Specifiek interventiebeleid NVWA elektrisch materiaal (IB02-SPEC 54, versie 01)

[Regeling vervallen per 13-01-2024.]
Geraadpleegd op 12-11-2024. Gebruikte datum 'geldig op' 13-01-2024 en zichtdatum 23-09-2024.
Geldend van 01-08-2023 t/m 12-01-2024

Besluit van de inspecteur-generaal van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit namens de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (hierna: VWS) van 27 juni 2023 tot vaststelling van het Specifiek interventiebeleid toezicht op elektrisch materiaal (IB02-SPEC 54, versie 01)

1. Onderwerp

[Regeling vervallen per 13-01-2024]

Het specifiek interventiebeleid elektrisch materiaal beschrijft de klasseindeling en interventies voor specifieke overtredingen in het toezichtdomein elektrisch materiaal en geeft daarmee invulling aan het algemeen interventiebeleid NVWA-IB02 (AIB).

Overtredingen die door de inspecteur/toezichthouder worden waargenomen en die niet in deze beleidsregel zijn opgenomen, worden voorgelegd aan de Afdeling Expertise van de Directie Handhaven van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit.

2. Begrippen

[Regeling vervallen per 13-01-2024]

2.1. Definities

[Regeling vervallen per 13-01-2024]

Hieronder is een aantal specifieke definities opgenomen in aanvulling op de definities en begrippen uit het algemeen interventiebeleid NVWA-IB02.

Ernstig letsel / ernstige gezondheidsschade 1

Alle vormen van verwonding of ziekte die ingrijpende en nadelige, mogelijk blijvende gevolgen hebben voor personen en waarvoor professionele medische behandeling nodig is. Hieronder wordt mede verstaan zwaar lichamelijk letsel / gezondheidsschade en lichamelijk letsel / gezondheidsschade zoals bedoeld in artikel 82 resp. artikel 308 van het Wetboek van Strafrecht.

Letsel / gezondheidsschade

Alle vormen van verwonding of ziekte die geringe nadelige gevolgen hebben voor personen en waarvoor geen professionele medische behandeling nodig is.

Wettelijke norm/eis

Een in wetgeving vastgelegde norm of eis gericht op het product. Er zijn kwalitatieve en kwantitatieve wettelijke eisen.

Formele wettelijke norm/eis

Een in de wetgeving vastgelegde norm of eis gericht op de naleving van procedures voor de borging dat alleen producten op de markt worden gebracht die aan de geldende wettelijke eisen voldoen.

Kwalitatieve eis

Een kwalitatieve eis gaat om de aan- of afwezigheid van een bepaalde eigenschap, een onderdeel, of een voorziening ten behoeve van het belang van veiligheid.

Kwantitatieve eis

Een kwantitatieve eis is een eis die betrekking heeft op onderdelen of voorzieningen die in een bepaalde mate of hoedanigheid aanwezig moeten zijn.

Marktdeelnemer

Onder het begrip marktdeelnemer vallen de fabrikant, de gemachtigde2 van de fabrikant, de EU-importeur, de producent en de distributeur (NL-importeur, groothandel en detaillist). Ook de term verhandelaar valt samen met het begrip marktdeelnemer.

Een importeur of distributeur kan op grond van artikel 10 van de RICHTLIJN 2014/35/EU betreffende elektrisch materiaal bestemd voor gebruik binnen bepaalde spanningsgrenzen geacht worden te voldoen aan de in artikel 6 vermelde verplichtingen van de fabrikant wanneer hij elektrisch materiaal onder zijn eigen naam of merknaam in de handel brengt of reeds in de handel gebrachte elektrisch materiaal zodanig wijzigt dat de overeenstemming met de toepasselijke eisen in het gedrang kan komen. Het betreft hier alleen een gelijkenis in verplichtingen. De normadressaat blijft ongewijzigd en zodoende gesplitst in fabrikant, importeur en distributeur. Dit zal in het RvB of SW moeten worden toegelicht en onderbouwd.

