Artikel 1. Begripsbepalingen
[Regeling vervallen per 05-04-2024]
In deze beleidsregel wordt, tenzij anders vermeld, verstaan onder:
-
Beleidsbepalers: Personen die het dagelijks beleid van de Wlz-uitvoerder bepalen. Hieronder zijn ieder
geval te verstaan de statutair bestuurders.
-
Blokkeringsregeling: Regeling als beschreven in artikel 2:87, derde lid, van het BW, vastgelegd in de statuten van de rechtspersoon en die inhoudt dat een aandeelhouder
zijn aandelen bij verkoop allereerst moet aanbieden aan zijn medeaandeelhouders of
aan een door een orgaan van de vennootschap aan te wijzen derde.
-
BW: Burgerlijk Wetboek.
-
Blz:
Besluit langdurige zorg.
-
Compliancefunctie: Onafhankelijke functie bestaande uit het totaal aan activiteiten om erop toe te zien
dat de rechtspersoon wettelijke voorschriften en interne afspraken en procedures naleeft.
-
Functie: Beschreven hoedanigheid, dan wel samenstel van positionering, taken, verantwoordelijkheden
en bevoegdheden, ingericht ten behoeve van een eveneens beschreven doel c.q. resultaat.
-
Interne auditfunctie: Onafhankelijke functie bestaande uit het totaal aan periodieke controleactiviteiten
om te waarborgen dat de organisatie-inrichting en de processen, procedures en maatregelen
van de rechtspersoon effectief zijn.
-
Interne toezichthouders: Personen die statutair zijn belast met toezicht op het beleid van het bestuur en
op de algemene gang van zaken in de rechtspersoon en de daarmee verbonden onderneming.
-
Medebeleidsbepalers: Personen die het dagelijks beleid mede bepalen dan wel een (leidinggevende) functie
vervullen direct onder het echelon van de beleidsbepalers (en verantwoordelijk zijn
voor natuurlijke personen) of wier werkzaamheden het risicoprofiel van de onderneming
wezenlijk kunnen beïnvloeden. Hieronder worden in ieder geval begrepen de sleutelfunctiehouders.
-
NZa: Nederlandse Zorgautoriteit.
-
Onafhankelijkheid in appearance: In besluitvorming en gedrag iedere schijn van belangenverstrengeling voorkomen.
-
Onafhankelijkheid in mind: In besluitvorming en gedrag aantoonbaar onafhankelijk tonen (opstellen) ten opzichte
van deelbelangen.
-
Onafhankelijkheid in state: Afwezigheid van relevante persoonlijke, hiërarchische of institutionele banden tussen
de betrokkene en degene (persoon of organisatie) waarmee een relatie wordt onderhouden
door hetzij de Wlz-uitvoerder, hetzij betrokkene vanuit de functie bij de Wlz-uitvoerder.
-
Risicobeheerfunctie: Onafhankelijke functie bestaande uit het totaal aan risicobeheeractiviteiten en -processen
die erop gericht zijn om de risico’s binnen vooraf gestelde aanvaardbare grenzen te
houden.
-
Sleutelfunctiehouder: Persoon die eindverantwoordelijk is voor één van de functies van compliance, interne
audit of risicobeheer.
-
Uitbestede werkzaamheden: De werkzaamheden die worden uitgevoerd door personen of organisaties die geen (hiërarchisch
of rechtstreeks) onderdeel uitmaken van de rechtspersoon van de Wlz-uitvoerder, onafhankelijk
of deze personen of organisaties onderdeel uitmaken van de groep waarvan de Wlz-uitvoerder
deel uitmaakt.
-
Wlz:
Wet langdurige zorg.
-
Wmg:
Wet markordening gezondheidszorg.
-
Zorgverzekeraar: Zorgverzekeraar als bedoeld in artikel 1, onderdeel b, van de Zvw.
-
Zvw:
Zorgverzekeringswet.
