Regeling uitgebreide producentenverantwoordelijkheid textiel

Geraadpleegd op 25-04-2025.
Geldend van 01-01-2025 t/m heden

Regeling van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, van 15 juni 2023, nr. IENW/BSK-2023/158985, houdende vaststelling van nadere regels in verband met de uitvoering van het Besluit uitgebreide producentenverantwoordelijkheid textiel (Regeling uitgebreide producentenverantwoordelijkheid textiel)

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat,

Gelet op artikel 9.5.2, zevende lid, van de Wet milieubeheer;

BESLUIT:

Artikel 1

In deze regeling wordt verstaan onder:

Artikel 2

De gemachtigd vertegenwoordiger beschikt over de benodigde informatie om namens de producent melding te kunnen doen en verslag te kunnen uitbrengen als bedoeld in de artikelen 3 en 4, tenzij de producent is aangesloten bij een producentenorganisatie.

Artikel 3

  • 2 De in Nederland gevestigde producent die niet is aangesloten bij een producentenorganisatie vult het gehele formulier in, met uitzondering van deel A, onderdeel 3, en deel C, onderdeel 6.

  • 3 De gemachtigd vertegenwoordiger vult deel A, onderdelen 1 en 2, van het formulier in en namens iedere vertegenwoordigde producent die niet is aangesloten bij een producentenorganisatie afzonderlijk deel A, onderdeel 3, en de delen B en C, met uitzondering van onderdeel 6.

  • 4 De producentenorganisatie vult deel A, onderdelen 1 en 2, van het formulier in en namens iedere aangesloten producent afzonderlijk deel A, onderdeel 3, en namens alle aangesloten producenten gezamenlijk de delen B en C, met dien verstande dat de optie van meerkeuze niet geldt.

Artikel 4

  • 2 De in Nederland gevestigde producent die niet is aangesloten bij een producentenorganisatie vult het gehele formulier in, met uitzondering van deel A, onderdeel 3.

  • 3 De gemachtigd vertegenwoordiger vult deel A, onderdelen 1 en 2, van het formulier in en namens iedere vertegenwoordigde producent die niet is aangesloten bij een producentenorganisatie afzonderlijk deel A, onderdeel 3, deel B en deel C.

  • 4 De producentenorganisatie vult deel A, onderdelen 1 en 2, van het formulier in en namens iedere aangesloten producent afzonderlijk deel A, onderdeel 3, en namens alle aangesloten producenten gezamenlijk deel B en deel C.

Artikel 6

Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling uitgebreide producentenverantwoordelijkheid textiel.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat,

V.L.W.A. Heijnen

Bijlage I. – Meldingsformulier

Het formulier is als webformulier beschikbaar via:

https://www.afvalcirculair.nl/upvtextiel

Daarnaast kan het ingevulde formulier per post verzonden te worden naar:

Rijkswaterstaat

Afdeling Leefomgeving Circulaire Economie & Afval (LOAC)

t.a.v. Team uitgebreide producentenverantwoordelijkheid

Postbus 2232

3500 GE Utrecht

Deel A. Gegevens melder

  • 1. Hoedanigheid melder.

    ○ Producent

    ○ Gemachtigd vertegenwoordiger

    ○ Producentenorganisatie

  • 2. Algemene gegevens melder.

    Bedrijfsnaam melder

     

    Nummer KVK

     

    Postadres

     

    Telefoonnummer

     

    Algemeen e-mailadres voor contact over deze melding

     

    Datum melding

     
  • 3. Indien gemachtigd vertegenwoordiger of producentenorganisatie: gegevens van de producent(en) namens wie de melding wordt gedaan.

    Bedrijfsnaam producent

     

    Nummer KVK indien producent in Nederland is gevestigd

     

    Postadres

     

    Telefoonnummer

     

    Algemeen e-mailadres

     

Indien u namens meerdere producenten verslag legt, voeg een ledenlijst bij waarin de opgevraagde gegevens van de aangesloten of vertegenwoordigde producenten gebundeld worden.

Deel B. Gegevens product

  • 1. Geef aan welke textielproducten de producent in Nederland in de handel brengt.

    In Nederland in de handel te brengen textielproducten

    Producent: geef aan welke textielproducten u in de handel brengt

    Producentenorganisatie: geef aantal producenten per productcategorie

    Consumentenkleding

       

    Bedrijfskleding

       

    Huishoudtextiel voor particulier gebruik

       

    Huishoudtextiel voor bedrijfsmatig gebruik

       
  • 2. Geef het totaalgewicht aan van de textielproducten die de producent in de komende twaalf maanden in Nederland in handel verwacht te brengen.

