Bijlage Regeling toetsreglement centrale eindtoets primair onderwijs 2022–2023 als
bedoeld in artikel 1
[Regeling vervallen per 31-07-2023]
Artikel 1. Reglement
[Regeling vervallen per 31-07-2023]
De in dit reglement genoemde verzending van documenten geschiedt op de door het College
voor toetsen en examens te bepalen wijze.
Artikel 3. Afname en vorm
[Regeling vervallen per 31-07-2023]
-
1. De wijze van afname van de centrale eindtoets is voor het reguliere afnamemoment een
toets op papier of een digitale adaptieve toets. Voor het inhaalmoment is het een
digitale adaptieve toets. Als scholen de digitale adaptieve toets niet kunnen afnemen
in de inhaalperiode, dan wordt er een passende oplossing gezocht.
-
2. De centrale eindtoets op papier is in de vorm van multiplechoicevragen. Bij de digitale
adaptieve centrale eindtoets betreft het een mix van multiplechoicevragen en andere
digitale itemtypes.
-
3. Een toetstaak moet worden afgesloten voordat de leerling een vervolgtaak mag maken.
De toetstaken dienen in de vooraf gestelde volgorde gemaakt te worden.
Artikel 4. Aanmelden
[Regeling vervallen per 31-07-2023]
Het College voor toetsen en examens stelt in het voorgaande schooljaar van de centrale
eindtoets de aanmeldingsprocedure vast. Het College voor toetsen en examens verstrekt
informatie over de centrale eindtoets van het aankomende schooljaar. Deze informatie
bevat onder andere het tijdstip van afname en de regeling rondom hulpmiddelen.
In november van het schooljaar van de centrale eindtoets ontvangt de school van het
College voor toetsen en examens informatie over het digitale aanmeldformulier. Op
het aanmeldformulier geeft de school aan hoeveel eindtoetsen zij wenst te bestellen
voor:
-
a. centrale eindtoets papier
-
b. centrale eindtoets digitaal
-
c. centrale eindtoets wereldoriëntatie
-
d. aangepaste versies voor leerlingen met speciale ondersteuningsbehoeften
Aanmelding is mogelijk van 1 december tot en met 31 januari van het desbetreffende
jaar.
Na de aanmelding zijn de gegevens van de aanmelding zichtbaar in de portal van de
centrale eindtoets. Wijzigingen kunnen daarin tot 1 april opgenomen worden. Het is
de verantwoordelijkheid van de directeur de juistheid van de inschrijving te controleren.
Artikel 5. Controle materialen centrale eindtoets
[Regeling vervallen per 31-07-2023]
Papieren centrale eindtoets
[Regeling vervallen per 31-07-2023]
Voor de papieren versie van de centrale eindtoets geldt dat de toetsmaterialen worden
verpakt in een of meer dozen. De toetsmaterialen worden door een distributiebedrijf
afgeleverd op het vestigingsadres van de school. Bij de aflevering van de toetsmaterialen
vindt verificatie plaats door middel van een legitimatiebewijs.
Na ontvangst van de centrale eindtoets door de school controleert de school:
-
– of er voldoende opgavenboekjes en antwoordbladen zijn ontvangen voor het aantal leerlingen
dat de centrale eindtoets gaat maken;
-
– of er voldoende opgavenboekjes wereldoriëntatie zijn ontvangen (alleen als de school
meedoet aan dit onderdeel);
-
– of de nummers rechtsboven op de antwoordbladen overeenkomen met de nummers die op
de geleidebon staan vermeld. Iedere leerling krijgt één persoonlijk antwoordbladnummer
voor de hele afname. Dit nummer is voorgedrukt op alle twee de antwoordbladen;
-
– of de juiste aangepaste versies zijn ontvangen, in de bestelde aantallen, en
-
– of er voor tenminste 2 leerlingen extra boekjes en antwoordbladen zijn ontvangen.
Die zijn bedoeld voor het geval er iets mis is, bijv. als er toch meer deelnemende
leerlingen zijn dan ingeschreven.
Er mogen geen antwoordbladen van een andere school overgenomen worden. Alle antwoordbladnummers
zijn gekoppeld aan een school.
Digitale adaptieve centrale eindtoets
[Regeling vervallen per 31-07-2023]
De digitale adaptieve centrale eindtoets wordt afgenomen in het beveiligde toets-
en examensysteem Facet. De school ontvangt hier unieke inloggegevens voor. De school
moet voorafgaand aan de afname conform de instructies een systeemcheck uitvoeren.
Op deze wijze controleert de school of de ICT-infrastructuur voldoende werkt om de
digitale adaptieve centrale eindtoets af te kunnen nemen. Ook dient de school te controleren
of de systemen voor leerlingen met speciale ondersteuningsbehoefte werken.
