Specifiek interventiebeleid NVWA voedselveiligheid industriële productie, vis, zuivel en eieren (IB02-SPEC 39, versie 14)

[Regeling vervallen per 13-01-2024.]
Geraadpleegd op 09-05-2024.
Geldend van 01-11-2022 t/m 12-01-2024

Besluit van de Inspecteur-generaal van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit namens de Minister voor Medische Zorg en Sport van 19 oktober 2022 tot vaststelling van het Specifiek interventiebeleid NVWA voedselveiligheid industriële productie, vis, zuivel en eieren (IB02-SPEC 39, versie 14)

1. Onderwerp

[Regeling vervallen per 13-01-2024]

Het specifiek interventiebeleid voedselveiligheid industriële productie, vis, zuivel en eieren (hierna genoemd specifiek interventiebeleid voedselveiligheid industrie) beschrijft, binnen de kaders van het algemeen interventiebeleid NVWA (NVWA-IB02), de klasseindeling en interventies voor de beoordeling van specifieke overtredingen ten aanzien van de wetgeving ter bescherming van de voedselveiligheid. Het specifiek interventiebeleid voedselveiligheid industrie is van toepassing op bedrijven die erkend of geregistreerd (moeten) zijn op grond van artikel 6 van de Verordening (EG) 852/2004 en die hoofdzakelijk leveren aan andere bedrijven, de detailhandel en eventueel als nevenactiviteit rechtstreeks leveren aan de eindgebruiker. Uitgangspunt is dezelfde benadering voor alle bedrijven, zowel erkende als geregistreerde.

Overtredingen die door de inspecteur/ toezichthouder worden waargenomen en die niet in dit IB02-SPEC 39 zijn opgenomen, worden voorgelegd aan de Afdeling Expertise van de Directie Handhaven teneinde een interventie te bepalen.

2. Definities en wettelijke basis

[Regeling vervallen per 13-01-2024]

2.1. Gebruikte afkortingen

[Regeling vervallen per 13-01-2024]

  • AIB Algemeen Interventiebeleid NVWA-IB02

  • BB Bestuurlijke Boete

  • BBL Warenwetbesluit Bereiding en Behandeling Levensmiddelen

  • BSb Bestuurlijke strafbeschikking

  • CCP Critical Control Point (kritisch controlepunt)

  • COKZ Centraal Orgaan Kwaliteit Zuivelproducten

  • DO Directieoverleg

  • Entero’s Enterobacteriaceae (familienaam bacterie)

  • EZ Ministerie van Economische Zaken

  • HACCP Hazard Analysis and Critical Control Points

  • JZ Divisie Juridische Zaken van de NVWA

  • LM Listeria monocytogenes (microbiologisch pathogeen)

  • NVWA Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit

  • OM Openbaar Ministerie (Justitie)

  • PHC Proceshygiënecriteria

  • PV Proces-verbaal pro Justitia,

  • RASFF Rapid alert system food and feed

  • Ri Richtlijn

  • RlvS Richtlijn voor Strafvordering regelgeving Ministerie van EZ

  • RvB Rapport van bevindingen

  • SW Schriftelijke waarschuwing

  • VMC Verordening microbiologische criteria, Verordening (EG) Nr. 2073/2005

  • Vo Verordening (EG) Nr. (gevolgd door volgnummer/jaartal)

  • VVC Voedselveiligheidscriteria

  • VWS Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

  • WW Warenwet

  • WwBesl HvL Warenwetbesluit hygiëne van levensmiddelen

Voor overige definities wordt verwezen naar het algemeen interventiebeleid (NVWA-IB02).