    Totaalgewicht in Nederland in de handel te brengen textielproducten

    Producent: geef aan welke gewichtscategorie op u van toepassing is

    Producentenorganisatie: geef aantal producenten per gewichtscategorie

    Minder dan 2 ton

       

    2 – 5 ton

       

    5 – 10 ton

       

    10 – 20 ton

       

    20 – 50 ton

       

    50 – 100 ton

       

    100 – 200 ton

       

    200 – 500 ton

       

    500 – 1.000 ton

       

    1.000 – 2.000 ton

       

    2.000 – 5.000 ton

       

    5.000 – 10.000 ton

       

    Meer dan 10.000 ton

       

    Producentenorganisatie: totaalgewicht in tonnen

    n.v.t.

     

Deel C. Nakoming verplichtingen

N.B. Bij onderstaande meerkeuzevragen zijn meerdere antwoorden mogelijk.

  • 1. Geef een omschrijving van de wijze waarop de verplichtingen worden nagekomen die in het Besluit UPV textiel zijn gesteld, waaronder het behalen van doelstellingen en het voldoen aan de inspanningsverplichting met betrekking tot de toepassing van gerecyclede textielvezels in nieuwe textielproducten.

    De producent behaalt de doelstellingen door:

    0 hiervoor in eigen beheer een systeem op te zetten;

    0 uitbesteding/samenwerking met derden;

    0 gezamenlijke uitvoering in een producentenorganisatie;

    0 anders, nl.

     

    Geef een omschrijving van de wijze waarop de producent voldoet aan de inspanningsverplichting met betrekking tot de toepassing van gerecyclede textielvezels.

    Toelichting: Zie voor de verplichtingen de artikelen 3 t/m 6 van het Besluit UPV textiel, over de doelstellingen voor voorbereiding voor hergebruik en recycling (artikel 3), de doelstellingen voor voorbereiding voor hergebruik (artikel 4), de doelstellingen voor vezel-tot-vezelrecycling (artikel 5), en de inspanningsverplichting met betrekking tot de toepassing van gerecyclede textielvezels in nieuwe textielproducten (artikel 6).

  • 2. Geef een omschrijving van het innamesysteem en de passende beschikbaarheid daarvan.

    De producent zorgt voor een passende beschikbaarheid van een innamesysteem door:

    0 producten in eigendom te houden gedurende de gebruiksfase;

    0 een terugnamegarantie;

    0 terugname bij verkooppunten;

    0 een oud-voor-nieuwregeling;

    0 een statiegeldsysteem;

    0 afgedankte producten op te halen bij de eindgebruiker;

    0 met afvalinzamelaars afspraken te maken over afvalinzameling;

    0 anders, nl.

    Toelichting: De producent zorgt voor een passende beschikbaarheid van een innamesysteem voor de textielproducten waar het Besluit UPV textiel betrekking op heeft. Onder ‘passend’ wordt in ieder geval verstaan dat het innamesysteem: gedurende het gehele jaar beschikbaar is en niet beperkt is tot gebieden waar de inname en het beheer van de betreffende afvalstoffen het meest kostenefficiënt is; en degene die voornemens is zich van de textielproducten te ontdoen in staat stelt om deze kosteloos bij het innamesysteem in te leveren.

    Een producent kan er bijvoorbeeld voor kiezen om de inname van de door hem in de handel gebrachte producten vorm te geven door de producten in eigendom te houden gedurende de gebruiksfase, middels een terugnamegarantie, door terugname bij verkooppunten, middels oud-voor-nieuw-regelingen, middels statiegeldsystemen, door afgedankte producten op te halen bij de eindgebruiker, of door met de afvalinzamelaars afspraken te maken over afvalinzameling. Ook een combinatie van dergelijke systemen is mogelijk.

  • 3. Geef een overzicht van de financiële of financiële en organisatorische middelen.

    De producent beschikt over de benodigde middelen om aan zijn UPV-verplichtingen te voldoen door:

    0 fondsvorming;

    0 garantiestellingen;

    0 verzekeringen;

    0 derdengeldrekening;

    0 producten formeel juridisch in eigendom te houden;

    0 anders, nl.

