Ten aanzien van de nieuwe rekeningen van natuurlijke personen is een self certification-formulier
alleen geldig als het getekend is door de rekeninghouder (zie ook laatste zin van
1.18), is gedagtekend en tenminste bevat: naam, adres, fiscale woonstaat, fiscaal identificatienummer
en geboortedatum (CRS-commentaar op Sectie IV, punt 7 en artikel 3 UB CRS). Aan de verplichting tot het opnemen van het adres wordt geacht te zijn voldaan
als de FI bij het openen van de rekening reeds beschikt over de adresgegevens, die
zij in het kader van de AML/KYC-regels heeft verkregen van de rekeninghouder.
(CRS-commentaar op Sectie IV, punt 7.)
Financiële instellingen kunnen niet zonder meer afgaan op het door een klant ingevulde
‘fiscale woonstaat’ op een self certification-formulier. Indien de FI een self certification-formulier
verkrijgt van de rekeninghouder, dient de FI de redelijkheid van de op de verklaring
opgenomen fiscale woonstaat of -staten van de rekeninghouder te bevestigen op basis
van de informatie die is verkregen in verband met de opening van een rekening of op
een later moment, met inbegrip van alle stukken die zijn verzameld op grond van AML/KYC-procedures.
(CRS Sectie III. B.2.a, Sectie IV.A. en Sectie V. D.1.a. en Sectie VI. A.1.a).
Bij de afweging of in redelijkheid kan worden uitgegaan van de informatie op het self
certification- formulier, of hiervan moet worden afgeweken of dat deze moet worden
aangevuld, moet onder andere rekening worden gehouden met ingezetenschap als indicator,
en de specifieke problematiek van grensarbeiders, buitenlandse studenten en asielzoekers.
De FI hoeft alleen op basis van al de haar beschikbare informatie in redelijkheid
vast te stellen of en naar welke landen rekeninggegevens gerapporteerd moeten worden.
Het is uiteindelijk aan de Belastingdienst om te bepalen wat iemands fiscale woonstaat
daadwerkelijk is.
Ingezetenschap
Ingezetenschap van een land is een belangrijke indicatie voor de fiscale woonstaat.
Naast het ingezetenschap spelen daarbij ook de volgende aspecten een rol: waar verblijft
het gezin, waar is de woning, waar staat de rekeninghouder ingeschreven in het bevolkingsregister,
waar heeft de rekeninghouder lidmaatschappen e.d. Als voorts uit de informatie blijkt
dat er bijvoorbeeld naast ingezetenschap in een ander land ook een adres is in Nederland,
dan kan er sprake zijn van twee fiscale woonstaten. Het self certification-formulier
biedt de mogelijkheid meer fiscale woonstaten op te geven.
Grensarbeiders
Bij grensarbeiders is de woonplaats ook van groot belang. Grensarbeiders zijn ingezetenen
van bijvoorbeeld Nederland die werken in België en tenminste een keer per week terugkeren
naar het woonland. Waar een grensarbeider woont, wordt naar de feiten en omstandigheden
beoordeeld. Aan de hand van de feiten en omstandigheden wordt het middelpunt van iemands
leven en daarmee zijn woonplaats bepaald. Dat kan complex liggen. Bijvoorbeeld als iemand werkt in België en woont in Nederland.
België heft alleen over het loon in België belasting en sociale verzekeringspremies.
Als echter het middelpunt van het (gezins)leven in Nederland ligt, heeft de grensarbeider
zijn fiscale woonplaats in Nederland. Zie ook: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/internationaal/vermogen/common_reporting_standard/regels
Buitenlandse studenten
Bij buitenlandse studenten is het ingezetenschap ook een belangrijke indicatie voor
de fiscale woonstaat. Daarnaast speelt de duurzaamheid van het verblijf in Nederland
een rol. Bij een kortstondig verblijf in Nederland behoudt een buitenlandse student
in het algemeen zijn fiscale woonplaats in het land van herkomst.
Asielzoekers
Asielzoekers met een zogenoemd W-document, die nog in afwachting zijn van een uitspraak
over het verkrijgen van een verblijfsvergunning), hebben Nederland als fiscale woonstaat.
Dit geldt ook voor vergunninghouders die nog in COA-opvanglocaties verblijven.