Producten

Producten zijn waren (roerende zaken c.q. technische voortbrengselen) in de zin van de Warenwet.

Risico

Risico is het product van kans (op letsel of gezondheidsschade) en ernst van het effect (ernst van het letsel of de gezondheidsschade).

Publiekswaarschuwing

Een publiekswaarschuwing is de openbare publicatie door een marktdeelnemer met als doel de houder/eigenaar van onveilige c.q. ondeugdelijke waar of product te informeren over de onveiligheid c.q. ondeugdelijkheid van de waar of het product (ex art. 21, lid 1, WW).

Terugroepactie

De terugroepactie is het geheel aan acties door een marktdeelnemer met als doel onveilige c.q. ondeugdelijke waar of product terug te nemen van de houder/eigenaar (ex art. 21, lid 2, WW).

2.2. Afkortingen

[Regeling vervallen per 13-01-2024]

CE

Conformité Européenne

EU

Europese Unie

AIB

AlgemeenInterventiebeleid Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit NVWA-IB02

NL

Nederland

NVWA

Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit

PV

proces-verbaal pro justitia (zie algemeen interventiebeleid voor definitie)

RAPV

Richtlijn algemene productveiligheid

RvB

Rapport van Bevindingen

SW

Schriftelijke Waarschuwing

SPEC

Specifiek

VWS

Volksgezondheid, Welzijn en Sport

2.3. Wettelijke basis

[Regeling vervallen per 13-01-2024]

Op het werkterrein elektrisch materiaal gelden zowel Europese als nationale regels. De wettelijke basis voor het specifiek interventiebeleid is:

  • RICHTLIJN 2014/35/EU VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD van 26 februari 2014 betreffende de harmonisatie van de wetgevingen van de lidstaten inzake het op de markt aanbieden van elektrisch materiaal bestemd voor gebruik binnen bepaalde spanningsgrenzen

  • VERORDENING (EG) Nr. 765/2008 VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD van 9 juli 2008 tot vaststelling van de eisen inzake accreditatie en markttoezicht betreffende het verhandelen van producten.

  • Warenwetbesluit elektrisch materiaal

3. Werkwijze

[Regeling vervallen per 13-01-2024]

3.1. Het bepalen van de ernst van de overtreding

[Regeling vervallen per 13-01-2024]

Overtredingen worden ingedeeld naar de klassen zoals gedefinieerd in het AIB.

Tenzij in deze beleidsregel anders is bepaald, geldt het volgende:

  • Er is sprake van een klasse B overtreding wanneer een tekortkoming ten opzichte van een wettelijke eis aan een product dat wordt verhandeld of gebruikt in een realistisch scenario tot een ernstig letsel of ernstige gezondheidsschade kan leiden;

  • Er is sprake van een klasse C overtreding wanneer een tekortkoming ten opzichte van een wettelijke eis aan een product dat wordt verhandeld of gebruikt in een realistisch scenario tot een letsel of gezondheidsschade kan leiden. Er is tevens sprake van een klasse C overtreding wanneer niet aan een belangrijke wettelijke eis is voldaan;

  • Er is sprake van een klasse D overtreding wanneer een tekortkoming ten opzichte van een wettelijke eis aan een product dat wordt verhandeld of gebruikt in een realistisch scenario gering letsel of gezondheidsschade kan veroorzaken. Er is tevens sprake van een klasse D overtreding wanneer niet aan een wettelijke eis is voldaan.

Een aantal normen zijn in 2 of meer overtredingsklassen (B, C en/of D) ingedeeld, omdat de mogelijkheid tot beoordeling van de ernst van de overtreding afhankelijk is van de feiten en omstandigheden van het geval. De inspecteur zal op basis van de feiten en omstandigheden de overtredingsklasse hanteren die behoort bij de ernst van de mogelijke gezondheidsschade.

