Bijlage
[Regeling vervallen per 01-01-2024]
1. Doelstelling
[Regeling vervallen per 01-01-2024]
Het NFRP Politieke Partijen Programma (NPPP) is onderdeel van het Nederlands Fonds
voor Regionale Partnerschappen (NFRP). Binnen het NFRP wordt onderscheid gemaakt tussen:
-
a. het Matra programma, gericht op de ondersteuning van de overgang naar een pluriforme, duurzame en democratische
rechtsstaat in landen met een EU-toetredingsperspectief in Zuidoost- Europa en landen
binnen het Oostelijk Partnerschap, en
-
b. het Shiraka programma, waarmee Nederland een bijdrage wil leveren aan duurzame transitie naar een democratisch
bestel in landen in het Midden-Oosten en Noord-Afrika.
Het NPPP heeft tot doel Nederlandse politieke partijen middels twinning in staat te stellen een bijdrage te leveren aan de versterking van kadervorming en netwerkopbouw van politieke partijen, bewegingen of organisaties in bovengenoemde regio’s waarmee
zij ideologische en democratische waarden delen (hierna ‘partnerorganisaties’).
Bij Besluit van de Minister van Buitenlandse Zaken van 21 oktober 2022, nr. Min-BuZa.2022.1345130,
tot vaststelling van beleidsregels en een subsidieplafond op grond van de Subsidieregeling
Ministerie van Buitenlandse Zaken 2006 (Subsidiebeleidskader NFRP Politieke Partijen Programma 2023, hierna: NFRP NPPP 2023)2 heeft de minister middelen ter beschikking gesteld voor subsidieverlening voor aanvragen
gericht op deze versterking. Als gevolg van een aangenomen amendement op het wetsvoorstel
voor de begroting van het Ministerie van Buitenlandse Zaken 2023 is € 1.000.000 extra
beschikbaar gekomen voor het NFRP-Matra fonds.3 Het besluit waarbij de onderhavige beleidsregels zijn vastgesteld strekt ertoe een
deel van 12% van deze middelen beschikbaar te stellen voor extra subsidieverlening
in het kader van het NFRP NPPP 2023, daarbinnen meer specifiek het hierboven bij a. genoemde onderdeel Matra programma.
Dit document vormt het richtsnoer voor het beoordelen van subsidieaanvragen die worden
ingediend in het kader van deze optopping van het NFRP NPPP 2023, onderdeel NFRP Matra. Op de subsidieverstrekking in het kader van de optopping van het NRFP NPPP 2023
zijn naast deze beleidsregels de Algemene wet bestuursrecht, het Subsidiebesluit Ministerie van Buitenlandse Zaken en de Subsidieregeling Ministerie van Buitenlandse Zaken 2006 onverkort van toepassing.
2. Beschikbare middelen en verdeling
[Regeling vervallen per 01-01-2024]
Binnen de totale budgetten van NFRP-Matra en NFRP-Shiraka is 12 procent gereserveerd
voor het Politieke Partijen Programma. Een deel van dit bedrag – in 2023 € 1.703.971 –
stelt de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) op basis van
de Wet financiering Politieke Partijen (WfPP) beschikbaar. De Minister van Buitenlandse Zaken heeft eerder, via het besluit NFRP NPPP 2023, het resterende deel voor 2023 – € 2.054.669 – beschikbaar gesteld voor subsidieverstrekking
in het kader van het NFRP Politieke Partijen Programma. Als gevolg van bovengenoemd
amendement komt hier € 120.000 bij voor het onderdeel NFRP Matra van het NFRP NPPP
2023.
Dit bedrag is bestemd voor subsidieverlening voor activiteiten in het kader van het
Matra programma in de hierna onder 4. genoemde pre-accessielanden en landen van het
Oostelijk Partnerschap.
De beschikbare middelen worden verdeeld aan de hand van een basisbedrag per aanvrager
en voor het overige naar rato van het aantal zetels dat de politieke partij waaraan
de aanvragende rechtspersoon is gelieerd in de Tweede Kamer der Staten-Generaal bezet
op 1 januari 2023. De subsidie bedraagt ten hoogste de som van het basisbedrag plus
een bedrag per zetel in de Tweede Kamer van de betreffende politieke partij. Dit wordt
berekend als volgt.