    Toelichting: De producent beschikt over de financiële of financiële en organisatorische middelen die nodig zijn om aan de verplichtingen te voldoen die voortvloeien uit het Besluit UPV textiel en het Besluit UPV.

    Bij het opzetten van de financiële en organisatorische middelen en het dragen van de kosten moet de producent anticiperen op toekomstige verplichtingen ten aanzien van reeds in de handel gebrachte producten die onder reikwijdte van de regeling van uitgebreide producentenverantwoordelijkheid vallen. Dit kan bijvoorbeeld door fondsvorming, garantiestellingen, verzekeringen, derdengeldrekening, of door producten formeel juridisch in eigendom te houden.

  • 4. Geef een omschrijving van het mechanisme van zelfbeheer waaruit de continuïteit van de financiële en organisatorische middelen blijkt, waarmee de producent zijn verplichtingen nakomt.

    De producent zorgt voor een adequaat mechanisme van zelfbeheer gewaarborgd door:

    0 onafhankelijke controles;

    0 audits;

    0 accountantsonderzoeken;

    0 anders, nl.

    Toelichting: De producent zorgt voor een adequaat mechanisme voor zelfcontrole, dat is gericht op het waarborgen van de continuïteit van de financiële of financiële en organisatorische middelen, en de kwaliteit van het verslag. Het mechanisme voor zelfbeheer dient de continuïteit van de financiële en organisatorische middelen waarmee de producent zijn verplichtingen nakomt, als de kwaliteit en verifieerbaarheid van de verzamelde en gerapporteerde gegevens te waarborgen. Hierbij dient de producent waar nodig gebruik te maken van onafhankelijke controles, audits en accountantsonderzoeken.

  • 5. Vermeld de wijze waarop de producent invulling geeft aan de informatieverplichting.

    De producent geeft invulling aan zijn informatieverplichting door:

    0 informatie beschikbaar te stellen via een website;

    0 communicatiecampagnes;

    0 informatie te vermelden op het product zelf;

    0 anders, nl.

    Toelichting: De producent informeert afvalstoffenhouders van de textielproducten die hij in de handel brengt over afvalpreventiemaatregelen, innamesystemen, voorzieningen voor hergebruik of nuttige toepassing en de preventie van zwerfafval.

    De producent kan aan deze verantwoordelijkheid invulling geven door bijvoorbeeld de gevraagde informatie openbaar beschikbaar te stellen via een website, communicatiecampagnes of door de informatie te vermelden op het product zelf. Het is hierbij in het bijzonder van belang dat de afvalstoffenhouder snapt hoe en waar het product kosteloos wordt ingenomen. In het verlengde daarvan is het van belang dat de afvalstoffenhouder inzicht krijgt in wat er na inname met de producten gebeurt en de resultaten die daarmee worden geboekt. Ook draagt de producent een verantwoordelijkheid om de gebruiker te informeren over genomen preventiemaatregelen.

  • 6. Wanneer gezamenlijk uitvoering wordt gegeven aan de uitgebreide producentenverantwoordelijkheid, geef de hoogte, de wijze van berekening en de wijze van differentiatie van de financiële bijdragen aan de producentenorganisatie aan.

     
     
     
     
     

    Toelichting: De aan de producent doorberekende kosten mogen niet hoger zijn dan nodig om goede en kostenefficiënte uitvoering te kunnen geven aan de gestelde verplichtingen, rekening houdend met de inkomsten uit het hergebruik en de verkoop van secundaire grondstoffen van hun producten, ook in de toekomst. Het opzetten van bijvoorbeeld een kennisinstituut of innovatiefonds kan hier onderdeel van zijn. Daarbij geldt de verplichting om de bijdrage die producenten betalen indien mogelijk te differentiëren, met name door rekening te houden met de gehele levenscyclus van producten en de duurzaamheid, repareerbaarheid, herbruikbaarheid, recyclebaarheid en de aanwezigheid van gevaarlijke stoffen. Tevens kan het middels een bonus-malussysteem van differentiatie afremmen van het op de markt brengen van producten die op geen enkele manier bijdragen aan het nakomen van de verplichtingen, onderdeel van de tariefdifferentiatie zijn.

Bijlage II. – Verslagleggingsformulier

Het formulier is als webformulier beschikbaar via:

https://www.afvalcirculair.nl/upvtextiel

Daarnaast kan het ingevulde formulier per post verzonden te worden naar:

Rijkswaterstaat

Afdeling Leefomgeving Circulaire Economie & Afval (LOAC)

t.a.v. Team uitgebreide producentenverantwoordelijkheid

Postbus 2232

3500 GE Utrecht

Deel A. Gegevens verslaglegger

  • 1. Hoedanigheid verslaglegger.