Bij sommige kwantitatieve veiligheidseisen in een norm is niet precies te bepalen bij welke mate van afwijken in een realistisch scenario een onveilige situatie kan ontstaan. In dergelijke gevallen wordt bij een afwijking van 25% of meer de naast hogere overtredingsklasse aan de overtreding toegekend. Dat wil zeggen dat in dergelijke gevallen een klasse D overtreding een klasse C overtreding kan worden en een klasse C overtreding een klasse B overtreding.

De bijlage van dit specifiek interventiebeleid is te vinden op de internetpagina van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (www.nvwa.nl/interventiebeleid). In de bijlage zijn de bepalingen van de geldende wetgeving ingedeeld in een overtredingsklasse met bijbehorende interventie(s).

Afwijken van de in dit document voorgeschreven interventie is alleen mogelijk in overleg met, en na akkoord van, de teamleider en (een) senior inspecteur. De onderbouwing van de reden om af te wijken wordt vastgelegd.

3.2. Het bepalen van interventies bij een overtreding

[Regeling vervallen per 13-01-2024]

3.2.1. Corrigerende interventie

[Regeling vervallen per 13-01-2024]

Corrigerende interventies kunnen naast of in plaats van sanctionerende interventies worden ingezet. Bij een overtreding wordt in alle gevallen de instructie gegeven om zo snel mogelijk een einde te maken aan de overtredingstoestand en de nodige corrigerende actie(s) uit te voeren. Voor welke corrigerende interventie gekozen wordt verschilt van geval tot geval. Voorbeelden van corrigerende interventies die kunnen worden opgelegd, zijn het uit de markt halen van onveilig elektrisch materiaal, een publiekswaarschuwing of een terugroepactie.

3.2.2. Sanctionerende interventie

[Regeling vervallen per 13-01-2024]

Overtredingen van de Warenwet worden doorgaans bestuurlijk beboet. In voorkomende gevallen kan echter ook proces-verbaal worden opgemaakt. Aan het Openbaar Ministerie worden slechts overtredingen voorgelegd indien de ernst van de overtreding of de omstandigheden waaronder zij is begaan daartoe aanleiding geven. De NVWA treedt met name in overleg met het Openbaar Ministerie over mogelijke gevallen van:

  • Moedwillig begane overtredingen (opzettelijk, calculerend gedrag);

  • Bij incidenten waarbij personen letsel hebben opgelopen;

  • Frauduleus handelen;

  • Stelselmatige overtredingen

Ook worden aan het Openbaar Ministerie overtredingen voorgelegd indien daarvoor op basis van de Wet op de economische delicten een hogere geldboete kan worden opgelegd dan de voorziene bestuurlijke boete, en:

  • Indien de opzettelijke of roekeloze overtreding een direct gevaar voor de gezondheid of veiligheid van de mens tot gevolg heeft óf

  • De in de bijlage ter zake van de overtreding voorziene bestuurlijke boete aanmerkelijk wordt overschreden door het met de overtreding behaalde economisch voordeel (artikel 32a, derde lid, Warenwet).

Strafrechtelijke afdoening is niet voorbehouden aan een vooraf aan te geven overtreding van een bepaald voorschrift, maar kan in beginsel bij alle overtredingen van de bij of krachtens de Warenwet gestelde voorschriften noodzakelijk zijn.

De kolommen ‘interventie bij eerste overtreding’ en ‘interventie bij herhaalde overtreding’ in de interventiematrix van dit document vermelden voornamelijk de bestuurlijke boete als sanctionerende interventie die doorgaans wordt toegepast. Dit laat onverlet dat, als een overtreding zowel bestuursrechtelijk als strafrechtelijk kan worden afgedaan, op grond van de specifieke feiten en omstandigheden kan worden besloten om in plaats van een bestuurlijke boete een proces-verbaal op te maken ten behoeve van strafrechtelijke afdoening. Behoudens een aantal specifieke gevallen is op voorhand niet in de interventiematrix aan te geven wanneer wordt overgegaan tot een strafrechtelijke sanctionerende interventie. Daarom vormt deze paragraaf een aanvulling op de inhoud van de interventiematrix.