Het totale basisbedrag bedraagt € 49.199,99 per jaar. Het basisbedrag per partij wordt
berekend door het beschikbare basisbedrag per programma te delen door het aantal unieke
aanvragers die voldoen aan de toepasselijke criteria.
Het totale bedrag beschikbaar voor verdeling op basis van zetelaantal is € 70.800,01.
Het bedrag per zetel wordt berekend door de per programma geldende bedragen voor subsidieverlening
op basis van zetelaantal te delen door het aantal zetels in de Tweede Kamer van de
politieke partijen waaraan de rechtspersonen die de aanvragen indienen zijn gelieerd.
3. Voor wie is de optopping van het NFRP Politieke Partijen Programma 2023 bedoeld?
[Regeling vervallen per 01-01-2024]
Voor subsidieverlening in het kader van de optopping van het NFRP Politieke Partijen
Programma 2023 (hierna: optopping NPPP 2023) kan in aanmerking komen elke rechtspersoon
die zich uitsluitend of in hoofdzaak bezighoudt met politieke vormings- en scholingsactiviteiten
ten behoeve van partnerorganisaties van in de Tweede Kamer der Staten-Generaal vertegenwoordigde
politieke partijen, welke rechtspersoon daarvoor is aangewezen door een in de Tweede
Kamer der Staten-Generaal vertegenwoordigde politieke partij.
4. Subsidiabele activiteiten
[Regeling vervallen per 01-01-2024]
Om voor subsidieverlening in het kader van de optopping NPPP 2023 in aanmerking te
kunnen komen dient de aanvraag te zijn gericht op activiteiten ten behoeve van politieke
vorming en scholing van medewerkers en bestuurders van partnerorganisaties van in
de Tweede Kamer der Staten-Generaal vertegenwoordigde politieke partijen, in één of
meerdere van de volgende doellanden:
-
a) De landen met een perspectief op EU-lidmaatschap: Albanië, Bosnië-Herzegovina, Kosovo,
Noord-Macedonië, Montenegro, Servië en Turkije
-
b) De landen van het Oostelijk Partnerschap, te weten: Armenië, Azerbeidzjan, Georgië, Oekraïne, Moldavië en Belarus;
Activiteiten die buiten de doellanden plaatsvinden zijn alleen subsidiabel indien
en voor zover deze nadrukkelijk en aantoonbaar ten goede komen aan partnerorganisaties
in de regio. Onder politieke vormings- en scholingsactiviteiten wordt verstaan activiteiten
ter bevordering van het democratiseringsproces die verband houden met:
-
1. het houden van politieke-vormingscursussen voor leden en aspirant-leden, het kader
en de gekozen vertegenwoordigers in openbare organen van hiervoor bedoelde partnerorganisaties;
-
2. het (doen) voorbereiden en samenstellen van documentatiemateriaal voor scholen, verenigingen
en vergelijkbare instellingen in de doellanden, die voorlichting vragen omtrent de
politieke doelstellingen van de hiervoor bedoelde partnerorganisaties;
-
3. het (laten) opleiden van personen, die met de verzorging van cursussen, of voorlichting
als bedoeld onder 1 en 2 zijn belast;
-
4. ondersteuning van op beleidsontwikkeling gerichte processen van partnerorganisaties
met het oog op capaciteitsopbouw, door middel van lezingen, seminars en conferenties;
-
5. facilitering van netwerkbijeenkomsten gericht op het versterken van de banden tussen
de vertegenwoordigers van een of meerdere partnerorganisaties uit de hierboven genoemde
doellanden en vertegenwoordigers van de aanvrager en de Nederlandse politieke partij
die deze vertegenwoordigt.
De activiteiten waarvoor subsidie wordt gevraagd in het kader van de optopping NPPP
2023 mogen een verdieping of verbreding betreffen van reeds lopende activiteiten waarvoor
subsidie is verleend in het kader van NPPP 2023. Daarbij dient echter wel te worden
gewezen op artikel 9 Subsidiebesluit Ministerie van Buitenlandse Zaken. Op grond hiervan wordt subsidie geweigerd indien een aanvraag wordt ingediend na
aanvang van de activiteiten. In geval van verdieping of verbreding van reeds lopende
activiteiten moeten de nieuw voorgestelde activiteiten dus duidelijk kunnen worden
onderscheiden van de reeds lopende activiteiten.
