Bijlage 2. Beschrijving van de matchingpoule en het matchingproces
[Regeling vervallen per 26-03-2023]
Een rechtzoekende die bijstand wenst bij zijn of haar echtscheiding of beëindiging
van het geregistreerd partnerschap kan in het kader van de Subsidieregeling experiment
echtscheiding worden gematcht aan een dienstverlener die bijstand verleent in de vorm
van één van de basisrechtshulppakketten, optioneel met add-on(s), zoals omschreven
in bijlage 1. De dienstverlener moet voor de te verlenen basisrechtshulppakketten en de optionele
add-ons zijn toegelaten tot de matchingpoule. De toelating tot de matchingpoule en
het matchingproces worden in deze bijlage omschreven.
Toelating dienstverlener matchingpoule
[Regeling vervallen per 26-03-2023]
Een dienstverlener kan ten aanzien van een en/of meer basisrechtshulppakket(ten) of
add-ons(s) zoals omschreven in bijlage 1 een verzoek tot toelating tot de matchingpoule indienen bij het bestuur. Met het
indienen van het toelatingsverzoek verklaart de dienstverlener dat hij instemt met
het proces van matching door het bestuur als beschreven in deze bijlage en de selectie
op basis daarvan. Met het indienen van een toelatingsverzoek verklaart de dienstverlener
tevens dat hij instemt met het verlenen van medewerking aan onderzoek en evaluatie
van de uitvoering van deze regeling, tussentijds dan wel achteraf, en dat hij instemt
met deelname aan collegiale toetsing, uitgevoerd door een door de Nederlandse orde
van Advocaten dan wel de Mediatorsfederatie Nederland aangewezen toetser. Ten behoeve
van de matching vermeldt de dienstverlener bij zijn toelatingsverzoek voor welk(e)
basisrechtshulppakket(ten) of basisrechtshulppakket(ten) met add-ons het toelatingsverzoek
geldt.
Het bestuur beslist binnen zes weken voor welke basisrechtshulppakketten al dan niet
met add-ons, de dienstverlener wordt toegelaten tot de matchingpoule. Het bestuur
kan deze termijn eenmalig met zes weken verlengen. In geval de dienstverlener zijn
toelating tot de matchingpoule wil wijzigen, dan dient de dienstverlener bij het bestuur
hiertoe een aanvullend toelatingsverzoek in. Een (aanvullend) toelatingsverzoek kan
door een dienstverlener worden ingediend van 14 februari 2022 tot en met 31 december
2022.
Om toegelaten te kunnen worden tot de matchingpoule voor de basisrechtshulppakket(en)
al dan niet met add-on(s), dient de advocaat op het moment van het indienen van het
toelatingsverzoek aantoonbaar te voldoen aan de toelatingscriteria voor advocaten
als beschreven in bijlage 3 bij deze regeling, in aanvulling op artikel 14 tot en met 17 van de Wrb. Een advocaat kan een verzoek tot toelating tot de matchingpoule indienen ten aanzien
van alle basisrechtshulppakketten en alle add-ons.
Om toegelaten te kunnen worden tot de matchingpoule voor de basisrechtshulppakket(en)
al dan niet met add-on(s) dient de mediator op het moment van het indienen van het
toelatingsverzoek aantoonbaar te voldoen aan de toelatingscriteria voor mediators
als beschreven in bijlage 4 bij deze regeling. Een mediator kan een verzoek tot toelating tot de matchingpoule
indienen ten aanzien van de basisrechtshulppakketten 1 en 2, al dan niet met add-ons.
Verzoek tot matching door rechtzoekende
[Regeling vervallen per 26-03-2023]
Wanneer een rechtzoekende voornemens is te gaan scheiden of zijn geregistreerd partnerschap
te beëindigen, dient hij zich – in het kader van deze subsidieregeling – te melden
bij het Juridisch Loket (verder te noemen: het Loket). Het Loket stelt aan de hand
van het gesprek met de rechtzoekende een diagnosedocument op met daarin informatie
over zijn situatie.