In alle gevallen geldt dat een strafrechtelijke sanctionerende interventie (een proces-verbaal) te allen tijde kan worden gecombineerd met een bestuursrechtelijke corrigerende interventie (een herstelmaatregel).

3.3. Herhaalde overtreding en verscherpt toezicht

[Regeling vervallen per 13-01-2024]

Voor een definitie van een stapeling van overtredingen en verscherpt toezicht en wanneer deze begrippen van toepassing zijn kan het algemeen interventiebeleid geraadpleegd worden.

Herhaalde overtreding

Er is sprake van een herhaalde overtreding binnen de context van het toezichtdomein elektrisch materiaal wanneer tijdens een (her)inspectie opnieuw een overtreding van dezelfde wetgeving wordt vastgesteld, waarbij een zelfde of een ander product betrokken is dat dezelfde of een soortgelijke tekortkoming vertoont als waarvoor tegen de overtreder in de daaraan voorafgaande periode van 3 jaar reeds een interventie werd toegepast.

Herinspectie

Na het constateren van een overtreding klasse B of C kan een herinspectie worden uitgevoerd om na te gaan of gemaakte afspraken over het opheffen van de overtreding zijn nagekomen. Herinspecties kunnen in rekening worden gebracht bij het bedrijf.

3.4. Internettoezicht

[Regeling vervallen per 13-01-2024]

Op internet worden op handelssites (digitale platforms) geregeld advertenties geplaatst met verboden content. De NVWA kan in die gevallen gegevens bij zowel de aanbieder als de beheerder van de handelssite vorderen op basis van de Algemene wet bestuursrecht. Beheerders van handelssites kunnen de NVWA alternatieven bieden om te interveniëren, zoals het verwijderen van advertenties. In dergelijke gevallen kan de NVWA volstaan met nalevingshulp aan de aanbieder bijvoorbeeld vlak nadat de advertentie is verwijderd. Is er sprake van herhaling dan kunnen alsnog gegevens worden gevorderd en kan worden opgeschaald in de handhaving.

5. Divers

[Regeling vervallen per 13-01-2024]

Vervanging

Deze beleidsregel is een afsplitsing van het op 1 september 2017vastgestelde Specifiek interventiebeleid toezicht op productveiligheid (IB02-SPEC 45, versie 07). Het deel van de beleidsregel IB02-45, versie 07 dat betrekking heeft op elektrisch materiaal zoals opgenomen in deze beleidsregel, vervalt bij inwerkingtreding van deze beleidsregel. Ten opzichte van dat specifiek interventiebeleid zijn de wettelijke normen en overtredingsklassen voor elektrisch materiaal vollediger en eenduidiger geformuleerd.

Citeertitel

Deze beleidsregel wordt aangehaald als ‘Specifiek interventiebeleid NVWA elektrisch materiaal (IB02-SPEC 54, versie 01)’.

Inwerkingtreding

Deze beleidsregel treedt in werking met ingang van 1 augustus 2023

Bijlage

De bijlage van dit specifiek interventiebeleid is te vinden op de internetpagina van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (www.nvwa.nl/interventiebeleid).

Deze beleidsregel wordt in de Staatscourant geplaatst.

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,

namens deze:

De inspecteur-generaal van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit

Bijlage

[Regeling vervallen per 13-01-2024]

[Red: Gepubliceerd op www.nvwa.nl/interventiebeleid.]

  1. Bij de inschatting welk letsel of welke gezondheidsschade kan worden veroorzaakt, wordt uitgegaan van de ongunstigste situatie die redelijkerwijs in een realistisch scenario kan ontstaan. Ook wordt hieronder begrepen indirect letsel of indirect ernstig letsel dat kan worden veroorzaakt door schade aan producten. ^ [1]
  2. Toelichting: In relatie naar de RAPV kennen wij de leverancier als de producent (de fabrikant, de gemachtigde van de fabrikant en de EU-importeur) en de handelaar als de distributeur (NL-importeur, groothandel en detaillist). ^ [2]