Hoofdstuk 1 – inleiding
UWV draagt verantwoordelijkheid voor de re-integratie van werkzoekenden. Het gaat
dan om ontslagwerklozen en werkzoekenden met structureel functionele beperkingen.
In dat kader heeft UWV onder meer de wettelijke taak om voorzieningen te verstrekken.
Deze voorzieningen hebben tot doel om de persoon te ondersteunen bij het aan het werk
komen of aan het werk blijven. Als een persoon werkt, bestaat de mogelijkheid dat
hij – als gevolg van zijn beperkingen – uitsluitend door inzet van de voorziening
Persoonlijke Ondersteuning (beter bekend onder de term Jobcoaching) zijn werkzaamheden
kan uitvoeren. Is dit het geval dan bestaat de mogelijkheid dat:
Vraagt een persoon de voorziening aan, dan is het Protocol Jobcoach UWV 2019 van toepassing.
In dit Protocol is alle relevante informatie opgenomen onder welke voorwaarden UWV
Jobcoaching kan toekennen. Het bevat onder andere informatie over de voorwaarden die
UWV aan de dienstbetrekking stelt, de maximale duur van de voorziening en de begeleidingsregimes.
Is de persoon aangewezen op Jobcoaching, dan kan uitsluitend een door UWV erkende
Jobcoachorganisatie de dienstverlening aanbieden.
Het Protocol Jobcoach UWV 2019 kent als ingangsdatum 1oktober 2019. Het Protocol Jobcoach
UWV 2019 vervangt het Protocol Jobcoach UWV 2016 zoals gepubliceerd in de Staatscourant nr. 3306 van 27 januari 2016.
Erkennings- en intrekkingskader 2019
De Beleidsregel Erkennings- en intrekkingskader uitvoering persoonlijke ondersteuning
UWV 2019 bevat informatie onder welke voorwaarde een organisatie als Jobcoachorganisatie
door UWV erkend kan worden.
Interne Jobcoach
Vraagt een werkgever de voorziening Interne Jobcoaching aan, dan is de Beleidsregel
Protocol Interne Jobcoach UWV 2019 (dat gelijktijdig met de Beleidsregel Protocol
Jobcoach 2019 wordt gepubliceerd) van toepassing. Het Protocol Interne Jobcoach UWV
2019 bevat de bepalingen in geval een werkgever Interne Jobcoaching voor zijn werknemer
wil organiseren. Dit betreft een apart protocol met andere voorwaarden.
Hoofdstuk 2 – uitgangspunten
2.1. Jobcoaching
Persoonlijke Ondersteuning (hierna verder te noemen: Jobcoaching) vindt zijn oorsprong
in de methodiek Supported Employment en wordt binnen deze methodiek als volgt gedefinieerd:
‘providing support to people with disabilities or other disadvantaged groups to secure
and maintain paid employment in the open labour market’ (EUSE). Essentie is dat het
gaat om het geven van werkgerelateerde ondersteuning aan een persoon bij het verrichten
van reguliere arbeid, zoals bedoeld in artikel 7:610 e.v. Burgerlijk Wetboek (BW).
De Jobcoach ondersteunt de persoon met een persoonlijk trainings- of inwerkprogramma
op zijn werk en/of verzorgt de begeleiding op de werkvloer. De Jobcoach begeleidt
naast de persoon ook zijn werkgever. Aan het eind van een geslaagde Jobcoaching kan
de persoon zelfstandig(er) – zonder inzet van een Jobcoach – zijn werk uitvoeren.
2.2. Doelgroep
Voor de toekenning van Jobcoaching is het vereist dat de persoon die de voorziening
aanvraagt structureel functionele beperkingen heeft. Deze structureel functionele
beperkingen zijn door UWV vastgesteld evenals de noodzaak tot het inzetten van een
Jobcoach. De wettelijke grondslag hiervoor is te vinden in artikel 35 WIA en artikel 2:22 Wajong. De regeling over Jobcoaching is nader uitgewerkt in artikel 18 Reïntegratiebesluit.
Is er sprake van structureel functionele beperkingen dan gelden als aanvullende voorwaarden
dat:
Als een persoon nog niet werkt in dienstbetrekking of tijdens een proefplaatsing,
kan UWV uitsluitend de Jobcoaching toekennen als er tussen de persoon en de werkgever
bindende afspraken gelden op grond waarvan een dienstbetrekking/proefplaatsing op
een zekere datum aanvangt.
Voor de inzet van Jobcoaching geldt dat niet de arbeidsmarktpositie bepalend is voor
het in aanmerking komen voor Jobcoaching, maar de persoonlijke belemmeringen als gevolg
van de structureel functionele beperkingen. De inzet van Jobcoaching strekt dan tot
behoud, herstel of bevordering van de mogelijkheid van een dienstbetrekking of proefplaatsing.
In het geval een persoon nog niet de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt, is het eveneens
mogelijk dat Jobcoaching wordt toegekend. Dit volgt uit het bepaalde in artikel 35, lid 1, WIA. Voor deze persoon kan uitsluitend Jobcoaching worden ingezet ingeval van een dienstbetrekking.
Jongeren, die nog geen 18 jaar zijn, komen namelijk niet in aanmerking voor proefplaatsing
(artikel 2:24 Wajong), tenzij een jongere recht heeft op een ZW- WW- of WIA-uitkering.
UWV kan geen Jobcoaching toekennen aan een persoon die:
-
− werkzaam is of zal zijn als werknemer in de zin van de Wsw. Het gaat hierbij om een werknemer die werkzaam is in een Wsw-dienstbetrekking als
bedoeld in artikel 2 Wsw of om een werknemer die begeleid werkzaam is in een dienstbetrekking met een reguliere
werkgever als bedoeld in artikel 7 Wsw;
-
− onder de re-integratieverantwoordelijkheid van het college van B&W valt.
2.3. Eisen aan de dienstbetrekking en proefplaatsing
2.3.1. Eisen aan de dienstbetrekking
Behoort een persoon tot de doelgroep – zie paragraaf 2.2. – dan moet de dienstbetrekking
aan de volgende drie eisen voldoen:
-
1. de duur van de dienstbetrekking bedraagt bij de start hiervan ten minste 6 maanden
én
-
2. de persoon werkt in deze dienstbetrekking ten minste 12 uur per week én
-
3. er is sprake van een loonwaarde van minimaal 35% van het wettelijk minimum(uur)loon.
Uit de schriftelijke arbeidsovereenkomst moet blijken dat een dienstbetrekking aan
bovengenoemde voorwaarden voldoet.
Voldoet een dienstbetrekking niet aan deze eisen dan kan UWV in een individueel geval
– en na een inhoudelijke toets van de begeleidingsbehoefte van de persoon – toch Jobcoaching
toekennen. Dit kan als:
-
– het aantal uren werken < 12 uur per week doch minimaal 8 uur bedraagt én de verwachting
is dat het aantal uren werken binnen een jaar kan worden uitgebreid naar de ondergrens
van 12 uur per week, en/of
-
– de loonwaarde < 35%, doch minimaal 20% van het wettelijk minimum(uur)loon bedraagt
én de verwachting is dat deze binnen 1 jaar zal toenemen naar de ondergrens van 35%
van het wettelijk minimum(uur)loon als de Jobcoach de persoon begeleidt.
UWV hanteert daarom een ondergrens van minimaal 8 uur per week werken en een loonwaarde
van minimaal 20% voor toekenning van Jobcoaching. Echter hierbij geldt de uitdrukkelijke
voorwaarde dat het aantal uren werken en de loonwaarde binnen een jaar worden uitgebreid
naar respectievelijk minimaal 12 uur per week werken en tenminste 35% van het wettelijk
minimum(uur)loon. Deze laatste grens komt overeen met de laagste grondslag om in aanmerking
te komen voor een Wajong-uitkering.
Geen Jobcoaching mogelijk
De voornoemde bepalingen sluiten uit dat UWV Jobcoaching toekent in geval van een
0-uren overeenkomst.
Voor dit type overeenkomst geldt dat niet vaststaat of en hoeveel uur de persoon daadwerkelijk
zal werken. UWV kan namelijk uitsluitend de voorziening toekennen als bij de aanvraag
vaststaat dat de dienstbetrekking tenminste aan de hiervoor vermelde eisen voldoet.