Subsidie wordt conform artikel 14 van het Subsidiebesluit Ministerie van Buitenlandse Zaken slechts verstrekt voor de noodzakelijke kosten van de voorgenomen activiteiten in
het licht van de beoogde doelstellingen en resultaten voor zover redelijkerwijs niet
gevergd kan worden dat deze uit eigen middelen of anderszins bekostigd worden. De
noodzakelijke kosten van subsidiabele activiteiten kunnen voor 100% worden vergoed.
Niet-activiteitgebonden kosten, zoals indirecte personeelskosten, en huisvestingskosten
kunnen voor subsidiëring in aanmerking komen, mits deze uitgaven samenhangen met de
ondersteuning van activiteiten zoals hiervoor bedoeld. Dergelijke uitgaven kunnen
voor subsidiëring in aanmerking komen tot een bedrag van maximaal 20% van de totale
begroting.
Rechtstreekse donaties aan partnerorganisaties zijn niet subsidiabel.
Geen subsidie wordt verleend indien ten behoeve van de activiteiten waarvoor een subsidie
wordt aangevraagd reeds uit anderen hoofde een subsidie dan wel een andere financiële
bijdrage ten laste van de begroting van het Ministerie van Buitenlandse Zaken wordt
ontvangen.
5. Criteria waaraan aanvragen worden getoetst
[Regeling vervallen per 01-01-2024]
Om voor subsidie in het kader van de optopping NPPP 2023 in aanmerking te kunnen komen
dient een aanvraag te voldoen aan de volgende criteria:
-
1. De aanvrager is een rechtspersoon die zich uitsluitend of in hoofdzaak bezighoudt
met politieke vormings- en scholingsactiviteiten ten behoeve van partnerorganisaties
van een in de Tweede Kamer der Staten-Generaal (hierna: Tweede Kamer) vertegenwoordigde
politieke partij, welke rechtspersoon als zodanig door die partij is aangewezen.
-
2. De activiteiten waarvoor subsidie wordt gevraagd zijn activiteiten ten behoeve van
politieke vorming en scholing, zoals omschreven in paragraaf 4, van medewerkers en
bestuurders van een partnerorganisatie zoals bedoeld in criterium 1, in de in paragraaf 4.
genoemde landen.4 In gevallen waarin nog niet een dergelijke partnerorganisatie is geïdentificeerd,
kan de aanvraag mede zijn gericht op de identificatie van de partnerorganisatie.
-
3. De aanvrager staat ervoor in dat de partnerorganisaties geen doelen heeft of activiteiten
ontplooit die indruisen tegen het bevorderen van de democratische rechtsstaat, het
waarborgen van de rechten van de mens en het bevorderen van de vreedzame relaties
met de buurlanden. Activiteiten gericht op partnerorganisaties die hieraan niet voldoen
komen niet voor subsidiëring in aanmerking.
-
4. Om in aanmerking te kunnen komen voor een subsidie in het kader van de optopping NPPP
2023 dient de aanvrager in staat te zijn tot een adequaat financieel beheer en dient
hij door ervaringsdeskundigheid met betrekking tot de activiteiten waarvoor subsidie
wordt gevraagd een doelgerichte en doelmatige uitvoering van de activiteiten te kunnen
waarborgen.5
-
5. De aanvrager toont aan dat hij een integriteitsbeleid heeft vastgesteld en procedures
heeft ingevoerd om aan dat beleid toepassing te kunnen geven, teneinde ernstige vormen
van grensoverschrijdend gedrag, daaronder begrepen seksuele misdragingen, jegens medewerkers
en derden bij de uitvoering van de activiteiten waarop de aanvraag betrekking heeft
door de aanvrager en door hem ingeschakelde partijen, zo veel mogelijk te voorkomen,
in voorkomend geval te onderzoeken, met passende maatregelen zo spoedig mogelijk te
doen beëindigen en om de gevolgen daarvan te mitigeren. De procedures zijn zodanig
ingericht dat een tijdige melding van incidenten aan de minister is gewaarborgd.
