In dit hoofdstuk is de voorbeeldtekst van de goedkeurende controleverklaring bij de
Bestuurlijke verantwoording burgerregelingen weergegeven. De strekking van het oordeel
kan behalve goedkeurend ook met beperking, met oordeelonthouding of afkeurend zijn.
In dat geval dient de externe accountant zijn verklaring hierop aan te passen.
Deze voorbeeldtekst is gebaseerd op de modellen van de Nederlandse Beroepsorganisatie
van Accountants (NBA). Mochten de modellen tussentijds wijzigen dan zal dit middels
een addendum kenbaar gemaakt worden.
CONTROLEVERKLARING VAN DE ONAFHANKELIJKE ACCOUNTANT BETREFFENDE DE BESTUURLIJKE VERANTWOORDING
BURGERREGELINGEN 2020
Aan: De Raad van bestuur van het CAK te Den Haag
Verklaring over de bestuurlijke verantwoording burgerregelingen 2020
Ons oordeel
Wij hebben de in de bestuurlijke verantwoording burgerregelingen 2020 op de pagina’s
... t/m ... en de pagina’s ... t/m... opgenomen financiële verantwoording en rechtmatigheidsverantwoording
van het CAK te Den Haag gecontroleerd.
Naar ons oordeel geven de in de bestuurlijke verantwoording 2020 opgenomen financiële
verantwoording en rechtmatigheidsverantwoording de hierin vermelde bedragen, toelichtingen
daarop en de financiële rechtmatigheid van deze bedragen in alle van materieel belang
zijnde aspecten juist en volledig weer, in overeenstemming met de specifiek voor het
CAK van toepassing zijnde wet- en regelgeving zoals vastgelegd Model jaarverslaggeving
CAK bestuurlijke verantwoording burgerregelingen 2020.
De financiële verantwoording bestaat uit:
-
– een overzicht van de baten en lasten van de burgerregelingen over het jaar 2020 en
de daarbij behorende toelichtingen;
-
– een overzicht van de activa en passiva van de burgerregelingen ultimo 2020 en de daarbij
behorende toelichtingen;
-
– het rekening-courantoverzicht CAK-Zorginstituut Nederland;
-
– een overzicht van de hierbij gehanteerde grondslagen voor financiële verslaggeving.
De rechtmatigheidsverantwoording bestaat uit:
-
– een bestuurlijk oordeel over de rechtmatigheid van de financiële stromen per regeling
en over de rechtmatige uitvoering van deze regelingen in het jaar 2020;
-
– een rechtmatigheidstabel met toelichting inzake de door het CAK vastgestelde rechtmatigheidsfouten
en onzekerheden;
-
– een toelichting van de opvolging van de in het voorgaande jaar opgenomen rechtmatigheidsfouten,
onzekerheden en verbeterpunten.
De basis voor ons oordeel
Wij hebben onze controle uitgevoerd volgens het Nederlands recht, waaronder ook de
Nederlandse controlestandaarden en het Protocol accountantsonderzoek CAK bestuurlijke
verantwoording burgerregelingen 2020 vallen. Onze verantwoordelijkheden op grond hiervan
zijn beschreven in de sectie ‘Onze verantwoordelijkheden voor de controle van de bestuurlijke
verantwoording burgerregelingen 2020’.
Wij zijn onafhankelijk van het CAK zoals vereist in de Verordening inzake de onafhankelijkheid
van accountants bij assurance-opdrachten (ViO) en andere voor de opdracht relevante
onafhankelijkheidsregels in Nederland. Verder hebben wij voldaan aan de Verordening
gedrags- en beroepsregels accountants (VGBA).
Wij vinden dat de door ons verkregen controle-informatie voldoende en geschikt is
als basis voor ons oordeel.
Benadrukking van de rechtmatigheidstabel omtrent rechtmatigheidsfouten en onzekerheden
Wij vestigen de aandacht op de rechtmatigheidstabel op pagina x en y, waarin opgenomen
zijn de geconstateerde financiële rechtmatigheids-fouten (met een totaalbedrag van
€ xxx) en onzekerheden in de financiële rechtmatigheid (met een totaalbedrag van €
xxx). Ons oordeel is niet aangepast als gevolg van deze aangelegenheid.
