De accountant voert de basiswerkzaamheden in deze paragraaf uit indien en voor zover
de betreffende situatie zich heeft voorgedaan. De basiswerkzaamheden bestaan uit drie
fasen: een risicoanalyse (subparagraaf 2.2.1), kennisname van de interne beheersing
rondom uitvoering WNT (subparagraaf 2.2.2) en specifieke werkzaamheden per aandachtsgebied (subparagraaf
2.2.3).
2.2.1. Fase 1: Risicoanalyse
De accountant voert een initiële risicoanalyse uit en betrekt daarbij de in onderstaande
tabel A genoemde aandachtspunten. Indicatoren voor een verhoogd risico zijn voor de accountant
aanleiding tot het uitvoeren van de aanvullende werkzaamheden zoals genoemd in paragraaf
2.3.
Risico
|
Indicatoren verhoogd risico
|
1
|
Het risico dat een topfunctionaris niet in de WNT-verantwoording wordt opgenomen.
|
• Onverwachte verschillen tussen verantwoorde topfunctionarissen ten opzichte van
vorig jaar.
• (Tijdelijke) vacatures topfuncties.
• Wijzigingen ‘in de top van de organisatiestructuur’.
|
2
|
Het risico dat een overige functionaris in dienstbetrekking niet in de WNT-verantwoording
wordt opgenomen.
|
• Onverwachte verschillen tussen verantwoorde functionarissen ten opzichte van vorig
jaar.
• Ervaringen voorgaand jaar.
|
3
|
Het risico dat een topfunctionaris een onverschuldigde betaling inzake bezoldigingen
heeft ontvangen.
|
• Het individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum minus de werkelijke bezoldiging
uit hoofde van de functie van topfunctionaris is kleiner dan de minimale materialiteit;
• Het toepasselijke bezoldigingsmaximum minus de werkelijke totale bezoldiging¹ is
kleiner dan minimale materialiteit.
|
4
|
Het risico dat een topfunctionaris een onverschuldigde betaling inzake vergoeding
einde dienstverband heeft ontvangen.
|
• Het individueel toepasselijke maximum met betrekking tot de uitkeringen wegens beëindiging
van het dienstverband minus de werkelijke (totale) ontslaguitkeringen is kleiner dan
minimale materialiteit.
|
¹ In dit protocol wordt onder ‘werkelijke totale bezoldiging’ verstaan het totaal
van de werkelijk genoten bezoldiging uit hoofde van de functie van topfunctionaris
inclusief eventuele bezoldigingen voor nevenwerkzaamheden bij de WNT-instelling en
bezoldigingen voor werkzaamheden bij gelieerde rechtspersonen (zoals bedoeld in artikel 5, eerste lid, onderdeel k, Uitvoeringsregeling WNT).
Tabel A: indicatoren voor verhoogd risico.
2.2.2. Fase 2: Kennisname van interne werkzaamheden rondom uitvoering WNT
De instelling is verantwoordelijk voor de naleving van de WNT. Om aan deze verantwoordelijkheid invulling te geven wordt verwacht dat de instelling
ten minste beschikt over de in onderstaande tabel B genoemde maatregelen van administratieve organisatie / interne beheersing (AO/IB).
De accountant neemt kennis van de opzet van deze maatregelen en betrekt eventuele
tekortkomingen hierin bij de verdere uitvoering van zijn werkzaamheden. Vastgestelde
tekortkomingen in de interne beheersing kunnen voor de accountant aanleiding zijn
tot het uitvoeren van de aanvullende werkzaamheden genoemd in paragraaf 2.3.
Verwachte maatregel van interne beheersing WNT
|
Risico bij afwezigheid maatregel
|
1
|
Bij het opstellen of aanpassen van arbeidsovereenkomsten of contracten met topfunctionarissen
wordt aantoonbaar door de instelling gecontroleerd of de daarin gemaakte afspraken
passen binnen de van toepassing zijnde maxima.
|
Overeenkomsten met topfunctionarissen voldoen niet aan de WNT.
|
2
|
Bij het opstellen of aanpassen van afspraken over ontslagvergoedingen of afvloeiingsregelingen
met topfunctionarissen wordt aantoonbaar door de instelling gecontroleerd of deze
afspraken of regelingen passen binnen het individueel toepasselijke maximum met betrekking
tot de uitkeringen wegens beëindiging van het dienstverband.
|
Afspraken voldoen niet aan de WNT.
|
3
|
Een andere functionaris dan de topfunctionaris van of namens de instelling (niet zijnde
de controlerend accountant) controleert ten minste één keer per jaar of de werkelijke
bezoldiging uit hoofde van de functie van topfunctionaris en de werkelijke totale
bezoldiging / ontslagvergoeding per topfunctionaris in overeenstemming is met a) de
overeengekomen afspraken en b) de van toepassing zijnde maxima en legt de wijze waarop
hij dit heeft gedaan alsmede de uitkomsten van deze controle vast.
|
De werkelijke bezoldiging uit hoofde van de functie van topfunctionaris en/of werkelijke
totale bezoldiging en/of ontslagvergoeding wijkt af van de gemaakte afspraken en voldoen
mogelijk niet aan de WNT.
|
4
|
De instelling beschikt per topfunctionaris over een overzicht met alle betalingen
aan en ontvangsten van die topfunctionaris gedurende het kalenderjaar (zowel in salarisadministratie
als daarbuiten).
|
Materiële bedragen blijven buiten het beeld van de WNT-toetsing met een verhoogd risico
op onverschuldigde betalingen.
|
Tabel B: verwachte maatregelen van interne beheersing WNT.