Voor overige begrippen die in deze beleidsregel voorkomen en die niet hierboven worden
vermeld, wordt verwezen naar de Beleidsregel definities Wlz.
Artikel 2. Doel van de beleidsregel
[Regeling vervallen per 05-04-2024]
Het doel van deze beleidsregel is om vast te leggen op welke wijze de NZa nader invulling
geeft aan de in artikel 4.1.1, eerste lid, en artikel 4.1.2, eerste lid, van het Blz opgenomen bevoegdheden. Daarmee wordt in deze beleidsregel vastgelegd hoe de NZa
vaststelt of een rechtspersoon in voldoende mate is voorbereid op de uitvoering van
de wet vanaf de voorgenomen startdatum, of deze ook nadien blijft voldoen aan deze
eisen, en of de Wlz-uitvoerder er zorg voor heeft gedragen dat de geschiktheid en
betrouwbaarheid van personen als bedoeld in artikel 4.1.1, vijfde lid, van de Wlz buiten twijfel staat.
Artikel 3. Reikwijdte
[Regeling vervallen per 05-04-2024]
Deze beleidsregel is van toepassing op Wlz-uitvoerders als bedoeld in artikel 1.1.1 van de Wlz.
Artikel 4. Onderdeel van een groep
[Regeling vervallen per 05-04-2024]
De NZa gaat na of de Wlz-uitvoerder voldoet aan de in artikel 4.1.1, eerste lid, onderdeel a, van het Blz gestelde eis dat de rechtspersoon behoort tot een groep als bedoeld in artikel 24b van Boek 2 van het BW waarvan ten minste één zorgverzekeraar deel uitmaakt. Hieronder wordt ten minste
verstaan dat:
-
i. de zeggenschap en/of de aandelen voor 100% ligt bij (de leden van) de zorgverzekeraar
respectievelijk het hoofd van de groep waar de zorgverzekeraar deel van uitmaakt;
-
ii. de Wlz-uitvoerder die de rechtsvorm naamloze vennootschap (nv) heeft, een blokkeringsregeling
heeft die in de statuten is vastgelegd.
Artikel 5. Organisatiestructuur
[Regeling vervallen per 05-04-2024]
De NZa gaat na of de Wlz-uitvoerder voldoet aan de in artikel 4.1.1, eerste lid, onderdeel c, van het Blz gestelde eis dat de rechtspersoon een duidelijke, evenwichtige en adequate organisatiestructuur
heeft. Hieronder wordt ten minste verstaan dat:
-
i. de Wlz-uitvoerder een Nederlandse rechtspersoon is en de Wlz operationeel vanuit (een) vestiging(en) in Nederland uitvoert;
-
ii. het dagelijks beleid wordt bepaald door ten minste twee beleidsbepalers;
-
iii. het interne toezicht op het beleid van het bestuur en de algemene gang van zaken wordt
uitgevoerd door ten minste drie natuurlijke personen als interne toezichthouders;
-
iv. de Wlz-uitvoerder een adequate procedure heeft om te borgen dat het dagelijks beleid
(mede) wordt bepaald en het intern toezicht wordt uitgevoerd door personen die geschikt
zijn in verband met de uitvoering van de wettelijke taken en daaruit voorvloeiende
werkzaamheden, en wier betrouwbaarheid buiten twijfel staat;
-
v. de Wlz-uitvoerder de (maximale) zittingsperiode van de personen die het dagelijks
beleid bepalen en de interne toezichthouders heeft vastgelegd;
-
vi. de Wlz-uitvoerder ten minste de functies compliance, interne audit en risicobeheer
heeft geborgd en ten aanzien van de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van
deze functies beleid heeft opgesteld;
-
vii. sleutelfunctiehouders zijn aangewezen voor de functies compliance, interne audit en
risicobeheer;
-
viii. de functies compliance en risicobeheer ten opzichte van interne audit en van andere
functies operationeel onafhankelijk zijn, waaronder ten minste wordt verstaan dat:
-
a. functies niet hiërarchisch ondergeschikt zijn aan elkaar of aan andere functies, waarbij
een eventuele ondergeschiktheid aan een lid van het bestuurlijk en (mede)beleidsbepalend
orgaan niet als zodanig wordt aangemerkt;
-
b. functies op ieder moment direct en zonder tussenkomst van derden kunnen rapporteren
aan (mede)beleidsbepalers en/of interne toezichthouders.