    ○ Producent

    ○ Gemachtigd vertegenwoordiger

    ○ Producentenorganisatie

  • 2. Algemene gegevens verslaglegger.

    Bedrijfsnaam verslaglegger

     

    Nummer KVK

     

    Postadres

     

    Telefoonnummer

     

    Algemeen e-mailadres voor contact over dit verslag

     

    Datum verslag

     
  • 3. Indien gemachtigd vertegenwoordiger of producentenorganisatie: gegevens van de producent(en) namens wie verslag wordt ingediend.

    Bedrijfsnaam producent

     

    Nummer KVK indien producent in Nederland is gevestigd

     

    Postadres

     

    Telefoonnummer

     

    Algemeen e-mailadres

     

Indien u namens meerdere producenten verslag legt, voeg een ledenlijst bij waarin de opgevraagde gegevens van de aangesloten of vertegenwoordigde producenten gebundeld worden.

Deel B. Gegevens product

  • 1. Geef aan welke textielproducten de producent in Nederland in de handel brengt.

    In Nederland in de handel gebrachte textielproducten

    Producent: geef aan welke textielproducten u in de handel brengt

    Producentenorganisatie: geef aantal producenten per productcategorie

    Consumentenkleding

       

    Bedrijfskleding

       

    Huishoudtextiel voor particulier gebruik

       

    Huishoudtextiel voor bedrijfsmatig gebruik

       
  • 2. Geef het gewicht aan van de textielproducten die de producent in Nederland in de handel heeft gebracht in het vorige kalenderjaar of in een gedeelte van het vorige kalenderjaar, bijvoorbeeld vanwege de start of beëindiging van de handelsactiviteit in dat jaar.

    Kalenderjaar

     

    Of: gedeelte van dat kalenderjaar (begin- en einddatum)

     

    Reden gedeelte van het kalenderjaar

     

    Totaalgewicht in Nederland in de handel gebrachte textielproducten

    Producent: geef aan totaalgewicht per productcategorie in kg

    Producentenorganisatie: totalen van aangesloten producenten in kg

    Consumentenkleding

       

    Bedrijfskleding

       

    Huishoudtextiel voor particulier gebruik

       

    Huishoudtextiel voor bedrijfsmatig gebruik

       
  • 3. Beschrijf de omrekening van het aantal in de handel gebrachte textielproducten naar het totaalgewicht in kilogram.

    Bijlage 272813.png

    Voeg documenten bij waarmee de verificatie van de gegevens mogelijk is.

    Toelichting: Uit de beantwoording moet blijken hoe de omrekening van het aantal stuks naar kilogram is gemaakt. Ter verificatie worden interne documenten bijgevoegd waaruit blijkt hoe in de administratie de vertaling van aantal stuks naar kilogram wordt gemaakt.

Deel C. Nakoming verplichtingen

Opzetten innamesysteem

De producent zorgt voor een passende beschikbaarheid van een innamesysteem voor de textielproducten waar het Besluit UPV textiel betrekking op heeft. In de onderdelen 1 en 2 wordt aangegeven hoe wordt zorggedragen voor een passende beschikbaarheid van het innamesysteem. Onder ‘passend’ wordt in ieder geval verstaan dat het innamesysteem:

  • gedurende het gehele jaar beschikbaar is;

  • niet beperkt is tot gebieden waar de inname en het beheer van de betreffende afvalstoffen het meest kostenefficiënt is; en

  • degene die voornemens is zich van het textiel te ontdoen in staat stelt om deze kosteloos bij het innamesysteem in te leveren.

Een producent kan bijvoorbeeld kiezen om de inname van de door hem in de handel gebrachte producten als volgt vorm te geven: de producten in eigendom houden gedurende de gebruiksfase, een terugnamegarantie, terugname bij verkooppunten, statiegeldsystemen, afgedankte producten ophalen bij de eindgebruiker, of afspraken maken met afvalinzamelaars. Ook een combinatie van dergelijke systemen is mogelijk.

  • 1. Beschrijf hoe wordt zorggedragen voor een passende beschikbaarheid van het innamesysteem voor textiel.

    • a) Geef aan via welke vorm of vormen het textiel wordt ingenomen. Meerdere antwoorden zijn mogelijk.