2.2.3. Fase 3: Specifieke werkzaamheden per aandachtsgebied
De accountant voert ongeacht de uitkomsten van fase 1 (subparagraaf 2.2.1) en fase
2 (subparagraaf 2.2.2) in ieder geval de in deze paragraaf genoemde werkzaamheden
uit, uitgezonderd de werkzaamheden die betrekking hebben op een situatie die zich
bij de instelling in het betreffende jaar niet heeft voorgedaan. Onderstaande opsomming van werkzaamheden is limitatief in die zin dat de accountant
met deze werkzaamheden kan volstaan voor de controle van de WNT-verantwoording indien
hij op grond van fase 1 en 2 geen aanvullende werkzaamheden dient uit te voeren (zie
paragraaf 2.3). Deze paragraaf is ingedeeld naar aandachtsgebied. Indien dit relevant
is voor de uit te voeren werkzaamheden is aangegeven voor welk type functionaris(sen)
de genoemde werkzaamheden gelden. In de bijlage is een samenvatting opgenomen waarin
per type functionaris per aandachtsgebied is aangegeven waar in deze paragraaf de
specifieke werkzaamheden zijn te vinden.
A Juistheid toepasselijke WNT-regelgeving
-
1. De instelling stelt vast op grond van welke bepaling(en) de WNT op de instelling van toepassing is. De accountant controleert de juistheid van deze
vaststelling.
-
2. De instelling stelt vast of, en zo ja welke, nadere sectorale regelgeving op de instelling
van toepassing is. De accountant controleert de juistheid van deze vaststelling.
-
3. De accountant stelt vast of de instelling het toepasselijke bezoldigingsmaximum in
overeenstemming met de toepasselijke WNT-regelgeving heeft bepaald. Indien op de instelling
sectorale regelgeving van toepassing is met een klassenindeling, controleert de accountant
tevens of de klassenindeling voor 2022 door de instelling is gebaseerd op gegevens
van de juiste peildatum of referentieperiode (zie tabel C), de juistheid van de door
de instelling vastgestelde klasse en aanvullende verantwoordingseisen (zie tabel C).
Indien voor een instelling of functionaris op grond van een afzonderlijk daartoe strekkend
besluit van de minister een hoger bezoldigingsmaximum wordt toegestaan dan zonder
dit besluit van toepassing zou zijn, gaat de accountant bij zijn controle uit van
dit hogere maximum.
Sector
|
Aspect
|
Peildatum
|
(Aanvullende) in WNT-verantwoording te vermelden gegevens
|
OCW – Cultuurfondsen
|
n.v.t.
|
n.v.t.
|
Het bezoldigingsmaximum dat op de instelling van toepassing is
|
OCW – Onderwijs
|
Totale baten
|
2020
|
Klasse, complexiteitspunten per criterium en het bijbehorende bezoldigingsmaxi- mum
dat op de instelling van toepassing is
|
Aantal bekostigde leerlingen, deelnemers of studenten
|
1 oktober 2020
|
Gewogen aantal onderwijssoorten of -sectoren
|
1 oktober 2020
|
OCW – Media-instellingen
|
n.v.t.
|
n.v.t.
|
Het bezoldigingsmaximum dat op de instelling van toepassing is
|
Ontwikkelingssamenwerking
|
n.v.t.
|
n.v.t.
|
Het bezoldigingsmaximum dat op de instelling van toepassing is
|
Woningcorporaties
|
Aantal verhuureenheden in eigendom of beheer
|
31 december 2020, op basis van telregels volgens bijlage 3 bij de Regeling toegelaten instellingen volkshuisvesting
|
Klasse en het bijbehorende bezoldigingsmaximum dat op de instelling van toepassing
is
|
Aantal inwoners per gemeente
|
CBS gegevens bevolkingscijfers per 1 januari 2021
|
Zorg
|
Kennisintensiteit
|
Als beoordeling plaats vindt in 2022 resp. 2021: situatie 2021 resp. 2020
|
Totaalscore en daarbij behorende klasse; het bijbehorende bezoldigingsmaximum dat
op de instelling van toepassing is.
|
Aantal taken
|
Als beoordeling plaats vindt in 2022 resp. 2021: situatie 2019, 2020 of 2021 resp.
2018, 2019 of 2020.
|
Aantal relevante financieringsstromen
|
Als beoordeling plaats vindt in 2022 resp. 2021: situatie 2021 resp. 2020
|
Omzet
|
Als beoordeling plaats vindt in 2022 resp. 2021: situatie 2021 resp. 2020
|
Zorgverzekeraars
|
Aantal verzekerden
|
1 januari 2021
|
Het bezoldigingsmaximum dat op de instelling van toepassing is.
|
Tabel C: sectorale regelgeving.
B Volledigheid en juistheid verantwoorde functionarissen
-
4. De accountant controleert de juistheid van naam en functie(s) van alle topfunctionarissen,
waaronder begrepen de topfunctionarissen die geen topfunctie meer uitoefenen maar
die op grond van artikel 1.1, onderdeel b, onder 6, WNT nog vier jaar als topfunctionaris worden aangemerkt (hierna in dit protocol aangeduid
als ‘topfunctionaris zonder topfunctie’), en de volledigheid van verantwoorde topfunctionarissen
die een topfunctie uitoefenen aan de hand van formele bronnen, zoals statuten, Handelsregister,
organogram en notulen. Alleen indien de accountant uit hoofde van andere werkzaamheden
beschikt over aanwijzingen dat de werkelijke situatie afwijkt van deze formele bronnen
voert de accountant een aanvullende beoordeling uit op basis van die aanwijzingen
om te bepalen of aanvullende werkzaamheden nodig zijn.
