Plaatselijke regelingen Eemsmonding

Geraadpleegd op 24-04-2025.
Geldend van 28-06-2020 t/m heden

Plaatselijke regelingen Eemsmonding

Bekendmakingen aan de ScheepvaartDe hoofdingenieur-directeur van Rijkswaterstaat Noord-Nederland;

Gelet op artikel 5, eerste lid, van de Overeenkomst tussen het Koninkrijk der Nederlanden en de Bondsrepubliek Duitsland inzake een scheepvaartreglement voor de Eemsmonding, met bijlagen ( Trb. 1987, 15) en artikel 1, 15, 16, 17, 18, 20, 21, 22, 23, 26, 28, 29 en 38 van het Scheepvaartreglement Eemsmonding ( Stb.1989, 237);

Besluit de volgende plaatselijke regelingen bekend te maken:

A. Bekendmakingen aan de scheepvaart

Artikel 1. Reden voor schepen die geen gevaarlijke goederen vervoeren of gelost hebben

De reden als bedoeld in artikel 1, eerste lid, sub c, en artikel 23, derde lid, van het Scheepvaartreglement Eemsmonding worden door de bevoegde autoriteit als hieronder vastgesteld voor schepen die geen gevaarlijke goederen vervoeren of gelost hebben.

Het is alleen toegestaan een rede te gebruiken onder de voorwaarden genoemd bij de rede.

Zo spoedig mogelijk na het ankeren wordt de ankerpositie aan de Verkeerscentrale Eems (Ems Traffic), op VHF-kanaal 74, gemeld.

  • 1.1 Incidentele ligplaats (Noodankerplaats – Notankerplatz)

    Deze rede is uitsluitend bestemd voor bovenmaatse schepen als bedoeld in artikel 1, eerste lid, sub g, van het Scheepvaartreglement Eemsmonding.

    Begrenzing:

    De verbindingslijn tussen de volgende punten:

    • a. 53°33,548’ N; 006°39,974’ O;

    • b. 53°33,133’ N; 006°40,902’ O;

    • c. 53°32,839’ N; 006°40,549’ O;

    • d. 53°33,262’ N; 006°39,599’ O.

  • 1.2 Borkum-Reede (Rede van Borkum)

    Deze rede is voor algemeen gebruik.

    Begrenzing:

    De verbindingslijn tussen de tonnen “Borkum-Reede 1”, “Borkum-Reede 3”, “19/Borkum-Reede”, en “21/Borkum-Reede”.

  • 1.3 Alte Ems-Reede (Oude Westereemsrede)

    Deze rede is voor algemeen gebruik.

    Begrenzing:

    De verbindingslijn tussen de tonnen “Alte Ems-Reede 1”, “P-Reede 1”, “A 11/P-Reede”, en “A9/Alte Ems-Reede”.

  • 1.4 Dukegat-Reede (Doekegatrede)

    Deze rede is voor algemeen gebruik.

    Begrenzing:

    De verbindingslijn tussen de tonnen “A 15/Dukegat Reede”, “Dukegat-Reede 3”, “A 17/Dukegat-Reede”, en “Dukegat-Reede 1”.

  • 1.5 Reede von Oterdum (rede van Oterdum)

    Deze rede is voor algemeen gebruik.

    Begrenzing:

    De verbindingslijn tussen de tonnen “PS/O-Reede”, “53/PS 2 Oterdum-Reede”, “57/Oterdum-Reede”, en “D/O-Reede”.

  • 1.6 Emden-Reede (Emdenrede)

    Deze rede is bestemd voor schepen met een lengte van ten hoogste 50 m.

    Begrenzing:

    De verbindingslijn tussen de tonnen “75/E.-Reede”, “77/E.-Reede”, “E.-Reede 1”, en “E.-Reede 3”.

Artikel 2. Reden voor schepen met bepaalde gevaarlijke goederen

De reden als bedoeld in artikel 1, eerste lid, sub c, en artikel 26, eerste lid, van het Scheepvaartreglement Eemsmonding worden door mij, de bevoegde autoriteit, als hieronder vastgesteld voor schepen die stoffen van klasse 1.3 (explosieven) of klasse 1.4 (zware explosieven) van de IMDG-Code vervoeren of gelost hebben.

Het is alleen toegestaan een rede te gebruiken onder de voorwaarden genoemd bij de rede.

Zo spoedig mogelijk na het ankeren wordt de ankerpositie aan de Verkeerscentrale Eems (Ems Traffic), op VHF-kanaal 74, gemeld.

  • 2.1 P-Reede (Expl.-Rede)

    Deze rede is bestemd voor schepen die stoffen van klasse 1.3 (explosieven) of klasse 1.4 (zware explosieven) van de IMDG-Code vervoeren of gelost hebben.

    Begrenzing:

    De verbindingslijn tussen de volgende tonnen: “P-Reede 1”, “A13/T-Reede”, “A11/P-Reede”, en “Tanker-Reede 1”.

  • 2.2 Tanker-Reede (Tankerrede)

    Deze rede is bestemd voor schepen die stoffen van klasse 3 (brandbare vloeistoffen) van de IMDG-Code vervoeren of gelost hebben.

    Begrenzing:

    De verbindingslijn tussen de volgende tonnen:

    “A15/Dukegat-Reede”, “A13/T-Reede”, “Dukegat-Reede 1”, en “Tanker-Reede 1”.

  • 2.3 Gastanker-Reede

    Deze rede is bestemd voor schepen die stoffen van klasse 2 (gassen) van de IMDG-Code vervoeren of gelost hebben.

    Deze rede mag tevens door andere dan bovengenoemde schepen gebruikt worden. Indien schepen die stoffen van klasse 2 vervoeren dan wel gelost hebben, gebruik willen maken van deze rede dan moeten de andere schepen de rede verlaten.