Artikel 6. Geheimhouding
[Regeling vervallen per 31-07-2023]
Geheimhouding van de inhoud van de centrale eindtoets is van belang om een betrouwbare
uitslag te waarborgen. De gehele toetsketen is verantwoordelijk voor de geheimhouding
van de inhoud van de centrale eindtoets. Deze gaat dus verder dan alleen het College
voor toetsen en examens, Stichting Cito en DUO, ook scholen zijn onderdeel van die
keten. De scholen wordt geadviseerd na ontvangst de materialen te controleren op volledigheid.
De betrokken personen mogen geen kennis nemen van de inhoud van de centrale eindtoets.
De directeur van de school is verantwoordelijk voor de geheimhouding van de materialen
en bewaart de materialen zorgvuldig op een veilige plek achter slot en grendel en
verstrekt deze aan de leerling(en) op het moment van de toetsafname van het betreffende
toetsboekje.
De toetsmaterialen taal en rekenen van de centrale eindtoets blijven eigendom van
het College voor toetsen en examens tot en met 31 mei van het desbetreffende jaar.
Het College voor toetsen en examens geeft de centrale eindtoets aan directeuren van
scholen in handen, uitsluitend om zorgvuldig te bewaren tot gebruik als toetsmateriaal
op de dagen van afname. Ieder openbaar bezit (bijv. media) van de toetsmaterialen
vóór het afronden van de toetsafname op kan slechts het gevolg zijn van een onrechtmatigheid.
Voor het onderdeel wereldoriëntatie blijft de geheimhouding gehandhaafd totdat het
College voor toetsen en examens aangeeft dat dit vrijgegeven kan worden.
Na afloop van de papieren centrale eindtoets neemt de school de opgavenboekjes in.
De opgavenboekjes zijn niet eerder dan 31 mei eigendom van de school. Het toetsmateriaal
taal en rekenen is na deze datum van het desbetreffende afnamejaar vrij te gebruiken
voor studie- of privégebruik, en ook voor schoolgebruik op niet-commerciële basis.
Voor wereldoriëntatie geeft het College voor toetsen en examens aan wanneer het toetsboekje
vrij te gebruiken is.
Om de geheimhouding van de digitale Adaptieve Centrale Eindtoets (ACET) te waarborgen,
gelden de volgende regels:
-
– de ACET wordt uitsluitend gebruikt voor het doel waarvoor het bestemd is;
-
– de opgaven zijn slechts toegankelijk voor leerlingen tijdens de afname van de ACET;
-
– de opgaven zijn slechts toegankelijk voor medewerkers van de school voor zover dat
noodzakelijk is voor de afname;
-
– het is voor leerlingen verboden apparatuur waarmee foto- of video-opnamen van de ACET
gemaakt kunnen worden mee te nemen, en
-
– op geen enkel moment, ook na de afname niet, mogen opgaven gekopieerd of gepubliceerd
worden.
Artikel 7. Hulpmiddelen
[Regeling vervallen per 31-07-2023]
Het gebruik van hulpmiddelen tijdens de afname van de centrale eindtoets is niet toegestaan
tenzij anders vermeld. Dit betekent dat didactische materialen die normaliter in het
lokaal aanwezig zijn (zoals tafelkaarten, wandkaarten, etc.) niet mogen worden getoond
of gebruikt tijdens de afname van de centrale eindtoets. Leerlingen met dyscalculie
mogen, net zoals de overige leerlingen, geen rekenmachine gebruiken omdat de opgaven
hier niet op zijn ontwikkeld.
Bij zowel de papieren centrale eindtoets als de digitale adaptieve centrale eindtoets
geldt dat tijdens het maken van de toets kladpapier gebruikt mag worden dat door de
school ter beschikking is gesteld. Als een leerling eerder klaar is met een taak of
toetsdeel is het toegestaan dat hij een boek leest om de andere leerlingen niet te
storen.
Bij de papieren centrale eindtoets geldt dat de volgende materialen ter beschikking
gesteld moeten worden:
Bij de digitale adaptieve centrale eindtoets geldt dat de volgende materialen nodig zijn tijdens het maken
van de toets:
-
– een muis
-
– een toetsenbord, en
-
– een koptelefoon.
Middelen die niet specifiek benoemd worden in dit toetsreglement zijn niet toegestaan
tijdens de afname van de centrale eindtoets. Verder informatie is opgenomen in de
Regeling hulpmiddelen en aangepaste wijze of vorm van toetsen centrale eindtoets PO.