-
5. De accountant verricht de volgende werkzaamheden met betrekking tot de volledigheid
van verantwoorde topfunctionarissen zonder topfunctie:
-
a) het identificeren van alle personen die in het kalenderjaar een topfunctie hebben
beëindigd, en:
-
i. die topfunctie zijn gaan vervullen op of na 1 januari 2018 en deze topfunctie voor
twaalf kalendermaanden of meer hebben vervuld na aanvang van die topfunctie, of
-
ii. van wie die topfunctie op of na 1 januari 2018 is verlengd en die deze topfunctie
voor twaalf kalendermaanden of meer hebben vervuld gerekend vanaf de datum van verlenging;
-
b) de WNT-instelling vragen van alle onder a) geïdentificeerde personen aan te geven
of deze wél of niet na de beëindiging van hun topfunctie nog werkzaamheden hebben
verricht voor de instelling;
-
c) nagaan welke van de onder a) geïdentificeerde personen in de salarisadministratie
voorkomen met een andere functie dan de beëindigde topfunctie welke bovendien is aangevangen
binnen 12 maanden na beëindiging van de topfunctie, en vaststellen dat deze ook als
topfunctionaris door de instelling zijn genoemd en zijn opgenomen in de WNT-verantwoording;
-
d) van de onder a) geïdentificeerde personen die niet als topfunctionaris zonder topfunctie
in de WNT-verantwoording zijn opgenomen nagaan of in vastgelegde afspraken tussen
de WNT-instelling en de betreffende persoon bij het einde van de topfunctie (zoals
een vaststellingsovereenkomst) afspraken zijn gemaakt over na beëindiging van de topfunctie
nog voor de instelling te verrichten werkzaamheden of diensten.
Indien de accountant vanuit andere werkzaamheden met betrekking tot de controle van
de jaarrekening aanwijzingen heeft dat een functionaris zoals geïdentificeerd onder
a) nog werkzaamheden voor de WNT-instelling (heeft) verricht maar die niet als topfunctionaris
zonder topfunctie in de WNT-verantwoording is opgenomen, dan volgt de accountant deze
aanwijzingen op. Van de accountant wordt niet verwacht actief op zoek te gaan naar
dergelijke aanwijzingen.
-
6. De accountant controleert de volledigheid van verantwoorde overige functionarissen
met een (fictieve) dienstbetrekking met een bezoldiging hoger dan het algemeen bezoldigingsmaximum (naar rato van de omvang van het dienstverband)
in de WNT-verantwoording door middel van een analyse van de in het kader van de jaarrekeningcontrole
gecontroleerde salarisadministratie over het verantwoorde kalenderjaar. De accountant
kan op grond van professional judgement bepaalde functionarissen buiten beschouwing
laten, zoals werknemers met nul-urencontracten, oproepkrachten e.d. De accountant
controleert de verantwoorde functies van de verantwoorde overige functionarissen aan
de hand van de gegevens uit de salarisadministratie.
C Volledigheid en juistheid gegevens per verantwoorde functionaris
Duur van het dienstverband: aanvangs- en einddatum functievervulling
-
7. De accountant controleert de volledigheid en juistheid van de duur van het dienstverband,
ofwel de opgegeven aanvangs- en einddatum van de functievervulling in het kalenderjaar
van iedere topfunctionaris met een (fictieve) dienstbetrekking in de WNT-verantwoording
aan de hand van de arbeidsovereenkomst of het benoemingsbesluit respectievelijk de
beëindigings- of vaststellingsovereenkomst en middels aansluiting op de salarisadministratie.
Bij topfunctionarissen met een einde dienstverband in het verantwoorde kalenderjaar
gaat de accountant tevens na of de in de WNT-verantwoording vermelde datum einde dienstverband
is aangepast, indien er sprake is van eerdere vrijstelling van werkzaamheden die niet
kwalificeert als een onvrijwillige periode waarin de topfunctionaris vooruitlopend
op de beëindiging van de dienstbetrekking geen taken meer vervult ( artikel 4 Uitvoeringsregeling WNT en artikel 10 Beleidsregels WNT 2022).
-
8. De accountant controleert de volledigheid en juistheid van de duur van het dienstverband,
ofwel de aanvangs- en einddatum van de functievervulling van iedere topfunctionaris
zonder een (fictieve) dienstbetrekking in de verantwoording aan de hand van achterliggende
overeenkomsten inclusief een eventuele beëindigings- of vaststellingsovereenkomst
en middels aansluiting op de voor de uitoefening van de functie gedeclareerde bedragen.
Bij topfunctionarissen, hieronder mede begrepen topfunctionarissen zonder topfunctie,
met een einde dienstverband in het verantwoorde kalenderjaar gaat de accountant tevens
na of de in de WNT-verantwoording vermelde datum einde dienstverband is aangepast,
indien er sprake is van eerdere vrijstelling van werkzaamheden die niet kwalificeert
als een onvrijwillige periode, waarin deze topfunctionaris vooruitlopend op de beëindiging
van het dienstverband geen taken meer vervult (artikel 4 Uitvoeringsregeling WNT en artikel 10 Beleidsregels WNT 2022).