Bijzondere situaties
Stage- of leerovereenkomst
In geval van een stage-of leerovereenkomst is het niet mogelijk om Jobcoaching toe
te kennen. Aangenomen kan worden dat leerlingen niet in een reële dienstbetrekking
werkzaam zijn. Er is immers geen sprake van een arbeidsovereenkomst, indien de verrichte
werkzaamheden primair gericht zijn op het vergroten van eigen kennis en op het opdoen
van werkervaring en dus niet zo zeer op het verrichten van productieve arbeid.
Uitzendovereenkomst
Is een persoon op een uitzendovereenkomst werkzaam, dan mag het niet gaan om een uitzendovereenkomst
met een uitzendbeding. Dit met het oog op de voorwaarde dat er sprake moet zijn van
een dienstbetrekking met een duur van tenminste 6 maanden. In het geval van een uitzendbeding
is de duur van minimaal 6 maanden niet geborgd, omdat de overeenkomst op elk moment
kan eindigen.
Arbeidstrainingscentrum
Het verrichten van werkzaamheden in een arbeidstrainingscentrum komt niet in aanmerking
voor Jobcoaching. Deze werkzaamheden zijn niet als productieve arbeid aan te merken.
De nadruk ligt hier o.a. op het gewend raken aan een normaal arbeidsritme, het omgaan
en samenwerken met collega´s en het opdoen van overige vaardigheden die noodzakelijk
zijn om binnen een reguliere werkomgeving te kunnen functioneren.
Lopende dienstbetrekking
In het geval een persoon al in dienst is bij een werkgever, kan het zijn dat gedurende
de looptijd van de dienstbetrekking de noodzaak tot het inzetten van een Jobcoach
ontstaat. Is dit het geval, dan stelt UWV dezelfde eisen zoals vermeld in paragraaf
2.3. Dit betekent dat UWV beoordeelt of bij de start van de dienstbetrekking deze
voor de duur van minimaal 6 maanden is afgesloten. Zie hoofdstuk 4 vanaf welk moment
UWV Jobcoaching kan toekennen.
Minimum- maximum overeenkomst
Een minimum-maximum (min-max) overeenkomst is een overeenkomst waarbij een persoon
de garantie krijgt dat hij het minimum aantal overeengekomen uren kan werken. Over
dit aantal minimum aantal uren kan hij ook – in rechte – loon afdwingen bij zijn werkgever.
Deze uren worden garantie uren genoemd. De overige uren, tot aan het max aantal uren,
zijn te beschouwen als een flexibele schil. Dit betreffen uren op oproepbasis.
UWV kent uitsluitend Jobcoaching toe op een min-max overeenkomst als het minimum aantal
te werken uren 12 uur per week bedraagt én de loonwaarde minimaal 35%. UWV berekent
het aantal Jobcoachuren op basis van het minimum aantal te werken/gegarandeerde uren.
Of als de persoon hiertoe nog niet in staat is, bij 8 uur per week werken en een loonwaarde
van 20% (zie paragraaf 2.3.1). Dit laatste onder de voorwaarde dat de persoon binnen
12 maanden in staat zal zijn tenminste 12 uur te werken en een loonwaarde van 35%
heeft.
2.3.2. Proefplaatsing
Als een persoon bij de werkgever op basis van een proefplaatsing werkzaam is, beschouwt
UWV deze proefplaatsing – voor toekenning van de voorziening Jobcoaching – als werken
in een dienstbetrekking. Het moet dan wel gaan om proefplaatsing in de zin van artikel 37 WIA, 2.24 Wajong, 3:69 Wajong, 52e ZW, 65g WAO, 67e WAZ of 76a WW. Tijdens een proefplaatsing kan zowel de werkgever als de persoon onderzoeken of
de persoon geschikt is voor de functie. De proefplaatsing duurt 2 maanden.
UWV kent uitsluitend in bijzondere situaties aan personen met een ZW-, Wajong-, WAO-,
WAZ- of WIA-uitkering een proefplaatsing van meer dan 2 maanden toe. Het gaat dan
bijvoorbeeld om een situatie dat een persoon zodanige beperkingen heeft, dat een werkgever
binnen 2 maanden niet kan beoordelen of hij geschikt is voor zijn werkzaamheden. De
duur van de proefplaatsing dient vooraf bij start van de proefplaatsing te worden
afgesproken. Bij ziekte wordt de proefplaatsing verlengd voor de duur van de ziekteperiode.
2.4. De begeleidingsintensiteit
2.4.1. De begeleidingsregimes bij een dienstbetrekking voor 12 maanden of langer
De omvang van de begeleiding is een percentage van het aantal door de persoon gewerkte
uren. UWV onderscheidt voor de begeleidingsintensiteit een viertal begeleidingsregimes:
zeer licht, licht, midden en intensief. De vier begeleidingsregimes kennen ieder een
percentage van het aantal gewerkte uren. Dit percentage wordt per jaar afgebouwd.
De wettelijke percentages per jaar zijn opgenomen in het Reïntegratiebesluit in artikel 18, lid 2.
UWV gaat ervan uit dat het midden regime als standaard te vergoeden begeleidingsuren
voldoende passend is. UWV beoordeelt voor elke persoon of een zeer licht, licht, midden
of intensief begeleidingsregime noodzakelijk is. Uitsluitend als de persoonlijke omstandigheden
van de persoon daartoe aanleiding geven – dit ter beoordeling aan UWV – kan het intensieve
regime worden ingezet.
Het door UWV vastgestelde begeleidingsregime bij de start van de dienstbetrekking
geeft aan welk verloop de begeleidingsintensiteit kent. Blijkt het regime op een gegeven
moment niet meer passend, dan kan tijdens een Jobcoachperiode van regime gewisseld
worden op basis van een daartoe strekkend wijzigingsverzoek en een positieve beschikking
van UWV daarop. Zie in dit verband paragraaf 4.1. Daarnaast is het mogelijk om bij
een nieuwe aanvraag voor een Jobcoachperiode een verzoek te doen voor een ander regime.
De Jobcoachperiode bedraagt in deze situatie altijd 6 maanden.
Het Reïntegratiebesluit kent in het eerste jaar van de dienstbetrekking een wettelijk vastgesteld aantal
begeleidingsuren van maximaal 15% van het aantal overeengekomen werkuren toe. In het
tweede jaar is dit wettelijk aantal uren gesteld op 7,5% en vanaf het derde jaar op
6%. De geleidelijke afbouw van het aantal begeleidingsuren is gebaseerd op het uitgangspunt
dat de persoon binnen 3 jaar, nadat Jobcoaching is toegekend, geacht wordt zijn werk
zelfstandig(er) te kunnen uitvoeren. Kent UWV na het derde jaar opnieuw Jobcoaching
toe, dan gaat UWV uit van het laagste percentage in een regime.
UWV kent op basis van de begeleidingspercentages een aantal uren Jobcoaching toe.
De uren berekent UWV op basis van het aantal te werken uren in een dienstbetrekking.
Tabel 1 Begeleidingsregimes Jobcoaching
Begeleidingsregimes
|
Jaar 1
|
Jaar 2
|
Jaar 3 (en verder)
|
Zeer licht
|
3%
|
3%
|
3%
|
Licht
|
6%
|
3%
|
Midden
|
10%
|
5%
|
Intensief
|
15%
|
7,5%
|
6%
|
De toe te kennen percentages begeleidingsuren in het zwaarste begeleidingsregime –
te weten intensief – corresponderen met de wettelijke maxima in het Reïntegratiebesluit. In het tweede jaar vallen het zeer lichte en lichte regime samen. In het derde jaar
komt het midden regime daarbij. Na jaar drie blijven de percentages begeleidingsuren
voor de onderscheiden begeleidingsregimes onveranderd.
Voorbeeld 1 – Berekening Jobcoachuren
De persoon werkt in dienstbetrekking voor onbepaalde tijd. Hij werkt 20 uur per week.
In het eerste jaar van zijn dienstbetrekking kan de persoon maximaal 15% x 20 x 48
weken = 144 uur Jobcoaching krijgen. In het tweede jaar krijgt de persoon maximaal
7,5% x 20 x 48 weken = 72 uur Jobcoaching. In het derde jaar (en eventueel de daarna
volgende jaren) maximaal 6% x 20 x 48 weken = 57,6 uur. De begeleidingsuren in dit
voorbeeld zijn gebaseerd op de wettelijke maximale percentages uit het Reïntegratiebesluit.
