De bestuurlijke verantwoording burgerregelingen bestaat uit drie componenten:
-
1. financiële overzichten van baten en lasten en toelichtingen daarop;
-
2. financiële overzichten van activa en passiva en toelichtingen daarop;
-
3. andere informatie die minimaal uit de volgende onderdelen bestaat:
-
a) voorwoord en inleiding;
-
b) de verantwoording over ordelijkheid en controleerbaarheid van het gevoerde financieel
beheer van de wettelijke taken;
-
c) de verantwoording over de borging van de rechtmatigheid van de financiële stromen;
-
d) de bestuursverklaring met eventuele bijlagen;
-
e) de verantwoording over hoeveel Schengen- en Engelstalige medicijnverklaringen zijn
afgegeven in het verantwoordingsjaar, inclusief een prognose van het verwachte aantal
aanvragen voor het volgende jaar;
-
f) de bijlage over de verantwoording van de uitvoering van de Subsidieregeling medisch noodzakelijke zorg aan onverzekerden (conform de verantwoording zoals genoemd in paragraaf 2.1 punt 2);
-
g) de verantwoording over klachten en bezwaarschriften;
-
h) de verantwoording over de opvolging verbeterpunten vorige verslagjaar – NZa;
-
i) de verantwoording over de uitvoering van de hersteloperatie Kinderopvangtoeslag (KOT).
Ad 1 en 2 ‘financiële overzichten’
In de financiële overzichten worden de baten en lasten van de financiële stromen opgenomen
in een totaaloverzicht en in specificatieoverzichten per financiële stroom met toelichtingen
daarop.
In de financiële overzichten worden de activa en passiva van de financiële stromen
opgenomen in een totaaloverzicht en in specificatieoverzichten per regeling, minimaal
in verloopoverzichten met balansstanden, balansmutaties en vergelijkende cijfers,
met toelichtingen daarop.
In de toelichting wordt per financiële stroom opgenomen welke taken het CAK uitvoert,
het normenkader, de gehanteerde waarderingsgrondslag, eventuele bijzonderheden en/of
analyses van financiële ontwikkelingen ten overstaan van voorgaand boekjaar. Van de
activa en passiva worden minimaal verloopoverzichten en toelichtingen opgenomen van
vorderingen en schulden. Dit betreft in het bijzonder de verloopoverzichten van de
rekening-courantposities en de openstaande vorderingen en een uitsplitsing per financiële
stroom (m.u.v. de baten en lasten van het verbindingsorgaan) voor de rekening-courant
CAK – Zorginstituut.
Toelichting bij de ‘analyse debiteurenpositie’
Het CAK neemt in de financiële overzichten van de activa en passiva, indien van toepassing,
per financiële stroom debiteurenvorderingen op. Deze vorderingen worden gewaardeerd
tegen de reële waarde, gewoonlijk de nominale waarde, onder aftrek van noodzakelijk
geachte voorzieningen (zie bijlage 1). In de toelichting wordt een nadere uiteenzetting gegeven. Het Zorginstituut verzoekt
voor zijn informatiebehoefte dat in de toelichting specifieke aandacht wordt gegeven
aan de waardering van de waarde van de vorderingen.
Daarnaast dient in de toelichting het verloop van de voorziening wegens oninbaarheid
van vorderingen op onverzekerden en wanbetalers te worden weergegeven. Het CAK vormt
deze conform de intern gehanteerde methodiek, met inachtneming van de procedures zoals
vastgelegd in het debiteurenbeleid cluster Buitenland en het debiteurenbeleid ‘Wanbetalers-
en onverzekerdenregeling CAK’, alsmede de bepalingen uit de Algemene wet bestuursrecht (Awb) omtrent verjaring.
De te hanteren sjablonen en modellen die gebruikt worden in de bestuurlijke verantwoording
burgerregelingen volgen de inrichtingsvoorschriften zoals opgenomen in bijlage 3 van dit model en worden vooraf met partijen afgestemd. De te hanteren uitgangspunten
en waarderingsgrondslagen zijn opgenomen in bijlage 1 van dit model.
Ad 3: ‘andere informatie’
De andere informatie in de bestuurlijke verantwoording bestaat minimaal uit bovengenoemde
onderdelen a tot en met i.
Onderdeel a ‘het voorwoord en de inleiding’
In het voorwoord en de inleiding geeft de Raad van Bestuur van het CAK een algemene
uiteenzetting over de gang van zaken in het verslagjaar.
Onderdeel b ‘de verantwoording over de ordelijkheid en controleerbaarheid van het
financieel beheer’
In dit onderdeel beschrijft het CAK onder andere in hoeverre de organisatorische maatregelen
ter borging van de rechtmatigheid gedurende het verantwoordingsjaar 2022 hebben gefunctioneerd.
Voor een nadere toelichting op de minimaal voorgeschreven inhoudelijke aandachtpunten
wordt verwezen naar paragraaf 3.1.