Omvang dienstverband: deeltijdfactor in fte
-
9. De accountant controleert de juistheid van de omvang van het dienstverband, ofwel
de deeltijdfactor in fte van iedere leidinggevende topfunctionaris met een (fictieve)
dienstbetrekking en iedere topfunctionaris zonder topfunctie met een (fictieve) dienstbetrekking
aan de hand van aansluiting op de salarisadministratie en de overeenkomst en van iedere
overige functionaris aan de hand van aansluiting op de salarisadministratie. De accountant
stelt vast dat de in de WNT-verantwoording opgenomen deeltijdfactor nooit lager dan
0,025 fte en nooit hoger dan 1,0 fte is.
-
10. De accountant controleert de juistheid van de omvang van het dienstverband, ofwel
de deeltijdfactor in fte, van iedere leidinggevende topfunctionaris zonder (fictieve)
dienstbetrekking vanaf de 13e maand waarin de topfunctie wordt vervuld en van iedere
topfunctionaris zonder topfunctie zonder (fictieve) dienstbetrekking aan de hand van
de voor deze functie met betrekking tot het kalenderjaar gedeclareerde uren en het
aantal uren bij een voor de instelling gebruikelijk voltijds dienstverband. Indien een topfunctionaris bij een groepsmaatschappij van de WNT-instelling op de
loonlijst staat wordt de deeltijdfactor gecontroleerd aan de hand van de gemaakte
afspraken over tijdsbesteding, de registratie van de tijdbesteding en/of het percentage
van de loonkosten dat voor de betreffende functionaris aan de WNT-instelling wordt
doorbelast. De accountant stelt vast dat de in de WNT-verantwoording opgenomen deeltijdfactor
nooit lager dan 0,025 fte en nooit hoger dan 1,0 fte is.
(Fictieve) dienstbetrekking
-
11. De accountant controleert van iedere leidinggevende topfunctionaris met een (fictieve)
dienstbetrekking, iedere leidinggevende topfunctionaris zonder (fictieve) dienstbetrekking
vanaf de 13e kalendermaand en iedere topfunctionaris zonder topfunctie of de verantwoordingsregel
‘Dienstbetrekking (ja/nee)’ juist is ingevuld in overeenstemming met de controle-informatie
uit de hiervoor genoemde werkzaamheden onder punt 7 tot en met 10 uit subparagraaf
2.2.3 van dit Controleprotocol.
Het individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum of drempelbedrag
-
12. De accountant controleert per toezichthoudende topfunctionaris of het individueel
toepasselijke bezoldigingsmaximum juist in de WNT-verantwoording is opgenomen aan
de hand van het toepasselijke bezoldigingsmaximum uit punt 3 uit subparagraaf 2.2.3
van dit Controleprotocol, de aanvangs- en einddatum van de functievervulling in het
kalenderjaar uit punt 7 of 8 uit subparagraaf 2.2.3 van dit Controleprotocol en de
in artikel 2.2 of artikel 3.2 WNT genoemde factor (15% voor de voorzitter, 10% voor de overige leden van het toezichthoudende
orgaan).
-
13. De accountant controleert per leidinggevende topfunctionaris met een (fictieve) dienstbetrekking,
per leidinggevende topfunctionaris zonder (fictieve) dienstbetrekking vanaf de 13e kalendermaand en per topfunctionaris zonder topfunctie of het individueel toepasselijke
bezoldigingsmaximum juist in de WNT-verantwoording is opgenomen aan de hand van het
toepasselijke bezoldigingsmaximum uit punt 3, de aanvangs- en einddatum van de functievervulling
in het kalenderjaar uit punt 7 respectievelijk punt 8 en de deeltijdfactor uit punt
9 respectievelijk punt 10 uit subparagraaf 2.2.3 van dit Controleprotocol.
-
14. De accountant controleert per leidinggevende topfunctionaris zonder een (fictieve)
dienstbetrekking in het tijdvak kalendermaand 1 tot en met 12 of het individueel toepasselijke
bezoldigingsmaximum juist in de WNT-verantwoording is opgenomen in overeenstemming
met artikel 4 Uitvoeringsbesluit WNT aan de hand van het aantal kalendermaanden uit punt 18 en de gegevens met betrekking
tot de omvang van het dienstverband in uren uit punt 17 uit subparagraaf 2.2.3 van
dit Controleprotocol.
-
15. De accountant controleert per verantwoorde overige functionaris of het individueel
toepasselijke drempelbedrag bezoldiging juist in de WNT-verantwoording is opgenomen
aan de hand van het algemeen bezoldigingsmaximum en de deeltijdfactor uit punt 9 uit
subparagraaf 2.2.3 van dit Controleprotocol.
Bezoldiging
-
16. De accountant controleert van iedere functionaris met een (fictieve) dienstbetrekking
de juistheid van de verantwoorde bezoldiging en de splitsing hiervan in ‘beloningen
en belastbare onkostenvergoedingen’ enerzijds en ‘de voorzieningen ten behoeve van
beloningen betaalbaar op termijn’ anderzijds aan de hand van de salarisadministratie
over het kalenderjaar. Voor deze controle wordt onder juistheid tevens verstaan de
volledigheid voor zover deze is vast te stellen op basis van de salarisadministratie.
