Bijlage 1. Toelichtingen en waarderingsgrondslagen
Het CAK neemt in haar bestuurlijke verantwoording in de financiële overzichten twee
activa en passiva overzichten op. De te hanteren sjablonen en modellen zijn vooraf
met partijen afgestemd.
-
I. Het financiële overzicht activa en passiva van de financiële stromen van de wettelijke
taken op kasbasis per ultimo van het verantwoordingsjaar.
Dit overzicht bestaat uit de volgende onderdelen:
-
− Een algemene toelichting op de activa en passiva van de financiële stromen van de
door het CAK uitgevoerde wettelijke taken op kasbasis in het verantwoordingsjaar.
-
− Een overzicht van de activa en passiva van de financiële stromen van de door het CAK
uitgevoerde wettelijke taken op kasbasis per ultimo verantwoordingsjaar (inclusief
vergelijkende cijfers), voorzien van een toelichting.
-
− Verloopoverzichten van financiële stromen van de door het CAK uitgevoerde wettelijke
taken in 2021, voorzien van een toelichting.
-
II. Het financiële overzicht activa en passiva van de financiële stromen van de wettelijke
taken op basis van het toerekeningsbeginsel per ultimo van het verantwoordingsjaar.
Dit overzicht bestaat uit de volgende onderdelen:
-
− Een algemene toelichting op de activa en passiva van de financiële stromen van de
door het CAK uitgevoerde wettelijke taken op basis van het toerekeningsbeginsel in
het verantwoordingsjaar.
-
− Een overzicht van de activa en passiva van de financiële stromen van de door het CAK
uitgevoerde wettelijke taken op basis van het toerekeningsbeginsel per ultimo verantwoordingsjaar
(inclusief vergelijkende cijfers), voorzien van een toelichting.
-
− Verloopoverzichten van de activa en passiva op basis van het toerekeningsbeginsel in 2021 (inclusief vergelijkende cijfers) voorzien
van een toelichting.
Toelichtingen en waarderingsgrondslagen Financieel overzicht activa en passiva van
de financiële stromen van de wettelijke taken op kasbasis
Hierna zijn de te hanteren waarderingsgrondslagen opgenomen. Indien het CAK deze waarderingsgrondslagen
wil wijzigen, niet wil toepassen of waarderingsgrondslagen wil toevoegen vindt er
hierover vooraf afstemming plaats met het Ministerie van VWS, het Zorginstituut en
de NZa. Partijen moeten het eens zijn over de te hanteren waarderingsgrondslagen.
Met het opstellen van het financieel overzicht inclusief toelichting conform dit model
voldoet het CAK aan de verantwoordingsvereisten van het Ministerie van VWS en de NZa
als toezichthouders.
Algemene toelichting
Gebeurtenissen na balansdatum
Gebeurtenissen die nadere informatie geven over de feitelijke situatie per balansdatum
en die blijken tot aan de datum van het opmaken van de verantwoording worden verwerkt
in het financieel overzicht.
Gebeurtenissen die geen nadere informatie geven over de feitelijke situatie per balansdatum
worden niet in het financiële overzicht verwerkt. Als dergelijke gebeurtenissen van
belang zijn voor de oordeelsvorming van de gebruikers van de verantwoording, worden
de aard en de geschatte financiële gevolgen ervan opgenomen in de toelichting van
de financiële overzichten.
Algemene Grondslagen
Algemeen
Het financieel overzicht is opgesteld in overeenstemming met de grondslagen van het
Model Jaarverslaggeving CAK bestuurlijke verantwoording 2021 zoals opgenomen in deze
bijlage.
Uitgangspunt voor de opstelling van het financieel overzicht van activa en passiva
van de financiële stromen van de wettelijke taken op kasbasis is de verwerking van
de in het boekjaar plaatsgevonden betalingen en ontvangsten.
Vanuit de wettelijke taken geldt dat uitsluitend sprake is van balansposities omdat
er geen baten en lasten voor rekening van het CAK komen. Derhalve is er geen staat
van baten en lasten opgenomen van de wettelijke taken. Wel is afgesproken dat er op
kasbasis verantwoording afgelegd wordt van enkele financiële stromen in de matrices.
Vergelijking voorgaand jaar
De gehanteerde grondslagen zijn ongewijzigd gebleven ten opzichte van het voorgaande
jaar. Er is enkel een algemene toelichting toegevoegd ten aanzien van de gebeurtenissen
na balansdatum.