      • In eigendom houden gedurende gebruiksfase

      • Retail (verkooppunten)

      • Charitatieve instellingen

      • Kringloopbedrijf

      • Circulair ambachtscentrum

      • Milieustraat

      • Bovengrondse textielcontainers

      • Ondergrondse textielcontainers

      • Ophalen aan deur

      • Anders

    • b) Licht toe hoe middels de hierboven gekozen antwoorden in passende beschikbaarheid van het innamesysteem wordt voorzien. Neem in de beantwoording in ieder geval mee welke partijen in het innamesysteem betrokken zijn en wat met hen is afgesproken.

      Bijlage 272814.png
  • 2. Geef aan hoe de mate van toegankelijkheid van de innamepunten wordt gewaarborgd.

    • a) Hoe wordt gewaarborgd dat de innamepunten gedurende het gehele jaar beschikbaar zijn?

      Bijlage 272815.png
    • b) Hoe wordt gewaarborgd dat de innamepunten niet beperkt zijn tot gebieden waar de inname en het beheer van de betreffende afvalstoffen het meest kostenefficiënt is?

      Bijlage 272816.png
    • c) Hoe wordt gewaarborgd dat de innamepunten de afvalstoffenhouders in de gelegenheid stellen het textiel kosteloos in te leveren?

      Bijlage 272817.png

Nakomen doelstellingen

In de onderdelen 3 tot en met 7 moet gerapporteerd worden over het nakomen van de doelstellingen voor het afvalbeheer van textiel. In deze onderdelen wordt gevraagd hoe de gerapporteerde cijfers zijn verzameld en hoe ze tot stand zijn gekomen.

De producenten leveren verificatiedocumenten aan ter onderbouwing van de gerapporteerde informatie. Voorbeelden hiervan zijn: accountantsverklaring, rapport van een interne audit, overeenkomst, monitoringsprotocol of (intentie)verklaring van de inzamelaar of verwerker. In dit formulier worden via de beantwoording van alle subonderdelen zowel de verificatiemethode als de bijbehorende documenten opgevraagd.

  • 3. Geef aan of u de doelstelling voor voorbereiding voor hergebruik heeft behaald.

    • a) Geef aan hoeveel van de door de producent in het voorafgaande kalenderjaar in Nederland in de handel gebrachte textielproducten werd voorbereid voor hergebruik.

      Bijlage 272818.png

      kg

      Het gewichtspercentage voor voorbereiding voor hergebruik wordt berekend op basis van het deel textiel dat is voorbereid voor hergebruik ten opzichte van het deel textiel dat op de Nederlandse markt in de handel wordt gebracht.

    • b) Geef aan welk gewichtspercentage van de door de producent in het voorafgaande kalenderjaar in Nederland in de handel gebrachte textielproducten werd voorbereid voor hergebruik.

      Bijlage 272819.png

      %

    • c) Licht toe hoe de gerapporteerde cijfers verzameld en geverifieerd zijn.

      Bijlage 272820.png
    • d) Voeg een of meerdere documenten bij waarmee de verificatie van de gegevens mogelijk is.

Toelichting: Uit artikel 4, eerste lid, van het Besluit UPV textiel volgen de doelstellingen voor voorbereiding voor hergebruik. Met voorbereiding voor hergebruik wordt gedoeld op nuttige toepassing bestaande uit het controleren, schoonmaken of repareren, waarbij producten of componenten van producten, die afvalstoffen zijn geworden, worden klaargemaakt zodat ze zullen worden hergebruikt zonder dat verdere voorbehandeling nodig is. Onder hergebruik wordt elke handeling verstaan waarbij het textiel opnieuw wordt gebruikt voor hetzelfde doel als dat waarvoor het was bedoeld.1

Het meetpunt bij voorbereiding voor hergebruik ligt bij het overdrachtsmoment na een van de hierboven genoemde handelingen die vallen onder nuttige toepassing. In de praktijk zal het bij voorbereiding voor hergebruik veelal gaan om het sorteren van het ingezamelde textiel. Het meetpunt bij voorbereiding voor hergebruik is dus het moment waarop het textiel wordt overgedragen van sorteerder naar een tussenhandelaar of retailer, en klaar is voor hergebruik zonder dat nog een verdere voorbehandeling nodig is. Dit betreft daarmee het laatste overdrachtsmoment wanneer het textielproduct wordt aangemerkt als geschikt voor hergebruik.

