1. Algemeen
Upstream: Music wil de ruimte maken om te investeren in de carrièreontwikkeling van
artiesten die al enige tijd bezig zijn. Daar is behoefte aan omdat Nederland een relatief
kleine thuismarkt heeft. Niet alleen is het daarom voor sommige artiesten lastig een
redelijk inkomen te verdienen, ook is er daardoor relatief beperkt ruimte om te investeren
in bijvoorbeeld het opnemen van nieuw materiaal of het ontwikkelen van een goede live-act.
De kosten zijn al snel hoog wanneer die worden afgezet tegen de mogelijke opbrengsten.
Zeker bij artiesten die zich niet op een heel algemeen publiek richten. Dat terwijl
het investeren in het maken van en promoten van nieuw werk een belangrijke voorwaarde
is om de carrière van artiesten te ontwikkelen en zo inkomsten te verwerven.
Upstream: Music richt zich specifiek op dat deel van de muzieksector waar de ontwikkeling
primair marktgedreven is. Het gaat om artiesten waarvoor wel een markt is, maar waar
het financiële risico nog steeds dusdanig is dat de ruimte om te investeren kleiner
is dan eigenlijk nodig is. Upstream: Music kan de investeringsruimte vergroten en
zo een extra impuls geven aan de carrièreontwikkeling van een artiest. Doel is een
structurele verbetering van het verdienmodel van de betreffende artiest.
Een bijdrage vanuit Upstream: Music wordt gedeeltelijk als lening verstrekt. De terugbetaalde
bedragen komen opnieuw beschikbaar voor nieuwe aanvragers. Op die manier wordt het
werkkapitaal vergroot en kunnen meer trajecten worden ondersteund.
Upstream: Music is een samenwerking tussen het Fonds Podiumkunsten en Sena. Voor dit
programma is 600.000 euro per jaar beschikbaar. Dit budget is in gelijke delen afkomstig
van het Fonds Podiumkunsten en Sena. De uitvoering wordt door het Fonds Podiumkunsten
verzorgd.
2. De hoofdlijnen
Upstream: Music geeft bijdrages aan creatieve en zakelijke trajecten waarin artiesten
samenwerken met een of meer andere partijen, zoals bijvoorbeeld een label, distributeur,
publisher, manager, boeker, sponsor et cetera. Een deel van het bedrag wordt verstrekt
als lening. Het geld dat wordt terugbetaald vloeit terug en komt dan opnieuw beschikbaar
voor andere artiesten.
Doel van het traject is dat de carrière van een artiest een structurele sprong maakt.
Het eindpunt is dus dat er aan het einde sprake is van ‘meer’: meer publiek, meer
exposure, meer optredens. Met uiteindelijk als resultaat: meer inkomsten. Plannen
worden getoetst op zakelijke en formele eisen, er is geen artistieke beoordeling.
Voorwaarden hebben betrekking op:
De artiest / act
Upstream: Music staat open voor artiesten die Nederland als uitvalsbasis hebben. Bepalend
is niet de werkelijke woonplaats van de artiest, maar de vraag of een artiest zowel
artistiek als financieel als NL-based kan worden beschouwd. Upstream: Music richt
zich op artiesten die materiaal spelen dat voor of door hen is geschreven. Aan alle
noodzakelijke randvoorwaarden om als artiest te kunnen bouwen aan de eigen ontwikkeling,
moet zijn voldaan. Een voldoende professioneel team is daarbij een voorwaarde, waarbij
het afhankelijk is van de artiest en zijn werkwijze welke deskundigheden daarvoor
nodig zijn.
Upstream: Music richt zich op artiesten die al enige tijd bezig zijn (‘mid career').
Dit wordt niet heel direct vertaald in een eis met betrekking tot een aantal jaar
dat iemand actief is, aangezien dat voor artiesten een weinig geschikte graadmeter
is. Een artiest moet meerdere releases op zijn naam hebben staan, meermaals hebben
getourd langs relevante grote(re) podia en festivals, een eigen fanbase hebben, substantiële
media-aandacht hebben gehad etc. Een indicatie voor de fase waarin de carrière van
een artiest zit, is bijvoorbeeld het aantal volgers op sociale media, aantallen gerealiseerde
streams en andere elementen die een beeld geven van het bereik dat de artiest al heeft.
Het traject
Een plan heeft in de kern betrekking op een creatief en zakelijk traject, waarbinnen
sprake is van het verder uitbouwen van de carrière van een artiest. Onderdeel van
zo’n traject kan zijn het produceren van nieuw werk (het maken van een EP, album etc.),
maar ook bijvoorbeeld de investering in een liveshow of in marketing en promotie gericht
op het vergroten van de inkomsten in een bepaalde markt. Concreet:
-
• Het traject heeft een looptijd van maximaal twee jaar.
-
• Er is een duidelijk verband tussen totale investering en het te behalen resultaat.