Grondslagen voor waardering van activa en passiva
Liquide middelen
Liquide middelen hebben onder meer betrekking op de Financiering instellingen en eigenbijdrageregelingen
Wlz en Wmo. Na ontvangst van de eigen bijdragen worden de gelden afgedragen aan het Flz, respectievelijk
de gemeenten. Verder beschikt het CAK over aparte bankrekeningen voor de uitvoering
van de ObJw en de Wtcg.
Als betaalkantoor beschikt het CAK over liquide middelen. In het geval van de betaling
van de zorgaanspraken uit hoofde van de Financiering instellingen is dit om tijdsverschillen
tussen het uitvoeren van betalingsopdrachten en de daarvoor benodigde geldmiddelen
van het Flz te overbruggen. De liquide middelen zijn juridisch eigendom van het CAK,
maar geheel en uitsluitend onderdeel van de uitvoering van de wettelijke taken in
opdracht van de Minister van VWS, en maken om die reden onderdeel uit van de bankrekeningen
in het financieel overzicht van activa en passiva.
De liquide middelen bestaan uit banktegoeden met een looptijd korter dan twaalf maanden.
De liquide middelen worden aangehouden bij banken die tenminste een A-rating hebben
en worden gewaardeerd tegen nominale waarde. Tenzij anders vermeld, komen deze ten
goede aan fondsen en gemeenten.
Ontvangen en betaalde Interest worden volledig met het Flz en de gemeenten verrekend
op kasbasis. Bankkosten worden voldaan uit het budget beheerskosten.
Door te storten middelen
Onder de door te storten middelen zijn opgenomen de ontvangsten inzake de wettelijke
taakuitoefening die om reden van tijdsverschil nog moeten worden doorgestort naar
de belanghebbende fondsen, gemeenten of andere belanghebbende. De door te storten
middelen worden gewaardeerd tegen nominale waarde.
Eigen bijdragen regelingen
De in het kader van de eigen bijdragen regelingen geïncasseerde en doorbetaalde eigen
bijdragen worden verantwoord in het jaar waarin de transactie heeft plaatsgevonden.
Zorgaanspraken en subsidieregelingen
De in het kader van de zorgaanspraken en subsidieregelingen uitgevoerde betalingen
en de op grond hiervan met de fondsen verrekende bedragen zijn verantwoord in het
jaar waarin de transactie heeft plaatsgevonden.
Ouderbijdragen op basis van de Jeugdwet
In het kader van de afwikkeling van de ouderbijdragen Jeugdwet 2015 zijn de volgende financiële stromen verantwoord in het jaar waarin de transactie
heeft plaatsgevonden:
-
− Terugbetalingen ouderbijdragen 2015 van het CAK aan ouders.
-
− Terugbetalingen van gemeenten aan het CAK van door het CAK aan ouders terugbetaalde
ouderbijdragen 2015.
-
− Ontvangen ouderbijdragen Jeugdwet 2015 die ontvangen zijn van ouders op basis van een door het CAK uitgevoerd minnelijk
traject.
-
− Inzake het aan gemeenten afgedragen bedrag door het CAK van de van ouders ontvangen
ouderbijdragen Jeugdwet 2015.
Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten
De in het kader van de Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten met ’s Rijks kas verrekende bedragen en de uitgevoerde betalingen zijn verantwoord
in het jaar waarin de transactie heeft plaatsgevonden.
Toelichtingen en waarderingsgrondslagen Financieel overzicht activa en passiva van
de financiële stromen van de wettelijke taken op basis van het toerekeningsbeginsel
Hierna zijn de te hanteren waarderingsgrondslagen opgenomen welke worden bepaald met
inachtneming van het toerekeningsbeginsel. Indien het CAK deze waarderingsgrondslagen
wil wijzigen, niet wil toepassen of waarderingsgrondslagen wil toevoegen vindt er
hierover vooraf afstemming plaats met het Ministerie van VWS, het Zorginstituut en
de NZa. Partijen moeten het eens zijn over de te hanteren waarderingsgrondslagen.
Met het opstellen van de financiële verantwoording inclusief toelichting conform dit
model stelt het CAK zich in staat om te voldoen aan de verantwoordingsvereisten van
het Ministerie van VWS en de NZa als toezichthouder.
Algemene toelichting
Gebruik van schattingen
Bij de toepassing van de grondslagen en regels voor het opstellen van het financieel
overzichten vormt het bestuur van het CAK zich verschillende oordelen en schattingen
die essentieel kunnen zijn voor de in het financieel overzicht opgenomen bedragen.