2.2. Wettelijke basis

[Regeling vervallen per 13-01-2024]

De wettelijke basis voor het specifiek interventiebeleid voedselveiligheid industrie is de Warenwet en de Europese wetgeving met betrekking tot levensmiddelenhygiëne. De belangrijkste wettelijke bepalingen zijn:

Vo (EG) nr. 178/20021

Algemene Levensmiddelenverordening

Vo (EG) nr. 852/20042

Hygiëneverordening met betrekking tot levensmiddelen

Vo (EG) nr. 853/20043

Hygiëneverordening met betrekking tot dierlijke producten

Vo (EG) nr. 2073/20054

Verordening Microbiologische Criteria voor levensmiddelen

Vo (EEG) nr. 2406/965

Visserijverordening

Vo (EG) nr. 2158/2017

Verordening tot vaststelling van risico beperkende maatregelen en referentieniveaus voor de reductie van acrylamidegehalten in levensmiddelen

Vo (EG) nr. 208/2013

Betreffende de traceerbaarheidsvoorschriften voor kiemgroenten en voor de productie van kiemgroenten bestemde zaden.

Vo (EG) nr. 211/2013

Betreffende de certificeringsvoorschriften voor invoer in de Unie van kiemgroenten en voor kiemgroenten bestemde zaden.

Warenwet met onderliggende besluiten en regelingen, in het bijzonder:

Warenwetbesluit Bereiding en Behandeling van levensmiddelen (BBL)

Warenwetbesluit hygiëne van levensmiddelen

1 Verordening (EG) nr. 178/2002 van het Europees Parlement en de Raad van 28 januari 2002 tot vaststelling van de algemene beginselen en voorschriften van de levensmiddelenwetgeving, tot oprichting van een Europese Autoriteit voor voedselveiligheid en tot vaststelling van procedures voor voedselveiligheidsaangelegenheden.

2 Verordening (EG) nr. 852/2004 van het Europees Parlement en de Raad van 29 april 2004 inzake levensmiddelenhygiëne

3 Verordening (EG) nr. 853/2004 van het Europees Parlement en de Raad van 29 april 2004 houdende vaststelling van specifieke hygiënevoorschriften voor levensmiddelen van dierlijke oorsprong

4 Verordening (EG) nr. 2073/2005 van de Commissie van 15 november 2005 inzake microbiologische criteria voor levensmiddelen

5 Verordening (EEG) nr. 2406/96 van de Raad 26 november 1996 houdende vaststelling van gemeenschappelijke handelsnormen voor bepaalde visserijproducten

3. Werkwijze

[Regeling vervallen per 13-01-2024]

3.1. Het bepalen van de ernst van de overtreding

[Regeling vervallen per 13-01-2024]

Overtredingen worden ingedeeld naar klassen zoals gedefinieerd in het algemeen interventiebeleid, NVWA-IB02.

Wanneer er door een overtreding een (risico op) ernstig gevaar voor mens, dier, milieu en/of misleiding is, dan is er sprake van een overtreding klasse B.

Wanneer er door een overtreding een (risico op) gevaar voor mens, dier, milieu en/of misleiding is, dan is er sprake van een overtreding klasse C.

Wanneer er door een overtreding een (risico op) gering gevaar voor mens, dier, milieu en/of misleiding is, dan is er sprake van een overtreding klasse D.

Bij diverse wettelijke normen kunnen er meerdere overtredingsklassen gedefinieerd zijn. Tijdens een inspectie zijn met name de volgende indicatoren van belang ter bepaling van het risico en daarmee van de overtredingsklasse:

  • betreft het een structurele of een incidentele tekortkoming?

  • Is de tekortkoming langdurig of kortdurend?

  • Is er direct productcontaminatie mogelijk of niet?

  • Is de aard en omvang van de (mogelijke) contaminatie ernstig of niet?

  • In hoeverre zijn de wettelijk vereiste documenten, procedures en systemen juist en volledig?

In de bijlagen zijn de bepalingen van de geldende wetgeving ingedeeld in een overtredingsklasse met bijbehorende interventie(s).

Afwijken van de in dit document voorgeschreven interventie is alleen mogelijk in overleg met, en na akkoord van, het afdelingshoofd. De onderbouwing om af te wijken wordt vastgelegd.