Indien de instelling belastbare loonbestanddelen geheel of deels buiten de verantwoorde
WNT-bezoldiging houdt, toetst de accountant of dit in overeenstemming is met de regels
bij en krachtens de WNT (voorbeelden: belaste schadevergoedingen zoals bedoeld in artikel 2, tweede lid, onderdeel g en onderdeel h, Uitvoeringsregeling WNT of uitbetaling van niet opgenomen vakantiedagen bij einde dienstverband in overeenstemming
met artikel 2, tweede lid, onderdeel i, Uitvoeringsregeling WNT). Bij de in de vorige
zin bedoelde toetsing op uitbetaling van niet opgenomen vakantiedagen hanteert de
accountant als uitgangspunt de vakantiedagen-registratie met betrekking tot de betreffende
functionaris; bij het ontbreken daarvan merkt de accountant de door de instelling
niet verantwoorde uitbetaalde vakantiedagen aan als kwantificeerbare onzekerheid in
onverschuldigde betalingen.
De accountant mag uitgaan van een juiste fiscale behandeling van bezoldigingscomponenten
door de instelling en de juistheid van de vakantiedagenregistratie, tenzij de accountant
beschikt over concrete aanwijzingen van het tegendeel (bijvoorbeeld uit verrichte
controlewerkzaamheden ten behoeve van de jaarrekeningcontrole of uitkomsten van recente
belastingcontroles blijkt dat sprake is van fiscaal onjuiste behandeling van bepaalde
bezoldigingscomponenten). In geval de accountant beschikt over dergelijke aanwijzingen,
beoordeelt de accountant of deze omstandigheden, in combinatie met de uitkomsten van
de werkzaamheden uit subparagraaf 2.2.1 Risicobeoordeling en subparagraaf 2.2.2 Kennisname
van interne beheersing rondom uitvoering WNT, en de van toepassing zijnde materialiteit, aanleiding geven tot een verhoogd risico
op onverschuldigde betalingen. Indien de accountant een dergelijk verhoogd risico
constateert, voert hij de aanvullende werkzaamheden van paragraaf 2.3 uit.
-
17. De accountant controleert per topfunctionaris zonder een (fictieve) dienstbetrekking,
waaronder mede begrepen topfunctionarissen zonder topfunctie, de juistheid van de
verantwoorde bezoldiging aan de hand van de ontvangen en eventueel nog te ontvangen
declaraties voor de vervulling van deze functie met betrekking tot het kalenderjaar.
Voor de leidinggevende topfunctie zonder een (fictieve) dienstbetrekking in de eerste
twaalf kalendermaanden controleert de accountant, naast bovenstaande, tevens de juistheid
van de verantwoording met betrekking tot:
-
a. de omvang van het dienstverband in aantal uren;
-
b. het gemiddelde uurtarief, aan de hand van de gedeclareerde of geregistreerde uren
en de maximale uurtarieven volgens artikel 4, tweede lid, Uitvoeringsbesluit WNT per jaar. Voor deze onder a en b genoemde controles wordt onder juistheid tevens
verstaan de volledigheid voor zover deze op basis van de genoemde declaraties of geregistreerde
uren kan worden vastgesteld.
Aantal kalendermaanden functievervulling
Jaar waarin dienstverband is beëindigd
-
19. De accountant controleert per verantwoorde topfunctionaris, waaronder mede begrepen
topfunctionarissen zonder topfunctie, met een uitkering wegens beëindiging dienstverband
de juistheid van het verantwoorde jaar waarin dienstverband is beëindigd aan de hand
van de controle-informatie uit punt 7 of 8 uit subparagraaf 2.2.3 van dit Controleprotocol.
Individueel toepasselijke maximum met betrekking tot uitkeringen wegens beëindiging
van het dienstverband
-
20. De accountant controleert per verantwoorde topfunctionaris, waaronder mede begrepen
topfunctionarissen zonder topfunctie, met een uitkering wegens beëindiging dienstverband
de juistheid van het verantwoorde individueel toepasselijke maximum met betrekking
tot uitkeringen wegens beëindiging van het dienstverband aan de hand van het laagste
van het wettelijk maximum van artikel 2.10 WNT respectievelijk artikel 3.7 WNT enerzijds en de som van de beloning en de voorzieningen ten behoeve van beloningen
betaalbaar op termijn over de twaalf maanden voorafgaand aan het einde dienstverband
anderzijds. De accountant stelt vast dat bij de bepaling van het individueel toepasselijke
maximum voor leidinggevende topfunctionarissen is uitgegaan van de gemiddelde deeltijdfactor
over de twaalf maanden voorafgaand aan het einde dienstverband, en bij de bepaling
van het individueel toepasselijke maximum voor toezichthoudende topfunctionarissen
van een factor van 0,15 (voorzitter) respectievelijk 0,10 (leden).
Totale uitkeringen wegens beëindiging van het dienstverband en betalingen in het kalenderjaar
-
21. De accountant controleert per verantwoorde topfunctionaris, waaronder mede begrepen
topfunctionarissen zonder topfunctie, met een uitkering wegens beëindiging dienstverband
de juistheid en volledigheid van het totaal van uitkeringen wegens beëindiging van
het dienstverband en het gedeelte daarvan dat in het kalenderjaar is betaald door
middel van aansluiting op de salarisadministratie over het kalenderjaar en de op het
einde dienstbetrekking betrekking hebbende (vaststellings)overeenkomst(en). Indien
de instelling uitkeringen wegens beëindiging dienstverband geheel of deels buiten
de WNT-verantwoording houdt, toetst de accountant of dit in overeenstemming is met
de regels bij of krachtens de WNT (voorbeelden: uitkeringen of afkoopsommen betreffende die uitkeringen die voortvloeien
uit een cao of een wettelijk voorschrift zoals bedoeld in artikel 4, tweede lid, Uitvoeringsregeling WNT, in voorkomend geval in combinatie met artikel 10c Beleidsregels WNT 2022, of vergoeding van kosten van juridische bijstand zoals bedoeld in artikel 4, derde
lid, Uitvoeringsregeling WNT).