Het Loket stuurt twee varianten van het diagnosedocument per e-mail of desgewenst
per post naar de rechtzoekende. De uitgebreide variant, met daarin alle relevante
en persoonlijke informatie, is bestemd voor de rechtzoekende zelf. De beperkte variant,
die meer zakelijk van aard is en zo veel mogelijk is ontdaan van persoonsgegevens,
is ook bestemd voor de rechtzoekende, maar opgesteld met als doel om naar de Raad
doorgezonden te worden met de aanvraag tot matching door de rechtzoekende. De informatie
over de situatie van de rechtzoekende is zodanig weergegeven dat deze in de vorm van
indicatoren en matchingcriteria herkenbaar is (zie bijlage 1, basisrechtshulppakketten en add-ons). In het diagnosedocument adviseert het Loket
over het basisrechtshulppakket en de categorie dienstverlener (advocaat of mediator).
De rechtzoekende kan schriftelijk of digitaal (per post of beveiligde mail) een verzoek
tot matching bij het bestuur indienen. Het verzoek tot matching bevat het door het
bestuur beschikbaar gestelde, volledig ingevulde, aanvraagformulier voor matching
en een diagnosedocument dat op het moment van de aanvraag niet ouder is dan zes weken.
Waar dat nodig is tracht het Loket de rechtzoekende te ondersteunen bij het indienen
van het verzoek. Het aanvraagformulier voor matching wordt door het Loket meegegeven
aan de rechtzoekende; de rechtzoekende kan het van de website van de Raad downloaden
of de Raad stuurt het aanvraagformulier naar de rechtzoekende. Het door het Juridisch
Loket opgestelde diagnosedocument dient met het aanvraagformulier te worden meegestuurd.
Het aanvraagformulier ingevuld door de rechtzoekende kan daarom beperkt van omvang
blijven en is daardoor inzichtelijk voor de rechtzoekende.
Matchingcriteria
[Regeling vervallen per 26-03-2023]
De matching vindt plaats op basis van afstand (postcode rechtzoekende-postcode dienstverlener).
De dichtstbijzijnde dienstverlener wordt geselecteerd, daarna de tweede dichtstbijzijnde
en daarna de derde. Wanneer meerdere indicaties zijn afgegeven, wordt de match in
een vaststaande volgorde tot stand gebracht. De volgorde van de matchingcriteria is:
-
1. in het kader van het experiment tot de matchingpoule toegelaten dienstverleners die
het benodigde basisrechtshulppakket aanbieden (en indien van toepassing de optioneel
benodigde add-ons);
-
1a. indien van toepassing, het geslacht van de dienstverlener;
-
1b. indien van toepassing, communicatie door de dienstverlener met de rechtzoekende in
de Engelse taal;
-
1c. indien van toepassing, rechtsgebieden die op het kantoor van de dienstverlener worden
behandeld;
-
2. de kortste afstand tussen de postcode van de rechtzoekende en de postcode van het
kantoor van de dienstverlener.
De submatchingcriteria 1a., 1b. en 1c. zijn niet in alle gevallen aan de orde en gelden
alleen indien deze van toepassing zijn. In het diagnosedocument zal, als onderdeel
van het verzoek tot matching, worden aangegeven of één of meer van de submatchingcriteria
van toepassing zijn. Het document wordt door de Raad voor zover mogelijk geautomatiseerd
ingelezen, de medewerker van de Raad controleert de verwerking en vult deze aan waar
automatische verwerking niet mogelijk is. De (sub)matchingcriteria worden daarmee,
als onderdeel van het verzoek, in de matching verwerkt.
Submatchingcriterium sub 1a. wordt alleen betrokken in het matchingproces indien de
rechtzoekende zelf een voorkeur voor het geslacht van de dienstverlener heeft uitgesproken
op het verzoek tot matching. De achtergrond hiervan is gelegen in de mogelijkheid
dat de rechtzoekende bijvoorbeeld vanwege een achtergrond met (huiselijk) geweld een
voorkeur kan hebben.
Submatchingcriterium 1b. wordt alleen betrokken in het matchingproces indien de rechtzoekende
zelf een voorkeur voor contact met een dienstverlener in de Engelse taal heeft, bijvoorbeeld
in geval van een aanvraag tot matching door rechtzoekenden met een migratieachtergrond.
Submatchingcriterium sub 1c. wordt alleen betrokken in het matchingproces indien er
een indicatie op het diagnosedocument is gegeven dat er mogelijk ook sprake is van
multiproblematiek en er ook voor andere problematiek, eventueel samenhangend met de
echtscheiding, rechtsbijstand of bijstand anderszins nodig kan zijn.