Om het gerapporteerde percentage voor voorbereiding voor hergebruik te onderbouwen, kan bijvoorbeeld gedacht worden aan het bijvoegen van overeenkomsten of verklaringen van sorteerders of kringloopbedrijven. In geval van collectieve uitvoering kunnen afspraken gemaakt worden met betrokken partijen over de monitoring van de hoeveelheid voorbereiding voor hergebruik.

  • 4. Geef aan of u de doelstelling voor voorbereiding voor hergebruik in Nederland heeft behaald.

    • a) Geef aan hoeveel van de door de producent in het voorafgaande kalenderjaar in Nederland in de handel gebrachte textielproducten werd voorbereid voor hergebruik in Nederland.

      Bijlage 272821.png

      kg

      Het gewichtspercentage voor voorbereiding voor hergebruik in Nederland wordt berekend op basis van het deel textiel dat is voorbereid voor hergebruik in Nederland ten opzichte van het deel textiel dat op de Nederlandse markt in de handel wordt gebracht.

    • b) Geef aan welk gewichtspercentage van de door de producent in het voorafgaande kalenderjaar in Nederland in de handel gebrachte textielproducten is voorbereid om te worden hergebruikt in Nederland.

      Bijlage 272822.png

      %

    • c) Licht toe hoe de gerapporteerde cijfers verzameld en geverifieerd zijn.

      Bijlage 272823.png
    • d) Voeg een of meerdere documenten bij waarmee de verificatie van de gegevens mogelijk is.

Toelichting: Uit artikel 4, tweede lid, van het Besluit UPV textiel volgen de doelstellingen voor voorbereiding voor hergebruik in Nederland. Hierbij geldt in beginsel dezelfde definitie voor voorbereiding voor hergebruik zoals omschreven in de toelichting bij onderdeel 3. Deze doelstelling vereist echter aanvullend daarop dat het textiel wordt hergebruikt in Nederland. Dit betekent dat uit de onderbouwende toelichting en bijgevoegde documenten moet blijken dat het textiel daadwerkelijk in Nederland wordt hergebruikt. Hierbij kan gedacht worden aan verklaringen waaruit blijkt dat het textiel is verkocht in Nederland, zoals verkoopcijfers van tweedehandstextiel in eigen winkel, kringloopwinkels of tweedehandskledingwinkels. In geval van een producentenorganisatie kunnen afspraken gemaakt worden met (de brancheorganisatie van) kringlopen en tweedehandswinkels over de monitoring van de verkoop van hergebruikt textiel.

  • 5. Geef aan of u de doelstelling voor recycling en voorbereiding voor hergebruik heeft behaald.

    • a) Geef aan hoeveel van de door de producent in het voorafgaande kalenderjaar in Nederland in de handel gebrachte textielproducten is voorbereid voor hergebruik en gerecycled.

      Bijlage 272824.png

      kg

      Bij de berekening van het gecombineerde gewichtspercentage voor hergebruik en recycling wordt uitgegaan van het deel textiel dat is voorbereid voor hergebruik en gerecycled ten opzichte van het deel textiel dat op de Nederlandse markt in de handel wordt gebracht.

    • b) Geef aan welk gewichtspercentage van de door de producent in het voorafgaande kalenderjaar in Nederland in de handel gebrachte textielproducten is voorbereid voor hergebruik en gerecycled.

      Bijlage 272825.png

      %

    • c) Geef aan hoeveel van de door de producent in het voorafgaande kalenderjaar in Nederland in de handel gebrachte textielproducten is gerecycled.

      Bijlage 272826.png

      kg

      Bij de berekening van het gewichtspercentage voor recycling wordt uitgegaan van het deel textiel dat is gerecycled ten opzichte van het deel textiel dat op de Nederlandse markt in de handel wordt gebracht.

    • d) Geef aan welk gewichtspercentage van de door de producent in het voorafgaande kalenderjaar in Nederland in de handel gebrachte textielproducten is gerecycled.

      Bijlage 272827.png

      %

    • e) Licht toe hoe de gerapporteerde cijfers verzameld en geverifieerd zijn.

      Bijlage 272828.png
    • f) Voeg een of meerdere documenten bij waarmee de verificatie van de gegevens mogelijk is.