De accountant mag uitgaan van een door de instelling juiste fiscale behandeling van
in de afspraken en betalingen begrepen onbelaste kostenvergoedingen, tenzij de accountant
beschikt over concrete aanwijzingen dat de instelling op dit punt fiscaal onjuist
handelt (bijvoorbeeld uit verrichte werkzaamheden ten behoeve van de controle van
de jaarrekening of uitkomsten van recente belastingcontroles). In geval de accountant
beschikt over dergelijke aanwijzingen, beoordeelt de accountant of deze omstandigheden,
in combinatie met de uitkomsten van de werkzaamheden uit paragraaf 2.2.1 Risicobeoordeling
en paragraaf 2.2.2 Kennisname van interne beheersing rondom uitvoering WNT, en de van toepassing zijnde materialiteit, aanleiding geven tot een verhoogd risico
op onverschuldigde betalingen en daarmee noodzaken tot het uitvoeren van aanvullende
werkzaamheden (zie hiervoor verder paragraaf 2.3).
D Speciale verantwoordingsonderwerpen
Vergelijkende gegevens
-
22. De accountant stelt vast dat van alle over het kalenderjaar verantwoorde WNT-gegevens
tevens vergelijkende gegevens zijn opgenomen over het voorafgaande kalenderjaar en
dat deze vergelijkende gegevens gelijk zijn aan de gegevens uit de definitieve WNT-verantwoording
van het voorafgaande kalenderjaar, dan wel op grond van een juiste toepassing van
foutherstel zoals bedoeld in artikel 5d Uitvoeringsregeling WNT zijn aangepast. Bij niet-topfunctionarissen die in het kalenderjaar worden verantwoord
maar in het voorafgaande kalenderjaar terecht niet zijn verantwoord, zijn vergelijkende
gegevens niet van toepassing.
Gelieerde rechtspersonen
-
22a. De accountant gaat na of er rechtspersonen zijn die zich kwalificeren als gelieerde
rechtspersonen van de WNT-instelling, zoals bedoeld in artikel 1.1 onderdeel m, WNT en de nadere uitleg van het begrip gelieerdheid op www.topinkomens.nl en richt zich
hierbij op rechtspersonen die deel uitmaken van de groep, zoals bedoeld in artikel 2:24b BW waartoe de WNT-instelling behoort. Van de accountant wordt niet verwacht actief te
onderzoeken of er gelieerde rechtspersonen zijn die niet tot de groep behoren. Van
de accountant wordt wel verwacht dat als hem feiten en omstandigheden bekend zijn
dat zich buiten de groep instellingen bevinden, die als WNT-gelieerde rechtspersoon
kwalificeren, deze gelieerde rechtspersonen in de hierna genoemde werkzaamheden worden
betrokken.
Voor iedere geïdentificeerde gelieerde rechtspersoon gaat de accountant na of een
topfunctionaris, waaronder mede begrepen topfunctionarissen zonder topfunctie, van
de WNT-instelling ook bezoldiging ontvangt van die gelieerde rechtspersoon. Indien
dat het geval is, voert de accountant de volgende werkzaamheden uit
-
i. vaststellen dat de werkelijke totale bezoldiging van alle functies bij de WNT-instelling
(zie punt 22b uit subparagraaf 2.2.3 van dit Controleprotocol) en de werkelijke bezoldiging
bij die gelieerde rechtspersoon of rechtspersonen gezamenlijk (exclusief dubbeltellingen) niet meer bedraagt dan het voor de instelling geldende WNT-maximum bij een voljaars,
voltijds functievervulling dan wel een voor de individuele topfunctionaris toegestane
hogere bezoldiging, als dit wel het geval is dan is er sprake van een overschrijding;
-
ii. vaststellen dat de werkelijke bezoldiging van de topfunctionaris bij die gelieerde
rechtspersoon of rechtspersonen afzonderlijk in de WNT-verantwoording is opgenomen;
-
iii. vaststellen dat de werkelijke totale bezoldiging d.w.z. de som van de werkelijke bezoldiging
als topfunctionaris, de werkelijke bezoldiging bij de gelieerde rechtspersoon of rechtspersonen
en – indien van toepassing – de werkelijke bezoldiging voor werkzaamheden anders dan
als topfunctionaris bij dezelfde WNT-instelling (zie punt 22b uit subparagraaf 2.2.3
van dit protocol) in de WNT-verantwoording is opgenomen;
-
iv. vaststellen dat het voor de WNT-instelling geldend bezoldigingsmaximum of het voor
de betreffende topfunctionaris toegestane hogere bezoldiging op grond van de artikelen 2.4, 2.5, 2.6, 2.7, 3.4, 7.3 of 7.3a WNT of de artikelen 4, 5, 6 of 7 van het Uitvoeringsbesluit WNT, afzonderlijk in de WNT-verantwoording is opgenomen. De artikelen 2.4 tot en met 2.7 en 3.4 WNT hebben betrekking op door de minister vastgestelde hogere toegestane bezoldiging
voor een topfunctionaris (individueel of via de functie, instellingsnorm of klasse);
artikelen 7.3 en 7.3a WNT en artikel 7 van het Uitvoeringsbesluit WNT hebben betrekking op overgangsrecht. LET OP: in afwijking van het individueel toepasselijke
bezoldigingsmaximum (zie subparagraaf 2.2.3, punt 12 tot en met 14 van dit protocol)
leidt toepassing van overgangsrecht niet tot een toegestane overschrijding van het
toepasselijke bezoldigingsmaximum, maar tot een verhoging van het instellingsmaximum.