Voorbeeld 2 – Afname Jobcoachuren in de loop van de tijd
De persoon werkt in dienstbetrekking voor bepaalde tijd voor de duur van 6 maanden.
Hij werkt 12 uur per week. Het midden regime geldt als standaard maximaal te vergoeden
uren Jobcoaching. Dit regime is passend voor de persoon. In het eerste jaar van zijn
dienstbetrekking kan de klant 10% x 12 x 48 weken = 57,6 uur Jobcoaching krijgen.
In het tweede jaar krijgt de persoon 5% = 28,8 uur. In het derde jaar (en eventueel
de daarna volgende jaren) 3% = 17,3 uur.
2.4.2. De begeleidingsregimes bij een dienstbetrekking tot 12 maanden
In paragraaf 2.4.1. zijn de algemene uitgangspunten beschreven m.b.t. de toewijzing
en het verloop van het begeleidingspercentage. Is een persoon werkzaam op een dienstbetrekking
met een duur tot 12 maanden of korter, dan volgt UWV dezelfde uitgangspunten. Ook
in dit geval vindt afbouw van het begeleidingspercentage plaats. Deze afbouw vindt
niet per jaar plaats, maar op het moment dat aan een persoon door zijn werkgever een
nieuwe, tijdelijke arbeidsovereenkomst wordt aangeboden. In tabel 2 is voor elk regime
de afbouw opgenomen.
De eerste tijdelijke arbeidsovereenkomst bij dezelfde werkgever duurt minimaal 6 maanden
maar maximaal tot 12 maanden.
Het percentage op de tweede en derde tijdelijke arbeidsovereenkomst bij dezelfde werkgever
geldt voor de duur van deze tijdelijke overeenkomst. Vanaf de vierde tijdelijke arbeidsovereenkomst
is het laagste percentage van toepassing. UWV wil zo stimuleren dat personen uiteindelijk
werkzaam zullen zijn op meer duurzame (> dan één jaar) dienstbetrekkingen.
De keuze voor een begeleidingsregime bij de aanvraag geeft aan welk verloop van de
begeleidingsintensiteit de persoon naar verwachting nodig heeft. Blijkt het regime
op een gegeven moment niet meer te voldoen, dan kan per tijdelijke dienstbetrekking
van regime gewisseld worden op basis van een daartoe strekkende aanvraag en een positieve
beschikking van UWV.
Tabel 2 Begeleidingsregimes Jobcoaching voor een dienstbetrekking tot 12 maanden
Begeleidingsregimes
|
1e tijdelijke arbeidsovereenkomst met een duur van minimaal 6 tot 12 maanden
|
2e en 3e tijdelijke arbeidsovereenkomst
|
4e tijdelijke arbeidsovereenkomst en verder
|
Zeer licht
|
3%
|
3%
|
3%
|
Licht
|
6%
|
3%
|
Midden
|
10%
|
5%
|
Intensief
|
15%
|
7,5%
|
6%
|
Voorbeeld 3 – Afname Jobcoachuren in de loop van de tijd op arbeidsovereenkomsten
tot 12 maanden
De persoon werkt in dienstbetrekking voor bepaalde tijd voor de duur van 8 maanden.
Hij werkt 12 uur per week. Het midden regime geldt als standaard maximaal te vergoeden
uren Jobcoaching. Dit regime is passend voor de persoon. Tijdens dit eerste tijdelijke
dienstverband kan de persoon 10% x 12 x (48:12x8=) 32 weken = 38,4 uur Jobcoaching
krijgen. De werkgever biedt na deze 8 maanden, de persoon een nieuwe tijdelijke arbeidsovereenkomst
aan voor 7 maanden. De persoon krijgt op deze tweede tijdelijke overeenkomst 5% x
12 x (48:12x7=) 28 = 16,8 uur. Biedt de werkgever de werknemer een derde tijdelijke
arbeidsovereenkomst aan van 7 maanden, dan krijgt de persoon tijdens deze overeenkomst
opnieuw 16,8 uur Jobcoaching. Mocht er sprake zijn van een vierde arbeidsovereenkomst
van 7 maanden dan krijgt de persoon 3% x 12 x 28 weken = 10,8 uur.
2.4.3. Verlening van een dienstbetrekking met een duur < 12 maanden met een dienstbetrekking
met een duur > 12 maanden
Is een persoon bij een werkgever gestart met een arbeidsovereenkomst tot 12 maanden
en krijgt hij op enig moment een arbeidsovereenkomst van 12 maanden of langer aangeboden?
Op het moment van de aanvang van de dienstbetrekking van minimaal 12 maanden, is tabel
1 van toepassing. De persoon stroomt in, in de Jobcoachperiode die hij reeds ontvangen
heeft + 1. Het daarbij behorende percentage van de Jobcoachperiode is dan van toepassing.
Vanaf dat moment geldt dat de Jobcoachperiode 6 maanden bedraagt.
Voorbeeld 4 – Van een reeks dienstbetrekkingen met een duur <12 maanden naar een dienstbetrekking
met een duur van ≥12 maanden
De persoon werkt in dienstbetrekking voor bepaalde tijd voor de duur van 8 maanden.
Het midden regime is van toepassing. Na deze tijdelijke dienstbetrekking krijgt hij
van dezelfde werkgever opnieuw een tijdelijke dienstbetrekking voor 8 maanden aangeboden.
De derde arbeidsovereenkomst bij deze werkgever is voor onbepaalde tijd. Voor de toekenning
van Jobcoaching start de derde Jobcoachperiode. Nu krijgt de persoon echter voor 6
maanden Jobcoaching toegekend. Het begeleidingspercentage is 5%. Na afloop van deze
6 maanden gaat de persoon – als hij nog steeds Jobcoaching nodig heeft – zijn vierde
(Jobcoachperiode 3 + 1) Jobcoachperiode in. Overeenkomstig tabel 1 is het begeleidingspercentage
(opnieuw) 5%.
2.4.4. Verlenging van een dienstbetrekking > 12 maanden met een dienstbetrekking
< 12 maanden
Is een persoon bij een werkgever gestart met een arbeidsovereenkomst van 12 maanden
of langer en krijgt hij op enig moment een overeenkomst tot 12 maanden aangeboden?
Op het moment van de aanvang van de dienstbetrekking tot 12 maanden start, is tabel
2 van toepassing. De persoon stroomt in de Jobcoachperiode in die hij reeds ontvangen
heeft + 1. Het daarbij behorende percentage van de Jobcoachperiode is dan van toepassing.
Gelijktijdig bedraagt de Jobcoachperiode 6 maanden.
Voorbeeld 5 – Van een dienstbetrekking met een duur van ≥12 maanden naar een dienstbetrekking
van <12 maanden
De klant werkt in dienstbetrekking voor de duur van 12 maanden. Het midden regime
is van toepassing. Voor het bepalen van de hoogte van het begeleidingspercentage is
tabel 1 van toepassing. In deze dienstbetrekking krijgt hij 2 Jobcoachperioden van
6 maanden toegekend. Na deze dienstbetrekking krijgt hij van dezelfde werkgever opnieuw
een tijdelijke dienstbetrekking maar nu voor 8 maanden aangeboden. Weliswaar gaat
het hier om de tweede arbeidsovereenkomst, maar wel om de derde Jobcoachperiode. Tabel
2 is van toepassing. Tijdens deze derde Jobcoachperiode is het begeleidingspercentage
5%. Na afloop van deze 8 maanden gaat de klant – als hij nog steeds Jobcoaching nodig
heeft – zijn vierde Jobcoachperiode in. Als het gaat om opnieuw een tijdelijke arbeidsovereenkomst
tot 12 maanden, dan is het begeleidingspercentage conform tabel 2; te weten 3%.
2.4.5. Proefplaatsing
Ook bij proefplaatsing, wordt een viertal begeleidingsregimes onderscheiden.