6. Uitvoeringsaspecten
[Regeling vervallen per 01-01-2024]
Indien een aanvraag wordt gehonoreerd, wordt subsidie verleend door middel van een
subsidieverleningsbeschikking, dan wel, indien aan de aanvrager reeds subsidie is
verleend in het kader van NPPP 2023, door middel van een wijzigingsbeschikking. Aan
de subsidie worden ook verplichtingen verbonden. Zo dient de geleverde prestatie verantwoord
te worden middels een inhoudelijke en financiële rapportage die de gegevens bevatten
om de subsidie vast te kunnen stellen.
Na ontvangst van het verzoek om vaststelling van de subsidie stelt de minister binnen
13 weken de subsidie vast. Op basis daarvan vindt verrekening met de subsidieontvanger
plaats. Gelden die de minister beschikbaar heeft gesteld en die na vaststelling resteren
worden onvoorwaardelijk en omgaand aan de minister geretourneerd.
Ten behoeve van terugkoppeling en kwaliteitsverbetering wordt door het Ministerie
van Buitenlandse Zaken in ieder geval eenmaal per jaar een bijeenkomst belegd met
de organisaties die op grond van dit programma subsidies ontvangen. Uitwisseling van
relevante werkervaring tussen uitvoerende partijen onderling en tussen partijen en
het ministerie staan daarbij centraal.
7. Hoogte en duur van de subsidie
[Regeling vervallen per 01-01-2024]
De subsidieverlening kan gedurende het subsidietijdvak worden gewijzigd, indien een
wijziging in de samenstelling van de vertegenwoordiging in de Tweede Kamer daartoe
naar het oordeel van de Minister van Buitenlandse Zaken noopt.
De startdatum van de activiteiten waarvoor subsidie wordt gevraagd in het kader van
de optopping NPPP 2023 starten niet eerder dan de dag na die waarop de aanvraag wordt
ingediend. De uitvoering van de activiteiten wordt uiterlijk 31 december 2023 afgerond.
8. Aanvraag, aanvraagtermijn en besluitvormingstermijn
[Regeling vervallen per 01-01-2024]
De aanvraag:
De aanvraag (in geval reeds subsidie is verleend in het kader van NPPP 2023: de aanvraag
tot wijziging) dient, in het Nederlands of het Engels, te worden ingediend aan de
hand van het door de Minister van Buitenlandse Zaken daartoe vastgestelde aanvraagformulier6. Indien voor meerdere projecten subsidie wordt gevraagd dient men dit middels één
aanvraagformulier te doen, waarbij duidelijk de verschillende projecten dienen te
worden onderscheiden.
De aanvraag dient vergezeld te zijn van:
-
• Een begroting conform het verstrekte format
-
• Kopie oprichtingsstatuten aanvrager
-
• Informatie inzake de organisatiecapaciteit van de aanvrager zoals toegelicht in het
aanvraagformulier (hoofdstuk III, onder ‘ad. C’), indien de aanvrager in de afgelopen
vier jaar (peildatum 1 juli 2022) niet met positief resultaat een Checklist Organisational
Capacity Assessment (COCA) of Organization Risk and Integrity Assessment (ORIA) heeft
doorlopen.
-
• Informatie inzake het integriteitsbeleid (d.m.v. een ingevuld formulier ‘update integriteitsbeleid’7) van de aanvrager indien de aanvrager in de afgelopen vier jaar (peildatum 1 juli
2022) met positief resultaat een Checklist Organisational Capacity Assessment (COCA)
heeft doorlopen, maar nog geen ingevuld formulier ‘update integriteitsbeleid’ heeft
ingevuld, of nog niet met positief resultaat een Organization Risk and Integrity Assessment
(ORIA) heeft doorlopen.
In het format van deze formulieren mogen geen wijzigingen worden aangebracht.
In het beschrijvende deel van de aanvraag worden de activiteiten specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch, en tijdsgebonden (SMART) geformuleerd.
Aanvragen dienen compleet en zonder voorbehoud te worden ingediend, rechtsgeldig ondertekend
door de daartoe namens de aanvragende organisatie bevoegde persoon met vermelding
van naam en functie.