De daadwerkelijke uitkomsten kunnen afwijken van deze schattingen. Indien de schattingen
voor het geven van inzicht voor de gebruikers van het financieel overzicht noodzakelijk
is, is de aard van deze oordelen en schattingen inclusief de bijbehorende veronderstellingen
opgenomen in de toelichting op betreffende financiële stroom of balanspost.
Gebeurtenissen na balansdatum
Gebeurtenissen die nadere informatie geven over de feitelijke situatie per balansdatum
en die blijken tot aan de datum van het opmaken van de verantwoording worden verwerkt
in het overzicht.
Gebeurtenissen die geen nadere informatie geven over de feitelijke situatie per balansdatum
worden niet in het overzicht verwerkt. Als dergelijke gebeurtenissen van belang zijn
voor de oordeelsvorming van de gebruikers van het overzicht, worden de aard en de
geschatte financiële gevolgen ervan toegelicht in het overzicht.
Waarderingsgrondslagen
Algemeen
Het financieel overzicht is opgesteld in overeenstemming met de grondslagen zoals
opgenomen in bijlage 1 van het Model Jaarverslaggeving CAK bestuurlijke verantwoording
2021. Uitgangspunt voor de opstelling van het financieel overzicht van activa en passiva
van de financiële stromen van de wettelijke taken op basis van het toerekeningsbeginsel
vindt plaats op basis van de grondslagen zoals hierna opgenomen, voor zoverre in afwijking
ten opzichte van de grondslagen voor verwerking van transacties op kasbasis.
Vanuit de wettelijke taken geldt dat uitsluitend sprake is van balansposities omdat
er geen baten en lasten voor rekening van het CAK komen. Derhalve is er geen staat
van baten en lasten opgenomen van de wettelijke taken.
Vergelijking voorgaand jaar
De gehanteerde grondslagen zijn ongewijzigd gebleven ten opzichte van het voorgaande
jaar.
Grondslagen voor waardering van activa en passiva
Rekening-courantposities
De rekening-courantposities met vorderingen en/of schulden met fondsen en gemeenten
als gevolg van toepassing van het toerekeningsbeginsel worden gewaardeerd tegen nominale
waarde.
Debiteuren
Vorderingen worden gewaardeerd tegen nominale waarde. Er worden geen voorzieningen
voor oninbaarheid opgenomen. Het risico voor oninbaarheid is voor rekening van het
desbetreffende fonds of de desbetreffende gemeente. In de toelichting van het financieel
overzicht dient een analyse te worden opgenomen, waaronder informatie van de debiteurenpositie
gewaardeerd tegen reële waarde een nadere toelichting de inzake juistheid, volledigheid
en bestaan van de debiteurenpositie om de voorziening voor oninbaarheid te kunnen
bepalen.
Liquide middelen
De toelichtingen en waarderingsgrondslagen van de liquide middelen op basis van het
toerekeningsbeginsel zijn gelijk aan de toelichtingen en waarderingsgrondslagen van
de liquide middelen bij het financieel overzicht activa en passiva op kasbasis.
Bijlage 6. Verantwoording uitvoering hersteloperatie kinderopvangtoeslag
Op 18 januari 2021 is door de Staatssecretaris van Financiën – Toeslagen en Douane
in een brief aan de Tweede Kamer (2021Z0896) de gewenste aanpak voor gedupeerde ouders
binnen de hersteloperatie kinderopvangtoeslag (KOT) beschreven. In relatie tot de
aanpak van de schuldenproblematiek is aangegeven dat alle openstaande schulden, die
gedupeerde ouders op dat moment van uitbetalen van de herstelbetaling bij de Belastingdienst
hebben, worden kwijtgescholden. Ook andere publieke schuldeisers waaronder het CAK
schelden de betreffende schulden van deze gedupeerden kwijt.
Voor het CAK speelt kwijtschelding bij de volgende regelingen in dit model:
Binnen het proces van de hersteloperatie moeten een aantal stappen worden doorlopen.
