De bestuurlijke verantwoording van de wettelijke regelingen en taken (zie paragraaf 1.1) bestaat uit drie componenten:
-
1. matrix bestuurlijke verantwoording van in- en uitgaande financiële stromen en toelichtingen
daarop;
-
2. de financiële overzichten van de activa en passiva van de financiële stromen en toelichtingen
daarop;
-
3. andere informatie die minimaal uit de volgende onderdelen bestaat:
-
a. voorwoord en inleiding;
-
b. de verantwoording over de ordelijkheid en controleerbaarheid van het gevoerde financieel
beheer van de wettelijke taken (inclusief de invulling van de doelmatigheid);
-
c. de verantwoording over de borging van de rechtmatigheid van de financiële stromen;
-
d. de bestuursverklaring met eventuele bijlagen;
-
e. de kengetallen en prestatie-indicatoren;
-
f. de verantwoording over klachten en bezwaar;
-
g. de verantwoording over de opvolging verbeterpunten vorige verslagjaar – NZa;
-
h. de verantwoording over de uitvoering van de hersteloperatie Kinderopvangtoeslag (KOT).
Ad 1: matrix bestuurlijke verantwoording
Voor de verantwoording van de financiële stromen maakt het CAK gebruik van de matrix
bestuurlijke verantwoording. De matrix geven aan bij welke financiële stromen (op
kasbasis) het CAK direct is betrokken, wat de omvang is van deze financiële stromen,
welke taken en verantwoordelijkheden het CAK heeft ten aanzien van deze financiële
stromen en welke voorbehouden gelden in verband met de opdrachtverstrekking en gegevensaanlevering
door derden. In de kolom bestuurlijke toelichting geeft het CAK aan hoe en in hoeverre
de rechtmatigheid van de financiële stromen door het CAK is gewaarborgd.
De matrix voor de NZa is uitgewerkt in bijlage 3 ‘Model Matrix bestuurlijke verantwoording NZa’. De matrix, die een rol speelt bij
de concrete invulling van het rechtmatigheidsbegrip bij het CAK, geven de volgende
financiële stromen weer op kasbasis:
-
1. financiering van de Wlz-erkende instellingen;
-
2. afdracht eigenbijdrageregeling Wlz;
-
3. afdracht eigenbijdrageregeling Wmo
-
4. afdracht interest geldmiddelen Fonds langdurige zorg (Flz) en Wmo.
Ad 2: financiële overzichten
In de bestuurlijke verantwoording worden financiële overzichten inclusief toelichtingen
opgenomen van de activa en passiva van de financiële stromen van de door het CAK uitgevoerde
wettelijke taken in het verantwoordingsjaar (inclusief vergelijkende cijfers) op basis
van het toerekeningsbeginsel, in totaal- en in specificatieoverzichten per regeling.
Van deze activa en passiva worden verloopoverzichten met balansstanden, balansmutaties
en vergelijkende cijfers en toelichtingen opgenomen van vorderingen en schulden (minimaal
verloopoverzichten van de rekening-courantposities en de openstaande vorderingen inclusief
een uitsplitsing van deze openstaande vorderingen naar ouderdom voor de posten die
betrekking hebben op de Wlz en Wmo).
Analyse debiteurenpositie
Het CAK neemt in de financiële overzichten van de activa en passiva op basis van het
toerekeningsbeginsel debiteurenvorderingen op. Deze vorderingen worden gewaardeerd
tegen nominale waarde. Er wordt in dit onderdeel van de bestuurlijke verantwoording
geen voorziening voor oninbaarheid opgenomen voor de debiteurenvorderingen, omdat
het risico voor oninbaarheid voor rekening van het desbetreffende fonds of gemeente
is. Het CAK neemt in de toelichting van de financiële verantwoording een analyse op
van de debiteurenpositie gewaardeerd tegen reële waarde (inclusief toelichting van
eventuele schattingen), alsmede een nadere toelichting inzake juistheid, volledigheid
en bestaan van de debiteurenpositie teneinde de voorziening voor oninbaarheid te kunnen
bepalen.
De te hanteren sjablonen en modellen die gebruikt worden in de bestuurlijke verantwoording
worden vooraf met partijen afgestemd. De te hanteren uitgangspunten en waarderingsgrondslagen
zijn opgenomen in bijlage 1 Waarderingsgrondslagen van dit model.
Ad 3: andere informatie
De andere informatie in de bestuurlijke verantwoording bestaat minimaal uit bovengenoemde
onderdelen a tot en met h. Onderdeel a het voorwoord en de inleiding spreken hierbij
voor zich. De verantwoording bij overige onderdelen worden onderstaand nader beschreven.
Onderdeel b ‘de verantwoording over de ordelijkheid en controleerbaarheid van het
financieel beheer van de wettelijke taken (inclusief de invulling van de doelmatigheid)’
In dit onderdeel beschrijft het CAK onder andere in hoeverre de organisatorische maatregelen
ter borging van de rechtmatigheid gedurende het verantwoordingsjaar 2022 hebben gefunctioneerd.
Voor een nadere toelichting op de minimaal voorgeschreven inhoudelijke aandachtpunten
wordt verwezen naar paragraaf 3.1. Ten aanzien van de invulling van het doelmatigheidsbegrip wordt verwezen naar paragraaf
3.1 ad 7.