Toelichting: Uit artikel 3 van het Besluit UPV textiel volgt de doelstelling voor voorbereiding voor hergebruik en recycling. Voorbereiding voor hergebruik is toegelicht bij onderdeel 3. Met recycling wordt bedoeld dat textielproducten die afvalstof zijn geworden, worden bewerkt zodat het textielafval opnieuw wordt bewerkt tot producten, materialen of stoffen, voor het oorspronkelijke doel of voor een ander doel.2 Er worden geen aanvullende eisen gesteld aan het type recycling.

Voor de berekening van het gewichtspercentage van recycling (onderdeel a) moet worden uitgegaan van het aantal kilo’s afgedankt textiel dat bij de recycler verwerkt wordt (input in kilogrammen). Om aan te tonen dat de recycling daadwerkelijk heeft plaatsgevonden, moet daarnaast het overdrachtsmoment na recycling geverifieerd worden. Het overdrachtsmoment voor recycling is het moment dat een partij gerecycled textiel overdraagt aan een partij die het bewerkt tot een nieuw product. Dit nieuwe product hoeft geen eindproduct te zijn. Het kan ook om een halffabricaat of onderdeel van een eindproduct gaan. In lijn met de definitie van recycling maakt het, in tegenstelling tot vezel-tot-vezelrecycling, niet uit of dit nieuwe product, materiaal of de nieuwe stof binnen de productgroep textiel blijft.

Om het gerapporteerde percentage te onderbouwen, kan bijvoorbeeld gedacht worden aan het bijvoegen van overeenkomsten of verklaringen van recyclers. In geval van collectieve uitvoering zal het daarnaast veelal gaan om een monitoringsprotocol en een omschrijving van de gemaakte afspraken met recyclers.

  • 6. Geef aan of u de doelstelling voor vezel-tot-vezelrecycling heeft behaald.

    • a) Geef aan hoeveel van de door de producent in het voorafgaande kalenderjaar in Nederland in de handel gebrachte textielproducten die werd gerecycled, vezel-tot-vezel werd gerecycled.

      Bijlage 272829.png

      kg

      Bij de berekening van het gewichtspercentage voor vezel-tot-vezel recycling wordt uitgegaan van het deel textiel dat vezel-tot-vezel is gerecycled ten opzichte van de totale hoeveelheid textiel dat wordt gerecycled (zoals opgegeven onder vraag 5c).

    • b) Geef aan welk gewichtspercentage van de door de producent in het voorafgaande kalenderjaar in Nederland in de handel gebrachte textielproducten die werd gerecycled, vezel-tot-vezel werd gerecycled.

      Bijlage 272830.png

      %

    • c) Licht toe hoe de gerapporteerde cijfers verzameld en geverifieerd zijn.

      Bijlage 272831.png
    • d) Voeg een of meerdere documenten bij waarmee de verificatie van de gegevens mogelijk is.

Toelichting: Uit artikel 5 van het Besluit UPV textiel volgen de doelstellingen voor vezel-tot-vezelrecycling. Recycling is toegelicht bij onderdeel 5. Met vezel-tot-vezelrecycling wordt recycling bedoeld, waarbij textielproducten die afvalstof zijn geworden, worden bewerkt zodat de textielvezels opnieuw worden toegepast in materialen voor textielproducten.

Bij vezel-tot-vezelrecycling is het, anders dan bij recycling, van belang dat textielvezels daadwerkelijk opnieuw worden toegepast in materialen voor kleding of huishoudtextiel. Voor de berekening van het gewichtspercentage van vezel-tot-vezelrecycling (onderdeel a) moet worden uitgegaan van het aantal kilo’s afgedankt textiel dat bij de recycler verwerkt wordt (input in kilogrammen). Om aan te tonen dat de vezel-tot-vezelrecycling daadwerkelijk heeft plaatsgevonden, moet daarnaast het overdrachtsmoment na recycling geverifieerd worden. Waar het bij recycling bewerkt kan worden voor het oorspronkelijke of een ander doel, dient het bij vezel-tot-vezelrecycling bewerkt te worden tot een nieuwe textielvezel, om te stimuleren dat deze opnieuw wordt gebruikt in textielproducten. Het meetpunt bij vezel-tot-vezelrecycling ligt dus bij het overdrachtsmoment waarop er sprake is van textielvezels of toepassing daarvan. Dit betekent dat uit de onderbouwende toelichting en bijgevoegde documenten moet blijken dat het textielafval via chemische of mechanische recycling is teruggebracht naar textielvezels. Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan een verklaring of bewijs van oplevering van (spinbare) textielvezels uit mechanische of chemische recycling.