De gemaakte afspraken hierover tussen het Ministerie van VWS en het CAK zijn beschreven
in de brief van 23 februari 2021 (1833099-218853-Z), in de brief van 6 mei 2021 (2352044-10076900)
alsook in latere brieven en opdrachtmails die door de directeur Zorgverzekeringen
van het Ministerie van VWS of een gemandateerd MT-lid zijn verzonden aan de Raad van
Bestuur van het CAK. Dit betreffen:
Opdrachtmails van het Ministerie van VWS aan het CAK, compleet overzicht inzake KOT-handelingen
|
Onderwerp
|
28-01-2021 15:33
|
Wanbetalersregeling
|
19-02-2021 16:28
|
Verzoek tweede bestand van mogelijke gedupeerden op te pakken
|
23-02-2021 16:47
|
Brief inz. Hersteloperatie gedupeerde ouders kinderopvangtoeslag
(bevat tevens de formele brief d.d. 23-02-2021 van het Ministerie van VWS aan het
CAK)
|
01-03-2021 15:52
|
Verzoek CAK oppakken derde bestand mogelijk gedupeerden
|
26-03-2021 14:03
|
Verzoek vierde bestand van mogelijke gedupeerden op te pakken
|
13-04-2021 17:25
|
Verzoek vijfde bestand van mogelijke gedupeerden op te pakken
|
07-05-2021 09:27
|
Hersteloperatie gedupeerde ouders kinderopvangtoeslag
(bevat tevens de formele brief d.d. 06-05-2021 het Ministerie van VWS aan het CAK)
|
21-05-2021 16:18
|
Verzoek 6e, 7e en 8e bestand van mogelijke gedupeerden op te pakken
|
02-06-2021 10:00
|
Reactie CAK inzake de kwijtschelding van schulden voor gedupeerden van de Kinderopvangtoeslagaffaire
(bevat formele brief van het CAK aan het Ministerie van VWS d.d. 31-05-2021 in reactie
op de brief van het Ministerie van VWS d.d. 06-05-2021)
|
07-06-2021 16:17
|
Verzoek om 9e bestand van mogelijke gedupeerden op te pakken
|
23-07-2021 17:05
|
Opdrachtmail herstarten bestuursrechtelijke premie
|
Het pauzeren en kwijtschelden van schulden
Pauzering
Concreet betekent pauzering dat het CAK voorlopig de reguliere incasso-inspanningen
opschort van de invorderingen van alle openstaande facturen met zorg(regels) die zien
op zorg van vóór 1 januari 2021 voor de eigen bijdrage Wlz en Wmo van de door de Belastingdienst aangegeven lijst(en) met (mogelijk) gedupeerden. Dit
houdt in dat het CAK voor deze groep, tot dat nadere berichtgeving van de Belastingdienst
is ontvangen, niet meer handelt naar het reguliere proces volgens het incassoprotocol
van het CAK en daarom geen aanmaningen stuurt en ook het traject bij de gecontracteerde
deurwaarders laat pauzeren. In eerste instantie heeft het Ministerie van VWS op 23 februari
2021 schriftelijk aan het CAK gevraagd om schulden van de betreffende (mogelijk) gedupeerden
op te schorten (1833099-218853-Z). De invordering van schulden van zelfmelders bij
de Belastingdienst blijft opgeschort totdat het CAK van de Belastingdienst/Toeslagen
bericht heeft ontvangen:
Kwijtschelden
Met de brief van 6 mei 2021 is schriftelijk door het Ministerie van VWS aan het CAK
de opdracht gegeven om schulden kwijt te schelden bij gedupeerden waarvan de Belastingdienst/Toeslagen heeft vastgesteld dat deze hiervoor
in aanmerking komen.
Toelichting kwijtschelding
Openstaande vorderingen van gedupeerden bij het CAK worden kwijtgescholden tot en
met 31 december 2020, nadat de Belastingdienst/Toeslagen heeft vastgesteld dat de
betreffende gedupeerde hiervoor in aanmerking komt. Voor de eigen bijdrage regelingen
Wmo en Wlz houdt dit in alle facturen met zorg(regels) die zien op zorg vóór 1 januari 2021.
Het kwijtschelden van de betreffende schulden betekent ook dat de bedragen die vanaf
1 januari 2021 zijn betaald voor de betreffende schulden in aanmerking komen voor
kwijtschelding (restitutie).
Bestuurlijke verantwoording
In de bestuurlijke verantwoording 2021 verantwoord het CAK zich over de uitvoering
van de hersteloperatie KOT in de andere informatie.