Onderdeel c ‘de verantwoording over de borging van de rechtmatigheid van de financiële
stromen’
Bij de verantwoording over de borging van de rechtmatigheid geeft het
CAK aan op welke manier en in hoeverre de rechtmatigheid van de in de
bestuurlijke verantwoording opgenomen financiële stromen is
gewaarborgd.
Gelet op de positie en de taken van het CAK is het rechtmatigheidsbegrip naar de 4
specifieke taken en regelingen, zoals opgenomen in paragraaf 1.1, onder te verdelen. Als in deze taken en regelingen wordt voldaan aan de voorschriften
van de wet- en regelgeving, dan zijn de betreffende processen en de daaruit voortvloeiende
financiële stromen als rechtmatig aan te merken.
Voor specifieke taken en regelingen zijn de beoordelings- respectievelijk toezichtstaken
verdeeld tussen het Ministerie van VWS en de NZa (zie paragraaf 1.3 en 1.4). In de paragrafen van hoofdstuk 4 is het rechtmatigheidsbegrip (zie ook paragraaf 3.3) per taak of regeling uitgewerkt. Ook wordt aangegeven hoe dit begrip concreet ingevuld
moet worden, met een directe koppeling naar de betreffende financiële stroom. De matrix
bestuurlijke verantwoording NZa vormt hierbij een hulpmiddel om de financiële stromen,
taken en verantwoordelijkheden van het CAK schematisch weer te geven.
Onderdeel d ‘de bestuursverklaring’
In de bestuursverklaring geeft de Raad van Bestuur van het CAK aan of de informatie
in de bestuurlijke verantwoording een juiste en volledige weergave geeft van de uitvoering
van de wettelijke taken, in overeenstemming met het model en de voor het CAK geldende
wet- en regelgeving.
Onderdeel e ‘de kengetallen en prestatie-indicatoren’
Het CAK moet in de bestuurlijke verantwoording een aantal kengetallen en prestatie-indicatoren
voor het verslagjaar en voor zover van toepassing het jaar voorafgaand aan het verslagjaar
opnemen. Deze kengetallen en prestatie-indicatoren zijn in bijlage 5 ‘Definities kengetallen en prestatie-indicatoren’ van dit model opgenomen.
Met het oog op eventuele controles achteraf legt het CAK duidelijk intern vast, hoe
de aan de kengetallen en prestatie-indicatoren ten grondslag liggende gegevens tot
stand zijn gekomen.
In het kader van de tijdige vaststelling en inning van de eigen bijdrage Wlz en Wmo bij de cliënt zijn er specifieke werkafspraken gedefinieerd in respectievelijk de
Regeling langdurige zorg (artikel 7.12, 7.13 en 7.14) en de Uitvoeringsregeling Wmo 2015 (hoofdstuk 2a) ten aanzien van de uitwisseling van gegevens tussen het CAK en de zorgkantoren en
het CAK en de gemeenten. Het CAK besteedt in de bestuurlijke verantwoording 2022 als
onderdeel van het ketenmanagement aandacht aan:
-
– de tijdige aanlevering van gegevens (van cliënten die noodzakelijk zijn voor de vaststelling
en inning van de eigen bijdrage Wlz en Wmo) aan het CAK;
-
– de organisatie en uitkomst van periodieke bestandvergelijkingen van de administraties
(houdende de relevante gegevens van cliënten) met zorgkantoren en gemeenten;
-
– de door het CAK genomen acties inclusief terugkoppeling aan zorgkantoren en gemeenten,
naar aanleiding van mogelijke problematiek bij het in samenwerkingsverband tijdig
opleggen van de eigen bijdrage aan de cliënt.
Onderdeel f ‘de verantwoording over klachten en bezwaar’
Het CAK geeft in de bestuurlijke verantwoording aan op welke wijze in de organisatie
is verankerd dat alle klachten en bezwaar van cliënten op een cliëntgerichte manier
en zo spoedig mogelijk worden behandeld. Het CAK moet de klachten en bezwaarschriften
zorgvuldig behandelen overeenkomstig de toepasselijke bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht (Awb).
In de bestuurlijke verantwoording besteedt het CAK aandacht aan de organisatorische
borging van de klachten- en bezwaarbehandeling binnen het CAK. Hierbij besteedt het
CAK aandacht aan de wijze waarop zij bewaakt dat klachten en bezwaarschriften zorgvuldig
volgens de voorschriften van de Awb worden afgehandeld. Het CAK geeft in de bestuurlijke verantwoording aan op welke
wijze lering wordt getrokken uit de ontvangen klachten en bezwaarschriften en tot
welke concrete verbeteringen in procedures en dergelijke dit heeft geleid.
Onderdeel g ‘de verantwoording over de opvolging verbeterpunten
vorige verslagjaar – NZa’
Het CAK geeft hierbij in een totaaloverzicht toelichting op de stand van zaken en
de voortgang op de opvolging van verbeterpunten in de uitvoering van de wettelijke
taken door het CAK waarover de NZa heeft gerapporteerd in de toezichtsrapportage(s)
in voorgaand jaar en ook eerdere jaren indien die rapportagepunten nog niet zijn afgewikkeld.
Daarnaast dient een overzicht van (nog) niet opgevolgde onrechtmatigheden, fouten
en onzekerheden te worden verantwoord (van voorgaand verslagjaar en eerdere jaren).
Onderdeel h ‘de verantwoording over de uitvoering van de
hersteloperatie Kinderopvangtoeslag (KOT)’
In bijlage 6 van dit model is in detail beschreven wat deze
verantwoording omvat en waar deze verantwoording aan moet voldoen.