-
ix. de Wlz-uitvoerder een schriftelijk beleid heeft om de kennis van (mede)beleidsbepalers
en interne toezichthouders over de relevante aspecten van de uitvoering van de Wlz te verkrijgen en actueel te houden. Dit beleid wordt jaarlijks vertaald in een kennis-
en opleidingsplan waarvan de uitvoering wordt vastgelegd.
Artikel 6. Verdeling van taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden
[Regeling vervallen per 05-04-2024]
De NZa gaat na of de Wlz-uitvoerder voldoet aan de in artikel 4.1.1, eerste lid, onderdeel d, van het Blz gestelde eis dat de rechtspersoon een duidelijke, evenwichtige en adequate verdeling
van taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden heeft. Hieronder wordt ten minste
verstaan dat de Wlz-uitvoerder:
-
i. een statutair orgaan heeft ingericht waarmee verzekerden, waaronder cliënten, aantoonbaar
invloed kunnen uitoefenen op het beleid van de Wlz-uitvoerder;
-
ii. adequate besluitvormingsprocessen heeft vastgelegd en vastgesteld;
-
iii. functiebeschrijvingen heeft voor (mede)beleidsbepalers en interne toezichthouders;
-
iv. een adequate functiescheiding heeft tussen toezicht, beleid en uitvoering.
Artikel 7. Rechten en verplichtingen
[Regeling vervallen per 05-04-2024]
De NZa gaat na of de Wlz-uitvoerder voldoet aan de in artikel 4.1.1, eerste lid, onderdeel e, van het Blz gestelde eis dat de rechten en verplichtingen binnen de rechtspersoon adequaat zijn
vastgelegd. Hieronder wordt ten minste verstaan dat de Wlz-uitvoerder:
-
i. de verzekerden informeert over de rechten en verplichtingen die voortvloeien uit de
Wlz, waaronder leveringsvormen, cliëntondersteuning, langdurige zorg op grond van
de Wlz in het buitenland, en eigen bijdrage;
-
ii. een administratie heeft waarin rechten en verplichtingen die door de organisatie worden
aangegaan zodanig worden vastgelegd dat hij kan voldoen aan de uitvoeringsregels bij
of krachtens de Wlz.
Artikel 8. Bedrijfsvoering vastgelegd en afgestemd
[Regeling vervallen per 05-04-2024]
De NZa gaat na of de Wlz-uitvoerder voldoet aan de in artikel 4.1.1, eerste lid, onderdeel g, van het Blz gestelde eis dat de bedrijfsvoering van de rechtspersoon op een inzichtelijke wijze
is vastgelegd en is afgestemd op de werkzaamheden die de rechtspersoon als Wlz-uitvoerder
zal uitvoeren of laten uitvoeren. Hieronder wordt ten minste verstaan dat de Wlz-uitvoerder:
Artikel 9. Rapportagelijnen, informatievoorziening en communicatie
[Regeling vervallen per 05-04-2024]
De NZa gaat na of de Wlz-uitvoerder voldoet aan de in artikel 4.1.1, eerste lid, onderdeel f, van het Blz gestelde eis dat de rechtspersoon over adequate rapportagelijnen en over een adequaat
systeem van informatievoorziening en communicatie beschikt. Hieronder wordt ten minste
verstaan dat de Wlz-uitvoerder:
-
i. over een adequaat informatiesysteem (IT / administratiesysteem) beschikt voor een
effectieve beheersing van bedrijfsprocessen en risico’s, dat voorziet in interne en
externe informatiebehoeften;
-
ii. over beschreven procedures en maatregelen beschikt om de continuïteit, integriteit,
voortdurende beschikbaarheid en beveiliging van geautomatiseerde gegevensverwerking
te waarborgen;
-
iii. aantoonbaar heeft geborgd dat de geautomatiseerde gegevensverwerking is gescheiden
van de overige onderdelen van de groep waarvan hij deel uitmaakt;
-
iv. adequate rapportagelijnen heeft ingericht tussen (mede)beleidsbepalers en interne
toezichthouders. Hiervoor dient de Wlz-uitvoerder ten minste beleid te hebben opgesteld
inzake de wijze waarop en wanneer de (mede)beleidsbepalers en interne toezichthouders
aan elkaar rapporteren.