Benadrukking van de basis voor financiële verslaggeving en beperking in gebruik en
verspreidingskring
Wij vestigen de aandacht op punt xx in de toelichting van de financiële verantwoording
waarin de basis voor financiële verslaggeving uiteen is gezet. De basis voor de financiële
verslaggeving betreft de grondslagen zoals beschreven in het model jaarverslaggeving
CAK bestuurlijke verantwoording burgerregelingen 2020. De bestuurlijke verantwoording
burgerregelingen 2020 is opgesteld voor het Ministerie van VWS, de Nederlandse Zorgautoriteit
en het Zorginstituut Nederland met als doel het CAK in staat te stellen verantwoording
af te leggen over de uitvoering van de burgerregelingen conform de geldende wet- en
regelgeving. Hierdoor is de bestuurlijke verantwoording burgerregelingen 2020 mogelijk
niet geschikt voor andere doeleinden. Onze controleverklaring is derhalve uitsluitend
bestemd voor het Ministerie van VWS, de Nederlandse Zorgautoriteit en Zorginstituut
Nederland en dient niet te worden verspreid aan of te worden gebruikt door anderen.
Ons oordeel is niet aangepast als gevolg van deze aangelegenheid.
Verklaring over de in de bestuurlijke verantwoording burgerregelingen 2020 opgenomen
andere informatie
Naast de financiële verantwoording en de rechtmatigheids-verantwoording en onze controleverklaring
daarbij, omvat de bestuurlijke verantwoording burgerregelingen 2020 andere informatie,
die bestaat minimaal uit:
-
– voorwoord en inleiding, pagina’s ... t/m ...;
-
– ordelijkheid en controleerbaarheid van het financieel beheer, pagina’s ... t/m ...;
-
– bestuursverklaring met eventuele bijlagen, pagina’s ... t/m ...;
-
– de verantwoording over hoeveel Schengen- en Engelstalige verklaringen zijn afgegeven
in het verantwoordingsjaar, inclusief een prognose van het verwachte aantal aanvragen
voor het volgende jaar,
-
– de bijlage over de verantwoording van de uitvoering van de Subsidieregeling medisch
noodzakelijke zorg aan onverzekerden pagina’s ... t/m ....
Op grond van onderstaande werkzaamheden zijn wij van mening dat de andere informatie:
-
– verenigbaar is met de financiële verantwoording en de rechtmatigheidsverantwoording
en geen materiële afwijkingen bevat;
-
– voldoet aan de inrichtingsvoorschriften zoals opgenomen in Model jaarverslaggeving
CAK bestuurlijke verantwoording burgerregelingen 2020.
Wij hebben de andere informatie gelezen en hebben op basis van onze kennis en ons
begrip, verkregen vanuit de controle of anderszins, overwogen of de andere informatie
materiële afwijkingen bevat.
Met onze werkzaamheden hebben wij voldaan aan de vereisten in het Protocol accountantsonderzoek
CAK bestuurlijke verantwoording burgerregelingen 2020 en de Nederlandse Standaard
720.
Deze werkzaamheden hebben niet dezelfde diepgang als onze controlewerkzaamheden bij
de financiële verantwoording en de rechtmatigheidsverantwoording
De Raad van bestuur is verantwoordelijk voor het opstellen van de andere informatie
in overeenstemming met het model jaarverslaggeving CAK bestuurlijke verantwoording
burgerregelingen 2020.
Beschrijving van verantwoordelijkheden met betrekking tot de financiële verantwoording
en de rechtmatigheidsverantwoording
Verantwoordelijkheden van de Raad van bestuur
De Raad van bestuur is verantwoordelijk voor het opstellen van de financiële verantwoording
en de rechtmatigheidsverantwoording in overeenstemming met het model jaarverslaggeving
CAK bestuurlijke verantwoording burgerregelingen 2020.
In dit kader is de Raad van bestuur verantwoordelijk voor een zodanige interne beheersing
die de Raad van bestuur noodzakelijk acht om het opmaken van de financiële verantwoording
en de rechtmatigheids-verantwoording mogelijk te maken zonder afwijkingen van materieel
belang als gevolg van fouten of fraude.
Bij het opstellen van de financiële verantwoording en de rechtmatigheidsverantwoording
moet de Raad van bestuur afwegen of het CAK in staat is om haar werkzaamheden in continuïteit
voort te zetten. Op grond van genoemd verslaggevingsstelsel moet de Raad van bestuur
genoemde verantwoordingen opstellen op basis van de continuïteitsveronderstelling,
tenzij de Raad van bestuur het voornemen heeft om het CAK te liquideren of de activiteiten
te beëindigen of als beëindiging het enige realistische alternatief is. De Raad van
bestuur moet gebeurtenissen en omstandigheden waardoor gerede twijfel zou kunnen bestaan
of het CAK haar activiteiten in continuïteit kan voortzetten, toelichten in de financiële
verantwoording.