Bij deze werkzaamheden blijven buiten beschouwing de werkzaamheden als arts, tandarts
of apotheker als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de beroepen in de individuele gezondheidszorg, de werkzaamheden in een specialisme van die beroepen als bedoeld bij of krachtens
artikel 14 van die wet alsmede de werkzaamheden als klinisch chemicus of als klinisch fysicus van degene
die bij of krachtens artikel 34 van die wet gerechtigd is die titel te voeren.
Naast het feit dat de accountant vaststelt of de onder ii t/m iv genoemde bedragen
in de WNT-verantwoording zijn opgenomen controleert hij tevens de juistheid en volledigheid
van deze bedragen.
Meerdere functies bij dezelfde WNT-instelling
-
22b. De accountant gaat voor een topfunctionaris, waaronder mede begrepen topfunctionarissen
zonder topfunctie, na of die bij dezelfde rechtspersoon een ander dienstverband heeft
of werkzaamheden verricht in een functie anders dan als topfunctionaris, waarvoor
hij bezoldiging ontvangt. Indien dat het geval is, voert de accountant de volgende
werkzaamheden uit:
-
i. vaststellen dat de werkelijke totale bezoldiging voor alle functies bij de WNT-instelling
en indien van toepassing de gelieerde rechtspersoon of rechtspersonen (zie punt 22a
uit subparagraaf 2.2.3 van dit Controleprotocol) gezamenlijk niet meer bedraagt dan
het voor de instelling geldende WNT-maximum bij een voljaars, voltijds functievervulling
dan wel een voor de individuele topfunctionaris toegestane hogere bezoldiging, als
dit wel het geval is dan is er sprake van een overschrijding;
-
ii. vaststellen dat de werkelijke bezoldiging van de topfunctionaris voor werkzaamheden
anders dan als topfunctionaris bij dezelfde WNT-instelling afzonderlijk in de WNT-verantwoording
is opgenomen;
-
iii. vaststellen dat de werkelijke totale bezoldiging d.w.z. de som van de werkelijke bezoldiging
als topfunctionaris, de werkelijke bezoldiging voor werkzaamheden anders dan als topfunctionaris
bij dezelfde WNT-instelling en – indien van toepassing – de werkelijke bezoldiging
bij de gelieerde rechtspersoon of rechtspersonen (zie punt 22a uit subparagraaf 2.2.3
van dit protocol) in de WNT-verantwoording is opgenomen;
-
iv. vaststellen dat het voor de WNT-instelling geldend bezoldigingsmaximum of het voor
de betreffende topfunctionaris toegestane hogere bezoldiging op grond van de artikelen 2.4, 2.5, 2.6, 2.7, 3.4, 7.3 of 7.3a WNT of de artikelen 4, 5, 6 of 7 van het Uitvoeringsbesluit WNT, afzonderlijk in de WNT-verantwoording is opgenomen. De artikelen 2.4 tot en met 2.7 en 3.4 WNT hebben betrekking op door de Minister vastgestelde hogere bezoldiging voor een topfunctionaris
(individueel of via de functie, instellingsnorm of klasse); artikelen 7.3 en 7.3a WNT en artikel 7 van het Uitvoeringsbesluit WNT hebben betrekking op overgangsrecht. LET OP: in afwijking van het individueel toepasselijke
bezoldigingsmaximum (zie subparagraaf 2.2.3, punt 12 tot en met 14 van dit protocol)
leidt toepassing van overgangsrecht niet tot een toegestane overschrijving van het
toepasselijke bezoldigingsmaximum, maar tot een verhoging van het instellingsmaximum.
Bij deze werkzaamheden blijven buiten beschouwing de werkzaamheden als arts, tandarts
of apotheker als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de beroepen in de individuele gezondheidszorg, de werkzaamheden in een specialisme van die beroepen als bedoeld bij of krachtens
artikel 14 van die wet alsmede de werkzaamheden als klinisch chemicus of als klinisch fysicus van degene
die bij of krachtens artikel 34 van die wet gerechtigd is die titel te voeren.
Naast het feit dat de accountant vaststelt of de onder ii t/m iv genoemde bedragen
in de WNT-verantwoording zijn opgenomen controleert hij tevens de juistheid en volledigheid
van deze bedragen.