Indien geen van de submatchingcriteria a, b, of c van toepassing zijn, dan geldt dat
eerst wordt gekeken naar de dienstverleners die het benodigde basisrechtshulppakket
en de eventueel benodigde add-ons aanbieden, en daarna naar de kortste afstand gebaseerd
op de afstand postcode rechtzoekende tot postcode deelnemend dienstverlener.
Voorstel tot matching
[Regeling vervallen per 26-03-2023]
Op basis van het verzoek tot matching (het aanvraagformulier en het diagnosedocument
van het Loket) bepaalt de Raad welk basisrechtshulppakket (en optionele add-ons) aan
de rechtzoekende kan worden aangeboden en door welke categorie dienstverlener. Vervolgens
matcht de Raad op basis hiervan ten minste twee dienstverleners die het geselecteerde
basisrechtshulppakket en de optionele add-ons op basis van hun toelating tot de matchingpoule
mogen aanbieden. De Raad stuurt dit voorstel binnen ten hoogste twee weken na het
verzoek tot matching naar de rechtzoekende.
De rechtzoekende reageert bij voorkeur uiterlijk twee weken na verzending van de e-mail
dan wel de brief van de Raad schriftelijk dan wel digitaal op het voorstel tot matching.
Daarbij geeft de rechtzoekende aan of hij gebruik wil maken van het aanbod van één
van de voorgestelde dienstverleners. Wanneer de rechtzoekende een keuze heeft gemaakt
uit één van de voorgestelde dienstverleners, stelt de Raad deze dienstverlener hiervan
op de hoogte en bevestigt de matching met de rechtzoekende met een e-mail aan de dienstverlener
en per email of per post aan de rechtzoekende. Daarmee is een match tot stand gekomen.
Het is daarna aan de rechtzoekende om zelf contact te leggen met de dienstverlener.
In het geval de rechtzoekende aangeeft dat hij geen van de door de Raad voorgestelde
dienstverleners wenst te benaderen, kan de rechtzoekende de Raad verzoeken om hem
opnieuw te matchen. De reeds gematchte dienstverleners worden in die situatie niet
meer in de matching betrokken. Als blijkt dat een verzoek tot matching niet leidt
tot een match, kan de Raad de rechtzoekende matchen met een dienstverlener die niet
deelneemt aan deze regeling. In dat laatste geval kan geen aanvraag tot toekenning
van de vergoeding bedoeld in de subsidieregeling worden ingediend, maar zal een eventuele
toevoeging op grond van de Wrb moeten worden ingediend.
Het kan ook voorkomen dat een rechtzoekende een voorkeur heeft voor een bepaalde deelnemer.
Hij dient zich dan toch te melden bij het Loket voor de diagnose. In dat geval kan
het Juridisch Loket op het diagnosedocument op verzoek van de rechtzoekende aangeven
dat er een voorkeursdienstverlener is, onder vermelding van het A of R nummer van
de dienstverlener. Het bestuur onderzoekt na het verzoek tot matching of de voorkeursdienstverlener
voldoet aan de matchingcriteria. Wanneer dat het geval is wordt deze dienstverlener
bovenaan de lijst van te matchendienstverleners geplaatst. Wanneer de betreffende
dienstverlener niet voldoet aan de criteria, wordt deze niet gematcht en dus niet
opgenomen in het voorstel tot matching. Wanneer de rechtzoekende bij zijn voorkeur
blijft, wordt hij door een medewerker van de Raad naar het reguliere toevoeg- en vaststelproces
geleid.
Een match komt ook tot stand wanneer een rechtzoekende zelf een dienstverlener vindt
die is toegelaten tot de matchingpoule voor het betreffende basisrechtshulppakket
met optionele add-ons(s) en die voldoet aan de matchingcriteria voor zijn echtscheiding.
Het doen van een voorstel door de Raad aan de rechtzoekende is geen verplichting in
het matchingproces. De Raad dient wel in alle gevallen aan de dienstverlener en de
rechtzoekende schriftelijk per e-mail te bevestigen dat er een match tot stand is
gekomen tussen de rechtzoekende en een dienstverlener. Deze schriftelijke bevestiging
is een verplichte bijlage bij een aanvraag tot toekenning van een vergoeding door
de dienstverlener op grond van deze regeling.