Onze verantwoordelijkheden voor de controle
Onze verantwoordelijkheid is het zodanig plannen en uitvoeren van een controleopdracht
dat wij daarmee voldoende en geschikte controle-informatie verkrijgen voor het door
ons af te geven oordeel.
Onze controle is uitgevoerd met een hoge mate maar geen absolute mate van zekerheid,
waardoor het mogelijk is dat wij tijdens onze controle niet alle materiële fouten
en fraude ontdekken.
Afwijkingen kunnen ontstaan als gevolg van fouten of fraude en zijn materieel indien
redelijkerwijs kan worden verwacht dat deze, afzonderlijk of gezamenlijk, van invloed
kunnen zijn op de economische beslissingen die gebruikers op basis van deze financiële
verantwoording en rechtmatigheidsverantwoording nemen. De materialiteit beïnvloedt
de aard, timing en omvang van onze controlewerkzaamheden en de evaluatie van het effect
van onderkende afwijkingen op ons oordeel.
Wij hebben deze accountantscontrole professioneel kritisch uitgevoerd en hebben waar
relevant professionele oordeelsvorming toegepast in overeenstemming met de Nederlandse
controlestandaarden, het Protocol accountantsonderzoek CAK bestuurlijke verantwoording
burgerregelingen 2020, ethische voorschriften en de onafhankelijkheidseisen.
Onze controle bestond onder andere uit:
-
– het identificeren en inschatten van de risico’s dat de financiële verantwoording en
de rechtmatigheidsverantwoording afwijkingen van materieel belang bevatten als gevolg
van fouten of fraude, inclusief het niet rechtmatig tot stand komen van de hierin
verantwoorde bedragen, het in reactie op deze risico’s bepalen en uitvoeren van controlewerkzaamheden
en het verkrijgen van controle-informatie die voldoende en geschikt is als basis voor
ons oordeel. Bij fraude is het risico dat een afwijking van materieel belang niet
ontdekt wordt groter dan bij fouten. Bij fraude kan sprake zijn van samenspanning,
valsheid in geschrifte, het opzettelijk nalaten transacties vast te leggen, het opzettelijk
verkeerd voorstellen van zaken of het doorbreken van de interne beheersing;
-
– het verkrijgen van inzicht in de interne beheersing die relevant is voor de controle
met als doel controlewerkzaamheden te selecteren die passend zijn in de omstandigheden.
Deze werkzaamheden hebben niet als doel om een oordeel uit te spreken over de effectiviteit
van de interne beheersing van de organisatie;
-
– het evalueren van de geschiktheid van de gebruikte grondslagen voor financiële verslaggeving
en het evalueren van de redelijkheid van schattingen door de Raad van bestuur en de
toelichtingen die daarover in de financiële verantwoording en de rechtmatigheidsverantwoording
staan;
-
– het vaststellen dat de door de Raad van bestuur gehanteerde continuïteitsveronderstelling
aanvaardbaar is en het op basis van de verkregen controle-informatie vaststellen of
er gebeurtenissen en omstandigheden zijn waardoor gerede twijfel zou kunnen bestaan
of de organisatie haar activiteiten in continuïteit kan voortzetten. Als wij concluderen
dat er een onzekerheid van materieel belang bestaat, zijn wij verplicht om aandacht
in onze controleverklaring te vestigen op de relevante gerelateerde toelichtingen
in de financiële verantwoording en rechtmatigheidsverantwoording. Als de toelichtingen
inadequaat zijn, moeten wij onze verklaring aanpassen.
Onze conclusies zijn gebaseerd op de controle-informatie die verkregen is tot de datum
van onze controleverklaring. Toekomstige gebeurtenissen of omstandigheden kunnen er
echter toe leiden dat een organisatie haar continuïteit niet langer kan handhaven;
-
– het evalueren van de presentatie, structuur en inhoud van de financiële verantwoording,
de rechtmatigheidsverantwoording en de daarin opgenomen toelichtingen;
-
– het evalueren of de financiële verantwoording en de rechtmatigheidsverantwoording
de onderliggende transacties en gebeurtenissen alsmede de rechtmatige totstandkoming
daarvan zonder materiële afwijkingen weergeeft.
Wij communiceren met de Raad van bestuur onder andere over de geplande reikwijdte
en timing van de controle en over de significante bevindingen die uit onze controle
naar voren zijn gekomen, waaronder eventuele significante tekortkomingen in de interne
beheersing.
Plaats en datum
.... (naam accountantsorganisatie)
... (naam accountant)