Motivering overschrijding
-
23. De accountant controleert of het verantwoorde bedrag van de overschrijding juist is
en stelt aan de hand van de uit de WNT-controle verkregen informatie vast of bij iedere
overschrijding van een van toepassing zijnde bezoldigingsmaximum een motivering in
het verslaggevingsdocument is opgenomen die niet in strijd is met andere bij de accountant
uit hoofde van de controle bekende feiten. Voor zover het topfunctionarissen, waaronder
mede begrepen topfunctionarissen zonder topfunctie, betreft, stelt hij daarbij tevens
vast dat deze motivering inhoudelijk in overeenstemming is met de daarvoor geldende
wettelijke bepalingen inzake:
Overgangsrecht
-
24. De werkelijke bezoldiging uit hoofde van de functie van topfunctionaris kan hoger
zijn dan het individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum. De werkelijke totale bezoldiging
kan hoger zijn dan het toepasselijk bezoldigingsmaximum. Dergelijke overschrijdingen
zijn uitsluitend toegestaan op grond van de onder punt 23 uit subparagraaf 2.2.3 van
dit Controleprotocol genoemde situaties. In alle andere gevallen van overschrijding
is sprake van een onverschuldigde betaling. Het overgangsrecht kent een periode, waarin
bestaande bezoldigingsafspraken worden gerespecteerd (fase A) en (aansluitend) een
periode van een stapsgewijze afbouw in een aantal jaren (fase B). De accountant controleert
van iedere topfunctionaris, waaronder mede begrepen topfunctionarissen zonder topfunctie,
waarbij de werkelijke (totale) bezoldiging hoger ligt dan het toepasselijke bezoldigingsmaximum,
-
• indien in 2022 sprake is van fase A, of de overschrijding volledig is gebaseerd op
bestaande bezoldigingsafspraken die in het kalenderjaar door het overgangsrecht werden
beschermd, respectievelijk;
-
• indien in 2022 sprake is van fase B, of in 2022 de minimaal vereiste afbouw juist
is bepaald en toegepast.
De accountant kan voor controle van de minimaal vereiste afbouw volstaan met aansluiting
op de rekentool die BZK hiervoor op www.topinkomens.nl beschikbaar heeft gesteld gecombineerd
met een controle dat de instelling de rekentool juist heeft ingevuld, tenzij de accountant
over aanwijzingen beschikt dat de tool voor de te controleren situatie niet geschikt
is of dat de uitkomsten niet in overeenstemming kunnen zijn met de bepalingen van
de WNT. Het staat de accountant vrij om op een andere wijze te controleren of de minimaal
vereiste afbouw in overeenstemming is met de bepalingen van de WNT.
Onverschuldigde betalingen
-
25. De accountant stelt voor alle geconstateerde onverschuldigde betalingen die niet zijn
terugbetaald vóór 1 juli van het jaar volgend op het jaar van ontstaan vast dat over
deze onverschuldigde betalingen rente is berekend vanaf 1 januari van het jaar volgend
op het jaar van ontstaan tot en met de dag voorafgaand aan de dag van terugbetaling,
in overeenstemming met artikel 1.6, derde lid, WNT.
De accountant stelt voorts van alle geconstateerde onverschuldigde betalingen vast
of deze:
-
a) vóór de datum van het afgeven van de controleverklaring zijn terugbetaald; hetzij
-
b) een vordering aangaande deze onverschuldigde betaling juist en volledig onder vermelding
van de naam van de topfunctionaris, waaronder mede begrepen topfunctionarissen zonder
topfunctie, en, indien van toepassing, van de organisatie die deze topfunctionaris
ter beschikking heeft gesteld, zijn opgenomen in de WNT-verantwoording inclusief een
toelichting op de vordering uit hoofde van de onverschuldigde betaling.
Groepsverantwoording
-
26. Indien een WNT-instelling onderdeel is van een groep waar ook andere WNT-instellingen
deel van uitmaken, kan een WNT-instelling, in plaats van het opnemen van de vereiste
WNT-verantwoording in haar eigen jaarrekening, verwijzen naar de WNT-verantwoording
in de jaarrekening van een groepsmaatschappij, mits daarin tevens de WNT-gegevens
van de WNT-instelling zijn opgenomen en dat in die verantwoording per functionaris
is vermeld (indien van toepassing) dat de betreffende WNT-gegevens (tevens) betrekking
hebben op de verwijzende WNT-instelling.
Als de WNT-instelling verwijst naar de WNT-verantwoording in de jaarrekening van een
groepsmaatschappij, dan is de handelwijze als volgt:
-
a) De accountant van de groepsmaatschappij betrekt de WNT-gegevens van de (verwijzende)
WNT-instelling in de werkzaamheden uit hoofde van dit protocol.
-
b) De accountant van de WNT-instelling neemt kennis van de controleverklaring bij de
jaarrekening van die groepsmaatschappij en de strekking daarvan voor wat betreft de
WNT.
-
c) Indien de controleverklaring bij de jaarrekening van de groepsmaatschappij waarin
de WNT-verantwoording is opgenomen een beperking bevat met betrekking tot WNT-gegevens
die (mede) betrekking heeft of hebben op de (verwijzende) WNT-instelling:
-
• zet de (verwijzende) WNT-instelling deze omstandigheden in haar WNT-verantwoording
uiteen, en
-
• neemt de accountant van de (verwijzende) WNT-instelling een paragraaf ter benadrukking
van aangelegenheden op in de controleverklaring bij de jaarrekening van de (verwijzende)
WNT-instelling waarin naar deze toelichting wordt verwezen.
-
d. Indien de WNT-verantwoording in de jaarrekening van de groepsmaatschappij niet de
gegevens van de (verwijzende) WNT-instelling bevat of deze geheel ontbreken, of als
uit de controleverklaring bij de jaarrekening van de groepsmaatschappij niet blijkt
dat de WNT in de werkzaamheden is betrokken, dan concludeert de accountant van de (verwijzende)
WNT-instelling dat niet is voldaan aan de voorwaarden om geen WNT-verantwoording in
de eigen jaarrekening op te nemen. De accountant merkt het ontbreken van de WNT-gegevens
aan als een fout in de WNT-verantwoording van de (verwijzende) WNT-instelling.
Foutherstel