3.2. Het bepalen van interventies bij een overtreding

[Regeling vervallen per 13-01-2024]

Sanctionerende interventie

Overtredingen van de Warenwet worden doorgaans bestuurlijk beboet. Aan het Openbaar Ministerie (OM) worden overtredingen voorgelegd indien voor daarvoor op basis van de Wet op de economische delicten (Wed) een hogere geldboete kan worden opgelegd dan de voorziene bestuurlijke boete, en:

  • indien de opzettelijke of roekeloze overtreding een direct gevaar voor de gezondheid of veiligheid van de mens tot gevolg heeft óf

  • de in de bijlage ter zake van de overtreding voorziene bestuurlijke boete aanmerkelijk wordt overschreden door het met de overtreding behaalde economisch voordeel (artikel 32a, derde lid, Warenwet).

Strafrechtelijke afdoening is niet voorbehouden aan een vooraf aan te geven overtreding van een bepaald voorschrift, maar kan in beginsel bij alle overtredingen van de bij of krachtens de Warenwet gestelde voorschriften noodzakelijk zijn.

Corrigerende interventie

Corrigerende interventies kunnen naast of in plaats van sanctionerende interventies worden ingezet. Dat kan nuttig zijn zodra blijkt dat sanctionerende interventies (alleen) onvoldoende leiden tot naleving van de regelgeving. Voor welke corrigerende interventie gekozen wordt verschilt van geval tot geval. Voorbeelden hiervan zijn een last onder dwangsom of bijvoorbeeld een verbod tot het verrichten van bepaalde activiteiten.

Corrigerende interventies hebben als doel te bevorderen dat de overtreder zijn bedrijfsprocessen blijvend beheerst zodat bestaande overtredingen worden beëindigd en nieuwe worden voorkomen. Een corrigerende interventie moet proportioneel zijn, toegesneden op de specifieke situatie van de overtreder. Een corrigerende interventie mag niet ingrijpender voor de overtreder zijn dan strikt noodzakelijk om de overtreding te beëindigen of herhaling ervan te voorkomen. Overgaan tot ingrijpender corrigerende interventies, zoals het schorsen of intrekken van een erkenning, kan indien kan worden gemotiveerd waarom een minder ingrijpende corrigerende interventie onvoldoende effect heeft gehad of zal hebben.

Specifieke corrigerende interventie

Als een of meer overtredingen worden geconstateerd die in ernst, aantal en tijdsbestek een corrigerende interventie rechtvaardigen wordt met een specifieke corrigerende interventie in het bedrijfsproces ingegrepen. Dit ingrijpen kan betrekking hebben op:

  • a. beëindiging van een overtreding of

  • b. voorkoming van nieuwe overtredingen.

Voorbeelden van corrigerende interventies die betrekking hebben op de feitelijke uitvoering van het proces zijn:

  • stopzetten of vertragen van het bedrijfsproces of onderdelen daarvan;

  • verbieden of verplichten bepaalde activiteiten te verrichten in het bedrijfsproces of de manier waarop ze worden verricht.

Een corrigerende interventie kan ook betrekking hebben op de kwaliteitsdocumenten van het bedrijf waarmee het bedrijf naleving van de regelgeving beoogt te borgen. Voorbeelden van dergelijke corrigerende interventies zijn:

  • verplichten de standaardwerkwijzen aan te passen;

  • verplichten de inhoud en frequentie van bedrijfscontroles en monitoringsprocedures aan te passen.

Aan een specifieke corrigerende interventie kan een last onder dwangsom of last onder bestuursdwang worden verbonden.

Als opnieuw overtredingen worden geconstateerd wordt opnieuw een corrigerende interventie ingezet als ernst, aantal en tijdsbestek van de overtreding(en) dit rechtvaardigt. Zonodig met ingrijpendere maatregelen of een hogere dwangsom.

Generieke corrigerende interventie

Mocht de overtreder ondanks een of meer specifieke corrigerende interventies nieuwe overtredingen blijven begaan die in ernst, aantal en tijdsbestek ingrijpen rechtvaardigen kan worden overgegaan tot een generieke corrigerende interventie, zoals bijvoorbeeld het schorsen of intrekken van de erkenning van een erkende inrichting. Hiertoe kan ook meteen worden overgegaan als er weliswaar nog geen (herhaalde) specifieke corrigerende interventie is opgelegd maar er op voorhand aanwijzingen zijn dat deze onvoldoende tot naleving zullen leiden.