Verantwoording over het uitvoeringsproces hersteloperatie KOT
Het Ministerie van VWS vraagt aan het CAK om zich in de bestuurlijke verantwoording
in de andere informatie te verantwoorden over of zij de uitvoering van de hersteloperatie
KOT heeft uitgevoerd zoals gevraagd door het Ministerie van VWS in haar brieven en
mails. Hierbij is van belang dat het CAK aangeeft of deze uitvoering er volgens het
CAK toe heeft geleid dat in 2021 schulden van (mogelijk) gedupeerden, op basis van
de aangeleverde gegevens door de Belastingdienst, zijn gepauzeerd en/of kwijtgescholden
en/of onverschuldigde betalingen zijn terugbetaald. Alsook dat het CAK zorgvuldig
is omgegaan met (persoons)gegevens. Van belang is dat de door het Ministerie van VWS
aan het CAK gevraagde afwikkeling voor de betreffende (mogelijk) gedupeerden goed
is verlopen. Het is aan de Belastingdienst om te bepalen voor welke (mogelijk) gedupeerden
pauzering en/of kwijtschelding van toepassing is. Voor de door de Belastingdienst
aangeleverde gegevens geldt de zogenaamde ‘gebruikersverantwoordelijkheid’.
Het CAK besteedt in haar bestuurlijke verantwoording minimaal aandacht aan de uitvoering
van de volgende onderdelen:
-
1. Pauzering van lopende schulden van (mogelijk) gedupeerden.
-
2. Kwijtschelding van schulden van gedupeerden.
-
3. De restitutie van onverschuldigde betalingen.
-
4. Verzoeken om reeds geleden schade door een gedupeerde in beeld te brengen in verband
met het recht op eventuele extra compensatie.
-
5. De omgang met (persoons)gegevens.
Voor de hiervoor beschreven onderdelen geeft het CAK ook aan hoe zij een correcte
uitvoering heeft geborgd. Het CAK beschrijft de interne beheersingsmaatregelen die
het CAK heeft getroffen ter waarborging de juiste en volledige verwerking in de (financiële)
administratie van de door de Belastingdienst aangegeven lijst(en) met (mogelijk) gedupeerden
volgens het stappenplan van de hersteloperatieprocedures zoals beschreven in de voorgenoemde
opdrachtbrieven en mails van het Ministerie van VWS.
Verantwoording over de omvang van de hersteloperatie KOT
Daarnaast wordt het CAK gevraagd om in de bestuurlijke verantwoording 2021 bij de
andere informatie te verantwoorden wat de omvang per 31 december 2021 is van:
-
− De gepauzeerde bedragen per regeling inclusief vermelding van het aantal (mogelijk)
gedupeerden op 31 december 2021;
-
− De kwijtgescholden bedragen per regeling in 2021 inclusief vermelding van het aantal
gedupeerden.
Ook moet het CAK bij deze verantwoording van aantallen en bedragen voor pauzeren of
kwijtschelden primair zelf een aansluiting hebben gemaakt, waaruit aantoonbaar blijkt
dat de uitgevoerde (financiële) handelingen voor de herstelacties van de KOT terug
te herleiden zijn naar de opdrachtbrieven en mails van het Ministerie van VWS en de
daar bijhorende door de Belastingdienst aangegeven lijst(en) van (mogelijk) gedupeerden
met betrekking tot de herstelactieprocedures van de KOT voor wat betreft het pauzeren
en/of kwijtschelden.
Het CAK moet zelf ook een beoordeling doen in het verlengde van haar uitvoeringstaken
die aantoont dat de opdrachtbrieven van het Ministerie van VWS met de daar bijhorende
door de Belastingdienst aangegeven lijst(en) tot een juiste en volledige verwerking
in de (financiële) administratie en bestuurlijke verantwoording hebben geleid. Het
CAK verantwoordt zich hierover in de bestuurlijke verantwoording 2021. De externe
accountant rapporteert vervolgens conform NVCOS 720 voorschriften, dit is verder uitgewerkt
in het protocol.
Kwijtscheldingsgrondslag
Om kwijtschelding mogelijk te maken is er een kwijtscheldingsgrondslag opgenomen in
de voorgenomen wetswijziging. Deze grondslag is tijdelijk, geldt voor door de Belastingdienst
aangegeven lijst(en) van gedupeerden en werkt terug tot het begin van de hersteloperatie.
Het CAK handelt op verzoek van het Ministerie van VWS vooruitlopend op het inwerkingtreden
van deze grondslag. Hierover is de Tweede Kamer, voordat de eerste kwijtschelding
door het CAK heeft plaatsgevonden, geïnformeerd. Zodra de kwijtscheldingsgrondslag
is aangenomen wordt deze onderdeel van het rechtmatigheidskader van ‘Bijlage 2. Juridisch
Kader met wet- en regelgeving en overige beleidsstukken’.