UWV kent op basis van de begeleidingspercentages tijdens een proefplaatsing een vast aantal uren Jobcoaching toe. Het komt namelijk voor dat de werkgever een proefplaatsing
in verband met ziekte verlengt. Om de administratieve last voor zowel de persoon,
zijn Jobcoachorganisatie en de werkgever te beperken, is gekozen voor een vast aantal
Jobcoachuren tijdens de proefplaatsing. Dit aantal uren is niet voor elk begeleidingsregime
gelijk. Wel betreft het een vast aantal uren voor de gehele duur van de proefplaatsing.
UWV maakt geen onderscheid of een proefplaatsing 2 maanden dan wel maximaal 6 maanden
duurt of tussentijds wordt verlengd. Evenmin maakt UWV onderscheid in het aantal te
werken uren op een proefplaatsing. In Tabel 3 is het vaste aantal begeleidingsuren
op een proefplaatsing opgenomen.
Tabel 3 Overzicht vast aantal begeleidingsuren proefplaatsing
Begeleidingsregime
|
Aantal uren Jobcoaching
|
Zeer licht
|
5
|
Licht
|
15
|
Midden
|
25
|
intensief
|
30
|
Voorbeeld 6 – Jobcoachuren tijdens proefplaatsing
De persoon werkt op een proefplaatsing voor de duur van 2 maanden. Hij is aangewezen
op Jobcoaching. UWV kent hem het lichte regime toe. Dit betekent dat de persoon gedurende
de gehele proefplaatsing recht heeft op (maximaal) 15 uren Jobcoaching.
Als de duur van de proefplaatsing wordt verlengd met één maand als gevolg van ziekte
naar 3 maanden, krijgt de persoon niet meer uren Jobcoaching toegewezen. Het standaard
aantal uren Jobcoaching op de proefplaatsing blijft 15 uur.
2.5. Het Jobcoachtarief
Betaling van de begeleidingsuren vindt plaats in overeenstemming met het tarief Besluit
UWV Normbedragen Voorzieningen. Het tarief voor Jobcoaching staat hierin onder de
code Q1 vermeld. Dit tarief kan periodiek wijzigen. UWV hanteert na wijziging – tenzij
anders is bepaald – het dan geldende tarief onder de dan geldende voorwaarden. Het
betreft een all-in tarief exclusief BTW waarin o.a. de reiskosten en reistijd zijn
opgenomen. Op basis van dit uurtarief vergoedt UWV de activiteiten zoals genoemd onder
paragraaf 2.8. van dit Protocol. In deze paragraaf zijn voorbeelden van activiteiten
opgenomen, die niet tot Jobcoaching behoren.
2.6. Maximale duur van de Jobcoaching
2.6.1. Maximale duur bij een dienstbetrekking
Uitgangspunt bij Jobcoaching is dat de persoon binnen 3 jaar na indiensttreding en/of
na start van de Jobcoaching bij een lopende dienstbetrekking geacht wordt zijn werk
zelfstandig te kunnen uitvoeren. Daarom is de maximale duur van de Jobcoaching in
principe 3 jaar in dezelfde dienstbetrekking bij dezelfde werkgever. Onder een voortdurende
dienstbetrekking verstaat UWV dat een persoon met een (of meerdere) onderbreking(en)
van maximaal 4 weken voor dezelfde werkgever werkzaam is. Uiteraard stopt de Jobcoaching
bij een werkgever op het moment dat de dienstbetrekking met de persoon eindigt. Gedeclareerde
uren over een periode na beëindiging van de dienstbetrekking komen niet voor vergoeding
in aanmerking.
Voorbeeld 7 - Start nieuwe 3-jaars termijn
De persoon werkt bij werkgever C op arbeidsovereenkomsten voor telkens een jaar. De
persoon maakt gebruik van Jobcoaching. Na 2 jaar heeft de werkgever geen werk meer
voor de persoon en biedt hem geen nieuwe overeenkomst meer aan. Na 7 maanden neemt
hij de persoon weer in dienst voor de periode van 6 maanden. Op dat moment gaat voor
de persoon een nieuwe 3-jaars termijn lopen. De onderbreking van de dienstbetrekking
duurde namelijk langer dan 4 weken.
2.6.2. Maximale duur bij een proefplaatsing
De Jobcoaching gedurende de proefplaatsing beschouwt UWV als een aparte verstrekkingsperiode.
Deze verstrekkingsperiode wordt niet meegerekend bij het bepalen van de periode van
3 jaar waarover bij dezelfde werkgever Jobcoaching kan worden toegekend. Aan een persoon
die eerst werkzaam is op basis van een proefplaatsing alvorens in dienst te treden
bij de werkgever, kan dus maximaal voor de duur van 3 jaar plus de duur van de proefplaatsing
Jobcoaching worden toegekend.
2.6.3. Jobcoaching na 3 jaar
Zoals aangegeven is uitgangspunt dat de persoon uiterlijk na 3 jaar Jobcoaching in
staat wordt geacht zonder ondersteuning zijn werkzaamheden te kunnen uitvoeren. Een
andere mogelijkheid is dat de werkgever de coaching overneemt. Is niettemin direct
aansluitend na deze maximale periode van 3 jaar nog Jobcoaching nodig, dan kan de
persoon toch Jobcoaching krijgen. UWV maakt daarbij onderscheid in:
Structurele inzet van Jobcoaching
De persoon onderbouwt waarom de structurele ondersteuning na 3 jaar door een Jobcoach
is aangewezen. UWV beoordeelt de noodzaak van de inzet van de Jobcoach. De begeleidingspercentages
die UWV toekent voor de 4e en de eventueel daarop volgende Jobcoachperioden, staan vermeld in Tabel 1. Uitgangspunt
blijft wel dat er gestreefd blijft worden dat de persoon zelfstandig zijn werk doet.
Eenmalige incidentele inzet van Jobcoaching
Heeft de persoon na beëindiging van een Jobcoachperiode tijdens een dienstbetrekking
nog wel begeleiding nodig, maar niet meer op structurele basis? Dan kent UWV – eenmalig
– nog een vast aantal van 5 uren Jobcoaching aan de persoon toe. Toekenning vindt
plaats direct aansluitend aan de beëindiging van de Jobcoachperiode waarin vast is
komen te staan, dat de persoon – tijdens de dienstbetrekking – niet meer (op structurele
basis) is aangewezen op Jobcoaching.
Deze 5 uur Jobcoaching kan een persoon gebruiken tot uiterlijk een half jaar na beëindiging
van de (structurele) Jobcoaching tijdens een dienstbetrekking. Of deze uren ook daadwerkelijk
worden gebruikt, is geheel aan en op initiatief van de persoon. De persoon kan de
Jobcoachuren inzetten bij bijvoorbeeld calamiteiten en onvoorziene omstandigheden
waardoor hij weer behoefte heeft aan tijdelijke ondersteuning. De Jobcoach is dan
gericht bezig om de persoon op het omgaan met deze situatie te coachen.
De behoefte van de persoon en zijn werkgever zijn leidend of en op welk moment er
een Jobcoach wordt ingezet. De uren die niet zijn besteed, komen na het einde van
deze 6 maanden te vervallen. Deze incidentele inzet van in het totaal 5 uur Jobcoaching
wordt niet als een aparte Jobcoachperiode aangemerkt.
N.B. Indien de persoon tijdens of na toekenning van de incidentele inzet (weer) tijdens
de dienstbetrekking op structurele basis is aangewezen op Jobcoaching, dan dient hij
een nieuwe aanvraag in.
Voorbeeld 8 – Jobcoaching op incidentele basis
Situatie a
De persoon werkt in dienstbetrekking voor onbepaalde tijd. Hij werkt op een arbeidsovereenkomst
van 18 uur per week. De persoon heeft al 3 jaar Jobcoaching ontvangen. De Jobcoaching
eindigt per 1 oktober 2019. Na deze 3 jaar is Jobcoaching op incidentele basis aangewezen.
UWV kent de persoon 5 uur Jobcoaching toe die hij kan gebruiken in de periode 1 oktober
2019 tot 1 april 2020.
Situatie b
De persoon werkt in een dienstbetrekking voor onbepaalde tijd. Hij werkt op een arbeidsovereenkomst
van 18 uur per week. De persoon heeft 2 jaar Jobcoaching ontvangen. De Jobcoaching
eindigt per 1 januari 2019. De persoon kan in principe zelfstandig zijn werkzaamheden
uitvoeren. UWV kent de persoon het vaste aantal van 5 uur Jobcoaching toe die hij
kan gebruiken in de periode 1 januari 2019 tot 1 juli 2019.