Bij het bepalen van nut en noodzaak van een generieke interventie wordt integraal bekeken in hoeverre de overtreder, afgezien van de wettelijke eisen voor levensmiddelenbedrijven, andere wettelijke eisen naleeft waarop de NVWA toezicht houdt

3.3. Herhaalde overtreding en verscherpt toezicht

[Regeling vervallen per 13-01-2024]

Herhaalde overtreding

Er is sprake van een herhaalde overtreding wanneer tijdens een (her)inspectie opnieuw een overtreding van dezelfde wettelijke norm of van een wettelijke norm die hetzelfde doel beoogt, waarvoor tegen de overtreder in de daaraan voorafgaande periode van drie jaar reeds een interventie werd toegepast.

Stapeling

Tijdens een inspectie kunnen overtredingen van verschillende wettelijke voorschriften en van verschillende overtredingsklassen worden vastgesteld. Voor het handelen in dergelijke situaties zie 2.3 van het algemeen interventiebeleid, NVWA-IB02. Ten aanzien van het stapelen van overtredingen geldt, bij het opleggen van de bestuurlijke boete, dat er wordt uitgegaan van maximaal vijf overtredingen per overtreder, per controlemoment.

Verscherpt toezicht

Als bij meerdere opeenvolgende (her)inspecties blijkt dat overtredingen zich blijven voordoen, kan de NVWA besluiten verscherpt toezicht in te stellen. Dit wordt ook aan de overtreder medegedeeld. Verscherpt toezicht houdt in dat de NVWA vaker inspecteert en, indien zij overtredingen constateert, naast een sanctionerende interventie ook corrigerende interventies kan opleggen die passend zijn om de geconstateerde overtreding(en) te beëindigen of herhaling ervan te voorkomen. Per overtreder wordt een maatwerkaanpak opgesteld. Na afloop van een van tevoren vastgestelde periode wordt geëvalueerd of voortzetting van het verscherpt toezicht wenselijk is. Ook dit wordt gecommuniceerd met de overtreder.

3.4. Internettoezicht

[Regeling vervallen per 13-01-2024]

Op internet worden op handelssites (digitale platforms) geregeld advertenties geplaatst met verboden content. De NVWA kan in die gevallen gegevens bij zowel de aanbieder als de beheerder van de handelssite vorderen op basis van de Algemene wet bestuursrecht. Beheerders van handelssites kunnen de NVWA alternatieven bieden om te interveniëren, zoals het verwijderen van advertenties. In dergelijke gevallen kan de NVWA volstaan met nalevingshulp aan de aanbieder bijvoorbeeld vlak nadat de advertentie is verwijderd. Is er sprake van herhaling dan kunnen alsnog gegevens worden gevorderd en kan worden opgeschaald in de handhaving.

5. Divers

[Regeling vervallen per 13-01-2024]

Vervanging

Deze beleidsregel vervangt het op 16 oktober 2020 Specifiek interventiebeleid voedselveiligheid industriële productie en vis (IB02-SPEC 39, versie 13). Ten opzichte van versie 13 is de verwijzing naar de website voor de inzage in de bijlage bij deze beleidsregel

Citeertitel

Deze beleidsregel wordt aangehaald als ‘Specifiek interventiebeleid NVWA voedselveiligheid industriële productie, vis, zuivel en eieren (IB02-SPEC 39, versie 14)’.

Inwerkingtreding

Deze beleidsregel treedt in werking met ingang van 1 november 2022

Bijlage

De bijlage van dit specifieke interventiebeleid is in te zien via de webpagina nvwa.nl/interventiebeleid van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit.

Deze beleidsregel wordt in de Staatscourant geplaatst.

De Minister voor Medische Zorg en Sport,

namens deze:

G.C.J.M. Bakker

inspecteur-generaal van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit

Bijlage

[Regeling vervallen per 13-01-2024]

[Red: Gepubliceerd op nvwa.nl/interventiebeleid.]

Naar boven