Het is niet mogelijk om een voorlopige aanvraag in te dienen.
De aanvragen voor een subsidie in het kader van de optopping NPPP 2023, worden bij
voorkeur digitaal ingediend via:
matra@minbuza.nl voor het NFRP-Matra programma
Als moment van indiening geldt het tijdstip waarop de e-mail door het systeem voor
gegevensverwerking van het Ministerie van Buitenlandse Zaken is ontvangen. Houd er rekening mee dat bestanden groter dan 14MB niet kunnen worden ontvangen.
Emails groter dan 14MB dienen in kleinere e-mails te worden verdeeld. Hierbij geldt
dat het moment waarop de gehele aanvraag, inclusief de laatste e-mail, is ontvangen
geldt als tijdstip waarop de aanvraag is ingediend. Daarbij dienen de e-mails genummerd
te worden in de onderwerp-regel, waarbij duidelijk is hoeveel e-mails de aanvraag
in totaal behelst.8
Eventuele technische problemen bij verzending komen voor rekening en risico van aanvrager.
Aanvragen per post kunnen worden gestuurd naar:
Voor MATRA:
Ministerie van Buitenlandse Zaken
Directie Europa
t.a.v. Thomas Abma
Postbus 20061
2500 EB ’s Gravenhage
Als u de aanvraag persoonlijk of per koerier wilt aanleveren, dan kunt u de aanvraag
(laten) afgeven bij het afgifteloket voor poststukken (expeditie) van het Ministerie
van Buitenlandse Zaken, Rijnstraat 8, 2515 XP ’s-Gravenhage.
Als moment van indiening geldt het moment waarop de aanvraag op het Ministerie van
Buitenlandse Zaken is ontvangen.
Indien de aanvraag niet aangetekend wordt verzonden berust het risico dat de aanvraag
niet of te laat wordt ontvangen door het ministerie bij de aanvrager.
Indien de aanvraag per post wordt ingediend (anders dan met de aanduiding ‘port betaald’)
wordt de aanvraag nog als tijdig ingediend beschouwd, als de aanvraag voor het einde
van de termijn ter post is bezorgd, waarbij het datumstempel van de post doorslaggevend
is, en niet later dan een week na afloop van de termijn is ontvangen.
Bij gebruikmaking van een enveloppe met de aanduiding ‘port betaald’ is de datum van
ontvangst bepalend bij het vaststellen of de aanvraag tijdig, d.w.z. uiterlijk 26 mei
2023 23.59 uur, is ingediend. Houdt hierbij rekening met de omstandigheid dat de datum
van ontvangst wordt vastgesteld aan de hand van het tijdstip van inschrijving en dat
’s avonds en op zaterdag en zondag geen post wordt ingeschreven.
In het kader van de aanvraagprocedure wordt met nadruk gewezen op artikel 7, derde lid, van het Subsidiebesluit Ministerie van Buitenlandse Zaken. Mocht een aanvraag onvolledig worden ingediend, dan kan de minister vragen om een
aanvulling. Als datum en tijd van ontvangst van de aanvraag zal vervolgens gelden de datum en
tijd waarop de aangevulde aanvraag is ontvangen. Daarnaast geldt in het algemeen dat het niet compleet indienen van aanvragen of
onvoldoende onderbouwen van antwoorden mogelijk leidt tot afwijzing van een subsidieaanvraag
op basis van de toepasselijke criteria.
Ook op artikel 9 van het Subsidiebesluit wordt in het bijzonder gewezen. Een aanvraag die betrekking heeft op activiteiten
die reeds zijn gestart op het moment waarop de subsidie wordt aangevraagd, wordt afgewezen.
Aanvraagtermijn:
De aanvragen dienen schriftelijk uiterlijk 26 mei 2023 bij de Minister van Buitenlandse
Zaken te worden ingediend. Aanvragen die niet uiterlijk op 26 mei 2023 zijn ontvangen, worden afgewezen.
Besluitvormingstermijn:
Op de aanvragen zal worden beslist binnen 13 weken na de uiterste dag waarop aanvragen
kunnen worden ingediend.