2.6.4. Voorafgaande perioden van Interne Jobcoaching
In het geval een persoon in zijn dienstbetrekking al eerder gebruik heeft gemaakt
van een Interne Jobcoach waarvoor zijn werkgever subsidie heeft verkregen, dan worden
de periode waarover subsidie Interne Jobcoach is verstrekt in mindering gebracht op
de maximale Jobcoach termijn.
Samenloop met Interne Jobcoaching in dezelfde Jobcoachperiode is niet mogelijk.
Voorbeeld 9 – Voorafgaande perioden Interne Jobcoaching
Een persoon werkt bij werkgever C in dienstbetrekking voor onbepaalde tijd. De persoon
heeft al 3 jaar ondersteuning gekregen van een Interne Jobcoach waarvoor werkgever
C subsidie heeft ontvangen. Na deze 3 jaar vraagt de persoon zelf Jobcoaching aan.
Omdat werkgever C voor deze persoon al 3 jaar subsidie Interne Jobcoaching heeft gekregen,
bestaat er in principe geen mogelijkheid meer tot het toekennen van Jobcoaching. Tenzij
UWV oordeelt dat ondersteuning door een Jobcoach nog steeds is aangewezen.
2.6.5. Andere dienstbetrekking
Indien een persoon op enig moment bij een andere werkgever (dezelfde of andersoortige)
werkzaamheden gaat verrichten, gaat opnieuw een maximale termijn van drie jaar lopen
waarin hij mogelijk in aanmerking komt voor Jobcoaching. UWV neemt de resultaten van
de Jobcoaching die bij de voorgaande werkgever zijn behaald, mee in zijn beoordeling.
Voorbeeld 10 – Andere dienstbetrekking
Een persoon werkt bij werkgever C in dienstbetrekking voor onbepaalde tijd. Deze persoon
werkt bijna 3 jaar bij werkgever C. Gedurende deze tijd heeft hij ondersteuning van
een Jobcoach gekregen. De persoon krijgt de mogelijkheid om voor werkgever D te gaan
werken. Treedt hij in dienst bij werkgever D, dan gaat opnieuw een termijn van maximaal
3 jaar lopen waarin hij gebruik kan maken van Jobcoaching indien de inzet hiervan
is aangewezen.
2.7. Toekenningsperiode
Dienstverband
Toekenning van het aantal Jobcoachuren geschiedt per Jobcoachperiode. Afhankelijk
van de duur van de dienstbetrekking is dit voor 6 maanden dan wel voor de gehele looptijd
van de dienstbetrekking. Zie in dit verband paragraaf 2.4. UWV kan uitsluitend Jobcoaching
toekennen tot aan datum einde dienstbetrekking.
Hierbij wordt opgemerkt dat als het om de eerste Jobcoachperiode gaat, de dienstbetrekking
de volledige duur van de Jobcoachperiode moet beslaan.
Vraagt de persoon – die op een dienstbetrekking van minimaal 12 maanden werkzaam is
– na een eerste Jobcoachperiode opnieuw Jobcoaching aan, dan kent UWV voor 6 maanden
Jobcoachuren toe. Een persoon kan in principe voor maximaal 6 Jobcoachperioden (in
totaal voor 3 jaar) ondersteuning van een Jobcoach krijgen.
Voor personen die op tijdelijke overeenkomsten tot 12 maanden werkzaam zijn, kunnen
eveneens voor maximaal 3 jaar Jobcoaching krijgen. Het aantal Jobcoachperioden is
afhankelijk van de duur van de tijdelijke dienstbetrekkingen. Mocht tijdens de dienstbetrekking
de termijn van 3 jaar worden bereikt, dan kent UWV toch gedurende de gehele dienstbetrekking
Jobcoaching toe.
Voorbeeld 11
De persoon werkt op tijdelijke dienstverbanden van respectievelijk 7, 8 ,8 ,8 en 8
maanden (in het totaal 39 maanden). Tijdens de vijfde Jobcoachperiode bereikt de klant
de maximale termijn van 3 jaar (te weten 36 maanden). UWV kent – als de persoon daarop
is aangewezen – gedurende het gehele tijdelijk dienstverband van 8 maanden Jobcoaching
toe. We stoppen dus niet op 36 maanden.
N.B. In dit voorbeeld is geen rekening gehouden met de bepalingen uit de Wet werk en zekerheid.
Proefplaatsing
Bij proefplaatsing is de periode waarvoor Jobcoaching wordt toegekend gelijk aan de
periode van de proefplaatsing.
Voorbeeld 12 – Einde dienstverband tijdens Jobcoachperiode
Een persoon werkt in op arbeidsovereenkomsten voor telkens een jaar. De persoon heeft
Jobcoaching toegekend gekregen. Na 2 jaar heeft de werkgever alleen nog maar werk
voor 3 maanden. Opnieuw vraagt de persoon Jobcoaching aan. UWV kent de Jobcoaching
voor slechts 3 maanden toe en niet voor een volledige periode van 6 maanden. Zie ook
voorbeeld 2 voor een vergelijkbare situatie.
2.8. De inhoud van de Jobcoaching
Komt een persoon in aanmerking voor Jobcoaching, dan stelt de Jobcoach – samen met
de persoon en zijn werkgever – in het coachingsplan de coachingsdoelen vast. In het
matchingsformulier worden de aandachtspunten voor de coaching toegelicht. In het coachingsplan
wordt bij de coachingsdoelen uitgelegd welke activiteiten de Jobcoach gaat uitvoeren.
Het kan om zowel het behalen van werkdoelen als persoonlijke doelen gaan. Deze persoonlijke
doelen zijn te allen tijde direct aan het werk gerelateerd, d.w.z. aan de werkzaamheden
die hij uitvoert waarvoor Jobcoaching is toegekend. Hierna zijn de activiteiten opgesomd
die door de Jobcoachorganisatie uitgevoerd moeten kunnen worden. Alleen de opsomming
van de activiteiten is niet limitatief:
Doelen
|
Activiteiten
|
Het introduceren van de persoon
|
|
|
in het bedrijf
|
|
in het team (directe collega's)
|
Structureren van het werk
|
|
|
adviseren over inrichting werk
|
|
adviseren over (aanpassing) organisatie van het werk
|
Inwerken en trainen van de persoon
|
|
|
aanleren handelingen
|
|
trainen benodigde vaardigheden
|
|
aanleren sociale vaardigheden (bedrijfscultuur)
|
Opsporen en verhelpen storingen in arbeidssituatie (bij calamiteit of crisis)
|
|
|
bij de persoon
|
|
bij de werkgever
|
|
|
|
Doorverwijsfunctie/inzet andere hulpstructuren
|
Begeleiden persoon op het werk (o.a. afspraken maken en bewaken)
|
|
|
in contact met collega's
|
|
in contact met leidinggevende
|
|
bij de verwerking van algemene bedrijfsinformatie
|
|
bij interne voorlichting / cursussen
|
|
bij calamiteiten
|
Begeleiding van de persoon in de thuissituatie voor zover werk gerelateerd (functie
van de Jobcoach)
|
|
|
als schakel tussen werk persoon en thuissituatie
|
|
|
|
Stimuleren werkhervatting bij langdurige afwezigheid
|
Begeleiden van de direct leidinggevende in de omgang met de persoon zodanig dat deze
de begeleidende rol over kan nemen.
|
|
|
Bij het aanleren van vaardigheden
|
|
Bij calamiteiten en in conflictsituaties
|
|
Bij het omgaan met collega's en in overlegsituaties
|
|
Bij nieuwe situaties in het werk (reorganisatie, verandering van werkproces)
|
|
Bij belangrijke gebeurtenissen in het leven van de persoon
|
Evaluatie en coördinatie
|
|
|
Evaluatie van de werkafspraken (tussen persoon en werkgever)
|
|
Coördinatie van activiteiten gericht op voortzetting van contract bij werkgever
Opstellen verantwoordingsrapportage
|
Toelichting
Het merendeel van de activiteiten spreekt voor zich. Voor een aantal activiteiten
is hierna een korte toelichting opgenomen.