Gelet op de positie en de taken van het CAK is het rechtmatigheidsbegrip naar de 18
specifieke burgerregelingen, zoals opgenomen in paragraaf 1.1, onder te verdelen. Als in de uitvoering van deze taken en regelingen wordt voldaan
aan de voorschriften van de wet- en regelgeving, dan zijn de betreffende processen
en de daaruit voortvloeiende baten en lasten en activa en passiva van de financiële
stromen als rechtmatig aan te merken. Voor specifieke taken en regelingen zijn de
toezichtstaken verdeeld tussen het Ministerie van VWS en de NZa (zie paragraaf 1.3 en 1.4). In de paragrafen van hoofdstuk 4 is het rechtmatigheidsbegrip (zie paragraaf 3.3.) per taak of regeling uitgewerkt. Ook wordt aangegeven hoe dit begrip concreet ingevuld
moet worden, met een directe koppeling naar de betreffende financiële stroom.
Onderdeel c ‘de verantwoording over de borging van de rechtmatigheid van de financiële
stromen’
Bij de verantwoording over de borging van de rechtmatigheid geeft het CAK aan op welke
manier en in hoeverre de rechtmatigheid van de in de bestuurlijke verantwoording burgerregelingen
opgenomen financiële stromen is gewaarborgd.
Onderdeel d ‘de bestuursverklaring’
In de bestuursverklaring geeft de Raad van Bestuur van het CAK aan of de informatie
in de bestuurlijke verantwoording burgerregelingen een getrouw beeld geeft van de
uitvoering van de burgerregelingen, in overeenstemming met het model en de terzake
voor het CAK geldende wet- en regelgeving (rechtmatige uitvoering van de burgerregelingen).
Onderdeel e ‘de verantwoording Schengen- en Engelstalige medicijnverklaringen’
Op 14 maart 2014 heeft het CAK van het Ministerie van VWS de opdracht gekregen om
met ingang van 1 januari 2015 zelfstandig de Schengen- en Engelstalige medicijnverklaringen
af te geven. Indien een burger naar het buitenland reist en medicijnen bij zich heeft
die een of meer bestanddelen bevatten die onder de Opiumwet vallen, is de burger verplicht een om een Schengen- of Engelstalige medicijnverklaring
bij zich te dragen. Ten aanzien van de beide verklaringen gelden specifieke regels.
Het CAK neemt in de andere informatie van de bestuurlijke verantwoording burgerregelingen
op hoeveel Schengen- en Engelstalige medicijnverklaringen zijn afgegeven in het verslagjaar.
Verder wordt een prognose opgenomen van het verwachte aantal aanvragen voor het volgende
jaar.
Er is geen specifieke financiële stroom voor de afgifte van de Schengen- en Engelstalige
medicijnverklaringen. De door het CAK in dit kader gemaakte kosten worden verantwoord
onder de beheerskosten van het CAK. Deze kosten worden verantwoord in de jaarrekening
van het CAK.
Onderdeel f ‘bijlage verantwoording Subsidieregeling medisch noodzakelijke zorg aan
onverzekerden’
Over de uitvoering van de SOV stelt het CAK op verzoek van het Ministerie van VWS separaat een verantwoording op,
voorzien van een controleverklaring van de externe accountant. Volledigheidshalve
neemt het CAK in de bestuurlijke verantwoording burgerregelingen de bijlage op over
de rechtmatige uitvoering van de SOV in 2022 (deze bijlage is gelijk aan de verantwoording
conform paragraaf 2.1 ad. 2).
Onderdeel g ‘de verantwoording over klachten en bezwaar’
Het CAK geeft in de bestuurlijke verantwoording burgerregelingen aan op welke wijze
in de organisatie is verankerd dat klachten en bezwaren van klanten op een zorgvuldige,
klantgerichte en voortvarende wijze worden behandeld. Het CAK moet de klachten en
bezwaarschriften behandelen conform de Awb.
In de bestuurlijke verantwoording burgerregelingen besteedt het CAK aandacht aan de
organisatorische borging van de behandeling van klachten- en bezwaarschriften binnen
het CAK. Het CAK geeft ook aan op welke wijze lering wordt getrokken uit de ontvangen
klachten en bezwaarschriften en tot welke concrete verbeteringen in de uitvoering
dit heeft geleid.
Onderdeel h.’de verantwoording over de opvolging verbeterpunten vorige verslagjaar
– NZa’
Het CAK geeft hierbij in een totaaloverzicht toelichting op de stand van zaken en
de voortgang in de opvolging van verbeterpunten in de uitvoering van de taken en regelingen
door het CAK waarover de NZa heeft gerapporteerd in de toezichtsrapportage(s) in voorgaand
jaar en ook eerdere jaren indien die rapportagepunten nog niet zijn afgewikkeld. Daarnaast
dient een overzicht van (nog) niet opgevolgde onrechtmatigheden, fouten en onzekerheden
te worden verantwoord (van voorgaand verslagjaar en eerdere jaren).
Onderdeel i ‘de verantwoording over de uitvoering van de hersteloperatie Kinderopvangtoeslag
(KOT)’
In bijlage 4 van dit model is beschreven wat deze verantwoording omvat en waar deze verantwoording
aan moet voldoen.