  • 7. Geef aan op welke wijze u zich inspant om gerecyclede textielvezels toe te passen? Welke maatregelen neemt u om ervoor te zorgen dat in de textielproducten die u in de handel brengt zo veel mogelijk gerecyclede textielvezels afkomstig van na gebruik afgedankte textielproducten worden toegepast?

    Bijlage 272832.png

    Indien relevant, voeg documenten bij waarmee de verificatie van de gegevens mogelijk is.

Toelichting: Artikel 6 van het Besluit UPV textiel wijst de producent op het nemen van maatregelen die erop zijn gericht dat in textielproducten die hij in de handel brengt, zo veel mogelijk gerecyclede textielvezels afkomstig van na gebruik afgedankte textielproducten worden toegepast. Als individuele producent is er meer informatie over (de mogelijkheid tot) het toepassen van recyclaat in (eigen) producten. Indien een producentenorganisatie een verslag opstelt, moet worden omschreven hoe de producenten worden ondersteund om te voldoen aan de inspanningsverplichting met betrekking tot de toepassing van gerecyclede textielvezels. Uit de beantwoording moet blijken welke inspanning producenten of producentenorganisaties hebben verricht met betrekking tot toepassing recyclaat in het geproduceerde textiel.

Informeren afvalstoffenhouders

Op grond van artikel 2, derde lid, van het Besluit UPV moeten producenten afvalstoffenhouders informeren. De producent informeert afvalstoffenhouders van de textielproducten die hij in de handel brengt over afvalpreventiemaatregelen, innamesystemen en voorzieningen voor hergebruik of nuttige toepassing. Met afvalstoffenhouders worden degenen bedoeld die zich via het innamesysteem willen ontdoen van het textiel.

Van de producent wordt verwacht dat zij aangeven hoe aan de informatieverplichting wordt voldaan. Factoren die relevant zijn om een goed beeld te kunnen vormen over de informatievoorziening kunnen onder andere de frequentie, doelgroep en inhoud van de informatie zijn. Uit de omschrijving moet dit voldoende blijken. Daarbij kunnen documenten ter verificatie worden toegevoegd. Denk hierbij aan opgeven van de URL-link als het gaat om een website. Als er via een brochure of poster is geïnformeerd, moeten deze als bijlage worden bijgevoegd. Bij informatie op het product en (internet)campagnes moet de inhoud hiervan duidelijk blijken uit het verslag. Dit zijn slechts richtinggevende voorbeelden. Het wordt van de producent verwacht dat zij met documenten onderbouwen op welke wijze aan de informatieverplichting wordt voldaan.

  • 8. Geef aan hoe invulling wordt gegeven aan de informatieverplichting.

    • a) Geef aan hoe de afvalstoffenhouders geïnformeerd worden over de door u genomen afvalpreventiemaatregelen.

      • Eigen website

      • Online communicatiecampagne

      • Informatie op het product zelf

      • Brochure

      • Posters in openbare ruimte

      • Anders

      Licht toe en onderbouw indien relevant met documenten. Zorg dat de beantwoording en documenten in ieder geval een duidelijk beeld geeft van de frequentie, de doelgroep en de inhoud van de informatie.

      Bijlage 272833.png
    • b) Geef aan hoe de afvalstoffenhouders geïnformeerd worden over het kosteloze innamesysteem en bijhorende innamepunten.

      • Eigen website

      • Online communicatiecampagne

      • Informatie op het product zelf

      • Brochure

      • Posters in openbare ruimte

      • Anders

      Licht toe en onderbouw indien relevant met documenten. Zorg dat de beantwoording en documenten in ieder geval een duidelijk beeld geeft van de frequentie, doelgroep en de inhoud van de informatie.

      Bijlage 272834.png
    • c) Geef aan hoe de afvalstoffenhouders geïnformeerd worden over de voorzieningen voor hergebruik of nuttige toepassing.

      • Eigen website

      • Online communicatiecampagne

      • Informatie op het product zelf

      • Brochure

      • Posters in openbare ruimte

      • Anders

      Licht toe en onderbouw indien relevant met documenten. Zorg dat de beantwoording en documenten in ieder geval een duidelijk beeld geeft van de frequentie, de doelgroep en de inhoud van de informatie.

      Bijlage 272835.png
  1. Definitie zoals volgt uit artikel 1.1, eerste lid, van de Wet milieubeheer. ^ [1]
  2. Definitie zoals volgt uit artikel 1.1, eerste lid, van de Wet milieubeheer. ^ [2]