Stimuleren werkhervatting bij langdurige afwezigheid
Jobcoaching is altijd direct gerelateerd aan het feitelijk werken/uitvoeren van de
werkzaamheden van de persoon bij een werkgever. Als een persoon ziek of met vakantie
is, dan hoeft hij niet begeleid te worden. In het aantal toe te kennen begeleidingsuren
is rekening gehouden met een 4-tal weken afwezigheid in verband met vakantie.
Bij een zeer (langdurige) afwezigheid in geval van ziekte of vakantie kan – ondanks
dat de persoon niet werkt – er toch sprake zijn van inzet van Jobcoaching. Wordt Jobcoaching
ingezet, dan zijn de activiteiten gericht op de werkhervatting. Is de persoon langdurig
ziek, dan is de werkgever primair verantwoordelijk voor de verzuimbegeleiding. De
Jobcoach kan aanvullend hierop de persoon coachen richting werk. Gelet op de verantwoordelijkheid
van de werkgever kan de Jobcoaching uitsluitend na expliciete schriftelijke goedkeuring
door UWV worden ingezet. De persoon vraagt hiervoor samen met zijn Jobcoachorganisatie
goedkeuring. In de verantwoordingsrapportage geeft de Jobcoachorganisatie aan, dat
er sprake is van goedkeuring en welke activiteiten in dit kader zijn uitgevoerd. UWV
toetst of de inzet van deze activiteiten heeft plaatsgevonden met het oog op de terugkeer
naar de werkplek en of de omvang van het aantal bestede uren proportioneel is.
Begeleiding van de werkgever
Onder begeleiding van de werkgever wordt verstaan dat de Jobcoachorganisatie de directe
collega’s van de persoon en zijn directe leidinggevende coacht. Dit met het doel dat
de werkgever – binnen een periode van maximaal 3 jaar – in staat is de coaching zelf
te kunnen uitvoeren.
Begeleiding van de persoon in de thuissituatie
Het is mogelijk dat de Jobcoach de persoon in zijn thuissituatie begeleidt. Het moet
dan gaan om activiteiten die direct verband houden met zijn werk. Denk daarbij aan
voorwaarden scheppen om tijdig op het werk te verschijnen. Het invullen van o.a. belastingpapieren
of het aanvragen van zorgtoeslag of begeleiding bij schuldsanering zijn geen activiteiten
die hieronder vallen. Deze activiteiten hebben slechts indirect betrekking op de werkzaamheden
van de persoon.
Evaluatie en coördinatie
Alle uren die een Jobcoachorganisatie maakt, schrijft hij toe aan een of meer van
hiervoor genoemde doelen of activiteiten. Een Jobcoachorganisatie verantwoordt zich
over zijn activiteiten in de vorm van een verantwoordingsrapportage. In dit kader
kan een Jobcoachorganisatie maximaal 2 uur aan het opstellen van de verantwoordingsrapportage
besteden. Deze uren verantwoordt hij onder het kopje `evaluatie en coördinatie’. Schrijft
een Jobcoachorganisatie meer uren onder deze rubriek t.b.v. het opstellen van de verantwoordingsrapportage,
dan is het aan UWV om te beoordelen of al deze uren geaccepteerd worden.
Activiteiten die niet voor vergoeding in aanmerking komen
UWV vergoedt uitsluitend die activiteiten die direct verband houden met de persoonlijke
ondersteuning van de persoon bij de uitvoering van zijn werkzaamheden. Dit betekent
dat de volgende activiteiten van een Jobcoachorganisatie niet voor vergoeding in aanmerking
komen:
-
1. activiteiten verband houdende met de eigen bedrijfsvoering van de Jobcoachorganisatie
(waaronder administratieve werkzaamheden);
-
2. reistijd van de Jobcoach;
-
3. overdracht van de persoonsinformatie van de ene naar de andere Jobcoach;
-
4. (bij)scholing van de Jobcoach;
-
5. Intervisie (tussen o.a. de Jobcoaches);
-
6. werkzaamheden die verband houden met het gebruik maken van het Jobcoachportaal;
-
7. bemiddeling van de persoon naar ander werk.
Deze lijst met activiteiten die niet voor vergoeding in aanmerking komen, is niet
limitatief.
De Jobcoachresultaten
De activiteiten die de Jobcoachorganisatie uitvoert, dienen te resulteren in een van
de hiernavolgende resultaten. Met het concreet benoemen van doelen en resultaten beoogt
UWV samen met de Jobcoachorganisatie meer inzichtelijk te krijgen of een organisatie
voldoende effectief is en daarmee bijdraagt aan de blijvende arbeidsparticipatie van
de persoon.
Jobcoachresultaten
|
De persoon is werkzaam zonder begeleiding
|
De persoon is werkzaam bij werkgever en vervolgaanvraag is gebaseerd op een lichter
regime
|
De persoon is werkzaam bij werkgever en vervolgaanvraag is gebaseerd op een gelijkblijvend
regime
|
De persoon is werkzaam bij werkgever en vervolgaanvraag is gebaseerd op een hoger
regime
|
De persoon is werkzaam met begeleiding van werkgever onder wiens directe leiding en
gezag hij zijn werkzaamheden uitvoert
|
De persoon is niet meer werkzaam
|
Hoofdstuk 3 – de aanvraag en beoordeling
3.1. De aanvraag
De persoon dient een aanvraag voor Jobcoaching in bij UWV. De persoon kan zich laten
bijstaan door de Jobcoachorganisatie of een functionaris van UWV. De persoon maakt
(samen met zijn Jobcoachorganisatie) gebruik van een daartoe bestemd aanvraagformulier
dat door UWV beschikbaar is gesteld via het Jobcoachportaal en/of uwv.nl. Op uwv.nl
is tevens het inleveradres van het aanvraagformulier vermeld. Bij het aanvraagformulier
overlegt de persoon de door UWV gevraagde bijlagen.
Niet complete aanvraag
Is de aanvraag door UWV niet compleet ontvangen? Dan ontvangt de persoon het verzoek
om de ontbrekende gegevens alsnog binnen 2 weken aan te leveren. De beoogde Jobcoachorganisatie
ontvangt een kopie van deze brief. Worden de ontbrekende gegevens niet binnen deze
termijn ontvangen – de datum ontvangst van de aanvraag door UWV is leidend – dan neemt
UWV binnen 4 weken na het verstrijken van de gegeven termijn een besluit dat de aanvraag
niet in behandeling wordt genomen.
3.2. Aanvraagtermijn
De aanvraag met de daarbij behorende bijlagen dienen binnen 4 weken na ingangsdatum
van de dienstbetrekking of proefplaatsing dan wel na het einde van een eventueel voorafgaande
Jobcoachperiode door UWV te zijn ontvangen. De datum ontvangst van de aanvraag door
UWV is leidend.
Lopende dienstbetrekking
Is een persoon al in dienst bij een werkgever en er ontstaat de noodzaak voor ondersteuning
van een Jobcoach, dan dient de persoon zo spoedig mogelijk na constateren hiervan
een aanvraag voor Jobcoaching in. De persoon dient er rekening mee te houden dat UWV
tot maximaal 4 weken voor datum aanvraag met terugwerkende kracht Jobcoaching kan
toekennen. Zie in dit verband ook onder het kopje te laat ontvangen aanvraag.
Te laat ontvangen aanvraag
Is de aanvraag niet binnen 4 weken na ingangsdatum dienstbetrekking of proefplaatsing
ontvangen? Of is de aanvraag niet binnen 4 weken na de einddatum van de voorliggende
Jobcoachperiode ontvangen? Dan kent UWV tot maximaal 4 weken voor datum ontvangst
van de aanvraag de Jobcoaching toe. De Jobcoachperiode vangt wel aan op datum dienstbetrekking
dan wel direct aansluitend aan de einddatum van de voorliggende Jobcoachperiode.
UWV kan deze handelwijze uitsluitend toepassen zonder deugdelijke grondslag voor de
te late aanvraag.
Voorbeeld 13 – te laat ontvangen aanvraag
Een persoon treedt op 1 september 2019 in dienst bij zijn werkgever voor onbepaalde
tijd. De persoon vraagt per deze datum Jobcoaching aan. Echter de aanvraag wordt door
UWV op 1 november 2019 ontvangen. Omdat het hier om een te laat ontvangen aanvraag
gaat, kan UWV niet eerder dan 3 oktober 2019 Jobcoaching toekennen. Het aantal uren
wordt berekend over de periode 4 oktober 2019 tot 1 september 2020.