    Begrenzing:

    De verbindingslijn tussen de volgende punten:

    • a. 53°24,873’ N; 006°56,408’ O;

    • b. 53°25,153’ N; 006°57,110’ O;

    • c. 53°24,489’ N; 006°57,424’ O;

    • d. 53°24,340’ N; 006°56,975’ O (ton 40/Gastanker-Reede).

Artikel 3. Uitzonderingen op de verplichting om aan de rechterzijde te varen

  • 3.1 Op grond van artikel 15, tweede lid, van het Scheepvaartreglement Eemsmonding mogen, vanaf het tonnenpaar “68” en “69”, zeeschepen met een lengte van meer dan 50 meter die de Eemskade willen aanlopen of de haven van Emden binnenlopen aan de linkerzijde varen. De eenmaal gekozen linkerzijde van het vaarwater moet worden aangehouden.

  • 3.2 Voordat een zeeschip van deze

Artikel 4. Oploop- en ontmoetingsverboden, voorrang

  • 4.1 Ontmoeten en oplopen van bovenmaatse schepen onderling is, op grond van artikel 17, eerste lid, van het Scheepvaartreglement Eemsmonding, verboden op de volgende gedeelten van het vaarwater:

    • a. “Gaatjebocht” tussen de tonnenparen “48/Knock 2” en “49”, alsmede “52”, en “53/PS 2/Oterdum-Reede”;

    • b. Het Emder Vaarwater tussen het tonnenpaar “68” en “69” en de haveningang van Emden.

  • 4.2 Op grond van artikel 18, vijfde lid, van het Scheepvaartreglement Eemsmonding gelden de onderstaande voorrangsregels voor het gebied van de aanloop van de haveningang Delfzijl bij Oterdum (Zeehavenkanaal) dat begrensd wordt door de tonnen “51/PS 1”, “PS 3”, “53/PS 2/Oterdum-Reede”, en “PS/O-Reede” alsmede de havenhoofden van de westelijke en oostelijke havendam.

    • a. Schepen die de haven invaren hebben voorrang op schepen die de haven verlaten;

    • b. Schepen die door “Gaatjebocht” varen hebben voorrang op schepen die uit het onder 4.1, onder a, genoemde gebied “Gaatjebocht” invaren;

    • c. Schepen in het onder 4.1 genoemde gebied hebben voorrang op schepen die uit de Bocht van Watum of de Dollard het aanloopgebied willen invaren;

    • d. Bij vloed of stil water de haven van Emden invarende of de Eemskade aanlopende schepen hebben voorrang ten opzichte van alle tegenliggers wanneer zij het vaarwater kruisen.

    • e. mogelijkheid gebruik maakt wordt dit tijdig aan de Verkeerscentrale Eems (Ems Traffic), op VHF-kanaal 74, gemeld.

Artikel 5. Permanente marifoonverbinding

De permanente marifoonverbinding die op grond van artikel 21, tweede lid, onder b, van het Scheepvaartreglement Eemsmonding met de Verkeerscentrale Eems (Ems Traffic) wordt onderhouden is via onderstaande vastgestelde posities.

  • a. Westereems en Randzelgat vanaf ton “1“ tot ton “77“ op VHF-Kanaal 74;

  • b. Huibertgat van ton “H1“ tot ton “A3/H6“ op VHF-Kanaal 74;

  • c. Oude Eems vanaf ton “17/A1“ tot ton “35“ op VHF-Kanaal 74;

  • d. Vanaf ton “77“ tot km0 op VHF-Kanaal 15.

Artikel 6. Permanente marifoonverbinding in verband met afstemming

  • 6.1 Op grond van artikel 21, tweede en vierde lid, van het Scheepvaartreglement Eemsmonding, wordt, in verband met de overeenkomstig artikel 4 ingestelde ontmoetings- en oploopverboden, door een in artikel 4 genoemd schip tijdig contact opgenomen met de Verkeerscentrale Eems (Ems Traffic), op VHF-kanaal 74, voor overleg.

  • 6.2 Aanwijzingen door of namens de bevoegde autoriteit moeten onmiddellijk opgevolgd worden.

Artikel 8. Waterskiën, waterscooters, en plankzeilen

  • 8.1 Op grond van artikel 22, eerste en vierde lid, van het Scheepvaartreglement Eemsmonding stelt de bevoegde autoriteit de volgende wateroppervlakken vast waar het buiten het vaarwater is verboden te waterskiën of te varen met een waterscooter of met een zeilplank:

    • a. De hierboven onder artikel 1 en artikel 2 aangegeven reden;

    • b. Het gedeelte van de Eems vanaf de verbindingslijn tussen ton “58” en ton “59” tot het oostelijke havenhoofd van de haveningang naar Emden.

Artikel 9. Buitengewoon grote schepen

Buitengewoon grote schepen, als bedoeld in artikel 28, eerste lid, sub a, van het Scheepvaartreglement Eemsmonding, zijn schepen die de onderstaande afmetingen met betrekking tot de lengte, breedte of de diepgang overschrijden:

  • 9.1 Eems

    Traject Zee – Eemshaven

    • a. Lengte: 260 m;

    • b. Breedte: 40 m;

    • c. Diepgang: 11 m.

    Traject Eemshaven – Emden

    • a. Lengte: 260 m;

    • b. Breedte: 40 m;

    • c. Diepgang: 10,50 m.

  • 9.2 Gereserveerd

Artikel 10. Meldingen

Dit besluit kan worden aangehaald als: “Plaatselijke regelingen Eemsmonding”.

De hoofdingenieur-directeur van Rijkswaterstaat Noord-Nederland van het Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat,

M.A.F. Attema