Artikel 8. Leerlingen met speciale ondersteuningsbehoeften
[Regeling vervallen per 31-07-2023]
Leerlingen met speciale ondersteuningsbehoeften moeten in staat worden gesteld om
de eindtoets te maken al dan niet met aanpassingen, tenzij het bevoegd gezag besluit
dat geen eindtoets wordt afgelegd. Een leerling met bijvoorbeeld dyslexie of een leerling
die blind of kleurenblind is, kan met aanpassingen aan de centrale eindtoets deelnemen.
De eisen van de centrale eindtoets zijn hetzelfde als voor andere leerlingen. De vorm
waarin de toets wordt aangeboden kan (gedeeltelijk) anders zijn, zoals bij braille.
Bij de centrale eindtoets worden de volgende aangepaste versies voor leerlingen met
speciale ondersteuningsbehoeften aangeboden:
-
– een brailleversie, voor leerlingen met een visuele beperking;
-
– een versie voor slechtziende leerlingen (pdf) waarbij de opgaven duidelijk gemarkeerd
zijn;
-
– een audio-versie voor leerlingen met een leesbeperking (dyslexie) of een visuele beperking;
-
– een spraaksynthese-versie voor leerlingen met dyslexie of een visuele beperking. De
spraaksynthese-versie is geschikt voor een aantal spraaksynthesesoftwarepakketten;
-
– voor wereldoriëntatie: een zwart-wit boekje op A4 formaat voor kleurenblinde leerlingen.
Voor leerlingen met dyscalculie wordt er geen aangepaste toets geleverd. Ook zijn
er geen specifieke hulpmiddelen toegestaan. Compenserende maatregelen tasten de aard
van de toets aan. Opgaven, geschikt voor gebruik met de rekenmachine, zien er anders
uit dan opgaven zonder rekenmachine zoals die in de centrale eindtoets zijn opgenomen.
De school heeft naast de genoemde aangepaste versies van de centrale eindtoets ook
de mogelijkheid om rekening te houden met de ondersteuningsbehoefte van de leerling;
zoals een extra rustige werkplek, een korte onderbreking of enige verruiming van de
toetstijd. Hulpmiddelen die nodig zijn voor gebruik met de aangepaste versies (zoals
een computer met spraaksynthesesoftware of braille-leesregel) zijn toegestaan. De
directeur van de school zorgt ervoor dat de leerling via het hulpmiddel geen toegang
heeft tot bronnen anders dan die aangereikt bij de toets. Hulpmiddelen zoals spellingkaarten
of rekenmachines, of andere hulpmiddelen die de facto informatiedrager zijn, zijn
niet toegestaan. Zie hiervoor ook de
Regeling hulpmiddelen en aangepaste wijze of vorm van toetsen centrale eindtoets PO.
De beslissing of een leerling een aangepaste versie krijgt, is aan de directeur van
de school. Als bij een leerling met speciale ondersteuningsbehoefte met het bovengenoemde
aanbod en de ruimte in de afnamecondities niet adequaat de belemmering door de beperking
– of de combinatie van beperkingen – kan worden weggenomen, neemt de school contact
op met het College voor toetsen en examens.
Artikel 9. Toezicht tijdens afname
[Regeling vervallen per 31-07-2023]
De directeur neemt de centrale eindtoets af onder de verantwoordelijkheid van het
bevoegd gezag en draagt zorg voor voldoende toezicht tijdens de afname van de centrale
eindtoets. Hij kan zijn taken aan een of meer afnameleiders overdragen. De belangrijkste
functie van de afnameleider is ervoor zorgen dat de leerlingen zelfstandig en ongestoord
aan de opgaven kunnen werken. De afnameleider dient zich te conformeren aan de richtlijnen
bij afname zoals deze beschreven worden in de ‘Handleiding centrale eindtoets’.
Artikel 10. Rapportage
[Regeling vervallen per 31-07-2023]
Enkele weken na de afname van de centrale eindtoets zijn de leerlingrapporten beschikbaar
in de portal. De school kan het leerlingrapport bekijken en downloaden voor iedere
leerling die de centrale eindtoets heeft gemaakt. In het leerlingrapport staan het
resultaat van de leerling op de centrale eindtoets (de zogenoemde standaardscore),
het daarbij behorende advies best passend brugklastype, de beheersing van de referentieniveaus
en hoe de leerling scoort ten opzichte van de referentieniveaus lezen, taalverzorging
en rekenen. Ook worden de percentielscores en de domeinanalyse vermeld op het leerlingrapport.
Naast het leerlingrapport kunnen het bevoegd gezag en de directeur van de school ook
het schoolrapport bekijken en downloaden via de portal met daarin de resultaten van
de school. Deze rapportages op schoolniveau bevatten een overzicht van de resultaten
van alle leerlingen van die school die dat jaar de centrale eindtoets hebben gemaakt.
Tevens krijgt de school hiermee inzicht hoe de school presteert in verhouding tot
het landelijk gemiddelde.