De Jobcoachperiode loopt wel van 1 september 2019 tot 1 september 2020, alleen er
worden minder uren Jobcoaching toegekend vanwege de te late aanvraag.
3.3. Beoordeling van de aanvraag
3.3.1. Beoordeling van de eerste aanvraag
Bij elke (vervolg) aanvraag voor Jobcoaching beoordeelt UWV of aan de voorwaarden
voor de Jobcoaching is voldaan. UWV beoordeelt onder andere of:
-
− de persoon is aangewezen op Jobcoaching;
-
− de persoon voldoet aan de begripsbepaling van een persoon (zie Begripsbepalingen);
-
− de dienstbetrekking of proefplaatsing voldoet aan de voorwaarden zoals neergelegd
in paragraaf 2.3;
-
− de Jobcoaching de meest passende voorziening is voor een persoon gelet op de structureel
functionele beperkingen.
Daarbij bepaalt UWV op basis van de gegevens van de persoon en de aard en de omvang
van de werkzaamheden wat de begeleidingsintensiteit is. De mogelijkheid bestaat dat
UWV een gesprek met de persoon heeft. Indien UWV de inzet van Jobcoaching van toepassing
acht, wordt de duur van de Jobcoaching bepaald en het aantal Jobcoachuren. Hierbij
houdt UWV rekening met de looptijd en omvang van de dienstbetrekking.
3.3.2. Beoordeling van een 2e en volgende aanvraag
Indien na een Jobcoachperiode er een 2e of volgende aanvraag voor Jobcoaching door de persoon wordt gedaan, neemt UWV bij
de beoordeling van de aanvraag de behaalde resultaten in de voorafgaande Jobcoachperiode
mee. De volgende situaties kunnen van toepassing zijn bij een 2e of volgende aanvraag Jobcoaching:
-
− in dienstbetrekking/proefplaatsing bij dezelfde werkgever,
-
− in dienstbetrekking/proefplaatsing bij een nieuwe werkgever,
-
− in dienstbetrekking/proefplaatsing bij dezelfde werkgever, maar waarbij de werkgever
voor de persoon al eerder subsidie heeft verkregen voor Interne Jobcoaching.
Afhankelijk van de situatie van een persoon, beoordeelt UWV of de persoon nog in aanmerking
komt voor Jobcoaching en voor welke periode.
3.4. Beslistermijn
Met uitzondering van de situaties als bedoeld in artikel 4:14 en 4:15 Algemene wet bestuursrecht (Awb) geeft UWV binnen 6 weken na ontvangst van de aanvraag de beslissing.
Is verlenging van de beslistermijn voor de aanvraag van Jobcoaching aan de orde, dan
verlengt UWV de termijn van 6 weken met de termijn die nodig is voor een zorgvuldig
onderzoek naar de feiten en omstandigheden van de persoon. UWV stelt de persoon hiervan
tijdig op de hoogte. De Jobcoachorganisatie ontvangt een kopie van de brief.
3.5. Samenloop aanvraag Interne Jobcoaching en Jobcoaching
In de situatie dat er zowel een aanvraag voor Interne Jobcoach als voor Jobcoaching,
uit te voeren door een Jobcoachorganisatie over dezelfde Jobcoachperiode, wordt ontvangen,
handelt UWV als volgt.
-
• Er is al een beslissing genomen op een aanvraag
In het geval er al een beslissing is genomen op een aanvraag, neemt UWV de aanvraag
waarop nog geen beslissing is genomen, niet in behandeling.
-
• Er is nog geen beslissing genomen op een aanvraag
Is er nog geen beslissing genomen op een aanvraag, dan neemt UWV uit zorgvuldigheid
schriftelijk contact op met de persoon. De subsidieaanvraag van de werkgever heeft
daarbij voorrang. De aanvraag van de persoon voor ondersteuning van een Jobcoach door
een Joboachorganisatie wordt niet in behandeling genomen.
3.6. Toekennen Jobcoaching
Indien UWV beslist dat de persoon in aanmerking komt voor Jobcoaching, dan geeft UWV
in de beslissing het begeleidingsregime, het aantal uren Jobcoaching en de duur van
de Jobcoachperiode aan. Wijkt de toekenning af van wat door de persoon is aangevraagd,
dan zal UWV de afwijkingen ten opzichte van de aanvraag motiveren. De Jobcoachorganisatie
ontvangt een kopie van de beslissing.
Hoofdstuk 4 – wijziging, vaststelling en terugvordering
4.1. Tussentijdse wijziging dienstbetrekking
Termijn indienen wijzigingsverzoek
Indien de bestaande dienstbetrekking wijzigt, kan dit leiden tot een tussentijdse
heroverweging van het aantal toegekende uren Jobcoaching. Hierbij valt te denken aan
het feit dat een persoon meer of minder is gaan werken dan wel dat de persoon een
intensievere vorm van begeleiding nodig heeft dan is toegekend. De persoon stelt UWV
onverwijld – doch uiterlijk binnen een week nadat de wijziging is opgetreden – van
de wijziging op de hoogte. Een wijzigingsverzoek kan tot uiterlijk 4 weken voor het
einde van een Jobcoachperiode op een dienstbetrekking en een week voor het einde van
een proefplaatsing worden ingediend. Wordt een wijzigingsverzoek niet tijdig ontvangen,
dan neemt UWV dit verzoek niet in behandeling, voor zover het om een verzoek gaat
tot ophoging van het aantal Jobcoachuren.
Als een wijzigingsverzoek leidt tot een neerwaartse bijstelling van het aantal Jobcoachuren,
dan neemt UWV dit wijzigingsverzoek te allen tijde in behandeling. Zie voor verdere
informatie paragraaf 4.2.1.
Incompleet wijzigingsverzoek
Ontvangt UWV een wijzigingsverzoek tijdig, maar is deze incompleet, dan krijgt de
persoon de mogelijkheid om binnen 2 weken de ontbrekende gegevens aan te leveren (zie
paragraaf 3.1.). Ontvangt UWV de ontbrekende gegevens niet binnen de gestelde termijn
van 2 weken, dan neemt UWV dit verzoek niet in behandeling. In deze situatie trekt
UWV met onmiddellijke ingang het recht op Jobcoaching in. UWV kan namelijk geen besluit
over het verdere verloop van het recht op Jobcoaching nemen, omdat hiervoor de gegevens
ontbreken. Het aantal uren Jobcoaching zal UWV naar rato vaststellen over de periode
vanaf datum aanvang van de Jobcoachperiode tot aan de datum waarop het recht op Jobcoaching
is ingetrokken.
De persoon maakt gebruik van het formulier dat door UWV op uwv.nl beschikbaar wordt
gesteld om de wijzigingen door te geven.
Voorbeeld 14
De persoon heeft een Jobcoachperiode toegekend gekregen van 12 maanden op een dienstbetrekking
voor onbepaalde tijd van 1 september 2019 tot 1 september 2020. Hij werkt 20 uur per
week. Er is sprake van het lichte regime. Tijdens de Jobcoachperiode treedt er op
1 oktober 2019 in de situatie van de persoon een verslechtering op. Als gevolg hiervan
is intensievere begeleiding nodig. De persoon dient dan – samen met de Jobcoachorganisatie
– binnen 1 week nadat de verslechtering is ontstaan een wijzigingsverzoek in. Dit
wijzigingsverzoek ontvangt UWV uiterlijk op 8 oktober 2019.
Voorbeeld 15
Net als in voorbeeld 15. Echter de persoon dient pas op 1 november 2019 een wijzigingsverzoek
in. De motivatie voor het intensievere regime ontbreekt en deze wordt niet binnen
2 weken aangeleverd. UWV trekt met ingang 15 november 2019 het recht op Jobcoaching
in. Het aantal uren over de periode 1 september 2019 tot 15 november 2019 wordt opnieuw
berekend en naar beneden bijgesteld.