-
• Het traject levert naar verwachting een zinvolle bijdrage aan de carrièreontwikkeling
van de artiest.
-
• Het traject kan succesvol worden uitgevoerd door de betrokken partijen.
-
• Het traject kan naar verwachting tot een structurele stijging van de inkomsten voor
de betrokken artiest leiden.
De financiering
Uitgangspunt is dat Upstream: Music maximaal 50% van de kosten dekt. De bijdrage is
in ieder geval nooit hoger dan 50.000 euro. De rest van de dekking moet de aanvrager
dus zelf regelen. De aanvrager moet desgevraagd ook kunnen aantonen dat die andere
financiering gegarandeerd beschikbaar is. Dit hoeft niet per se voordat de aanvraag
wordt ingediend. Verder moeten:
-
• de begrote uitgaven redelijk en marktconform zijn;
-
• de geformuleerde doelen passen bij de opgevoerde kosten;
-
• de geprognosticeerde inkomsten realistisch en haalbaar zijn;
-
• de bij de aanvraag meegestuurde dekkingsplannen solide zijn.
Alleen werkelijk geleverde goederen en diensten komen in aanmerking. Denk onder meer
aan de kosten voor het opnemen van materiaal (studiohuur, honorarium muzikanten),
promotiekosten (kosten videoclips, advertenties), investeren in een live-show (repetitiekosten,
ontwikkelkosten etc.) en andere kosten die een directe relatie hebben met het te bereiken
doel. Ook specifieke zakelijke en juridische ondersteuning, voor zover direct samenhangend
met het traject, kan onderdeel van de op te voeren kosten zijn. Zowel uitgaven als
inkomsten moeten redelijk en passend zijn, zowel in absolute zin als wanneer ze worden
afgezet tegen omvang en doel van het traject.
Eigen inzet van partijen komt niet in aanmerking (geen kapitaliseren van eigen inspanningen).
Het is dus niet de bedoeling dat een partij, zoals een label, management of platenmaatschappij,
interne kosten doorberekent (bijvoorbeeld inzet van de labelmanager of een vergoeding
voor overhead) of een deel van het eigen investeringsrisico in rekening brengt.
De rechtenverdeling
Uitgangspunt binnen de trajecten die vanuit Upstream: Music worden gefinancierd, is
dat er sprake moet zijn van een redelijke verdeling van risico's en revenuen over
de betrokken partijen (‘fair policy’). Leidend in de toetsing zijn de normen die hiervoor
tussen vertegenwoordigers van belanghebbenden zijn overeengekomen, zoals bijvoorbeeld
de Aanbevelingen artiestenovereenkomsten NVPI, Ntb en Kunstenbond. Faire afspraken
zijn een voorwaarde om voor een bijdrage in aanmerking te komen.
3. De procedure
Een aanvraag kan worden ingediend door de artiest of door een professionele partij
zoals een platenmaatschappij of een publisher. Voor aanvragen tot 24.999 euro geldt
dat rechtspersoonlijkheid niet vereist is. Wel dient de aanvrager bedrijfsmatig actief
te zijn en als zodanig ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Als een bijdrage
van 25.000 euro of meer wordt gevraagd, is rechtspersoonlijkheid van de aanvrager
vereist (bv, stichting etc.).
Een deel van de bijdrage heeft de vorm van een lening. Basis is dat 30% van het bedrag
de vorm van een lening heeft. De andere 70% hoeft dus niet te worden terugbetaald.
In specifieke gevallen kan het Fonds het leningdeel hoger vaststellen als de te verwachten
inkomsten daar aanleiding toe geven.
Aanvragen worden ingediend bij en afgehandeld door het Fonds Podiumkunsten. Het Fonds
voorziet in een toets of de aanvraag voldoet aan de formele voorwaarden. Voor de beoordeling
van het zakelijke traject wordt gebruik gemaakt van het advies van deskundigen. Aanvragen
worden beoordeeld in het perspectief van het marktsegment waarin een artiest actief
is.
Een bijdrage uit Upstream: Music kan pas worden uitbetaald als een uitvoeringsovereenkomst
is opgesteld. In elk geval is daarvoor vereist dat de bijdrage van de aanvrager zelf
en de bijdragen van eventuele derden onvoorwaardelijk beschikbaar zijn. In de uitvoeringsovereenkomst
worden afspraken gemaakt over de wijze van terugbetaling. Pas na het totstandkomen
van de overeenkomst kan de bijdrage worden uitbetaald. Er wordt rekening gehouden
met hoe en op welk moment inkomsten worden verwacht. Als een traject minder goed verloopt
dan gedacht en terugbetaling niet goed mogelijk is, kan een verzoek tot kwijtschelding
van (een deel van) het leningdeel worden gedaan.
4. Monitoring en evaluatie
Monitoring en evaluatie van Upstream: Music vindt plaats in overleg tussen Fonds Podiumkunsten,
SENA en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.