U bent nu hier: Wettenbank
Zoals bouwplannen en verkeersmaatregelen.
Zoals belastingen, uitkeringen en subsidies.
Officiële publicaties van de overheid.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Geraadpleegd op 26-09-2023. Geldend van 03-10-2022 t/m heden
Beleidsregels van de raad van bestuur van de Kansspelautoriteit inzake toepassing van de Wet Bibob bij exploitatievergunningen (Beleidsregels Bibob-toets)
De raad van bestuur van de Kansspelautoriteit,
gelet op artikel 30h, 30k en 30l van de Wet op de kansspelen,
besluit de volgende beleidsregels vast te stellen:
In deze beleidsregels wordt verstaan onder:
1. aanvraag: een aanvraag voor een vergunning;
2. aanvrager: de natuurlijke persoon, dan wel de rechtspersoon die een vergunning aanvraagt;
3. Bibob-advies: een advies als bedoeld in artikel 30k, vierde lid, van de Wok;
4. Bibob-toets: het eigen onderzoek en de beoordeling van een aanvraag, dan wel een verleende vergunning, door de raad van bestuur, op grond van de Wet Bibob;
5. LBB: het landelijke Bureau bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur als bedoeld in artikel 8 van de Wet Bibob;
6. raad van bestuur: de raad van bestuur van de Kansspelautoriteit als bedoeld in artikel 33a van de Wok;
7. vergunning: de vergunning voor het exploiteren van speelautomaten als bedoeld in artikel 30h, eerste lid, van de Wok;
8. vergunninghouder: de natuurlijke persoon, dan wel de rechtspersoon aan wie de vergunning is verleend;
9. Wet Bibob: de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur:
10. Wok: de Wet op de kansspelen.
1 De raad van bestuur voert een Bibob-toets uit:
1. bij een aanvraag;
2. indien een vergunninghouder een nieuwe bedrijfsleider of beheerder krijgt;
3. indien een vergunninghouder een nieuwe zeggenschaphebbende of leidinggevende krijgt.
2 De raad van bestuur kan ook in andere gevallen dan genoemd in het eerste lid, onder b en c, een Bibob-toets uitvoeren bij een reeds verleende vergunning.
De raad van bestuur kan het LBB in ieder geval om een Bibob-advies vragen als:
1. relevante vragen blijven bestaan over de organisatie-, eigendoms- of zeggenschapsstructuur van de aanvrager of het concern waartoe de aanvrager behoort, ondanks de door de aanvrager verstrekte bescheiden of documenten;
2. relevante vragen blijven bestaan over de wijze van financiering, ondanks de door de aanvrager verstrekte bescheiden of documenten;
3. relevante vragen blijven bestaan over een (mogelijk) zakelijk samenwerkingsverband van de aanvrager, ondanks de door de aanvrager verstrekte bescheiden of documenten;
4. aanwijzingen naar voren zijn gekomen dat mogelijk sprake is van een gevaar als bedoeld in artikel 3 van de Wet Bibob;
5. feiten en omstandigheden er mogelijk op wijzen of doen vermoeden dat ten behoeve van de aanvraag een strafbaar feit is gepleegd;
6. de officier van justitie, een bestuursorgaan of rechtspersoon met een overheidstaak de raad van bestuur heeft gewezen op de mogelijkheid om na eigen onderzoek een Bibob-advies aan te vragen als bedoeld in artikel 26 van de Wet Bibob;
7. het LBB de raad van bestuur heeft bericht dat eerder strafbare feiten ten grondslag zijn gelegd aan de conclusie dat een gevaar bestond, als bedoeld in artikel 11a, eerste lid, van de Wet Bibob.
1 De raad van bestuur kan een vergunning weigeren of intrekken als:
a. er sprake is van een ernstig gevaar als bedoeld in artikel 3, eerste lid, van de Wet Bibob;
b. feiten en omstandigheden erop wijzen of redelijkerwijs doen vermoeden dat ter verkrijging of behoud van de vergunning een strafbaar feit is gepleegd.
2 De raad van bestuur kan voorschriften gericht op het wegnemen of beperken van gevaar verbinden aan een vergunning als:
a. er sprake is van een mindere mate van gevaar als bedoeld in artikel 3, zevende lid, van de Wet Bibob;
b. er sprake is van een ernstig gevaar als bedoeld in artikel 3, eerste lid, van de Wet Bibob, maar de ernst van de strafbare feiten de weigering of intrekking van de vergunning niet rechtvaardigt.
De Beleidsregels integriteitsbeoordeling exploitatievergunningen 2014 (Staatscourant 2014, nummer 18428) worden ingetrokken.
Voor een permanente link naar de door u bekeken versie, inwerkinggetreden op , kopieer één van de onderstaande links of verfijn de link in de Linktool.
Met behulp van de Linktool van LiDO is het mogelijk om een bredere link of een meer gedetailleerde link te maken.
Ga naar de Linktool
Op linkeddata.overheid.nl zijn onderstaande relaties bekend.
Er is geen andere versie beschikbaar waarmee u de huidige geselecteerde versie, inwerkinggetreden op , kan vergelijken.
Selecteer een andere versie van de regeling waarmee u de huidige versie , inwerkinggetreden op , wilt vergelijken.
Vergelijken van "Beleidsregels Bibob-toets", inwerkinggetreden op , met versie die inwerking is getreden op .
Doordat er een grote regeling is gekozen kan de vergelijking enkele minuten duren.
U kunt kiezen voor het toevoegen van de wetstechnische informatie aan de tekst.
U kunt kiezen in welk formaat de tekst geëxporteerd wordt.
U kunt de tekst inclusief afbeeldingen exporteren. De afbeeldingen worden dan met de tekst in een .zip-bestand geleverd
Via deze link kunt u meer informatie krijgen over de Europese richtlijn of verordening waarnaar in de tekst van de regeling verwezen wordt, inclusief de tekst daarvan. U wordt hiervoor doorgeleid naar EUR-LEX, de online databank van de Europese Unie waarin de Europese wetgeving is opgenomen.