Beslistermijn UWV
UWV beslist binnen 6 weken – indien het wijzigingsformulier compleet ingevuld is ingeleverd
– op de gewijzigde situatie. Indien het wijzigingsformulier niet compleet ingevuld
is ontvangen of er ontbreken bewijsstukken, ontvangt de persoon het verzoek om de
ontbrekende gegevens binnen 2 weken alsnog aan te leveren. De Jobcoachorganisatie
ontvangt een kopie van deze brief. Worden de ontbrekende gegevens binnen deze termijn
niet ontvangen – datum dagtekening UWV is leidend – dan neemt UWV het wijzigingsformulier
niet in behandeling.
N.B. Het is van belang dat een persoon een wijzigingsverzoek tijdig indient, vooral in de situatie dat er een vervolgaanvraag aan de orde is. UWV kan
de vervolgaanvraag pas in behandeling nemen als deze compleet is ingediend. Dat wil
zeggen inclusief de daarbij behorende bijlagen. Een van de bijlagen betreft de verantwoordingsrapportage
over de voorgaande Jobcoachperiode.
Voorbeeld 16
De persoon heeft een tweede Jobcoachperiode van 12 maanden toegekend gekregen van
1 oktober 2019 tot 1 oktober 2020. Er is sprake van een wijziging in de situatie van
de persoon per 15 augustus 2020 die leidt tot het indienen van een wijzigingsverzoek.
Het wijzigingsverzoek wordt op 1 september 2020 door UWV ontvangen. UWV beslist binnen
6 weken op dit verzoek. De persoon ontvangt dus een beslissing op zijn vroegst op
13 oktober 2020, dus na het einde van de Jobcoachperiode.
Per 1 oktober 2020 wil de persoon een aanvraag voor de derde Jobcoachperiode doen.
Deze aanvraag dient uiterlijk op 28 oktober 2020 door UWV te zijn ontvangen. De persoon
moet zich, samen met zijn Jobcoachorganisatie realiseren, dat hij pas een complete
aanvraag kan indienen als ook op het wijzigingsverzoek door UWV is beslist.
4.2. Herziening van de beschikking tijdens een Jobcoachperiode
4.2.1. Wijziging leidt tot bijstelling van aantal uren Jobcoaching
-
−
Positieve bijstelling
Heeft een wijziging tot gevolg dat het aantal uren Jobcoaching wordt verhoogd, dan
gaat deze wijziging niet eerder in dan maximaal 4 weken voor datum ontvangst van het
(complete) wijzigingsformulier. De datum waarop UWV het wijzigingsformulier ontvangt,
is leidend. UWV legt zijn beslissing in een beschikking vast. De Jobcoachorganisatie
ontvangt een kopie van deze beschikking.
-
−
Neerwaartse bijstelling
Heeft een wijziging tot gevolg dat het aantal uren Jobcoaching afneemt, dan past UWV
per ingangsdatum van deze wijziging het aantal uren Jobcoaching aan. UWV legt zijn
beslissing in een beschikking. De Jobcoachorganisatie ontvangt een kopie van deze
beschikking.
Voorbeeld 17
De persoon zit in zijn derde Jobcoachperiode, op een dienstbetrekking voor onbepaalde
tijd. De derde Jobcoachperiode loopt van 1 mei 2019 tot 1 mei 2020. De persoon werkt
20 uur per week. Met ingang van 1 augustus 2019 eindigt de dienstbetrekking onverwacht.
Het midden regime is van toepassing. De persoon heeft al 17 uur Jobcoaching gekregen.
De persoon heeft echter recht op 5% van 20 uur x 13 weken = 13 uur. Het gestelde onder
punt 4.4. is dan van toepassing.
4.2.2. Neerwaartse bijstelling tijdens eerste Jobcoachperiode
Is er sprake van een neerwaartse bijstelling van het aantal Jobcoachuren in de eerste Jobcoachperiode? Dan zal UWV het totaal aantal Jobcoachuren opnieuw berekenen zoals
in paragraaf 4.2.1. is beschreven. We gaan er echter van uit dat een persoon bij de
start van de eerste Jobcoachperiode intensiever zal worden begeleid. Daarmee ligt
het voor de hand dat bij de start van deze periode verhoudingsgewijs meer Jobcoachuren
worden ingezet. Om deze reden verhoogt UWV – na herberekening – het aantal Jobcoachuren
met:
-
− plus 2 uren in geval van het zeer lichte en lichte regime, en
-
− plus 4 uren in geval van het midden en intensieve regime.
N.B. UWV vergoedt echter nooit meer uren dan het aantal uren waarop de oorspronkelijke
beschikking is gebaseerd.
UWV legt zijn beslissing in een beschikking vast. De Jobcoachorganisatie ontvangt
een kopie van deze beschikking.
Voorbeeld 18
De persoon zit in zijn eerste Jobcoachperiode, die start met zijn dienstbetrekking
voor 6 maanden. De dienstbetrekking duurt van 1 mei 2019 tot 1 november 2019. De persoon
werkt 20 uur per week. Het middenregime is van toepassing. In totaal heeft de persoon
10% x 20 x 24 = 48 uur Jobcoaching toegekend gekregen. Met ingang van 1 augustus 2019
eindigt de dienstbetrekking onverwacht. De persoon heeft inmiddels 25 uur Jobcoaching
gekregen. De persoon heeft echter recht op 10% van 20 uur x 12 weken = 24 uur. Omdat
het om een eerste Jobcoachperiode gaat, heeft de persoon recht op plus 4 uur d.w.z.
24 plus 4 = 28 uur Jobcoaching.
Wijzigingsverzoek proefplaatsing
In geval van een proefplaatsing staat het aantal uren Jobcoaching gedurende de gehele
proefplaatsing vast. Als de proefplaatsing langer duurt dan oorspronkelijk was aangegeven
of als de persoon meer gaat werken, leidt dit niet tot verhoging van het aantal uren.
De persoon moet wel, middels het wijzigingsverzoek ´voorzieningen´ doorgeven dat de
proefplaatsing naar duur en omvang is gewijzigd. Deze informatie is belangrijk voor
het afsluiten van de Jobcoachperiode. Hoewel de omvang van het aantal Jobcoachuren
niet wijzigt, wijzigt wel de duur van de proefplaatsing. UWV legt zijn beslissing
vast in een beschikking. De Jobcoachorganisatie ontvangt een kopie van deze beschikking.
N.B. Een wijzigingsverzoek kan uitsluitend tijdens een lopende Jobcoachperiode bij
dezelfde werkgever worden ingediend. Gaat een persoon tijdens een Jobcoachperiode
bij een andere werkgever werken, dan moet de persoon de Jobcoaching opnieuw aanvragen.
4.3. Facturatie
De persoon machtigt UWV om de betaling van de voorziening rechtstreeks aan de Jobcoachorganisatie
te doen. Dit betekent dat de Jobcoachorganisatie rechtstreeks aan UWV factureert.
Deze machtiging ziet er tevens op toe dat UWV te veel gefactureerde uren bij de Jobcoachorganisatie
worden teruggevorderd.
4.4. Terugvordering
UWV onderscheidt een tweetal situaties.
-
1. Er is sprake van een wijzigingsverzoek tijdens een lopende Jobcoachperiode:
Indien UWV het vastgestelde aantal uren Jobcoaching na een wijzigingsverzoek neerwaarts
bijstelt, kan de Jobcoachorganisatie slechts dat aantal uren factureren waarop de
persoon – na eventuele herberekening – recht heeft. Heeft de Jobcoachorganisatie al
meer uren gefactureerd dan waar de persoon recht op heeft, dan vordert UWV de teveel
betaalde uren terug.
-
2. Onterechte declaratie Jobcoachorganisatie
Indien blijkt dat de Jobcoachorganisatie binnen het vastgestelde regime te veel heeft
gedeclareerd (bijvoorbeeld voor activiteiten die geen Jobcoaching betreffen) of niet
overeenkomstig het Erkenningskader heeft gehandeld, dan vordert UWV het teveel betaalde
bedrag van de Jobcoachorganisatie terug. Voor de persoon wijzigt het aantal Jobcoachuren
niet en ontvangt daarom geen nieuwe beschikking.
N.B. Een Jobcoachorganisatie verhaalt het aantal uren dat hij niet door UWV vergoed
krijgt, niet op de persoon. Als een Jobcoachorganisatie dit toch doet, kan dit gevolgen
hebben voor zijn erkenning.