Artikel 10. Geschiktheid
[Regeling vervallen per 05-04-2024]
Op basis van de in artikel 4.1.1, vijfde lid, van de Wlz bedoelde opdracht aan de Wlz-uitvoerder kunnen (mede)beleidsbepalers en interne toezichthouders
als geschikt gelden als zij ten minste aan de volgende eisen voldoen:
-
i. (mede)beleidsbepalers en interne toezichthouders hebben aantoonbaar kennis, ervaring
en competenties voor hun functie;
-
ii. (mede)beleidsbepalers en interne toezichthouders hebben aantoonbaar kennis van het
Nederlandse gezondheidsstelsel voor hun functie;
-
iii. (mede)beleidsbepalers en interne toezichthouders hebben aantoonbaar kennis van de
Wlz voor hun functie;
-
iv. (mede)beleidsbepalers en interne toezichthouders hebben aantoonbaar kennis van de
verantwoordelijkheden en de werkzaamheden van een Wlz-uitvoerder voor hun functie;
-
v. (mede)beleidsbepalers en interne toezichthouders zijn onafhankelijk in state voor
hun functie;
-
vi. (mede)beleidsbepalers en interne toezichthouders zijn onafhankelijk in mind voor hun
functie;
-
vii. (mede)beleidsbepalers en interne toezichthouders zijn onafhankelijk in appearance
in de uitoefening van hun functie.
Artikel 11. Betrouwbaarheid
[Regeling vervallen per 05-04-2024]
Op basis van de in artikel 4.1.1, vijfde lid, van de Wlz bedoelde opdracht aan de Wlz-uitvoerder kunnen (mede)beleidsbepalers en interne toezichthouders
als betrouwbaar gelden als zij ten minste aantoonbaar vrij zijn van relevante strafrechtelijke,
financiële, toezicht-, fiscaal bestuursrechtelijke en overige antecedenten zoals bedoeld
in artikel 4.1.2, derde lid, van het Blz.
Artikel 12. Intrekken oude beleidsregel
[Regeling vervallen per 05-04-2024]
Gelijktijdig met de inwerkingtreding van deze beleidsregel wordt de Beleidsregel aanmelding
als Wlz-uitvoerder, met kenmerk TH/BR-027, ingetrokken.
Artikel 13. Toepasselijkheid voorafgaande beleidsregel, bekendmaking, inwerkingtreding,
terugwerkende kracht en citeertitel
[Regeling vervallen per 05-04-2024]
Toepasselijkheid voorafgaande beleidsregel
De Beleidsregel aanmelding als Wlz-uitvoerder, met kenmerk TH/BR-027, blijft van toepassing
op besluiten en aangelegenheden die hun grondslag vinden in die beleidsregel en die
betrekking hebben op de periode waarvoor die beleidsregel gold.
Inwerkingtreding / Bekendmaking
Deze beleidsregel treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte
van de Staatscourant waarin de beleidsregel ingevolge artikel 5, aanhef en onder e, van de Bekendmakingswet, wordt geplaatst.
De beleidsregel ligt ter inzage bij de NZa en is te raadplegen op www.nza.nl.
Citeertitel
Deze beleidsregel wordt aangehaald als: Beleidsregel toetsing eisen Wlz-uitvoerderschap
– TH/BR-031.