Bij het stellen van prioriteiten staat voor de Ksa ‘Veilig spelen’ centraal. De consument
moet veilig kunnen spelen. Hij moet worden beschermd tegen de risico’s van illegaal
kansspelaanbod en worden geleid naar veilig legaal aanbod.
De Ksa bepaalt de prioriteit van een onderzoek over een mogelijke overtreding aan
de hand van vier vragen. Dit zijn:
-
A. Hoeveel Nederlandse spelers maken gebruik van het illegale aanbod?
-
B. Hoe schadelijk is het illegale aanbod voor de publieke doelen van de Ksa?
-
C. Is er sprake van illegaal aanbod of andere omstandigheden die spelers kunnen wegtrekken
van de legale markt?
-
D. In welke mate richt het illegale aanbod zich op de Nederlandse consument?
De Ksa beziet en weegt de scores op deze criteria in samenhang af. De mogelijke overtredingen
die zich prioriteren worden onderzocht. Toepassing van de criteria laat onverlet dat
een niet geprioriteerd onderzoek op een later moment alsnog opgestart kan worden.
A. Nederlandse spelers
De Ksa bestrijdt illegaliteit. Wanneer er veel Nederlandse spelers gebruik maken van
illegaal aanbod, betekent dit dat er veel Nederlandse spelers onveilig spelen. De
mate waarin de Nederlandse speler gebruik maakt van het illegale aanbod is bij de
prioritering van belang. Wanneer een aanbieder veel Nederlandse klanten bedient, weegt
dit zwaarder mee bij de prioritering. De Ksa kan, om een inschatting te maken van
de omvang, onder andere onderzoek doen naar het aantal Nederlandse klanten dat speelt
bij een illegale aanbieder en het aantal Nederlandse bezoekers op het platform.
B. Publieke doelen
Het kansspelbeleid heeft als doelstelling het beschermen van consumenten, het voorkomen
van kansspelverslaving en het bestrijden van illegaliteit en criminaliteit. Dit zijn
ook de publieke doelen van de Ksa. De speler staat centraal in de missie van de Ksa.
De consument moet veilig kunnen spelen. Hij moet worden beschermd tegen de risico’s
van kansspelverslaving en criminaliteit. De Ksa pakt uitwassen aan. Die belangen spelen
een rol bij de overweging om wel of niet een handhavingsonderzoek te starten.
Bij de beoordeling van signalen over mogelijke overtredingen beoordeelt de Ksa aan
de hand van de beschikbare informatie in welke mate de vermoedelijke overtreding de
consument kan raken. Dit kan bijvoorbeeld gaan om financiële schade, in het geval
van oplichting, oneerlijk spel en niet uitbetalen. Maar ook bij misleiding van een
consument, bijvoorbeeld door misbruik van het woordmerk van de Ksa of op een andere
manier voordoen als vergund (en daarmee veilig) is er sprake van schade. Ook andere
zaken met betrekking tot veilig spelen kunnen een rol spelen bij de vraag of en zo
ja, hoezeer er sprake kan zijn van schade voor de publieke doelen. De Ksa weegt schade
voor kwetsbare groepen, zoals (oud) spelers met een kansspelverslaving of minderjarigen
bijzonder zwaar mee in de prioritering. Dit kan bijvoorbeeld gaan om signalen dat
minderjarigen toegang hebben tot kansspelen of dat onmatige deelname aan kansspelen
wordt gestimuleerd.
C. Spelers wegtrekken van de legale markt
Doel van de regulering van kansspelen op afstand is de consument zoveel mogelijk naar
het legale kansspelaanbod te leiden. Vergunde aanbieders moeten voldoen aan de eisen
uit de regelgeving en daarmee een veilig kansspelaanbod aan de consument bieden. Illegale
aanbieders hebben geen vergunning en staan niet onder toezicht van de Ksa. Hiermee
kunnen zij kansspelen aanbieden, en kunnen zich andere omstandigheden voordoen, die
niet zijn toegestaan op grond van de regelgeving. Vergunde aanbieders kunnen dit niet.
Een aantal van deze omstandigheden kan aantrekkelijk zijn voor bepaalde spelers. Deze
spelers worden hierdoor weggetrokken van het legale aanbod. Dit ondermijnt de kanalisatie.
Verboden kansspelaanbod en andere omstandigheden bij een illegale aanbieder die spelers
kunnen wegtrekken van het legale aanbod weegt daarom mee in de prioritering.
Voorbeelden zijn het aanbieden van kansspelen op afstand die niet zijn toegestaan
met een vergunning, zoals weddenschappen op bepaalde wedstrijdvormen, competities,
spelmomenten en gebeurtenissen, het niet voldoen aan de eisen voor inschrijving en
aanmelding van spelers of het aanbieden van bepaalde verboden betaalinstrumenten.
Deze voorbeelden zijn niet toegestaan met een vergunning vanwege allerlei risico’s
die ze met zich meebrengen. Denk aan manipulatie van de gebeurtenissen waarop gewed
wordt (matchfixing) en witwassen door middel van gearrangeerde weddenschappen, het
gebruik van anonieme betaalinstrumenten en geen verificatie van de identiteit van
een speler. Maar ook ten aanzien van verslavingspreventie is het in het bijzonder
van belang dat dit soort zaken wordt bestreden. Naast deze voorbeelden kunnen er andere
omstandigheden zijn die spelers wegtrekken van de legale markt die meewegen in de
prioritering.
D. Richten op de Nederlandse consument
Een illegale aanbieder kan zich mede richten op de Nederlandse consument en hiermee
spelers trekken naar onveilig kansspelaanbod. De mate van gerichtheid op de Nederlandse
consument weegt daarom mee in de prioritering. Er kan reclame worden gemaakt gericht
op de Nederlandse consument. Hierbij weegt het promoten van verboden kansspelaanbod
en andere omstandigheden die spelers kunnen wegtrekken van de legale markt, zoals
benoemd onder C, extra zwaar mee.
Tevens kan het kansspelaanbod (mede) worden aangeboden in de Nederlandse taal of via
een website met een.nl extensie en er kunnen typisch Nederlandse elementen worden
gebruikt op het platform of in de domeinnaam. Deze lijst met kenmerken is niet limitatief.
Ook uit andere kenmerken kan de mate van gerichtheid op de Nederlandse consument blijken.