmerkingen
|
Boom LVS Rekenen-Wiskunde, Boom test onderwijs, 2019
|
Groep 3 t/m 8
|
|
Diacijfer 345, Diataal 2022
|
Midden groep 3 t/m midden groep 5
|
|
Diacijfer 678, Diataal, 2021
|
Eind groep 5 t/m midden groep 8
|
|
Drempelonderzoek 678 7e versie,
678 Onderwijs Advisering, 2017
|
Groep 5 t/m 8
|
|
IEP LVS Rekenen, 2019
|
Groep 3 t/m 8
|
Alleen genormeerd voor leerlingen (speciaal) basisonderwijs
|
Leerling in Beeld 3.0, Rekenen, Cito, 2022
|
Groep 3 t/m 5
|
|
Leerling in Beeld 3.0, Rekenen, Cito, 2022
|
Groep 6 t/m 8
|
|
LOVS 3.0 Rekenen-Wiskunde,
Cito, 2013 – 2017
|
Groep 3 t/m 8
|
Papieren- en digitale versie.
|
Rekenen-Wiskunde Speciale leerlingen, Cito, 2011
|
Voor functioneringsniveaus groep 3 t/m 8
|
Papieren en digitale versie. Voor leerlingen in het speciaal (basis) onderwijs en
leerlingen die extra ondersteuning behoeven in het reguliere basisonderwijs. Attentie
bij afname potentiële pro -leerlingen.
Dit jaar voor het laatst toegestaan
|
SVT-RW: Schoolvaardigheidstoets Rekenen-Wiskunde, Boom test uitgevers, 2012
|
Groep 3 t/m 8
|
|
Opmerkingen bij Inzichtelijk rekenen:
Dit jaar voor het laatst toegestaan
-
– Rekenen-Wiskunde Speciale leerlingen, groep 3 t/m 8, Cito, 2011, aangezien dit product
niet meer door de uitgever wordt ondersteund.
Dit jaar nieuw op de lijst
-
– Leerling in Beeld 3.0, Rekenen, Cito, 2022, groep 3 t/m 5
-
– Leerling in Beeld 3.0, Rekenen, Cito, 2022, groep 6 t/m 8